'Ze hebben mijn werk verminkt' 'Het paleis van satan staat aan de Zeedijk' TV-rubriek De tv-verslaggeving over de voetbalramp door Nico Scheepmaker Amazulu boeit LVC Satan in Katwijk Jos Brink is boos op de AVRO ZATERDAG 1 JUNI 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 33 „Medisch personeel te Brussel wordt dringend gevraagd hun centrum'te vervoegen!" Deze, inhét Nederlands wat kreupele, maar in het Vlaams wellicht correcte zin werd woensdagavond over de hoofden van de vechtende partijen in het Heizelstadion en die van de toe kijkende partijen in de huiska mers heen tot het medisch perso neel gericht, waardoor ik onwil lekeurig weer even aan dé paus moest denken. Want toen de paus Antwerpen bezocht, waren alle operaties in alle Antwerpse ziekenhuizen die dag verboden, omdat iedereen standby moest zijn in geval er iets gebeurde. Soms twijfel ik aan het taxatie vermogen van de Belgen. En ook wel eens aan het taxatievermo gen van de Nederlandse televi sie, of althans: aan haar wend baarheid, haar improvisatiever mogen. Donderdag, the day after de night hefore, liet Duitsland 1 het programma 'Lichtblicke vom Boulevard der Dammerung', een reportage over het filmfestival in Cannes, het veld ruimen voor 'Brennpunkt', waarin via inter views, gesprekken en beelden het Heizelstadion werd nabe- schouwd. Dat was alert reageren. Ook de Belgische televisie kwam nog met een uitvoerige nabe schouwing, zij het niet zo uitvoe rig als de Duitse. De Nederland se televisie deed intussen of haar neus niet meer bloedde. Zowel Veronica als de AVRO hielden zich aan het weken geleden vast gestelde programmaschema, daar kan geen voetbaloorlog iets aan veranderen. Hier en Nu heeft er gusteravond uitvoerig aan- dacht aan besteed, dat wel, maar de VARA bekijkt nog of er van avond in 'Achter het Nieuws' nog iets aan gedaan zal worden. Gisteravond was de VARA in elk geval niet van zins een van de ge programmeerde programma's (bijvoorbéeld de herhaling van het 65 minuten durende tv-spel 'De hemel ligt aan de horizon') aan de actualiteit op te offeren. Maar is het dan nog actueel, twee dagen na dato, zult u mis schien vragen? Als ik op de vrij dagochtendkranten mag afgaan (en dat mag ik, want kranten zijn sinds jaar en dag de belangrijk ste inspiratiebron voor de tv-ac- tualiteitenrubrieken), wordt het Heizelstadion met de dag actue ler. In elk geval is het voetbalge weld nog het belangrijkste nieuwsitem in de vrijdagoch tendkranten. Er valt ook nog ge noeg over te praten en filosofe ren. En de echte ooggetuigenver slagen hebben we nog nauwe lijks gehad. Woensdagavond werd ik opgebeld door een vriend, die vroeg of ik wist hoe hij er achter kon komen of er on der dé slachtoffers ook Neder landers waren. Zijn zoon had via de KNVB een plaats óp vak Z weten te veroveren, het vak waarin de meeste doden waren gevallen. En hij moest daar heb ben gestaan met twee krukken en een voet in het gips, geen ideale uitgangspositie dus als je je. in een dolgeworden menigte uit de voeten moet maken voor rampokkende Liverpool-suppor ters. Ik kon me zijn ongerustheid voorstellen, maar wist geen be scheid. Ik heb het verhaal van Job van Amerongen, een grote, rustige, geroutineerde Ajax-fan die de herrie nooit heeft opge zocht, nu gehoord. Hij had inder daad op de plek gestaan waar de meeste doden door verstikking waren gevallen, maar mede dank zij die krukken (die hij later toch was kwijtgeraakt, maar weer la- ter had teruggevonden temidden van de sjaals, fototoestellen etce tera), zijn grote postuur en zijn tribuneroutine (hij was naar bo ven gegaan inplaats van naar be neden, en had, nadat hij eerst nog wat mensen had wegge sleept waaronder een oud Engels echtpaar, slimsgewijs zijn toe vlucht gezocht op de 'Engelse' tribune) had