Effect van 10 jaar emancipatiebeleid maar heel marginaal Solidariteit taboe tijdens Poolse bedevaart Derde internationale vrouwenconferentie in Nairobi Voormalig autoverkoper bindt na rechtenstudie strijd aan met fiscus Achtergrond DONDERDAG 11 JULI 1985 Nairobi is zo overstroomd met buitenlandse vrou wen dat alle prostituees van de straat zijn verdwe nen. Voor hen is er geen klandizie meer, vertelt een inwoonster van de Kenya- se hoofdstad. Zij is niet de enige die zich verbaast over het veranderde straatbeeld. Het dagblad 'The Standard' uit Nairobi schreef eerder deze week op de voorpagina dat een aantal bekende zwervers de benen hadden geno men. Grote hoeveelheden extra politie surveilleren in de stad voor de vrou wenconferentie die giste ren is begonnen. door Patricia van der Zalm Vanaf volgende week maandag 15 juli tot 26 juli heeft in de Ke- niase hoofdstad Nairobi de derde en laatste internationale vrou wenconferentie van de Verenig de Naties plaats, bedoeld als af sluiting van de tien jaar voor de vrouw. Op het daaraan vooraf gaande Forum, dat gisteren al is begonnen, zullen vrouwenorga nisaties uit ongeveer 150 landen aanbevelingen doen die op de VN-conferentie overgenomen kunnen worden. Sinds afgelopen weekeinde schuifelen groepjes Europese en Amerikaanse vrouwen al door de straten van het centrum. Met een t-shirt met VN-opdruk bekijken zij de souvenierstalletjes of de schoenenpoetsers. Hun aantal zal naar schatting van de Kenya- se organisatoren zeker oplopen tot 12.000 wanneer volgende week maandag de officiële VN- Conferentie begint waar naar schatting 1200 regeringsgedele geerden de resultaten van het .af gelopen decennium van de vrouw onder de loep zullen ne- De duizenden, voornamelijk vrouwelijke deelnemers aan het forum kunnen rekenen op een keur aan werk- en discussiegroe pen en films. Het bijna zeventig pagina's tellende programma biedt een gevarieerde aanblik: men kan komende week in Nai robi terecht voor informatie over vrouwencoöperaties, computers, kindersterfte, prostitutie, femi nistische theologie, racisme of mishandeling van vrouwen. Nederland Aan de vooravond van de vrou wenconferentie past een over zicht van de Nederlandse stand van zaken wat betreft de emanci patie van de vrouw. Wat heeft Nederland in tien jaar - sinds het internationale jaar van de vrouw in 1975 - globaal aan emancipatiebeleid ontwikkeld? In hoeverre heeft dit bijgedragen aan een meer gelijkwaardige maatschappelijke, sociale ver houding tussen mannen en vrou- "Men vindt en begrijpt dat vrouwen ook recht hebben op bezigheden buitenshuis en be taald werk, maar voor een groot aantal vrouwen en mannen mag dit niet ten koste gaan van het gezin en de kinderen", schreef drs. C. Ouddijk in de sociale atlas van de vrouw (1983). Weliswaar vond vijf jaar gele den 70 procent van de vrouwen en 64 procent van de mannen dat vrouwen meer invloed zouden moeten krijgen in de politiek, maar hoeveel vrouwen zitten er daadwerkelijk in de politiek? Uit het CBS-onderzoek culturele verandering 1970-1981 blijkt dat een meerderheid van de bevol king, 60 procent, vindt dat het huishoudelijk werk gelijkelijk over mannen en vrouwen moet worden verdeeld. Maar hoeveel mannen zijn niet alleen in staat, maar ook bereid om meer in het huishouden te gaan doen en daarvoor korter te gaan werken? Het percentage mensen dat meent dat het onnatuurlijk is dat vrouwen leiding geven aan man nen, daalde tussen 1981 en 1983 van 30 naar ruim 10 procent, maar hoeveel vrouwen hebben een hogere en leidinggevende functie? Vrouwen doen in ons land, zo