Het grote zwijgen '40 jaar geleden' als titel in trek EXAMEN KOORTS Hele regio Goeree zonder eigen predikanten Gesprekken met kinderen van joodse overlevenden De tweede generatie: jood ben je, NSB-kind blijf je Aard beientij d voorbij VRIJDAG 3 MEI 1985 PAGINA 17 Na de jodenvervolging - beelden van een nieuwe generatie is de naam van een tentoonstelling die tot 20 oktober in het Joods Histo risch Museum in de Amsterdam se Waag wordt gehouden. Er is werk te zien van joodse kunste naars van de zgn. Tweede Gene ratie, joodse kinderen die in hel naoorlogse Nederland opgroei den. Hun werk kan zonder nade re toelichting gewaardeerd wor den. Het kan ook gezien worden tegen de achtergrond die de kun stenaars gemeenschappelijk hebben en die wordt toegelicht in video-gesprekken met hun ge neratiegenoten. De IKON zond een deel van die gesprekken uit. In één van de niet voor de televisie geselecteer de interviews, staat de Amster damse journaliste Anita Löwen- hardt centraal en zij buigt zich als enige in de serie over de pa rallel tussen de onbetwiste uiter sten jood-NSB'er. door Ton van Brussel "Als ik in een café zit en be hoefte heb om over mijn jeugd te praten, dan heb ik ieders belang stelling, want je behoort tot de slachtoffers. Een kind van NSB- ouders hoeft dat niet in zijn hoofd te halen. Ik sprak ooit eens zo'n man en die was stomver baasd dat ik geïnteresseerd was in zijn verhaal. We hebben bij mij thuis uren zitten praten en ik herkende zoveel van het zwijgen. Er kon thuis niet over gesproken worden, terwijl je wist dat het van grote invloed was". Ongewenst Het heeft lang geduurd voor dat het probleem van veel naoor logse joodse kinderen werd ge signaleerd en erkend. Wat hun ouders ook deden - in de meeste gevallen was dat hard werken en zwijgen - de oorlogservaringen bepaalden hun leven en daar door ook dat van hun kinderen. Nog veel langer duurde het voor dat de problematiek werd onder kend van de kinderen van ou ders die lid waren van de NSB en na de oorlog tot ongewenst per soon werden verklaard. Die smet liet hun gezinnen niet onberoerd, om het heel mild te zeggen, want jood ben je, maar NSB-kind blijf je. Bij gelegenheid van de Am sterdamse expositie schreef He- lene Weijel het boekje 'Tussen twee werelden - gesprekken met kinderen van joodse overleven den'. Het bevat tien (anonieme) interviews met een inleiding waarin de schrijfster haar eigen achtergrond en zo ook het cen trale thema van de bundel uit eenzet: hoe is het om kind te zijn van ouders, die zich "na de oor log lieten meeslepen in de we deropbouw van de Nederlandse samenleving? Ze wilden liever vergeten dan verwerken dat hun familie in het niets was verdwe nen en dat hun cultuur met wor tel en tak was uitgeroeid". Carrière Gevolg: "De carrière slaagde, de zaak werd opgebouwd, er werd geleefd en geld verdiend, de kinderen groeiden op en wer den zelfstandig. En toen knapten de ouders af. ...Er was plotseling tijd. Tijd on De schrijfster koos voor anoni miteit. Niet alleen uit discretie en omdat het verhaal telt en namen er niet toe doen, maar zeker ook om tegemoet te komen aan reac ties als: "Dat kan ik mijn ouders niet aandoen. Als ze weten dat het slecht met me gaat, raken ze nog meer van slag dan ze al zijn". Weijels werk was niet eenvou dig. Zij was er niet op uit etiket ten te plakken en besefte dat ze behalve de erkenning dat er zoiets als een 'tweede generatie' bestaat, niet veel grond onder de voeten heeft. Dat lot deelt ze met haar ondervraagden, die in veel gevallen nog niet de helft weten van wat hun ouders overkwam, die zelf nog worstelen met wat daarvan de invloed is en nog niet weten wat min of meer te rang schikken valt onder de veel bre dere noemer 'generatiegedrag', dat de ene leeftijdsgrep