Amateurisme mag niet overheersen' 'Corpus Colossus': flauwe vertoning Lof voor criticus Peeters en poëet Barnard Vrije Academie Den Haag houdt open dagen Tumult rond 'satirische' bijdrage in theaterblad Steun van overheid voor H.F. 'Verscheurde liefde' onvoldoende Wonderlijke tegenstrijdigheid in schilderijenStraatman DONDERDAG 6 JUNI 1985 KUNST PAGINA 25 LEIDEN (ANP) - Voor de wijze waarop de criticus Carel Peeters een nieuwe generatie in onze litera tuur heeft „begeleid", heeft het be stuur van de Maatschappij der Ne derlandse Letterkunde hem de dr Wijnaendts Franckenprijs toege kend. De bundel Klein Rozendaal uit 1983 van de dichter Benno Bar nard is, zoals al eerder gemeld, voorgedragen voor bekroning met de Lucy B. en C. W. van der Hoogt- prijs. De onderscheidingen krijgen zaterdag hun beslag op de jaarver gadering van de Maatschappij die in het Academiegebouw in Leiden wordt gehouden. De Wijnaendts Franckenprijs is er dit jaar voor Nederlands proza op het gebied van essays en literai re kritiek. De jury kwam unaniem tot het oordeel, dat de onderschei ding Carel Peeters, die meer dan tien jaar een stempel drukt op de Nederlandse literaire kritiek, toe komt. De jury bestond uit prof. dr M.H. Schenkveld, prof. dr W. van den Berg en drs F. de Rover. Peeters heeft voortdurend ge tracht het werk van de nieuwe ge neratie in een literair-historisch perspectief te plaatsen. Zijn stel- lingname voor „de verbeelding" heeft tegenstemmen opgeroepen, maar het is juist die stellingname die het debat over de vrijheid van de schrijver, over wat literatuur is of zou moeten zijn, verlevendigd; Peeters' duidelijké uitgangspun ten zetten ook anderen tot me ningsvorming aan, aldus de jury. In zijn debuutbundel lijkt vorm voor Benno Barnard een belang rijk onderdeel van de formule voor bezwering van schoonheid van bij voorbeeld het verleden, de kinder tijd. In de tweede bundel toont hij een ontwikkeling die bij een ande re dichter misschien een reeks van bundels zou hebben gevraagd. De thema's keren in strenger verband terug, zijn voorliefde voor de ele gante maar vaste vorm toont zich hier in zorgvuldig gecomponeerde reeksen met eenzelfde grondvorm. De jury tekent ook aan, dat Bar- nards poëzie zich onderscheidt van werk van veel van zijn generatiege noten door een aangenaam gebrek aan sentimentaliteit en een licht heid van toon die het domein dat hij beschrijft toegankelijk maakt zonder het zijn geheimzinnigheid te ontnemen. De jury werd ge vormd door Adriaan van Dis, Wil lem G. van Maanen, Willem van Toorn en Eddy van Vliet. F. v.d. Boschprijs - De in Londen wo nende Zwitserse kunstenaar Pierre De gen (35) is de Francoise van den Bosch- prijs van 4.000 gulden toegekend. De tweejaarlijkse prijs is er voor een vormgever of ontwerper van sieraden en objecten en ter stimulering van de kunst in het algemeen. De onderschei ding wordt op 27 september uitgereikt in het Haags Gemeentemuseum, waar dan in de nieuwe vleugel een tentoon stelling wordt geopend van banieren, vlaggen en wimpels van Degen geïn spireerd op de middeleeuwse heral diek. Degen werd in 1947 in La Neuveville in Zwisterland geboren, volgde er een opleiding in de toegepaste kunst en was leraar in Luzern. In 1972 vestigde hij zich in Londen en is er onder meer docent aan een kunstacademie en aan een technische hogeschool. DEN HAAG (GPD) - In een grauwe, boomloze buurt in Den Haag staat een uniek 'op sporingsinstituut': de Vrije Academie voor Beeldende Kunsten. Directeur Frans Zwartjes (58) zegt: „Aangezien niemand weet waar kunst van daan komt, willen wij proberen die kunst op te sporen door zonder enige belemmering deelnemers toe te laten, die naar eigen vrije keuze kunnen gaan schilderen, beeldhouwen, graferen, etsen, fotograferen". door