Bekende namen op North Sea Jazz Festival Miljoen voor een Van Ruysdael Jaap Kanbier: veel ldeur- en vormgeweld Nederlandse kostuums in Haags Gemeentemuseum WOENSDAG 22 MEI 1985 Beeldende kunst hangt al lang niet meer alleen in mu sea en galeries. In enkele ja ren is het werk van kunste naars alomtegenwoordig ge worden. Je ziet kunst bij de koffie en het sporten, tijdens het knippen en scheren en op weg naar de operatieta fel. Daarom een serietje over oorden in Leiden en omge ving, die in de eerste plaats een ander doel hebben, maar daarnaast óók beeldende kunst exposeren. Vandaag auberge De Kie viet in Wassenaar en koffie huis het Leidse Beleg in Lei den. De Kieviet Brandweercommandant Post kijkt zorgelijk naar de zeventig vierkante meter beschilderd lin nen, die in de tuin van auberge De Kieviet nog hangt na te drup pen van een regen- en hagelbui. De onderkant van het doek hangt op de grond en dreigt soms de vijver in te waaien. "Windkracht negen is nog wel wat anders. Dat houden die touwtjes nooit", stelt de com mandant vast. Hij belooft die morgen nog een ladderwagen te sturen om de schildering van tien bij zeven meter deugdelijk te bevestigen. Het grote doek, dat zich in een krans van bladeren weerspiegelt in het water, is de blikvanger van een expositie van het werk van jonkheer Kees A. van Citters, dat in de sjieke auberge hangt. Het is voor het eerst dat De Kieviet zich ook in de tuin zo opvallend als expositieruimte presenteert. Mevrouw M. Gandini is gast vrouw in De Kieviet. Ze heeft het in de ochtenduren druk met het uitgeleide doen van de hotelgas ten. - "Bonjour monsieur, bien dormi?, vanzelfsprekende gast 'Massale eenzaamheid' in de tuin van auberge De Kieviet in Wasse- iaar. Op de voorgrond jonkheer Kees A. van Citters. (foto Holvast) vrijheid voor wie niet op en dub beltje hoeft te kijken. - Dat geeft de mogelijkheid het werk van de jonge jonkheer op het gemak te bekijken. Dat is het zeker waard. Jonkheer Kees is negentien jaar jong en volgens het informa tiestencil telg van een adellijk ge slacht dat al sinds de achttiende eeuw kunstenaarsbloed door de aderen heeft stromen. Meestal is een dergelijk beroep op voorva derlijke aanleg een slecht voorte ken. In zijn geval gaat dat niet op. Het grote doek buiten doet al de fantasie en werkdrift vermoe den, die door het werk binnen wordt bevestigd. In lounge, eet zaal en hal zijn met veel zorg veertig werken opgehangen, die - en dat is bijna niet te geloven - in een periode van twee maanden zijn gemaakt. Hij maakt gebruik van technieken als waterverf, gouaches, olieverf en pastel om zeer uiteenlopende onderwerpen vast te leggen. De stijlen zijn al even gevarieerd: soms lijken de vaag mythologische doeken ver dacht veel op meta-realisme, an dere werken doen expressionis tisch of surrealistisch aan. Er hangen ook doeken die aan air- brush-techniek doen denken: in schakeringen van één kleur uit gevoerde achtergronden, waarop een in zwart geschilderd figuur tje. Het is, zeker wat de compositie betreft, niet allemaal even ver rassend. Maar je kunt zien dat Van Citters het schilderen in z'n vingers heeft. En het feit dat hij deze doeken in zo korte tijd heeft gemaakt, dwingt bewondering af voor 's jonkheers produktiviteit. Hij heeft tegen de klok moeten werken, want bij zijn vorige ten toonstelling in zijn woonplaats Heemstede is al het geëxposeer de werk verkocht. Als je de prij zen van de doeken in De Kieviet optelt, kom je op een