van de ander onderscheidt. Steeds te rugkerend is echter het zwijgen van de ouders en de worsteling van de kinderen. De veertigste herdenking van de Tweede Wereldoor log heeft, zeker bij ons, een ware stortvloed aan boe ken opgeleverd. Behalve herdrukken, zijn er in de boekhandel opvallend veel nieuw titels te vinden. Stu dies, foto-boeken, de auto biografie, alle genres zijn vertegenwoordigd. Veel nieuws is er echter niet on der de zon. Geschiedkundi gen kwamen in de loop van jaren op grond van nader onderzoek en nieuwe bron nen, nogal eens met aange paste visies, maar ditmaal ontbreken die. Het per soonlijke getinte verslag, bij alle feiten toch altijd de meest schrille boodschap, brengt ook nauwelijks nog nieuwe gezichtspunten. Als er een tendens in de herdenkingsliteratuur valt waar te nemen, dan is het de neiging tot nuancering van de ingeburgerde schei ding tussen goed en fout en de aandacht voor de Twee de Generatie, de kinderen van oorlogsouders. Na veertig jaar is er eindelijk het besef dat beide groepen een prijs betalen. tweede-generatie-complex heeft met paranoia te maken en zoals bij alle vormen van paranoia loopt dat sterk door elkaar heen: of ze echt achter je aan zitten of dat je dat maar denkt". Hij verwijst naar de kritiek van Lea Dasberg die de auteurs van de bundel "Israël, een blanco cheque?" verweet alleen maar over vernietiging, vervolging en holocaust te schrijven, terwijl het volgens haar in de joodse fi losofie gaat over leven, hoop, vrolijkheid, zoetigheid en blij heid. Dasberg geeft zeker een hand zame karakterschets, maar on derschat kennelijk hoezeer de wonden van de oorlog de ruimte om met die filosofie te leven heb ben begrensd. De vraaggesprekken van Hele- ne Weijel geven daarvan een aan sprekend overzicht. "Ik ver moed", zo zegt een vrouw, "dat ik door die zwijgende vader de houding heb overgenomen van 'als het puntje bij paaltje komt, is niemand werkelijk te vertrou wen'.... Er speelt altijd de ge dachte door mijn hoofd: 'wat zou jij voor me doen als de treinen weer gaan rijden"? Schuld "Niet de schuld, wel de straf' is de titel van het veelbesproken levensverhaal dat Rinnes Rijke, kind van NSB-ouders enkele ja ren geleden publiceerde. Hj was de eerste van zijn generatie die het zwijgen verbrak. P. Berserik volgde hem daarin onlangs met zijn verhaal "De tweede genera tie - herinneringen van een NSB- kind". Een emotioneel, aangrij pend en adembenemend boekje, doordrenkt van machteloze woe de. Hij moest het schrijven. Ber serik is een na de oorlog ge-de- nazificeerd kind uit een gebro ken familie, een kind dat er later niet in slaagde met een begrip volle vrouw en een eigen gezin de schaduwen van het verleden van zich af te schudden. Zijn zwijgen brak hem op bij lezing van een krantebericht waarin prof. Bastiaans werd ge citeerd in een poging de aan dacht te vestigen op hetgeen Ne derlanders de kinderen van NSB'ers na de oorlog hebben aangedaan. Bastiaans sprak in dit verband van "een enorme geestelijke mishandeling". Woede De schrijver, bij voortduring genegeerd en geconfronteerd met zijn belaste verleden, onstak in woede, gooide tot verbijste ring van zijn gezin het servies aan diggelen, omdat hij het niet kon verdragen dat de maat schappij waarin voor hem zolang geen plek was geweest zich, nu de wonden niet meer te genezen waren, opeens om hem ging be kommeren. Bastiaans beschrijft in het voorwoord van dit boekje nog maals hoelang en hoezeer de pro blematiek van NSB-kinderen is onderschat. Ze hadden nergens schuld aan, maar waren voor het leven gebrandmerkt. "We zijn engerlingen" zegt Berserik, die heeft moeten ervaren hoe zijn schoonfamilie hem en zijn vrouw negeerde en hoe de kerk hem liet vallen. Een man die aan de lijve heeft