hij het weten te red den. Bij het betreden van het sta dion was hij niet gefouilleerd, en de twintig of dertig man na hem ook niet, had hij tot zijn verba zing gemerkt. Het hek,tussen het Engelse en Italiaanse vak was van kippengaas, en de rijks wacht keek belangstellend toe toen de eerste Engelsen daar doorheen kropen. Eenmaal op de 'Engelse' tribune beland, zag hij daar tot zijn verbijstering, dat bo venin de tribune een openstaand houten hok was, waarin de ijze ren staven lagen opgeslagen waarmee de hekken werden ge repareerd. Niet alleen dat dé sup- porters dus ongefouilleerd het stadion in konden, maar daar lag de ammunitie ook nog voor hen voor het grijpen!. ze leren het nooit! Hoewel, we hebben op de tv kun nen zien hoe een man de tribune afvluchtte; achterna gezeten en met stangen geslagen door een paar supporters, onder het werk loos toeziend oog van de rijks- wacht, hij vluchtte naar de rijks wacht toe, kreeg nog een grote steen op zijn achterhoofd, werd door de rijkswacht opgevangen en beetgepakt en met de wapen- lat geslagen. Nee, de Belgische rijkswacht laat zich niet om de tuin leiden! Toen Job van Ame rongen voor de wedstrijd begon huiswaarts keerde, en zich bij een post van de rijkswacht ver voegde met het verzoek of Mij even naar huis mocht bellen om zijn ouders gerust te stellen, werd hem dat geweigerd. Ieder een kon wel zeggen dat hij aan de dood ontsnapt was, daar begon nen ze niet aan! Ik heb zijn naam en adres doorgegeven aan 'Hier en Nu', want heus, het onderwerp is nog lang niet uitgeput. Ik ken ook ie mand die bij zes Liverpool-fans gelogeerd heeft, in Londen, waar ze met hun zessen een kamer be woonden. Zij waren gastarbei ders in hün eigen land. Het geld dat zij in Londen verdienden, ging naar hun gezinnen die in Li verpool waren achtergebleven. Het geeft een idee van de back ground van de Liverpool-sup porters. Ook daarover zou de te levisie ons eens iets kunnen la- Jos Brink: boos en verdrietig. Amazulu. Gehoord: 31 mei, Leids Vrijetijdscentrum (LVC) LEIDEN - Een goedgevuld LVC vierde gisteravond een heerlijk feest. De aanleiding stond op het podium, het Londense acht mansschap Amazulu, dat voor drievierde deel uit vrouwen be staat. Amazulu maakt ongecompliceerde dóch uiterst aanstekelijke reggae waarin een plaats is ingeruimd voor UB40-achtig blaas- werk. Hoewel de acht feestelijkheid hoog in het vaandel dragen, wordt toch ook de maatschappijkritische inslag, die reggae eigen is, niet vergeten. Soms werkt die combinatie niet helemaal én gaat de boodschap of de smartekreet geheel en al verloren in dat heerlijke ritme waar op zelfs de slechtst gescharnierde heup aan het wiegen slaat. Maar dat was iedereen van de zomers uitgedoste meute, van wie velen zich met gesloten ogen en een lieve glimlach om de mond lieten verleiden door'het meeslepende ritme van de Amazulu-reggae, een biet. Grootste blikvanger van de groep is de bekoorlijke leadzangeres Ann Marie Ruddock. Ze zingt erg goed, is wars van ster-allures en haar dansen, door de drukte op het podium bemoeilijkt, zijn een lust voor het oog. Haar gestoei met haar fraaie, lange vlechten doen de rest. Voor elk nummer versiert ze in no time een nieuw kapsel door eenvoudigweg haar vlechten in allerlei knopen te leg gen. Aan de feestvreugde werkten voorts een fraaie lichtshow maar meer nog het perfect afgestelde geluid mee. Mooiste nummer van de avond was het anti-rakettenlied met het ritme van een tijger in sluipgang, een pompende bas en knap geti mede 'dub'-effecten, door de geluidstechnici prima ingepast in de Amazulu-muziek. WIM KOEVOET (drums). "Hell, Evil, Kill", kan het,duidelijker? Satan was gisteravond even op bezoek in het streng gereformeerde vissersdorp Kat wijk. Terwijl de eerzame burgers hun