heeft het CBS becijferd, bijna driekwart van het onbetaal de werk en nog geen kwart van het betaalde. Slechts 45 procent van vrouwen 18 jaar en ouder be schikt over een eigen inkomen uit werk, uitkering of vermogen, tegen 99 procent van de mannen. En bovendien zijn vrouwen kwetsbaarder op de arbeids markt. Zij kiezen voor het over grote deel nog steeds studierich tingen en banen in de verzorgen de en administratieve richting, waar de werkloosheid betrekke lijk groot is. Ex-staatssecretaris voor eman cipatiezaken Hedy d'Ancona wijt de oorzaak van de tergend lang zaam verlopende maatschappe lijke gelijkschakeling van vrou wen aan mannen, voor een groot deel aan de houding van de over heid. Op een congres in april ter voorbereiding van de Nairobi- conferentie zei het huidige Euro parlementslid voor de PvdA: "De overheid definieert vrouwen nog steeds in de eerste plaats als huisvrouw, onlosmakelijk ver bonden aan de privé-sfeer. Daar door zijn de institutionele rege lingen van die overheid er ook nog steeds op gericht die relatie in stand te houden en zelfs te ver sterken. Als vrouwen ophouden afhankelijk te zijn, wordt de overheid geconfronteerd met problemen die te gecompliceerd zijn voor haar instituties om ze te behappen". Rolbeperkingen "De effecten van tien jaar emancipatiebeleid zijn margi naal. De doelstellingen uit de be ginjaren zeventig, doorbreken van rolbeperkingen voor vrou wen en mannen, het inhalen van maatschappelijke achterstanden en het veranderen van heersende machtsverhoudingen, hebben het nog niet verder gebracht dan een conceptplan", aldus d'Anco- De minister van cultuur van Kenia, Kenneth Matiba, wordt omringd door de vrouwelijke deelnemers xan de conferentie 'Fory.m' '85 'die hijg isteren opende. (foto AP) Toch heeft diezelfde overheid in de afgelopen tien jaar niet stil gezeten. Vanaf 1975 werd er een jaarlijks budget ingesteld op emancipatieprojecten voor be wustwording, scholing, studie en onderzoek te ondersteunen. Het bedrag daarvoor is tussen 1977 en 1981 opgelopen van 2,5 tot ruim 16 miljoen gulden. Er kwa men wettelijke regelingen over gelijke beloning, gelijke behan deling in het arbeidsproces en, zeer recent, gelijke behandeling van mannen en vrouwen in de sociale zekerheid. Andere uitingen van een min of meer actief emancipatiebeleid werden zichtbaar met de komst in 1977 van de eerste staatssecre taris belast met emancipatieza ken. Zij kreeg een speciale amb telijke afdeling die haar. onder steunde, de Directie Coördinatie Emancipatiebeleid (DCE). Overi gens wordt in delen van de vrou wenbeweging al geruime tijd ge pleit voor een minister voor vrouwenzaken, die immers een veel grotere bevoegdheid kan hebben dan een staatssecretaris. Want al snel blijkt de betrekkelij ke machteloosheid van de staats secretaris, die wel veel moois en rechtvaardigs voor ogen kan hebben, maar voor het in prak tijk brengen daarvan volstrekt afhankelijk is van de politieke voorkeur van het kabinet. "De toegenomen deelname van vrouwen aan betaalde arbeid en aan allerlei maatschappelijke organisaties valt als eerste op, maar ook in de huiselijke kring is er de afgelopen tien jaar het een en ander veranderd", schrijft drs. C. Ouddijk in de Sociale Atlas van de Vrouw. "Het is zonneklaar", schrijft ze, "dat de emancipatiegezindheid en de strijdbaarheid van vrou wen zijn toegenomen. De ideeën en opvattingen van de vrouwe nemancipatiebeweging hebben enige weerklank gevonden bij de zogenaamde traditionele vrou wengroepen, Wj mannen, bij po litieke partijen, overheid en vak beweging. De