In Rotterdam kun je een 'abri' adopteren Fietsen voor India ,fiee méebo/k cMr,t wwitijwdMSfom M deMwkatii Jong zijn in.... Thailand Bidden in Zuid-Afrika voor ondergang regering 125 ss Jongeren minder bevoor oordeeld? WOENSDAG 29 MEI 1985 Eindredactie Annemiek Ruygrok Telefoon 071-144941, toestel 217 Je bent punk en loopt over straat in je zorgvuldig bij elkaar gezochte kleren. Wat aarzelend stapt een net persoon op je af en zegt: "Zeg, eh ik ben van het Nederlands KostiPUmmuseum in Den Haag. Zou ik je kleren kun nen kopen, voor onze kostuumtentoonstelling?" Het lijkt een vreemde sketch. Maar het werd vorig jaar werkelijkheid voor twee punkers, een jongen en een meisje. En allebei verkochten zij hun kleding, duur door de vele kettingen, zonder een cent winst. Zij vonden het een veel te goed initiatief. Zo komt tenminste échte punkkleding in een museum. Ook zijn de spul len mooi afgedragen. De kleren op de foto heeft Ger de Kok van 1981 tot 1984 aan gehad. Conservator Jetse Meij strijkt er met liefde over. Het kostuummuseum zit sinds vorige week in een deel van het Haags gemeentemuseum. Naast punkkleding is ook veel andere kleding te zien, voor een deel uit de 18e en 19e eeuw. Veel van de oude kostuums zijn overgebracht vanuit het oude onderkomen van het museum aan de Lange Vijverberg. (foto ANP) Fietsen voor het goede doel kan komende zaterdag (1 juni) gebeu ren. Dan organiseert de Vereni ging Wereldkinderen haar jaar lijkse fietstocht. De opbrengst komt geheel ten goede aan een kindertehuis in het noordoosten van India. Daar is 35.000 gulden nodig om bedden te kopen en een wasgelegenheid en toiletten te maken. Jongeren (maar ook volwasse nen) kunnen meefietsen over een afstand van 19, 38 of 60 kilome ter. Van de vereniging krijg je een zogenaamde sponsorkaart. Vaders, moeders, broers, zussen, opa's, oma's, tantes en ooms, desnoods de buren, kunnen de deelnemers 'sponsoren' voor één of twee kwartjes de kilometer. Hoe meer sponsors je hebt hoe hoger uiteraard het bedrag van je kilometers. Academisch Ziekenhuis in Lei den opnamen worden gemaakt. De drie fietsers die het hoogste sponsorbedrag bij elkaar hebben gefietst, krijgen een prijs en wor den in het televisieprogramma uitgenodigd. Tijdens de tocht worden de deelnemers voorzien van eten en drinken. Na de finish is er even eens wat te drinken en kun je naar een videofilm kijken. Daar staat ook de kraam van Wereld kinderen, waar je voorwerpen uit de Derde Wereld kunt kopen. De startplaats (tevens finish) is de Karei Doormanschool op de hoek van de Willem de Zwijger laan en de Sumatrastraat in Lei den. De starttijd is tussen half tien en half twaalf. Sponsorkaarten zijn verkrijg baar bij Denis Huysman (071- 220690), Wim van Schie (071- 216336) en Frans Vrins (071- 174583). Scholieren in Rotterdam kunnen binnenkort wachthuisjes bij tram- en bushaltes - zogenaamde abri's - adopteren. Ze worden daartoe in de gelegenheid ge steld door het openbaar vervoer bedrijf van de stad, dat op die manier de vernielzucht wil in dammen. Het is de bedoeling dat de jongeren hun eigen abri schoonhouden en vernielingen doorgeven aan het bedrijf. De scholieren mogen de abri's be schilderen en voorzien van hun schoolvignet. Een leuk idee, vinden wij van KITS. Misschien iets voor de Leidse regio? vroegen we aan twee vervoerbedrijven hier in de buurt. Mijnheer Verwaayen van Cen traal Nederland beaamt dat het een leuk idee is van de Rotter damse bedrijven. "Maar wij heb ben niet zo veel last van kapotte abri's. Ik denk dat het probleem meer in de grote steden voor komt". Waar zijn bedrijf mee te maken heeft zijn vernielingen in de bussen. "Ze snijden de zittin gen kapot en bekladden alles met viltstiften. De mensen van onze vestiging in