door Peter Huysman De Vrije Academie kent geen toelatingseisen en geen klassen, geeft geen lessen en geen cijfers, heeft geen 'leraren' en 'leerlingen'. Wat de deelnemers moeten meene men, is de drang om zichzelf te ui ten en te ontwikkelen naar iets toe dat misschien wel ooit de naam 'kunst' kan dragen. Onder begelei ding van professionele kunste naars wordt die uitingsdrang gesti muleerd. Niet meer, en niet min der. De Academie heeft zich hier mee een positie verworven die sterk afwijkt van de bestaande on derwijsinstituten op kunstgebied. De reactie van deelnemers op de vraag wat nu toch zo bijzonder is aan de Vrije Academie, is vrijwel steeds gelijkluidend: een gevoel van vrijheid en bevrijding, een eer lijke atmosfeer, geen concurrentie strijd, geen noodzaak om jezelf te bewijzen. Er moet niets, er kan al les. Een deelneemster, de 24-jarige Marijke Doornberg, zegt: „Ik volg ook een opleiding tekenen en schilderen aan een 'echte' school, de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. Maar hier is de spontaniteit veel groter. Je hebt hier de tijd en de ruimte, en dat is voor mij een welkome aanvulling". Een oudere deelneemster, Trijn tje Andreae, geboren Friezin, legt de laatste hand aan een geboet seerd vrouwenfiguurtje: „Heerlijk vrij werken. Ongestoord je gang kunnen gaan. Aanwijzingen krij gen, de begeleider geeft zijn me ning, natuurlijk. Maar ik moet er zelf achter kunnen staan, dat is het belangrijkste. Ik mag maken wat ik wil". De 30-jarige Ruben Lacruz uit Curacao: „Houtbewerken, beeld houwen. Dat doe ik hier al 10 jaar. Geen eisen, geen drempel, geen stapel werk hoeven tonen om naar binnen te kunnen. Wel wederzijdse beinvloeding, goed met elkaar om gaan. Aardige i Schouderklop De Haagse kunstenares Ella van Schaik, begeleider voor etsen: „In tegenstelling tot ander onderwijs, komt iedereen hier graag, omdat niemand gedwongen wordt. Bo vendien kun je op je eigen niveau, in je eigen tempo werken. Nee, geen getuigschriften worden hier uitgereikt. Wél duwtjes in de goede richting, schouderklopjes, die min stens zo stimulerend kunnen zijn. De omgang met anderen werkt voor sommigen als therapie". De Vrije Academie telt 50 bege leiders en 2.000 deelnemers, die meer dan 40 nationaliteiten repre senteren. De 'werk- en ontmoe tingsplaats van beroepskunste naars, gevorderden en amateurs' is in 1947 opgericht door de vermaar de licht-kunstenaar Livinius van de Bundt. De minimumleeftijd voor toela ting is vastgesteld op 17 jaar; aan ouderdom is geen limiet. Men kan één dag op de Academie verblij ven, maar ook twintig jaar. De eni ge verplichting is dat er entreegeld wordt betaald (en materiaalkos ten). Voor wie dit bedrag te hoog is (bijstandtrekkers, schoolverlaters), is een beroep op een 'steunfonds' mogelijk. Frans Zwartjes, in vele kunstdis ciplines werkzaam, uit het onder wijs afkomstig en vooral bekend als cineast met films als 'Spare be droom', 'Pentimento' en 'Medea', zegt: „Den Haag geeft een subsidie van 1,7 miljoen gulden per jaar. Uit inkomsten van de deelnemers komt er ongeveer 5 ton bij. Het valt te prijzen in de gemeente dat zij zo'n uniek aanbod aan kunstonder wijs in de stad mogelijk maakt, en op zo'n fundamentele manier. In andere steden ontstaan nu ook vrije academietjes, maar die zijn gedoemd om te mislukken door gebrek aan professionele krach ten". Zwartjes wijst erop dat ook voor zijn Vrije Academie het wegblijven van beroepskunstenaars fataal zou zijn. "Wat zou overblijven, is een vrijblijvende creativiteitsclub, maar die zijn er al genoeg". De Vrije Academie is veel meer dan dat, maar moet toch oppassen dat ze niet afglijdt naar een niveau waar het dillettantisme de over hand krijgt. Het amateurisme mag niet gaan overheersen, want