bezoekers op North Sea Jazz Record aantal Funkmuziek beheerst de tiende editie van festival Haselböck: hogeschool orgelkunst Opnieuw aanvaring Hoogtepunt Brinkman met de Raad voor de Kunst Macbeth op z'n Japans Zes ton subsidie voor dansgroepen MAANDAG 15 JULI 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 15 Concert door Martin Haselböck op het Van den Heuvel-orgel, met er ken van J.S. Bach, Franz Liszt, Franz Schmidt. Gehoord op 12 juli in de Nieuwe Kerk in Katwijk aan Zee. KATWIJK AAN ZEE - Het Van den Heuvelorgel behoort ongetwijfeld tot de meest inte ressante raspaarden van de ei-x gentijdse Nederlandse orgel-" bouwkunst en wil als zodanig ook bespeeld worden. Probeert een organist met de zweep te 'kicken' op het enorme vermo gen van dit instrument, dan zal het met Frans temperament 'de benen tegen de kast gooien' door bij wijze van spreken de ruiten uit de kerk te spelen, ter wijl een onzekere ruiter daaren tegen voor hij het weet in het zand ligt te bijten. Dat maakt elk concert in deze internatio nale orgelserie nou juist zo spannend. Martin Haselböck, organist van de Augustinerkirche en de Hofmusikkapelle in Wenen hield dit raspaard van orgel bouwkunst zonder zweep, ste vig en stijlvol als een Lipizaner in de hand. Zoals tijdens de vi tale en frisse vertolking van de werken van J.S. Bach, waar Ha selböck in een twintigste eeuws tempo vlinders in het hart bracht met een virtuoze en ontspannen vertolking van de Toccata, Adagio en Fuga in C- dur. Hoogtepunt van dit fraai uit gebalanceerde programma mo gen wel de werken van Franz Liszt genoemd worden waarin de Oostenrijkse organist sensi tief, ragfijn en ingehouden de spanning tot grote hoogte wist op te voeren tijdens de Sym phonic zu Dante's 'Divina Commedia'. Minder preten tieus maar zeker niet minder verrukkelijk klonk daarna Franz Schmidt eigentijdse Toc cata in C-dur als een lichtvoetig contrast. Hogeschool was tenslotte de improvisatietechniek van Mar tin Haselböck rond Gezang 120 waarbij organist en instrument samenvloeiden in een perfecte 'pas de deux'. ANNEKE VAN VLIET Miles Davis, vrijdag. DEN HAAG - Het festival gaat door, ondanks de ge ruchten over het verminde ren van de subsidies. Aan het publiek zal het niet lig gen dat op de warme zater dag met 15.000 personen aanwezig was. Het festival is in het totaal door 37.000 mensen bezocht. De kaart verkoop werd zelfs ge staakt. De overbezetting was zo groot dat het raad zaam was een bepaalde zaal uit te zoeken en daar te blij ven zitten. Het zwaartepunt bleek te liggen op de funkmuziek. In het kader hiervan werd dan ook aan Miles Davis de jazz- prijs Bird uitgereikt door de Haagse loco-burgemeester P. Vink. Het festival begint vrijdag met een extra concert van de topper van vo rig jaar: het septet van Miles Davis. Miles en zijn gitarist John Scofield doen het meeste solowerk, terwijl de andere musici naast een enkele solo zorgen de de funky achter grond. Veel van het gespeelde is van zijn laatste succesvolle plaat 'Under Arrest' en is voor een deel hetzelfde als vorig jaar, zoals de hit van Cindy Lauper Time after ti me'. De funky ritmen Van de mu ziek trekken op aangename wijze voorbij. Nee, boeiender is de show die hij van zijn aanwezigheid maakt. Hü loopt constant heen en weer, wisselt soms blikken met het publiek, terwijl zijn medemusici op de tekens moeten letten, die hij geeft. Het tweede concert de vol gende dag duurde echter bijna een uur langer. Tiende North Sea Jazz Festival met Miles Davis, Keith Jarrett, Jack Bruce, Sun Ra, The Lounge Lizards, de Slicka- phonics, Tacuma, het nieuwe Libera tion orkest van Charlie Haden, Jack DeJohnette e.v.a. Gezien en gehoord in de zalen van het Congresgebouw. Den Haag op 12,13 en 14 juli. ue