'Van alle pathetiek en bombast ontdaan' Danton in bloedbad om zeep geholpen Feestelijk spektakel rond 'Rembrandtiana' in de Pieterskerk 'Elckerlyc' met koor en orkest in Pieterskerk Nieuwe initiatieven als vervolg op 'Live Aid' DINSDAG 16 JULI 1985 RADIO-TV-KUNST Regisseur Mieke Lelyveldt, regie-assistent Piet van der Pas en hoofdrolspeler Wim Sluys (v.l.n.r.)van de Leidse 'Elckerlyc'. (foto Holvast) dat ben je uiteindelijk zelf. In de tekst staat werkelijk geen letter te veel. Ik ben nog nooit zo snel tekst- vrij geweest". Rolls Royce De oorspronkelijke tekst wordt gecombineerd met een eigentijdse interpretatie, waarin ook ruimte is voor spektakel. Zo zullen er enge len van tussen de hanebalken tot de stervelingen nederdalen en wordt "t Goet' gesymboliseerd door een open sportwagen. De re gisseur heeft haar oog laten vallen op een rood met gouden Rolls Roy ce, maar of die kan worden geleend is nog maar de vraag. Als deze eerste Leidse 'Elcker lyc' een succes wordt, wil men er een jaarlijks terugkerend evene ment van maken. De Elckerlyc wordt dagelijks opgevoerd van woensdag 17 t/m zaterdag 21 juli in de Pieterskerk in Leiden door dertig acteurs, de Hagacantare en het Toonkunstor kest o.l.v. René Verhoeff. Het or gel wordt bespeeld door Jan Schmitz. Aanvang 22.30 uur. door Ariejan Korteweg Inmiddels zijn we een reformatie en vele kerkhervormingen verder. De grote middeleeuwse kerken zijn niet meer met gelovigen te vul len. Morgenavond wordt de Elc-- kerlyc in de Pieterskerk opge voerd. En dan nog een Elckerlyc die deels ontdaan is van de reli gieuze inhoud. De kerkvloer tus sen de vier dikke pilaren voor het koor zal het podium vormen. Aap weerszijden daarvan worden voor het publiek tribunes opgericht. Meer dan dertig amateursp^ers zullen de allegorische personages gestalte geven. De Hagacantare en het Toonkunstorkest voeren onder leiding van René Verhoeff de mu ziek van Marius Monnikendam uit. In feite betreft het hier een po ging een Delftse traditie nieuw le ven in te blazen. Daar werd de Elc kerlyc tot in de jaren zeventig jaar lijks uitgevoerd door een groep van zowel amateurs als beroeps spelers. De Leidse uitvoering heeft plaats in het kader van de Laken- feesten en is tot stand gekomen op initiatief van het organiserend co mité daarvan. In Leiden zijn twee maal audities gehouden voor spelers. Toen dat niet voldoende reacties opleverde, is in bredere kring geworven. Met als resultaat dat zich onder de uit voerenden opvallend veel Delfte naren bevinden, een stad met een bloeiend amateurtoneelleven. Delft en Elckerlyc zijn nauw met elkaar verbonden want de oudst bekende uitgave van het stuk, die uit 1496 stamt, is in Delft gedrukt. In 'Den spyegel der salicheyt van Elckerlyc' wordt het verhaal ver teld van Elckerlyc - wij zouden zeg gen: alleman - die zijn dood krijgt aangezegd. Hij weet een kort uit stel te verkrijgen en gaat zoeken naar iemand die hem wil vergezel len. Vrienden en familie laten hem echter in de steek, zijn bezit is nut teloos want een doodshemd heeft geen zakken en als zijn laatste uur heeft geslagen heeft hij ook aan zijn natuurlijke vermogens niets. Slechts zijn 'Deught' blijft hem trouw tot in de dood. Die deugd is echter zwak en moet met biechten, boetedoening, gebed en sacramen ten worden gesterkt. Dankzij het goede dat Elckerlyc op aarde heeft gedaan wordt hem een plaatsje in het hiernamaals bereid. De enge len zingen van vreugde. Eénvoud Mieke Lelyveldt is de regisseur van de Leidse Elckerlyc. Ze heeft de regie gedaan van een aantal gro te amateurprodukties en werkte mee aan hoorspelen in het middel- Nederlands. In de Leidse Elcker lyc wordt de oorspronkelijke tekst bijna in zijn geheel gebruikt, en dus niet de vertaling in heden daags