'Zo is het gebeurd': sobere roman Het leven: een film B O N Suikerspin-sf Nederlandse thrillers: weinig verrassend DE KEER zandvliet1 Lees-prentenboeken voor jonge kinderen Draken de wereld uit Dwingend proza van De Carlo in Roomtrein WOENSDAG 12 JUNI 1985 PAGINA 19 Een jonge vrouw, die lesgeeft aan een schóól, woont in een somber pension en lijkt ge doemd om haar verdere leven al leen door te brengen. Maar dan ontmoet ze een oudere man die aardig voor haar is. "Het is erg prettig voor een meisje om te denken dat een man misschien verliefd op haar is. Het doet er niets toe of hij dat niet is, ze wordt er toch veel knapper door, haar ogen glanzen, haar loop wordt lichter en ook haar stem klinkt opgewekter en vriendelij ker". Ze praten veel met elkaar, de jonge vrouw en Alberto. Dat wil zeggen: hij zwijgt en zij praat; over haar vader en moeder die in Maona wonen, hoe haar vader haar soms met een stok op haar vingers sloeg en zij vervolgens in het kolenhok ging zitten uithui len. En Alberto blijft zwijgen, wat de vrouw niet erg vindt, "want het was me nog nooit in mijn le ven overkomen dat iemand zich zo voor me interesseerde en me zoveel vroeg, alsof alles wat ik zei of dacht op weg naar het kerkhof of in het kolenhok zo bijzonder belangrijk was". Dan verdwijnt Alberto een poosje uit haar leven. Als hij weer terug is, kan zij haar ge heim niet langer voor zich hou den: ze moét hem vertellen dat ze verliefd op hem is. En dat doet ze. "Hij zag bleek en was erg ge schrokken en zei dat hij nooit had gedacht dat me dit kon over komen, hij vond het bijzonder prettig bij me te zijn en voelde grote vriendschap voor me, maar hij hield niet van me. Hij zei dat hij al sinds jaren verliefd was op een vrouw met wie hij niet kon trouwen omdat ze al getrouwd was, maar hij geloofde dat hij nooit met een andere vrouw zou kunnen leven". Toch trouwen ze, Alberto en de jonge vrouw. Ze krijgen zelfs een kind. Maar een gelukkig huwe lijk, nee, dat is het niet. Regelma tig verdwijnt hij voor een tijdje. Zogenaamd om iets te regelen, maar zij weet dat hij zijn oude ge liefde opzoekt. En dan komt de dag, hun kind is inmiddels overleden, waarop zij tegen hem zegt: "Zeg me de waarheid". Hij vraagt zich af welke waarheid ze bedoelt, waarna zij op hem schiet. Met deze scène begint 'Zo is het gebeurd' van de Italiaanse schrijfster Natalia Ginzburg. Na dat de vertelster, de jonge vrouw, de lezer heeft verteld wat ze heeft gedaan, volgt de biecht: hoe ze hem ontmoette, wat ze deden. waardoor haar onbehagen groei de... Het vertelprocédé van Ginz burg is zeer traditioneel: de boe ken waarin iemand zijn levens verhaal vertelt naar aanleiding van een belangrijk voorval zijn legio. Wat 'Zo is het gebeurd' on derscheidt van veel boeken in dit genre is de toon: het is een sober geschreven roman. Het lijkt wel alsof je tegenover iemand in het café zit die nadat hij zich heeft geintroduceerd een bijzonder verhaal begint te vertellen over huwelijk, list bedrog. Twee passages in dit boek ver dienen overigens bijzondere ver melding: het gedeelte waarin de dood van het kind wordt be schreven en de passage waarin de geliefde van de man op be zoek komt bij de vrouw. "Ik had altijd gedacht dat ze iefs ordi nairs zou hebben en ook dat ze erg opgemaakt zou zijn met iets vulgairs en vinnigs in haar gehe le voorkomen. Van al die voor stellingen die ik me van haar had gemaakt was tenslotte het luid ruchtige en onstuimige type in mijn geest blijven hangen. Maar ze was