Live Aid: het grootste
popconcert ter wereld
Dizzy Gillespy voor tiende keer op North Sea Jazz Festival
VARA stroomlijnt radioprogramma's voor jeugd
Rob Out blijft rekenen
op A-status Veronica
WOENSDAG 10 JULI 1985
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 21
DEN HAAG (ANP) - De tiende af
levering van het North Sea Jazz
Festival op 12, 13 en 14 juli in het
Congresgebouw in Den Haag is
niet alleen een jubileum voor orga
nisator Paul Acket maar ook voor
de befaamde Amerikaanse trom
pettist Dizzy Gillespy.
De 67-jarige 'Dizzy' is dit jaar toe
gevoegd aan het quintet van Jon
Faddis. De basis voor zijn roem da
teert echter al uit de oorlogsjaren,
toen in New York een nieuwe ont
wikkeling in de jazz op gang
kwam, inmiddels genoegzaam be
kend als de ,bebopperiode'. De ,be-
boppers', waarvan Gillespy en sa
xofonist Charlie „Bird" Parker
werden beschouwd als voorname
representanten, waagden het met
de traditionele swing-jazz te bre
ken en melodisch, harmonisch en
ritmisch totaal andere muziek te
spelen.
Om die nieuwe muziek nog eens
te accentueren speelden de muzi
kanten met donkere brillen op, liet
Dizzy een trompet maken waarvan
de beker schuin naar boven stak en
traden ze niet zelden op met de rug
naar het publiek. Beboppers
noemden elkaar ook ,cool' of ,cat'.
Maar de meeste mensen kennen
.Dizzy' misschien nog wel het best
van zijn ballonvormige wangen en
gezwollen nek als hij op zijn instru
ment blaast.
Voor het bebop-tijdperk speelde
de trompettist in de Teddy Hill
Band, waar hij in 1937 de plaats in
nam van Roy Eldridge. Met deze
band bezocht Dizzy in dat jaar
reeds Frankrijk en Engeland.
Sinds de bebop-periode heeft hij
altijd een prominente plaats inge
nomen in de wereld van de jazzmu
ziek. In 1946 vormde hij een eigen-
big-band en maakte tournees naar
onder meer Skandinavië in 1948.
In de jaren vijftig bezocht Dizzy
Europa met een quintet.
De enige andere muzikant die
ook voor de tiende maal meespeelt,
is de Nederlandse jazz-drummer
John Engels („nog gespeeld met
Hank Jones"), winnaar van de door
Paul Acket ingestelde „Bird-tro-
fee" voor de categorie Nederlandse
Jazz/hoofdstroom. (Organisator
Paul Acket: „Behalve dan mijn
vrouw weet ik niet wie er nog meer
voor de tiende maal zijn".) Engels
is tijdens dit festival gekoppeld
aan het Don Lanphere Quintet, een
gelegenheidsformatie voor het fes
tival. John heeft nog nooit met hen
gespeeld. „Don moet een waanzin
nig goede muzikant zijn. Hij heeft
nog gespeeld met Fats Navarro."
Engels let evenwel niet zo op na
men. „Ik kan me al lang niet meer
herinneren met wie ik de afgelo
pen tien jaar heb gespeeld. Ik ver
geet namen. Ik speel alleen maar."
Maar dat Engels voor de tiende
keer graag op North Sea Jazz aan
treedt blijkt wel als hij zegt het nog
steeds „een waanzinnige happe
ning" te vinden. „Waar vind je nou
zo iets behalve in New York. Ner
gens toch". Engels gaat weieens
voor een tijdje naar het New York
City, het Mekka van de Jazz, om
zoals hij het noemt „zijn accu op te
laden".
De Bird-trofee is een internatio
nale jazzprijs, in het leven geroe
pen door het North Sea Jazz Festi
val ter gelegenheid van het tienja
rig bestaan. De naam.Bird is ont
leend aan de bijnaam van Charlie
Parker, die is te beschouwen als
een van de meest invloedrijke mu
sici, die de jazz ooit heeft gekend.
De trofee, in de vorm van een ge-
styleerde vogel, is ontworpen door
de Haagse beeldhouwster Thea IJ-
dens.