dat drukt het niveau omlaag. Het risico is dan levensgroot aanwezig dat de professionals weglopen, waardoor het specifieke, de uitstraling en de overdracht, waar de Academie haar naam aan te danken heeft, wegvallen. „Je zou kunnen zeggen dat er op de Vrye Academie sprake is van een merkwaardige balans tussen kwaliteit en non-kwaliteit. Dat evenwicht vormt ons bestaans recht. Geen van tweeën mag gaan woekeren. Daar zijn wij constant alert op. Net als wat in de maat schappij gebeurt, op de televisie, die dreigende nivellering, die smaak die bepaald wordt door een groot publiek, die wet van de grote getallen, daar moeten we voortdu rend tegen vechten". Ogenschijnlijk vormen de Vrije- Academieklanten één grote, gezel lige familie, die graag 'leuk' bezig wil zijn. Zwartjes: „In werkelijk heid is er toch sprake van selectie. Als de kwaliteit toeneemt, zie je af scheidingen ontstaan. De Vrije Academie heeft bijgedragen tot de vorming en het latere kunstenaar schap van mensen als Aat Ver hoog, Jan Cremer, Mat van Hens- bergen, Michel Waisvisz, Monique Toebosch, en nog talloze anderen". Onzinnig Frans Zwartjes wil zich niet af zetten tegen andere kunstvakon- derwijs-instellingen in Den Haag en daarbuiten. In de praktijk leve ren beide 'systemen' bekwame kunstenaars op. „De Koninklijke Academie misschien veel meer dan onze Vrije. Maar het is onzin nig om naar getallen te kijken, het is geen wedstrijd. Voor de een is strenger gestructureerd onderwijs beter dan voor de ander". „Het is een onhoudbare opvat ting te denken dat je een kunst werk schept als je je leraar hoort zeggen hoe het moet. Je moet jezelf ontwikkelen, op ontdekkingsreis gaan. En dat ontwikkelen kan al leen door onder de mensen te zijn, want daar gaat vorming van uit". „Afgesleten, traditionele oplos singen proberen wij zoveel moge lijk te vermijden. Je hebt ze niet nodig om aan het werk te gaan. Schilderen kun je met een penseel maar ook met je handen, zoals je piano kunt spelen met je vingers maar ook met je armen. Onafhan kelijkheid, iets zelf willen uitvin den, daar gaat het om. ïn vrijheid fotograferen doe je niet op de Te- leac-manier: juist als je eens niet scherp instelt, ontstaat er mis Directeur Frans Zwartjes van de Vrije Academie: "Traditionele oplos singen proberen wij zoveel mogelijk te vermijden". (foto gpd» DEN HAAG (GPD) - Het oud- Tweede-Kamerlid voor de CPN, de Groninger Fré Meis, dreigt met ju ridische stappen als niet onmiddel lijk de verspreiding van het blad .Boulevard' wordt gestaakt. Het blad dat in het teken staat van het Tweede Haagse Straattheater Fes tival van 7 tot en met 16 juni, bevat een zogenaamd door Meis geschre ven artikel onder de kop .Homo seksualiteit en fascisme'. Ook de Nederlandse Vereniging tot Inte gratie van Homoseksualiteit COC is hevig verontwaardigd over de publikatie. In de bewuste column wordt on der meer de Hilversumse omroep vergeleken met een homo-fascisti sche vermaakindustrie. Via de massamedia, zo wordt gemeld, „druppelt het homo-fascistoïde slijm door naar de bourgeois-krin- gen, en uiteindelijk naar de massa der arbeiders zelf'. Over bekende tv-prefeentatoren als Adriaan van Dis, Kees van Kooten, Jan Lenfe- rink, Eddie Beckers, Willem Ruis en Ron Brandsteder wordt gezegd: „Een blik op hun seksuele voor keur is weer voldoende om te we ten dat het hier gaat om een kleffe, samenzweerderige nestmentaliteit van antidemokratiese elementen Het artikel besluit met de oproep dat „alle homo-fascisten" uit Hil versum en de Tweede Kamer moe ten verdwijnen. „Weg met alle lij zig pratende nichterige Hennie Huismannen, Hans van Tochten (bedoeld wordt omroeper Hans v.d. Togt) en Johnny Kraaykamp Junioren. Weg met alle eenzijdig lesbisch gerichte elementen als Et- ty, Brouwer (bedoeld wordt het CPN-Kamerlid Ina Brouwer - red.) en Milou van Sprang". Het blad dat vanaf komende vrij dag in 7000 exemplaren op en rondom Het Plein in Den Haag ver krijgbaar is voor 1,50 gulden, bege leidt de activiteiten van de Amster damse Stichting Reizend Festival. Piet Bom, eindredacteur van het blad, wijst er desgevraagd op dat „Boulevard" moet worden be schouwd als een roddelblad dat te gen zere benen trapt. „Het past bij de entourage van het festival. Het is satirisch en zo moet het worden gelezen. Ik heb niet de tijd en het geld om elke bijdrage nauwkeurig te lezen. Nee, het bewuste artikel is niet door Fré Meis geschreven. Wie dan wél de schrijver is? Warrie van der Leen uit Haarlem". Van der Leen, 29 jaar, student ge schiedenis: „Het blad heeft een persiflerend karakter. Het stuk heb ik geschreven om een verschrikke lijk vuurlje aan te wakkeren, met in mijn achterhoofd het conflict tussen de horizontalen en niet-ho- rizontalen binnen de CPN. Als het verhaal niet het effect heeft waar ik op hoop, dat wil zeggen het aan de kaak stellen van de inderdaad toe nemende fascistoisering van deze maatschappij; dan heb ik misge schoten en houd ik er mee op. Fré Meis: „Als ze ook maar één exemplaar verspreiden met mijn naam erin, dan begin ik een kort geding. Ik werd vandaag gebeld dat ze zo'n achting als CPN'er voor me hebben. Laten ze de klere krij gen! Ik sta in Groningen bekend dat ik altijd juist zo veel voor ho moseksuelen heb gedaan. Ik heb ze in de jaren '60 al aan woningen geholpen en me steeds voor ze in gezet. Ik pik dit niet!" DEN HAAG (GPD) - Als het Holland Festival verder uitgroeit tot een culturele gebeurtenis van internationale betekenis, kan het rekenen op extra steun van het ministerie van WVC. Dit stand punt van de directie kunsten van het departement zal binnenkort naar buiten komen in de vorm van een notitie van minister Brinkman. Daarmee wordt een eerder ad vies van de Raad voor de Kunst, waarin gepleit wordt voor drasti- che inkrimping van de WVC- subsidie aan het HF van 1,2 mil joen tot enkele tonnen, terzijde geschoven. De opstelling van WVC moet worden beschouwd als een uitvloeisel van de onlangs uitgebrachte cultuurnotitie, waarin grote waarde wordt ge hecht aan het voortbestaan van 'een' Holland Festival dat inter nationale uitstraling heeft. Het departement geeft de voor keur aan een geconcentreerde versie van een Holland Festival in één plaats. Voor de hand ligt dat deze plaats Amsterdam zal zijn. Ambtenaren van het minis terie zyn in gesprek met Ad 's- Gravesande, die Frans de Ruiter als directeur van het HF gaat op volgen. 's-Gravesande heeft met een eigen nota gereageerd op het advies van de Raad voor de Kunst, waarin hij een Holland Festival-nieuwe-stijl bepleit. Het is nog niet bekend waar WVC het extra geld voor het Hol land Festival vandaan wil halen. e Academie, legt de laatste hand aan een naaktfiguurtje. pen, rangschikkingen wijzigen. Als je alleen toonladders speelt, wijzig je niets, is er geen vooruitgang, be wandel je geen nieuwe wegen, ont dek je niets. Zoals ook louter tech nisch vrijen geen verrassende re sultaten oplevert. Maar aan de an dere kant ben ie natuurlijk gek om te denken datje buiten de techniek kunt". De Vrije Academie, gevestigd aan de De Gheijnstraat 129 in Den Haag, houdt open huis tot 22.00 uur vandaag en morgen van 14.00 tot 17.00 uur. schien iets bijzonders, iets onver wachts". „Er bestaat in de kunst geen on derscheid tussen opvatting en techniek. Ze vormen één geheel. Zoals iets willen en kunnen ook sa menvallen. Je moet willen ontwer- 'Verscheurde liefde' van Sam She- pard, gespeeld door de HC-Studio. Vertaling en regie: Willem van de Sande Bakhuijzen. Gezien in het Pa radijs van de Kon. Schouwburg