helemaal niet ordinair". Van Natalia Ginzburg ver scheen eerder 'Valentino' in ver taling bij uitgeverij Meulenhoff. Wie dat boek heeft gelezen, raad ik zeker aan om ook 'Zo is het gebeurd' aan te schaffen. Wie niet bekend is met het werk van Ginzburg, hij/zij leze 'Zo is het gebeurd' het eerst: dit boek is na melijk nog beter dan 'Valentino' dat ook zeer lovend werd ontvan gen ten onzent. WIM BRANDS Zo is het gebeurd, Natalia Ginz burg, Uitgeverij: Meulenhoff, Verta ling: J.H. Klinkert-Pótters Vos, ƒ24,50. De immer groeiende stapel pren tenboeken bezorgde deze recen sente langzamerhand een waar schuldcomplex. Na een greep kwamen de volgende boeken te voorschijn: Voor kinderen vanaf 3 jaar een serie van vier plaatjesboeken over een peuter en zijn vader. Le zen, Slapen, Pappa is er en Rom mel maken. Eenvoudige maar met veel liefde getekende scenes uit het dagelijkse leven van een vader en zijn zoon met de kat als vrolijke noot. Illustrator Jan Or- merod volstaat terecht met een minimum aan tekst, want de kleurige tekeningen spreken duidelijk voor zichzelf. Leuke boekjes om samen met een peu ter te bekijken. Ook voor peuters bestemd is het prentenboek De eend en de vos. In woord en beeld laat Max Velt- huijs zien hoe een eend een hon gerige vos te slim af is. Mooie, grote, kleurige illustraties met weinig details, dus geheel afge stemd op jonge kinderen vanaf 3 jaar. De tekst dient door vader of moeder verteld te worden. De eend en de vos, Een dierenfabel van Max Velthuijs, uitg. Leopold, f 17,50. Neeltje is een vermakelijk boek je voor kleuters met voorleesver halen die eerder werden gepubli ceerd in het weekblad Okki. Kleuter Neeltje heeft drie grotere broers, die zich nauwelijks met hun zus bemoeien. Maar Neeltje zit daar allerminst mee. Ze toont zich een ondernemend en fanta sierijk dametje dat zich met be hulp van haar knuffelbeesten uitstekend vermaakt. Of ze gaat op bezoek bij de buren, bij oma of zo maar naar het park. Waarbij oma rustig haar tafelkleed om slaat om voor koning te spelen en de buurman vrolijk een pop- penkamer van papier knipt, want niemand toont zich 'te groot' om met Neeltjes eindeloze fantasieën mee te gaan. Was dat in werkelijkheid ook maar zo. Schrijfster en illustratrice An- nemie Heymans heeft er een ge zellig voorleesboek van gemaakt, dat anders is dan anders, fanta sierijk in elkaar steekt, met volop illustraties. Van harte aanbevo len. Neeltje is dit jaar bekroond door de griffeljury. Bij Z wij sen is een serie lees- prentenboeken verschenen, be stemd voor kinderen aan het eind van de eerste, begin tweede klas. Kinderen die de eerste be ginselen van het lezen onder de knie hebben. De serie bestaat uit vier boeken die zich allemaal af spelen rond kinderen uit één straat. De bedoeling was om een educatief tintje aan de serie te ge ven: de kinderen zijn afkomstig uit verschillend samengestelde gezinnen en van verschillend ras. Leuk bedacht, maar het resultaat valt tegen. De tekeningen van Ulises Wen- sell zijn schitterend, maar de ver haaltjes die er om heen zijn ge bouwd vertonen weinig fantasie en avontuur. Bovendien spelen zo veel kinderen een rol in elk verhaal dat ik vrees dat jonge le zers snel hun interesse zullen verliezen. De boekjes doen saai en overdadig aan, hoe bruikbaar ze als leesboek ook zijn. De serie is ook in een Turkse versie verkrijgbaar. MARGOT KLOMPMAKER Illustratie uit Neeltje. In de onvolprezen Sjaloom-reeks 'De wereld op zijn kop' is inmid dels een nieuwe