Joden zien af van gesprek met paus Opschudding over kritische rede Johannes Panlus II in België Radio stoort relatie tussen Cuba en VS Belgische boerin zegt paus 'de waarheid' V&D bruist van leven. Al bijna 100 jaar! VROOM DREESM ANN PAGINA MAANDAG 20 MEI 1985 BRUSSEL - Een aantal vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap in België heeft vanmorgen een ontmoeting met paus Johannes Paulus II geweigerd. Zij deden dit uit protest tegen de ontvangst door de paus van enkele ambassadeurs van Arabische landen. HAVANA (AFP) - De Cubaanse Volgens de migratie-akkoorden, regering heeft vandaag besloten de die in december van het vorig jaar migratie-akkoorden met de VS op werden ondertekend, verplichten Deze vier ambassadeurs maakten deel uit van een delegatie van de grote islamitische gemeenschap in België, die gistermorgen op de pauselijke nuntiatuur in Brussel door de paus werden ontvangen. Tegen het gesprek tussen de paus en islamieten op zichzelf hebben zij geen bezwaar. De paus zei in een korte toe spraak tot de islamitische verte genwoordigers dat christenen en islamieten veel hebben wat hen verbindt, vooral het geloof in één God. De paus roemde België als een land met een lange traditie van gastvrijheid tegenover mensen van verschillende religieuze overtui gingen. In België wonen ongeveer 200.000 islamieten, 2 procent van de bevolking. De paus riep op tot een permanente dialoog tussen christenen en islamieten, "tenein de elkaar beter te leren kennen, vreedzaam samen te leven en de vooroordelen te overwinnen, zowel in de wijken, op het werk als op school". Johannes Paulus II heeft in Bel gië een zeer druk weekeinde achter de rug, waarin hij bovendien zater dag zijn 65e veijaardag vierde. Daaraan werd vooral veel aandacht besteed in Mechelen, waar hij za terdagmorgen het eerst was. Na een gebedsviering in de Sint- Romboutskathedraal, de aartsbis schoppelijke kerk van België, werd hij zeer enthousiast ontvan gen door ongeveer 12.000 mensen op de Grote Markt, die behalve het "Lang zal hij leven" ook een ver jaardagsliedje in het Pools zongen. Van een aantal Mechelse banket bakkers kreeg de paus een enorme, geel-witte verjaardagstaart, die de koepel van de Sint Pieterskerk van Rome en de toren van de Sint Romboutskathedraal voorstelde. door Hans de Bruijn Op de Grote Markt van Mechelen klonk voor het eerst tijdens het be zoek van de paus aan Vlaanderen het officieuze Vlaamse volkslied 'De Leeuw van Vlaanderen', dat door de massa enthousiast werd meegezongen. Dit lied is vooral populair bij de Vlaamse nationalisten, die zich het liefst van Wallonië zouden afschei den. Vanwege de politieke gevoe ligheid stond het zingen van dit lied ook niet op het programma. Maar zelfs de Belgische kardinaal Danneels zong het spontaan inge zette 'volkslied' uit volle borst mee. Het Vlaamse nationalisme viel ook anderszins op: de toespraak van de paus vanuit de kathedraal werd via luidsprekers op de Grote Markt ten gehore gebracht. Op het moment dat de paus, na tien minu ten in het Nederlands te hebben gesproken, op enkele pagina's Franse tekst overschakelde, werd de uitzending op de Markt stopge zet en werd overgegaan tot het zin gen van (Nederlandse) liederen. Na Mechelen vertrok de paus naar Wallonië, het franstalige deel van België. Zijn eerste stop was het Maria-bedevaartsoord Beauraing, waar Maria in de periode van no vember 1932 tot januari 1933 dertig maal zou zijn verschenen aan vijf kinderen, telkens 'op de tak van een meidoorn'. Op die plaats in het hart van het stadje is een Mariabeeld geplaatst, waarvoor de paus zaterdag enkele ogenblikken neerknielde. Dit Ma riabeeld was in februari nog het doelwit van vandalen, die er de twee handen van afhakten. Vorige week maandag werd een nieuw beeld geplaatst, maar dat werd een dag later al gedurende de nacht overgoten met smeerolie. Men slaagde erin het beeld net op tijd voor de komst van de paus weer te reinigen. In Beauraing droeg de-paus in de open lucht een mis op voor onge veer 35.000 