Leimuiden kij ken na elke rit de bus na. Meestal worden de vernielingen aange richt door groepjes van één of twee scholen. Door het steeds in de gaten te houden, kunnen wij meestal wel achterhalen welke scholieren de schuldigen zijn. Die worden dan uitgenodigd voor een bezoek aan de hal waar de bussen worden gerepareerd. Dan laten we hun met eigen ogen zien hoeveel werk eraan te pas komt om dat allemaal weer in or de te maken. Speciaal voor dat doel hebben we de 'mooiste ex emplaren' bewaard". Volgens Verwaayen werkt die methode goed. Centraal Nederland is er een klein jaar mee bezig en het aantal vernielingen neemt af. En wat die abri's betreft: "In Rotter dam horen ze meer bij het straat- meubilair. In onze streek is dat niet het geval". Zijn collega Jacob van de NZH zegt dat het beheer van abri's in handen van de gemeenten is. Het gaat er dus om wat de gemeente wil met zo'n wachthuisje. Of het wordt 'uitbesteed' aan een school is haar zaak. "Als NZH zijn we beslist niet tegen zo'n adoptieplan voor abri's, maar we •zullen niet zelf het initiatief ertoe nemen", aldus de heer Jacob. Ook de NZH onderzoekt wat er in de bus gebeurt. "Wij hebben veel last van geklad met viltstif ten. Nu hebben we eens onder zocht of het zin heeft de bussen schoon te maken. Of er minder in een schone bus wordt geklad dan in een die toch al vol zit met kreten en tekeningen. Ons is ge bleken dat het niet zoveel uit maakt. Geklad wordt er altijd". De NZH heeft erover gedacht de 'beruchte achterste banken', waar de jongelui zich weinig be spied weten, minder aantrekke lijk te maken. "We hebben er over gedacht om die banken kei hard te maken, zodat je het wel uit je hoofd laat om daar te gaan zitten. Maar dat idee hebben we laten varen, omdat het ten koste gaat van het comfort van de ove rige passagiers". Overigens is Rotterdam niet de enige gemeente die een 'abri- adoptieproject' heeft. Ook in Den Haag probeert men de jeugd meer 'liefde' voor de abri bij te brengen. Maar beschilderen mag. niet. "Een bonte beschildering van dé abri's zou niet passen in de keurige Haagse binnenstad', aldus een woordvoerder van het gemeentelijk vervoerbedrijf. Net of vernielde en bekladde abri's wel in die keurige stad passen. Misschien is de suggestie van te kenaar Ron Alma zo gek nog niet: een abri als keurige huiska mer. Dat zal in Den Haag niet misstaan. NZH Een volgekladderd wachthuisje. Het adoptieplan moet dit voorko- Jong zijn in Thailand betekent al heel jong ,de ouders helpen het dagelijks brood te verdienen. Dat gebeurt op veel manieren: als straatventertje, als loonslaaf in de goedkope textielindustrie, als hoertje of als hulp op het plat teland. Kinderarbeid is de ge woonste zaak van de wereld in dit mooie maar straatarme land in Zuidoost Azië. In de hoofdstad Bangkok zie je ze meteen lopen, de 'stoplicht- kids' die met een bak vol sigaret ten, geurige bloemenkransen en. doekjes besprenkeld met eau de cologne de automobilisten besto- Nederland's eerste ontdektentoonstelling ontving afgelopen vrijdag, 24 mei, haar 5000-ste bezoeker de 11-jarige Petra de Groot uit Hazers- woude dorp (zie foto). Ze was met haar hele school de "St. Michels- school" op bezoek bij "Kijken met de handen". Op de tentoonstelling mogen kinderen van 6 tot 12 jaar nu eindelijk wel eens ergens aankomen, zij het onder begeleiding. De getoonde voorwerpen mogen allemaal betast en aangeraakt wor den. Om het heuglijke feit te vieren kreeg Petra de Groot van de organisa tor Fie van der Reiden van de Reinwardt Academie te Leiden een paar cadeautjes: een museumkaart, boekjes, bloemen en snoep. "Kijken met de handen", is nog tot en met 8 juni in de Hortus Botani cus, Rapenburg 73 in Leiden, dagelijks van 11-4 uur. Op maandag gesloten. (foto