Van grappen kunnen klappen komen Na school het vette leven Pausbezoek aan Nederland geslaagd? Jong zijn in Tsjecho-Siowakije Kannen klmr kKentien1 Makkelijk koksdiploma halen? WOENSDAG 26 JUNI 1985 PAGINA 17 Eindredactie Annemiek Ruygrok Telefoon 071-144941, toestel 217 "Als je van school komt, wordt je dikker", toonde een professor van de Universiteit van Amster dam onlangs aan na een weten schappelijk onderzoek. De con ditie van schoolverlaters zou met sprongen achteruit gaan. In de periode van 1976 tot 1980 volgde prof. dr. G. Kemper 250 tieners. Hij had ze gevolgd van de leeftijd van 12, 13 jaar tot de ouderdom van 17, 18 jaar. In die periode za ten de proefkonijnen nog op school. Toen de geleerde Kemper vo rig jaar ging kijken hoe het er nu met 'zijn' leerlingen voorstond, herkende hij ze waarschijnlijk niet meer. Het gewicht van de meisjes was met gemiddeld der tig procent toegenomen. Bij de jongens was dat twintig procent. Een meisje van vijftig kilo zou dus na het verlaten van school 65 kilo wegen. De goede gezond heid die ze hadden, was dus na school snel verdwenen, want be halve een vermeerderd lichaams gewicht, was het uithoudings vermogen sterk verminderd. Vooral het missen van de gymnastieklessen en het veran derende leventje na school heeft aan deze ontwikkeling schuld. De professor zélf was niet te bereiken, dus zochten wij wat andere kenners op, die het beeld van steeds dikker wordende jon geren helaas niet konden veran deren. Dik zijn is niet alleen on handig omdat je kleren telkens te klein worden, het is vooral erg ongezond. Allerlei functies van je lichaam komen in de knel en de kans op (hart en vaat)ziektes neemt enorm toe als je een vet- zakkie aan het worden bent. Dat veel mensen dik ook nog lelijk vinden, is maar bijzaak, dat maak ie tenslotte mooi zelf uit. Puppy-vet Een diëtiste zegt er dit van: "Als kinderen ouder worden, zo van hun tiende tot hun dertien de, is het normaal dat ze steviger worden. Dat noemen wij de pu- berteitsgroei. Ze krijgen dan 'puppy-vet'. Als ze buitenge woon veel dikker worden, ligt dat aan een samenspel van oorza ken. Ze hebben als ze van school komen vaak meer vrije tijd en meer (zak)geld. Bovendien ver andert de invulling van de vrije tijd. Vroeger klommen ze in bo men en liepen ze constant te ren nen en te doen, als ze wat ouder worden zie je ze vaak met brom mers rondhangen op bepaalde plaatsen. Inderdaad ja, vaak bij snackbars. Er wordt dus minder bewogen, anders gegeten en ook zie je dat jongeren hun verveelde gevoel proberen weg te eten, zo als je dat ook bij oudere mensen vindt". Een voedingsdeskundige van een Leids ziekenhuis gaf onge veer dezelfde oorzaken voor de steeds dikker wordende jeugd. Zij voegde er echter nog een leu ke aan toe: "Sommige scholieren gaan heel veel eten omdat ze een verkeerd pakket hebben geko zen. Ze eten dan als het ware hun onvrede weg by gebrek aan toe komst". Als het vakkenpakket vast staat, zou een anders samenge steld lunchpakket voor deze lie den een stap in de goede richting kunnen zijn. Op weg naar een misschien onzekere, maar in elk geval magerdere toekomst. Leuk om grappen te maken? Ja, natuurlijk moet er gelachen wor den, anders wordt het helemaal zo'n chagerijnige boel om ons heen. Welke grappen zijn leuk? Alle grappen of vooral de grap pen over Sam en Moos, het duo dat vooral door de Amsterdamse moppentapper Max Taileur be kend is geworden. Om even te testen of de moppen van Taileur leuk zijn, belde KITS de Geinlijn van de grapjas. Na even wachten Ik kan niets schrijven over de jeugd in Tsjecho-Siowakije. Hoe graag ik het ook zou willen. De jeugd: dat veronderstelt