bedrag van zestigduizend gulden uit. Dat zou geen onaardige omzet zijn. Inmiddels heeft mevrouw Gandini de laatste gasten uitge bonjourd. Ze vertelt dat zij tus sen de bedrijven door ook de ex posities in De Kieviet regelt. Sinds zes jaar zijn er maandelijk se tentoonstellingen. "Ik heb zelf niet echt verstand van beeldende kunst", zegt ze meteen al. "Kan zelf nog geen penseel vasthou den. Ik ga op mijn gevoel af'. door Ariejan Korteweg "Wat ik mooi vind hoeven de gasten nog niet mooi te vinden. In het begin hadden we een ex positie met deels heel geraffi neerde naakten. Ik ben er om uit gescholden totdat ik in tranen was. Laat mij maar bij m'n bed den en biefstukjes blijven, dacht ik. Daarna hingen er boerderij tjes, dat vonden de mensen weer te ouderwets. Barst, zei ik. Ik ben 'De Hanoi-foto's van Kees Planqué in het Leidse Beleg', (foto Holvast) doorgegaan en doe nu wat ik zelf wil. Ik vraag de kunstenaars twee of drie werken mee te ne men en dan kijk ik of het ge schikt is voor De Kieviet". De map met tentoonstellingen van de afgelopen jaren wijst uit, dat de wanden van de auberge zeer uiteenlopend gevuld wor den: paarden, zeegezichten, ab stracter wandkleden, kantwer ken, soms ook kindertekenin gen. De exposanten variëren van gevestigde kunstenaars tot huis vrouwen met een hobby. "Ieder een moet hier een kans krijgen", vindt mevrouw Gandini. Er wordt bij De Kieviet opval lend goed verkocht. Het is geen uitzondering als van een exposi tie van stillevens of bloemschil- derijen de helft of meer een eige naar vindt. De grootste groep van kopers bestaat volgens me vrouw Gandini uit speciaal voor een expositie naar De Kieviet komen. Buitenlandse reizigers nemen zelden wat mee. Het werk hangt gratis, bij ver koop berekent De Kieviet een kleine provisie. Inmiddels is de brandweer gearriveerd. Met verontschuldi ging, want eerst moest een schaap uit een hekwerk worden bevrijd. Het magnum opus 'Mas sale eenzaamheid' wordt aan een dik nylon koord hoger gehangen. Een reus lijkt zeepbellen te strooien in een hemelsblauwe lucht. In elke zeepbel een be roep: doodgraver en verkeers agent, dokter en professor. "Kunt u er een brandweerman op ontdekken", vraagt mevrouw Gandini de hulpvaardige spuit gast. "Ach mevrouw, wij worden wel vaker vergeten", is zijn ant woord. Leidse Beleg De expositie bij koffiehuis Leidse Beleg aan de Hooigracht is van geheel andere aard. De term 'expositie' moet hier zelfs met enige aarzeling worden ge bruikt. Bij binnenkomst sprin gen vier foto's meteen in het oog. Ze hangen rechts van de ingang. Vol verwachting het interieur rondspeurend naar andere foto's, zijn die zo gauw niet te beken nen. "Dit is de hele tentoonstel ling", verklaart eigenaar Willem van der Heijden. "Meer ruimte hebben we niet". Die vier foto's zijn gemaakt in Hanoi door Kees Planqué. Hij is lid van het Medisch Comité Ne- derland-Vietnam en geen be roepsfotograaf. Toch zijn het sfeervolle foto's. Je ziet een jon gen, die met ontbloot bovenlijf aan een pers draait. Volgens Van der Heijden maakt hij schoenzo len. Andere foto's tonen een deli- berend ouder koppel op straat, een figuurtje in een geïmprovi seerde regenjas in een haast Hol lands landschap en een oude man met vlindervormige zonne bril, die in gesprek is met een Jongetje. Van der Heijden vertelt dat hij meestal via, via foto's van vrien den en bekenden heeft hangen. Vaak Leidse amateurfotografen, maar soms ook iemand die met fotograferen zijn