r .J
lichtvoetige satire op de maatschappij
Japan moet niets hebben van 'Mishima'
Harde politieman
onder pacifisten
Een naïeve ambassadeur
r sr'iM11' •|I"
"«lib. "Ik "II
Televisie
Vrij circuit
VRIJDAG 24 MEI 1985*
PAGINA 19
'Witness': sterke thriller
Robert Mitchum als de ambassadeur, Ellen Burnstyn als zijn vrouw en Donald Pleasence als een Israëlische
minister. (foto Pr)
'Ambassador': drakerig
'De ambassadeur'; regie: J. Lee
Thompson; met Robert Mitchum,
Ellen Burstyn en Rock Hudson;
Luxor, Leiden, 12 jr.
Je hoeft niet eens dagelijks de
krant te lezen, niet eens naar het
televisiejournaal te kijken om te
weten dat de conflictsituatie in het
Midden-Oosten een heel ingewik
kelde is. Een kwestie van de lange
adem, van uiterst omzichtige di
plomatiek. En dan nog is het de
vraag of er ooit een oplossing
komt.
In 'De ambassadeur' wordt het
vraagstuk van het Midden-Oosten
op een wel heel naïeve manier aan
gestipt. In de persoon van de Ame
rikaanse ambassadeur in Israël
(Robert Mitchum) wel te verstaan,
die denkt een oplossing te kunnen
vinden door een dialoog tussen
jonge Israëli's en Palestijnen op
gang te brengen. Een bij voorbaat
tot mislukken gedoemde poging,
die totaal voorbij gaat aan de
werkelijke betekenis van het pro
bleem.
Ambassadeur Hacker wandelt
met de poten van een dinosaurus
door de porseleinkast heen en dat
is in de eerste vijf minuten al oor
zaak van een stevig bloedbad. De
man heeft echter zijn lesje nog niet
geleerd en aan het slot ontaardt
zijn diplomatie in een ware slacht
partij onder Israëlische en Pale
stijnse studenten. Door een fana
tieke groep Palestijnen overigens.
Want in zoverre kiest de film wel
partij: de Palestijnse separatisten
zijn de schuld van alle ellende.
Volgens goed politiek gebruik
zou de man na zo'n debacle een en
kele reis terug naar de VS krijgen;
maar niet in 'De ambassadeur'.
Sterker nog: de man wordt op een
kaarslicht-aubade van de Israëli
sche jeugd getrakteerd.
Vals sentiment en een totaal
voorbijgaan aan de realiteit ken
merken dit Golan/Globus-produkt
van regisseur J. Lee Thompson.
Een totaal overbodige intrige van
de ambassadeursvrouw die rolle
bolt met een PLO-man dient ner
gens anders toe dan om een beetje
romantiek in het brute geheel te
weven. De enige geloofwaardige
rol komt nog van Hackers veilig
heids-agent (Rock Hudson), maar
ook die kan niet verhinderen dat
'De ambassadeur' een drakerig,
naïef en wanstaltig wanprodukt is
geworden.
ANNEMIEK RUYGROK
'Witness' mocht dit jaar de toon
zetten voor het filmfestival van
Cannes. Een openingsfilm die ger
tuige de berichten echter niet door
veel fraais werd gevolgd. Cannes
viel tegen, zo viel overal te lezen,
maar 'Witness' mocht na het suc
ces in Amerika ook op een gunsti
ge ontvangst in de sjieke badplaats
rekenen.
De belangstelling is daarbij voor
al naar Harrison Ford uitgegaan.
Men vond het opvallend dat de
Amerikaanse steracteur (Indiana
Jones) zijn talenten stak in een
minder prestigieus project. Dat
zijn status er echter alleen maar
mee werd opgeschroefd, dankt
Ford vooral aan regisseur Peter
Weir. Hij is een Australiër die eer
der naam maakte met 'Gallipoli' en
vooral 'The year of living dange
rously' en daarmee nu naar Holly
wood reikt. Beide waren films
waarin mensen in ongewone situa
ties werden geplaatst en dat procé
dé volgt hij hier nu ook. Zelfs in
nog sterkere mate.