tweede feministi sche golf is een golfstroom ge worden, wellicht zelfs een "per manent wave". Vrouwen zijn, mede onder invloed van het sterk toegenomen aantal echt scheidingen, het recht op werk en op een eigen inkomen als een vanzelfsprekendheid gaan zien". Seksisme Dat neemt niet weg dat de Ne derlandse overheid ook na afslui ting van het decennium voor de vrouw nog jaren vooruit kan met het verbeteren van schplingsmo- gelijkheden voor vrouwen, be lastingwetgeving, strijd tegen seksisme en seksueel geweld, het aantrekkelijker maken van deeltijdwerk voor mannen en vrouwen en het instellen van een voorziening als goede kinderop vang. En wat betreft de mentali teitsverandering bij mannen en vrouwen, daarvan kan alleen maar worden gehoopt dat deze via opvoeding en onderwijs eens massaal doorbreekt. Juist daarom is het belangrijk dat de verschillende regeringsaf gevaardigden na de Nairobi-con- ferentie niet lui achterover leu nen, maar gewoon hard doorstu deren op beleid dat vrouwen, tenslotte de helft van de bevol king, op allerlei maatschappelij ke terreinen nog zichtbaarder maakt. Minister Ruding kan alvast reke ning houden met een nieuwe te genvaller van enkele honderden miljoenen. Tenminste, als mr. Aron de Vries (64) uit Leeuwarden gelijk krijgt. De Vries, voormalig verkoper van vrachtauto's, is vori ge week afgestudeerd in Europees economisch recht en internatio naal publiekrecht. Voor zijn eindscriptie maakte hij jarenlang studie van een onder werp, dat hem in zijn carrière als autoverkoper al bezig hield: de bij zondere verbruiksbelasting (bvb) en in het bijzonder de wijze waarop die in Nederland wordt geheven op uit het buitenland geimporteerde auto's. Volgens De Vries heeft de Nederlandse fiscus sinds 1968 te veel belasting geind op die auto's. En namens de Friese auto-dealer W. Schat uit Tietjerk heeft De Vries nu een klacht ingediend bij de Europese Commissie. door Nico Hylkema Een inhalig volkje, die fiscus in Nederland, vindt De Vries. Toen hij zeven jaar geleden zijn studie rechten begon, was hij daar al van overtuigd, maar nu heeft hij de be wijzen in handen. De fiscus, zo is zijn vaste overtuiging, handelt in strijd met artikel 95 van de Europe se Gemeenschap. Het hoe en wat vergt enige uitleg. Er bestaat in Nederland een vrij omvangrijke handel in de duurde re automerken, waarbij de wagens, zonder tussenkomst van de Neder landse officiële importeur, recht streeks in Duitsland of Denemar ken worden gekocht. De parallel import heet dat. Een lucratieve handel, als we de verschillen in ca talogus-prijzen in de verschillende Europese landen in ogenschouw nemen. Kortingen In West-Duitsland kent men bij voorbeeld geen bijzondere ver bruiksbelasting, de btw (Mehr- wertsteuer) is minder en, nog be langrijker, de aanschafprijs van de duurdere merken ligt een stuk la ger. Geen wonder dus, dat menig koper van Mercedes, of BMW, rechtstreeks in het buurland koopt. Automobielbedrijven, zoals die van Schat, doen het op grotere schaal en weten zo ook nog aardige kortingen te bedingen. Dan komt echter de invoer in Ne derland. En dan begint het. Hier kost een bepaald type auto f48.650 inclusief btw. Zonder btw is dat f 40.840. Ook zit daar de bijzondere verbruiksbelasting in. Over de eer ste f 10.000 heft de fiscus 16 pro cent, over de rest 24. Dat is in dit geval een bedrag van f 9129. De grondslag voor heffing van die bvb is de catalogusprijs van de auto in Nederland(!). Nu gaan we naar Duitsland voor diezelfde auto. Daar kost hij maar DM 28.000, inclusief Mehrwert- steuer van 14 procent. Rekenen