mensen, onder wie veel religieuzen, kloosterlingen en priesters. Daarna vertrok hij naar Namen, waar op de Citadel vooral jongeren hem een zeer warm ont haal bereidden. Volgens de organi satoren waren het er ongeveer 45.000, die een kleurrijk spektakel van muziek, dans en theater voor de paus opvoerden. Gisteren droeg Johannes Paulus II op de trappen van de basiliek van Koekelberg (Brussel) een mis op voor ongeveer 100.000 mensen, onder wie koning Boudewijn en koningin Fabiola en de andere le den van de Belgische koninklijke familie. In zijn preek ging de paus voor het eerst in op de taalstrijd, die Bel gië verdeeld houdt. Hij riep op tot vredevol samenleven, wederzijdse achting en dialoog tussen de ver schillende Belgische gemeen schappen. "Er zijn meer dingen die u verenigen dan dingen die u scheiden", aldus de paus. De middag bracht de paus door in de Onze Lieve Vrouwe-kerk van Laken (Brussel), te midden van en kele honderden vertegenwoordi gers van de katholieke arbeiders- werknemersorganisaties. De Waal beweging ACW. se spreekster Jeanine Wynants Hij werd daar tamelijk kritisch vroeg om een grotere waardering toegesproken door vertegenwoor- van de kerk voor de rol van de digers van de Waalse en Vlaamse vrouw. Paus Johannes Paulus II werd afgelopen zaterdag 65 jaar. Reden voor zijn Mechelse gastheren om hem een grote verjaardagstaart aan te bieden. te schorten. De maatregel is reactie op de anti-Castro uitzendin- °P *e gen van radio Marti vanuit de VS. trekken Volgens een officiële bekendma king heeftde Cubaanse regering besloten ook het reizen van in de VS wonende Cubanen naar Cuba op te schorten, uitgezonderd strikt humanitaire gevallen. Cuba zegt voorts nog meer maatregelen te willen nemen met betrekking tot de communicatie tussen Cuba en de VS. Cuba noemt de uitzendingen van radio Marti, die vanochtend begon- „onbeschaamde provoca- de VS zich 20.000 Cubanen per jaar ?n in 1985 visa te ver- 3000 ex-politieke ge vangenen en hun familieleden. In ruil had Havana de terugkeer geac cepteerd van 2746 Cubaanse vluch telingen die in de VS als onge wenst worden beschouwd. Havana overweegt zelf radio-uit zendingen te beginnen naar de VS om de Cubaanse standpunten .juister" te kunnen weergeven. In het communiqué wordt nog ge zegd dat de uizendingen van radio Marti beginnen, juist nu „construc tie die de bases ruïneert van de tieve maatregelen van verschillen- communicatie en betrekkingen" tussen de Cubanen en Amerikanen van Cubaans* afkomst de aard" waren genomen spanningen tussen beide landen te verminderen. BRUSSEL - Een boerenvrouw uit de Belgische provincie Luxem burg heeft gisteren voor het eerst voor enige opschudding tijdens het tot nog toe vlekkeloos verlopen bezoek van paus Johannes Paulus II aan België gezorgd. Anne Marie Gilson, voorzitster van de katholie ke plattelandsvrouwenorganisatie, mocht in Luik de paus toespreken, maar de woorden die zij koos scho ten veel van de duizenden leken in de Couronmeuse-hal in het ver keerde keelgat. door Haris de Bruijn Gejoel en boegeroep waren al haar deel toen zij nog geen twee zinnen had uitgesproken. Ze zei letterlijk: "Toen ik vernam dat u een bezoek aan ons land zou bren gen heb ik mij heel wat bedenkin gen gemaakt. Waarom dan wel? Om de eenvoudige reden dat ik me niet kan verzoenen met al die pracht en praal waarmee uw reizen onveranderlijk gepaard gaan". Deze opmerkingen waren niet de laatste die haar op felle afkeuring van de zaal kwamen te staan. Dat gebeurde ook toen zij kritiek uitte op de speculanten en projektont- wikkelaars die het mooie platte- land onteigenen om er wegen aan te leggen of vakantiedorpen te bouwen. Luid boegeroep was haar deel toen zjj zei dat vrouwen meer ver antwoordelijkheid binnen de kerk willen dragen, dat veel mensen worden gediscrimineerd "omdat ze weigeren mee te draaien in een consumptiemaatschappij waarin Het boegeroep en gefluit gingen telkens gepaard met spreekkoren "leve de paus", maar Johannes Paulus II voelde zich er duidelijk niet bij