Gezicht Bootvluchtelingen houden verlangen naar eigen land Tour de France, Amstel Gold Race, maar ook de Ronde van Noordwijk. 'Alpheuse' Vietnamezen bouwen nieuwe toekomst op Met cha-gio Nederlandse markt op BREEDEVELD, verkoopster v/m Jcm NIEUWINLEIDEN Figuurproblemen van de vrouw Je eigen LEIDSCH DAGBLAD DINSDAG 2 JULI 1985 In Alphen, Bodegraven en Nieuwkoop wonen circa zestig Vietnamese boot vluchtelingen. In 1981 zijn ze via Sin gapore in Nederlandse opvangcentra terecht gekomen en daarna in verschil lende gemeenten gehuisvest. Anders dan nu met de Tamils uit Sri Lanka het geval is, heeft de Nederlandse samen leving de groep Vietnamezen zonder tegenwerpingen geaccepteerd. Naar schatting wonen in het hele land 6000 bootvluchtelingen. Tot 30 april 1975, toen de Vietcong de Zuid- vietnamese hoofdstad binnentrok, hebben de media veel aandacht aan de strijd in Vietnam geschonken. Met na me aan de Amerikaanse deelname in de gevechten. Na de val van Saigon werd de stroom publikaties steeds dunner. Alleen de roekeloze vluchtpo gingen van radeloze Vietnamezen, die zich zonder voldoende voedsel en drin ken met onhandelbare en overvolle bootjes de Chinese Zee op waagden, haalden de wereldpers nog. Na 1981 is het rond de bootvluchte lingen, zoals de voor het communisti sche regiem uitgeweken Vietnamezen worden genoemd, stil geworden. Met vallen en opstaan proberen ze een nieuw bestaan op te bouwen. Het ver langen naar hun vaderland, waar fami lie en vrienden zijn achtergebleven, blijft sterk leven. ALPHEN AAN DEN RIJN "Iedere dag moeten wij erbij stilstaan dat wij dank zij uw hulp nog leven. Als wij een appel eten, dan moeten we daarbij beden ken, dat we dat aan u te dan ken hebben". door Henk Houtman Zoekend naar woorden probeert Kim Hoa (36) een overdreven lij kende dankbaarheid uit te druk ken voor de gastvrijheid die zij en haar overige landgenoten in Al phen genieten. Het ernstige ge zicht doet vermoeden, dat ze met haar gedachten bij de vlucht uit Vietnam is. Gedurende vier lange, hete dagen in november 1980 heeft zij, samengepakt met 302 andere vluchtelingen op een gammel bootje, de dood in de ogen gezien. Verschillende mensen waren al be wusteloos geraakt, toen het Neder landse vrachtschip 'Nedlloyd Si- noutskerk' de drijvende doodskist in de Chinese Zee paaide. De opva renden werden in een net, als wa ren ze vissen, aan boord gehesen. Kim Hoa en haar echtgenoot Nguyen Van Ni (38) zijn oorspron kelijk afkomstig uit Cambodja. Vandaar zijn ze in 1970 gevlucht naar Zuid-Vietnam. Tien jaar woonden ze er. Met de komst van de communisten moest Kim Hoa gaan werken. Ze werd aangesteld als bedrijfsleidster van een restau rant in Saigon. Haar man werkte bij een Franse bierbrouwerij. "Als je voor een buitenlandse firma werkte, dan werd je door de com- Ngo Van Thuan, ex-kapitein van het Zuidvietnamese leger. munisten als een vijand be schouwd. Ik moest vluchten, want het werd te gevaarlijk", vertelt Nguyen. Het vissersbootje dobberde stuurloos op het water, toen het werd ontdekt door een marine vliegtuig van de Amerikanen. Ka pitein T. Terhorst van de 'Nedlloyd Sinoutskerk' was het dichtst in de buurt. In zijn rapport schreef de gezagvoerder: "Er was niets te eten of te drinken. Onder de opvaren den bevonden zich baby's, kinde ren en oude mensen, die in zeer slechte toestand verkeerden. Om hun levens te redden hebben wij 303 mensen aan boord genomen". De bootvluchtelingen werden in Singapore aan land gezet en gedu rende vier maanden in een kamp opgevangen. Midden januari 1981 vertrok een groep