brood verdient. Hij noemt Rohde, Rombouts en Koren en foto's van Groenland, New York en Leidse stadsge zichten. "We hadden er net een wandje voor over", zegt hij. "Dus waar om zou je daar dan geen foto's hangen. Verkocht wordt er niet veel, maar dat is ook niet de be doeling. Wel komt het soms voor dat iemand alleen voor de foto's naar binnen komt. Die kijkt even om een hoekje en is dan weer vertrokken". DEN HAAG (ANP) - Ongeveer 110 groepen zullen musiceren op het tiende North Sea Jazz Festival, dat op 12,13 en 14 juli wordt gehouden in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Het festival werd in 1976 op poten gezet door de Haag se impresario Paul Acket. Toen trok het 9.000 bezoekers, vorig jaar 34.000, van wie een kwart uit het buitenland. Het bestuur van de Stichting North Sea Jazz Festival vergeleek die resultaten maandag met de moeite die het gekost heeft het festival te' laten voortbestaan. „Onwillige ambtenaren van WVC en een incapabele Raad voor de Kunst bleven ons bestaansrecht hardnekkig ontkennen", zei pen ningmeester Wiebe Buma bij de presentatie van het nieuwe con cert-programma. Aan de totale kosten van het festival dragen het rijk en Den Haag samen achttien procent bij. Zes procent komt via de zaalhuur weer in de gemeente kas terecht. De provincie Zuid- Holland heeft een subsidie gewei gerd, volgens de stichting op grond van valse voorlichting door de Cul turele Raad voor Zuid-Holland. De festival-organisatie heeft nu een sponsor gevonden in een Ja panse fabrikant van beeld- en ge luidsapparatuur. Die maakt het mogelijk „ondanks de dollar-peri kelen een programma te presente ren dat zelfs dat van vorig jaar overtreft. Het programma vermeldt de na men van Ella Fitzgerald, Oscar Pe terson Trio, Dizzy Gillespie, het Modern Jazz Quartet, de Paris Reunion Band, Miles Davis, Keith Jarrett en het Sun Ra Arkestra. Blues en soul worden vertegen woordigd door o.a. Ray Charles, Fats Domino, Johnny Otis, B.B. King, en Stevie Ray Vaughan. Uit Zuid-Amerika komen o.a. Astor Piazolla, Astrud Gilberto, Astrud Gilberto en Kip Hanrahan met Jack Bruce. Daarnaast nog tal van artiesten uit eigen land. Het festival heeft dit jaar elf po dia binnen het Congresgebouw en twee tenten erbuiten. OVERLEDEN - De kunstenaar Jan Baptiste de Winter is na een langdurig ziekbed op 55-jarige leeftijd in zijn woonplaats Zaandam overleden. Zijn overlijden is bekendgemaakt door de dienst voor cultuur van de gemeente Hilversum, waar in het cultureel cen trum De Vaart een tentoonstelling loopt van recente plastieken en teke ningen van De Winter onder de titel ,de kwetsbare mens'. Ook in het stedelijk museum in Schiedam worden werken van De Winter geëxposeerd als onder deel van de tentoonstelling .Nederland 40 jaar bevrijd'. Bij Christie's in Amsterdam Sir Patrick Lindsay (links) tijdens de veiling van het schilderij van Van Ruysdael in Amsterdan AMSTERDAM (GPD) - De Engelse veilingmeester Sir Patrick Lindsay heeft gisteravond bij Christie's Amsterdam een schilderij van Salomon van Ruysdael geveild voor een bedrag van 1.083.000 gulden. Een re cordbedrag dat ooit is betaald voor een schilderij op een veiling in Nederland. De koper is een onbekend gebleven Duitser. Het schilderij, de Maas bij Gorkum en geschilderd in 1647, was het laatste van een serie van bijna 200 oude meesters die dinsdagmiddag en -avond onder de veilinghamer kwamen. De veiling bracht in totaal ruim 5,3 miljoen gulden op. Een enorm