datje al les weet van die jongeren en dat weet ik niet. Wat ik wel kan doen, is een voorval in Praag be schrijven. Het maakt iets duide lijk over de jeugd in die stad. Het restaurant waar ik elke ochtend in Praag naar toeging om gebakken eieren te eten, was een prachtig gebouw. Statig. Zelfs de gebakken eieren die je voorgezet kreeg omdat er op het menu alleen gebakken eieren stonden (met ee» beetje geluk) smaakten in dit restaurant lek ker. Er zaten 's ochtends vooral ou dere mensen, 's Avonds maakten de jongeren hier echter de dienst uit. Ik ontdekte dat bij toeval. Op een avond liep ik namelijk wat verloren door slecht verlichte Praagse straten, niet goed we tend wat te doen, totdat ik op eens voor het restaurant stond. Ach, waarom niet? dacht ik en ik ging naar binnen óm een kop koffie te drinken. Om mij heen vooral jonge mensen. Wat bleek namelijk? Dit was een ontmoe tingsplaats omdat je hier rustig wat met elkaar kon praten zon der door je ouders lastig te wor den gevallen en bovendien was er een etage hoger een soort van disco. (Van zo'n discotheek moeten jullie je niet al te veel voorstellen. De muziek is niet zelden geda teerd, zoals dat heet. En qua in richting lijkt zo'n Praagse ver- maaksgelegenheid evenveel op een Nederlandse disco als een potkachel op een centrale ver warming, als jullie begrijpen wat ik bedoel.) In elk geval had ik alle tijd om rustig om me heen te kijken. Wat in de eerste plaats opviel was de kleding van de jongens en meis jes. Bepaald niet modern. En nu moet ik oppassen, want voor je het weet, sluipt er een denigre rend toontje in dit verhaal en dat is niet de bedoeling: de jeugd in Praag heeft namelijk niet zoveel keuzemogelijkheden wat betreft kleding. Dat werd mij heel duidelijk toen ik in gesprek raakte met een jongen die al snel belangstelling toonde vóór het jasje dat ik aan had. Een jas die niet zo bijzonder was, bepaald niet, mocht ik mijn broer geloven die had gezegd dat hij nog voor geen goud in dat kle dingstuk over straat wilde. Maar deze Praagse jongen wil de mijn jas graag hebben. De vol gende dag ging hij namelijk naar Rusland en hij had zo gedacht dat die jas hem wel van pas zou komen tijdens die noodgewon- gen vakantie. (Ook weer zoiets: zo'n jongen kan niet zomaar naar Frankrijk gaan. Nee, hy gaat met een gezel schap naar Rusland en met een beetje geluk (pech dus) wordt hij de meeste tijd in musea rondge leid waar hij zich stierlijk ver veelt.) Voor de grap vroeg ik hem hoeveel hij voor mijn jas wilde betalen. Honderd gulden? O ze ker. Honderdvijftig? Als het moest, maar liever niet. Hon derdvijftig gulden, te bedenken dat ik het kreng voor pakweg vijfenveertig gulden had ge kocht! Nee, zei ik uiteindelijk, ik zou die jas niet verkopen. Ik had im mers geen andere jas bij me. En bovendien: zelfs als ik wel een andere jas in m'n tas had gehad, dan nog zou ik het kledingstuk niet voor grof geld hebben ver kocht. Wie zoiets doet, verdient het om een ongehoord pak op z'n donder te krygen. Van zo'n voor val dien je somber te worden. Niet dat het wat helpt, absoluut niet, maar het is toch de meest voor de hand liggende emotie. Op de terugreis heb ik me dan ook vreselijk kwaad gemaakt op het jongmens dat trots vertelde dat hy de volgende keer het een en ander zou meenemen om te verkopen aan leeftijdgenoten. "Ze betalen grif de gekste prij- O, was ik toch maar niet altijd zo'n aardige jongen! Hoe graag had ik hem een gouden gebit be zorgd! WIM BRANDS ("Er is nog één geinponem voor U") klinkt de grap: Aan een kereltje van vijf wordt gevraagd of zijn pasgeboren broertje al iets kan zeggen. "Dat heeft dat kreng niet nodig", zegt