we dat nu om in guldens en trekken we die Mehrwertsteuer eraf, dan komen we op een bedrag van onge veer f 28.000. (Een Nederlander hoeft die Mehrwertsteuer niet te betalen.) Nu komt de koper bij de grens en daar staat de fiscus hem al op te wachten. Zo van, leuk gedaan meneer X, maar nu wij. Lidstaten Daar gaan we dan: In de eerste plaats moet meneer X f 9129 bvb betalen, want die hvb wordt im mers berekend over de Nederland se catalogus-prijs. Dan komt er nog eens 19 procent btw overheen en komt de voor f 28.000 gekochte au tomobiel op de somma van f 44.166. Nog altijd meer dan f 4000 goedkoper dan in Nederland, maar, zo meent De Vries, dat kan meer zijn, als Nederland zich aan artikel 95 van de EG houdt. En daar staat het volgende in: „De lidstaten heffen op produkten van de overige lidstaten, al dan niet rechtstreeks, geen hogere binnen landse belastingen van welke aard dan ook, dan die welke, al dan niet rechtstreeks, op gelijksoortige na tionale produkten worden gehe ven. Bovendien heffen de lidstaten op de produkten van de overige lidstaten geen zodanige binnen landse belastingen, dat daardoor andere produkten zijdelings wor den beschermd. Uiterlijk aan het begin van de tweede etappe zullen de lidstaten bepalingen, die bij de inwerkingtreding van dit verdrag bestaan en strijdig zijn met boven genoemde regels, afschaffen of herzien". Heffing van bvb over een andere prijs dan in het land van aankoop, is volgens De Vries in strijd met dat gedeelte van artikel 95. Dat artikel is bedoeld, zo meent hij, om de inwoners van de lidsta ten in staat te stellen daar te kopen, waar dat het meest economisch is. In dit geval dus in Duitsland en dan moet de staat daar geen hogere belasting op heffen, want dan is dat voordeel voor een belangrijk deel wegbelast. Als de Nederlandse fiscus de Duitse catalogusprijs als uitgangs punt zou nemen, dan kan men aan bvb f 7958 innen. Dat is f 1300 min der dan nu het geval is. En dan gaat het nog om een nieuwe auto. Erger wordt het, zo meent De Vries, als er oude auto's in het spel zijn. Dan maakt de fiscus het helemaal bont. Neem nu het geval van een 15 jaar oude auto. Het ding verkeert in een deplorabele staat, maar voor de koper heeft het waarde, vanwe ge het model of iets dergelijks. De auto kostte 15 jaar geleden f20.000. Zou men die auto in Nederland ko pen voor een bedrag van f 3000, dan hoeft men daar slechts f 570 btw over te betalen. De totale koopprijs wordt dan f 3570. Bvb wordt niet geheven op tweede hands auto's. Nu koopt meneer X die 15 jaar oude auto in Duitsland. Hij wil hem in Nederland opknappen. Dan komt hij bij de grens en daar staat de fiscus weer. Er moet nu wel bvb betaald worden. En niet over f 20.000 van 15 jaar terug, maar over f 40.000, want dat kost de auto nu. Nu schrijft de Neder landse regering bij invoer van au to's tot in het oneindige forfaitair de percentages voor aan bijzonde re verbruiksbelasting. Op die ma nier moet zelfs voor zo'n oude auto' nog f 739 bvb betaald worden. De auto komt nu dus op if 3Ö00, plus f 739 bvb, plus f 710 btw, is f 4449. Dat is f 900 duurder, dan dat die auto in Nederland kost. En dat, zo vindt De Vries, is in strijd met het concurrentiebeding binnen de EG. Dat is oneerlijke concurrentie ten opzichte van het buitenland. Nog een leuk voorbeeld: Stel me neer X koopt een auto, die in Ne derland niet te koop is. Dan is er dus ook geen officiële Nederlandse catalogusprijs. Oplossingen Nu is De Vries de beroerdste ook niet, dus komt hij in zfin scriptie ook met mogelijke oplossingen aandragen. De voornaamste is