TQeptomanie uit bewondering voor Verdi' 'Naima' van Theo Loe vendie, opera over corruptie van de macht Verouderde Ionesco in flitsende regie Bach vitaal vertolkt KIJK UIT VRIJDAG 7 JUNI 1985 KUNST PAGINA 25 AMSTERDAM (GPD) - Naima. Zonder trema, zonder twee puntjes op de i. Dat is een van de eerste dingen die Theo Loevendie, componist van de opera Naima vaststelt, wanneer hij iets over zijn schepping vertelt, die vanavond in Holland Festival haar première zal beleven. De componist is zeer spraakzaam en vertelt met veel gemak over de ontstaansgeschiedenis van zijn opera en de inhoud ervan. Het li bretto is geschreven door Lode- wijk de Boer. die ook de regie er van in handen heeft. „Zo'n jaar of tien geleden kwam bij mij het idee op. dat ik wel eens een opera zou kunnen componeren en ik weet ook niet of het onderwerp er eerder was dan mijn verlangen om een opera te componeren of ander- „O ja, zo was het, ik wilde een opera maken, maar ik had geen on derwerp. Ik heb toen een film ge zien, 'One flew over the cuckoo's nest' en daarna heb ik het boek ge lezen en nog een ander boek, 'I ne- ver promised you a rose garden', en dat waren de twee boeken waar van ik dacht, daarover moet het gaan". „Die film haal je er nou niet meer uit. Maar er zit wel iets gemeen schappelijks in, namelijk een soort machtswellust van een hoofdver pleegster. Dat is dus kennelijk iets dat me bezighoudt. Maar al gauw bleek de film letterlijk voor de ope ra niet zo geschikt. Toch heb ik nog jarenlang met de idee gelopen dat het gegeven in een psychiatrische inrichting zou spelen". „En daar komt bij dat in het an dere boek ook een element zit dat in de opera aanwezig is. Dat boek gaat over een genezingsproces van een schizofreen meisje. Nou heeft het onderwerp daar verder niets mee te maken, maar in haar fanta sie sprak ze altijd met een vreemd volk in een vreemde taal, waar ook veel Latijn in voorkwam. En dat is ook in deze opera terug te vinden. Want de macht, dat is dus in mijn opera Het Instituut, zingt in het La tijn. Het Instituut wordt vertegen woordigd door het koor en drie zangsolisten. De opera is dus twee talig, want de rest zingt in het En gels". „Het is nogal massaal, dat Insti tuut, het koor is versterkt tot vijf enzestig leden en daar tegenover staat iets wat kleinschaliger is. Er komt een kar met een stelletje on gebonden mensen zit, een stelletje nonconformisten. Dat zijn vijf mu sici, die bij elkaar een soort orkest je vormen, dat door de opera heen nog al wat te doen heeft". „Die musici moeten ook acteren, ze hebben belangrijke rollen. Daar bij zijn dan ook nog twee zangers. door Wim Henk Bakker een man en een vrouw Een van hen, de man, is een gebochelde. Hij is zo'n beetje de aanvoerder. Hij heeft het gezelschap by elkaar ge scharreld, zou je kunnei zeggen. De enige die dan nog genoemd moet worden is Naima. Dat is ie mand die in het begin van de opera in dat Instituut zit, daar rervolgens uitstapt en dan aansluiiing krijgt met die groep". - Naima verraadt hel Instituut? „Ja, zo voelt het Instiluut dat al thans. En dan wordt het Instituut heel kwaad omdat ze zich aansluit bij die groep. Ze krijgt ook een re latie met de gebochelde. Dat is na tuurlijk allemaal zeer uit den boze voor het Instituut en can worden ze gevangen genomen, de hele groep. In de tweede akte zitten