Vietnamezen per vliegtuig naar Nederland. "Wij hadden over de vrijheid en de democratie in Nederland ge hoord en wilden graag naar zo'n land. Het was er wel erg koud, maar ik vond het niet erg. Ik was blij dat ik leefde", vertelt een ande re Alphense Vietnamees, de 34-ja- rige Ngo Van Tuan. Hij had als ex- kapitèin van het Zuidvietnamese leger gedurende vijf jaar in een heropvoedingskamp gezeten. "Van 's ochtends vijf tot 's avonds zes uur moesten we in een moeras achtig bos werken om er land bouwgrond van te maken. We kre gen weinig te eten. daarom aten we wortels uit het bos. Met acht vrien den zijn we uit het kamp ontsnapt. Na tien dagen ging ik naar mijn vfouw en kinderen, maar daar bleek me dat onze relatie door mijn jarenlange gevangenschap teveel was verstoord. Ik ben bij mijn ou ders in Saigon gaan wonen, waar ik bijna dagelijks moest uitwijken voor de politie en de geheime agen ten. Via een vriend kon ik met de vluchtboot mee. Als je het land ontvlucht beschouwen de commu nisten je als een verrader. Mijn ou ders hebben daardoor veel moei lijkheden gekregen, maar ik kon niet anders". In het pension van Ruardy aan de Steekterweg in Alphen werd in 1980 een groep Vietnamezen opge vangen. Deze gezinnen werden na een aantal maanden gewenning en les in de Nederlandse taal elders gehuisvest. Vietnamezen uit Steenwijk en Biddinghuizen kre gen woningen in Alphen. "Een merkwaardig beleid van het minis terie", vindt Jannie de Graaf nog steeds. Via de Alphense Vrouwen raad raakte zij betrokken bij de op vang van de Vietnamezen in Al phen. "Vietnamezen die in Alphen wat contacten hadden gekregen, werden naar elders gestuurd en vluchtelingen die in het noorden van het land waren opgevangen kwamen hier wonen". De vluchtelingen zijn te onder scheiden in Chinese Vietnamezen en 'echte' Vietnamezen, van wie de meesten Zuidvietnamees zijn en enkelen oorspronkelijk uit Noord- Vietnam afkomstig zijn. Door hun een gastgezin toe te wijzen op wie ze konden terugvallen, werd een goede manier gevonden om de hulp zo doelmatig mogelijk te ge ven. Nog steeds zijn de contacten tussen de Vietnamezen en de leden van de Alphense kerngroep en de gastgezinnen veelvuldig. "De Vietnamezen zijn intelligent en ijverig", heeft Jannie de Graaf in de loop der jaren gemerkt. Ver reweg de meestèn hebben werk, al hebben sommigen moeite met het niveau ervan, omdat ze in Vietnam veel betere banen hadden. Vluch ten was vaak een kwestie van geld, zodat vooral de beter gesitueerden een plaatsje op een boot konden bemachtigen. Ngo Van Tuan is de organisator. Hij is voorzitter van de Vereniging van Vietnamezen in Alphen en Re gio. Het is een officiële vereniging met statuten, die de belangen van de Vietnamezen op sociaal-cultu reel terrein wil behartigen, de on derlinge band wil verstevigen, de Vietnamese cultuur die niet tot het communisme behoort, wil bewa ren en uitdragen en de goede con tacten met de Alphense samenle ving wil bevorderen. De vereniging organiseert in fe bruari het Tet-feest. Dan vieren de Vietnamezen nieuwjaar. In de herfst is een groot feest voor de kinderen. Eigenlijk behoort dat feest in augustus met volle maan te worden gevierd, maar vanwege de vakantietijd is het verschoven. De lampionnen zorgen voor de sfeer en de kinderen krijgen de legenda- Het is bepaald geen eenvoudige klus om zonder kennis van plaat selijke wetten en regelingen en gebrekkig Nederlands sprekend een winkeltje annex bedrijfje te openen. Toch is het Nguyen Van Ni met hulp van anderen gelukt. Wethouder H.W. den Duijn van sociaal-culturele zaken heeft zaterdag het bedrijf 'Dai Nam' aan de Hooftstraat 88 in Alphen officieel geopend. 