auckaphonics, zaterdag. Een muzikaal hoogtepunt is het optreden van de ex-Davis pianist j Keith Jarrett later in de grote con certzaal. Hij vertolkt met de fijn zinnig spelende drummer Jack De- Johnettè en bassist Gary Peacock de ruimtemuziek, zoals Ra het om- aantal jazzstandards. Opval- schryft, brengt, mede veroorzaakt De muziek gaat direct van start met een keiharde en swingende trombone solo, waarna het orkest DEN HAAG (ANP) - Minis- ter Brinkman van WVC is in conflict gekomen met de voor Prijs dirigent Bauke Schut uit Rijns aterwoude RIJNSATERWOUDE - Bauke Schut uit Rijnsaterwoude heeft dit weekeinde de derde prys gewon nen tijdens het dirigentenconcours in Kerkrade, dat is gewonnen door de Franse dirigent Kesmaekers. Het concours is gehouden in het kader van het Wereldmuziekcon cours. Deze wedstrijd voor dirigen ten jonger dan dertig jaar telde 24 deelnemers uit tal van landen. De drie finalisten dirigeerden in de slotronde de Koninklijke Mili taire Kapel. Schut had gekozen voor de ouverture voor harmonie orkest van de Haagse componist Rudolf Koumans. Schut is in het dagelijks leven dirigent van het symfonie-orkest 'Jeugd en Muziek' en geeft muzikale leiding aan een harmonie in Roelofarendsveen. AMSTERDAM - In de Amster damse Stadsschouwburg zullen in de periode van 3 tot en met 17 au gustus vijftien voorstellingen i Raad voor de Kunst, omdat hij geweigerd heeft een ze vental projecten op het ge bied van de beeldende kunst te subsidiëren. Met deze afwijzing gaat de minister voorbij aan het advies van de com missie Beeldende Kunsten van de Raad, die van oordeel was dat de projecten wel voor een zogenoem de „ontwikkelingssubsidie" in aanmerking kwamen. De commis sie heeft uit protest tegen deze gang van zaken besloten haar taak voorlopig neer te leggen, zo staat in een brief aan de minister. Volgens de commissie is er een „onwerkbare situatie" ontstaan, nu de minister de positieve adviezen, die op 4 april werden uitgebracht, geheel heeft genegeerd. De be- windsihan heeft daarmee niet al leen blijk gegeven van onzorgvul digheid, maar ook van ondeskun digheid, meent de commissie. Zij noemt het bovendien „zeer te la ken" dat de minister de aanvragers van de subsidie in een van zijn brieven „in een kwaad daglicht heeft gesteld". „De tendentieuze wijze waarop de meeste aanvragers werd verzocht aan te geven of zij met een lager bedrag zouden toe kunnen", bestempelt de commis-* sie als „onfatsoenlijk". De ontwikkelingssubsidie, die in 1979 in het leven is geroepen, is be doeld ter vernieuwing van het kunstaanbod. Jonge initiatieven kunnen uit deze pot maximaal drie jaar ondersteuning krijgen om „op vlieghoogte te raken", zoals de commissie het noemt. lend is zijn wijze van pianospelen. Hij staat vaak voor het toetsenbord en maakt bewegingen alsof hij op een toeter blaast. Hij weet de pia nistische spanning al zoekende op te bouwen en er is een ontlading in het laatste nummer met veel ver antwoord geweld op de toetsen. In het tweede concert zal dit lyrische spel zich op een nog intensere wij ze herhalen en de balans tussen de instrumenten wordt nog beter. De moderne melodische no-wa- ve funk wordt gebracht door de groep van Jamaladeen Tacuma, ex-bassist van Ornette Coleman. Het groepsgeluid is niet erg hecht, wat vooral geldt in de wat ingewik kelder nummers. In het simpele 'Rhythm Box' komt de eenheid van de groep pas naar voren. Na elk nummer vraagt Tacuma of we nog happy zijn. Net een aantal stukken met yeel soli, waarin voor al de virtuoze slagwerker Cornell Rochester uitmunt met van dik hout slaat men plankenslagwerk, wordt de set besloten. Gemist Het septet 'Luella' van de fluitist en componist James Newton heeft een aparte jazzbezetting met cello, viool, bas