Kooreman's lente aanbiedingen Paus eist absolute trouw bisschoppen Geopend op Hemelvaartsdag van 11.00 tot 17.00 uur. 'Een goed katholiek moet toch komen' Dialoog van de doven Massief eiken "Westphaalse" KAST Massief eiken handgedisselde en -vervaardigde SECRETAIRE Klassiek, nieuwi rijn 9 (centrum) WOENSDAG 15 MEI 1985 BINNENLAND PAGINA 7 DONDERDAG KOOPAVOND. Volledig massieve, van eerste klas Euro pees eiken vervaardigde kast, die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet. Geheel handvèrvaardigd en handgedisseld! Deze Duitse kast is geheel uitneembaar. Zelfs de rug bestaat uit massief eiken pa nelen, maar ook uiteraard de bodems van laden, bovenzijde kast etc. ALLES ZWAAR MASSIEF! Met prachtig zwaar hang- en sluitwerk (o.a. lange smeedijzeren scharnieren). Wanneer u bij het zien van dit staaltje vakmanschap overtuigd bent, dat hoge ambachtelijke kwaliteit zichzelf be taalt, dan is dit een veilige investering. De prijs "in aanbiedingssfeer" is slechts: 3995: ALLÉÉN VERKRIJGBAAR BIJ KOOREMAN OP DE NIEUWE RIJN (HARTJE CENTRUM T.O. V&D). Met deze schitterende secretaire hebben onze meubel-handwerkslieden een top prestatie geleverd! Van het goede hout gesneden: GEHEEL MASSIEF EUROPEES EIKEN. Dus -zoals trouwens alles bij Kooreman: massief eiken ruggen, planken, bodems, laden etc. Heeft een zeer voorname uitstraling door de perfekte afwerking en kleur. Als kwaliteit en perfektie tot in het kleinste detail u aanspreekt, dan is deze secretaire voor u (handgemaakt! HAAST U, door het exclusieve karakter is hier slechts een kleine serie van vervaardigd, voor de thans uitzonderlijk lage prijs van: 1695 ZOWEL IN GLAD ALS GED1SSELD VERKRIJGBAAR. ALLÉÉN VERKRIJGBAAR BIJ KOOREMAN OP DE NIEUWE RIJN (HARTJE CENTRUM T.OVm TEL. 071-122144. NIEUWE JU RIJN 9, LEIDEN. BEEK - Op het moment dat de paus volgens het programma met een helikopter had moeten landen op het vliegveld Zuid-Limburg, be gon in de aankomsthal een hond te blaffen. Het dier wordt geacht ex plosieven te speuren, zodat zyn ge blaf bomalarm betekende. door Weert Schenk Als de paus aanwezig was ge weest, was dit ongetwijfeld het sein tot grote paniek geweest. Nu werd het gebouw, waarin veel ge nodigden wachtten, tamelijk rustig ontruimd. Na anderhalf uur bleek dat het loos alarm was. Ook spe ciaal getrainde dieren kunnen zich kennelijk vergissen. Los van dit in cident daalde de kerkvorst toch niet vanuit de lucht in Limburg neer. Omdat de weersvoorspelling het zicht minder dan 50 meter zou zijn, werd besloten om vanuit Den Haag per limousine naar Beek te rijden. Het tijdverlies, dat hiervan het gevolg was, werd vergroot doordat de pauselijk stoet in een file kwam klem te zitten. Het was allemaal niet zo nodig geweest, vond ook commissaris van de koningin in Limburg, gou verneur Kremers. Hoewel boven Beek een bewolking hing, was het zicht goed. Tenslotte vlogen er ook politiehelikopters. Maar alle genodigden werden in een mum van tijd overgebracht naar Maastricht om op de Kenne- dybrug toch als eersten de paus de hand te schudden. Het program ma, waar maandenlang zorgvuldig aan was gewerkt tot op de hoogste niveaus, werd in een uur omge gooid. met slechts kleine vertraging. De gelovigen die naar het vliegveld waren gekomen voor de massale eucharistieviering moesten uitein delijk anderhalf uur langer blauw bekken. Dat viel niet mee. Het was kil weer met een stevige wind en af en toe wat regen. De meesten, voornamelijk parochia nen uit Limburg, waren al zeer vroeg in de ochtend gearriveerd. Een paar duizend mensen had zelfs de nacht tussen de dranghekken doorgebracht, teneinde een goed uitzicht op de paus te krijgen. Daar was bijvoorbeeld een echt paar uit Jabeek dat maandagavond om half twaalf na dertig kilometer fietsen was aangekomen. De nacht hadden ze doorgebracht in het open veld, geteisterd door slagre gens.. Het Jabeekse echtpaar kreeg niet veel waar voor zijn geld. Allereerst stond de paus in een ander kogelvrij mobiel dat veel donkerder getint glas en ook meer stalen raamwerk had dan die in Utrecht, Den Bosch en Den Haag was gebruikt. Ten tweede werd er om veiligheidsredenen met zo'n grote snelheid gereden dat vrijwel niemand de paus goed kon zien. Een groot deel van de mensen wachtte ook niet de afloop van de mis af. Toen de paus op het prachtige po dium zijn preek had gehouden, vertrokken ze, blauw van de kou. Het was mooi geweest. Ze hadden hun plicht gedaan. "Als goed ka tholiek uit deze buurt, kan je niet wegblijven. Maar