Triomf van de tegenvoeters Katwijks Museum even in de rol van Toorop-museum 'Poetry' van grote klasse Vijfde Parkpop trekt 100.000 bezoekers Demonstreren voor 'De Aanslag' MAANDAG 1 JULI 1985 KUNST PAGINA 17 'Kwaliteit dient voorop te staan'. Die woorden van Ad 's-Gravesande werden vorig jaar tot in den treure herhaald in elk interview dat hij als aanstaand directeur van het .Holland Festival gaf. De scheiden de directeur Frans de Ruiter vond daarentegen dat het festival een 'c atalysator en aanjaagfunctie diende te hebben. Tegengestelde ei sen, die beiden in de aflevering van dit jaar terug te vinden waren. Het festival van dit jaar steunde op vier poten: Canada. Zweeds theater. Mauricio Kagel en het Ver re Oosten programma. De bijdra gen liepen zowel kwantitatief als kwalitatief sterk uiteen. De pro grammering maakte een nogal on evenwichtige indruk, met zeer veel dans en opvallend weinig toneel. De werkelijk grote namen gaven vaak niet meer dan één of twee voorstellingen. Het Holland Festi val telt 'slechts' 60.000 bezoekers, maar staat wel een maand in het centrum van de belangstelling. De opera 'Naima', het ballet 'Vertigo' en het Japanse Kabuki-theater wa ren ook op televisie te zien, waarbij andermaal bleek dat dit een lap middel is, dat de voorstellingen geen recht doet. De omvangrijkste inbreng was uit Canada afkomstig, een keuze die mede was ingegeven door het feit dat de Canadezen veertig jaar geleden onze medebevrijders wa ren. Andermaal is een luchtvloot met, ditmaal kunstzinnige, Cana dezen de Atlantische Oceaan over gestoken. Hun artistieke inbreng was onevenwichtig (een overdaad aan dans) en deels vooral curieus (de indiaanse volkskunst), deels van een mager gehalte (veel dans groepen en Canada Shadows). Wat de Canadees-Nederlandse co-pro- duktie Ra betreft zijn de verwach tingen uitgekomen. Het is zeker één van de smaakmakers van dit festi val geworden. Een produktie die door de originele opzet en grote in zet respect verdient, al zijn er kant tekeningen te plaatsen bij het feit dat hier met overheidsgeld een pro ject van vele tienduizenden gul dens is opgezet, dat slechts door duizend mensen kon worden bijge woond. De Canadese dansgroepen maakten duidelijk dat een reisje van Nederlandse gezelschappen in omgekeerde richting zinvoller zou kunnen zijn. Met name het geld dat is uitgegeven om de tientallen dan sers van the National Ballet of Ca nada mét hun orkest te laten over komen voor twee voorstellingen, had beter kunnen worden besteed. Alleen La la la Human Steps was een onverwachte en zeer aangena me verrassing. Volgend jaar staat Frankrijk centraal, waarmee een rijkere bron wordt aangeboord. Kwaliteit uit Bochum, München en Stockholm, met de Kung Lear van Bergman als verwachte uitschieter. Het Nederlandse aandeel bleef be perkt tot alle Strindberg-interpre- taties van Persona en de podium versie van Herenleed. Leuk, maar met de haren bij het festival ge sleept. Dans uit eigen land was daaren tegen zwaar vertegenwoordigd. Die kwantiteit werd niet door de prestaties gewettigd. William For- sythe, altijd goed voor verrassin gen, bleek zijn nieuwe ballet voor het Nederlands Dans Theater niet tijdig af te krijgen, zodat het NDT slechte met een flauw nieuw ballet van Hans van Manen voor de dag kwam. Het Nationale Ballet had in het geheel geen premières, maar wel een prestigieuze samenwerking met het Concertgebouworkest. Van de moderne dansgroepen stelden Dansproduktie (licht) en Werkcen trum dans (zwaar) teleur. Kriszti- na de Chatel was wat de vader landse dans betreft de grote mee valler. Opvallend