moeten ondervinden dat hij daaraan niets kon verande- Over clubs: "Als je je stil en loyaal gedraagt, zal men zeggen: die stiekemerd. Ik zou wel eens willen weten wat er in die vent omgaat. Als je je gedraagt zoals alle leden, zal men zeggen: die vent doet alsof er niets gebeurd is. Als je ambitieus bent en iets in de geitenfokvereniging, die je zeer ter harte gaat, wilt bereiken, zal men zeggen: Waar haalt die hond de euvele moed vandaan?' "Soms", schrijft Berserik, "als het hard vriest, verliezen bomen in één nacht al hun bladeren. Soms, als er een golf van terreur en geweld over dit tranendal slaat, worden kinderen van de ene dag op de andere tot grij saards en cynici. Alle idealen blijken voos, kwetsbaar als spin rag in een ijzige noorderstorm". Van examenkoorts was gisteren geen sprake op het Lucas College in Voorschoten, waar ongeveer ne gentig scholieren de centraal schriftelijke examens Nederlands (opstel) en Duits (tekstverklaren) deden. Vrij ontspannen praatten leerlingen van de havo en mavo na over de testen van vandaag. De havo-scholieren kozen op het Lucas College massaal voor de op- steltitel 'Veertig jaar geleden'. Dat is niet verwonderlijk omdat juist deze titel werd verwacht. Docent P. van Enk had zijn leerlingen al laten 'droogzwemmen' op dit on derwerp. Opbouw en inhoud van een opstel over de bevrijding wa ren dus al uitgebreid doorgespro ken. De bij de titel behorende op dracht luidde: "Schrijf een opstel waarin je ingaat op de betekenis die de oorlog nog voor je heeft. Verwerk daarin eventueel de bele ving en ervaringen van mensen uit je naaste omgeving". Hans Sackman (19) had eigenlijk "de paus verwacht", maar die zat niet bij de titels. Hij schreef over 'Veertig jaar geleden' en legde een relatie tussen het opkomend fas cisme van voor de Tweede Wereld oorlog en het neo-fascisme nu. Charlotte van Vliet (17) koos ook voor de populairste titel, maar ge bruikte gesprekken die ze korte lings met haar opa had gevoerd als basis voor een situatiebeschrij ving. De titels voor de havo waren vooral betogend van aard. Onder werpen die aan bod kwamen, gin gen onder meer over het al dan niet in militaire dienst gaan, het in huis nemen van opa of oma, jeugdcrimi naliteit, de opkomst van de elek tronische spelletjes ten koste van het kinderboek, het kind tussen twee culturen en scholierenwerk. Een advertentie waarin iemand een lift naar Griekenland vraagt, moest een rol spelen in een puur verhalend opstel. "Lekker afwisselend", vonden de leerlingen het aanbod van titels. Problemen om een geschikte titel te vinden, waren er dan ook niet. Waar de Lucas-scholieren zich de meeste zorgen om maakten, waren de spelling- en stijlfouten die ze waarschijnlijk hebben gemaakt. "Je leest er zo snel overheen", luid de het zelfverwijt van meerdere ex- aminanten. Op de mavo was ook tevreden heid over de opsteltitels. Discrimi natie, stichting Lekker Dier, een mening over tv-programma's en het schrijven van een droevig ver haal over 'spijt' behoorde tot de mogelijkheden. Voor volwassenen waren er vier onderwerpen toege voegd: Het kinderdagverblijf, Op sporing Verzocht, Vrouweneman cipatie: werkelijkheid of illusie? en de titel 'Al ben ik dan volwassen, volwassen word ik nooit'. Mavo-C'er Ronald Wigbers (16) schreef over de stichting Lekker Dier. "Daar weet ik veel van en het is een beetje actueel". Ingrid Over- devest (15) koos voor het onder werp waarbij je je moet voorstellen dat je aan een playbackwedstrijd deelneemt. Haar eerste zin: "M'n maag, hoofd, alles begon te draai en". In haar verhaal imiteert ze An nie Schilder. "Ik schreef het zó op", aldus Ingrid. Docente J. Juf fermans verbaasde het dat er geen titel over 'Veertig jaar vrij' op de lijst voorkwam. "Verder verschilde