'Meer gewenst dan ijzeren repertoire' Treurigheid troef op filmfestival in Cannes Clichés overheersen stoffige 'Tosca' van Puccini Leidse band wint jazz festival in Breda Geen Europeanen in finale Elisabeth- concours voor viool Boeken en muziek op Muzenmarkt MAANDAG 20 MEI 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 11 CANNES (GPD) - Op papier had tevoren het 38ste filmfestival van Cannes er al niet zo sterk uit gezien, maar je rekent dan nog op een paar verrassingen. Het is deprimerend te moeten vaststel len dat die zijn uitgebleven. Ge durende de laatste drie dagen is de competitie op een bedroe vend laag niveau terechtgeko men en herstel is uitgebleven. Dat betekent niét zozeer dat er in Cannes slecht is geprogram meerd, maar veeleer dat de we reldcinema blijkbaar in een ern stige malaise is beland. Dat houdt ook niet in dat de festi valorganisatie er de koppen bij laat hangen. Want er valt nog steeds van alles te vieren, al was het maar by de gratie van een roemrucht verleden. Zo stond zondag de Croi- sette op z'n kop, omdat duizenden mensen een glimp wilden opvan gen van James Stewart (vandaag 77 geworden) en June Allyson (ook geen 18 meer) die een gala-voor stelling kwamen bijwonen van een met dolby-stereo opgekalefaterde versie van The Glenn Miller Story (31 jaar oud). De Fransen zorgen er altijd voor dat ze zelf met drie films meedin gen naar de Gouden Palm. Maar door Pieter van Lierop zelfs in deze zwakke competitie maken ze weinig kans op zelfs maar een troostprijsje, of de jury moet zich wel heel erg beleefd wil len opstellen tegenover het gast land. Over Godards zwaktebod „Met detective" hadden we het al, maar intussen hebben de cory feeën Téchiné en Chabrol het er nauwelijks beter van af gebracht. De eerste deed een armzalige duit in het zakje met „Rendez-vous", een hysterische amour-foufilm, de tweede regisseur serveerde Poulet au Vinaigre, een misdaadfilm die zich heel makkelijk verteren laat, maar die je vooral niet moet verge lijken met de veel hartiger kost die Chabrol tien jaar geleden placht op te dienen. De Italiaanse inzendingen van Monicelli en Risi zijn zó slecht, dat de gehele Italiaanse cinema mors dood lijkt te zijn. Duitsland bleef totaal afwezig, met als niet serieus te nemen uitzondering „Tokyo- Ga", een uit de hand gelopen vakantiefilmpje van Wim Wenders. Spapje en de Scandinavische lan den boden wat redelijker confectie in de marge en de Russische films werden eveneens te licht gevonden voor het hoofdprogramma. Uit kwaadheid daarover hebben ze zelfs hun dundoek laten verwijde ren uit de haag vlaggemasten bij het festivalpaleis. In de Quinzaine was trouwens wèl een beslist geslaagde Russi sche komedie te zien, „De Blauwe Bergen" van de Georgiër Eldar Shengelaya, die zich met gespierd sarcasme vrolijk maakt over de ab surde bureaucratie bij een staats- uitgeverijtje. Overigens was het Quinzaine-programma als totaal dit jaar van een schokkende mat heid. Toen twee jaar geleden het officiële festival verhuisde naar het gigantische nieuwe gebouw, nam de Quinzaine het nog steeds luis terrijke oude paleis in bezit en om dat het gebeurde met toen tevens een indrukwekkend pakket films, leek het erop alsof zich een specta culaire paleisrevolutie aan het vol trekken was. Maar dit jaar is de situatie ineens veel somberder geworden. Boven dien is onlangs bekend geworden dat het oude paleis op de nomina tie staat om te worden gesloopt, omdat Sheraton daar een hotel wil bouwen. De Quinzaine raakt dan zijn locatie kwijt en moet terug naar een achteraf-bioscoop. Men overweegt zelfs om zich in dat ge val liever los te koppelen van Can nes en te verhuizen naar Lille. Het zou spijtig zijn. Wie gaat er naar Lille? Heeft het zin om nog iets te note ren over de teleurstellende compe titiefilms uit Canada, Zwitserland, Egypte en Australië? Nee! De buit moet al verdeeld zijn en vanavond weten