Nederlands, die Jan Engel man van deze moraliteit maakte. Lelyveldt verwacht dat het pu bliek weinig moeite zal hebben de middel-Nederlandse tekst te vol gen. "Die tekst is zeker zo duidelijk is als die van Engelman. Ik ver wacht zelfs dat er gelachen zal wor den. Er is ook zoveel klankgenoe gen aan te beleven". "Dit is de meest perfecte Elcker lyc", verzekert zij. "We hebben het stuk van alle pathetiek en bombast ontdaan. Het verhaal is tot al zijn eenvoud teruggebracht: een man die in het aangezicht van de dood vereenzaamt en steun zoekt. Maar ook van een man die niet alleen lijdt, maar tot de laatste seconde wil leven. Elckerlyc is ook nu nog actueel. Het is heel herkenbaar als zijn vrienden tegen hem zeggen: 'Het spijt me, je moet nu ophouden met zeuren. Ik kan er niet meer te gen"'. Wim Sluys,-die de titelrol speelt: "Ik ben niet kerkelijk opgevoed, maar deze versié ontroert me. Het is een kaal stervensproces, waarbij iemand voelt hoe hem geleidelijk alle waarden ontvallen. Elckerlyc. Rembrandt-festival m.m.v. Henk van Ulsen, de Koninklijke Zangver eniging Rotte's Mannenkoor, het Noord-Hollands Blazersensemble, Ben Fey orgel, o.l.v. dirigent René Verhoeff, het Schuttersgilde Nuland en troubadour Jan van Reenen. Met ondermeer de wereldpremière van Herman Strategiers cantate 'Rem- brandtiana'. Gehoord op 15 juli in de Pieterskerk in Leiden. LEIDEN - De eerste in de serie Leidse Lakenfeesten welke gis teravond geheel stond in het te ken van de in de sleutelstad ge boren kunstenaar Rembrandt Harmensz. van Rhijn liep gister avond uit in een ware happening. Feest was dan ook zeker op z'n plaats gezien het feit dat Rem brandt juist op 15 juli in deze stad het levenslicht aanschouw de. Precies 379 jaar na dato kwa men de burgerij en muzikanten daarom naar het onbetwiste his torische middelpunt van de stad (de Pieterskerk) om dit heuglijke feit te vieren met ondermeer: een wereldpremière van Herman Strategiers cantate 'Rem- brandtiana', een voordracht in een door Gary Schwartz bewerk te tekst van Constantijn Huy- gens over 'Vriend Rembrandt' en een gesproken zelfportret van de oudere kunstenaar door Henk van Ulsen. Het Schuttersgilde Nuland, muziek, troubadours en wijn zorgden daarnaast voor een heerlijk informeel festijn. Zoals er maar één Rembrandt is bestaat er voor mij niemand in Nederland met zo'n indringende voordrachttechniek als Henk van Ulsen. Alleen die stem al en dan nog dat schitterende spre kende koppetje. Groot was dan ook zijn creatie waarin hij in au thentieke kledij de jonge vriend Rembrandt gestalte gaf in de ogen van Constantijn Huygens op tekst van Gary Swartz. Het ontroerende zelfportret waarin later de oudere Rembrandt mop perend, doorspekt met bittere humor, pruttelend aan het woord is over zijn vriend de dichter Je- remia Dekker. Over het schilde ren van God: 'Die vang je niet met perspectieven en kwadra ten, alleen met elke vezel die in je is'. Over de vreugde van zijn schilderijen, 'Vleesgeworden ogenblikken van mijn diepste voldoening'. En dat door die stem van Van Ulsen, om koud van te worden. Een ander hoogtepunt in dit festijn betekende de première van Herman Strategiers cantate 'Rembrandtiana'. Hoewel Strate- gier zeker niet behoort tot de gro te muziekvernieuwers van deze tijd getuigt zijn werk van een grote muzikaliteit, is schitterend getoonzet met een prachtig ge voel voor detail. Onder de geïn spireerde leiding van René Ver hoeff op voortreffelijke wijze tentoongesteld door de Konink lijke Zangvereniging Rotte's Mannenkoor, het Noord-Hol lands Blazersensemble, de orga nist Ben Fey, met een gesproken tekst door Henk van Ulsen. De finale met een gezamenlijke toast van burgemeester en bur gerij op Rembrandts meester schap, met muziek, troubadours, speciale