'Ik was gelijk bezeten van die rol' Variaties op een thema r Jf Televisie VRIJDAG 31 MEI 1985 PAGINA 19 Gregory Hines wilde per sé meespelen in Cotton Club werd bijgestaan door mensen die in de club hadden gewerkt en precies wisten hoe het in terieur eruit had gezien. De regisseur ging zover, dat hij achter de bar flessen vol drank liet neerzetten. Regel matig kwam het dan ook voor dat, als er een scène opgenomen moest worden waarin ste vig gedronken werd, de spelers aardig aange schoten raakten voor de opnamen achter de rug waren. In zijn film, met in de voornaamste rollen Richard Gere, Gregory Hines, Diane Lane, Joe Dallesandro en James Remar, haalt Cop pola de sfeer van toen weer helemaal terug. Mensen die de Cotton Club hebben gekend en het decor van de film binnenstapten, waan den zich echt weer in de jazzclub. De muziek in de film, allemaal nummers uit de jaren '20, waaronder erg veel stukken van Duke Ellington, werd bewerkt door Bob Wilber, maar de toon van toen is gelukkig ge handhaafd. (OP)NIEUW 'Starman' - Luxor Leiden. '2010' - Geslaagd vervolg op klassie ker '2001'. Op de laatste vijf minuten ia, Euro, Alphen. 'Birdy' - Metropole 5, 12 jr. 'Beverly hills cop' - Odeon 1 (462400), al. 'De Nurds slaan terug' - Odeon 2,12 jr. 'Breathless' - Odeon 3, 16 jr. 'Gulag' - Odeon 4, 16 jr. 'Viva Vanessa' - Le Paris 1 (656402), 18 jr. 'Hard core' - Le Paris 2, 18 jr. 'Meisjes in extase' - Le Paris 3,18 jr. 'Monster shark' - Passage (460977), 16 jr. BLIJVERS 'Amadeus' - Milos Formans specta culaire verfilming van het toneel stuk van Peter Shaffer over Mozarl en Salieri, Studio, Leiden. 'Beverly Hills Cop' - Eddie Murphj als het grote fuifnummer in lach film, Lido, Leiden, Euro, Alphen. 'Into the night' - John Landis laai heel wat bekenden opdraven vooi actiefilm met komische noot, Lido Leiden. 'The postman always rings twice' Broeierig liefdesdrama met Jack Nicholson en Jessica Lange, Tria non, Leiden. 'Passage to India' - David Lean ging te clichématig te werk, Lido, Lei den. 'Missing in Action' - Chuck Norris slaat er op los in actiefilm, Euro, Al phen. 'De bedrieger' - Soms lachen om Belmondo, Euro, Alphen. 'The never ending story' - Fantas tisch sprookje. City 1, Katwijk. SEXFILMS 'Prinses Seka' - Rex, Leiden ,'t Begint met liefde' - City 3, Kat wijk. NACHTFILMS 'Sexstar USA' - Rex, Leiden. 'Over sex gesproken' - Euro, Al phen. 'Beverly Hills Cop' - Euro, Alphen. 'De bedrieger' - Euro, Alphen. 'Hnl_hi»hies'.-.Furo. Alphen. DEN HAAG 'The cotton club' - Asta (463500), 12 jr- 'Witness' - Asta, 12 jr. 'Kaos' - Asta, 16 jr. 'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al. 'Into the night' - Babylon 2,12 jr. 'Les uns et les autres' - Babylon 3, al. 'Starman' - Cineac 1 (630637), al. 'Beverly Hills Cop' - Cineac 2, al. 'The woman in red' - Cineac 3, al. 'Duin' - Euro (667066), 12 jr. 'A passage to India' - Metropole 1 (456756), al. 'Reuben, Reuben' - Metropole 2, al. 'Terms of endearment' - Metropole 3, al. 'falling in love' - Metropole 4, al. AMSTERDAM 'Witness' - Alfa 1 (278806), 12 jr. •Enrico IV' - Alfa 2, 16 jr. 'Breathless' - Alfa 3, 16 jr. •Repo man' - Alfa 4, 16 jr. 'Starman' - Alhambra 1 (233192), al. 'Metropolis' - Alhambra 2. al. 'Amadeus' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Falling in love' - Cinerama, al. 'Dune' - Calypso 1 (266227/234876), 12 jr. '2010' 'Good girl, bad girl' - Centraal (248933), 18 jr. '48 hours' - Cineac (243639), 16 jr. 'Les nuits de la pleine lune' - Cine- center (236615), 16 jr. 'Brazil' - Cinecenter, al. 'The world according to Garp' - Ci necenter, 12 jr. 'Under the volcano' - Cinecenter, 16 'Witness' - Cinema 1 (151243), 12 jr. 'Beverly Hills Cop' - Cinema 2, al. 'Clockwork orange' - Cinema Rex (246132), 16 jr. 