'Muziek heeft geen paspoort nodig'
Tobbedansen in
tropisch decor
Italiaanse ster Gianna Nannini sluit Parkpop af
Tour op tv
Kabuki meer om het
spel dan om inhoud
Blazen op 'Werfpop'
WOENSDAG 26 JUNI 1985
KUNST
PAGINA 23
LEIDEN/CAGLIARI - Gianna
Nannini is dit jaar met haar Prima-
donnas de slotact van het Parkpop
festival in het Zuiderpark in Den
Haag. Ze komt uit Italiè, is in haar
eigen land al lang het stadium ge
passeerd waarin je nog ongestoord
een broodje of bos bloemen kan
gaan kopen en ligt sinds een live
optreden in het tv-programma
Rockpalast in 1983 ook bij de West
duitsers góed in de markt. Voor
Parkpop onderbreekt ze een Ita
liaanse tournee. De zaterdag eraan
voorafgaand speelt ze in Brescia,
na Den Haag gaan Gianna Nannini
en de Primadonnas meteen door
naar Modena.
door
Ariejan Korteweg
Parkpop wordt haar eerste live
optreden in ons land. "Ik hou van
Holland" haast ze zich dan ook te
verklaren. In haar geval is die lief
desverklaring niet helemaal onge
fundeerd. Ze herinnert zich nog
haar eerste bezoek aan ons land.
vakantiegangster,
per motorfiets op de terugweg van
Engeland naar Italië. En twee jaar
geleden heeft ze voor de Neder
landse televisiecamera's haar 'Ra-
gazzo's dell' Europe gemimed.
Ze werd geboren als dochter van
een pasta-bakker in het prachtige
Siena, een stad in Toscane met een
rijke traditie waar in de middeleeu
wen de onderlinge rivaliteit tussen
de stadswijken enorm groot was.
Een rivaliteit die nog steeds speelt
getuige haar live-dubbelelpee 'Tut-
to Live'. Het nummer 'Bip Bip'
werd tijdens een optreden in Siena
opgenomen. Halverwege dat num
mer hoor je hoe er als een reactie
op iets wat zij zingt tumult onder
het publiek ontstaat. Gianna Nan
nini: "Bi Bip is een geïmproviseerd
nummer. Ik zing daar flarden uit
een oud strijdlied van mijn stads
wijk 'Dell'oce', de beste wijk die er
is. Dat wordt door sommigen met
gejuich, door anderen met gejoel
ontvangen, afhankelijk yan waar
ze zelf vandaan komen".
Puccini
Toen Gianna Nannini achttien was
vertrok ze uit Siena naar het sterk
op Westeuropa gerichte Milaan:
"Daar heb ik kennisgemaakt met
rock roll en blues. De provocatie
die die muziek inhield, de vrijheid
die er uit sprak, sprak me enorm
aan. Ik was achttien jaar in die tijd.
Geleidelijk ben ik echter gaan be
seffen dat ik toch voor alles een
dochter van Puccini (Italiaans ope
racomponist, red.) ben. Ik verdedig
mijn Italiaanse levensgevoel en
mijn Italiaanse bronnen, ook in
mijn muziek".
In 1976 bracht ze haar eerste
langspeelplaat uit. Drie jaar later,
na een verblijf van veertig dagen in
de Verenigde Staten, behaalde ze
met 'America' haar eerste hit in Ita
lië. De samenwerking met de Keul
se producer Conny Plank op de
plaat 'Latin Lover' uit 1982 maakt
dat ze in steeds bredere kring se
rieus wordt genomen. Anne Len
nox van de Eurythmics verzorgt op
die plaat de toetsenpartijen.
Ze zingt uitsluitend in het Ita
liaans. Dat moge blijken uit songti
tels als 'Fotoromanza' - vorig jaar
Op het gratis toegankelijke festival Parkpop, zon
dag 30 juni in het Zuiderpark in Den Haag, komen
de volgende groepen:
George Kooymans, gitarist van de Golden Ear
ring, treedt op met een eigen groep, waarin men
sen uit Jan Rot en Boom Boom Mancini (Podium
1,13.00 uur).