p.r.) ken. Na zes uur 's morgens is de hele stad één grote zesbaansfile zodat de jochies tijd genoeg heb ben om de auto's af te lopen en zo weer een paar dubbeltjes te verdienen. Vooral de zweetdoek- jes met frisse geurtjes gaan als warme broodjes over de toon bank. Door alle uitlaatgassen is Bangkok zó vies dat je binnen een uur een zwarte pietengezicht hebt. En héét... Hier en daar zie je groepjes kinderen in blauw-witte schoolu niformen slenteren. Zijn zijn be ter af dan hun leeftijdgenootjes die geen geld hebben om naar school te gaan. Leerplicht be staat niet in Thailand. "Of je hebt een bediende, óf je bent er één", zegt de arbeidsongeschikt ver klaarde Nederlander die al twee jaar in Thailand woont. Hij heeft tijdens een vakantie in de luxe badplaats Pattaya zijn huidige vrouw Sawai leren kennen. Nu woont hij samen met haar en haar drie kinderen in een huis tussen de rijstvelden aan de kust. Het opschrift van ?ijn T-shirt geeft al aan hoe hij over zijn vrouw denkt: "Geen gelul, neem een Thai-girl". Ondanks deze tekst, die niet van veel respect voor haar getuigt, is Sawai geluk kig af. De meeste meisjes die met een westerse man trouwen, wor den met valse beloften.naar Eu ropa gevlogen om uiteindelijk in een bordeel te belanden. Thailand staat bekend om de vele massagehuizen en sexclubs. De meisjes die daar werken ko men van het platteland en hel pen met hun inkomsten hun fa milie. Ze offeren zich op voor hun ouders en jongere broertjes en zusjes. Het grootste massage- huis/sexclub in Bangkok heet Cleopatra. Achter een glazen wand zitten vijftig beeldschone meisjes in een grote ruimte ver veeld te wachten op klanten. De mannen aan de andere kant van het glas kiezen een van de ge nummerde meisjes uit om de 'liefde' mee te bedrijven. Het lijkt op een veemarkt. Volgens 'mister Chin', de manager, is het voor de meisjes een eer om hier te mogen werken: "De meisjes worden hier goed behandeld, medisch gecontroleerd en ze ver dienen goed". Als je niet mooi bent, heb je pech gehad. Dan blijft slechts werk over in de fabriek. Achter de statige Wireless Road, waar veel ambassades zetelen, ligt de 'Garden of Eden', een textielfa briek die hier zweetwinkel wordt genoemd. In het halfduister zit ten meer dan honderd meisjes achter de machines. Zeven da gen per week, twaalf uur per dag maken ze T-shirts met opdruk ken van Mickey Mouse voor de boetieks in Europa. Thailand staat bekend als lagelonenland en dat merken de meisjes uiter aard ook. Ze verdienen maar drie gulden per dag met de enorme hoeveelheid werk die ze onder zeer slechte omstandigheden verrichten. De kinderen die in de Bang- kokse (sex)industrie werken, worden vaak door handelaren voor een appel en een ei op het platteland van hun ouders 'ge kocht'. De Verenigde Naties heb ben becijferd dat in Thailand 700.000 meisjes in de sexindus- trie werken. Een kind brengt vol gens dat VN-rapport ongeveer tweehonderd gulden op. Dagelijks staan de kranten vol met verhalen over kinderen die door hun 'eigenaars' zijn mishan deld. De Thaise regering doet wat ze kan om deze onmenselij ke praktijken te stoppen, maar heeft weinig geld en veel andere problemen aan het hoofd, zoals de honderduizenden Cambod jaanse vluchtelingen op hun grondgebied. BART RETERINK DEN HAAG (GPD) - Het gaat de goede kant op: een enquête heeft uitgewezen dat jongeren minder vooroordelen tegen buitenlan ders hebben dan twee jaar gele den. Zo vindt nu nog 'maar' drie procent het vervelend om Suri naamse buren te hebben. In 1983 was dat nog zestien procent. De enquête is in opdracht van Veronica gehouden onder 619 jongeren van 12 tot 18 jaar. Telefonisch werd een aantal voor.oordelen voorgelegd, waar mee je het al of niet eens kon zjjn. Bijna tien procent