De andere winnaars, allen gecon
tracteerd voor het festival, zijn
drummer Han Bennink in de cate
gorie Nederland/Nieuwere impro
visatiestijlen, de Duitse trombonist
Albert Mangelsdorff in de catego
rie Europa en de bij zijn leven al
legendarische trompettist Miles
Davis voor de categorie Amerika.
John Engels vindt het „een grote
eer" dat hem de Bird-prijs is toege
kend. „Het is alleen jammer dat
mijn vrouw er niet by is, die is vo
rig jaar overleden. Zij heeft mij
enorm gesteund in myn loop
baan".
De andere Bird-trofee-winnaar
Miles Davis, vorig jaar algemeen
bestempeld als de klapper van het
festival en ook dit jaar weer door
Acket gecontracteerd ondanks de
Dizzy Gillespy: schuine trompet.
hoge dollarkoers, speelt zaterdag
in het Tuinpaviljoen. Zijn begelei
ders zijn John Scofield, Bob Berg,
Bobby Irving, Steve Thornton,
Darryll Jones en Vincent Wilburn,
dezelfde groep van vorig jaar waar
mee Davis het publiek verbaasde
door de „funky sound".
De belangstelling voor Miles Da-
vis blijkt echter dermate groot dat
North Sea Jazz heeft besloten een
extra concert in te lassen op vrij
dagmiddag om 16.00 uur. Een ex
tra concert is er ook van de B.B.
King Blues Band. Dat concert zal
worden uitgezonden in de 15 uur
durende „Live Aid" marathon voor
hongerend Afrika, dat op zaterdag
13 juli door vrijwel alle televisie
zenders in de wereld wordt uitge
zonden.
Behalve de B.B. King Blues
Band is er voor bluesliefhebbers
de Luther Allison Blues Band, die
in de plaats komt van James
Brown. Naast blueszangeres La
Veile neemt saxofonist Hal Singer
als extra gast deel aan de Dorothy
Donegan shows en Screamin' Jay
Hawkins, die twee jaar geleden tij
dens North Sea veel lof oogstte, zal
komend weekeinde met de Phillip
Walker Blues Band optreden. Dat
zyn dan een paar namen van de 700
musici die uit de hele wereld ko
mend weekeinde in het Congresge
bouw op 11 podia 250 concerten
verzorgen. Zo'n 270 uur 'live jazz'.
De Stichting Jazz Produktie in
Nederland krijgt van Paul Acket
de gelegenheid tijdens het festival
10.000 folders uit te delen aan de
bezoekers - vorig jaar ongeveer
34.000 van wie een kwart uit het
buitenland - die zijn bedoeld als
aanklacht tegen het huidige subsi
diebeleid voor de jazz in Neder
land. Volgens de stichting gaat er
jaarlijks een subsidiebedrag van
ongeveer 1,5 miljoen gulden naar
de Stichting Jazz en Geïmprovi
seerde Muziek in Nederland
(SJIN). Het overgrote deel van dit
bedrag gaat naar wat de geïmprovi
seerde muziek wordt genoemd en
de meer traditionele jazz komt er
maar bekaaid af, vindt de stichting.
„Altijd werden kreten als creati
viteit, vernieuwend en grensver
leggend aangedragen om aan te to
nen dat goed gespeelde, swingen
de jazz te weinig serieus was om
voor subsidie in aanmerking te kd-
men", aldus de stichting, „dit in te
genstelling tot alle andere vormen
van kunst waar zowel het bestaan
de als het vernieuwende wordt ge
steund".
Om aan deze „wantoestand" een
einde te maken wil dé nieuwe
stichting overeenkomsten sluiten
met alle organisatoren die zijn
geïnteresseerd in de „niet vernieu
wende muziek". De Raad voor de
Kunst heeft echter negatief geadvi
seerd op een subsidieaanvraag van
de stichting om eventuele tekorten
te dekken. De enige mogelijkheid
om het subsidiebeleid te verande
ren is nu aan het ministerie van
WVC en de Raad voor de Kunst te
laten weten dat de Nederlandse
jazzliefhebbers via adhesiebetui
gingen de huidige gang van zaken
onaanvaardbaar vinden.
HILVERSUM (GPD) - 667 -
in Nederland staat het inza
melen van geld niet op de eer
ste plaats, maar eigenlijk gaat
het daar natuurlijk wèl om.