je hoeft er toch' ook niet ziek van te worden", zei* een dame uit Sittard. Niet ajle vromen hadden zich," verplicht gevoeld. Van de in opti-' mistische schattingen genoemde 200.000 tot 500.000 gelovigen uit Limburg, Duitsland en Belgiër meldden zich er ongeveer 40.00QC tot 50.000. De angst voor rellen was één van! de oorzaken van het wegblijverr van de mensen, dacht Theo Pal-*j stra, de woordvoerder van kardi-~ naai Simonis. Dat was weer een- nieuwe m de reeks die de autoritei-" ten de afgelopen dagen hebben- verzonnen. Palstra noemdè oolCÜ het matige weer, maar voegde daar] zelf aan toe dat de mensen bij mooi-, weer naar het zwembad gaan, zoals^ in Zwitserland gebeurde. Bijzondere synode was 'moment van genade' AMERSFOORT (ANP) - Paus Johannes Paulus 2 heeft de Nederlandse bisschoppen opgeroepen tot 'standvastigheid en trouw'. Op de laatste avond van zijn vijfdaags bezoek aan ons land vroeg hij hen gisteren 'consequent en zonder compromissen' hun taak uit te oefenen. Zij moeten in de eerste plaats 'de eenheid opbouwen en bewaren temidden van conflicten en de onrust van verdeeldheid en onenigheid'. Aartsbisschop Simonis op zijn beurt verzekerde de paus van de trouw van de Nederlandse bisschoppen. schop Simonis begrip van de paus voor het feit dat de uitvoering van de bijzondere synode 'een werk van langere adem is dan we ge dacht hadden'. De besluiten zullen richtinggevend zijn voor het beleid van de bisschoppen. "Tegelijker tijd zullen wij bisschoppen gevoe lig moeten zijn voor wat Gods Geest aan vernieuwde spiritualiteit wekt in de harten van de gelovi gen". Door tijdgebrek konden zowel Jo hannes Paulus als Simonis hun respectievelijke speeches niet uit spreken, maar werd volstaan met het wederzijds uitwisselen van de toespraken tijdens een diner het klooster van Onze Lieve Vrouwe ter Eem te Amersfoort. De paus gaf de bisschoppen daar de opdracht 'een gemeenschap op te bouwen met hun gelovigen, die dikwijls verdeeld zijn, niet alleen door ideo logische en politieke keuzen, maar ook door tegenstelde visies op de Kerk, door polarisatie en door el kaar uit te sluiten'. De paus noemde de synode 'een belangrijk moment in het leven van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland'. "Ik aarzel niet te zeg gen dat dat het moment is geweest van genade, van communio (ge meenschap), hoop en moed, van werkdadigheid en van besluiten". "De bijzondere synode vraagt, ja eist norm en inspiratie te worden voor het leven van de bisschoppen en vervolgens van heel de kerkge meenschap. Mogen dus de letter en de geest van de conclusies u aan sporen om met vreugde en vurig heid de geduchte en verheven ei sen te vervullen van uw zending als leraren van het geloof (doctores fidei)", aldus de paus. De bijkomstige zaken die tot ver deeldheid leiden, mogen nooit de overhand krijgen over de wezenlij ke zaken die verenigen. Daarbij moet de bisschop zijn taak 'zonder te zwichten en zonder compromis- Simonis antwoordde op een toe spraak van de paus, waarin deze de synode uitdrukking van echte col legialiteit noemde. "Zij vraagt, ja, eist norm en inspiratie te worden voor het leven van de bisschoppen en de hele kerkgemeenschap", zo zei de paus. Onlangs heeft bis schop Ter Schure van Den Bosch de besluiten van de bijzondere sy node 'een staf en een stut' voor zijn werk genoemd. Simonis constateerde dat de ge- bij het lovigen moeite hebben hun bis- voor de schoppen bij te houden. "De (foto ANP) werkelijkheid leert ons dat de Hei lige Geest naar menselijke maat- sen' vervullen. Een bisschop is niet in de eerste plaats een manager, al dus de paus, maar hij wijst de kud de de weg en waarschuwt haar voor gevaren. "Niet achter de kud de aan, niet los van de kudde, alsof hij zich niet bekommerde om haar lot". Begrip In zijn toespraak vroeg aartsbis- staven gemeten niet altijd gelijktij dig en op dezelfde wijze werkzaam lijkt te zijn bij de herders en bij grote gedeelten van de kudde". Deze paus heeft een bijzondere zorg voor de rooms-katholiekek kerk in ons land, die volgens Simo nis 'zozeer in een crisis is maar te gelijkertijd zoveel kostbaars in zich draagt aan mogelijkheden voor de toekomst'. UTRECHT - Aartsbisschop Simo nis zei het al voordat Johannes Paulus II voet op Nederlandse bo dem had gezet: de paus komt naar Nederland om 'in liefde de waar heid te verkondigen'. En zo is het ook gebeurd. Met steeds een vrien delijke lach om de lippen heeft Ka- rol Wojtila de Nederlandse rooms- katholieken de waarheid