The Untouchables komen uit Los Angeles en
staan met hun dansbare single 'Free Yourself in
de Engelse top 20 (Podium 1, 14.15 uur).
Zanger Peter Garrett van Midnight Oil is lid
van het Australische parlement en lijsttrekker
van de Anti-Atoompartij. De band staat garant
voor opwindende rock (Podium 1,15.30 uur).
Hugh Masekela is een Afrikaanse trompettist,
die al ver voor de golf van Afro-rock in Europa en
de VS populair was. Met zijn uit tien muzikanten
bestaande band mengt hij traditionele muziek en
disco (Podium 1,16.45 uur).
Orchestral Manoeuvres in the Dark stond voor
aan bij het begin van de new wave, had hits met
'Enola Gay' en 'Joan of Are' en heeft sindsdien de
muzikale koers nauwelijks gewijzigd (Podium 1,
18.05 uur).
Aswad bestaat uit een kerngroep van drie En
gelsen, voor optredens met zeven extra muzikan
ten uitgebreid. Militante reggae (Podium 1,19.30
uur).
Wolf Maahn Deserteure kregen voor hun
plaat 'Irgendwo in Deutschland' veel lof. Degelij
ke Duitstalige popmuziek (Podium 2, 13.00 uur).
De Dijk behoort zowel muzikaal als wat de tek
sten betreft tot de top van de Nederlandstalige
bands (Podium 2,14.00 uur).
Raymond van het Groenewoud op het podium
is een Belgische wereldattractie. Scherpe en me
lige teksten op stevige rock, reggae en Afrikaanse
klanken (Podium 2,15.05 uur).
The Bluebells mogen zich in de bescherming
van Elvis Costello verheugen, komen uit Schot
land en maken opgewekte, op folk geënte muziek
(Podium 2,16.15 uur).
Telephone schijnt de beste Franse rockband
van het moment te zijn. In eigen land de absolute
top (Podium 2,17.25 uur).
wekenlang nummer één in Italië -,
'Autostrada' en 'Siamo Ricchi'. In
West-Duitsland en Zwitserland is
ze desondanks zeer geliefd. Gianna
Nannini verwacht dat ook in ons
land de taalbarrière moeiteloos zal
worden overwonnen. "Emoties
gaan niet enkel via woorden. De
muziek en het lichaam spreken
ook ieder hun eigen taal. En dat is
een taal die door heel Europa kan
worden verstaan. Muziek heeft
geen paspoort nodig. Ik schrijf nu
alles in het Italiaans, maar mis
schien ga ik onder invloed van het
vele reizen in de toekomst ook En
gels gebruiken. Het maakt niet
echt veel uit".
De muzikale taal van Gianna
Nannini is zeer gevarieerd. Haar
begeleidingsband de Primadon
nas, na talloze wisselingen nu min
of meer constant, heeft de degelij
ke bezetting van twee gitaren, toet
sen, bas en drums. Ze beheersen
een heel scala, en dat is wel nodig
ook, want bij optredens wordt veel
geïmproviseerd. De nummers van
Nannini lopen uiteen van stevige
rock en funk tot onvervalste mee
zingers en -deiners als 'Ragazzo
dell'Europe', die haar meditterane
herkomst verraden. Ook wie geen
woord Italiaans spreekt kan de ref
reinen snel meezingen.
Schermen
De lichaamstaal is een verhaal
apart. Gianna Nannini kleedt zich
voor optredens bij voorkeur in een
hansop, pyama of sportuitrusting
en gaat als een bezetene op het po
dium tekeer. De tomeloze energie
die ze uitstraalt zal niet vreemd zijn
aan haar succes. "Sport is mijn
drug", zegt ze. "Ik fiets en doe aan
vechtsporten; vroeger was dat ka
rate, tegenwoordig is dat schermen
geworden. Als ik op tournee ben ga
ik hardlopen en, als er in het hotel
een baan is, squashen. Het maakt
me niet veel uit wat. Elk deel van
het lichaam is verschillend en elk
deel moet fit blijven".