zwarte kousen alvast uit de kast trokken, hulde een ander deel van de bevolking zich ook in het zwart. Zwart leer wel te verstaan. De parochianen van de zwarte-jekkén-kerk trokken naar Scum, zo'n beetje de beste plek óp hardrock-gebied in deze regio. Hardrock-centrum Scum, huizend in een voormalige krUit- schuur met weinig bebouwing in de omtrek, vierde gister avond de officieuze openstelling van een nieuwe ruimte met tiet optreden van de Amerikaanse speedmetal-formatie Slayer. Wegens de goede contacten met andere hardrock podia in den lande lukte het Scum om deel uit te kunnen maken van de Hell Awaits Tour '85 die behalve Katwijk ook steden als Barcelona, Oslo en Parijs omvat. Slayer's formule wordt behalve speed-metal ook wel black- metal genoemd. Dat slaat op de (overigens onverstaanbare) sa tanische teksten die het illustere kwartet op het publiek loslaat. De Katwijkse jongeren bleken hun gereformeerde achtergrond graag te vergeten'om massaal het geloof in de goden van de speedmetal te belijden. Want headbangen deden ze, de Haasno ten, Varkevissers en Van der Plassen. Ook uit andere windstre ken waren met zware noppenbanden getooide kopschudders komen aanwaaien. Waarvoor eigenlijk? De Slayer-muzikanten haalden welis waar in technisch opzicht een ruime voldoende, maar de har- drock-bolide rammelde aan alle kanten. Diepgang ontbrak in de vorm van verfrissende soli en gevoelige ballads. Het kon de honderden aanwezigen niet deren dat de drummer als een op hol geslagen Muppet zijn trommelvellen eentonig kastijdde. Evenwel, door de uitbreiding van Scum wordt aan een maat schappelijke behoefte voldaan. De Katwijkse gemeenteraad dient zich daar dan ook terdege bewust van te zijn als ze in dé toekomst naar vervangende ruimte vóór deze hardrocktempel moet zoeken. En laat het gereformeerde volksdeel gerust zijn: Scum is géén Satanskerk. Voor Slayer's fans is 'Heil' de hemel op aarde. DIRK JAN ROELEVEN HILVERSUM (GPD) - De ca- baretier/tv-presentator Jos Brink, die op staande voet zijn ontslag heeft aangeboden bij de AVRO, een omroep die hij aan hoge kijk- en waarderings cijfers heeft geholpen dankzij zijn medewerking aan pro gramma's als 'Puzzeluur', 'Babbelonië' en het nationale gala voor prinses Juliana, zal zich voorlopig uitsluitend nog in het theater manifesteren. „Ze hebben mijn werk ver minkt", vindt hij. „En daar ben ik zo vreselijk kwaad over, dat ik heb besloten mijn werk voor deze omroep stop tê zetten. Ik hoop bovendien van harte dat niemand de musicial 'Evenaar' heeft gezien op televisie". Met het 'verminkte werk' doelt Jos Brink op de uitzending van 'Evenaar', van de afgelopen zater- door Margriet Hunfeld dag, de musical die werd geschre ven, geregisseerd en zakelijk en ar tistiek gerealiseerd door Jos Brink en zijn vriend en adviserend part ner Frank Sanders. „Zoals mijn werk op de televisie is gekomen was ronduit slordig", zegt Jos Brink. -„Er is sprake van een slechte montage, slecht geluid en er waren bovendien delen uit acts weggemonteerd waarin ik nooit had toegestemd. Zoals in de massage-scène bijvoorbeeld, hier in zijn maar twee dingen te zien ge weest, zodat het er idioot uit zag". „Voorts is de pauze-act volledig verknoeid, want daar is maar een gedeelte van uitgezonden. Dat kan dus niet. Ze zijn aan mijn artistieke helft gekomen en daar kan ik niet tegen". - Je zou op vakantie zijn geweest in New York, zegt de AVRO, en het was niet doenlijk je te consulteren. „Onzin", vindt Jos, „ik heb van tevoren duidelijk de afspraak ge maakt dat ik te allen tijde gebeld kon worden. Monteren kan heel goed over de telefoon. Geen stap mocht er .gemaakt worden zonder mijn medeweten, heb ik ze verteld, maar daar heeft niemand zich aan gehouden. Nu ben ik onderhand echt wel wat