het ventje, "als 'ie maar even schreeuwt staat de hele familie om hem heen". Een onschuldige mop die KITS niet echt kan laten schud debuiken. Maar dat verschilt al tijd van persoon tot persoon. Uit: Klachtenboek Minderjarigen, Werkgroep Jongerenjaar 1985). Wie Deventer pannekoeken wil leren bakken of pindakoekjes, een partybroodje of een banaan surprise zou willen maken, kan de komende maanden aan zijn of haar trekken komen. De Zuivel- keuken Leidschendam organi seert namelijk in de maanden ju li en augustus vakantiekookcur- speciaal voor de jeugd, zijn voor jongeren van acht tot en met veertien jaar. Per cursus worden drie lessen gegeven, maar je kan ook één of twee lessen volgen. Als je zover bent dat je van kaas, melk en boter een en ander weet, krijg je na afloop van een cursus het koksdiploma van de Zuivelkeuken uitgereikt. De 'leukste keuken van Nederland', zoals ze het zelf noemen, is open op 9,10,11,16,17,18,30 en 31 juli en op 1, 6, 7 en 8 augustus. Het kost vier gulden per les om mee te doen. De cursus wordt gege ven in Leidschendam. Meer in lichtingen zijn te halen bij de Zuivelkeuken, Berberis 10, win kelcentrum Leidsenhage in Leidschendam. Telefoon: 070 - 272270. Ook moppen die zogenaamd 'schuin' zijn en meestal over ge slachtsdelen gaan zijn heel popu lair. Waar wij helemaal een hekel aan hebben, zijn de moppen waar het leedvermaak afdruipt. Als ergens een vliegramp is ge beurd, hoor je binnen een paar dagen de gruwelijkste 'grappen' over zoiets. De hongersnood in Ethiopië, echt geen geintje, is aanleiding voor jonge, volgevre ten, witbuikjes om op grove ma nier te gaan spotten. Dan krijg je moppen waarin ondervoeding en magere lichamen op een 'grappi ge' manier worden gecombi neerd met 'humor'. Iedereen kent er wel een paar, dus we hoe ven hier geen voorbeelden te ge- De Leidse bijna-psycholoog Jacques Koehler heeft onder zoek gedaan naar de moppen die vooral op scholen worden getapt. Hij liet scholieren van drie mid delbare scholen in Leiden en Den Haag de meeste populaire moppen opschrijven. Aan het einde van het hoofdstukje 'Grap pen over Ethiopiërs' stelt hy voor om de volgende mop in ge dachten naast de foto's te hou den waarop kinderen getoond worden die elk moment van de honger kunnen sterven: "Waarom staat een Ethiopiër met zijn armen wijd onder de douche? Antwoord: Dan spoelt hij niet door het putje". Dat de onderzoeker het succes van dit soort harde moppen (on danks de flinke steun van de Ne derlandse bevolking aan Eén voor Afrika) ook niet helemaal kan verklaren, blijkt uit zijn op merking dat mensen misschien de informatie over het rampge bied niet kunnen verwerken en dat afreageren in deze grappen. "Zo hoeven ze de ernst van de situatie door middel van een krampachtig lachen niet onder ogen te zien", aldus de byna-psy- choloog. Moord Koehler heeft vooral onder zoek gedaan naar racisme in de grappen. De vraag staat centraal of grappen wel zo onschuldig zijn. Koehler noemt de moord op de Antilliaanse jongen Kerwin Duinmeyer in Amsterdam. Vol gens een lid van de groep skin heads die de moord heeft be gaan, begon het allemaal met een grapje, maar de groepsleden jut ten elkaar steeds meer op om stoer te blijven doen. Uiteinde lijk wordt openlijk gepraat over "het neersteken van die kloot zakken". Ten slotte is het ook ge beurd. De grens tussen 'leuk zijn' en 'neersteken' blijkt helaas snel te kunnen verdwijnen. Vier van de tien moppen gaat over bevolkingsgroepen. Het wa ren vooral de jongens die dit soort moppen opschreven. De grappen over Belgen scoorden het hoogst, op de voet gevolgd door de Ethiopiërs, Turken en Is het leuk om hierover 