succes, gezien de prognoses voor de veilingresultaten die tussen de drie en vier miljoen gulden lagen. Een stilleven met bloemen van Jacob van Walscapelle uit 1681 bijvoorbeeld, ging in plaats van de hoogste catalogusschatting van 250.000 gulden voor 820.000 gulden onder de hamer door. Daar komt dan nog 14 procent opgeld bij. Een bruiloftstafereel van Jan Steen bleek daarente gen niet veel boven diezelfde schatting geveild te wor den, namelijk voor 260.000 gulden. Voor een zelfde bedrag veranderde een breugheliaans tafereel van Martin van Cleve van eigenaar. Ruim een ton boven de geschatte opbrengst. Kopers waren vrijwel uitsluitend particulieren en handelaren. De in het internationale gezelschap aan wezige museavertegenwoordigers hielden hun mond. Sir Patric Lindsay toonde zich na afloop uiterst ver heugd over de resultaten van de veiling. „Amsterdam heeft opnieuw laten zien in de voorste gelederen te staan als hét gaat om dit soort veilingen", zo sprak de internationaal vermaarde veilingmeester. "Een kwali tatief goed en breed aanbod en een goede presentatie naar het buitenland, zodat overal in de wereld de kunstkenners weten wat er gaande is, blijken hun vruchten af te werpen. Zelfs de wat matiger werken op de middagveiling verkochten buitengewoon goed. Voor een dergelijke veiling doet Amsterdam niet voor New York of Londen onder", aldus de Britse veiling meester. Expositie bij Stelling Jaap Kanbier - Emotie en agressie in kleurgeweld. Expositie van schil derijen en tekeningen van Jaap Kan- bier Urn 31 mei. Studio Stelling, Lan ge Mare 65. Geopend di. t/m za. van 12-17 uur. LEIDEN - De eerste indruk van de expositie van Jaap Kanbier bij Stelling valt moeilijk te rij men met de eigenlijke aard van diens werk. Oppervlakkig be schouwd lijkt men hier te maken te hebben met door het kleurge bruik en expressiewijze samen hangende werkstukken. De vooral op kleur afgestemde op stelling brengt een gevoel van evenwicht met zich mee. Bij het bekijken van de voorstellingen afzonderlijk is eerder het tegen deel het geval. De schilderijen hebben in vele opzichten een ex cessief karakter dat veroorzaakt wordt door de vaak forse afme tingen, de overvloed aan vormen en de kleuruitbarstingen. Kan- biers gevoelsmatige, vaak hefti ge benadering maakt dat er wei nig ruimte is voor een zorgvuldi ge compositie maar vindt neer slag in een vlakvullend beeld van aaneengesloten vormen. In dit kleur- en vormgeweld houdt Kanbier aan de figuratie, die de bezoeker, soms met enige moeite, kan ontwar(r)en vast; steeds terugkerende elementen zijn menselijke figuren, meest vrouwen, losse lichaamsdelen, ogen en plantmotieven (zelfs een vleesetende plant is met veel ge voel voor symboliek toegepast). Bij een aantal werken, juist die waar mannen en vrouwen samen zijn afgebeeld, overheersen felle emoties, vooral tot uitdrukking gebracht in agressie. Kanbier blijkt ook in staat zijn onbebrei- delde uitingsdrang meer onder controle te kunnen houden, het geen tot aardig resultaat heeft ge leid in 'Morality change'. De titel maakt het begrip van het beeld niet eenvoudiger maar op grond van de uiterlijke kenmerken valt deze geslaagde synthese van for mele- en kleuraspecten te verkie zen boven elders overheersende vormeloosheid. De grote tekeningen volgen in de algemene lijnen de beschrij ving van de schilderijen, al voel de Kanbier hier minder de nood zaak het hele vlak te vullen. Mocht deze groep niet zo'n waar dering vinden, de