we door wie. Het valt te ho pen dat de Gouden Palm voor de Braziliaan Hector Babenco en zijn „Kiss of the Spider Woman" zal zijn. Ook het Argentijnse „La His- toria official" verdient een onder scheiding en „Kolonel Redl", van de Hongaar Szabo, is evenzeer prij zenswaardig. Cher kan de actrice- prijs nauwelijks mislopen voor haar moederrol in Mask. Een ge baar van waardering voor het Joe goslavische „Vader is op zaken reis" valt eveneens te billijken. Maar waar de jury uiteindelijk echt niet onderuit kan, dat is het even eens bekronen van Mishima, bij voorbeeld met een regieprijs. Je hoeft dan niet verrukt zijn van de persoonlijkheid van de Japanner over wie het gaat, Paul Schraders film is, op puur artistieke waarde beschouwd, van een niet te nege ren kwaliteit. Nederlands nieuws valt dit jaar nauwelijks te geven, of het zou moeten zijn dat u uit uw stoel rolt bij het nieuwtje dat „Wildschut" is verkocht aan Kenia en Senegal, want dat is gebeurd. Trouwens er blijkt voor geen enkele Nederland se film zoveel buitenlandse belang stelling te bestaan als voor „Bitter Sweet", het in eigen land afge slachte „Bittere Kruid". En de Dol ly Dots zijn de voorlaatste festival dag de Rivièra binnengevlogen om te komen zingen op een feest voor de zakenrelaties van Cannon. Te vens werd bekend gemaakt, dat zij een film mogen maken: Give a girl a break, te regisseren door Ralph Inbar. Cannon had er ook een speciale persconferentie voor belegd, alleen - niet zo slim precies op het mo ment dat tevens de enige persvoor stelling plaatshad van John Boor- mans „The Emerald Forest", de of ficiële slotfilm van Cannes. Die bleek te gaan over de ondergang van het Braziliaanse regenwoud. Boormans zoontje Charley speelt een indiaan. Pas achteraf moet je James Stewart en June Allyson, filmfestival in Cannes. concluderen dat het waarschijnlijk verstandiger was geweest om naar de Dolly Dots te gaan luisteren, al twee sterren van toen, op het 38ste (foto AP) lijkt het er niet in te zitten dat Ne derland daar volgend jaar dan wel de Gouden Palm mee pakt Overleden Margaret Hamilton, een Ameri kaanse actrice die vooral bekend werd om haar vertolking van de slechte Heks van het Westen in de film 'The Wizard of Oz' met een jonge Judy Garland, is vorige week donderdag op 83-jarige leeftijd in Salisbury in Connecticut overle den. Abe Burrows, auteur van de zeer populaire musical 'Guys and Dolls' en andere kasstukken op Broad way, is op 74-jarige leeftijd na een ziekte van jaren aan longontste king overleden. Hij was mede-auteur van 'Silk Stockings' en auteür van het script voor de film 'The Solid Gold Cadil lac'. Prijs voor Julian Coco DEN HAAG (ANP) - De klassiek gitarist Julian Coco is de eerste Prijs voor Ethnische Kunstvormen toegekend. Hij krijgt de onder scheiding 8 juni in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag, op de 'Dag van de Zwarte Kunst'. Coco stamt van de Nederlandse Antillen. Als musicus was hij een van de eersten die in ons land het diploma voor klassiek gitaarspel behaalde. Hij was jarenlang als contra-bassist verbonden aan het Utrechts Stedelijk Orkest. De on derscheiding is een bronzen beeld je, dat de Surinaamse beeldhouw ster Helen Ferdinand heeft ge maakt. Coco zal op de Dag van de Zwarte Kunst optreden, evenals Stanley Noordpool, eveneens meester in het klassieke gitaarspel. De Dag van de Zwarte Kunst is georganiseerd door de Stichting Makandra Gruppo in Den Haag met steun van rijk en gemeente, de Antilliaanse Stichting voor Cultu rele Samenwerking en de Stich ting voor Suriname. 