gewend", vertelt hij enigszins bitter, „want er zitten daar mensen bij de televisie, daar heb je geen idee van. Die doén maar wat. Niettemin heb ik altijd getracht vooral geen 'lastige' jon gen te zijn, maar nu is voor mij de maat vol.' Ik ben eindelijk dus wef lastig geworden en daar schrikken ze dan ook van". - 'Evenaar' duurt in het theater bijna drie uur. Op televisie is er tweeëneenhalf uur uitgezonden. Meer tijd was er niet, zegt de AVRO. Bovendien is het heel ge bruikelijk dat artiesten zich niet met de eindmontage bemoeien. Brink: „Het idee dat je niets te zeggen hebt over een produkt waar mensen als Frank en ik dik een jaar over hebben nagedacht en driejaar aan hebben gewerkt, dat is toch te dol voor woorden. Neem nu alleen al die belachelijke tijd waarop het is uitgezonden: zeven uur 's avonds. Wie zit er op zo'n uur voor zijn toestel? Daar kan ik me dus al aan ergeren, maar over zoiets zal ik dan verder niet vallen. Hoewel ze beter Fred Osier achter het jour naal hadden kunnen zetten, denk ik dan. Wat veel erger is: ik heb van tevoren wel prachtige shots gezien, was ik helemaal tevreden over, al leen ben ik die nou net niet tegen gekomen in het eindprodukt". - Frank Sanders en je manager Peter Paul Tobi zijn tenslotte met Wibo van de Linde (huidige direc teur AVRO, red.) over je onvrede gaan praten. Ze hebben hem je brief overhandigd, wantje zou zelf te emotioneel zijn om er heen te gaan. „Brink: „Als ik zelf achter zoiets aan ga, word ik ordinair. Dan sla ik ruiten kapot en zo, dat wilde ik dus vermijden. Juist omdat het me va ker is overkomen, dat ik te maken kreeg met televisiemensen die hun werk niet goed doen, weet ik uit ervaring hoe ik er op reageer. Tot nu tóe heb ik het binnenskamers kunnen houden: ik ga dan schreeu wen tegen Frank of de poezen schoppen. Maar met 'Evenaar' moest ik een daad stellen. Ik zit nu eenmaal niet om het geld in *dit vak. Ik doe alles vooral om de artis tieke prestatie. Daarom ga ik dan door het lint zodra anderen iets moois van mij en Frank ver knoeien". - Je voorstel om een praatpro gramma voor de AVRO te maken is afgewezen. Volgens een woordvoer der van deze omroep heb je een brief gekregen met de uitnodiging om hierover met Van de Linde te praten. Jij vindt het echter geen stijl dat ze je zonder opgaaf van re denen aan de kant zetten. Jos: „Ook dat heeft me aangegre pen, natuurlijk. Maar het is niet de directe aanleiding voor mijn ver trek bij de AVRO. Het gaat vooral om 'Evenaar'". - Ga je nu met je praatprogram ma een andere omroep benaderen? Jos: „Nee, in die dingen ben ik een nette jongen. Ik ben er niet zo een van: ik ben boos op de AVRO, dus nu bel ik meteen de TROS". - Wibo van de Linde vindt het erg jammer dat je weg bent ge gaan. Hoopt op een afkoelingspe riode, zodat je te zijner tijd weer 'terugkomt'. Jos: „Tja, ik vind het ook reuze jammer voor Wibo. Die doet ont- - zettend zijn best. Ik hoop alleen dat hij 's flink de bezem door zijn omroep haalt, dat is hard en hard nodig. Wie weet, misschien valt er dan weer te praten. Overigens ben ik iemand die nooit 'nooit' zegt. Ik hou het er op dat ik voorlopig eens even bij de AVRO weg blijf'. - Je werkt nu aan een nieuwe musical 'Madame Arthur'. Denk je die ooit nog eens op de televisie te laten uitzenden? Jos, in eerste instantie: „Ik pie ker er niet. over", dan:. „Eerst ga ik eens kijken wat er met 'Sien' ge beurt, de televisieregistratie er van wil ik wel eens mee maken, want de overleden Eric Herfst heeft daar nog voor gezorgd. In verschillende delen opgenomen, zonder publiek. Wordt als serie uitgezonden. Mis schien is zoiets dan een oplossing voor een musical. Maar dat resul taat wil ik dus afwachten". - Was je beslissing om de AVRO vaarwel te zeggen helemaal van je zelf werd