zei naar een andere school te zullen uit kijken als de klas voor meer dan de helft uit buitenlandse leerlin gen zou bestaan. In 1983 zou ne gentien procent in dat geval een andere school hebben uitgeko- "Werkloze gastarbeiders moe ten terug naar hun land", was ook zo'n vooroordeel. Driekwart van de jongeren vindt dat baarlij ke nonsens. In 1983 vond slechts 68 procent dat onzin. De helft van de jongeren vindt dat buitenlanders zich moeten aanpassen aan de Nederlanders; eerst -was dat aantal 60 procent. In 1983 zag zeventien procent van de jongeren een Marokkaan als een 'agressief en onbereken baar type'. Dat aantal is een ietsje minder geworden: vijftien pro cent. Drie van de vier onder vraagden vindt niet dat buiten landers de baantjes voor de neus van de Nederlanders wegkapen. Overigens is het Nederlands Centrum voor Buitenlanders niet zo blij met de manier waarop de enquête is gehouden. "Ik ben bang dat jongeren door de vraag stelling in hun vooroordelen worden gesterkt", aldus een woordvoerder. Hij had het beter gevonden als er ook vragen in hadden gezeten aan buitenland se jongeren. Hoe Surinamers bij voorbeeld denken over hun Ne derlandse buren. En of Marokka nen vinden dat Nederlanders 'agressief, ondoorgrondelijk en onberekenbaar zijn'. De voorzitter van de Wereld bond van Hervormde en Gere formeerde Kerken, tevens twee de voorzitter van de Zuidafri- kaanse Raad van Kerken, dr. Al lan Boesak, maakte bekend, dat de Zuidafrikaanse raad op zon dag 16 juni een 'nationale ge bedsdag' houdt 'voor de onder gang van de blanke minder heidsregering in Zuid-Afrika'. Dan is het negen jaar geleden, dat in Soweto, de zwarte voor stad van Johannesburg, een bloedige strijd woedde tussen de jpolitie en zwarte scholieren. De aanhoudende onlusten kostten toen meer dan vijfhonderd men senlevens. Boesak zei, dat met deze ge bedsdag 'historie' wordt geschre ven, "omdat nog nooit eerder christenen in Zuid-Afrika wer den opgeroepen te bidden voor de ondergang van de regering". "Voor alle christenben is nu het ogenblik aangebroken om vast te stellen, dat zij al het mogelijke hebben gedaan om de situatie te veranderen". "Thans bidden wij om Gods erbarmen dat Hij de huidige onderdrukkende struc turen door rechtvaardige ver vangt". De Zuidafrikaanse Raad van Kerken zal een brochure ver spreiden over de aanleiding tot de gebedsdienst. De brochure verwijst naar hoofdstuk 13 van de brief van de apostel Paulus aan de Romeinen, waar wordt gesproken over regeringen die zich door gerechtigheid en liefde laten leiden. Volgens de raad zijn er op 16 juni ook gebedsdiensten in de Verenigde Staten, Canada, Enge land, West-Duitsland en Neder land. Maar bij de Nederlandse Raad van Kerken en de grote kerken is van een verzoek daar toe niets bekend. Keuze "De Nederlandse samenle ving staat voor een keuze. Óf Ne derlanders en etnische minderhe den leven langs elkaar heen. Dan is er sprake van een tijdbom on der de samenleving, die op een gegeven ogenblik zal ontploffen. Of beide groepen beseffen, dat ze op elkaar zijn aangewezen en dat ze met elkaar verder moeten. Dan zullen vooral Nederlanders veel vooroordelen moeten afleren en een houding van respect moe ten aanleren". Woorden van dr. D. C. Mulder, voorzitter van de Raad van Ker ken in Nederland, bij de aanbie ding in Utrecht van het materiaal dat de raad heeft laten maken ter gelegenheid van het jaarthema 'veelvormige samenleving'. Alle kerken die in de raad zijn verte genwoordigd hebben toegezegd, aan dit thema aandacht te zullen besteden. Mevrouw dr. E. Latham, die als zelfstandig sociaal-wetenschap pelijk deskundige regelmatig on derzoek doet naar de situatie van etnische minderheden, merkte op, dat nota's (bijvoorbeeld van gemeenten) in de regel