Harrison Ford speelt politieman
John Book die bescherming moet
zoeken bij een streng religieuze ge
meenschap. Dat komt zo: een jon
getje van die gemeenschap is in
Philadelphia getuige van een
moord. Book leidt het onderzoek
en komt er al snel achter dat de po
litie zelf als verdachte bij de zaak
betrokken is. Hij weet dan zichzelf
bedreigd en met hem zijn jeugdige
getuige, Samuel Lapp. Samen met
deze Samuel en zijn moeder zoekt
Book beschutting bij de Amish
gemeenschap.
Deze Amish stammen af van
Zwitser-Duitse anabaptisten. Ze
zijn behalve gelovig en pacifistisch
ook wars van alle produkten die de
welvaart voortbracht. Geen koel
kast of telefoon komt het huis in,
de film wordt qua sfeer ver in de
■«lllli.. "'«Illli.. ">l
'Witness'; regie: Petei
Weir; hoofdrollen: Harri
son Ford en Kelly McGil-
lis; theater: Lido, Leiden;
leeftijd: 12 jaar
iiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiumi
tijd teruggeworpen. 'Witness' doet
dan in met name de verfilming van
het landschap sterk denken aan
'Days of Heaven' van Terence Ma-
lick.
Books pose van onverschillige
hardheid contrasteert daarbij mooi
met de leefwijze van de Amish.
Weir brengt dat laatste met een ze
kere bewondering voor de puur
heid van het bestaan, al sluit hij
ook niet de ogen voor de onwrikba
re rechtlijnigheid. Als er iets moois
opbloeit tussen Samuels moeder
(mooie rol van Kelly McGillis) en
Book, wordt dat wreed verstoord.
De onnadrukkelijke maar fraaie
manier waarop die scene is
verfilmd, tekent heel sterk de grote
kracht van Weir: Book sleutelt aan
zijn auto die is geparkeerd in een
hooischuur. Rachel zit naast hem.
De autoradio produceert opeens
een nummer van Sam Cooke en
dat biedt de twee gelegenheid toe
nadering tot elkaar te zoeken. Het
mondt uit in een soort parings
dans. Een heel voorzichtig spel van
aantrekken en afstoten, want bei
den beseffen hoe utzichtloos de
liefde is. Werkelijk prachtig
verfilmd.
Alleen die scene is al een bezoek
aan 'Witness' waard.
BART JUNGMANN
'Les Favoris de la lune': geslaagd
'Les favoris de la lune' is de vierde
lange speelfilm van de in ons land
vrijwel onbekende Georgiër Otar
Iosseliani. De vorige drie films zijn
hier weliswaar dankzij Film Inter-
natinal te zien geweest, maar de
echte doorbraak komt nu pas met
deze eerste buiten Rusland ge
draaide produktie. 'De gunstelin
gen van de maan' is de aan Shakes
peare ontleende, eufemistische be
naming voor dieven. Die komen
we dan ook volop in alle soorten en
maten tegen.
'Les favoris de la lune'; re
gie: Otar Iosseliani; thea
ter: Kijkhuis, Leiden.
iiiniiniiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiii
Tientallen personen trekken aan
de toeschouwer voorbij, zonder dat
één van hen als als hoofdpersoon
kan worden aangeduid. De hoofd
rol wordt vervuld door twee oude
en dus waardevolle objecten: een
Sèvres servies en een schilderij. In
het begin laat de film zien hoe bei
de kunstwerken met zorg en liefde
worden gemaakt in respectievelijk
de achttiende en negentiende
In het hedendaagse Parijs vin
den we ze terug op een kunstvei
ling. Daarna zullen de werken
steeds weer van eigenaar wisselen,
dankzij de nijvere arbeid der die
ven. Tevens wordt een proces van
onvermijdelijk verval in gang ge
Een scène uit 'Les favoris de la lune': een somber maar lichtvoetig beeld van de mensheid.
zet: bij elke diefstal wordt het
schilderij achteloos uit de lijst ge
neden, waardoor het steeds kleiner
wordt; van het servies breekt keer
op keer een deel. Uiteindelijk rest
er slechts een van scherven aan el
kaar geplakt bord, dat dienst doet
als asbak.
De objecten gaan van hand tot
hand en belanden zo in elke laag
van de bevolking. De meeste per
sonen leven langs elkaar heen en
zijn zich niet bewust van de wijze
waarop het toeval hen via voorwer
pen verbindt. Het verlangen naar
bezit kenmerkt elk personage in de
(foto pr)
film en ieder mens in het alge
meen, of minstens de mensen in de
kapitalistische maatschappij. Die
bezitsdrang maakt alle mensen,
rijk en arm, gelijk en gelijkelijk on
menselijk. Want veel gevoel voor
de medemens kan men niet op
brengen: men bespiedt en bedriegt
elkaar en is uitsluitend uit op eigen
gewin. Zelfs de liefde is koopwaar
geworden bij de hoeren in leven en
dood wordt gehandeld door wa
penfabrikanten.