De vulkanische energie die ze
uitstraalt, komt nog het duidelijkst
tot uiting in haar stem. Iedere
zangleraar die haar hoort zou
plaatsvervangende pijn in de keel
krijgen: ruw, hees, alsof haar strot-
De 72ste Tour de France zal door de
NOS uitgebreid op de televisie worden
gebracht. Van vrijdag 28 juni tot en met
zondag 21 juli zullen dagelijks in de
middaguren zoveel mogelijk recht
streekse beelden worden getoond,
waarna van 18.20 tot 18.40 uur een sa
menvatting wordt uitgezonden. Uitzon
dering hierop zijn de eerste twee Tour-
dagen. dan zal van 18.00 tot 18.15 uur
een samenvatting zijn te zien en op de
zondagen 7 en 14 juli vormen de etappe
samenvattingen onderdeel van de regu
liere Studio Sport-uitzending.
Wat de aanbieding van het beeldma
teriaal betreft is de NOS afhankelijk van
de Franse televisie. Om die reden be
staat de mogelijkheid dat er in onder-
el zendsche
kunnen optreden. Alle
hebben plaats via Nederland 2
Vrijdag 28 juni: proloog te Plumelec
15.40-16.55 uur.
Zaterdag 29 juni: le etappe, Vannes-
Lanester 15.45-17.30 uur.
Zondag 30 juni: 2e etappe, Lorient-
Vitre 16.00-16.55 uur.
Maandag 1 juli: 3e etappe, Vitre-Fou-
gères (ploegentijdrit) 15.45-18.00 uur.
Dinsdag 2 juli: 4e etappe, Fougères-
Pont Audemer Quillebeuf 16.15-18.15
Woensdag 3 juli: 5e etappe, Neufcha-
tel-Roubaix 15.45-18.00 uur.
Donderdag 4 juli: 6e etappe, Rou-
baix-Reims 15.45-18.00 uur.
Vrijdag 5 juli: 7e etappe, Reims-Nan
cy 15.45-18.00 uur.
Zaterdag 6 juli: 8e etappe, Sarre-
bourg-Strasbourg (individuele tijdrit)
17.00-18.15 uur.
Zondag 7 juli: 9e etappe, Strasbourg-
Epinal 13.45-14.45 uur.
Maandag 8 juli: 10e etappe, Epinal-
Pontarlier 15.25-16.50 uur.
Dinsdag 9 juli: 11e etappe, Pontar-
lier- Morzine Avoriaz 15.30-16.55 uur.
Woensdag 10 juli: 12e etappe, Morzi-
ne-Lans en Vercors van 13.15-14.15 uur
en van 16.15-17.40 uur.
Donderdag 11 juli: 13e etappe. Vil-
lard de Lans (klimtijdrit) 15.30-16.55
Vrijdag 12 juli: rustdag.
Zaterdag 13 juli: 14e etappe, Au-
trans-St.Etienne (eerste deel) 11.30-
13.00 uur.
Zondag 14 juli: 15e etappe, St. Etien-
ne-Aurillac 14.45-16.50 uur.
Maandag 15 juli: 16e etappe, Auril-
lac-Toulouse 15.25-16.55 uur.
Dinsdag 16 juli: 17e etappe, Toulou-
se-Luzardiden 15.30-16.55 uur.
Woensdag 17 juli: 18e etappe eerste
deel St. Sauveur-Col d'Aubisque
(10.40-11.55 uur) 18e etappe tweede
deel, Laruns-Pau (14.25-15.45 uur) en de
aankomst 16.15-17.25 uur.
Donderdag 18 juli: 19e etappe, Pau-
Bordeaux 15.25-16.55 uur.
Vrijdag 19 juli: 20e etappe, Montpol-
Limoges 16.00-17.25 uur.
Zaterdag 20 juli: 21e etappe, Circuit
du lac de Vassivières-en-Limousin (in
dividuele tijdrit) 15.15-16.45 uur.