667 is het gironummer van 'Li
ve Aid', de actie van popmuzi
kanten voor hongerend Afri
ka.
Producent Harry de Winter
van ID-Productions zegt: „Wij
moeten het beschouwen als
een extra bedankje voor de ac
tie 'Een voor Afrika', waar
mee Nederland voorop liep. In
de meeste landen volgt een
dergelijke actie nu". Aan hem
heeft de VARA de uitzend-
avond van 13 juli uitbesteed.
Organisatie, programmainde
ling en produktie zijn in han
den van zijn Amsterdamse mi-
nibedrijfje ID-Productions,
dat al enige bekendheid kreeg
door onder andere tv-pro-
gramma's over popmuziek.
„Je ziet maar", „Wereldbe
roemd in Almelo" en „Europe
a go go" zijn daar de bekend
ste voorbeelden van.
Gironummer 667
Door zijn bekendheid in de
popwereld kreeg De Winter
het rechtstreekse Live Aid-
programma aangeboden. „Als
ik dat aan alle omroepen tege
lijk had aangeboden was daar
misschien een vorm van sa
menwerking uitgerold, die
ook wellicht meer geld voor
Afrika had opeleverd dan de
honderdduizend gulden die de
Vara er nu in zijn eentje in
heeft gestoken. Maar je weet
hoe dat gaat - iedereen wil
zijn aandeel in zo'n tv-project
en dat was een eindeloos ge
krakeel geweest waar we
nooit waren uitgekomen".
De Winter heeft dus zaken
gedaan met zijn vertrouwde
partner, de VARA, die min
stens zestien uur popmuziek
zowel op televisie als op de ra
dio zal uitzenden. Daarvoor
wordt gebruik gemaakt van
het Eurovisienet, van zo'n 20
satellieten, vele straal- en
lijnverbindingen en een on
noemelijk aantal omroepme
dewerkers overal ter wereld.
Voor de VARA zijn dat de
presentatoren Boudewijn
Büch, Hans Emans en Hanne-
ke Kappen, maar er zijn ook
verslaggevers in het land en
in het Londense Wembley-sta-
dion actief om de manifestatie
te volgen. In Wembley om de
grootste eerste helft van de
popmarathon te begeleiden en
in het land om verslag te doen
van spontane initiatieven om
per camping of andere groep
het tv-spektakel en masse te
bekijken.
Aanvankelijk waren ook
Veronica en de NOS geïnteres
seerd in het doorgeven van dit
grootste tv- en popevenement
aller tijden. Maar aangezien
de VARA op zaterdag (13 juli)
de vaste uitzendavond had,
zat Harry de Winter goed met
zijn vaste partner. Op de radio
wordt het geluid er stereo bij
geleverd, tot middernacht op
Hilversum 3 en daarna op Hil
versum I.
Bob Geldof: ondanks is 's werelds loon.
Bob Geldof wil levens in Ethiopië redden
LONDEN (GPD) - Bob Geld
of, de grote man achter Live
Aid, vindt zelf dat het eigenlijk
te gek is dat popsterren levens
in Ethiopië moeten redden.
„Het is treurig' dat je met een
plastic schijf mensen in leven
houdt", zei hij onlangs in de
Britse zondagskrant The Sun
day Times.
„Maar het is niet anders. Als gla
mour werkt, gebruiken we dat", zo
voegde hij daaraan toe. Dat blijkt.
Le Chanois overleden
SANCELLEMOZ (Rtr) - De Franse
filmregisseur Jean-Paul Le Cha
nois, in de jaren vijftig befaamd ge
worden door zyn onopgesmukte
films over het leven van alledag, is
op 75-jarige leeftijd in het dorp
Sancellemoz in het zuidoosten van
Frankrijk overleden.
Onder Le Chanois' werk zijn ,Les
Misérables' uit 1957 met Jean Ga-
bin, .Mandrin' uit 1962, ,Papa, Ma-
man, La Bonne et Moi' (1954) en
,Papa, Maman, Ma Femme et Moi'
(1955).