Op kinderen hoeven we onze
hoop ook niet te vestigen, want zij
stoppen zich vol met zoutjes en lig
gen apatisch voor de televisie siga
retten te roken. Alleen tussen
mens en dier lijkt een band van
trouw en liefde te kunnen bestaan,
hoewel ook dat nogal twijfelachtig
is, gezien de grote hoeveelheid
bontjassen die voorbij lopen.
Al met al is het een somber beeld
van de mensheid, dat Iosseliani
schetst. Toch is de film alles behal
ve zwartgallig, pessimistisch of
zwaar op de hand. Het is een bui
tengewoon lichtvoetige satire
gworden, waarin met name de Pa-
rij se bourgeois het zwaar te verdu
ren krijgt. Alle gebeurtenissen zijn
door Iosseliani met dezelfde dis
tantie geregistreerd, of het nu het
opblazen van een standbeeld door
drie oveijarige anarchisten betreft,
of het koelbloedig vermoorden van
de inspecteur van politie. Op speel
se wijze houdt Iosseliani ons een
spiegel van de hedendaagse maat
schappij voor. Zelf mogen we uit
het één en ander onze conclusies
trekken.
Iosseliani's voorkeur lijkt in elk
geval te liggen bij de mensen die
helemaal onderaan staan op de
maatschappelijke ladder. De zwar
te vuilnisman is in hèt afval van de
burger nog op zoek naar verborgen
schatten en daarvoor wordt hij uit
eindelijk beloond. Ook deze men
sen echter laten zich leiden door
hun verlangen naar bezit en dat be
zit de mens (ten kwade) verandert,
verkondigde lang geleden al ie
mand anders: Karl Marx.
LEONARD ENGEL
Film over omstreden schrijver genegeerd
TOKIO - Yukio Mishima. Bij le
ven was hij één van Japan's be
kendste schrijvers, tot hij met veel
bravour publiekelijk zelfmoord
pleegde. Vijftien jaar na zijn dood
is de bloemrijke figuur het onder
werp van een speelfilm, die door
de Japanse bioscopen geweerd
dreigt te worden. Het Internationa
le Film Festival van Tokio heeft al
besloten de film begin volgende
maand niet te draaien. De acteurs
zouden met de dood zijn bedreigd
door ultra-rechtse bewonderaars
van Mishima.
door
Ruud Kreutzer
'Mishima' werd vorige week ver
toond op het filmfestival in Can
nes. Zo is de merkwaardige situa
tie ontstaan, dat een kwalitatief
goede film over een Japanse kun
stenaar, opgenomen in Japan, met
Japanse acteurs, in de Japanse
taal, waarschijnlijk door het Japan
se publiek niet gezien zal worden.
De media in Japan doen tot nu toe
mee aan de samenzwering van de
stilte, maar dat zal wel ophouden
als de film inderdaad internationa
le erkenning krijgt.
Er zijn vele verklaringen in om
loop voor de Japanse weerbarstig
heid. Eén ervan is dat de film is ge
maakt door een buitenlandse regis
seur (Paul Schrader). Dat is op zich
al opmerkelijk, net als het feit dat
ook de twee biografieën over Mis
hima zijn geschreven door niet-Ja-
panners. Mishima is een taboe-on
derwerp in Japan, aldus Schrader,
die een uitstekende staat van
dienst heeft. Hij schreef het script
voor bijvoorbeeld 'Taxi Driver' en
regiseerde onder meer 'American
Gigolo'. Daar kan het dus niet aan
liggen.
De organisatoren van het (eerste)
filmfestival in Tokyo, die mikken
op erkenning als één van de vaste
jaarlijkse filmfestivals, hebben on
langs een tipje van de sluier opge
licht. Ultra-rechtse organisaties
hebben gedreigd het festival te ver
storen, als 'Mishima' zou worden
vertoond. Om 'veiligheidsredenen'
wordt daarvan derhalve afgezien.