'Nam' is de afkorting van Viet nam en 'Dai' betekent zoiets als groot of ontwikkeling. Het be drijfje mikt voorlopig op een pro- duktie van 2000 cha-gio's per dag, de Vietnamese loempia. Via snackbars, supermarkten en markten proberen Van Ni en de zijnen met hun cha-gio de Neder landse en misschien wel Europe se markt te veroveren. Verder is 'Dai Nam' ook een af- haalcentrum voor allerlei Vietna mese gerechten. De onderne mende Vietnamezen kunnen complete diners voor bruiloften en partijen verzorgen. Wetend hoe kieskeurig de Nederlandse consument kan zijn, is het Cen traal Instituut van Voedingson derzoek van TNO ingeschakeld om de produkten te controleren. Van rechts naar links Nguyen Van Ni en zijn medewerkers Nguyen Van Het, Lam Anh en Nguyen Thanh Lap. rische verhalen over de koning van Vietnam te horen. Men wil ook de Alphense kinderen met dit feest la ten kennismaken. Een andere activiteit is het tafel tennis dat wekelijks bij ATTC in de Prins Hendrikstraat wordt beoe fend en naar het schijnt zeer ver dienstelijk. Er is ook een muziek- groepje gevormd en er zijn plan nen om vier keer per jaar een me dedelingenblad uit te geven. De Vietnamezen zijn ook poli tiek bezig. Twee weken geleden hield de vereniging een bijeen komst waar de in de Verenigde Staten wonende Vietnamese pro fessor Nguyen Ngoc Huy sprak.. Hij was lid van de Vietnamese de legatie, die in Parijs de vredeson derhandelingen voerde. Nog veel directer is het Verenigd Aktie Komitee van Vietnamese Bootvluchtelingen met de politiek bezig. Onlangs nog werd op het mi nisterie van buitenlandse zaken een petitie overhandigd, waarin aandacht werd gevraagd voor de schending van de mensenrechten in Vietnam en met name werd ge protesteerd tegen de executie van verzetsstrijders en de voorgeno men executie van nog een aantal. Op dit moment zouden nog zo'n 126.000 mensen in heropvoedings kampen zitten. Het secretariaat van het comité wordt door ex-kapi tein Ngo Van Tuan aan de Geere- stein in Alphen gevoerd. De ontberingen van de vlucht en de desoriëntatie, die daarop is ge volgd, hebben diepe sporen ge trokken. Maar wat nog veel dieper zit bij de Vietnamezen, is het gemis van hun vaderland en hun familie, die door de communisten wordt onderdrukt. "Het is ons gelukt een nieuwe toekomst op te bouwen, maar we kunnen niet vergeten. Het probleem zit nog steeds in ons hoofd", zegt Nguyen Van Ni. Contact met de familie in Viet nam is nauwelijks mogelijk. Brie ven worden gecensureerd. Om de familie in Vietnam niet in moeilijk heden te brengen, worden netelige onderwerpen niet aangesneden. "Wij durven de waarheid niet te vragen, zij durven de waarheid niet te schrijven", zegt Van Ni. Toch blijft de drang om de fami lie te helpen, groot. Dat zit in het hele cultuurpatroon ingebakken. Inmiddels weten de Vietnamezen, dat geld opsturen geen zin heeft, want dat komt nooit aan. Maande lijks of om de twee maanden stu ren ze pakjes met voedsel, medicij nen en andere goederen naar de fa milie. Alleen de verzendkosten be dragen al 180 gulden. "Als de helft aankomt is het veel, in Vietnam tiert de corruptie welig, ieder neemt er het zijne van", weet Jan nie de Graaf. Volgens Van Ni wor den zelfs tubes tandpasta openge scheurd om te zien wat er in zit. Toch blijven ze pakjes opsturen, want dat hoort nu eenmaal zo. Veel jonge Vietnamezen zijn hun land ontvlucht. Zij zouden hun ou ders in het kader van een gezins hereniging graag naar Nederland halen, maar onze