'grappen'temaken? Surinamers. Koehler vindt grap pen over Turken vooral erg om dat een duidelijk vijandige toon in de moppen doorklinkt. Bij de Belgenmoppen is dat een stuk minder. De vijandige toon zit in alle Turken'grappen'. We plaatsen ze hier niet omdat we daar geen krantepapier mee willen bevui len. In de Turken-moppen zitten een aantal kenmerken die in zo genaamde grappen over minder heden (want ze zeggen Turk, maar bedoelen ook andere min derheden) vaker voorkomen. Ze zijn vuil, ze stelen, ze zyn arm en ze zijn lui. Het ergste van alles is nog dat uit veel moppen de wens spreekt dat men Turken (en an deren) liever kwijt dan rijk is. Je zou bijna gaan denken dat op het hoofdkantoor van de Cen trumpartij een paar mensen be zig zijn de hele dag moppen te bedenken waarmee Nederland op een grappige manier wordt klaargemaakt om op een dag kei hard op te treden tegen anderen. Laten we blijven lachen, maar ook een beetje wakker blyven voor de negatieve kyk op ande ren die moppen vaak aanwakke- Hoe jongeren ook leuk kunnen zijn zonder te kwetsen, blykt uit onderstaand gedicht dat 'Kleur lingen' heet: Zwarten zijn als ze ziek zijn zwart, als ze het koud hebben zwart, als ze het warm hebben zwart, als ze schrikken zwart, als ze slapen zwart. Blanken zijn als ze ziek zijn geel, als ze het koud hebben blauw, als ze het warm hebben rood, als ze schrikken wit, als ze slapen blank. Wie had het ook al weer over kleurlingen????? Marriet de Boer, 14 jaar. Het bezoek van de paus aan Nederland is 'wezenlijk ge slaagd'. Zo is de unanieme con clusie van de Nederlandse bis schoppen. Kardinaal dr. A. Si- monis deelde dat gisteren mee bij een terugblik. Geslaagd niet alleen in opzet maar ook wat de inhoud betreft. De kleinschalige opzet, die de bisschoppen van meet af aan als de meest ideale zagen, heeft goed gewerkt. "De paus", zei Simonis, "was uitnodigend, duidelijk, open en zeer mild". Wel zijn de bisschoppen be zorgd over de geringe deelne ming van eigen kerkmensen. Si monis: "Als de reden daarvan apathie is, dan geeft dat te den ken". In België was het allemaal enthousiaster. Simonis heeft ook met de paus daarover gesproken. Hij schrijft het verschil nu toe aan de uiteenlopende landsaar den. "De Vlamingen zijn een ka tholiek volk, dat de banden met de kerk heeft bewaard. Hier ligt dat toch anders door het vrij gro te antipapisme. Nederland heeft ook een gestructureerde kriti sche kerk, Belgïe niet". In navolging van zijn Belgi sche collega Danneels beval kar dinaal Simonis een 'nieuwe evangelisering' aan van onze 'ge- seculariseerde samenleving', "op een even milde en open wijze als de paus is opgetreden". "Er moe ten wegen worden gevonden om de rijkdom van het geloof weer te laten zien". Simonis kende daarbij een be langrijke plaats toe aan de cate chese, niet alleen voor jongeren, maar vooral ook voor volwasse nen. De bisschoppen denken er over, een 'geloofsboek' uit te ge ven, als opvolger van de Nieuwe Katechismus van 1966. De kardinaal heeft geen spijt van zijn verbod aan het adres van de feministische theologe me vrouw Halkes (Nijmegen) om de paus toe te spreken. Haar toe spraak zou een polariserend ef fect hebben gehad. Simonis wees op de 'boze brieven' die hij had ontvangen toen er alleen nog maar geruchten waren dat me vrouw Halkes de paus zou toe spreken. Bisschop Ernst van Breda zei getroffen te zijn door de 'ingehou den wijze' waarop de paus zijn boodschap heeft gebracht. Zijn 'enige uitschieter' was de uit spraak in Beek dat scheiden van het huwelijk het kiezen van de ge makkelijkste weg is. "Maar als de paus er in een persoonlijk ge sprek op wordt gewezen, met