Producent boos
De producent van de film, Tom
Luddy, windt zich daar erg over
op: "Een filmfestival dat interna
tionale erkenning nastreeft, deinst
niet terug om een kwaliteitsfilm te
vertonen, omdat een of andere ex
tremistische groep dreigt daarte
gen te protesteren. Als de Ku Klux
Klan in Amerika zou dreigen te de
monstreren tegen een film die hen
niet aanstond, dan zou het festival
de politie laten komen en het recht
om de film te laten zien verdedi
gen", aldus Luddy.
Ultra-rechtse splintergroepen
hebben van Mishima een idool ge
maakt, zeer ten onrechte volgens
regisseur Paul Schrader. De ro
mantische schrijver eindigde zijn
leven door rituele zelfmoord (hara
kiri) te plegen ten overstaan van
zijn privé-legertje, onder het roe
pen van de kreet 'Leve de Keizer'.
Zijn politieke ideeën zijn echter te
onsamenhangend om serieus te ne
men. Verder dan romantische
heimwee naar het 'echte' Japan
van de samurai-ridders reikt het
niet.
De gemiddelde Japanner vond
het maar een raar gedoe, de thea
trale wijze waarop de 45-jarige Mis
hima op 25 november 1970 een ein
de maakte aan zijn leven. Maar
door rechtse extremisten is hij tot
patroonheilige verheven. Zij ac
cepteren niet dat zijn naam ijdel
wordt gebruikt.
Mishima's zelfmoord was de ui
terste consequentie van het ideaal
om de kloof te overbruggen tussen
zijn artistieke werk en zijn privé-
leven. Dat is ook wat Schrader zo
boeit in deze figuur. "Ik had hem
moeten uitvinden, als hij niet had
bestaan".
Mishima bracht zijn personages
niet alleen tot leven in zijn boeken,
maar trachtte ze ook in zijn eigen
leven te laten terugkeren. Hij kon
helemaal in de ban raken van de
meest uiteenlopende bevliegingen,
zoals body-building, homoseksua
liteit (hij was zelf homoseskueel,
maar tevens getrouwd en vader
van drie kinderen) en de militaris
tische traditie van de samurai's.
"Mishima breekt met een funda
mentele doelstelling van de
kunst", zegt Schrader. De meeste
kunstenaars schrijven problemen
of obsessies van zich af, Yukio Mis
hima niet. "Ik geloof dat je per
soonlijke problemen kunt verzach
ten, en gevaarlijke gedachten kunt
bezweren, door ze artistiek te ver
werken. Wanneer Mishima schrijft
over iemand die zelfmoord wil ple
gen, had dat op hem juist het effect
dat zijn zelfmoord-fantasieën in
tensiever werden", zegt Paul
Schrader over de film, waar hij vijf
jaar aan heeft gewerkt.
'The Ambassador' - Luxor, Leiden.
'Witness* - Lido, Leiden.
'De bedrieger' - Een enkele keer la
chen om Jean-Paul Belmondo, Eu
ro 3, Alphen.
'The never ending story' - Fantas
tisch sprookje. City 1, Katwijk.
'The key' - Liefdesverhaal tijdens
Tweede Wereldoorlog, City 2, Kat
wijk.
'Hells Angels USA' - Actiefilm vol
geweld, City 4, Katwijk.
BLIJVERS
'Amadeus' - Milos Formans specta
culaire verfilming van het toneel
stuk van Peter Shaffer over Mozart
en Salieri, Studio, Leiden.
'Beverly Hills Cop' - Eddie Murphy
als het grote fuifnummer in lach
film, Lido, Leiden, Euro, Alphen.
'Into the night' - John Landis laat
heel wat bekenden opdraven voor
actiefilm met komische noot, Lido,
Leiden.
'The postman always rings twice' -
Broeierig liefdesdrama met Jack
Nicholson en Jessica Lange, Tria
non, Leiden.
'Falling in love' - Drakerig verhaal
met Meryl Streep en Robert de Ni-
ro, Euro, Alphen.
'Passage to India' - David Lean ging
te clichématig te werk, Lido, Lei
den.
'Missing in Action' - Chuck Norris
slaat er op los in actiefilm, Euro, Al
phen.
SEXFILMS
•Wilde sexparties' - Rex, Leiden
'Maak je borst(en) maar nat' - City
3, Katwijk.
NACHTFILMS
'Sweethearts' - Rex, Leiden.