ze dan in de gevangenis. Het belang rijkste is daar, dat de gebochelde om het leven wordt gebracht, na dat hij een kind bij Naima heeft 'Rinoceros' bij Haagse Comedie 'Rinoceros' van Eugène Ionesco door de Haagse Comedie. Vertaling: Rem- co Campert. Dekor: Harry Wich. Be werking en regie: Wim de Rooij. Hoofdrol: Jules Royaards. Gezien in de Kon. Schouwburg op 6 juni. DEN HAAG - In het program maboekje wordt de bekende in leiding van Ionesco zelf geci teerd, die een verband legt tus sen het toneelstuk 'Rinoceros' en de door Hitier teweeggebrachte massapsychose. Dat is jammer. Zonder twijfel is deze satire, die in 1959 in première ging, door de nazi-hysterie geïnspireerd, maar het door Ionesco aangebrachte draagvlak is veel breder. 'Rino ceros' is niet alleen een aan klacht die het publiek de gele genheid biedt afstandelijk maar instemmend toe te kijken, maar een aan de kaak stellen van alles wat naar kuddegedrag zweemt, onverschillig of dat fascistische volksmennerij of een op het oog onschuldige modegril is. Als Bé- renger alle mensen om hem heen, ongeacht mentaliteit of po litieke overtuiging, in neus hoorns ziet veranderen, verzet hij zich niet omdat hij het niet met hen eens is, maar omdat hij geen willoos kuddedier wil zijn. Erger nog: Ionesco heeft hem met opzet niet afgeschilderd als een held, maar als een slordig, onbeduidend mannetje, dat al tijd en eeuwig de boot mist. Zijn strijd aan het slot ('Ik capituleer niet!') lijkt zelfs een kwestie van overmacht: hij moet wel, want hij heeft het moment om zich bij de kudde aan te sluiten gemist, doordat hij zich te lang aan de vertrouwde situatie van het mens-zijn is blijven vastklam pen. Zo'n held tegen wil en dank, eerder een geboren slappeling dan een verdediger van princi- oes en waardigheden, is Jules Royaards wel toevertrouwd. Vanaf zijn eerste opkomst is zijn optreden schlemielig en verward en al zijn secundaire reacties worden daardoor bijzonder ge loofwaardig. Gaandeweg veran dert hij echter in een moderne Don Quichotte en zijn laatste ti rade, het begin van een hopeloze strijd tegen de realiteit, leverde een werkelijk aangrijpend mo ment op. Dat neemt echter niet weg dat men zich kan afvragen of 'Rino ceros' als stuk nog wel in deze tijd past. De humor van Ionesco Jules Royaards ;n Francine Dreessen in 'Rinocros' van Io nesco. (foto ANP) met o.a. zijn simutaandialogen doet na bijna dertigjaar toch wel een beetje naïef aai en zowel de zwart-wittekening/an zijn figu ren als de bijna kluchtige discus sies over bijkomstgheden nade ren het gebied vai het Theater van de Lach. Vee! wordt geluk kig ondervangen oor de flitsen de regie van Wim/an Rooij, die bovendien de mainetjesmakerij heel strak binnei de perken heeft weten te houden. Alleen de 'overgang' van Béenger's vriend Jean overtuigde niet. Guido Jonckers bleef eet merkwaardig geschminkte acfcur die raar deed en het ontbr.k er nog maar net aan, dat hij, geijk de leeuw in Shakespeare's vesie van 'Pyra- mus en Thisbe', (e dames in de zaal met een enke woord op hun gemak stelde. PAU-i KORENHOF verwekt. Ze weten dan te ont vluchten, met behulp van één van de mensen uit het Instituut. Dat is een twijfelaar. De man heet Ni- vard. Hij weet de hele opera niet goed welke k^nt hij moet kiezen". „Na de pauze in de derde akte, die een tijd later speelt komt de