Rembrandtwijn en bier maakten tenslotte deze première in de serie Leidse Lakenfeesten tot een waar spektakel. ANNEKE VAN VLIET. LEIDSE LAKENFEESTEN 15 JULI T/M 3 AUGUSTUS 1985 LEIDEN - In vijfhonderd jaar tijd heeft een vreemde omkering plaatsgevonden. De 'Elckerlyc' is een morali teit, een preek in de vorm van een toneelstuk, uit de vijftiende eeuw. Ondanks de strikt godsdienstige oog merken van het stuk mocht het in de late middeleeuwen niet in kerken worden opge voerd. De moraliteiten wer den gespeeld op de pleinen van steden en dorpen. Het is best mogelijk dat een rondreizend toneelgezel schap ooit de 'Elckerlyc' op het plein voor de Pieters kerk heeft gespeeld. De ac teurs met borden om de hals met de naam van hun rol er op: 'Goet', Ghesels- cap', 'Die Doodt', 'Vijf Sin- nen, 'Deught'. Anders kon den de middeleeuwers hen niet uit elkaar houden. Goedkope effecten overwoekeren theater La Luna WEST-BERLIJN - Dit is het tot voor kort aan Rembrandt toegeschreven schilderij 'Man met de gouden helm'. Kunstexperts betwijfelen echter of het schilderij, dat zich in het Dah- lem-museum in West-Berlijn bevindt, door de Hollandse meester is ge maakt. Minutieus onderzoek met behulp van de modernste technieken zouden de twijfels over de echtheid hebben versterkt, het doek zou vol gens de experts door één van Rembrandts leerlingen kunnen zijn geschil derd. Bij de restauratie van het schilderij is men zoals reeds eerder gemeld wel tot de conclusie gekomen dat het doek uit de periode rond 1650 dateert. (fotoAP) LONDEN/PHILADELPHIA (Rtr/ goede zaak dat de op één na mach- AFP) - De opbrengst van het ,Live tigste natie ter wereld niets doet', Aid'-concert is gisteren opgelopen aldus Geldof. tot bijna zo'n 250 miljoen gulden, In Philadelphia heeft Ken Kra- zo als gisteren al werd verwacht. gen, één van de organisatoren van Bob Geldof, de initiatiefnemer .USA for Africa', gisteren meege- tot het grootste pop-concert aller deeld dat in de komende weken tijden, heeft in een vraaggesprek nieuwe initiatieven zullen worden met het Britse persbureau Press ontwikkeld. Bijzonderheden kon Association bevestigd dat hij be- hij nog niet geven, reid is de Nobelprijs voor de vrede Vast staat wel dat op 23 augustus in ontvangst te nemen. De aan de m Detroit een grote bijeenkomst onderscheiding gekoppelde geld- wordt gehouden waaraan wordt prijs van bijna een miljoen gulden- deelgenomen door onder anderen zal ten goede komen aan de slacht- Harry Belafonte en Mohammed offers van de hongersnood in Afri- Ali. De Beach Boys hebben aangeT ka, aldus Geldof. kondigd begin september enkele De Britse rockmusicus oefende concerten in Calfornië te houden in het vraaggesprek felle kritiek uit waarvan de opbrengst ten goede op regeringen, met name op die komt aan de slachtoffers van de van de Sovjetunie. ,Het is geen hongersnood in Afrika. Theater La Luna met 'Danton', geba seerd op 'Dantons dood' van Georg Büchner. Regie: Canci Geraedts; de cor: Arnold Hoevers, Wilfred Kel- ting, Mark Verlaat; muziek: Rokus v.d. Heuvel, Femke Bergsma. Gezien op 14 juli in het Oostelijk Zwembad, Gerdesiaweg 480 in Rotterdam. Al daar nog t/m 14 augustus. ROTTERDAM - La Luna, de theatergroep van Canci Ge raedts, mag zich sinds de Mac- Beth in de haven van Almere in een grote belangstelling verheu gen. Toen kwam het NOS-jour- naal na enkele voorstellingen om opnamen te maken. Nu wordt een groteske 'Danton' opgevoerd in een leeg Oostelijk Zwembad in Rotterdam en was het journaal al voor de première aanwezig. Op zoek naar komkommers natuur lijk, maar ook omdat Geraedts al tijd voor opwinding zorgt. Ze wil het publiek versteld doen staan door in het theater de uitersten te zoeken. De entourage maakt een over weldigende indruk. Een