het je ingegeven door Frank, je partner? Jos: „Frank heeft puur een advi serende functie. Hij is het overi gens helemaal met me eens, vond 'Evenaar' ook rampzalig uit de bus gekomen. Maar zelfs als hij het niet me eens was geweest, had ik het toch gedaan". - Theo Ordeman was de regis seur van de televisieregistratie van 'Evenaar', is hij nu de man die de fouten heeft gemaakt in jou ogen? Jos: „Ach, welnee, hij heeft het denk ik goed bedoeld. Maar ik heb nu begrepen dat hij ziek is gewor den of weg moest, ik weet niet eens hoe of wat. Anderen echter, die er geen barst van snappen, hebben zich er vervolgens mee bemoeid en zij zagen volgens mij door de bo men het bos niet meer. Er waren zo'n tachtig banden vari 'Evenaar' gemaakt, dus dat zoiets een lastig karwei is, dat snap ik. Maar ze had den mij moeten bellen". - Dus vanaf heden komt Jos Brink niet meer op de televisie. Je gaat alleen nog maar theater doen. Jos: „Ja. Behalve dan het pro-/; gramma 'Hemd van je lijf van de TROS, waaraan ik mijn medewer king heb toegezegd. Daar blijf ik bij, want ik ben in goed gezel schap: Luns, Wiegel en prinses Ire ne zijn mij voorgegaan en dus vind ik het een eer om hier ook bij te horen. Daarna echter zullen de me alleen nog maar kun- i tegen komen in het theater". EO-voorzitter Bert Dorenbos: HILVERSUM (GPD) - Neder land is geestelijk „bezet ge bied". Dat is de mening van EO-directeur Bert Dorenbos. Hij heeft het nota bene op 4 mei dit jaar voor het eerst in het openbaar gezegd. „De mo rele afgrond gaapt in Neder land dieper dan waar dan ook", vindt de omroepbaas, die als christen het liefst „in het verzet gaat" tegen het morele verval van deze tijd. Amsterdam, hoe kan het ook anders, is het cen trum van het kwade. „Het pa leis van de satan staat aan de Zeedijk", verzekert Dorenbos ons in de directiekamer van het EO-gebouw in Hilversum. Hij kan het weten want hij fre quenteert deze poel der zonden. Twee keer per maand vertoeft hij met enkele geestverwanten temid den van de sekswinkels, de hoe renkasten, de kinderporno, de speelholen, de junkies, de dealers, de zakkenrollers, zwendelaars, op lichters, gokkers, sekstoeristen- en volgelingen van de vermaledij de satanskerk, die het kan geen toeval zijn - haar hoofdkwartier in dit stadsdeel heeft. Dorenbos: „Ze hebben het wel eens over de gouden driehoek in Birma, waar de papavers worden geteeld: Zo'n driehoek heb je in Amsterdam ook: Centraal Station, Dam en Schreierstoren. Ja,, Scheierstoren! Wat een prachtige naam eigenlijk voor een gebouw aan de rand van de poel des ver- derfs". Witpeace Begin juni zal een groep van tus sen de 500 in witte overalls gesto ken jonge christenen de Zeedijk gaan schoonmaken. „We hopen er een nationale actie van te maken. Alles wat zwart is, maken we wit. Je kan de groep een soort 'Witpea ce' noemen", zegt Dorenbos. De actie past in de 'Oproep tot inkeer'. De gedachtengang, die ook ten grondslag ligt aan Dorenbos' opmerking over 'geestelijk bezet Nederland', is als volgt: „De ge schiedenis loopt van holocaust naar holocaust. In de Tweede We reldoorlog was Nederland bezet door de nazi's en waren de joden, de homo's, de gehandicapten het slachtoffer. Die schanddaden zijn veroor deeld in de Nêurenberg-processen, maar nu gebeurt hetzelfde óp- Anno 1985 worden per jaar hon derdduizenden ongeboren kinde ren geaborteerd, zeg maar ver moord. Ook een soort holocaust. Verder is het aantal echtscheidin gen groter dan het aantal huwelij- ken. In de Amsterdamse driehoek staat het paleis van de satan. Drugsgebruik, vrouwenhandel en alle andere dingen die God verbo den heeft zijn daar aan dé orde van de dag". Dat wat betreft het kwaad. De vraag is nu: waar blijven dé goede krachten? Dorenbos: „Waar zitten de christenen van nu eigenlijk? Je