op 5 juni. DEN HAAG - 'Verscheurde lief de' is een vreemde, typisch Ame rikaanse eenakter vol neo-realis- tisch effectwerk, reminiscenties aan Steinbeck, Albee en andere groten uit de Nieuwe Wereld. Onderwerp is de man-vrouw-re- latie en om het modern te ma ken, is daarbij gekozen voor een incestueuze verhouding tussen halfbroer en halfzuster. Om het publiek uitgebreid te kunnen in lichten werd bovendien een 'praatpaal' ingevoerd in de per soon van een vriend van de half zuster en de plaats van handeling is de bijna onvermijdelijke mo telkamer. De clichés liggen voor de hand, maar het gebrek aan dramatische logica is wel heel ontstellend geworden en precies op het moment dat de toeschou wer een uitbarsting van conflic ten verwacht, wordt de hele han deling ook nog eens stopgezet voor twee lange monologen. Kennelijk voelde Shepard de ze zwakheden zelf wel aan, want anders is niet verklaarbaar, dat hij opzij van het toneel een Bec- ket-iaanse vaderfiguur heeft neergezet, die af en toe de hande ling becommentarieert en op een gegeven moment zelfs tracht in te grijpen. Vreemde toestanden die er door de houterige verta ling niet geloofwaardiger op wor den. Door de uitvoering wordt dit stuk al evenmin over zijn on speelbaarheid heengetild. Er wordt veel geschreeuwd en druk bewogen, aan de afwerking van dictie en gebaren is weinig aan dacht besteed (op de toneel school schijnt dictie trouwens ook niet meer in de mode te zijn) en het enige wat echt de moeite waard is, zijn de commentaren van Kees Coolen als de verlopen vader. Maar daar is dan ook een oude rot aan het werk. De instelling van een 'studio' is een uitstekend initiatief, maar deze voorstelling wekt de indruk dat de begeleiding vanuit de Haagse Comedie zelf onvoldoen de is geweest. PAUL KORENHOF WASSENAAR - "Een verrassende terug keer van een veelzijdig en dynamisch kunstenaar". Zo luidt de aankondiging van Willem Straatman's expositie ter gele genheid van het éénjarig bestaan van gale rie Henk de Greef. Dat Straatman (die de zeventig ruim gepasseerd is) nu weer voor een groter publiek naar buiten treedt met zijn werk, betekent niet dat daarmee ook zijn artistieke ontwikkeling heeft stilge staan. Een en ander blijkt uit de meest re cente schilderijen. stadia, zoals voorstudie of definitieve sie, maar elk stuk is bedoeld als zelfstan dig kunstwerk. Dit komt nooit tot stand door een van te voren vastgestelde eisen of bedoelingen. Tijdens het ontstaanspro- ces ontwikkelt het werk zich in een be paalde richting. Straatman gaat bijvoor beeld uit van enkele kleurvlekken, die verder uitgewerkt worden door middel van vormassociaties, hetgeen in vele ge vallen toch tot hechte composities leidt. Juist hierin ligt de merkwaardige kant van Straatman's werk; ondanks deze vrije en gevoelsmatige benadering, geeft deze expositie een scala van 'stijlen' uit de twintigste eeuwse kunst te zien. Het is duidelijk dat deze schilder zich verbon den voelt met tal van stromingen uit de jaren '50 en '60 die vallen onder de noemer 'informele kunst', zoals het Abstract Ex pressionisme, Tachisme (afgeleid van het Franse woord tache, dat vlek betekent) en in zekere zin hoort ook de Cobra-bewe ging hiertoe. Soortgelijke opvattingen spreken ook uit Straatman's werk, uit de aandacht voor het materiaal en het spon taan uiting geven aan intense gevoelens. De expositie omvat abstract en figura tief werk. Met name in de grote schilderij en zijn menselijke figuren herkenbaar. Een tussenvorm ontstond bij een in koele tinten uitgevoerde compositie met samen gebalde vormen,- expressie van een herin nering opgeroepen door de stemming van een winterdag. Straatman gebruikt acryl verf, soms in combinatie met andere ma terialen, op linnen of een speciaal soort