'Beverly hills cop' - City 1 (234579), al. 'Starman' - City 2, al. 'De Nurds slaan terug' - City 3,12 jr. 'The falcon the snowman' - City 4, 16 jr. 'Into the night' - City 5, 12 jr. 'A passage to India' - City 6, al. 'Stop making sense' - City 7, al. 'Les princes' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Les favoris de la lune' - Studjo K (231708), 16 jr. 'Meisjes, sex en avontuur' - Parisien (248933), 18 jr. 'Metal storm' - Rembrandtplein- theater 1 (223542), 12 jr. 'Trading places' - Rembrandtplein- theater 2, al. 'Kaos' - The Movies 1 (245790), 16 jr. 'Cul de sac' - The Movies 2,16 jr. 'Man of flowers' - The Movies 3, 16 jr. 'The cotton club' - Tuschinski 1 (262633), 12 jr. 'Witness' - Tuschinski 2, 12 jr. 'A passage to India' - Tuschinski 3, al. 'The killing fields' - Tuschinski 4,12 jr. 'Het bittere kruid' - Tuschinski 5, al. 'Gulag' - Tuschinski 6, 16 jr. 'Birdy' - De Uitkijk (237460), 12 jr. In het Filmhuis LVC draait tot en met zondagavond *1984' van Michael Radford naar de be roemde roman van George Or well (21.13 uur). Woensdag be gint hier een korte cyclus Spaanstalige fïlms met 'Geen tranen, geen vergeten' van de Argentijn Hector Olivera. De meedogenloze machtsstrijd tus sen de linker- en rechtervleugel van de Peronisten in Argentijnië wordt hierin geschilderd. (20.00 en 22.15 uur). Donderdag 6 juni draait 'Los santos innocentos' van de Spaanse regisseur Mario Camus. De film speelt zich af in de jaren vijftig en gaat over het lot van een arme boerenfamilie die het leven in dienst van de feo dale grootgrondbezitters schijn baar gelaten ondergaat. Totdat oom Azarias tot actieve rebellie overgaat. (20.00 en 22.15 uur). In Het Kijkhuis staat deze week de vrouw in vier films cen traal: tot en met zondagavond in 'Ge broken Spiegels' van Marleen Gorris, waarin een beeld van de verhoudingen tussen mannen en vrouwen in deze maatschappij wordt geschetst via de lotgeval len van acht vrouwen in een sex- club. 'The end of August' van Bob Graham gaat over een vrouw die haar eigen leven wil leiden, na dat zij de grote liefdé heeft ont dekt; een liefde die zij bij haar echtgenoot moet ontberen, (maandag 3 juni). 'Immacolate e Concetta' van Salvatore Piscicelli is een psy chodrama waarin twee vrouwen verliefd worden op elkaar. Om dat de een nog relaties onder houdt met een man, wordt de an der verschrikkelijk jaloers, (dins dag 4 juni) Woensdag 5 juni wordt 'Via degli Specchi' (Spiegelstraat) van Giovanna Cagliardo ge draaid. Een vrouwelijke onder zoeksrechter krijgt opdracht een geval van zelfmoord te onderzoe ken. Zij ontdekt dan dat er van moord sprake is. Voorstellingen om 20.00 en 22.15 uur. renlang als een hippie geleefd. Moest toen ook voor het eerst voor mezelf leren zorgen. Mijn eerste huwelijk was op de klippen gelo pen en ik werd een echt drop-out" Na zijn wilde hippiejaren keerde Gregory Hines weer terug naar New York, kon daar meteen weer aan de slag als tapper op Broad way, trouwde met zijn nieuwe echtgenote Pamela en vanaf die ■tijd rees de ster van Hines gestaag. „Ik hoef echt niet de grote ster te worden-, ik ben blij en gelukkig als ik kan werken en ik weet dat ik mezelf nog verder veel zal moeten leren. Ik probeer zoveel mogelijk te werken met andere zwarte ac teurs, want mijn rol in The Cotton Club kan niet alleen voor mij, maar voor veel negers een doorbraak be tekenen. In deze film hebben we laten zien dat het kan, zwart en blank samen". (foto pr) Dit wezen, we zullen hem maar Scott noemen, moet fluks naar Ari zona. Daar zullen zijn planeetgeno ten hem in een krater weer oppik ken. 