hoort ze te weinig. Zijn ze soms al lemaal achter de tv ingedut, incluis de EO-kijkers? Met de gordijnen dicht zeggen: 'Gutgut, wat is het erg allemaal'. De ware christenen moeten de straat op. In verzet gaan. De evangelisten met zeepkis ten op de straathoeken..." „Wat zijn het eigenlijk voor christenen in Nederland als je leest dat het alcoholprobleem onder ge lovigen net zo groot is als bij de rest van het volk? We moeten terug naar het gebed' en de verkondiging van het woord. En de EO wil daar bij helpen. We beginnen met het opzetten van een netwerk van vijf duizend EO-contactpersonen door hét hele land: het plan C-5000 noe men we dat. In de maand juni heb ben we naast de al genoemde jon gerenactie op de Zeedijk, de EO- familiedag en de Zuid-Amerikaan- se evangelist Luis Palao in Neder land, samen met Cliff Richard. Vol gend jaar komt Billy Graham weer". Pausbezoek Dorenbos ontpopt zich steeds meer als de man die de geestelijke lijnen van de EO uitzet. Nu de om roep sterk gegroeid is en de B-sta tus heeft gekregen, is Han de Kos ter managing director geworden (personeel, organisatie, dagelijkse leiding) en bemoeit Dorenbos zich vooral met externe contacten en het beleid op lange termijn. Een van zijn - na ampel beraad - geno men besluiten is het vertonen van de film 'The silent scream', een cru beeldverslag van de abortus provo- catus. Uit de reacties op die film weet Dorenbos dat het verzet tegen abortus in Nederland toeneemt. Vooral onder christenen. Hij ver wijst naar de woorden van de paus, die moreel en ethisch gezien dicht bij de idealen van de EO staat. De directeur van de Evangelische Om roep was tijdens het pausbezoek niet in ons land, maar in Israël, méé met een van de EO-reizen naar het Heilige land. „Jammer", vindt Dorenbos achteraf. „Maar ik heb natuurlijk in de krant gevolgd wat er gebeur de. En ik moet zeggen dat ik met, geschaamd en geërgerd heb over de manier waarop Nederland de paus heeft ontvangen. Even afge zien van de verschillen tussen de katholieken en ons: op moreel en ethisch terrein zijn we het met el kaar eens. De waarde van het ge zin, de liefde van Jezus: die zijn het belangrijkste". „In de Jeruzalem Post heb ik ge lezen over de rellen in Utrecht. Die bewijzen ons gelijk op z'n scherpst. Want daar waren puur destructieve krachten aan het werk: de autono men, de anarchisten. De drijvende Bert Dorenbos: oproep tot inkeer. krachten achter dat soort rellen zijn voor een deel opgeleid in de terroristenkampen van Yasser Ara fat in Libanon en Zuid-Jemen. 'Ik heb in Israël een hele lijst van Ne derlanders gezien die in dergelijke kampen zijn opgeleid. Of ze zijn in de DDR op bezoek geweest. Die mensen zijn nu weer terug in Ne derland en lopen vrij rond. Ze wil len op de puinhopen der anarchie een totalitaire staat opbouwen. Achter de rellen zit een bewuste strategie die de morele kracht van het Nederlandse volk wil testen". Waarden Dorenbos vindt nu het moment om de christelijke waarden te her stellen. „We leven in het laatste tijdperk. Ik noem geen jaartal, maar het staat vast dat de dag des oordeels nabij is. Jezus komt terug op de Olijfberg.En dat het niet lang meer duurt, leid ik af uit het feit dat Jeruzalem steeds meer het centrum van de wereld wordt. De Tweede Wereldoorlog, de stichting van de staat Israël, de zes oorlogen die ze hebben gewonnen: het wijst er allemaal op dat het daar gaat ge beuren". Dorenbos slaat de bijbel, die hij tijdens het gesprek een keer of tien heeft geraadpleegd, dicht. EO- perschef Feike ter Velde heeft vóór het gesprek bij een collega van de verslaggever informatie ingewon nen over diens 'invalshoek' en be trouwbaarheid. De Evangelische Omroep is op haar hoede. -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 33