groep terug: ze voeren dan als het ware een soort toneelstukje op dat is gebaseerd op het verhaal in de eerste twee aktes. Het is een soort voorstelling voor het Instituut, dat niet doorheeft dat ze er zelf bij be trokken zijn". „Hoe het afloopt? Niet zo mooi, de zoon van Naima is inmiddels volwassen geworden. Amian heet hij. Ze weten eigenlijk het Insti tuut behoorlijk aan het wankelen te brengen. De leider van het Insti tuut, Xistes, wordt om het leven gebracht en dan komt de zoon van Naima aan de macht. Het hele In stituut schaart zich dan onder hem". „Dat is natuurlijk een vrij pessi mistisch gegeven, want dan zijn we weer even ver. Maar het slot heeft toch een open einde. Je kunt je ei gen conclussies trekken uit het feit, dat Naima en de groep als ge heel gewoon verder gaan en de zoon aan het Instituut overlaten. De groep gaat zelfstandig verder". „Het einde moet een optimisti sche teneur hebben. Anders krijg je het effect dat de opera zou zeg gen: mensen, stel je maar nooit te gen macht teweer. En dat moet na tuurlijk ook niet. Maar het is wel een probleem dat zich voordoet. Je ziet altijd bij mensen, die revolutio nair of noncorformistisch zijn dat, wanneer ze zelf aan de macht ko men, dikwijls weer zelf een macht sinstituut vormen. De Sowjet-Unie is een mooi voorbeeld daarvan". „Ik denk, dat een mens het in derdaad in zich heeft na revolutio nair te zijn geweest machthebber te worden. Het is een menselijke eigenschap die gecontroleerd moet worden. Maar ik heb zeker geen pessimistisch mensbeeld. Met on ze democratie zijn we toch een heel eind op de goede weg. Maar de cor ruptie van de macht moet altijd in toom worden gehouden door de controle op die macht". „Democratie is een zeer groot goed. Maar daarbinnen zijn toch weer allerlei economische machen die niet zo sterk gecontroleerd worden en die kanttekening moet je dan wel bij de democratie plaat sen. De benzineprijs, om even ac tueel te blijven, stijgt op dit mo ment terwyl er waarschijnlijk spra ke is van een spelletje van de olie maatschappijen. Ook de milieuver vuiling is er een aspect van. Kenne lijk wordt hier en daar nog wel eens wat gedumpt". „Maar ik ben geen politicus, ik kan niet voorschrijven hoe het zou moeten. Maar hetzelfde zie ik toch ook weer, wanneer Brinkman zo'n prijs weigert aan Brandt Corstius. Dat vind ik dan corruptie van de macht. En ook is de macht dikwijls niet in staat een zekere ironie te ac cepteren. Dat tast hun waardigheid - De muziek. „Bijzonder is, dat er vier trombo- ïes zijn, die niet bij het symfonie orkest in de bak zitten, maar bij het Instituut horen op het toneel. Als een soort bazuinen des oordeels, archaisch, behoudend. Aan de ene kant het pompeuze, aan de andere kant het kleinschalige. De kleine groep speelt af en toe en dan bren gen die mensen een hele ritmische muziek, die associaties oproept met jazz, maar het toch niet is, er wordt niet geïmproviseerd". -Je kunt er niet op dansen. „Dat zou wel kunnen, zes achtste maat. Swingen? Jat dat zou ook wel kunnen. Hangt ook van de uit voerenden af. Die zijn er overigens wel met zorg uitgekozen. Martin van Duinhoven, slagwerk; Harry Spamaay, basklarinet en contra- basklarinet; Leo van Oostrom, so praan en altsaxofoon; Jeroen Gold- steen, marimba; Leonor Pameyer, piccolo en basfluit. Een gemêleerd gezelschap. Ze