Zondag 21 juli: 22e etappe, Orleans-
Parijs 15.40-17.25 uur.
Ennosuke Ichikawa III i
zelfdodingsritueel.
Kabuki: 'Yoshitsune Senbonzakura'
(De duizend kersenbomen van Yos
hitsune) door het ensemble Ennosu
ke Ichikawa III uit Tokio. Artistieke
leiding en regie: Ennosuke Ichikawa
III. Gezien op 23 juni RAI Amster-
AMSTERDAM/LEIDEN - Wat
van ver komt is lekker, zo lekker
.dat het soms ongeproefd al ge
prezen wordt om de smaak. Me
nig theaterliefhebber loopt bij
het horen van het woord 'Kabu
ki' het water in de mond. Er zijn
er echter maar weinig die deze
traditionele Japanse theater
vorm met eigen ogen hebben ge-
Japan kent drie belangrijke
theatrale tradities die eeuwen
lang zonder noemenswaardige
wijzigingen te hebben onder
gaan van generatie op generatie
zijn overgeleverd en nu nog
steeds worden beoefend. Het
zeer verfijnde maar ook zeer tra
ge Noh-theater en het Bunraku-
poppentheater waren al eerder in
het Holland Festival te zien. Dit
jaar is er dan eindelijk de kans de
werkelijkheid van Kabuki te
toetsen aan de mythe. De twee
voorstellingen in het RAI-com-
plex afgelopen weekeinde droe
gen door de zeer hoge toegangs
prijs een nogal exclusief karak
ter, maar de NOS heeft er opna
men gemaakt die vanavond wor
den uitgezonden.
Het Kabuki-ensemble dat ons
land nu bezoekt draagt de naam
-van de belangrijkste acteur: En
nosuke Ichikawa III. Ichikawa is
de familienaam (in de lijst van 37
acteurs zijn nog zestien andere
Ichikawa's te vinden!), Ennosu
ke is een soort erenaam, die deze
acteur na gebleken bekwaam
heid kreeg van zijn leermeester
Vanavond op de televisie
en grootvader Ennosuke II. Het
Kabuki-theater is een acteurs
theater. De hele structuur is er
op gericht de belangrijkste ac
teurs de kans te geven hun vak
manschap en veelzijdigheid te
etaleren. Een perfecte beheer
sing van stem en lichaam en de
juiste uitvoering van de tot in de
kleinste details vastliggende rol
len zijn van veel meer belang dan
het verhaal en de strekking van
het getoonde. Een aantal grote
middeleeuwse krijgsverhalen
vormen de basisstof voor de vele
Kabuki-drama's. De nadruk valt
op krijgsmanseer, heldenmoed
en zelfverloochening. De rituele
zelfdodingen zijn dan ook niet
van de lucht in dit soort stukken.
Het gaat ook meer om het spel
van de acteurs, dat dankzij de
close-ups van de tv-camera's in
de huiskamer nog beter dan in
de zaal zal zijn te bewonderen.
Daarnaast zijn de kostuums en
de make-up erg opvallend. De
acteurs zien er door de vele lagen
kimono's, borststukken, wapen
rokken, gordels, kragen en prui
ken uit als monumentale oor
logsschepen met alle zeilen bij.
De make-up met de typerende
hoge zware wenkbrauwen en het
weggeschoren voorhoofdshaar
maken het gezicht haast tot een
masker. Bovendien worden alle
vrouwenrollen door mannen ge
speeld, mannen die in hun uiter
lijk en in hun motoriek en mi
miek haast werkelijk vrouw zijn
geworden.
De bewondering is echter niet
zonder grenzen. Als ik het goed
gezien en begrepen heb is er bin-
nen de vele strikte regels en wet
ten van Kabuki wel degelijk vrij
heid van handelen voor de ac
teurs en de regisseur. De mise-
en-scène vond ik vaak nogal fan
tasieloos, sommige grappen en
trucs te simpel en te gemakkelijk
en wat betreft de meeste van de
acrobatische vechtscènes, kan
het Kabuki, of in elk geval het
ensemble van Ennosuke, nog
heel wat leren van de Peking
Opera. Maar de slotscène, die
vanavond zeker te zien zal zijn,
was wel zeer spectaculair. Het
applaus was dan ook ovationeel,
duurde zeker een kwartier en
werd begeleid door luid gejuich.