'Starman' besteedt de groot ste tijd aan het verhaal van de reis daar naar toe en alle problemen die het duo heeft met de achtervolgen de FBI en politie. Het levert mooie plaatjes'op, dat wel, maar ook hier in onderscheidt 'Starman' zich te weinig van wat er op dat terrein eerder is gedaan. Al het bekende werk uit achter volgingsfilms wordt nog eens dun netjes overgedaan, gelardeerd met moraliserende praatjes over de slechte mens en het buitenaardse creatuur dat het zo goed meent. Carpenter doet er goed aan zich weer met echte grie2els bezig te houden. BART JUNGMANN Burt Lancaster speelt de hoofd rol in een film over het leven van de Amerikaanse sportman Jim Thorpe. Als atleet (Thorpe was tevens hokbalspeler) behaalde hij in 1912 twee Olympische me dailles in Stockholm, op de vijf- en tienkamp. Later werd hij een gevierd football-speler. Lancas ter was destijds zeer geschikt voor die rol. Zijn lichaam was goed getraind door de vele jaren die hij voor zijn acteurschap als circus-artiest had doorgebracht. Michael Curtiz maakte 'Jim Thorpe - the All-American' in 1951 en de film is zaterdagmid dag om 16.00 uur op België 1 te Aan het eind van de week heeft de Belg nog een verrassing in petto met 'Coming Home', een wat minder vrolijk Amerikaans verhaal. De invloed van de Viet- nam-oorlog op het leven in de Verenigde Staten zelf staat daar in centraal. Jane Fonda kon in de hoofdrol veel van haar wrevel over de Amerikaanse inmeni- ging kwijt. Ze speelt de echtgenote van Bruce Dern die vol overtuiging van de goede zaak naar Vietnam afreist. Sally besluit zich nuttig te maken met werk in een zie kenhuis waar Vietnam-vetera- nen werken. Ze komt in contact met een invalide ex-soldaat en tussen de twee bloeit een roman ce op. De keuze voor of tegen de Vietnamese oorlog wordt zo doende gesymboliseerd in twee mannen? De film werd in 1978 met vele Oscars bekroond en wordt vrijdag om 20.25 uur ver toond. Met die twee films zijn de kren- Jane Fonda, hoofdrolspeelster in 'Coming Home'. (foto anp> ten wel zo'n beetje uit de pap ge haald. Alleen donderdag is er nog wel een en ander op de tv te beleven. België Frans vertoont al om 14.00 uur 'La Strada' van Fe- derico Fellini. Guilietta Massina als het simpele meisje dat voor 10.000 lire als assistente wordt in gehuurd door boeienkoning An thony Quinn. Duitsland 2 heeft voor 17.15 uur het oog later vallen op 'Chère Inconnue'. Moshe Mizrazi ver vaardigde deze film na 'La vie devant soi' en maakte daarbij an dermaal gebruik van de diensten van Simone Signoret. Ze speelt Louise die samen woont met haar* invalide broer Gilles (Jean Rochefort). De hoop dat er nog iets spannends in hun leven ge beurt, hebben ze al opgegeven. Tot Louise een contactadverten tie plaatst. De achtervolgers in het buitenaardse ruimteschip. 'Starman' laat zich het best om schrijven als een combinatie van E.T. en Mork uit de tv-serie Mork Mindy. Jeff Bridges speelt een buitenaards wezen dat in de huid kruipt van een al overleden man, net zo krom Engels praat als Mork en net zo graag terug naar huis wil als E.T. Karen Allen en Jeff Bridges in 'Starman'. 'Starman': combinatie van Mork en E.T. Dat John Carpenter zich aan dit project verbonden heeft, is opmer kelijk. Carpenter staat bekend als een horror-regisseur, vooral dank zij het onlangs op tv uitgezonden 'Halloween'. Met vervolgens 'The Fog' en 'Christine' leek het hem er toch vooral om te doen het publiek de stuipen op het lijf te jagen. In die laatste film had het humo ristische element al een belangrij ke plaats gekregen en op dat pad waagt hij zich nu verder. De grap pen worden vooral ontleend aan Bridges' gebrekkig taalgebruik en onaangepast gedrag. Niet echt on aardig en Bridges doet ook flink zijn best, maar het is toch iets te veel een variatie op het thema van Mork. De grootste kracht van 'Starman' schuilt in de speciale effecten en het aardige zit 'm in het uitgangs punt van de film. Wat die effecten betreft heeft 'Starman' ondanks al le recente verwennerij op dat ge bied nog wel wat leuks voorhan den. Met name wanneer het bui tenaards wezen bezit neemt van het toch al ontzielde lichaam van Scott Hayden en het hele groeipro ces van baby tot man in een paar '"«ik "iülh,. 