en ritmegroep en brengt intense jazz uit de jaren zestig. De aangekondigde jonge sensationele door een paar vreemde blaasin strumenten. Nu komt Ra, gehuld in een kleurig gewaade binnen als de hogepriester. Als hij met opge heven armen voor het orkest staat is het komisch te zien hoe hy met uitsluitend vreemde handbewegin gen het orkest allerlei muzikale buitelingen kan laten uitvoeren. Daarna neemt hij aan de piano plaats. Het repertoire bestaat uit een mengeling van jazzstijlen van Rag time, Dixieland, met een mooie klarinetsolo, een Ellingtonmedley en Rock Roll. Verder is er nog een fraaie imitatie van Louis Arm strong in de song 'Mack The Knife' en het gefreak op de diverse saxo foons. De meester hierin is saxofo nist en voorbeeld voor John Col- trane, John Gilmore. Met nog wat Festival voor jonge pianisten in Den Bosch DEN BOSCH (ANP) - Van 6 tot en met 9 augustus wordt in het Casino Den Bosch het tweede Reder pianist Geri Allen werd vervangen European Junior Pianofestival ge houden. Het festival, genoemd naar de Britse pianist en pianope- Het is jammer dat Newton, dagoog Philip Reder, is bedoeld die bekend staat als i compo- r getalenteerde pianisten nist, niet voldoende aandacht aan tot 15 jaar. Daarvan zullen er in de de struktuur geeft zodat het geheel verzinkt ih een brei van geluid. Van vibrafonist Jay Hoggard en drummer Billy Hart had ik meer verwacht. Een gemiste kans. Sun Ra Arkestra besluit de eer ste dag van het festival. Sun Ra week van 6 augustus, zonder dat er overigens sprake is van een com petitie-element, veertig aantreden. Onder de deelnemers is de 11-jari ge Roos de Vries uit Alphen a.d. Rijn De inmiddels overleden Philip PORTRETTEN VAN KINDEREN - In de openbare bibliotheek Bad- hoevedorp (Arendstraat) den gegeven van Shakespeares wordt tot en met 30 augustus werk Macbeth. Het betreft een produk- tentoongesteld van jonge cursisten heeft een zeer persoonlijke stijl, die Reder organiseerde in 1983 het e door de toevoeging van theatrale ste festival op Britse bodem. Niet elementen soms wat kitscherig is lang daarvoor sprak hij de wens uit maar op humorvolle manier wordt dat het tweede festival in Den gebracht. De luisteraar weet niet of hij i Bosch zou plaatsvinden. Reder 1944 als militair bij de be de Toho Company, de aan het Instituut voor Kunstzinni- de maling wordt genomen of dat vrijding van die stad betrokken. Sun Ra het serieus meent. De 14 man tellende groep is gekleed in goudkleurige hesjes en een mooi imeling zilverkleurige petjes. grootste theaterproducent van Ja- ge Vorming in Haarlemmermeer, pan. De voorstelling is in Japan Kinderen, in de leeftijd van 9 tot 12 een groot commercieel en artistiek jaar, hebben speciaal voor deze ex- succes. De hoofdrolspelers zijn Mi- positie grote zelfportretten ge- kyiro Hori als Macbeth en Komaki maakt. Sommige hebben zichzelf Kurihara als Lady Macbeth. Voor jin hun eigen kleren geschilderd, de voorstelling wordt gebruik ge- anderen weer in fantasiekleding. geheel een fleurig en bont maakt van een getrouwe vertaling van het stuk. Maar het is geplaatst in het Japan van de Samurai's van enkele eeuwen geleden. Aan de produktie werken 42 acteurs mee. Van 6 tot en met 9 augustus zul len er dagelijks sessies worden ge houden. 