karton, waarvan de structuur in het ge heel mee kan spelen. De wonderlijke tegenstrijdigheid in het werk van Straatman tussen de ongebon den schildermethode en de duidelijk his torisch beïnvloede vormentaal laat zich misschien verklaren uit zijn interesse voor de werkwijze van door hem bewon derde kunstenaars. Bij deze experimen ten is geen sprake geweest van verlate in vloed of nabootsing, eerder van door wrocht werk. Het meest van toepassing is de vergelijking die Straatman zelf maakte met handschrift of de handtekening van iemand; ook deze zijn zelden precies het zelfde. Tot slot nog iets over de geëxpo seerde keramiek van Henriëtte Syatauw. Deze Wassenaarse keramiste decoreert haar vazen, potten en schalen met inge wikkelde of simpele lijnpatronen, die in de klei gekerfd zijn. De verschillende soorten gebruiksvoorwerpen hebben hun eigen typerende vorm; veel vazen zijn veelhoekig terwijl de meeste potten voor zien zijn van een afgeronde deksel, die een sterk geheel vormt met het onderste deel van het object. NANCY STOOP. 'Corpus Colossus' door Canada Sha dows, Vancouver. Gezien op 5 juni in Bellevue, Amsterdam. Aldaar nog te zien op 6, 7 en 8 juni. AMSTERDAM - Soms bereikt men met weinig theatermidde len veel resultaat, soms levert daarentegen het inzetten van uit eenlopend materiaal betrekke lijk weinig op. Dat laatste geldt voor de produktie Corpus Colos sus van de Canadese groep Cana da Shadows, waar veel overhoop wordt gehaald met een nogal pover resultaat. Er wordt gebruik gemaakt van filmbeelden, dia's; elektronische muziek, schaduwspel van licha men en silhouetten van geraam tes, dierenfiguren en hoofden. Een spel van handen gevolgd door exotische vogels in de vlucht en een 'gesprek' tussen twee geraamtes gaat over in an dere beelden, die met titels als 'Dog eat Dog' en 'Humor' wor den aangekondigd. Dat alles volgt elkaar op als een bonte mengeling van beelden, die niet door een verhaallijn worden on dersteund. De samenhang van het geheel zou dus op een andere manier tot stand moeten komen bijvoor beeld vanuit de suggestieve kracht van de getoonde beelden, vanuit hun verrassende verbin ding of bijvoorbeeld vanuit een technische verwezenlijking van een eigenzinnig visueel gegeven. Maar helaas is ook dat niet het geval. Dit onderzoeksresultaat naar de mogelijkheden van scha- duwtheater biedt geen echte ver rassingen. 'Corpus Colossus', de titel, waaruit de thematische na druk op het lichamelijke aspect naar voren komt, resulteert wel iswaar in een niet-alledaagse theaterproduktie, die echter wei nig inspirerend werkt en zelfs vaak flauw is. Zo was ook een veeg teken, dat een paar mensen de ongeveer een uur durende produktie voortijdig verlieten. Zonder meer goedkoop is de scène, waarin twee personen als olifant verkleed op het toneel verschijnen. Het voegt niets toe, maar vloeit slechts voort uit de op een projectiedoek getoonde olifantenscènes. Iets dergelijks geldt voor het gebruik van de zo- genaamde 'internationale taal Pygmy Adlib', zoals het pro grammastencil deze taal noemt. Het bleek een ratjetoe uit ver schillende talen, die evenmin als de elektronische muziek een geïntegreerd onderdeel van het geheel vormde. De vijf leden van deze groep uit Vancouver komen dan ook uit verschillende richtingen in de kunst. Martin Bartlett is compo nist van elektronische muziek, Hank Bull werkt met performan ce en video, Kate Craig leidt de afdeling videoprogrammering van The Western Front (cultureel centrum in Vancouver), Jane El lison is bewegingskunstenares (aerobic-therapieën) en Glen Le wis tot slot is beeldhouwer en fo tograaf. De kennismaking met het produkt van hun samenwer king was teleurstellend. WIJNAND ZEILSTRA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25