regering staat dat niet toe. Gezinshereniging houdt volgens de regering in, dat de jon gelui bij hun ouders gaan wonen en niet andersom. De vraag voor de oudere Vietna mezen is hoe lang hun tradities en gewoonten in stand zullen blijven. Nguyen Van Ni en Nguyen Tsi Kim Hoa hebben drie kinderen. "We waren teleurgesteld dat de twee jongsten al geen Vietnamees meer kunnen schrijven, alleen nog praten. Soms praten ze thuis met elkaar Nederlands", vertellen zij. Jannie de Graaf weet dat de op voeding van de kinderen proble men geeft. De gezagsverhouding tot de ouders is in Vietnam heel an ders dan hier. Jongeren zijn hier eerder zelfstandig, met achttien jaar kan men al eigen woonruimte krijgen. Voor een Vietnamees met z'n nauwe familiebanden is zo iets onbestaanbaar. Ngo Van Tuan studeert politico logie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en tijdens drukke tij den werkt hij bij Samsom Datasys- temen in Alphen. Nguyen Van Ni is druk met het opzetten van een groothandel in Vietnamese gerech ten. Zijn vrouw Kim Hoa werkt in een gezinsvervangend tehuis voor geestelijk gehandicapten aan de Bezembinder. "Als wij niet waren opgepikt, waren we dood ge weest", vertelt ze. "Daarom zijn wij dankbaar en dat moeten wij actief tonen". Een jaar lang werkte ze als vrijwilliger als kokkin in de Lupi nehof, waar ook geestelijk gehan dicapten wonen. Nu heeft ze haar parttime baan. "Een keer in de drie weken kook ik Vietnamees, dat vinden ze heel lekker". Het Leidsch Dagblad volgt het nieuws. Spurt oplettend mee tot ver over de grenzen, maar is nèt zo graag van de partij bij plaatselijke evenementen. En dat resulteert in een uitgebalanceerde en gedegen verslaggeving. Het Leidsch Dagblad is een krant van internationale, nationale en regionale allure. Probeer 'm maar. Of u neemt een kwartaalabonnement en krijgt de krant de eerste twee weken gratis. Of u neemt de krant vier weken op proef en beslist later. Gewoon even de bon invullen en opsturen naar het Leidsch Dagblad, Antwoordnummer 10050, 2300 VB Leiden. Bellen kan ook (071-144941). Ja, ik wil uw krant vier weken op proef voor slechts 9,70 (B4) O maandabonnement met automatische betaling 22,10. Ik krijg de krant eerst twee weken gratis. (HH) O Kwartaalabonnement 65.70. Ik krijg 'm eerst twee weken gratis. (HH) Naam Tel Adres Postcode -Woonplaats - SPECIAALSLAGERIJ LEEFTIJD 18 JAAR. Moet Engelse en Duitse taal beheersen. TE KOOP ZEECONTAINERS AFM. CONTAINERS 6.00x2.40x2.40 mtr. 12.00x2.40x2.40 mtr. STAAL- EN PLYWOOD UITVOERING tot welk type behoort u? Type A: Vetkussens op de dijen. Type B: Slecht gevormde taille. Type C: Hardnekkige vet laag op de buik. Type D: Lelijke billen. Type E: Te dikke kuiten. Type F: Te veel vet bij nek en schouders. Type G: Dikke bovenarmen. Type H: Slappe borsten. Daar hoeft u niet veel langermeer onder te lijden! Wij maken u slanker: GEGARANDEERD! U wordt niet alleen maar uw figuur wor uw eigen Bel ons op voor een afspraak. Voorlichting maandag t/m donderdag 10-20 u.. vrijdag: 10-16 u. voor slankheid eir figimrkorrektie langs natuurlijke weg. Figurella Haarlemmerstraat 133 Leiden. Telefoon: 071 12 13 45. anvc-contactlensspecialist optometrist OV Nieuwe Rijn 62 - Leiden - 071-124108 De complete krant over wereld, stad en land. Je hèbt nu eenmaal 'n 'brillegezicht' of je hebt 't niet, In beide gevallen ben je beter uit bij van der Wiel optiek. Daar hebben ze brillen èn lenzen. Een ruime keuze, 'n f, persoonlijk advies en prima service N zijn er nog vanzelfsprekend. "c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 4