's Morgens van half tien tot twaalf uur en 's middags 1 Een paar danseressen die steeds twee tot vijf uur. Op 8 augustus is veranderen geven het er alleen 's morgens een sessie. Op 9 augustus is het slotconcert. FAULKNER DE LIBRARY OF AMERICA, uitgevers van het ver zameld werk van veel grote Ameri kaanse auteurs, geeft vier romans van Faulkner uit die tussen 1930 en 1935 voor het eerst werden gepu- l bliceerd: ,As I lay dying', .Sanctua- l ry', .Light in August' en het experi- mentele .Pylon'. De verzameling verschijnt op 1 I november, de 50ste verjaardag van de publikatie van .Pylon'. AMSTERDAM (ANP)- Het Euro- pees Sociaal Fonds heeft zes ton toegezegd aan de Nederlandse dansgezelschappen. Dit geld is be stemd voor het scheppen van meer werkgelegenheid. Dit heeft de Stichting Direktie Overleg Dans gezelschappen (DOD) bekend ge maakt. Met dit geld verwacht DOD haar plan om in de komende twee jaar 41,3 arbeidsplaatsen te scheppen te kunnen realiseren. Dit plan is een initiatief van het Scapino Ballet. Het doel is jonge, langdurig werk lozen de kans te geven praktijker varing op te doen. Daarbij gaat het niet alleen om dansers, maar ook om technici, kleedsters en secreta riaatsmedewerkers. De financiering komt uit veer tien verschillende potjes. Zo komt er geld vrij door de ingeleverde prijscompensatie voor arbeids duurverkorting bij de gezelschap pen en kent het ministerie van WVC een doelsubsidie toe. Ook de arbeidsbureau's in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zegden steun toe. Omdat het arbeidsbu- reau in Arnhem het liet afweten, dreigde het werkgelegenheidsplan in het honderd te lopen. „Met de bijdrage van het Europees Fonds is dat gevaar nu weg", aldus de DOD. - Charly Haden and the Liberator Music Orchestra, zondag. Caraïbisch centrum Uitwisseling kunstenaars Antillen en Suriname danspasjes en een paar songs als de wens voor een 'Better World' wordt dit vrolijke concert met een polonaise door de musici besloten. Tweede dag De tweede dag begint op het dakterras met weer een andere ei gentijdse funkjazzgroep. De Slic- kaphonics hebben een klassieke jazzbezetting en bestaan uit trom bonist Ray Anderson en bassist Marc Helias, die bekendheid kre gen in de groep van de veel geres pecteerde maar weinig publiek- stoegankelijke Anthony Braxton. De muziek is een eenheid en men weet ondanks het eigentijdse ge luid, met veel zang en zo, toch nog goed te swingen. Het is vrolijke en enthousiaste muziek. Anderson lijkt zich tot een geanimeerd rock zanger te ontwikkelen. De New Yorkse groep Lounge Lizards met saxofonist John Lurie, bekens als filmster uit de films Stranger than Paradise, en Paris- Texas, brengt keiharde streetfunk. Het is aardse muziek, waarin veel jazzstijlen en soli zijn verwerkt. Harlem Nocturne van de tv-serie Mike Hammer is één van de num mers. de muziek is wat interessan ter en afgeronder dan een paar jaar geleden. De groep van Kip Hanra- han is eigenlijk de Band van rock zanger en basgitarist Jack Bruee (ex-Cream). Verder wordt het La- tin element door de beide conga spelers vertegenwoordigd en de jazz door de drie saxofonisten en de salsa door de trompettist en de drummer. Tenorist John Stubblefield, die aan het einde een gedurfde solo te genover de zang van Bruce zet, is een naam om te onthouden. Bruce heeft nog steeds een apart stemge luid en zijn basspel wordt steeds beter. Kip Hanrahan doet alleen mee als organisator en aangever van de drankjes. Opvallend is het uithoudingsvermogen van de bei de congaspelers, die er als toegift nog onvermoeibaar tegenaan gaan. Hitte De hitte in het congresgebouw is ondertussen s'terk gestegen en er zijn zaterdag maar weinig interes sante concerten. Het trio van Tom my Flanagan is muzikaal verant woord bezig voor een aandachtig publiek. Het septet van altist Jac kie McLean en zoon René komt hierna. Deze altist uit de vijftiger jaren heeft nog dezelfde toon, die ook erfelijk blijkt te zijn. De toe voeging van rammelinstrumenten en een in Afrikaanse kledij gesto ken percussionist doet gedateerd Het komt ook de helderheid van de muziek niet ten goede. Op zon dag is de Paris Reunion band be staande uit tenorist Johnny Grif fin, trombonist Slide Hampton en