hebben ook een image van het alternatieve circuit en dat is heel passend voor de rol die ze hebben in het geheel". -Ik heb gehoord dat ook Verd een plaats heeft in je opera. „Dat is juist. Het is een obsessie van de gebochelde, die zo graag Othello wil zingen. Tweemaal wordt Verdi letterlijk geciteerd. Zo zingt de gebochelde bijvoorbeeld een stuk van het liefdesduet met Desdemona. Maar ik voeg wel eens wat - heel licht - aan de instru mentatie van Verdi toe. Het is ove rigens bepaald geen parodie. Het is juist mijn grote bewondering voor Verdi die mij tot deze kleptomanie heeft gebracht. De citaten zijn ove rigens functioneel en er niet bijge haald". Theo Loevendie, 54 jaar oud, in Amsterdam geboren. Studeerde klarinet en saxofoon alsmede mu ziektheorie en compositie. De laat ste twee vakken bij Ernest W. Mul der en Léon Orthel. Theo Loeven die voelt zich als componist vooral autodidact. Hij heeft grote bewon dering voor bijvoorbeeld Mozart. „Dat is ook merkbaar in mijn ope- 'One flew over the cukoo's nest' en brachten Loevendie tot het schrijven ra. Ik denk aan de ensembles. Don Giovanni is één van de beste ope ra's die ik ken. Iets van die ensem ble-techniek is ook in mijn opera terug te vinden. Zij het dat ze bij mij meer dramatisch van aard zijn en Mozart ze meer gebruikt als bij voorbeeld afsluiting van een akte". Theo Loevendie brengt zijn eer ste opera in dit Holland Festival: Naima. Haar zoon heet Amian. De exacte omkering van zijn moeders naam. Het is één van de sympto- 'I neve promised you a rose garden' )an 'Naima'. zijn eerste opera. (foto GPD) men, dat er in deze opera niet al leen veel te beluisteren zal zyn maar ook veel te interpreteren; ie der kan er zijn eigen uitleg aan ge ven. £oals het bij een goede opera betaamt. Naima van Theo Loevendie, uitge voerd door de Nederlandse Operas tichting, is op 7, 9, 11 12 en 14 juni te zien in Carré, Amsterdam. De voorstel ling van 12 juni wordt vanaf 20.15 uur rechtstreeks op televisie uitgezonden via Nederland 2. In 'Duivenvoorde' Concert ter ere van het Bach-her- denkingsjaar door Anneke Uitten- bosch (klavecimbel) en Jaap ter Lin den (viola da gamba en cello) met een aantal suites, sonates, prelude en fuga van Johann Sebastiaan Bach. Gehoord op donderdag 6 juni in kasteel Duivenvoorde in Voorscho ten. VOORSCHOTEN - In het kader van het Bach-herdenkingsjaar stond het derde zomerconcert in de Daniël Marotzaal van het kas teel Duivenvoorde geheel in het teken van kamermuziek uit de unieke nalatenschap van deze componist. Op vitale wijze over het voetlicht gebracht door de in barok-land nogal bekende Anne ke Uittenbosch (klavecimbel) en de in Nederland nog niet zo be kende Jaap ter Linden (viola da gamba en cello). Ter Linden speelde tot nog toe veel in het buitenland, is net terug van een Japanse tournee, maar is binnen kort te beluisteren in Utrecht tij dens het festival van oude mu ziek. Oude rotten in het vak dus. Hetgeen duidelijk te beluisteren viel tijdens de spelenderwijs ge presenteerde Sonate in D gr.t. voor viola da gamba en klave cimbel, waar Ter Linden met los se warme streek tegenover de pittige wit-gouden klanken van het kopie van een achttiende eeuws klavecimbel een karakter volle harmonie wist op te bou- Minder vloeiend klonk daarna de zogeheten 'Franse suite' in C kl.t. die door de