bijdrage ver schenen: Alle draken de wereld uit. Een boek dat even zot is als zijn voorgangers en erom vraagt vaak herlezen te worden, want na één keer is zeker de helft van alle grappen de lezer ontgaan. Alle draken de wereld uit gaat voornamelijk over Angst. In dit geval de Angst van de familie Doorsnee voor haar onbekende, maar vast enge overburen. De overburen zijn namelijk roodha rig en iedereen weet wat dat wil zeggen. Dan komt een dame van de fe- licitatiedienst de bange familie verblijden. De Doorsnee's mo gen een draak nemen. 'Buurt niet pluis, neem een draak in huis!'. Daarmee houden ze de bu ren wel op afstand. De blikken voer - Draki-Braki - worden al vast bijgeleverd. Het houden van een draak is echter ingewikkelder dan onze familie had gedacht. En bij nader inzien blijken de buren eigenlijk wel mee te vallen Dus of die draak nou echt nodig was? U snapt het al: in dit boekje wordt krachtig afgerekend (de draak gestoken, zo u wilt) met angsten die voortkomen uit vooroordelen die nergens op slaan. De lezer mag van schrijver Karei Eykman en tekenaar Joep Bertrams zelf invullen waar die Angst op slaat: de angst om cri minaliteit en het toenemende hondenbezit? Angst voor buiten-1 landers? Angst voor de Russen en hun raketten? U zegt het maar. Wie denkt: ik wil geen boodschapperig verhaal maar gewoon lekker lezen, kan dat evengoed doen. Tekst en teke ningen zijn gezellig, onderhou dend, maf en kolderiek. Vooral de illustraties van Joep Bertrams zitten boordevol details, grapjes en andere zaken die een uitge breide studie waard zijn. Een pri ma boeltje voor de jeugd vanaf 9 jaar. MARGOT KLOMPMAKER Aangestoken door de gastvrije gewoonten in het land van vakantie wil men, na het consu meren van enkele cocktails op een zondoorstoofd terras, nog wel eens adressen uitwisselen met andere reizigers. In een vreemde omgeving kunnen men sen snel verbroederen, ook al hebben ze niets anders met el kaar gemeen dan het reisdoel. Thuisgekomen ziet men met een lichte kiespijn in het hart op de ontmoeting terug. JHet adres blijft per ongeluk in de borstzak van het Hawai-shirt zitten en wordt-meegewassen. Weg adres, weg vriendschap. Ships that pass in the night. Enkele dagen later is ook de herinnering aan het intermezzo verbleekt.En dan, na een maand of twee, staat de sympathieke vreemdeling op eens voor de deur, zijn hele heb ben en houden bii zich. Iets dergelijks overkomt Tracy en Ron, het Amerikaanse echt paar in de roman 'Roomtrein' van Andreas De Carlo. Giovanni, een Italiaan die ze op Ibiza heb ben ontmoet, komt hen opzoe ken in Los Angeles. Zijn Ameri kaanse 'vrienden' bewonen een armelijk appartementje, dat grenst aan de 'freeway', een drukke verkeersader in een voor stad van L.A. Giovanni treft het niet. Ron, die zich voor schrijver van film scripts heeft uitgegeven, blijkt een humeurige, arrogante jonge man, die vooral na enige borrels het intellectuele vuur in zich voelt opflakkeren. De enige die in zijn talent gelooft is Tracy, zijn vrouw. Ze laat geen kans onbe nut om Ron in contact te bren gen met de filmwereld, maar 'te vergeefs. In zo'n sfeer kunnen weder zijdse irritaties natuurlijk niet uitblijven. Giovanni ziet de ru zies en kibbelpartijtjes tussen het echtpaar met lede ogen aan. Ook hijzelf krijgt menige schimpscheut te verduren over zulke futiliteiten als het gebruik van Tracy's shampoo. Als zijn geld op is, voelt hij zich min of meer gedwongen zijn biezen te pakken. haar in te trekken. Ook deze Jill is op