'Ik lijd aan woorddiarree, noteer dat' 'Onze liedjes zijn eigenlijk smartlappen' Twee Leidse deelnemers finale Cabaretfestival Holland Opera opgericht Kunstraad tegen korten Paradiso en Melkweg Reve gastschrijver Leidse universiteit WOENSDAG 8 MEI 1985 KUNST PAGINA 35 In de Leidse schouwburg vindt komende zaterdag voor de zevende maal de fi- jiale plaats van het jaar lijkse Leids Cabaretfesti val. In bekendheid steekt het zo langzamerhand het veel oudere en gerenom meerde Delftse Cameret- tenfestival naar de kroon. Dat is behalve aan de hech te samenwerking met de VARA, vooral te danken aan het feit dat vorige edi- ties van het Leidse festival een aantal winnaars heb ben opgeleverd die daarna landelijk zijn doorgebro ken: cabaretgroep 1983, de solist Paul van Soest en vooral Dubbel en Dwars, de winnaar in 1981. Maar het festival heeft ook magere jaren gekend. Zo besloot de jury vorig jaar zelfs geen voorkeur uit te spreken voor één van de finalisten, omdat ze het lijks sprake van een caba rettraditie. Er werd en wordt wel veel cabaret ge- peil over de hele linie veel maakt, maar het niveau en te laag vond. de ambitie ontstijgen vaak niet de gemoedelijke sfeer Opmerkelijk genoeg is er van club of vereniging, in een stad als Leiden, toch Toch zijn een aantal jaren een studentenstad, nauwe- terug een paar Leidse groe- door Marc van der Velden pen actief geweest die ook buiten Leiden bekendheid genoten. In 1978 sleepten de Leidse groepen Met Zonder Met en Geen Be zoek Geen Bloemen de tweede en derde prijs in de wacht op het bovenge noemde Delftse Cameret- ten. Ook het vrouwencaba ret Lipstick heeft veel bui ten de stad opgetreden. De kans dat dit jaar aan dit bescheiden lijstje een Leidse winnaar van Het Leidse Cabaretfestival kan worden toegevoegd is groot. Een kans van twee derde zelfs. Want naast het Amsterdamse duo Zak en As staan er zaterdag twee Leidse finalisten op het po dium van de schouwburg: Ton van Heemst en Caba ret Van Gils. Ton van Heemst rechts) met zijn ruggesteun Kresten Reniers: "Dat zijn n die nitwits, daar kak ik op' (foto Holvast) Cabaret Van Gils: v.l.n.r. Lex de Boer, Els Voorhoeve, God/ried Engbersen, Ivo Wildenberg, Steef Peters t Radboud Engbersen: "Studentikoos heeft voor ons een negatieve bijklank". (foto Holva Ton van Heemst wil als stoomwals door kunstwereld Ton van Heemst zal komende za terdag alleen op de planken staan. In z'n eentje zal hij proberen in een half uur het publiek en de jury te overtuigen van zijn talent, kwali teit en gelijk. Van plankenkoorts zal hij geen last hebben. Hij snakt ernaar straks in één keer, wfcam!, alles er uit te gooien. Tijdens ons gesprek, een kleine week voor de finale, kent zijn zelfverzekerdheid al nauwelijks grenzen. "Ik lijd aan logoroe, woorddiar- ree: schrijf dat maar op. Ik gebruik het woord, de taal en verder bijna niks. Op het toneel staan alleen maar een tafel, een stoel en een kookwekker. Of is m'n saxofoon gebruik, weet ik nog niet. Dat zie ik daar wel. Verder is er geen plaats voor improvisatie. Ik studeer alles in. Ik ben enorm tekstvast". Zijn antwoorden op de vragen lijken ook wel ingestudeerd, zo ze ker en beslist komt alles eruit. Hij dendert als een stoomwals over me heen. En niet alleen over mij. Zelfs de barman krijgt bij het afleveren van zijn bestellingen iets angstigs en kruipends in zijn tred. Ton van Heemst is in 1960 gebo ren in Rotterdam. Na twee jaar kunstacademie aldaar, studeert hij nu al weer drie jaar Nederlands in Leiden. "Die