uitgaan van wat minderheden van ande ren onderscheidt. "Ze stellen niet aan de orde wat Nederlan ders en etnische minderheden bindt, maar wat beide groepen scheidt". Daarom vond zij de be nadering van de Raad van Ker ken in zijn nota 'Op elkaar aange wezen' een verademing; centraal staat daar het gemeenschappelij ke doel van alle mensen bij de realisering van een rechtvaardi ge samenleving, "waarvan broe derschap en loyaliteit kenmer ken zijn". De Raad van Kerken heeft ook een handreiking gemaakt voor pastores die in de kerkdienst of op een gemeente-avond het on derwerp 'veelvormige samenle ving' aan de orde willen stellen. Een derde uitgave is bedoeld voor plaatselijke werkgroepen die zich voor een 'leefbare pluri forme samenleving' inzetten, ter wijl nog een andere brochure is geschreven met het oog op de ge meenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Daaraan mogen voor het eerst ook buitenlanders die al vijf jaar in Nederland wo nen deelnemen. Zestig jaar Volgende maand bestaat het Bijbels Museum in Amsterdam (Herengracht 366) zestig jaar. Het eigenlijke begin ligt al in 1851, toen de student theologie Leendert Schouten een precies op schaal gemaakt model van een tabernakel (tempeltent als genoemd in het bijbelboek Exo dus) met een aantal verzamelde voorwerpen aan het publiek ten toonstelde. Later groeide de pas torie van dominee Schouten uit tot een echt museum, dat toen al regelmatig door buitenlanders werd bezocht. Met deze 135 jaar kan het Bijbels Museum zich een van de oudste musea van ons land noemen. Het trekt jaarlijks ongeveer 30.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. In 1905 overleed ds. Schouten. Pas in 1925 werd de collectie, mede door toedoen van de latere minister van onderwijs dr. J. de Visser (toen bestuurslid van de Centrale Bond voor Inwendige Zending), weer openbaar ge maakt. Een halve eeuw was het museum gevestigd in een kan toor aan de Hemonylaan in Am sterdam. Met steun van het Ne derlands Bijbelgenootschap werd het in 1975 overgebracht naar het 'Bijbelhuis' aan de He rengracht. Een bijzonderheid is wel, dat het museum als een van de wei nige in Nederland vrijwel zonder overheidssubsidie werkt. In feite wordt het in stand gehouden door de vele donateurs, die jaar lijks minimaal een tientje storten en daarvoor met hun huisgeno ten gratis toegang hebben. Tot nu toe is het steeds maar nét ge lukt, het museum met deze gif- ten open te houden. Ter gelegenheid van het 60-ja- rig bestaan wordt op woensdag 12 juni een gratis 'open dag' ge houden. Alle bezoekers krijgen dan een jubileumbrochure. Die dag komt ook een 64 pagina's tel lende catalogus (f 5) uit. (Het Bijbels Museum (Heren gracht 366, 1016 CH Amsterdam, telefoon 020-242436) is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 5 uur en op zondag en christelijke feestdagen van 1 tot 5 uur. Voor groepsbezoek kan men het best een afspraak ma ken). Jubilaris. Op zondag 16 juni hoopt pastoor W. Heijster van de Petruskerk in Leiden zijn 25-ja- rig priesterfeest te vieren. Hoe wel de pastoor nog maar acht maanden hier werkt, wil de paro chie aan dit jubileum zeker aan dacht besteden. Tijdens de hoog mis van die dag zullen alle koren (kinderen, jongeren, dames en heren) meewerken en na afloop Hervormde Kerk: beroepen te Vroomshoop A. J. de Bue Nij- verdal, te Soesterberg (deelwerk) kandidaat mevrouw S. Hove- stad-de Jong Rhenen; benoemd tot hulpprediker te Buurmalsen A. Diepeveen, bijstand in het pastoraat te Scherpenzeel en Eist; bedankt voor Nunspeet J. Nicolaï Nieuwendijk, voor Ach terberg (deelwerk) A. Beens Hui zen. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: beroepen te Utrecht H. Drost Eemdijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11