Le Chanois schreef ook chan
sons, waaronder een paar voor
Edith Piaf, en vóór de Tweede We
reldoorlog werkte hij samen met
de filmregisseurs Jean Renoir,
Max Ophüls en Anatole Litvak.
door
Henk Dam
Onder de naam Live Aid geven za
terdag in stadions in Engeland en
de Verenigde Staten 50 van de be
langrijkste popgroepen ter wereld
hun beste krachten ter wille van de
slachtoffers van de hongersnood in
Ethiopië.
Over glamour gesproken: Paul
McCartney zal voor het eerst sinds
zes jaar weer live te zien zijn, de
supergroep The Who, die drie jaar
geleden uit elkaar ging, zal voor Li
ve Aid weer bij elkaar komen, Da
vid Bowie doet mee, Queen, Stevie
Wonder, Mick Jagger, Billy Joel,
Queen, Elton John.
Het rijtje kan met vele namen
worden aangevuld: in het Londen
se Wembley stadion spelen nog on
der meer Wham, Sting, Bryan Fer
ry, Dire Straits, Elvis Costello, Sa-
de, Paul Young, Spandau Ballet en
Status Quo, in het JF Kennedy sta
dion in Philadelphia nog Duran
Duran, Bob Dylan, Paul Simon,
Tears for Fears, Neil Young, Eric
Clapton, Santana en de Preten
ders.
Kortom, iedereen die iets is (of in
sommige gevallen: iets is geweest)
in de wereld van de popmuziek is
zaterdag te zien. De concerten zul
len rechtstreeks tijdens een 15 uur
durende tv-marathon te volgen
zijn. De verwachting luidt, dat het
aantal kijkers een miljard zal be
dragen. Van Moskou tot Washing
ton, van Melbourne tot Rio, overal
wordt het programma uitgezon
den.
Iedereen doet gratis mee. De ar
tiesten treden voor niets op, de
transmissie (waarbij een keten van
zeven satellieten de wereldwijde
ontvangst zeker stelt) verloopt te
gen kostprijs, al die duizenden
mensen die aan de organisatie van
zo'n gigantisch evenement als Live
Aid te pas komen, doen dat om
niet.
Zes grote sponsors hebben be
loofd elk 3 miljoen gulden te ge
ven, tv- rechten van over de gehele
wereld zullen binnenstromen, een
omvangrijke internationale marke
ting is begonnen, en dat alles bij
elkaar zal vele miljoenen guldens
voor de slachtoffers in Ethiopië bij
een brengen.
Hoeveel precies? Dat staat nog te
bezien. De eerste voorzichtige
schattingen hielden het op ruim 40
miljoen gulden, maar de laatste ra
mingen gaan al uit van het dubbele
van dat bedrag.
Wie daarbij in gedachten houdt
dat Geldofs eerdere project voor
Ethiopië, de Band Aid-plaat „Do
they know it's Christmas", waar
aan tal van Britse popsterren mee
werkten, al 35 miljoen gulden op
bracht, komt tot de eigenlijk wel
schokkende conclusie dat Geldof
en zijn kameraden in een jaar meer
voor Ethiopië hebben bijeenge
bracht dan de totale Britse officiële
hulp aan dat onfortuinlijke land
groot is.
Bewegen
Zonder Bob Geldof was het alle
maal niet gebeurd. Geldof, zanger
van de niet meer en vogue zijnde
popgroep Boomtown Rats (die een
jaar of vijf geleden met I don't like
mondays een grote hit had), is de
man die het allemaal verzonnen
heeft.
Het is een inmiddels bekend ver
haal. Geldof was eind vorig jaar tot
tranen toe bewogen toen hij de be
roemde BBC-reportage uit Ethio
pië zag, en besloot iets te doen. To
meloze energie, een grote overtui
gingskracht en een ferme dosis
brutaliteit deden de rest.
De plaat „Do they know it's
Christmas", december vorig jaar
uitgebracht, werd een superhit, en
rond die tijd had Geldof al het plan
opgevat om in de aangenamer
maanden van het komende jaar de
sterren van de popmuziek nog een
keer, en dan voor een concert, bij
een te brengen.
Wie zou hij uitnodigen? Geldof
ging daarbij puur pragmatisch te
werk. Hij begon bands uit te nodi
gen die meer dan 10 mihoen platen
verkocht hadden, toen die met
meer dan vijf miljoen, toen met
meer dan een miljoen, tot hij 50
van de allergrootste namen bij el
kaar had.