studie is voor mij één grote cursus 'vrij schrijven'. Ik schrijf verschikkelijk veel, maar ik heb dat tot voor kort nooit verteld. Ik wil niet tot dat Leidse literaire wereldje behoren, dat is toch ook maar een zootje ongeregeld. An derhalf jaar geleden heb ik voor het eerst een aantal teksten gepre senteerd. Dat is me goed bevallen. Dat bleek een goeie babbel te zijn met een sterke impact op het pu bliek. Daarom ben ik doorgegaan. Elk optreden nu is voor mij een testcase: wat kan ik, kan ik die in druk op het publiek vasthouden en regelen, de spanning doseren. In het begin bracht ik vreselijk inge wikkelde teksten. Prachtig! Al leen: het publiek was na zo'n optre den uitgeput van het luisteren. De laatste tijd schrijf ik veel eenvoudi ger. Teksten zoals ze in Sesam straat zitten. Ik ben gek op dat pro gramma en op de teksten die Wim T. Schippers er voor maakt. Hugo Ball, de dadaïst uit de jaren twintig, is ook een voorbeeld voor me: de dichter als magische be zweerder met aal. Ik heb ook liever de vroegere Freek de Jonge, uit de tijd van Neerlands Hoop. De tegen woordige Freek is me te religieus, te lief ook. Bart Chabot vind ik niks. Geef mij Johnny the Selfkic- kermaar. Zelf neig ik naar de performance. Maar lk ben niet alleen maar me zelf op het podium. Ik speel in feite een moderne stadsneuroot, ie mand die zich telkens weer laat op naaien door sociaal onrecht en platvoersheid. Ik behandel alle linkse topics, zeg maar de topics van het VARA-publiek. Al die ideologietjes wil ik ter discussie stellen. Een ideologie is namelijk niks andere dan een hete hap lucht. Zodra je je eigen naam kunt schrij ven, heb je een ideologie. Ik wil me afzetten tegen het gemak waarmee iedereen die ideologieën hanteert. Vooral in het linkse kamp. Ik ben een sociaal-democraat in hart en nieren, maar ik schaam me voor de PvdA. De kopstukken van die par tij slaan een taal uit die de WD zes jaar geleden hanteerde". Halfzacht Bij ons gesprek is ook Kresten Reniers aanwezig. Hij is van Heemst's vaste maat, begeleider, promotor, adviseur en feedbacker. Tijdens het interview fungeert hij enkel als willig klankbord voor de immer voortspuitende woorden stroom van 'zijn' artiest. Samen hebben ze in elk geval grote plan nen voor de toekomst. Van Heemst: "Wij vormen met z'n tweeën het Bureau Ton van Heemst. Deze solo-optredens zijn voor mij niet het enige en ook niet het belangrijkste. Ik wil tekst schrijver zijn, voor mezelf, maar ook voor anderen. Ik wil een LP gaan maken met Nederlandstalige liedjes. Als de platenmaatschappij en 'm niet willen, laten we 'm zelf persen. Eind deze maand gaan we ook een soort videoclip maken. Cabaret Van Gils doet beroep op oersentimenten Cabaret Van Gils is een zes man sterke formatie, maar de arbeids deling tussen de drie musici en de drie feitelijke'cabaretiërs is strikt. Alle teksten en ideeën zijn afkom stig van de tweelingbroers God fried en Radboud Engbersen én Ivo Wildenberg. Alle drie zijn ze van de lichting 1958 en gedrieën hebben ze op het St. Maartenscol- lege in Voorburg gezeten. Maar ze wonen intussen al vele jaren in Lei den. De broers Engbersen waren in de afgelopen jaren actief als ac teurs in diverse LAK-producties, terwijl Wildenberg zich siert met vroegere triomfen als variété-ar tiest. Samen vormen de drie sinds 1983 het gezicht van de groep die, zoals ze zelf zeggen, vriendschap pelijke betrekkingen onderhoudt met een bekende mooie-pakken- firma. Hoewel twee van de drie al zijn