'Tosca' van Giacomo Puccini door de Ned. Operastichting m.m.v. het Amsterdams Philharmonisch Or kest. Dirigent: Bohumil Gregor. Re gie: Lotfi Mansouri. Herinstudering: Jan Bouws. Titelrol: Martina Ar royo. Gezien in de Stadsschouwburg op 17 mei. Volgende voorstellingen op 22 en 28 mei, 1,6,10,13 en 16 juni. Scheveningen: 19 juni. AMSTERDAM - Het onbetwiste kassucces van de Nederlandse Operastichting was de 'Tosca' in de regie van Lotfi Mansouri met de inmiddels overbekende de cors en kostuums van Max Röth- lisberger. De eerste serie voor stellingen leidde in 1969 tot de nog steeds gedenkwaardige sa menwerking van Gré Brouwen- stijn en Jan Derksen (toen nog een bariton), daarna schitterde Gerry de Groot enkele malen in de titelrol, in 1978 was het de beurt aan Johanna Meier en nu valt de Amerikaanse Martina Ar royo de eer te beurt deze produk- tie 'uit te luiden'. De eerste 'Tosca' in de Stopera zal een nieuwe enscenering zijn en de voorstelling van afgelopen vrijdag gaf de indruk dat dat geen overbodige luxe was. De decors zagen eruit of ze wel een likje verf konden gebruiken, de belichting bezat nauwelijks eni ge sfeer en uit alles bleek, dat het bij de herinstudering aan tijd had ontbroken. Bovendien bleek Bohumil Gregor in de verste ver te niet de ideale dirigent voor de felle dramatiek en de zuidelijke hartstochten in Puccini's opera. Twee akten lang kabbelde het spel van het Amsterdams Phil harmonisch Orkest braaf en ge zapig voort en in de derde akte liet Gregor het tempo zelfs zover terugzakken, dat de musici het spoor even helemaal bijster sche nen te raken. Dat alles weerhield het Am sterdamse premièrepubliek er echter niet van om met groot en thousiasme op deze uitvoering te reageren. Dat de Russische tenor Vladimir Popov zijn fraaie, krui dige stem vrijwel uitsluitend ge bruikte om er zo hard mogelijk (en meestal ook nog onzuiver) mee te zingen, deerde kennelijk slechts weinigen. Gelukkig toon de Martina Arroyo zich muzika ler. De stemkracht en het uiter lijk voor een echte Tosca heeft zij niet meer, maar wel spreidde zij een inlevingsvermogen en een lyriek ten toon, waar haar tegen speler een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Henk Smit zorgde als Scarpia eveneens voor een positief ele ment. Hij portretteerde de brute politiechef als een schurk met weinig raffinement (en hoeveel subtiel venijn zit er niet in die rol!), maar vocaal stond hij als een rots in de branding, en dat was al heel wat waard. Ook hij kon deze voorstelling vol clichés en houterigheid eghter slechts bij vlagen op gang brengen. Vladimir PopoV en Martina Arroyo in 'Tosca' BREDA (ANP) - Het Leidsch Stu denten Jazz Gezelschap heeft gis teren het concours van het vijftien de oude stijl jazz-festival in Breda gewonnen. Het orkest behaalde 305,5 punten, 20,5 punten meer dan het New Orleans Hot Lips Jazz Or chestra uit Zwitserland. De River City Jazzmen uit Engeland, al qpr- der eerste prijswinnaar, werd dit keer derde met 276 punten. De solistenprijs werd gewonnen door de Leidse tenorsaxofonist Bernard Berkhout. Voor de Swing Award scoorde gitarist-violist Fapi Lafertin van de Belgische vier mansformatie Waso het hoogst. Voor het 15e oude stijl jazz-festi- val bestond grote belangstelling. Nagenoeg alle binnenconcerten waren uitverkocht en in de Breda se binnenstad bewoog zich vier da gen lang een mensenmenigte van podium naar podium. Rembrandts 'Flora', topper op c ROTTERDAM (ANP) - Minister president Lubbers heeft zater dagmiddag in het Rotterdamse museum Boymans-Van Beunin- gen de tentoonstelling van schil derijen Uit het Hermitage Mu seum in Leningrad officieel ge opend. Op de expositie, die tot en met 14 juli voor het publiek toeganke lijk is, worden 41 schilderijen van 33 Hollandse en Vlaamse meesters uit de zeventiende eeuw getoond. Daaronder zijn ,Saskia als Flora' van Rembrandt, ,Por- Hermitage-expositie in Rotterdam Hermitage- tentoonstelling in Rotterdam tret van een man' van Frans Hals en schilderijen van Jacob Ruysdael en de Vlaamse schilder Peter Paul Rubens en Jacob Jor- daens. (foto ANP) De Hermitage-tentoonstelling in Boymans is onderdeel van de Leningradweek die tot 22 mei in Rotterdam wordt gehouden. In het kader van deze manifestatie