de samenstelling van de titels wei nig van andere jaren", aldus Juffer- Bij de Duitse teksten die moes ten worden verklaard, was het zuchten, blazen en puffen bij de mavo-scholieren niet van de lucht. "Klotevragen", klonk het in de gang van het Luèas, "veel moeilij ker dan de Engelse teksten". De teksten voor mavo-C werden door docente H. Sosef als "langer en re latief moeilijker" beoordeeld dan de teksten voor mavo-D. De stemming was niet bepaald optimistisch by de Duitse tekst verklaarders van de mavo. Jantien van der Hoek (mavo-D) liet haar pessimisme zonder woorden blij ken: een duim werd ver naar bene den gestoken. Morgen staan de antwoorden op de meerkeuzevra gen op Teletekst, zodat de onzeker heid ten einde zal zijn. De Duitse teksten voor de havo waren "te doen", meenden de meeste scholieren. De eerste twee (over graffiti en plagiaat) werden zelfs als "makkelijk" bestempeld. Docente C. de Gelder vond slechts vraag 32 lastig. De rest noemde ze "vrij degelijk". Behalve de derde tekst, was de inhoud van het Duit se centraal schriftelijk "best inte ressant" volgens de Lucas-scholie ren. Slechts Hans Sackman was negatief: "Ik denk dat ik maar ga emigreren, maar dan niet naar Duitsland". DIRK JAN ROELEVEN In vergelijking met pakweg twin tig jaar geleden zijn de eindexa mens van de middelbare scholen tegenwoordig veel meer gecentra liseerd. Vandaar ook de naam "centraal schriftelijk eindexa men", dat uiteindelijk voor de helft meetelt voor je eindlijst. Van de an dere helft, het schoolonderzoek, zijn ook delen die centraal worden gemaakt, bijvoorbeeld de luister- toets bij het talenonderwijs, die vrijwel altijd van het Cito in Arn hem komt. De invloed van degene die je examen nakijkt op je eindcij fer is de laatste jaren, door de in voering van het multiple choice en door het maken van strenge voor schriften voor het nakijken, steeds kleiner geworden. Nee, dan vroeger. Toen ging het wel even anders en zeker niet be ter. Het eindexamen bestond uit twee gedeelten: het schriftelijk en het mondeling. Bij het schriftelijk waren de vragen uiteraard overal in het land hetzelfde. Alleen werd er nooit bij verteld welke antwoor den goed waren en welke fout. Dat werd zo'n beetje aan de luim van de leraar overgelaten. Die kon dus zijn favoriete leerlingen bevoorde len. Of per ongeluk fouten maken bij het nakijken. Hoe goed ze hun best ook deden, het zal duidelijk zijn dat je het eerste examen van de stapel met andere ogen bekijkt dan het vijfendertigste En dan het mondeling: "De aard beien staan weer op tafel" was op veel scholen een gevleugelde uit drukking. Dat zat zo: het monde ling examen telde voor de helft mee voor het eindcijfer en werd af genomen door je eigen leraar sa men met een door het ministerie van onderwijs aangewezen "rijks- gecommitteerde". Die rijksgecom- miteerden waren vaak barse heer schappen die normaal op universi teiten werkten. Ze hadden de naam streng te zijn. Over sommi gen van hen ging het verhaal dat ze nóóit hoger dan een zes gaven. De eindexamenkandidaten van vroeger waren vaak doodsbe nauwd voor deze rijksgecommit teerden. De schooldirecteuren ook: ze lieten extra lekkere brood jes aanrukken voor de lunch, ze zorgden voor verse koffie, gebak en andere lekkernijen. "Ze werden echt in de watten gelegd", herin nert een scholier uit vroeger tijden zich: "Er was er eentje dol op aard beien. Dus in de eindexamentijd zorgde de directeur dat er aard beien op tafel stonden in de lera- renkamer". Gelukkig bestaan de gecommit teerden niet meer. Door de geboor- tengolf en de enorme toename van het aantal middelbare scholieren, kwam er een nijpend tekort aan de ze mede-examinatoren. In het be gin van de jaren zeventig is, in sa menhang met de invoering van de