trompettist Woody Shaw, van wie een aantal al 25 jaar in Europa werkt, groot succes by het talrijke publiek in de grote tent. Er wordt pure onvervalste jazz gemaakt zon der elektronica. De heren hebben er zin in en er was geen zwakke plek te ontdekken. Nieuwenhuijs exposeert in Utrecht UTRECHT (ANP) - In het Centraal' Museum Utrecht wordt van 20 juli tot en met 1 september een ten toonstelling gehouden van werken uit de periode 1975-1985 van de schilder Constant Nieuwenhuijs. Behalve schilderijen zijn op deze expositie ook nog nooit eerder ten toongestelde aquarellen te zien. Constant Nieuwenhuijs is vooral bekend als lid van COBRA, de na oorlogse schildersbeweging waar toe ook Karei Appel behoorde. De laatste tien jaar maakt Constant ge bruik van de technieken van de „oude meesters". De spontane wij ze van schilderen, die de COBRA- beweging typeerde, behoort volle dig tot het verleden. Het Centraal Museum Utrecht (Agnietenstraat 1) is van dinsdag tot en met zaterdag geopend van 10.00 tot 17.00 uur en op zon- en feestdagen van 14.00 tot 17.00 uur. Het museum is 's maandags geslo ten. (foto GPD). Een tweede hoogtepunt wordt het nieuwe Liberationorkest van bassist Charlie Haden met een ar rangement van Carla Bley. Sinds de eerste plaat uit 1969 zijn er per sonele veranderingen: trombonist Graig Harris, altist Ken Mclntyre en de ontdekking Claudine Amina Meyers op de piano. Het gespeelde stuk is een suite met de bekende motieven uit zyn vorige groepen. In die zin is er niets veranderd. De kracht is gelegen in de ontroerende en heldere soli die allen na elkaar ten gehore brengen. Trompettist Bakida Carroll brengt een emotio neel sterke solo. De hele groep heeft er kennelijk veel zin in, de pianosolo van Meyers is een tech nisch hoogstandje. Dit alles is waarschijnlijk te horen op de tv-re- gistratie die werd gemaakt. Het zestiger jaren sfeertje van flower power wordt kompleet met de toe gift 'We shall Overcome', maar dat zij ze vergeven. De groep Special Edition van slagwerker Jack DeJohnette met in de frontlijn de tenorist John Furcell, altist Greg Osby en bari ton- saxofonist Howard Johnson brengen bij vlagen spannende mu ziek, vooral als er geen synthesizer of piano aan te pas komt. De saxo fonisten Purcell en Osby zijn als ze met zo'n inzet doorgaan een ont dekking te noemen, vooral in duet met de fantastisch spelende De Johnette. Het laatste concert is van de nieuwe band van de Braziliaanse zangeres Flora Purim en haar man de percussionist Airto Moreira. De begeleidende band stelt muzikaal niet veel voor, maar het felle ritme maakt dat het zeer dansbaar is. Zo besluit met een swingende Carou- selzaal voor mij het tiende North Sea Jazz Festival. WILLEM WINSEMIUS WILLEMSTAD (ANP) - Het Caraï bisch Centrum in Suriname stelt op het ogenblik pogingen in het werk om een uitwisseling te be werkstelligen van jongeren en kunstenaars tussen Suriname en de Nederlandse Antillen. Dat heeft de voorzitter van het Caraïbisch Centrum, dr. James Ramlall in Wil lemstad verklaard. Het in 1979 op gerichte Caraïbisch Centrum stelt zich ten doel het culturele erfgoed van Suriname uit te dragen en houdt zich bezig met vormings- en ontwikkelingwerk. Volgens Ramlall is het nu in het internationaal jongerenjaar een goed moment om deze culturele, uitwisseling weer op gang te bren gen. Als gevolg van een luchtvaart conflict in 1982 en '83 was het lange tyd onmogelijk om rechtstreeks tussen beide landen te vliegen. Daardoor stagneerde ook de cultu rele uitwisseling, aldus Ramlall. Het is de bedoeling dat in de maand augustus groepen Antil liaanse en Surinaamse jongeren beurtelings een bezoek zullen brengen aan Suriname en Curacao.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 15