de gelijkstelling van de catalogusprijs in alle lidstaten. Dezelfde auto kost dan overal DM 28.000. Iedere staat kan dan autonoom de tarieven van de te heffen belastingen vaststel len, zonder daarmee in strijd met artikel 95 te handelen. Als die be lasting maar niet hoger is, dan op .de producten in eigen land. Om nu de stellingen in zijn proef schrift op houdbaarheid te testen, heeft De Vries namens dealer Schat een bezwaarschrift inge diend tegen de bvb op parallel geïmporteerde auto's. Dit bezwaar schrift ligt nu al acht maanden bij de inspecteur van belastingen. Ook ligt er een klacht in Luxemburg bij het Europese Hof. Als hij gelijk krijgt, zal de Nederlandse staat diep in de beurs moeten tasten. Al le te veel geheven bvb, sinds 1968 moet men dan terugbetalen. Volgens De Vries zal dat enige honderden miljoenen gaan kosten. Over die hele procedure zal hij een boekje schrijven. Want hij gaat door. De ex-verkoopleider zet nog lang geen punt achter zijn studie. Op de vraag of hij in het achter hoofd de hoop heeft, ooit nog eens te promoveren op de bvb, geeft hij niet direct antwoord. „Ach, ik hoef niet te promoveren, het is liefheb berij". Mr. Aron de Vries uit Leeuwar den: Inhalig volkje, die fiscus. Rooms-katholieken in Polen mo gen tijdens een bedevaart voor taan alleen maar godsdienstige symbolen meedragen en gods dienstige leuzen roepen. Dat blijkt uit de „voorschriften voor bedevaarten" die de Poolse bis schoppen gisteren hebben gepu bliceerd. Deze maatregelen heb ben tot gevolg dat pelgrims op straffe van uitsluiting geen sym pathie meer kunnen tonen voor de verboden vakbond Solidari teit. De Poolse bisschoppen heb ben nu voor het eerst op lande lijk niveau voorwaarden gesteld aan de deelneming aan bede vaarten. In het verleden heeft de Poolse regering de kerk er her haaldelijk van beschuldigd dat bedevaarten voor politieke doel einden werden misbruikt. Na on derhandelingen met de regering heeft de kerk besloten de deelne ming aan bedevaarten te regle menteren. Zo moeten pelgrims voortaan een schriftelijke verkla ring van de pastoor van hun pa rochie tonen. Bovendien wordt iedereen die het „strenge reli gieuze karakter" van de bede vaarten niet erkent, met uitslui ting bedreigd. De voorschriften hebben voor al betrekking op de bedevaart ter ere van de zwarte madonna van Czestochowa. Elk jaar komen in augustus honderdduizenden pel grims uit alle delen van Polen naar het klooster Jasna Gora bij Czestochowa om Maria als schut spatrones van hun land te vere ren. Het afgelopen jaar droegen vele pelgrims symbolen van Soli dariteit. Bisschop Stecher weert zich In zfin bisdomblad heeft dr. Reinhold Stecher, bisschop van Innsbruck, betoogd dat hij de Jo- densteenkerk in Rinn (Tirol) niet op aandrang van het internatio nale jodendom heeft gesloten. „Dit is ook niet zomaar een be sluit van een willekeurige bis schop. De verering van. „Anderl von Rinn" als slachtoffer van een door joden begane rituele moord in de vijftiende eeuw is door de Wereldkerk en door de plaatselij ke Kerk afgeschaft als volkomen in strijd met Het liefdegebod". De bisschop pakt uit tegen de halsstarrig bij hun „geloof' ge bleven inwoners, die door mid del van „bedreigingen, het boy cotten van personen en zaken en het uitoefenen van een dorpster- reur" tegenover allen die het op dit punt met de Kerk eens zijn, „in geen geval een overtuigend bewijs van hun christelijkheid leveren". Bisschop Stecher meent dat er nog wel mensen zijn te vinden die diep in hun hart de joden nog altijd voor een vervloekt volk houden wegens het