vele versierende trillers, ondanks een dynamische vertolking nogal wat van haar 'dansende' sard verloor. "Het spelen van een suite lijkt op het beklimmen van een berg", aldus Jaap ter Linden, die met zijn gloednieuwe kopie een ba- rok-cello, op lyrische wijze de spanning wist op te bouwen rond eenzelfde thema in steeds wisselende intonaties en tempi tijdens de suite in Es gr.t., waar hij stijlvol het wisselende land schap beklom om via de zomerse berghellingen van de Gavotte langs grimmige afgronden tij dens de sarabande, te eindigen met een triomfantelijke Gique. Volgens de legende zou de laatste sonate van dit program ma, die in G kl.t. voor viola da gamba en concerterend klave cimbel een Brandenburger con cert kunnen zijn, al is men daar nooit met zekerheid achter geko men. De speelse en beeldende wijze waarop Anneke Uitten bosch en Jaap ter Linden ten slotte dit gigantische mozaïek van muzikaal lijnenspel ten ge hore brachten vormden in elk ge val een daverend slot aan deze vi tale Bach-viering. ANNEKE VAN VLIET. Exposities Tekeningen en schilderijen van Okke Spierenburg hebben deze maand on derdak gevonden bij Stelling aan de Leidse Lange Mare. Spierenburg schildert bergen en zeëen, wilde bees ten en soldaten, steen en ijzer in een sombere stilte met zich zelf daar kleintjes tussen in. Monumentaliteit die over onzekerheid gaat, schijn als dekmantel voor de werkelijkheid, al dus licht Stelling de expositie, die zondagavond wordt geopend, toe. De tentoonstelling duurt tot en met 29 ju ni. Openingstijdendinsdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur. Voor keramiek van Jetty Wery en aquarellen van Liesbeth Taminiau- Wouters kan men tot en met 4 juli te recht bij 'Het Oude Raadhuis' in War mond. Het werk van Jetty Wery, die reeds vele malen heeft geexposeerd. bestaat uit 'keramische tuinen', bol len en schalen met bladerpartijen van fijne structuren en pastelkleurige gla zuren. Jetty Wery toont trouwens op deze expositie voor het eerst porse- reerde decoratie. De expositie begint vandaag. Wie Jetty Wery wil ontmoe ten moet zondag a s. naar deze War- mondse tentoonstelling gaan. Ope ningstijden: dinsdag van 19.00 - 21.00 uur. woensdag, donderdag en zondag van 14.00 -16.00 uur en zaterdag van 11.00 - 16.00 uur. Liefhebbers van de Haagse School en de Romantiek kunnen tot en met 22 juni terecht bij Art Galery Gérard aan de Rijksstraatweg bij Den Deyl in Wassenaar. Op de lijst van aangebo den werken komen de namen voor van o.a. Blommers. Bosboom. Koek koek. J. en W. Maris. Roelofs, Schelf hout. Sluyters, Weissenbruch en V.d. Windt. Openingstijden: dagelijks van 11.00 - 16.30 uur, zondags van 12.00 - 17.00 uur. Twee Haagse galeries presenteren daal) in Wassenaar. Galerie Van Kra nendonk toont er werk van Peter Breed, Franc van Gurp, Jos Kaarse maker, Henk Lotsy. Adriaan Nette, Liesbeth Pallesen, Willem Speeken brink, Thijs Veraart/Jeroen van Wes ten, Jos Verwiel en Hans Vijgen. Ga lerie Ornis laat sculptuur zien van Leon Bouter, Sophie Gentenaar. Els de Groot, Marco Hadjidakis, Josje Kruit. Renate Liske. Jan Mulder. Wil- lemijn van Putten en Rudi Struik. Openingstijden, maandag t/m vrijdag van 11.00 - 17.00 uur. Frigitte Holster uit Hillegom expo seert haar batikschilderijen en grafie ken, voornamelijk bloemen en die ren, tot en met 5 juli in de