Dat is hem niet in dank afgeno
men, met name door een aantal
Britse reggaebands, die hem racis
me verweten wat een onzinnig
verwijt is voor wie weet dat naast
de al genoemde Stevie Wonder en
Sade ook bijvoorbeeld Tina Tur
ner, The Temptations en de Four
Tops meedoen.
Geldof trof bij zijn voorbereidin
gen zo'n grote animo aan, dat al
spoedig werd besloten het Live
Aid concert op twee plaatsen te
houden. Zaterdag rond het midda
guur gaat het in Londen beginnen,
om een uur of zes later in Philadel
phia (een gevolg van het tijdsver
schil) aan te vangen.
De 72.000 toeschouwers in het
Wembley stadion (die elk ruim 100
gulden entree hebben betaald) zul
len van het feest in Amerika niets
behoeven te missen, en omge-
'De Prijskaartexpres'
HILVERSUM (GPD) - De VARA
waagt een poging om - althans
met de jeugdprogramma's - te
ontkomen aan de veel gehekelde
chaos op de Nederlandse radio. De
onvindbaarheid van programma's,
verdeeld over vyf min of meer 'ge
kleurde' zenders, raakt jeugdige
luisteraars wellicht meer dan wie
ook.
De VARA heeft elke dag een
jeugdprogramma en daaraan is nu
een steeds terugkerend spelletje
verbonden, waardoor er enigszins
lyn komt in dit deel van de radio-
programmering. Het spel heet „De
Prijskaartexpres". Jonge luiste
raars kunnen elkaar «via de radio
gecodeerde boodschappen toespe
len en de leukste of spannendste
berichten komen voor prijzen in
aanmerking. Ook zal er worden
geëxperimenteerd met themawer-
ken, waarmee men nóg meer hoopt
bij te dragen aan het scheppen van
enige orde in de radiochaos.
Een ander doel van dit VARA-
project is het vindbaar maken van
Hilversum 5. Coördinator Siem
Akkermans: „Het programma op
Hilversum V heet niet voor niks
„De geheime plek" - de deelne
mers aan het prijskaartspel zullen
op zoek naar Hilversum 5 moeten,
want in dit programma worden de
prijzen bekendgemaakt".
Die prijzen zijn treintrips: don
derdag wordt er één „interrail"-
kaart uitgeloofd, waarmee door
heel Europa gereisd kan worden,
verder kunnen er steeds drie Bene-
lux-toerrailkaarten en vijf in Ne
derland geldige tienertoerkaarten
worden gewonnen.
Donderdagmiddag rollen de eer-
ste-prijswinnaars uit De Prijskaar
texpres. In „De geheime plek",
donderdag, Hilversum 5,17.30 uur.
(Op dit tijdstip wordt de midden
golfzender van Hilversum 1 losge
koppeld ten behoeve van Hilver-
sum 5; deze is te ontvangen op 298
meter, 1008 kiloHertz), een pro
gramma van Peter Holland en Wim
Noordegraaf.
De overige VARA-jeugdpro-
gramma's zijn:
- „Vrijdag, Hilversum 2, 21.10 uur
in „VARA's Vrijdagavond" met
Peter Holland;
- Zaterdag, Hilversum 1, 7.03 uur:
„Radio Sterrebos"; een program
ma van Siem Akkermans en Frans
Warffemius, waarin een geheim
zinnige kist door de lucht van het
ene naar het andere kind vliegt;
- Zondag, Hilversum 1, 7.30 uur:
„Watergruwel"; een nieuw pro
gramma waarin de eerste vier keer
met een trein de natuur wordt op
gezocht;
- Maandag, Hilversum 4, 17.30
uur: „Spoorzicht", waarin de pro
grammamakers Bob Malmberg,
Bastiaan van de Werf en Kees
Vlaanderen aantonen dat ook kin
deren verliefd kunnen worden op
klassieke muziek;
- Dinsdag, Hilversum 3,19.02 uur:
„Dubbellisjes", waarin ruimte is
gemaakt voor een blokje over De
Prijskaartexpres;
- Woensdag, Hilversum 2, 14.00
uur: kinderen verkennen hun om
geving in „Schuurpapier".
keerd. Gigantische tv-schermen
zullen daartoe zorg dragen.