is een uitgebreid programma op gezet, waarin de bezoekers ken nis kunnen maken met diverse culturele activiteiten uit de stad Leningrad. Rotterdam en Lenin grad zijn sinds juni 1984 zuster steden. Het is de bedoeling dat Rotterdam zich volgend jaar in Leningrad presenteert tijdens een soortgelijke manifestatie. BRUSSEL (GPD) - In de finale van het wereldbe roemde Koningin Elisabeth muziekconcours in België zullen volgende week geen Europese musici te horen zijn. Het concours is dit keer gewijd aan de viool. De twaalf finalisten zijn drie Zuid- koreanen, twee Amerikanen, twee Japanners, twee Chinezen en een deelnemer uit Australië, Guatema la en een uit het Aziatische deel van de Sowjet-Unie. Aan het Elisabeth-concours, dat algemeen wordt beschouwd als een van de belangrijkste muziek- wedstrijden ter wereld, hebben to taal zeventig jonge musici uit twin tig landen meegedaan, waarvan de meeste afkomstig waren uit de Verenigde Staten, Japan en België. Volgens de kenners was het peil van een groot deel van de deelne mers erg middelmatig. Een aantal van hen voldeden allerminst aan de eisen die voor een dergelijk zwaar muziekconcours mogen worden gesteld, zo viel te beluiste- Bij de eerste ronden werd vooral gelet op de techniek en de virtuosi teit, meer dan op het muzikale kali ber van de violisten. Vooral daar door viel een groot aantal musici door de mand. Er gingen afgelopen door Roelie Meijer leen concertzalen maar ook omroe pen en platenindustrie blijven in hun muziekkeuze aan de veilige kant. Volgens Janny de Jong, die bij de AVRO hoofd is van de cultu rele programma's is dat geen be zwaar. „Wat is er tegen-het ijzeren repertoire van de klassieken, zo lang de mensen het willen horen en Beethoven niet verveelt?" Leo Boudewijns, directeur van de NVPI (organisatie van platen producenten) ontkende dat platen firma's een voorkeur hebben voor een bepaalde muziekkeus. Het pu bliek is bepalend. Als er maar ge noeg verkocht wordt, maakt het de industrie niet uit. „De media moe ten toegankelijker worden ge maakt voor het moderne klassieke repertoire". Een vergelijking met de beelden de kunst ligt voor de hand. Waar om stroomt het publiek toe bij de grote overzichtstentoonstelling La Grande Parade in het Stedelijk Museum en blijft het weg als in het Concertgebouw moderne muziek wordt gebracht. Heeft de muziek de afgelopen eeuw wel grote kun stenaars als Picasso en Willem de Koning voortgebracht. Volgens Martin van Amerongen zijn Stra- winsky en Schönberg vergelijkba re grootheden en het was volgens hem niet zo dat er geen belangstel ling is voor een man als Schön berg. Carré was vorig jaar zeven dagen achtereen uitverkocht voor een Schönberg-programma. Ton Koopman signaleerde het nuttig effect van de populaire film Amadeus, waardoor een stuk uit Mozarts Requiem plotseling tot de top tien ging behoren. Grote groe pen jongeren hebben het ijzeren repertoire helemaal niet nodig. Die komen volgens Boudewijns via de popmuziek bij Sati en andere mo derne klassieken terecht. Van Amerongen pleitte voor een goed informatief muziektijdschrift (maar zijn muziekminnaars wel echte lezers) en hij concludeerde datje tegenwoordig redelijk aan je trekken komt. „Het muziekleven is gevarieerder geworden en we heb ben een volwassen muziekkritiek". Wie nog mocht twijfelen aan de leeshonger van muziekliefhebbers, houden op de Muzenmarkt worden gerustgesteld. Met het oog op een groot publiek is vrfjdag een doos met vier boeken en drie langspeel platen gepresenteerd over de drié componisten die dit jaar 300 jaar geleden zijn geboren: Bach, Han del en Scarlatti. De muziek wordt uitgevoerd door Nicolaus Harmon- court, Ton Koopman en Gustav Leonhardt. Zij hebben ook bijge dragen aan de tekst van de boeken, samen met een groot aantal mu- ziekautoriteiten. Andere nieuwe uitgaven zijn 'Verliefd op Polymnia', een verha lenbundel met biografische