Hele bossen bloemen werden op
het toneel geworpen. En als een
echte superster nam Ennosuke
de hulde in ontvangst. Ik had me
Japanners iets bescheidener
voorgesteld, maar ook dat is
blijkbaar een mythe die om bij
stelling vraagt.
MARC VAN DER VELDEN
Televisiepresentator Jack van Gelder (links) met zijn Engelse collega
van de BBC, Lenny Bennett (foto gpd>
LEIDEN - De organisatie van 'Werfpop', het jaarlijkse popfestival in het
Van der Werfpark, wil daar dit jaar het 'grootste' blaasorkest van het land
laten optreden. Dat nog te vormen orkest moet bestaan uit minstens 150
blazers, die na een muzikale rondgang een concert van ongeveer vijftien
minuten geven. Werfpop wordt dit jaar op 31 augustus gehouden.
Wie mee wil blazen, kan zich opgeven bij de gemeente Leiden.
De befaamde jazz-zangeres Ella Fitzgerald gefotografeerd tijdens een
optreden gisteravond in Parijs. 'La' Fitzgerald zal over enkele weken ook
op het North Sea Jazzfestival in Den Haag verschijnen. (foto afp»
Ondanks ldetterende regen
1 2) 19- Paul Hardcastle
2 (1) Dancing in the dark -
Bruce Springsteen
3 5) A view to a kill - Duran
Duran
4(4) Love is in your eyes -
Gerard Joling
5(3) Don't you - Simple
Minds
6(6) You can win if you want
Modern Talking
7 (17) I'm on fire - Bruce
Springsteen
8 (10) Clouds across the moon
Rahg Band
9 7) In my house Mary Ja
ne Girls
10 (11) Wasmasjien - Trafassi
11 (15) So in love - Orchestral
Manoeuvres in the Dark
12 (12) Kronenburg park -
Frank Boeijen Groep
13 (13) Feel so real - Steve Ar-
rington
14 8) That devil called love -
Alison Moyet
15 9) We are the world - USA
for Africa
16 (23) The lady don't mind -
Talking Heads
17 (20) Spend the night - The
Cool Notes
18 (16) Let it swing - Bobby
Socks
19 (30) Duel eye to eye - Propa
ganda
20 (19) Kom der bij - Normaal
21 (14) The unforgettable fire -
U2
22 (29) Crazy for you Madon-
23 (27) Letter from my heart -
Steve Allen
24 (24) Danger - The Star Sis
ters
25 (21) Around my dream - Sil
ver Pozolli
26 (38) Waarom fluister ik je
naam nog Benny Ney-
27 (25) Loving the alien - Da
vid Bowie
28 (33) Endless road - Time
Bandits
29 Born in the USA - Bruce
Springsteen
30 (40) Josephine - Chris Re a
31 Frankie - Sister Sledge
32 Axel F - Harold Falter-
meyer
33 (39) Love don't live here any
more Jimmy Nail
34 (31) The heat is on - Glenn
Frey
35 (37) Cannonball - Super-
tramp
36 Toen ik eindelijk alles
had Jan Boezeroen
37 (34) Since you came into my
life - Glenda Peters
38 Suddenly - Billy Ocean
39 She's so in love - The
Cats
40 If you love somebody set
them free - Sting
(Stichting Ned. Top 40)
mer daar in Volendam allerminst
op een tropische verrassing is uit
gedraaid. Gehuld in een borstrok,
een trui, een bodywarmer en een
drietal jacks zat hij bovenop de ju
ryboot, samen met juryleden en
commentatoren urenlang trooste
loos te verkleumen.