'Over sex gesproken' - Euro, Al
phen.
'Beverly Hills Cop' - Euro, Alphen.
'Je bent helemaal te gek' - Euro, Al-
DEN HAAG
'The cotton club' - Asta (463500), 12
jr.
'Witness' - Asta, 12 jr.
'The killing fields' - Asta, 12 jr.
•Amade.us' - Babylon 1 (471656), al.
'Into the night' - Babylon 2, 12 jr.
'Les uns et les autres' - Babylon 3,
al.
'Beverly Hills cop' - Cineac 1
(630637), al.
'Young warriors' - Cineac 2,16 jr.
'Repoman' - Cineac 3,16 jr.
'Duin' - Euro (667066), 12 jr.
'A passage to India' - Metropole 1
(456756), al.
'Metropolis' - Metropole 2, al.
'Birdy'-Metropole 3, 12 jr.
'Falling in love' - Metropole 4, al.
'Het bittere kruid' - Metropole 5, al.
'Beverly hills cop' - Odeon 1
(462400), al.
'De Nurds slaan terug' - Odeon 2,12
jr-
'Ontwakende verlangens' - Odeon 3,
16 jr.
'The falcon the snowman' -
Odeon 4,16 jr.
'Meisjes in extase' - Le Paris 1
(656402), 18 jr.
'Hete speeltjes' - Le Paris 2, 18 jr.
•Hercules II' - Passage (460977), 16
AMSTERDAM
'Witness' - Alfa 1 (278806), 12 jr.
'Enrico IV'- Alfa 2,16 jr.
'Reuben, Reuben' - Alfa 3, al.
'Repo man' - Alfa 4, 16 jr.
'Metropolis' - Alhambra 1 (233192),
al.
'Dune' - Alhambra 2, 12 jr.
'Amadeus' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
'Falling in love' - Cinerama, al.
'Dune' - Calypso 1 (266227/234876),
12 jr.
'2010' - Calypso 2, al.
'Het heetste hoertje blijft op tempe
ratuur' - Centraal (248933), 18 jr.
'48 hours' - Cineac (243639), 16 jr.
'Les nuits de la pleine lune' - Cine-
center (236615), 16 jr.
'Brazil' - Cinecenter, al.
'The world according to Garp' - Ci
necenter, 12 jr.
'Under the volcano' - Cinecenter, 16
jr.
•Witness' - Cinema 1 (151243), 12 jr.
'Beverly Hills Cop' - Cinema 2, al.
'Clockwork orange' - Cinema Rex
'Stop making sense' - City 2, al.
'De Nurds slaan terug' - City 3,12 jr.
The woman in red' - City 4, al.
'A passage to India' City 5, al.
The falcon the snowman' - City 6,
16 jr.
'Into the night' - City 7,12 jr.
'Les princes' - Kriterion, (231708), 16
jr.
'Les favoris de la lupe' - Studio K
(231708), 16 jr.
'Viva Vanessa' - Parisien (248933),
18 jr.
'The house of the long shadows' -
Rembrandtpleintheater 1 (223542),
16 jr.
'Trading places' - Rembrandtplein
theater 2, al.
'Kaos' - The Movies 1 (245790), 16 jr.
'CÜ1 de sac' - The Movies 2,16 jr.
'Man of flowers' - The Movies 3; 16
jr.
'The cotton club' - Tuschinski 1
(262633), 12 jr.
'Witness' - Tuschinski 2,12 jr.
'A passage to India' - Tuschinski 3,
al.
'The killing fields' - Tuschinski 4,12
jr.
'Het bittere kruid' - Tuschinski 5, al.
'Into the night' - Tuschinski 6,12 jr.
'Birdy' - De Uitkijk (237460), 12 jr.
In navolging van de Duitse tv be
gint de TROS maandag (20.25
uur, Nederland 2) met een film
keuze. Drie films worden aange
boden en de kijker mag zeggen
welke film daadwerkelijk uitge
zonden wordt. Althans de lezer
van TROS-Kompas mocht dat,
want daarin zat de keuzebon.