was de alomtegen woordigheid van de muziek van Philip Glass. Een componist die school heeft gemaakt en repetitieve muziek bij een groter publiek be kend heeft gemaakt. Het pleit niet direct voor de speurzin van de dansgroepen, dat zij zo vaak op hem terugvallen. Ook het opera-bestanddeel gaf geen reden tot onverdeeld enthou siasme. De instudering van 'L'eroe cinese', was een originele keuze, en daarmee is de enige positieve ei genschap ervan genoemd. Het mil joenenproject 'Naima' van de Ne derlandse Operastiching voldeed aan de verwachtingen, maar over rompelde niet. De twee gala's van de nieuwe Nederlandse muziek ver dienen het echter een vaste plaats te krijgen in het festival. Ze kunnen een belangrijk podium voor compo nisten uit eigen land worden. De andere hoogtepunten waren van te voren te voorspellen: het re trospectief van de Lucinda Childs Dance Company, Leonard Bern stein die de Negende van Mahler dirigeert, het Kabuki theater en de Sichuan opera. De uitschieters van dit festival ontleenden hun positie aan vakmanschap, en niet aan ver nieuwing. Onbekende gezichten zijn niet doorgebroken, hoogstens zijn vertrouwde gezichten als dat van de centrale componist Mauri cio Kagel bij een breder publiek be kend geraakt. 's-Gravesande wil een Holland Festival dat zo vertrouwenswek- kend programmeert, dat het pu bliek daar blind op durft te varen. Dat stadium is dit jaar in elk geval niet bereikt. Er was kwaliteit waar die verwacht mocht wordenVan 'aanjagen' en 'catalyseren' is wei nig terecht gekomen. ARIEJAN KORTEWEG Expositie 'Jan Toorop in Kalwiik aan Zee 22 april 1890-12 mei 11892 25 mei 1899-26 april 1904' in het Katwijks Museum, Voorstraat 46, Katwijk aan Zee. Geopend: di t/m za. van 10-12 uur en van 14-16 uur vr.avond van 19-22 uur. De expositie duurt t/m 17 augus tus. KATWIJK AAN ZEE - Vrouwen en mannen in Katwijkse klederdracht zet ten afgelopen zaterdag de opening van de expositie 'Jan Toorop in Katwijk aan Zee' extra luister bij. Deze tentoonstelling wordt gehouden in ecyi oor spronkelijk door een Kat wijkse reder bewoond pand aan de Voorstraat, dat later het politiebureau huisvestte en waar nu, sinds enige ja ren, het Katwijks Museum gevestigd is. Dit leuke, goed opgezette museum is opgericht om tal van voorwerpen maar ook kleding of schilderijen die een beeld geven van de Kat wijkse historie, te bewaren en aan het publiek te pre senteren. Voor de eerste maal in het jonge bestaan van het museum is er een speciale tentoonstelling georgani seerd, waarin aandacht besteed wordt aan de Katwijkse jaren van de veelzijdige kunstenaar Jan Toorop (zie voor een beschrijving van Toorops verblijf in Katwijk het artikel 'Een kosmopoliet in Katwij ken deze krant van zaterdag j.l.). Het initiatief voor deze onderne ming is uitgegaan van de uit Ne derland afkomstige Canadese kunsthistoricus en Toorop-specia- list professor R. Siebelhoff, die ooit de naam 'Toor-optimist' kreeg. Hij zei bij gelegenheid van de opening van de expositie op het idee te zijn gekomen door zijn conclusie dat de meest belangrijke Symbolisti sche werken hun oorsprong in Kat wijk vonden. Bovendien maakt een dergelijke expositie het moge lijk om verder onderzoek te doen en te weten te komen hoe Toorop te werk ging, aldus Siebelhoff. De catalogus kan beschouwd worden als een nieuwe bijdrage tot de bestudering van een aantal as pecten van Toorops werk. Als men de tekeningen van de vissers en hun familie in het werk of in het dagelijks leven bekijkt, wordt het belang van deze vissers-gemeen schap voor Toorops onderwerpen duidelijk. Door de in