Bibliotheek van Noordwijkerhout. Ook zijn er sie raden in zilver van Andra en Casper van Dongen uit Rotterdam te zien. Openingstijden: maandag, woensdag 12.00 u Beschilderde dienbladen maken deel uit van de expositie die Els de Vries tot en met 26 juni heeft in de Leidse Holiday Inn. Behalve de twintig dien bladen zijn er van haar ook stillevens in houtskool en pastel te zien naast een aantal gouaches. Fred Rohde exposeert deze maand fo- de percussionist Neppie Leiden De Lakenhal - Aspecten van Neder landse tekenkunst 1945-1985; tot 12/8; di t/m za van 10-17 uur, zo 13-17 uur. Holiday Inn - beschilderde dienbla den, stillevens in houtskool en pastel en gouaches van Els de Vries, t/m 26/ Leids Beleg - Hooigracht, Fred Rohde exposeert foto's van de percussionist Neppie Nojra, tot eind juni; ma t/m za van 9-18 uur. Stelling - Lange Mare, tekeningen en schilderijen van Okke Spierenburg. V m 29/6; di t/m za van 12-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Japanse mode en mooie vrouwen, t/m 14/7; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Hal Stadhuis - fototentoonstelling over het werk van de Wetenschaps winkel, t/m 14/6; ma t/m vr van 9-16.30 Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, Hans Barends, schilderijen, Per Abramsen, sculpturen, t/m 30/6; vr, za, zo van 13.30-17.30 uur. Galerie Le Pigeon - aquarellen van Brian Bosch, tot 11/6; woe t/m za van 12-16.30 uur. De Lakenhal - 'Schilderijen zoeken sponsors', t/m 23/6; di t/m za 10-17 uur, zon- en feestdagen vn 13-17 uur. Unieke Produkten - Hooigracht, Bel k The Blow Mmkeys, vanavond in het LVC. Lakgalerie - 'nina Reichman, schil derijen; tekeiingen en litho's van Hanny Renenan, t/m 30/6. Pourquoi ps - Nieuwe Beesten markt, Frans aquarellen van Chris- tiaan Groothiff, t/m 14/6. Leiderdorp Leythenrode- expositie Erica Sijrua, t/m 11 juni, <ag van 10-20 uur. Warmond Oude Raadhuis - Dorpsstraat, kera miek van J«t(y Wery en aquarellen van Liesbetl Taminiau-Wouters, t/m 4/7; di van 11-21 uur, woe, do, zo van 14-16 uur, zivan 11-16 uur. Oegstgeest Kapsalon Jiques van Bellen - Lange Voort, Erli Isselink, aquarellen, tot 7/ 7; di t/m dcvan 9-18 uur, vr van 9-21 uur, za van)-17 uur. Wassenaar Galerie Hak de Greef - Schoolstraat, Willem Stratman, schilderijen, Hen- riëtte Syatuw, keramiek, t/m 13/6; di t/m za vanl-18 uur. Auberge )e Kieviet - aquarellen, gouaches,olieverfdoeken, pastel en pentekenigen van Kees A. van Cit- ters, tot 135; dag. beh. ma van 9-12 en 15-19 uur. Beeldentin De Narwal - Oud Clin- gendaal, beeldenexpositie, t/m 29/9; ma t/m vr van 11-17 uur. Art Galery Gérard - Rijksstraatweg, Noordwijkerhout Bibliotheek - batikschilderijen en grafieken van Frigitte Holster, siera den in zilver van Andra en Casper van Concerten KLASSIEK Frank Meijer zal morgenmiddag het wandelconcert, georganiseerd door de Stichting Orgelstad Leiden, in de Hartebrugkerk aan de Haarlemmer straat verzorgen. Hij zal het orgel van deze kerk bespelen van drie uur tot half vier. Het lunchconcert op woensdagmid dag 12 juni in de Hooglandse kerk wordt gegeven door de organiste An neke Kot. De aanvang is half één. mer 'Wildflower'. Zanger/gitarist Ro bert Howard is de leider van dit gezel schap, dat invloeden van bebop en cocktailjazz, Elvis Presley en T.Rex in haar muziek verwerkt. Aanvang 23.00 uur. Gaga was