trekjes van platenman Leo Boudewijns; 'Bach en het getal', een boek van de Utrechtse orgeldocent Kees van Houten en muziekdocent Marinus Kasbergen uit Tilburg over de ge tallensymboliek bij Bach die terug te voeren zou zijn op een 'bijna bo venmenselijk esoterisch denken'. Het uitstekende tijdschrift 'Lite ratuur' heeft een boekje uitgege ven vol teksten en tekstfragmen ten met betrekking tot muziek van de middeleeuwen tot nu. De titel is 'Literatuur in concert'. Nieuw is ook een informatief boek over de uitvoeringspraktijk van de muziek Van de 17e en 18e eeuw: 'Barokmu ziek, theorie en praktijk', geschre ven door clavecinist en organist Ton Koopman. Nederlandse musici en muziek docenten hebben de afgelopen eeuw veel geschreven over hun vak en een keuze uit deze publika- ties is deze week verschenen onder de titel 'Musici over muziek'. De samensteller Ton de Leeuw, com ponist en artistiek directeur van het Sweelinck-conservatorium, heeft hiermee een hulde willen brengen aan alle mensen die het muziekvakonderwijs in Amster dam een eeuw lang hebben ver rijkt. Vrijdag heeft Rob Edwards, voorzitter van de Edison Stichting, de 31 nominaties voor de Edison 1985 bekendgemaakt, onder wie het Amsterdam Gitaartrio, het Am sterdams Barok Orchestre en het Concertgebouworkest. Er zijn 233 binnen- en buitenlandse platen- produkties beoordeeld in 12 ver schillende categorieën. Wie de winnaars zijn, blijkt in no vember tijdens het Edison Gala Klassiek 1985, uit te zenden door NCRV-televisie en radio, vanuit de Sonesta Koepelkerk in Amster dam. Het programma zal, in tegen stelling tot vroeger, strakker wor den geregisseerd en bestaat uit een feestconcert met aansluitend de presentatie van de winnaars. week al pleidooien op om voortaan een toelatingsexamen voor het concours te houden, om dit soort teleurstellingen te voorkomen. Vooral de deelnemers uit het Verre Oosten hebben de afgelopen dagen van zich doen spreken, zoals de Koreaan Chin Kim, de Chinese virtuoos Kun Hu en de Japanse Elisa Kawaguti. Ook de Guatemal- teek Henry Raudales behoorde tot de uitblinkers. Onder de favorieten hoort voor lopig ook de jonge Russische Ta mara Smirnova uit Irkoetsk. De Russen hebben dit jaar voor het eerst sinds 1976 weer een deel neemster naar het Elisabeth-con cours afgevaardigd. De finale van het concours, die wordt gehouden in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, begint op maandag 27 mei en duurt tot 1 juni. LEIDEN - De violist Jaap van Zweden en de fluitiste Berdien Stenberg hebben zaterdagmiddag ook in Leiden hun commerciële 'Ode aan Amadeus' gebracht. Van de gelijknamige concertserie, met muziek uit de film 'Amadeus', zijn langspeelplaten gemaakt en die moeten worden verkocht. Om de aandacht op die platen (en musi- cassettes) te vestigen streek het duo even neer op de muziekafdeling AMSTERDAM Nederland heeft geen tweede Pierre Janssen nodig om klassieke muziek aan de man te brengen. Tijdens de opening van de driedaagse Muzenmarkt in het Concertgebouw in Amsterdam heeft een forum van deskundigen vrijdag geconcludeerd dat het gro te publiek ook door middel van ge richte publiciteit en reclame door yerkoopacties en het presenteren van idolen meer belangstelling kan krijgen voor het klassieke-mu- ziekleven. Publicist Martin van Amerongen stelde bovendien voor dat de pro vincialistisch werkende Neder landse Operastichting, in Amster dam zal gaan samenwerken met de Vlaamse opera, opdat het aanbod op dat gebied interessanter wordt. Orkesten en toonkunstenaars, die afwijken van het ijzeren reper toire van Beethoven en Bach, stui ten volgens musicus Ton Koop man op financiële grenzen. Niet al- Berdien en Jaap signeren platen bij V&D van V&D. Het deelde honderden handtekeningen uit aan even zove le kopers en speelde passages uit de succesvolle Amadeus-film. (foto Holvast)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11