afgestudeerd, draagt de groep nog steeds het etiket 'studenti koos' met zich mee. En dat vindt Cabaret Van Gils niet zo leuk. "Studentikoos heeft voor ons de negatieve bijklank van balorigheid en vrijblijvendheid. Wij hebben geen geloofsbelijdenis. Er is in ons programma geen enkel nummer waaruit je een duidelijke stelling- name kunt destilleren. Maar je kunt ons niet beschuldigen van vrijblijvendheid. Bepaalde onder werpen roepen in bepaalde krin gen bepaalde standpunten op. Je moet je niet te makkelijk tot die standpunten laten verleiden. Het gaat er juist om dat je dingen en standpunten wat minder vanzelf sprekend maakt". "Nu trekken we nog vooral pu bliek uit de eigen studenten of ex- studentenkringen. Daarom kun je ook zeker spreken van een zekere intellectuele benadering van de on derwerpen. Als je dat niet wil, kom je al snel terecht op het niveau van Seth Gaaikema, of Dubbel en Dwars. Het is bij ons ook niet zo zeer de tekst die het gecompliceerd maakt, maar de combinatie van de tekst met de manier waarop je het brengt. We leggen vaak vreemde verbindingen. Er zitten veel dub bele bodems in. Soms ontstaat er dan wel eens een misverstand. Sommigen vinden dat we niet dui delijk genoeg zijn". "Maar wat willen ze dan eigenlijk horen? Een voortdurende bevesti ging van de eigen ideeën? Terwijl het toch veel interessanter is iets anders te horen. Je moet op het to neel de boodschap niet in tele gramstijl het publiek inslingeren. We proberen het publiek altijd tot op zekere hoogte te provoceren, dingen te zeggen die een wrevelig gevoel oproepen. We hebben een niet te stuiten neiging de dingen op hun kop te zetten". Literair Het programma van Cabaret Van Gils heet 'Leiden Lammenschans Leiden'. Een mooie treincoupé do mineert het toneelbeeld. Het pro gramma heeft een duidelijk thea traal karakter. Er is veel aandacht voor de vormgeving en de num mers lopen vaak in elkaar over, zo dat het gebruikelijke cabaretsche ma liedje-sketchje-liedje enigszins wordt doorbroken. "We zijn vóórdat we zelf actief werden op dit gebied nooit naar andere cabarets gaan kijken. We hebben geen enkel voorbeeld in de cabaretwereld. Alleen Freek de Jonge misschien, maar het is de vraag of je dat nog cabaret moet noemen. Verder zijn we volkomen niet op de hoogte van wat er speelt. Als we teksten schrijven richten we ons eerder op literaire voorbeel den: Hans Vervoort of Gerard Re- ve of Kees van Kooten. Mensen die waanzinnig vaardig zijn met de pen zonder dat ze nou zo enorm diep gaan. Ze zijn stillistisch heel sterk en net tegen het sentimentele "Wij doen in feite ook een beroep op een aantal oersentimenten die in de Nederlandse cultuur liggen verankerd. Onze liedjes zijn eigen lijk smartlappen. We gooien een aantal archetypen in de strijd: de man die z'n hele leven hard heeft gewerkt voor z'n gezin en nou een kapotte rug heeft". Maar we bewaren wel een zekere afstand. Ik zou zo'n man niet wil len zijn. Ik indentificeer me niet met zo iemand. Maar wat wel be langrijk is: het vormt een tegen wicht tegen de moderne flauwe kul, dat toneelwereldje dat nu zo populair is, waar iedereen bij wil horen. Daar zakt m'n broek van af, daar zetten wij ons tegen af. We zet ten daar als het ware wat van die ouderwetse sentimentele beelden tegenaan. Daarmee refereren we aan wat echt en puur is: keihard werken en 'ik hou van jou'. Maar het is te sterk om te spreken vn een onbewust verlangen naar die echt heid en puurheid. Je moet wel weer een correctie aanbrengen, de