Katwijk nog steeds aanwezige kennis over de achtergronden van de voorstellin gen was het mogelijk om elemen ten te identificeren en daarmee het preciese onderwerp te achterhalen of zelfs een nauwkeuriger datering te geven. Dit was het geval bij 'Het klaarmaken van een bomschuit', hetgeen aangeeft dat de tekening in het voorjaar gemaakt moet zijn. Door deze bijzondere king wordt de kunstegeschiedenis verrijkt met nieuwe gegevens om trent het werk en de werkwijze van Toorop. Katwijk was de inspiratiebron voor een belangrijk motief in Toor ops tekeningen - het ommuurde kerkhof, bijvoorbeeld in 'De drie Bruiden' dat niet op de tentoon stelling aanwezig is omdat het stuk naast studies verder pastels, olie verfschilderijen, grafiek en ont werpen voor affiches en dergelijke, waarin de vele Katwijkse indruk ken verwerkt zijn. Niet alleen de technieken, ook de verschillende stijlen tonen Toorops veelzijdig heid. De heer J.M. Joosten, tor van het Stedelijk Museum in Amsterdam, opende deze Toorop- tentoonstelling. In zijn toespraak wijk gebracht hadden en noemde Suerat's invloed op diens gepoin tilleerde schilderijen met de zee als onderwerp die rond 1900 ontston den. Dit laatst bracht Joosten er toe een voorstel te doen voor een volgende te houden tentoonstel ling over deze groep in Toorops Of de voorzitter van de Stichting Katwijks Musuem, C. van Duiven voorde, deze suggestie meteen ten ging hij in'op Toorops plaatsen de Wii' Nederlandse kunst rond de Portret van de Katwijkse T.A.O. de Ridder, in 1982 door Toorop gemaakt. Het Katwijk museum krijgt deze krijttekening als schenking. na de eerste Katwijkse periode is ontstaan en ditzelfde geldt voor een aantal andere bekende schep pingen van hem. De selectie omvat wisseling en schetste hem als belangrijke overgangsfiguur in de ontwikkeling van het emotioneel- naturalisme naar het Symbolisme. Hij zag Toorops belangstelling voor het risicovolle bestaan van de vissers in het licht van de algeme ne tendens in de 19de eeuw, de gro te betrokkenheid bij het menselijk drama. Dit kwam naar voren in de uitbeelding van thema's als leven en dood, liefde, geloof e.d. In Nederland was Jozef Israels Toorops voorbeeld; ook Israëls verdiepte zich in de waarden van het leven en werd daarnaast gedre ven door liefde voor de natuur. Joosten veronderstelde dat derge lijke drijfveren Toorop naar Kat- felen. Niet omdat het resultaat een half jaar voorbereidingen niet voor herhaling vatbaar zou zijn maar omdat een dergelijke onder neming veel tijd en geld kost. Door financiële steun kon deze expositie tot stand komen, inclusief de cata logus. Voor verdere intiatieven is extra hulp nodig waarbvoor hij een beroep deed op particulieren en de Katwijkse Gemeente. Door een schenking wordt het bezit van het museum uitgebreid met een por tret van de oud-burgmeester T.A.O. de Ridder, gemaakt door Toorop. Dit is het eerste werk van hem in deze collectie. Slechts tijdelijk is het Katwijks Museum nu een 'Toorop-museum' geworden - een reden te meer om hier een bezoek te gaan brengen. NANCY STOOP Een overzichtsfoto van de Nationale Visscherijtentoonselling van 1902. Boven de ingang het door Toorop ontworpen tableau met muze, 'klijn- haalder' en visvrouw. Parkpop-festival met George Kooy- raans. The Untouchables, Midnight Oil, The Triffids, Orchestral Manoeu vres in the Dark, Hugh Masakela, Wolf Maahn Deserteure, De Dijk, Ray mond van het Groenewoud, The Blue bells, Telephone en Gianna Nannini Primadonna's. Op 30 juni in het Zuiderpark, Den Haag. DEN HAAG - De vijfde afle vering van Parkpop is het festival van