jacht naar succes. In het begin kan ze het goed vinden met Giovanni, maar al lengs begint zijn gebrek aan am bitie haar te ergeren. Ze is dan ook verheugd als hij een baan vindt als leraar Italiaans bij een taleninstituut. Die blijdschap blijkt te voorbarig: de baan bete kent namelijk het einde van hun verhouding. Via het instituut komt Giovanni in contact met de beroemde actrice Marsha Mel lows, de hoofdrolspeelsters uit 'Roomtrein', een van de favoriete films uit zijn jeugd. De actrice vat sympathie op voor de jongeman en nodigt hem uit voor een feest bij haar thuis. Met de door hemzelf 1 digde getuigschriften heeft hij al gauw werk gevonden in een Ita liaans restaurant. Daar ontmoet hij Jill, die hem overhaalt bij Wat de anderen niet lukte, lukt Giovanni wel: hij is doorgedron gen tot de wereld van glitter en glamour. Of hij van zijn contac ten gebruik zal maken laat de au teur in het duister. 'Roomtrein' is een zeer eige naardig boek. Giovanni, de ik-fi- guur, registreert slechts. Hij toont het leven in Los Angeles als een B-film, een draak. Het is alsof de regisseur allang naar huis is en de 'acteurs' als onder hypnose blijven doorspelen. Het echte lev^n lijkt zich te verschui len in een warm kastje: de t.v. De relaties die De Carlo be schrijft hebben iets mechanisch. De dialogen tussen de geliefden zijn oppervlakkig. De enige voor wie Giovanni zoiets als liefde voelt, is Marsha Mellows, maar je krijgt de indruk dat het meer de hoofdrolspeelster uit 'Room trein' is die hij aanbidt, dan de actrice zélf. Over de onmacht tot wezenlijk contact, die de menselijke ver houdingen in dit boek typeert, zegt Giovanni, net nadat hij Marsha Mellows heeft ontmoet: "Ik had het idee dat ik nu althans een deel van de stromen begreep waarin de auto's zich voortbewo gen, en de gesprekken in de bars en voor de winkels. Ik bedacht dat ik tot op dat moment alles van buitenaf had gadegeslagen, zoals iemand naar een aquarium kan kijken en onder de indruk kan raken van de vormen en kleuren van de vissen zonder echter een notie te hebben van hun beweegredenen om aan de andere kant van het glas rond te zwemmen". In een loftuiting op de achter flap van 'Roomtrein' vergelijkt Italo Calvino De Carlo's boek met de schilderijen van het Ame rikaanse hyperrealisme. Hij heeft het over 'de welhaast tast bare volheid van zijn Los Ange- les-beeld'. Goed, De Carlo laat in zijn ro man heel wat zaken de revue passeren, maar ik tref in zijn boek juist een irritante leegte Wil ik daarmee nu zeggen dat 'Roomtrein' een slecht boek is? Zeker niet. Al zul je ook vergeefs zoeken naar mooie beelden, De Carlo's manier van schrijven heeft ontegenzeggelijk iets dwin gends. Zijn beschrijving van het leven in Los Angeles dringt zich aan je op zoals ook 'muzak' dat kan doen, u weet wel, zo'n inge blikte, van alle hartstocht ontda ne jengeldeun, waarop men in overdekte winkelcomplexen wordt getracteerd, compleet met de bijbehorende camera's die er voor moeten zorgen dat de men sen niet 'uit hun rol vallen'. Niet echt leuk zoiets, maar wel de werkelijkheid. In de weergave van die werkelijkheid is De Carlo goed - ik zou bijna zeggen: erger lijk goi Een muziekje van Mantovani op de achtergrond, en lezen maar! CEES VAN HOORE Al eerder sprak ik mijn weerzin uit jegens M.K. Wren's De Fe niks-rebellie, een science fiction- triologie van de plattere soort en geheel in de weerzinwekkende, rechtse bral-traditie van "Dal las", Harold Robbins e.a. Ameri kaanse suikerspinfabrieken. Na