zaak vervreemden. Anders is het enkel sentiment". VPRO financiert film van Greenaway GREENAWAY - De VPRO-televi- sie financiert, samen met de Britse culturele zender Channel Four, de nieuwe speelfilm van de Engelse regisseur Peter Greenaway. Aan de produktie van de film werkt ook een VPRO-medewerkster mee. De omroep heeft er zijn beleid van gemaakt artistiek waardevolle films te ondersteunen. Momenteel zijn de opnamen voor de film nog aan de gang. De belangrijkste locatie is de Rotter damse dierentuin 'Diergaarde Blij- dorp', waar tot half juni wordt ge filmd. Wanneer 'Zoo' op de Neder landse televisie verschijnt, is nog onbekend. Dit is onder meer af hankelijk van het succes dat de film zal boeken tijdens het komen de filmfestival van Venetië in au gustus. Ik wil gewoon kijken wat ik kan, kijken hoever ik het schop op de kunstmarkt. Ik heb nu vier maan den keihard aan dit produkt ge werkt, nu wil ik weten wat dat op levert. Dan ga ik andere dingen doen. Gewoon keihard werken, een goed produkt maken, een goeie babbel en dat zo goed moge lijk verkopen. Ik hou niet van dat halfzachte arti-sfeertje in de acade mische wereld. Al die mensen die maar praten over wat ze gezien hebben of over wat ze zelf zo een beetje aan het doen zijn. Zo van 'oh, ik ben van de zomer weer gaan schilderen', of 'oh, het wil maar niet lukken met m'n roman'. Dat zijn van die nitwits. Daar kak ik op. Wij zijn gewoon twee boerelullen die nu eens even keihard aan de weg gaan timmeren. Wij gaan als een stoomwals door de Nederland se kunstwereld". 1 1) We are the world. - USA for Africa 2(4) Everybody want to rule - Tears for Tears 3(9) Don't you - Simple Minds 4(2) Nightshift - Commodo- 5(3) Live if life - Opus 6 6) All at once - Whitney Houston 7(8) Rhythm of the night - Debarge 8(5) Popie Jopie - Pisa 9 (7) You spin me round - Dead of Alive 10 (17) Mijn meissie-Danny de Munk 11 (20) The summertime - BZN 12 (12) Welcome to the pleasure- dome - Frankie goes to Hollywood 13 (10) Love and pride - King 14 (19) Cry - Godley andCreme 15 (15) One more night - Phil Collins 16 (11) You're my heart - Mo dern Talking 17 (24) 1 feel love-Bronski Beat 18 (13) Gimme gimme gimme - Narada Michael Walden 19 (28) Could it be I'm falling - Grant/Graham 20 (21) Every time you go away - Paul Young 21 (14) Slippery people - Tal king Heads 22 (32) That ole devil called love - Alison Moyet 23 (34) The unforgettable fire - U2 24 (18) Forever man - Eric Clapton 25 (25) Bad Habits - Jenny Burton 26 (22) We close our eyes - Go West 27 (16) Just can't get enough - Depeche Mode 28 (nw) Dancing in the dark - Bruce Springsteen 29 (33) One day is enough - Ro berto Jacketti and The Scooters 30 (35) Run to you - Bryan Adams 31 (31) So far away Dire Straits 32 (36) History - Mai Tai33 (29) Vicious ga mes - Yello 34 (38) Hangin' on a string - Loose Ends 35 (39) That was yesterday - Foreigner 36 (nw) You can win if you want Modern Talking 37 (nw) In my house Mary Ja ne Girls 38 (nw) Kronenburg Park - Frank Boeijen Groep 39 (nw) Legs - ZZ 40 (37) Soul Street - Jolley and Swain. DEN HAAG (ANP) - In Den Haag is de stichting Holland Opera opge richt om pas afgestudeerde leerlin gen van de conservatoria ervaring op de planken te laten opdoen en om te voldoen aan de vraag, met name in de kleinere plaatsen, naar programma's gebaseerd op beken de opera's. De eerste produktie wordt Rigoletto van G. Verdi. eerste opvoering ervan is voorz in januari 1986. Dit heeft de oprichter, de zanger Ton van