op zijn gemak. Hij hoorde mevrouw Gilson geforceerd glim lachend aan, maar leek opgelaten telkens wanneer de zaal zich roer de. In zijn antwoord ging hij egoisme enwinstbejag hoogtijvie- gens niet op het rumoer in, noch op de onderdelen van haar toespraak die overigens door de Belgische neer bisschoppen vooraf was goed wil- keurd en ook in Rome bekend i voor het bezoek. De paus zei slechts niet zijn op merkingen van vorige week vrij dag in Antwerpen te willen herha len. Daar hield hij onder meer een pleidooi voor een grotere rol voor de vrouw in de kerkelijke organisa ties en de pastorale diensten. en dat sommige 'e levenswijzen kiezen der dat dit inhoudt dat zij niet volgens de christelijke normei len leven. Mevrouw Gilson kreeg ook een fluitconcert toen zij aan het einde van haar toespraak de paus een badge aanbood met daarop de spreuk 'Touche pas a mon pote' ("Blijf eraf, 't is mijn vriend"), de leus van een grote actie in België en Frankrijk tegen het De verzoeken van mevrouw Gil son om begrip voor gescheidenen of voor jongeren die een eigen weg kiezen, bleven helemaal onbeant woord, maar wat de paus daarvan vindt was eerder gedurende het weekeinde al meer dan duidelijk geworden. Vooral in zijn (niet uitgesproken, maar slechts rondgedeelde) toe spraak tot de Belgische bisschop pen, zaterdagmorgen in Mechelen, haalde de paus een aantal touwtjes van het pauselijke gezag weer wat strakker aan. Johannes Paulus noemde zijn ontmoeting met de bisschoppen "het belangrijkste moment" van zijn hele bezoek aan België. Hij pleitte voor een "twee de evangelisatie". Dat houdt, zo bleek uit de rest van zijn tekst, vooral de terugkeer in naar een aantal strakke kerkelijke normen. Volgens de paus worden het ge loof en de religieuze praktijk ver stoord "door bepaalde werkrit- men, vooral bij vrouwen". Hij ver weet sommigen de vernieuwing, die is ingezet op het Tweede Vati caanse concilie (1964), "verkeerd te hebben bestudeerd, verkeerd te hebben geinterpreteerd en ver keerd te hebben toegepast". Johannes Paulus benadrukte dat er slechts één leergezag bestaat, dat is toevertrouwd aan de paus en de bisschoppen zelf. Er moet meer trouw aan dat ene leergezag ko men, "de godsdienstleer moet tot in de puntjes verzorgd zijn", zodat men "niet meer wankelt bij iedere doctrinaire windstoot". De paus verzette zich ook tegen "hen die zich laten opslorpen door sociale actie, die is afgesloten van het gebed". Ook toonde hij zich te genstander van de praktijk van ge zamenlijke boetediensten in de ka tholieke kerk, in plaats v soonlijke biecht. Leken Hoewel de paus zowel in Meche len, als in Antwerpen en Luik de rol van de leken in de kerk belang rijk noemde, uitte hij tegenover de bisschoppen kritiek op priesters "die hun priesterschap laten redu ceren tot een eenvoudige functie onder het voorwendsel dat de le ken geroepen zijn tot vele diensten in de kerk". In zijn preek in de dienst op de Koekelberg herhaalde de paus nog eens zijn strenge opvattingen ten aanzien van het gezin en bekriti seerde buitenechtelijke seksuele contacten en niet-huwelijkse sa menlevingsvormen. Meer politieke uitspraken deed de paus in Laken voor de katholie ke arbeiders. Hij sprak zich daar fel uit tegen "het schandaal van de werkloosheid", totalitarisme, racis me en vreemdelingenhaat. Voorts hekelde hij de gevaren van een economie die alleen winst voor ogen heeft, van het gebrek aan soli dariteit in een wereld waarin ellen de en hongersnood elke dag erger worden, en van "een waanzinnige en moorddadige bewapeningswed loop". Zonnig stel Aktuele japon met bijpassend jasje. Fraaie streep in blauw, grijs en cerise. Pol/viscose. Maten 40-46. Bontgeweven Sportieve japon met mooie streep, knoopsluiting en witte lakceintuur Pol/katoen in mint/geel en blauw/lila. Maten 40-46. Puur Katoen Sportieve doorknoopjapon met opgestikte zakjes en ceintuur. In geel en zalm. Maten 38-46. En zo erop uit Leuk kanvas tasje in diverse kleuren. 14.95

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 12