aange- door Hans Willems zegd: met de roomse leer valt niet te schipperen. Met vermijding van iedere vorm van discussie en ontwijking van de problemen waarmee de katholieke kerk in dit land werkelijk zit, heeft het hoofd van het Vaticaan zijn machtswoord gesproken: er is geen ruimte voor een Nederlandse variant van het katholicisme en de beminde gelovigen hebben slechts te slikken. Was het echt zo erg, zal de gemid delde televisiekijker geneigd zijn te vragen, met op zijn netvlies nog de vriendelijke beelden van Beek of Houtrust, de St. Jan of de Sterre der Zee? Ja, het was echt zo erg. Wie de achttien toespraken en pre ken naast elkaar legt, heeft in vriendelijke woorden en beleefde verpakking alle traditionele room se waarden óp een rijtje staan. Voor de gelegenheid afgestoft en opgepoetst, maar nog altijd even gedateerd en voor kritische waar nemers anno 1985 wereldvreemd. Gezin In Beek schildert de paus een op getogen beeld van het christelijk gezin met voorbijgaan aan alle ka potte huwelijken, onleefbare ge zinssituaties van vastgelopen rela ties. In Den Bosch doet de kerk vorst het hete hangijzer van de bis schopsbenoemingen af met de op merking dat het zo ongeveer God zelf was die de keus op Ter Schure deed vallen. En in Utrecht wist Jo hannes Paulus tegenover vertegen woordigers van de gistende wereld van de religieuzen niet beter te doen dan de geloften van maagde lijkheid, armoede en gehoorzaam heid nog eens uit te leggen. Als dit de herder was die kwam om de kudde te weiden, zoals Si monis vorige;week zei, dan was het een herder die zich niet bekom- mert om achtergebleven (of voor uitgelopen!) schapen, die niet rea geert op signalen uit de kudde. En 1 die al helemaal geen oog heeft voor -.nieuwe grazige weiden en opwel lende bronnen. Slechts op één punt bleek de paus naast de kunst van het spreken ook het talent van het luisteren machtig te zijn. Dat was toen hij zondagmiddag waar dering liet blijken voor het werk van de pastorale werk(st)ers in de Nederlandse kerkprovincie. Maar ook zij werden onmiddellijk met de neus op de grenzen van hun taak gedrukt: "Zij zullen weigeren eenvoudig kerkelijke functionaris sen te worden, of zich taken aan te matigen, die eigen zijn aan de priester en de diaken". De toege stoken hand veranderde vrijwel meteen weer in een opgestoken vinger. Doven Dit wordt geen discussie-bezoek, had mgr. Simonis tevoren gezegd. En de paus zelf zei zondag: "U zult wel begrijpen,-dat het niet moge lijk is met u in dialoog te treden over de voornaamste onderwer pen, die door u aangeroerd zijn". Hoewel de paus daarvoor als ver klaring gaf de complexiteit van de aangesneden problemen en zijn ge ringe kennis van de Nederlandse taal, was deze zin symbolisch vóór het hele bezoek. Bij geen enkele gelegenheid ging de paus recht streeks in op de presentatie van de Nederlandse kerkprovincie. Zodra de woordvoerders van de rk ge meenschap hun zegje hadden ge daan, volgde er een pauselijke rede die over volstrekt andere zaken ging. dan de aangegeven punten. Een dialoog der doven leek het wel. Dat bleek het meest treffend bij de ontmoeting met mensen uit de missionaire wereld. Het boeiende betoog van mevrouw Wasser over de zendingsopdracht van de ker ken in de Derde Wereld en hier, werd door de paus beantwoord met een waarschuwing tegen ker ken die zich afsluiten van de we reldkerk en een oproep om zen ding niet te verwarren met sociaal- economische hulpverlening. Geen woord over de relatie tussen ver kondiging en de dialoog met verte genwoordigers van minderheden en niet-christelijke godsdiensten. Vragen De enige gelegenheid waarbij de paus rechtstreeks op .de hem ge stelde vragen inging, was het ge sprek met dé niet-katholieke ker ken. Maar toen zei de paus meteen ook zo ongezouten de waarheid, dat wil zeggen de roomse waar heid, dat de hervormden, gerefor meerden, lutheranen, oud-katho lieken en vertegenwoordigers van andere kerken in opperste verwar ring achterbleven. De scherpste re de die de paus ooit tot protestanten gehouden heeft, constateerden doorgewinterde Vaticanisten uit het internationale perswereldje. Nee, dit pausbezoek was geen verheffende zaak, al zullen de Ne derlandse bisschoppen wel weer met het argument aankomen dat de media het gedaan hebben. Si monis zei vorige week vrijdag al dat de media het bezoek konden maken of breken, daarmee zichzelf bij voorbaat een stok verschaffend om straks de hond te slaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 7