he- renkleedhokje geeft toegang tot de badruimte, met een leeg bas sin dat door de ongewoonheid onheilspellend aandoet. De te gelvloer van het diepe bad loopt schuin op van 3.50 naar twee me ter. Boven het diepste deel is de tribune voor het publiek ge bouwd. Onder die tribune kab belt bloedrood water, de tol van de revolutie. Spelers die op- en afkomen waden daar doorheen. Ook kunnen ze op de vloer van het aan de linkerzijde gelegen kikkerbad springen, dat een me ter hoger ligt. Daar staan enorme torso's opgesteld, zonder benen, armen en hoofd. Het heeft er veel van weg dat •Canci Geraedts zich zo heeft la ten meeslepen door de mogelijk heden van deze fascinerende lo catie, dat ze uit het oog heeft ver loren dat er ook nog publiek bij aanwezig is. De techniek heeft deze keer een loopje met haar ge nomen en overwoekert het thea ter zodanig, dat daar vaak weinig Na de pauze wordt het publiek zelfs letterlijk het zicht ontno men. Eerste scène is een gesprek tussen vier mannen, die zich op een platform hoog boven het pu bliek bevinden en dus zo goed als onzichtbaar zijn. Dan worden vanaf de startblokken links mo nologen afgestoken. Maar op dat zelfde moment worden de vele tientallen poppen, die de hele tijd aan de zoldering hingen, ter gend langzaam naar beneden ge laten. Dat gaat gepaard met een hels geratel van kettingen, zodat de monologen niet te volgen zijn. De poppen blijven vervolgens hangen op ooghoogte van de voorste rijen, die zodoende het slot van de voorstelling niet kun nen zien. Ze missen de slotmono loog van Danton, die onderwijl als laatste marionet onderstebo ven uit het dak wordt neergela ten. Theater dat tegelijk niet te zien en niet te verstaan is, dat maak je zelden mee. Daar komt bij dat voor wie is aangewezen op op de middelba re school geleerd Frans de tek sten niet te volgen zijn. De op de achterwand geprojecteerde licht krant brengt geen verheldering, maar geeft globale informatie die alleen maar afleidt van de actie. Danton was samen met Robe spierre en Marat éen van de lei ders van Frankrijk in de eerste dagen van de revolutie. Hij ver zette zich tegen de pogingen van Robespierre om de absolute macht ververwerven en moest dat met de dood bekopen. De 'Danton' van La Luna is een zeer vrije bewerking van 'Dantons Tod' uit de vorige eeuw van de Duitse schrijver Büchner. La Luna maakt van hem een romantische revolutionair, een Che Guevara van de achttiende eeuw. Hij drinkt de alcohol met liters tegelijk, wordt steeds door naakte of halfnaakte vrouwen omringd en spreekt met donde rend hese stem teksten waaruit blijkt dat hij eigenlijk het goede voorheeft met het volk. Hij is in de voorstelling de enige die enig reliëf krijgt, dat van een vulkaan in de polder. De andere rollen lij ken niet meer dan aanleidingen om de theatermachinerie in wer king te kunnen zetten. La Luna spiegelt het begin van de Franse revolutie voor als een beestenbende: Rugbyspelers gooien elkaar een heiligenbeeld toe, poppen zeilen als ontzielde lichamen door de ruimte, er is een aaneenschakeling van lieder lijkheid, geweld en brallerig^ taal, van geweeklaag en gewring van handen. Ongetwijfeld leefde Danton in een bewogen tijd, maar La Luna dient hem een ab solute overdosis toe, waarin voor details geen enkele ruimte is. Het is heel jammer dat een zo veelbelovend project is ontaard in een voorstelling die het peil van een goedkope griezelfilm heeft. Na de aanvankelijke over rompeling krijgt de irritatie al snel de overhand. Als aan het eind een bloedrode zondvloed over de tegelvloer stroomt, is het te laat om nog door het drama te worden meegesleurd. Ziel en za ligheid zijn dan al lang op het droge gebracht. ARIEJAN KORTEWEG-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 13