Van de ontberingen die op de ju
ryboot moesten worden doorstaan,
leek de Britse presentator Lenny
Bennett allerminst last te onder
vinden. Terwijl de regen zijn BBC-
paraplu meedogenloos teisterde,
begeleidde hij het vochtige spekta
kel op een wijze die zijn TROS-col-
lega Jack van Gelder tot een stun
telige leerling degradeerde.
Gelukkig heeft regisseur René
Stokvis oog voor dergelijk vak
manschap, zodat ook de Neder
landse kijkers woensdagavond
kennis kunnen maken met de wij
ze waarop de Britse televisie een
dergelijke evenement te lijf gaat.
Trouwens, ook de tien Engelse
teams, die het Tobbedansen dit
maal een internationaal tintje ga
ven, wisten van wanten. De meeste
deelnemers verdwenen weliswaar
vrijwel onmiddellijk onder de gol
ven van de Volendamse haven,
maar de originaliteit van de bouw
sels die dat lot ondergingen was
opvallend.
Want hoe fraai die nagebootste
baggermolen van een stel Slie-
drechters mocht ogen, het reusach
tige kunstgebit waarmee een van
de Britse teams zich in de strijd
wierp dwong zelfs bij de Volen
damse toeschouwers bewondering
af. (Nederland-1, 20.34 uur).
VOLENDAM (GPD) - Het be
faamde beeld dat buitenlanders
hebben van het in talrijke opzich
ten waterrijke Nederland wordt
binnenkort op de Britse televisie
uitbundig bevestigd. De BBC gaat
de kijkers voor de eerste maal con
fronteren met het bij ons al gerui
me tijd in zwang zijnde tobbedan
sen.
Dit al bij voorbaat vochtige tijd
verdrijf werd geregistreerd in het
wereldberoemde Volendam, waar
de regen tijdens de opnamen bo
vendien zonder ophouden met
bakken tegelijk uit de hemel klet
terde. Hollandsér kan het niet.
Niettemin zal het menige kijker
nogal wat moeite kosten zich te
verplaatsen in de barre omstandig
heden waaronder dit onderdeel
van de serie 'Te land, ter zee en in
de lucht' moest worden vastge
legd. De belichtingstechniek bij de
NOS is immers al zover gevorderd
dat ook tijdens het meest zware
weer de illusie van een aangenaam
klimaat moeiteloos op het scherm
kan worden getoverd. En wie dan
ook deelnemers onder een riant
wuivende palmboom te water ziet
glijden tegen een blauw ogende
lucht lijkt al helemaal niet meer te
overtuigen van de ter plekke heer
sende realiteit.
Halsstarrige ongelovige Thomas
sen kunnen zich na afloop van de
uitzending - vanavond te aan
schouwen bij de TROS - het best
even in verbinding stéllen met
wedstrijdleider Lou van Rees. Als
geen ander zal hij kunnen bevesti
gen dat die eerste dag van de zo-
Gianna Nannini: "Het i
tehoofd eigenlijk te klein is om alle
energie te ontladen. "Ik heb nooit
zangles gehad", vertelt ze. "Toen ik
ontdekte dat ik wilde zingen, ben
ik dat gewoon gaan doen". En, met
gevoel voor dramatiek: "Het leven
vormde mijn stem. Ik heb acht jaar
pianoles gehad. Dat heeft me meer
kwaad dan goed gedaan".
Gevraagd naar haar eigen voor
keuren noemt ze U2. "Dat lijkt me
een eerlijke band. Ze brengen hun
gevoelens op een oprechte manier
naar buiten".
Dat Gianna Nannini in Italië een
begrip is, moge ook blijken uit het
feit dat ze muziek maakte voor
'Sconcerto Rock', een door Bernar
do Bertolucci geproduceerde film
over de bomaanslag in Bologna.
Onlangs zong ze de rol van Titiania
in de verfilming van Shakespeare's
Midzomernachtdroom door Ga-
briële Salvatore.
Tijdens Parkpop zal Gianna
Nannini hoofdzakelijk nummers
van de dubbelelpee 'Tutto Live'
spelen, in elk geval aangevuld met
een aangepaste versie van 'Volare',
het Italiaanse lied voor de honge
renden in Ethiopië.