de tegenvoeters geworden. Midnight Oil met het kale en boomlange parlementslid Peter Garrett als zanger was de grote ont dekking met zeer vitale an- tipodenpunk. In hun kiel zog kwam de sombere maar bezielde treurmuziek van The Triffids, op het laatste moment ingevallen voor het met interne moeilijkheden kampende Aswad. Parkpop, een Haags popfestival waar men het bier soms nog met één pink omhoog drinkt. Naar schatting van de politie is dit groot ste openluchtfestival van ons land door honderdduizend mensen be zocht. Zo'n schare potentiële fans is voor elke popband een belang wekkend gegeven. Aan de andere kant: het publiek is er niet snel en thousiast te krijgen. Parkpop is gratis en dus hoeft niemand er zijn toegangskaartje uit te krijgen. Het programma van dit eerste lustrum was het bewijs dat popmuziek een mondiale aangelegenheid is ge worden. Op de twee podia waren ren dat in Frankrijk de rock wel nooit de kinderschoenen zal ont groeien. Allerlei grootheden op het gebied van het produceren van pla ten hebben al met deze trots van Frankrijk gewerkt. Op het podium blijft de band echter zeer achter haald klinken. Dat geldt ook voor Orchestral Manoeuvres in the Dark, op dit fes tival waarschijnlijk de groep met de grootste reputatie. Ze lieten ho ren de platen vrijwel prefect te kunnen naspelen. Het openings nummer 'Enola Gay' liet al horen dat hier geen risico's zouden wor den genomen. Alle eventueel aan wezige spontaniteit werd door de elektronika geabsorbeerd, daar hielpen ook de relativerende aan kondigingen niets aan. De Italiaanse Gianna Nannini bracht als slotact van het tweede podium de stemming er weer in. Niet dat zij met haar Primadonna's nu zulke wereldschokkende mu ziek maakt, maar het klinkt zeer vrolijk. Ze heeft de uitstraling van het spontane meisje van om de hoek, dat wat mensen heeft opge trommeld om een feestorkestje te beginnen. Haar band toonde alle facetten van de Eurovisie-rock te beheersen, van de rock a la 'Prima donna' tot meezingers als 'Volare/ We are the world'. Hugh Masakela tenslotte was met zijn grote Afri kaanse band door het uitvallen van Aswad tot dagsluiter bevorderd en bleek die taak met zonnige klan ken gemakkelijk aan te kunnen. De organisatie van Parkpop bleek de grote toeloop goed aan te kunnen. Mede door het goede weer en de handige verdeling van de groepen over twee podia was het een festival zonder noemenswaar dige incidenten. ARIEJAN KORTEWEG (GPD) De Noorse dichter Jan Erik Void verwoordde het tussen de bedrijven door misschien wel het meest treffend: „Wat het North Sea Jazz-festival is voor de muziek, is Poetry International voor de litera tuur: een evenement van wereldklasse!". Poetry International 1985 zit erop: een week lang hebben dichters uit alle windstreken in Rotterdam staaltjes van hun kunnen ten beste gegeven voor een aan hun lippen hangend publiek. Het dichters- feest begon vorige week met het traditionele Poetry Park, dit jaar als gevolg van Fenomena niet in het park bij de Euromast, maar in De Oude Plantage. De afgelegen heid van deze locatie was er waar schijnlijk de reden van dat de 30.000 bezoekers, waar de organi satie zich vorig jaar op kon beroe men, dit jaar niet gehaald werden. In de rest van de week ontrolde zich het 'echte' Poetry-festival. Van maandag- tot en met zaterdag avond kwam een keur van 's we relds beste dichters voor het voet licht. Namen als Seamus Heaney (Ierland), Antonio Cisneros (Peru), Makoto Ooka (Japan), Jan Olsson (Zweden) en de Nederlanders Leo Vroman, Lucebert en Bernlef de den van zich horen naast veel jong talent. De