der Made, gisteren in Den Haag meegedeeld. Hij zoekt dertig tot veertig zangers die zowel het koor vormen als de soli voor hun rekening kunnen nemen. Iedereen krijgt de gelegenheid als solist op te treden. Van elke produktie wor- den veertig voorstellingen gege ven, drie per week: maandag- en dinsdagavond en zondagmiddag. Voor het seizoen 1986-1987 komen op het programma La Bohème van G. Puccini, Martha van Fr. von Flo- tow, en l'Elisir d'amore van G. Do nizetti, waarvan in totaal 120 uit voeringen worden gegeven. Een orkest van ongeveer veertig man begeleidt in het plan van Van der Made de voorstellingen van Holland Opera. Hij werkt daartoe samen met de fagottist Hans Wa- melink van het Promenade-Orkest in Amsterdam, die in Rotterdam de Rotterdamse Opera heeft opge richt. Holland Opera heeft, aldus de oprichter, een ideëel doel. De stich ting fungeert als praktijkscholing en biedt de helpende hand aan mensen die een zangopleiding vol gen en volgden, maar in ons land geen emplooi vinden. Holland Opera werkt zonder subsidie, be taalt geen salarissen maar stelt wel een tegemoetkoming in de kosten in het vooruitzicht. AMSTERDAM (ANP) - De Am sterdamse kunstraad wil dat de „zware bezuinigingen" (enkele tonnen) door de gemeente op het budget van de jongerencentra Pa- radiso en Melkweg ongedaan wor den gemaakt. De raad adviseert verder beide instellingen over te hevelen van de gemeentelijke dienst jeugdzaken naar kunstza ken. Jeugdzaken houdt zich onder druk van de omstandigheden te- veel bezig met de bestrijding van Paradiso en Melkweg onstonden werkloosheid en drugsverslaving, beide aan het eind van de jaren zes- vindt de kunstraad: er is weinig tig. Paradiso trekt jaarlijks 140.000 ruimte meer over voor Paradiso en tot 150.000 bezoekers. De Melkweg Melkweg. Bij kunstzaken komen noteert jaarlijkse bezoekerstallen beide jongerencentra beter tot hun van 210.000 250.000, aldus de Am- recht, aldus het advies. sterdamse kunstraad. LEIDEN - De schrijver Gerard Reve treedt het eerste halfjaar van het komend studiejaar op als gastschrijver aan de faculteit der letteren van de Rijksuniversiteit in Leiden. De universiteit heeft dit gisteren meege deeld. Reve geeft in Leiden vier lezingen die voor iedereen toegankelijk zijn, twee werkcolleges voor studenten Nederlands en één werkcollege voor andere studenten plus leden van de Vereniging voor Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen (OKW). Deze vereniging heeft voor de benoeming van Reve gezorgd en had daarbij het voorbeeld van de .writer in residence' aan Angelsaksische universiteiten voor ogen. De Vereniging OKW geeft de lezingen later in boekvorm uit. De schrijver wordt per 1 juli benoemd voor de duur van dertien weken, en krijgt in die periode de rang van wetenschappelijk hoofdmedewerker. De onderwerpen van colleges en werkgroepen zijn nog niet bekend. Prijs voor literatuurcursus AMSTERDAM (ANP) - De educatieve televisieserie „Nederlandse Lite ratuur na 1830" is onderscheiden met de Noord-Zuid-Trofee 1985. De serie is een gezamenlijke onderneming van de BRT en Teleac. De onder scheiding zal op 12 juni worden uitgereikt. De Noord-Zuid-Trofee is een onderscheidng die eens in de twee jaar wordt uitgereikt voor een coproduktie van de BRT en een Nederlandse zendgemachtigde. Eerder ging de onderscheiding naar onder andere de BRT/VARA-serie 'Tussen wal en schip' en de documentaire 'Spitsbergen 79 NB' van BRT en NOS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 35