dit jaar de winnaar van de grote prijs van Nederland, een lande lijke wedstrijd voor jonge popgroe pen. De leden van Gaga komen uit Amsterdam en Utrecht en maken feestmuziek, waarin Afrikaanse en Zuidamerikaanse ritmes worden ge combineerd met popmelodieen en Nederlandse teksten. Ze verzorgden dit jaar het Nederlandse aandeel op Pinkpop. Gaga treedt zaterdag 8 juni op in Taberna in Oegstgeest. Aanvang Marfan-S. Aanvang 23.30 i Den Haag KONINKLIJKE SCHOUWBURG za 8, zo 9, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'De Troonsafstand' van Ruth Wolff. woe 12, do 13, vr 14. za 15, 20.15 uur, Agaath Witteman regisseert 'Het huis van Bernarda Alba' van Frederico Garcia Lorca. za 8, zo 9, 20.15 uur, 'Krapp's laatste band' van Samuel Beckett, door Lou Landré. CIRCUSTHEATER za 8, 20.15 uuur. Het Nationale Ballet met 'Niemandsland' 'Three Pieces' en 'Sanitair Solitair', m.m.v. Het Neder lands Balletorkest o.l.v. Adam Gate house. do 13, vr 14, za 15, 20.15 uur. Het Ne derlands Danstheater. HF 1985, we reldpremières van Jiri Kylian, Hans van Manen en William Forsythe. THEATER AAN DE HAVEN za 8, 20.30 uur, Nieuwe Komedie speelt 'De president' van Thomas Bernhard. NEDERLANDS CONGRESGE BOUW do 13, 20.15 uur, Bouw Mee-c )ncert Residentie-Orkest o.l.v. Heinz Wall- berg, m.m.v. Isabelle van Keulen, viool. DILIGENTIA di 11, 20.15 uur, Viktor Liberman en Mieke Biesta, viool, Nobuko lm ai, alt- Ruth, piano, Piet Nijland, viool, Ben de Ligt viola da gamba en Jaap spigt, clavecimbel; werken van Daniël de Lange. Amsterdam CARRÉ di 11. woe 12, vr 14,20.15 uur, zo 9,14 uur, HF. De Nederlandse Operastich ting met 'Naïma' van Theo Loeven die, m.m.v. Amsterdams Philharmo- nisch Orkest, muz. leiding: Lucas Vis. CONCERTGEBOUW za 8, 20.15 uur. New York Philharmo nic Orchestra o.l.v. Zubin Mehta. zo 9. 20.15 uur, HF, Radio Filharmo nisch Orkest, Radio Symfonie Orkest, Groot Omroepkoor, Praags Mannen koor o.l.v. Sergiu Comissiona. vr 14, 20.15 uur, HF, Concertgebouw orkest o.l.v. Hans Vonk. DE KLEINE KOMEDIE t/m do 13, 20.30 uur, beh. zo, HF, Stichting Demoon met 'Demonen' van Lars Norén. NIEUWE DE LA MAR THEATER t/m zo 16, 20.15 uur, Dorijn Curvers, Odette Nabbe, Wiek Ederveen, Lies beth List e.a. in 'Jan Rap en z'n maat' van Yvonne Keuls. STADSSCHOUWBURG za 8, zo 9, 20.15 uur, HF, Schauspiel- haus Bochem 'Damonen' van Lars Norén. di 11, woe 12. 20.15 uur. HF, De groep Chauryu 'Sichuan opera', vr 14, za 15, 20.15 uur, HF, Poppen theater uit Xian. Rotterdam DE DOELEN za 8, gr. zaal, 20.15 uur. Rotterdams Studenten Muziekgezelschap Eras- musica, koor en orkest, dirigent: Bob Brouwer, Gaudia Geijsen, sopraan, Romain Bischof, bariton. Wouter Blacquière. woe 12, gr. zaal, 20.15 uur. Beethoven- cyclus 1985-III: Rotterdams Philhar- monisch Orkest o.l.v. James Conlon. Salvatore Accardo, viool. LUXOR THEATER za 8,20.15 uur, zo 9,14.30 uur, Modern Japans Kabuki Theater: Ichiza speelt Macbeth van Shakespeare. UTOPIA za 8 t/m woe 12, 20.15 uur, Avondvul lend Turks-Nederlandse Revue 'Le vend Rotterdam!' - 'Rotterdam Ya- siyor!'. Breestraat speelt vanavond de Engel se groep de Blow Monkeys, die on langs bekendheid kreeg met het num Fragment uit 'Niemandsland' door het Nationale Ballet, zaterdag avond in het Circustheater. (foto Jorge Fatauros»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25