Zwaard van het Lam en Schaduw van de Zwaan komt aan het kwalijke reeksje nu ge lukkig een einde met Het vuur en de wolf, waarin alles volgens verwachting "goed" afloopt. "Drie onvergetelijke romans van hartstocht, romantiek en avon tuur in de verre toekomst: de ge schiedenis van het Huis DeKo- ven Wolf, geboren om te heersen en voorbestemd om een duize lingwekkend sterrenrijk te ver nietigen". Aldus de enge aanprij zing op de achterflap en de atten te lezer is meteen gewaar schuwd. Uiterst beknopt (maar u mist niet echt veel) komt de inhoud der triologie hierop neer: in een verre toekomst wordt de Aarde, plus een flink stuk heelal gere geerd door het Concordaat, een raad van edelen, "de nauw ver bonden en in wezen feodale machthebbers die de gehele menselijke beschaving van de drieëndertigste eeuw bepalen". De Heren krijgen in toenemende mate last van opstanden hunner Horigen; er dreigt revolutie en het geheime genootschap van de Feniks probeert dat onheil af te wenden: liever evolutie. Richard en Alexand DeKoven Wolf, behorende tot de elite, spe len in op de religieuze gevoelens van de Horigen en weten dit la gere volk van slaven zo in de hand te houden. Wat overblijft is een machtsstrijd tussen de oude en een nieuwe orde van Heren (hun dames spelen uiteraard een ondergeschikte rol), met voor spelbare afloop. De Feniks triomfeert... en held Alexand wordt de nieuwe machthebber. Alles blijft wezenlijk bij het ou de en het domme volk rest niets dan de door de nieuwe Heer vaag aangekondigde "hoop dat alle menselijke wezens op een goede dag zullen kunnen beschikken over hun aangeboren, onver vreemdbare recht van de vrije keuze". Of men Reagan hoort. Platte, laffe SF. Veel prachtiger zijn De Kronie ken van Thomas Covenant van Stephen Donaldson, bestaande uit twee op elkaar aansluitende magistrale trilogieën. De eerste serie is overal met donderend ge juich ontvangen en hier en daar - niet ten onrechte - vergeleken met het werk van Tolkien, waar mee ze vooral de meeslepende en indringende stijl gemeen heeft. Deel 1 van de tweede serie, pas uit, heet 'Het gewonde land' en is uitnemend vertaald door Max ADVERTENTIE BOEKHANDEL BV i Haarlemmerstraat 117 3 Leiden- tel. 120421 algemene- en assortimentsboekhandel full-time bestelafdeling levertijd vanaf 2 dagen Schuchart. Hoofdpersoon is an dermaal lepra-lijder Thomas Co venant die tien jaar na zijn vorige avonturen naar het fantastische Land (waar inmiddels duizenden jaren voorbij zijn) geroepen wordt door zijn oude vijand, Heer Veil. Er is intussen veel ver anderd, vooral ten kwade, en op nieuw besluit de merkwaardig ste en vooral menselijkste "held" in de moderne SF het Kwaad zuchtend en steunend te bestrij den. Opnieuw een schitterende, fantasierijke avonturenreeks vol creatieve gruwel, onbaatzuchtige medestanders en stuitende op ponenten. Met Thomas Cove nant, via zijn witgouden trouw ring beschikkend over eventueel doorslaggevende "wilde" magie, in de sleutelrol, zijns ondanks. Held en anti-held tegelijk:, een superieur beschreven, tragische rol. Een bijzondere uitgave: Dat SF het niet aleen van dub beldikke en vervolgen op ro mans hoeft te hebben, blijkt uit "De Beste SF van het jaar ("The Best SF of the year", dl. 11,1982), een deel uit de bekende jaarlijk se reeks van Terry Carr, met 13 verhalen van meer en minder be kende auteurs. Een erg geslaag de anthologie waarin bijdragen van schrijvers van naam (Poul Anderson, Ted Rèynolds, John Varley, Roger Zelazny, Spider