meer dan dertig dichters wel Dit jaar sprong een zestal in Ne derland tot nog toe betrekkelijk onbekende dichters er duidelijk uit: de Duitser Wolf Wondratschek, Jan Erik Void uit Noorwegen, de Poolse Ewa Lipska, de Belgische Mirian Van Hee uit België („de meest zwijgzame dichteres") en de Amerikaanse Carolyn Forshé. Toch waren het niet de ontdek kingen die het festival op gang brachten. Het publiek kwam voor de grote namen: kenmerkend wa ren de stormachtige toejuichingen voor de keizer der vijftigers' Luce bert, na jaren eindelijk door de or ganisatie gestrikt. Zijn afwisselend komische en ernstige gedichten maakten zelfs een theatraal „bra vo!" los uit de zaal. Alert op zijn publiek inspelend bewees Luce bert niet slechts een van onze aller beste dichters, maar ook een groot performer te zijn. De trots van de organisatie was echter niet eens het optreden van Lucebert, hoe goed ook, maar het verschijnen van het Chinese kop stuk Bei Dao. Dit voormalige en fant terrible van de Culturele Re volutie wordt nu algemeen gezien als de beste dichter van zijn land. In eendrachtige samenwerking met het Berlijnse-Aziatische Kunstfestival was het gelukt deze belangrijke vernieuwer naar Euro pa te krijgen, zodat ook het Neder landse publiek kon genieten van zijn zeer moderne en om herlezing schreeuwende werk. Hoe weinig geld er ook is, elk jaar wordt op Poetry International het Eregeld a 10.000 gulden toege kend aan een dichter die ergens ter wereld wegens zijn werk gevangen zit. Dat dat helpt bewees de aanwe zigheid van het festival van de Ere geld-winnaar uit 1979, Abdellatif Laabi uit Marokko. Het Eregeld van dit jaar ging naar de al jaren in gevangenschap verkerende Viet namese dichter Nguyen Chi Thien, van wie Campert geëmotioneerd de volgende regels voorlas: „Mijn poëzie? Geen poëzie van zo-maar even,/ het is het snikkende geluid van leven./ het slaan van deuren in het donkerste gevang". RIJKSMUSEUM - „Het Rijks Museum, ontwerpen en bou wen 1863-1885" is de titel van een tentoonstelling die van 13 juli tot 10 november in het Rijksmuseum in Amsterdam wordt gehouden. Het materiaal voor deze expositie, onder andere foto's, tekeningen en brieven, is afkomstig uit het Cuy- pers Archief. Zoals bekend is P.J.H. Cuypers (1827-1921) de ar- chitecht van het 100-jarige Rijks- Concertgebouw: nog één miljoen AMSTERDAM (ANP) - Het Concertgebouw heeft voor de ingrijpende vernieuwingsplannen, die het gebouw van binnen en van buiten een geheel ander aanzien zullen geven, al 34 miljoen gulden bij elkaar. Dat is nog maar één miljoen verwijderd van het streefbedrag van 35 mil joen. Concertgebouwdirecteur Martijn Sanders heeft goede hoop dat het bedrag eind volgende week als de actie wordt afgesloten geheel bereikt zal zijn. Sanders was vooral verheugd over het besluit van B en VV de toege zegde lening van 12 miljoen gulden om te zetten in een schenking. Het omzetten van de lening in een schenking heeft de gemeente voor al gedaan uit waardering voor de inspanningen die het Concertgebouw zich zelfheeft getroost om zoveel mogelijk geld voor de renovatie bin nen te krijgen, aldus Sanders. den op Parkpop in Den Haag. acts uit vier continenten te zien, bij de keuze waarvan duidelijk op een zeer breed publiek was gemikt. Wolf Maahn, die met zijn Deser teure de kop mocht afbijten, bleek een maandag-versie van Bruce Springsteen te zijn. Dezelfde kauwgomkauwende pose, maar hij wist met zijn 'Fieber' het publiek niet te besmetten. Het geluid was ook niet optimaal; zijn zangeressen waren wel te zien, maar zelden te horen. George Kooymans wijdde zich