serie tekenin gen op kleiner formaat is nauwe lijks interessant. Gezien de over dreven mistekening en het wei nig fraaie kleurgebruik zijn deze werken op zijn best nog vinger oefeningen te noemen. Een rond gang langs het geëxposeerde ma teriaal volgt een neergaande lijn die een dieptepunt bereikt in de laatstgenoemde werken. NANCY STOOP. Eén van der werkstuken van Jaap Kanbier, die bij Stelling zijn te zien. (fotopr) DEN HAAG (GPD) - Hendrik Berlage heeft de officiële opening van zijn laatste schepping, het Haags Gemeentemuseum, in mei 1935 niet meer meegemaakt. De ar chitect die de bakstenen bouwwer ken uit onze middeleeuwen als uit gangspunt nam en heilig geloofde in gebruikskunst en degelijk vak manschap, was 78 jaar oud toen hij in 1934 stierf. Zijn meest beroemde ontwerpen staan in Den Haag, het museum, een woonhuis aan de Scheveningseweg en de Christian Science Church. Maar ook in Am sterdam, onder andere de solide ogende Effectenbeurs en het Scheepvaarthuis. Beide steden voelen zich als trot se ouders van een zoon die grote invloed had op de bouwkunst van de twintigste eeuw. Den Haag heeft deze maand zelfs een uitbun dig feest georganiseerd rond de 50e verjaardag van het door Berlage ontworpen Gemeentemuseum. Het feest begint op 24 mei met de heropening van het Nederlands Kostuummuseum dat in het gele bakstenen gebouw van Berlage ei gen zalen en een depotruimte heeft gekregen. Het oude kostuummu seum aan de Lange Vijverberg werd in 1984 wegens geldgebrek gesloten. De collectie van voorna melijk achttiende en negentiende eeuwse kleding werd volgens af spraak aan het Haags Gemeente museum doorgegeven, dat de laat ste jaren onder invloed van conser vatrice Ietse Mey, al enkele malen ontwerpen van hedendaagse cou turiers heeft aangekocht. Binnenhuisarchitect Benno Premsela heeft in het Gemeente museum een opstelling bedacht die museumbezoekers direct zal aanspreken. Geen saaie wandeling langs eeuwen oude binnenhuisjes met aangeklede poppen, maar eta lages met antieke en moderne kle ding naast elkaar. Bij een grote vi trine die als thema draagt 'erotiek' staat een tournure jurk uit 1885 zusterlijk naast half doorschijnen de feestjurken uit 1930 en 1980 of hotpants uit de jaren '60. Zo is ook mannenkleding uit verschillende tijdperken bijeengebracht, geba seerd op een zelfde thema zoals bij voorbeeld sport. In kleine uitstal kasten kan men brilmonturen, armbanden of handschoenen uit deze en de vorige eeuw met elkaar vergelijken. Een grote etalage is voorlopig gewijd aan ondergoed uit een ver verleden: keursjes en veterlijfjes naast kanten onderrok ken en een geborduurde gordel waarop in het Frans de volgende tekst staat: 'Ik kan niet meer adem halen'. door Roelie Meijer Het is de bedoeling dat elk jaar een andere opstelling van kos tuums wordt gemaakt rond dezelf de thema's. In het kostuummuseum worden wisselende exposities gehouden, te beginnen met modefoto's van zes Nederlandse modefotografen. Als openingsmanifestatie van dit nieuwe onderdeel in het Haags Ge meentemuseum worden op 26 mei shows gegeven van architectoni sche sierraden en textielobjecten ontworpen door acht vrouwelijke vormgevers. Aansluitend op de shows worden deze objecten nog drie dagen daarna getoond in de Amsterdamse Galery Ra. Het Haags Gemeentemuseum is 28 mei gratis toegankelijk voor het publiek. Tot de vele nieuwtjes van die dag behoort de opening van een jubileum winkel waarvoor be kende kunstenaars kleine