'Starman'; regie: John Carpenter; hoofdrollen: Jeff Bridges en Karen Al len; theater: Luxor, Lei den; alle leeftijden bazing gade en terecht, want het is heel knap gedaan. 'Starman' is min of meer ge maakt naar aanleiding van de ruimtevlucht Voyager II in 1977. De bagage was muziek en een toe spraakje waarin het buitenaardse leven werd uitgenodigd voor een bezoekje. Als aan die uitnodiging gehoor wordt gegeven, blijkt de vi site volgens de logica van 'Star man' niet welkom. Het ruimte schip wordt neergeschoten en de astronaut moet bescherming minuten nog eens overdoet. Wedu- ^Jerry Hayden en in het lijf we Jerry slaat het met stomme x De legendarische jazzclub The Cotton Club was in de jaren twintig de meest bekende plek in de New Yorkse wijk Harlem, nu ver vallen tot een afbraakbuurt, toen een smelt kroes waarin zowel de zwarte als blanke New Yorkers naast elkaar leefden. In The Cotton Club zijn veel carrières begonnen, tenminste van zwart artiesten, want op het podium van de club werden blanken niet toe gelaten. In de club zelf was het net andersom, daar was alleen maar ruimte voor blanken. De Club, gelegen aan de 142e straat in Har lem, was ook de vaste stek van de in New York opererende gangsters en van die men sen die het nodig vonden 'gezien' te worden. De Cotton Club werd in 1918 gebouwd als het Douglas Casino, een theater met daarboven een dansruimte. In de herfst van 1923 werd het casino omge doopt tot The Cotton Club en werd snel één van de beste nachtclubs van Harlem. Duke Ellington stond met zijn band jarelang in de club en werd opgevolgd door de big band van Cab Calloway. Elke zes maanden werd er in de club een nieuwe, avondvullende show gebracht, met muziek, zang en veel tapdansen. In maart 1935 braken er rassenrellen uit in Harlem en dat betekende de doodsteek voor de jazzclub. Het blanke publiek ging Harlem mijden en in de club werden nog twee shows gebracht, tot in 1936 de deuren definitief dicht gingen. Een nieuwe Cotton Club werd toen opgezet in de 48e straat in Broadway, maar de sfeer van toen was definitief ver dwenen. Regisseur Francis Coppola liet voor zijn film, waarvoor hij de opnamen beëindigde op 23 december 1983, om de film een jaar la ter pas in de Verenigde Staten in première te brengen, het hele interieur van de Cotton Club nabouwen. Coppola is een perfectionist en hij liet elke tafel en stoel neerzetten waar die ook in de echte club had gestaan. Coppola HILVERSUM - Zelden zal een speelfilm met zoveel (vooral finan ciële problemen tot stand zijn ge komen als The Cotton Club van Francis Coppola. De Amerikaanse regisseur, die toch al niet bekend staat als een genie op het gebied van het rekening houden met het beschikbare budget en die zelf na wat geflopte films financieel hele maal aan de grond zat, achtervolgd werd door schuldeisers en be slagleggers op zijn huis en studio, trok zich ook bij deze produktie weinig aan van de rompslomp rond het wel of niet bestaan van ac teurs en medewerkers. door Hein Kropman Daarvoor was producent Robert Evans verantwoordelijk, maar die maakte er ook een gigantische puinhoop van. Uit alle hoeken en gaten probeerde Evans geld los te peuteren om de film van de grond te krijgen en, toen dat eindelijk was gelukt, af te maken. Spelers en technici werden met cheques uitbetaald, maar of dat stuk papier in klinkende munt kon worden omgezet was elke keer weer een groot vraagteken. Een keer is het gebeurd dat een wolk breuk een aantal medewerkers aan The