met een gelegenheidsband in middels op het andere podium aan het om zeep helpen van 'The beat goes on'. Ook De Dijk, soms wel voor de poëten van de Nederpop aange zien, bracht de stemming er niet in. Versleten cliché's in muziek en tekst: "De avond viel aan duizend stukken op de straten van de stad". Op het andere podium lieten The Untouchables horen, dat ska en reggae nu ook in de Verenigde Sta ten zijn doorgedrongen. Het was niet meer dan een flauw aftreksel van Madness en de Specials. Al die middelmaat vormde een ideale lanceerbasis voor Midnight Oil. Zanger Garrett, in Australië lijsttrekker en parlementslid van de anti-atoompartij, is een kale be zetene, die rockmuziek gebruikt Midnight Oil uit Australië tijdens het optre- (fotoANP) om over zijn 'saaie, bruine, geïso leerde vaderland' te vertellen, waar op elke hoek een McDonalds staat. Al zijn teksten zijn politiek gela den. Hij zingt over Kissinger ('Short Memory') en bewapening ('No time for games') klimt op bo xen en springt van het podium. Zijn stem is een ietsje minder dan die van Johnny Rotten, maar wat energie betreft wint Garrett het. De begeleiding was uitgekiend en vi taal, met twee prachtig op elkaar afgestemde gitaristen. Hun lange verseie van 'Power and Passion' was het hoogtepunt van de dag. Ze werden opgevolgd door hun landgenoten The Triffids. Geen band met kans voor slagen op een festival. Daarvoor is de muziek te ingetogen en te weinig dansbaar. Toch een mooi en naief aandoend concert, met een evenknie van prins Willem Alexander op de bas en stemmige vioolpartijen. Op het andere net inmiddels Raymond van het Groenewoud, wiens conferences in lengte bijna de liedjes overtroffen. Na hem The Bluebells, afkomstig uit Schotland en popelend de nieuwe Bay City Rollers te worden. Met vrolijke pop en soms een ballade voor het sentiment mikken ze op een jong publiek. Na hen liet Telephone ho- DEN HAAG (GPD) Soppend in het natte groen van het Malieveld in Den Haag stonden afgelopen zaterdag zo'n 300 mensen te betogen voor de vrede en tegen de komst van 48 kruisraketten. Ze sjokten van de ene naar de andere uithoek van het veld en ageerden ook nog tegen de neutronenbom. Na af loop van hun kleine vredesmars konden de demon stranten 20 gulden voor hun betoonde moeite in casseren. De protesterende religieuzen, leerlingen van twee Haagse middelbare scholen, punkers en pro gressieve vrouwen, traden op als figuranten in de verfilming van Harry Mulisch' zevende roman De Aanslag. Het eind van het boek speelt zich af tij dens een grote vredesdemonstratie en daarom had regisseur/producer Fons Rademakers figuranten opgeroepen die twee jaar geleden ook daadwerke lijk in groepsverband tijdens de betoging in Den Haag meeliepen. Rademakers had op 29 oktober 1983 al gefilmd om wat massa's op de gevoelige plaat te krijgen, nu had hij weer veel mensen nodig als beeldvulling achter de hoofdrolspelers Derek de Lint en Ina van der Molen. De Aanslag is Harry Mulisch' zevende roman. Het boek is het paradepaardje uit de stal van uitge ver De Bezige Bij. Tot nu toe zijn van De Aanslag 280.000 exemplaren verkocht en beleeft de roman zijn vijftiende druk. Voor wie het verhaal nog niet kent: De Aanslag is een in vijf episoden onderverdeelde reconstructie van een aanslag die twee communistische verzets strijders (een man en een vrouw) in januari 1945 in een stille Haarlemse buitenwijk plegen op Fake Ploeg, een hoofdinspecteur van politie. Ploeg stond bekend als ,de grootste moordenaar en verra der van Haarlem en omstreken'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17