Popster Phil Collins, aan beide
zijden van de Atlantische Oceaan
even populair, zal helemaal niets
hoeven te missen: hij treedt eerst
op in Londen en gaat dan per Con
corde (gratis, cadeautje van British
Airways) naar Amerika om daar
nog eens op het toneel te klimmen.
Om het spektakel helemaal we
reldwijd te maken, is er ook nog
een concert in Australië, waarvan
beelden via het satelliet-netwerk
ook over de gehele wereld zullen
worden uitgezonden. Tal van ande
re landen hebben daarnaast nog ei
gen rand-concerten georganiseerd.
Hulp
Voor Geldof (Sint Bob, zoals hij
door sommige Britse popbladen
wat smalend wordt genoemd) is er
meer dan de zorgen rond het su
perconcert alleen. Hij heeft ook
nog de leiding van de professionele
hulporganisatie die inmiddels is
ontstaan en die voor de bestem
ming van het geld zorgt.
Band Aid heeft de hulpverlening
tot nu toe vooral in de directe sfeer
gezocht. Er is de afgelopen maan
den, dankzij het geld van het kerst-
plaatje, onder meer 1335 ton melk
poeder, 150 ton kaakjes, 560 ton
olie, 470 ton suiker, 40.000 vitamine
A tabletten en 1000 ton graan naar
Ethiopië gestuurd.
Toen Geldof en zijn team van nu
acht hulpverleners er achter kwa
men dat grote hoeveelheden melk
poeder in de havenstad Port Sudan
lagen weg te rotten omdat er geen
vervoer was, verlegden ze hun aan
dacht naar dat vervoer.
Dankzij de beschikbare fondsen,
maar zeker ook dankzij de unieke
overredingskracht van Geldof, die
overal grote kortingen en schen
kingen wist te regelen, heeft Band
Aid inmiddels ook 22 landrovers,
25 vrachtauto's en andere voertui
gen naar Ethiopië overgebracht.
Daarnaast is bovendien nog zorg
gedragen voor 50 ziekententen, 50
ton aan medisch materiaal, 10 trac
toren en voor anderhalf miljoen
gulden aan landbouwzaad.
Het is de bedoeling dat het groot
ste deel van het geld dat de concer
ten opbrengen niet bij de directe
hulp zal worden ingezet, maar zal
worden gebruikt voor lange-ter-
mijn projecten, onder meer op het
gebied van watervoorziening, land
bouw en scholing.
Geldof wil het daarna voor ge
zien houden, zo verklaarde hij en
kele maanden geleden tegenover
de Londense avondkrant The
Standard. Het werk voor Band Aid
en Live Aid heeft hem de afgelo
pen maanden zo opgeslokt, dat hij
nergens anders tijd voor had.
Geregeld heeft Geldof dagen
meegemaakt dat hij 20 uur aan de
telefoon zat. Geregeld heeft hij
daarbij moeten vaststellen, dat al
dat werk hem nogal wat schnieren
opleverde. Britse popbladen insi
nueerden dat Geldof zich alleen
maar zo uitslooft omdat zyn groep
niets meer voorstelt.
En een krant schreef onlangs
smalend over de grote hoeveelhe
den drank die Geldofs Boomtown
Rats bij een optreden contractueel
opeist. Daarbij werd niet verzuimd
een vergelijking met de uitge
droogde en uitgehongerde Ethio-
piërs te maken...
Ondank is 's werelds loon, wordt
wel gezegd. Geldof kan daarvan
meepraten.