Cotton Club weerhield meteen met hun cheque in de hand naar de bank te rennen, daardoor kwam er net dat beetje financiële speelruim te dat er weer een paar dagen ver der kon worden gedraaid. Niet alleen werd de realisering van Coppola's film gekenmerkt door een constant gevecht om de pecunia, het script bleek ook een reusachtig struikelblok. Tientallen versies werden er van het filmver haal gemaakt en Coppola en Wil liam Kennedy, officieel opgevoerd als de twee schrijvers, werkten soms nog enkele minuten voor een nieuwe scene moest worden opge nomen aan het vervolg van de al gemaakte opnamen. Kennedy, op gejaagd en regelmatig over zijn toeren, belde, toen hij weer eens briesend van woede het vliegtuig naar huis nam, een scene door uit een telefooncel op het vliegveld. The Cotton Club is er eindelijk, na maanden letterlijk en figuurlijk knokken dan toch gekomen, een film die 47 miljoen dollar heeft ge kost en die het drievoudige moet opbrengen om uit de kosten te ko men, dat vooral omdat producent Evans veel kortlopende leningen heeft moeten afsluiten tegen woe kerrente. Matig In de Verenigde Staten is het verwachte succes evenwel uitge bleven, The Cotton Club heeft het aan de andere kant van de Oceaan maar matigjes gedaan en het is ze ker niet zo dat de problemen van Evans en Coppola tot het verleden behoren. The Cotton Club is de legendari sche jazz- en showtempel uit de ja ren '20 en '30, midden in de New Yorkse wijk Harlem. Een club waar alleen maar zwarte artiesten konden optreden voor een uitslui tend blank publiek. The Cotton Club, jarenlang de vaste stek voor big bands als die van Duke Elling ton en Cab Calloway, was niet al leen de meest beroemde verzamel plaats voor vocalisten, dansers en danseressen en jazzmusici, maar ook van de onderwereld. Gangster leiders als Dutch Schultz en Char lie „lucky" Luciano waren „gezie ne" gasten in de Cotton Club, even als grootheden als Chaplin, Gloria Swanson en James Cagney. In Coppola's film lopen twee le venslijnen door elkaar, die van de jonge blanke cornettist Dixié Dwyer (Richard Gere) en van de- zwarte tapdanser Sandman Wil liams (Gregory Hines), Williams- bereikt het allerhoogste op zijn ge bied, een vaste plaats in het pro gramma in de Cotton Club. Dwyer' komt min of meer gedwongen, maar ook zeker uit gemakzucht in het gangstermilieu terecht. Daarnaast heeft Coppola erg veel aandcht besteed aan het liefdele ven van de twee belangrijkste spe lers in de film. Een film die natuur lijk boordevol muziek, dans, zang en geweld zit. Maar die ook door het vaak ontbreken van een logi sche verhaallijn als los zand uiteen valt. Dat manco zal zeker ook te maken hebben met het feit dat er enorm veel gesneden is in The Cot ton Club. De enorme hoeveelheid materiaal moest uiteindelijk wor den teruggebracht tot een speel film van net twee uur, oorspronke lijk was dat zeker het dubbele, maar de producenten zagen in een 'Cotton Club' van zo'n lengte hele maal niets en dus moest de schaar Verknipt Naast Richard Gere speelt Gre gory Hines de meest belangrijke rol in de film. Hij is de zwarte tap danser die de kans krijgt samen' met zijn broer Clay een perfecte show in de Cotton Club te brengen. Gregory Hines was even in Londen en wij hadden daar een gesprek met hem. Voor Gregory was het werken aan The Cotton Club iets als een familierëunie. Broer Clay stond op de spelerslijst, zijn grootmoeder die van tijd tot tijd even kwam kij- De drie hoofdrolspelers in The Cotton Club. Van links naar rechts Giegory Hi 1 ken bij de opnamen, was jarenlang één van de Cotton Club-showgirls geweest, vader Hines was als een van de Cotton Club-experts inge huurd en Gregory's vijftienjarige dochter Daria kreeg ook een rol letje aangeboden. Gregory Hines, een kwikzilver