verwerpen van de Christus. Maar gelukkig heeft de kleine joodse gemeente van Innsbruck zich zeer waardig en terughoudend opgesteld, al dus de bisschop, „hoewel ze wel met een zucht van verlichting op de verandering heeft gerea geerd". Naar bisschop Stecher verzekert, is afschaffing van de relikwie-verering door niets an ders afgedwongen dan door „on ze verplichting tegenover de waarheid en de geest van het Concilie". Daarom zouden de ge lovigen uit het bisdom er goed aan doen grondig verandering te brengen in hun persoonlijke houding tegenover joden en dient de Kerk met beslistheid af stand te nemen van onbewezen vooroordelen en het in diskre diet brengen van de joodse ge loofsgemeenschap, zegt bis schop Stecher in zijn bisdom blad. „Dwaalweg" Wie het bestaan van God we tenschappelijk wil bewijzen, plaatst God op het niveau van de wereldse wezens en bevindt zich alleen daarom al op een dwaal weg. Dat zei paus Johannes Pau- lus II gisteren tijdens zijn weke lijkse algemene audiëntie op het St. Pietersplein. De paus ver klaarde dat de wetenschap met betrekking tot het bestaan van God haar eigen grenzen en on macht moet beseffen. Maatregel tegen Boff De top van de Braziliaanse bis schoppenconferentie (CNBB) heeft geen garanties gekregen dat het Vaticaan openlijk zijn strafmaatregel tegen bevrij dingstheoloog Leonardo Boff z$l intrekken. Dit blijkt uit de uitla tingen van de voorzitter van de CNBB, mgr. Ivo Lorscheiter, on middellijk na terugkeer uit Ro- Mgr. Lorscheiter verklaarde dat pater Boff akkoord is gegaan met het „herzien van enkele aan klachten" tegen de Kerk in zijn boek „Kerk charisma en macht". Met zijn boek had Boff zich de woede op de hals gehaald van de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer. Hij kreeg de op dracht zich verder koest te hou den in een klooster van zijn Fran- orde. Lorscheiter: „Boff weet dat de theologische gedachte altijd ge perfectioneerd kan worden en hij is daartoe bereid. Ik geloof dat daardoor het Vaticaan steeds meer begrip en vertrouwen gaat krijgen in deze jonge theoloog, en dat is goed voor de Kerk en voor de zaak die de Kerk moet verdedigen",aldus mgr. Lor scheiter. Kardinaal Arns, aartsbisschop van Sao Paulo, heeft inmiddels verklaard dat hij ervan overtuigd is dat aan de „zaak Boff' een eind zal worden gemaakt, maar hij voegde eraan toe „niets spe ciaals te voorzien". Niet met na me genoemde leden van een Bra ziliaanse delegatie, in verband met de kwestie-Boff speciaal naar Rome gereisd, verklaarden dat paus Johannes Paulus II te genover de Braziliaanse delega tie heeft geklaagd over zijn me dewerkers in de curie en de me ningsverschillen die hij met hen heeft. Anderzijds zou de paus zich boos hebben uitgelaten over de tien Braziliaanse bisschoppen die openlijk Boff steunden en kritiek hebben geuit op de Vati caanse congregatie voor de ge loofsleer. Beroepingsberichten Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Tange-Alteveer, toezegging: J. L. Schreuders, kandidaat te Groenekan; beroe pen te Otterlo: P. J. Teeuw te Blauwkapel-Groenekan. Benoemd tot bijstand in het pastoraat te Rhenen, part-time, t.b.v. Hervormd-Gereformeerde Bond: H. Vermeer, kandidaat te Ede en beroepen predikant te Achterberg, part-time; benoemd tot pastoraal medewerker te Vriescheloo, part-time: R. Koop- mans, wonende te Zeist. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt Beroepen te Leerdam: E.L. van 't Voort, kandidaat te Steen- wijk en beroepen te Delfzijl: P. Niemeijer te Zuidwolde in Gro ningen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 12