wel ke nood een echtscheiding ge paard gaat, dan zal hij erken nen, dat hij zijn mening op een andere manier naar voren moet brengen". De uitnodigingen naar andere kerken voor de toegezegde ver volggesprekken in Rome gaan waarschijnlijk begin volgend jaar de deur uit, zo deelde bis schop Ernst mee. De agenda wordt in gezamenlijk overleg vastgesteld. Met betrekking tot de oecume nische gebedsdienst met de paus in de Utrechtse Pieterskerk er kende Ernst, dat er een fout is ge maakt door van de mensen die de voorbeden lazen te vragen een buiging voor de paus te maken. "In de Rooms-Katholieke Kerk wordt zoiets bij voorbeden nooit geëist", zei de bisschdp. Over de financiële afwikkeling kon kardinaal Simonis nog geen mededelingen doen. Perschef Palstra: "De financiële verant woording volgt binnen enkele maanden". De vroegere aartsbisschop van Utrecht, kardinaal Alfrink, denkt, dat de Belgische bis schoppen iets meer moed had den binnen de mogelijkheden van het pausbezoek dan hun Ne derlandse collega's. Zij hebben er geen moeite mee, Rome te la ten weten, dat ze ergens bezwa ren tegen hebben. De Nederland se bisschoppen zijn, door wat er de aflopen twintig jaar is ge beurd, voorzichtiger geworden. Alfrink zei dat gisteren voor de KRO-tv. De twee ontmoetingen die hij met de paus heeft gehad ziet hij als een erkenning door de paus van wat zich na het concilie in Nederland heeft ontwikkeld. De paus nam, volgens hem, te genover zijn eigen omgeving en de wereldkerk een 'bepaald risi co' toen hij bij zijn bezoek deed "alsof er geen kou aan de lucht was", terwijl er zeker tegenstel lingen zijn (geweest) tussen het Vaticaan en de Nederlandse kerk. Bavo heropend. Vandaag is de oude hervormde Bavokerk in het hart van Haarlem officieel heropend, in tegenwoordigheid van koningin Beatrix en prins Claus. De kerk is geheel geres taureerd. Volgende week verschijnt het boek 'De Bavo te Boek', een uit gave van Joh. Enschedé en Zo nen (176 pagina's, ruim 100 illu straties in kleur en zwartwit, f. 29,50). In de Vleeshal, een dependan ce van het Frans Halsmuseum, wordt een grote tentoonstelling gehouden van schilderijen en te keningen van kerken en over de bouwgeschiedenis en restauratie van de Bavo. Van 27 juni tot 18 augustus, maandag tot en met za terdag van 11 tot 5 en zondag van 1 tot 5 uur. Zaterdag is er een 'Vrienden dag' in de Grote Kerk, uitgaande van de vereniging 'Vrienden van de Grote Kerk te Haarlem' (3100 leden) en voor iedereen toegan kelijk. Koren uit Haarlem en om geving en uit buitenlandse zus tersteden verlenen medewer king. In de kerk zullen diverse stands worden ingericht. Hervormde Kerk: beroepen te Nunspeet E. K. Teygeler Sche- veningen, te H^rkema-Opeinde kandidaat J. van Dijk Gronin gen; beroepbaar: N. Mels Lopi- kerkapel. Christelijke Gereformeerde Kerken: beroepen te Elburg D. Slagboom Katwijk aan Zee. Baptistengemeenten: aange nomen naar Winschoten K. M. Gerritsen Harlingen. Zuid-Afrika. De Zuidafri- kaaanse Raad van Kerken eist de onvoorwaardelijke vrijlating van Nelson Mandela, de tot levens lange gevangenisstraf veroor deelde leider van de Zuidafri- kaanse bevrijdingsbeweging Af rican National Congress (NAC). "President Botha moet tonen, dat hij een echte christen is door Mandela vry te laten, ook als de ze niet elke vorm van geweld af wijst", zei de voorzitter van de raad, bisschop Manas Buthelezi, gisteren in Johannesburg in een preek ter opening van de jaarver gadering van de raad. Hij bepleitte, dat het ANC (sinds 1960 verboden) weer wordt toegelaten, ook al heeft de ze beweging nu een militaire vleugel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17