achtige verschijning en een vlot prater speelde in een aantal Broad way-musicals en speelfilms. Naast The Cotton Club is hij binnenkort ook te zien in de film White Nights, waar hij de Russische klassieke danser Mikhail Baryshnikov als te genspeler heeft. Hoofer Hines heeft het vuur uit zijn slof fen gelopen om de rol van de hoof er (de Amerikaanse bijnaam voor een tapdanser) te krijgen. Produ cent Evans dacht aanvankelijk aan een acteur als Richard Pryor, maar Hines was zo bezeten van het idee dat de figuur van Sandman Wil liams alleen maar door hem ge speeld zou kunnen worden, dat hij Evans wekenlang dagelijks be stookte met telefoontjes. De pro ducent, die. toen al tegen een zenu winstorting aanhing om de film fi nancieel van de grond te krijgen, stemde uiteindelijk toe. Gregory Hines: „Ik las het script of tenminste één van de vele ver sies, op het toilet bij mijn agent en was meteen bezeten van die rol. Voor een zwarte acteur is het heel moeilijk zo'n duidelijk omschre ven rol te krijgen. Je als negerac teur helemaal te kunnen profile ren, echt je gevoelens naar voren te brengen. Door het succes van Ri chard Pryor en vooral Eddy Mur phy (in „Beverly Hills Cop") krij gen zwarte acteurs nu eindelijk de kans rollen te spelen die niet spe ciaal voor hen zijn geschreven. In The Cotton Club bestaat zeker de helft van de cast uit negers en dat is een erg bemoedigende ontwik keling". „Werken met Francis Coppola was vermoeiend en hard, maar voortreffelijk. Hij geeft je de kans je rol naar eigen idee te ontwikke len en in te vullen. Het lijkt alsof hij op de set maar wat aan het im proviseren is, maar hij houdt alles perfect in de gaten en weet precies wat er gedaan moet worden. Bij een van de tapdansen in de film ging ik wat improviseren en maak te taps die in de tijd van de Cotton Club nog niet voorkwamen. Cop pola pikte die er zo uit, zag zoiets meteen". „Coppola weet ook wat emotie is, werkt daar naar toe en neemt je van tijd tot even apart om scenes met je door te spreken. Francis is een echte familieman, hij stopt met het opnemen als hij voelt dat het niet zo best gaat. Praat met je, legt alles uit. Vertelt wat hij van die sce ne vindt en vraagt hoe jij daar over denkt. Hij weet alles precies uit te leggen en wanneer iets goed is". Ster „Heel sterk vind ik het dat de film precies dat weergeeft zoals het toen in de Cotton Club was. Veel mensen die in de club hebben ge werkt zijn ook direct betrokken ge weest bij de opzet van de film, ga ven adviezen wat betreft de aankle ding van de club, waar de bar was, hoe de tafels en stoelen stonden, hoe het er achter het toneel uitzag. Eén van de oudere vrouwen in de film is jarenlang de grote ster ge weest in de club en de sfeer tijdens de opnamen was ook echt als in die tijd, zwart en blank samen.". Gregory Hin^s ziet zichzelf nog steeds meer als tapdanser dan als acteur. „Tappen doe ik al vanaf mijn vroegste jeugd, ben nu al 36 jaar danser en pas acht jaar acteur. Tapdansen is voor mij ontspan ning en na het wegvallen van de grote shows zoals in de Cotton Club werd de traditie van dit soort dansen niet meer voorgoed voort gezet. De laatste jaren is dat geluk kig weer bijgetrokken, maar mijn broer en ik zijn een van de weini gen die dat dansen nog beheer- „Jarenlang is het tapdansen niet meer in shows gezien, maar geluk kig begint dat nu wat beter te wor den. Omdat ik de kunst van het tappen nog helemaal beheers, veel van die mannen uit de club ken ik nog uit mijn jeugd toen ik het leer de, heb ik nooit moeite gehad werk te vinden. Ik heb aan veel shows meegewerkt, maar in de'jaren '60 ben ik er voor lange tijd mee ge stopt. Ben toen vanuit New York naar Californië gegaan, heb daar ja-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19