Robinson) die van hun minder befaamde collega's beduidend overtreffen. Dat komt, denk ik, vooral om dat in verhalen als 'Over het ijs (Mildred Downey Broxon), 'Ver dronken Venetië (Kim Stanley Robinson), 'Walden Drie' (Mi chael Swanwick) en eigenlijk ook 'De ondergang' (een futuris tische herbeleving van de onder gang van de Titanic, door Jack Dan) minder "echte" sf'zit: ik mis de beroemde "sense of won der". Niettemin is het zwakste ver haal in de bundel een bizar en zeldzaam flauw fantasietje van de gevestigde, maar enorm over schatte schrijver R.A. Lafferty. Zijn geestig bedoelde 'Je kunt niet meer terug' raakt kant noch wal en behoort tot de kinderach tigste SF-sprookjes die ik ken. Met 'Saturnusspel' van Poul An derson (wat er mis kan gaan als men zich te lang en indringend bezighoudt met psychodramati- sche spelletjes), het romantische 'De jacht' van John Varley, het korte en grappige 'Walpurgis- nacht' van Roger Zelazny (dode oom Arthur heeft zich via com puterprogramma's posthuum van een aangenaam "leven" ver zekerd) en het fraaie 'De tanden van het venijn' (het beste en ori gineelste verhaal van de bundel) van Spider Robinson is dit boek je zijn geringe prijs dubbel en dwars waard. Jammer dat de uitgeverij Carr's reeks niet integraal, elk jaar dus, vanaf deeltje 1, uit brengt. Korte SF-verhalen ko men het best tot hun recht, en er is ongetwijfeld een grotere markt voor - uitschieters als Thomas Covenant daargelaten. ROB VOÖREN M.K. Wren 'Het vuur en de wolf. De Feniks-rebellie dl.3. Uitg. Meu- lenhofT, Amsterdam 1985, 27,50. Vert. Peter Cuijpers. Stephen Donaldson, 'Het gewonde Land'. Tweede serie, deel 1 van De Kronieken van Thomas Covenant. Uitg. Sirius en Siderius, Den Haag 1984, verschenen 1985. Vert. Max Schuchart. Terry Carr (vera.), 'De beste SF van het jaar', dl.ll. Uitg. Het Spec trum, Utrecht/Antwerpen 1985, 9,90. Vert. Annemarie van Ewijck. Alweer maar liefst vier nieuwe thrillers van Ne derlandse origine. Het kan vandaag de dag niet op. Om te beginnen: 'Moordlust' van Paul Binnerts. Zijn tweede boek, zijn eerste echte thriller. De titel doet erger vermoeden dan het is. Een vrouw is met haar auto te water geraakt en verdronken. Ze was mooi en getrouwd met één van drie jaloerse broers. Is haar dood inderdaad een ongeluk of opzet en dus moord? Inspecteur Gelijn Quaadek- kers (bijna kwaaddenker, leuk hè) gelooft niet in een ongeluk en dus duikt hij met een klein aan tal kleurrijke assistenten in de geschiedenis en ondervraagt de één na de ander. Op zoek naar de achtergrond. Er komen veel on frisse zaken naar boven, maar het blijft een politieroman van het bekende type. Speurder zoekt langs brave lijnen naar moordenaar. Goed opgebouwd, vlot geschreven, dat wel, maar nergens echt verrassend of lek ker meeslepend. 'Moordlust' door Paul Binnerts, verschenen bij De Arbeiderspers 28,50). 'Bergers scenario' is het vervolg dat J.N.Meijsing schreef op de thriller 'Bergers oplossing', waarmee hij vorig jaar debuteer de. Dezelfde hoofdpersonen, de zelfde stijl, dezelfde manier van werken. Die mijnheer Berger is het ei genzinnige hoofd van een nogal onbestendige afdeling van bin nenlandse zaken. Een afdeling die op allerlei manieren voor vei ligheid moet zorgen. Meijsing overgoot zijn nieuwe verhaal met een actueel sausje door te drei gen met bezuinigingen. Dus hangt onze daar werkende ik-fi- guur ontslag boven het hoofd. Vorig jaar heb ik al betoogd niet zo verrukt te zijn van derge lijke ik-figuren. Wie