Echte toppers heeft de omroep
zijn leden deze eerste keer niet
voorgelegd. 'De dwaze lotgeval
len van Sherlock Jones' is een
mislukte komische variant op
Sherlock Holmes, gemaakt door
Nikolai van der Heyde met Piet
Bambergen in de hoofdrol. 'Ca
ravan to Vaccarès' is een weinig
bekende verfilming van een
boek van Alistair MacLean. Het
gaat over een smokkeloperatie
uitgevoerd door Hongaars zigeu
ners. Keuze drie is de Oostenrijk
se film 'En eeuwig zingen de
bossen'. Een oude boer wordt
boos op zijn adellijke buren als
zijn zoon wordt gedood.
Beter en in elk geval leuker
dan deze drie films is 'Private
Benjamin' waarin Goldie Hawn
een hoofdrol speelt. Ze speelt de
naïeve Judy Goodman die het
wel aardig lijkt om in militaire
dienst te gaan. Dat valt bitter te
gen, op zoveel discipline had ze
niet gerekend. Maar met veel
doorzettingsvermogen slaagt ze
er uiteindelijk in de gehate supe
rieuren een hak te zetten. De film
is donderdag te zien op Neder
land 1 (21.40 uur).
In de Visconti-reeks zendt
Duitsland 2 zondag om 22.00 uur
de film 'Rocco en zijn broers' uit.
Gemaakt in 1960 en stellig één
van.de beste films die Luchino
Visconti maakte. Hij behandelt
daarin de nog altijd actuele im-
Goldie Hawn, hoofdrolspeelster
in 'Private Benjamin', (foto anpj
migratie binnen Italië. Mensen
die uit het arme zuiden naar het
noorden trekken om daar in de
industrie werk te vinden. De
Zuiditalianen klonteren samen
en zoeken bij elkaar bescher
ming tegen de minachting van
de Noorditalianen. Rocco en zijn
broers trachten daar bovenuit te
komen. Twee lukt dat: de één
wordt bokser, de ander moorde-
Wie zelf wil kiezen en niet af
hankelijk zijn van de lezers van
het TROS-Kompas kan als vrij
wel altijd vrijdag &an de slag:
België 1 vertoont 'Carrie', de ma
gische thriller die Brian de Pal-
ma beroemd maakte (20.25 uur),
Nederland 2 brengt 'Een zaak
van leven en dood', een thriller
van George Schouten waarin
Carla Hardy allerlei fobieën heeft
en ten slotte op Duitsland 2 'Fa
rewell my lovely', een thriller
met Robert Mitchum gebaseerd
het werk van Philip Marlowe
(23.15 uur).
Het Filmhuis LVC vertoont van
avond tot en met zondagavond
'Gebroken Spiegels' van Mar
leen Gorris (21.15 uur).
Woensdag 29 mei gaat hier 'Na-
plo' van de Hongaarse regisseuse
Marté Meszaros in Leidse pre
mière. Deze film werd vorig jaar
in Cannes bekroond met de prijs
van de jury. Het is in grote lijnen
een autobiografische film over
de tijd en de gebeurtenissen in
het na-oorlogse Hongarije, ge
zien door de ogen van een vijf
tienjarig meisje, Juli. Haar oun
ders zijn in de oorlog overleden
en zij wordt opgenomen door
Magda, een oudere vrouw die
vroeger in de revolutie heeft ge
vochten. Nu heeft zij zich opge
werkt tot directrice van een ge
vangenis. Zij wil het meisje
adopteren, maar deze wijst elke
toenaderingspoging af.
Ook Janos, een oude vriend
van Magda, die sprekènd op Ju-
li's vader lijkt, kan het agressieve
en ongenaakbare meisje niet hel
pen. Net als Meszéros spijbelt
Juli voortdurend en brengt die
tijd door in de bioscoop, waar zij
zich vergaapt aan melodrama-
's.(20.00 en 21.15 uur)
Donderdag draait in het film
huis LVC '1984' van Michael
Radford naar het beroemde boek
van George Orwell over een toe
komstige, zeer beangstigende sa
menleving. (20.00 en 22.15 uur).
Bij K O is dinsdag de laatste
film in een serie 'hoogtepunten
uit de filmgeschiedenis' te zien:
'Die Blechtrommel' van Volker
Schlöndorff. De film is geba
seerd op de roman van Günther
Grass. Het is de geschiedenis van
een jongen die vanaf zijn derde
jaar - uit protest - niet meer ver
der groeit. Hij wordt ouder, maar
zijn omgeving blijft hem als een
kind beschouwen. Als symbool
van zijn protest draagt hij voort
durend een blikken trommeltje
bij zich. (20.15 uur).