1 1) 19 - Paul Hardcastle
2 4) I'm on fire - Bruce
Springsteen
3(2) Dancing in the dark -
Bruce Springsteen
4 3) A view to a kill - Duran
Duran
5(6) Clouds across the moon
- Rah Band
6(5) Love is in your eyes
Gerard Joling
7 9) So in love - Orchestral
Manoeuvres in the Dark
8(7) You can win if you want
Modern Talking
9 (11) Duel eye to eye - Propa
ganda
10 8) Don't you - Simple
Minds
11 (16) Waarom fluister ik je
naam nog Benny Ney-
12 (18) Born in the USA - Bruce
Springsteen
13 (13) The lady don't mind -
Talking Heads
14 (14) Spend the night - The
Col Notes
15 (21) Axel F - Harold Falter-
meyer
16 (17) Crazy for you - Madon-
17 (20) Josephine - Chris Rea
18 (10) Wasmasjien - Trafassi
19 (22) Frankie - Sister Sledge
i Santa Lucia by night
George Baker Selection
i Endless road Time
Bandits
Kronenburg park -
Frank Boeijen Groep
In my house - Mary Ja
ne Girls
i Feel so real - Steve Ar-
rinton
The world girl - Scritti
Politti
i Danger - The Star Sis
ters
27 (35) Suddenly - Billy Ocean
28 (26) Letter from my heart -
Steve Allen
29 (23) That ole devil called love
Alison Moyet
30 (38) Kayleigh - Marillion
31 (34) She's so in love - The
Cats
32 All cried out - Alison
Moyet
33 (36) Toen ik eindelijk alles
had Jan Boezeroen
34 Blackstar - Georgie Da-
35 (40) Desert moon - Dennis de
Young
36 (27) We are the world - USA
for Afrika
38 (39) If you love somebody -
Sting
i Johnny come home Fi
ne Young Cannibals
(Stichting Ned. Top 40)
Ondanks negatief advies Omroepraad
HILVERSUM (GPD) - „Ik zou
meneer Roethof willen uitnodigen
om een keer bij Veronica langs te
komen - ik denk dat wij het meest
geavanceerde ledenbestand heb
ben en van enige chaos is geen
sprake". Het gebaar van Veronica-
directeur Rob Out is duidelijk:
voorzitter Roethof van de Omroe
praad mag zelf komen kijken en
zich overtuigen van zijn ongelijk.
Hij is welkom aan de Hilversumse
Vaartweg.
Roethof sprak gisteravond in het
NOS-Journaal nog van „ronduit
chaotisch" toen hij het had over
het tellen van Veronica-leden en
zei: „Elke aanwijzing dat de telling
betrouwbaar zou zijn wordt ons uit
handen geslagen".
De Omroepraad, adviescollege
van minister Brinkman by om-
roepkwesties, sprak gisteren het
advies uit, de Veronica Omroep Or
ganisatie (VOO) niet de A-status
toe te kennen. Dat zou in strijd zyn
met de wet, aangezien dit een niet
gerechtvaardigde afwijking zou
zijn van de normale regelingen. Er
zou namelijk alléén sprake zijn van
een bijzonder geval als het „apert
onbillijk" zou zijn om een status
verhoging nog een jaar uit te stel
len.
„Onnauwkeurigheden en dub
beltellingen", voornamelijk daarop
baseert de Omroepraad dit negatie
ve advies aan de minister, die ove
rigens gerechtigd en ook al ge
wend is om een advies van dit col
lege in de wind te slaan.
Rob Out noemt het advies „onei
genlijk" en wacht „rustig" de be
slissing van de minister af. „Ik
denk niet dat hij negatief beslist",
aldus Out, „wij hebben een briefin
handen waarin staat dat hij de bo
vengrens van onze ledentelling ac
cepteert in zijn beslissing over de
A-status. Dat gaat om 451.000 leden
en dat is voldoende. De huidige le
denstand is overigens 565.000 en
we verwachten er eind dit jaar vol
gens een serieuze schatting 596.000
te hebben".
Rob Out: „De Omroepraad had
in dit advies kunnen zeggen: geef
ze de A-status niet omdat ze inhou
delijk niet voldoen aan de Omroep
wet. Dat hebben ze niet gedaan en
dat zou ook niet kunnen - ze heb
ben zich uitsluitend gebaseerd op
het in twijfel trekken van het aan
tal leden. Maar wat betreft dat le
dental heeft de minister zelf al een
standpunt ingenomen. Hij han
teert namelijk die bovengrens. Ik
ben dus niet pessimistisch over de
beslissing die de minister gaat ne-
Bij de NOS gaat men er voorals
nog vanuit dat Veronica per 1 okto
ber A-omroep wordt. Er is reeds
een tv-zendtijdindeling en bij de
radio gaat men er vooral vanuit dat
Veronica bij de groten gaat horen
omdat er anders voor het zoveelste
jaar by het aanbreken van een
nieuw seizoen ook een nieuwe
zendtijdindeling komt. Dat zou het
de luisteraar nog weer moeilijker
maken om een radioprogramma te
vinden.