is hij? Wat is hij? Waar komt hij vandaan? Ra den maar. Ik weet het niet. De man heeft zelfs geen naam. Hij is alleen het eeuwige mikpunt van die altijd cynische mijnheer Ber ger. Hij wordt achter allerlei za ken aan gestuurd zonder te we ten op wie of wat hij jaagt. Oh zeker, er gebeurt genoeg. Maar waarom het één op het ander volgt is minder duidelijk. Genoeg leven in de brouwerij van die geheime afdeling dus, maar waarom al dat kabaal? Ik heb het einde gehaald dank zij een even groot incasseringsver mogen als onze ik-figuur. Maar terwijl hij het kennelijk snapte, zat ik nog steeds met de vraag: i dat alles? 'Bergers scenario' door J.N.Meij sing, verschenen bij Sijthoff 22,50). In '(G)een kruisje voor Johnny' heeft het schrijversduo Henny Siebel en Enno Lange een aantal actuele zaken op een hoop ge veegd. Het gelegenheidsduo van Friese journaliste en hoofdstede lijke automatiseringsdeskundige heeft gebruik gemaakt van de glorieuze Elfstedentocht in de af gelopen winter, het rumoer daar om heen en het bijna even luid ruchtige kabaal dat ontstond toen de minister van WVC wei gerde de PC Hooftprijs toe te kennen aan Hugo Brandt Cor- stius. Terwijl de televisie-uitzending het sportieve hoogtepunt van het jaar op de voet volgt en heel Ne derland in de ban is van de ver richtingen van de vele duizenden op de gladde ijzers, wordt in het verhaal van Siebel en Lange een bekend schrijver, die zich op het Friese platteland had terugge trokken, dood in zijn woning aangetroffen. Het hele tafereel wijst op moord en dus gaat speurder Geert de Jong driftig op zoek naar oorzaak en gevolg. Haat, nijd, een literaire rel en een verre van brandschone minister - toe vallig de broer van het slachtof fer - het komt allemaal naar bo ven. Ook de 'dader' wordt ont dekt en die hebben de auteurs ook weer uit de actualiteit kun nen plukken. Door het herkenbare decor en gelijkenis met de hoofdpersonen is het best aardig wat Siebel en Lange in elkaar hebben geflanst, maar een diepgaande herinne ring laat hun werkstuk toch niet achter. '<G)een kruisje voor Johnny' door Henny Siebel en Enno Lange, ver schenen bij Batteljee en Terpstra 14,90). 'De misdaadmachine van de Warmoesstraat' is een nieuwe bundel korte verhalen van de ex- politieman A.C.Baantjer, die in zijn loopbaan op het Bureau Warmoesstraat vooral de kleine criminaliteit van heel dichtbij heeft leren kennen. 'De stroom is zo gigantisch ge worden, dat met het huidige per soneelsbestand aan bestrijding niet meer kan worden gedacht. Wat overblijft is de verwerking van al dat kwaad. En dat doet de misdaadmachine Jammer, want u zult het met mij eens zijn, er valt toch wel het een en ander te bestrijden', zegt de gepensio neerde politieman in het voor woord van zijn boekje, waarin hü opnieuw constateert dat ook misdaad en misdadigers zijn ver pauperd. Op een bijna berustende toon constateert hij het verval. Ik heb het al meer gezegd: de vriende lijk beschouwer Baantjer van weleer is een wat verbitterd man geworden. Waarom moest het zo en kon het niet anders? 'Er valt immers nog genoeg te bestrij den...'. KOOS POST 'De misdaadmachine van de War moesstraat', korte politieverhalen van A.C.Baantjer. Verschenen bij Teleboek 15,-). ADVERTENTIE BOEKHANDEL LEIDEN-LEIDERDORP OEGSTGEEST - KATWIJK VOORSCHOTEN Alle op deze pagina besproken boeken zijn bij ons dlrekt lever baar, óf vla onze TERMINAL te bestellen en dan binnen drie da- gen verkrijgbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19