voor werpen hebben ontworpen, zoals een kijkdoosjé gemaakt door Joop Vegter, tegels met geometrische fi guren bedacht door Sol Lewitt, een leren stropdas met gekartelde zoom van Maria Hees. Er zijn films, lezingen en klankconcerten. De Staatsuitgeverij brengt deze dag een herdruk uit van 'Het boek van PTT' dat in 1938 door de typograaf- architect Piet Zwart is ontworpen. Het jubilerende Gemeentemu seum heeft aan elf Haagse kunste naars opdracht gegeven om een werk te maken dat verband houdt met de architectuur of de lichtval in Berlage's museumgebouw en de eerste projecten zijn eind méi ge reed. Als vervolg op de tentoonstelling die het Gemeentemuseum twee jaar geleden heeft gewijd aan de stijl en aan Theo van Doesburg, gaat op 30 mei een korte documen tairefilm over Van Doesburg in première in het museum. In op dracht van de ministeries van WVC en buitenlandse zaken heeft regis seur Frank den Oudsten een En gelstalige film gemaakt vanuit het atelier waarin Van Doesburg heeft gewerkt in het Franse stadje Meu- don. De hele omvangrijke nalaten schap van het echtpaar Van Does- burg is kortgeleden aan de Staat der Nederlanden geschonken. De Haagse burgemeester F. G. L. L. Schols, bezig met afscheid ne men, opent tot besluit van de fees ten rond het Berlage-gebouw op 31 mei eén symposium over stadsver nieuwing als culturele activiteit. Twee dagen achtereen praten ar chitecten, critici, kunstenaars en groenvoorzieners, over de nieuw bouw in de oude stad en over de zogenaamde meerwaarde van een vernieuwde woonwijk. Den Haag is volgens de organisatoren van het symposium een speelse stad vol al lure aan het worden. Als bewijs daarvan zingen op zaterdag 1 juni tegen middernacht alle Haagse ko ren (in totaal 700 stemmen) een pas gecomponeerd Haags lied terwijl een lichtspel met laserstralen van af het Congresgebouw de hemel boven 's-Gravenhage zal doorklie- 1(1) We are the world - Usa for Africa 2(3) Don't you - Simple Minds 3(2) Everybody wants to ru le Tears for Fears 4(4) Rhythm of the night - Debarge 5 (11) Dancing in the dark - Bruce Springsteen 6(8) The Summertime - BZN 7 5) All at once - Whitney Houston 8 (10) Cry - Godley Creme 9 9) Mijn Meissie - Danny de Munk 10 (12) That ole devil called lo ve - Alison Moyet 11 (13) The unforgettable fire - U2 12 6) Nightshift - Commo dores 13 (15) Could it be I'm falling Grant/Graham 14 7) Live is life - Opus 15 (22) In my house Mary Jane Girls 16 (21) You can win if you wanto - Modern Tal king 17 (20) Run to you Bryan Adams 18 (17) 1 feel love - Bronski Beat 19 (26) Kronenburg Park Frank Boeijen Groep 20 (18) One more night - Phil Collins 21 (37) Let it swing - Bobby Socks 22 (23) One day is enough - Roberto Jacketti Scooters 23 (24) History - Mai Tai 24 (40) 19 - Paul Hardcastle 25 Love is in your eyes - Gerard Joling 26 (14) Welcome to the pleasu re dome - Frankie goes to Hollywood 27 (16) PopieJopie - Pisa 28 (34) Would I lie to you - Eu- rythmics 29 A view to a kill - Du- ran Duran 30 (33) Once in a life time - Talking Heads 31 (36) Kiss me - Stephen Tin Tin Duffy 32 (38) Lover come back to me - Dead or Alive 33 (28) That was yesterday - Foreigner 34 (31) So far away - Dire Straits 35 (32) Hangin' on a string - Loose Ends 36 (39) I was born to love you Freddie Mercury 37 Feel so real - Steve Ar- rington 38 (35) Legs - ZZ Top 39 Let's go together - Change 40 Celebrate Youth-Rick Springfield

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 31