mammoetwet en de schoolonder zoeken, besloten om ze af te schaf fen. BEN ROGMANS De classis (regio) Middelharnis van de Gereformeerde Gemeen ten is geheel vacant geworden, nu dominee A. Hoogerland (Dirksland) een beroep naar Borssele heeft aangenomen. Ne gen gemeenten omvat deze clas sis: Dirksland, Herkingen, Melis sant, Middelharnis, Nieuwe Ton- ge, Ooltgensplaat, Ouddorp, Ou de Tonge en Stad aan 't Haring vliet. Ze hebben nu geen van alle meer een predikant. Ds. Hoogerland (67) ging in 1981 naar Dirksland. De gemeen te in Borssele, waarheen hij nu vertrekt, is sinds 1960 vacant ge weest. Bij de Gereformeerde Ge meenten met nog enkele ande re kerkgenootschappen uiterst rechts in de gereformeerde ge zindte en dus niet te verwarren met de Gereformeerde Kerken in Nederland - hoeven predikan ten niet op hun 65ste met emeri taat. Dit kerkgenootschap zit met een groot tekort aan predi kanten. Per 31 december 1983 waren er 53 op 161 gemeenten. Ongeveer tweederde van de ge meenten is dus vacant. Er is één gemeente die twee predikanten heeft: Rijssen. Afscheid. Op dinsdag 14 mei 's avonds om half 8 zal ds. D. Hakkenberg afscheid nemen van de gereformeerde gemeente in Lisse. Hij vertrekt naar Gronin gen. Ds. Joh. Richter neemt af scheid van hervormd Bodegra ven op zondag 16 juni (half 3). Twee weken later hoopt hij intre de te doen in Hattem. Jubileum. De hervormde do minee B. C. de Gelder in Lisse is op 29 mei 25 jaar predikant. In 1977 kwam hij naar Lisse. Daar vóór werkte hij achtereenvol gens in Beusichem, Wissenkerke en Maasdijk. Zuydtwijck. De gerefor meerde predikant L. C. Rietveld heeft het pastorale werk van zijn hervormde collega A. J. de Jong (die met emeritaat is gegaan) in het Leidse verpleeghuis 'Zuydt wijck' overgenomen. De deel taak van de gereformeerde predi kant H. E. Schouten (wijk vroe gere Zuiderkerk, nu Vredeskerk) kan hierdoor iets worden ver ruimd. Hij zal een deel van het algemene werk van ds. Rietveld overnemen. Staalwijk. Het kerkelijke wijkgebouw 'Staalwijk' aan de Herenstraat in Leiden zal op za terdag 25 mei officieel worden heropend. Na de brand in 1983 is het geheel hersteld en gemoder niseerd. Hervormde Kerk: beroepen te Spankeren-Laag Soeren (te vens verpleeghuis 'Geldershof Dieren) kandidaat mevrouw A. E. Bosch Leiden. Gereformeer de Kerken Vrijgemaakt: beroe pen te Spakenburg M. Blok En schede, te Hasselt H. Hidding Bunschoten. Baptistengemeen ten: beroepen te Alkmaar D. Stichter Stavoren. Familiefeest Bisschop Ter Schure van Den Bosch verwacht, dat het zelfvertrouwen van de Neder landse rooms-katholieken door het bezoek van de paus sterker zal worden. "Ook zal onze identi teit weer duidelijker naar voren komen en daarmee de eenheid en de band tussen de bisschop pen en de andere gelovigen", schrijft hij in het Bossche Bis domblad. De bisschop gelooft dat de overgrote meerderheid van de gelovigen dankbaar is voor het bezoek. Ter Schure zelf bewon dert de paus 'om diens grote in nerlijke rust'. "Er gaat ook een sterke overtuigingskracht van hem uit". "De paus komt hier om het ge loof te vieren. Het is een familie feest. En dan legt men niet de moeilijkheden op tafel. Daar zijn andere gelegenheden voor. We moeten vieren wat ons bindt en één en rijk maakt". Kardinaal. De aartsbisschop van Berlijn (DDR) en voorzitter van de Oostduitse bisschoppen conferentie, kardinaal Joachim Meisner, zal de paus bij diens be zoek aan Nederland begeleiden. Dat werd gisteren in Berlijn be kendgemaakt. Hij zal alle onder delen van het bezoek meemaken. Meisner vertrekt volgende week donderdag uit Berlijn en keert de daaropvolgende woensdag daar terug. Niet naar paus. De Perma nente raad van de joodse Ge meenschap in België ziet af van een ontmoeting met de paus. Daarvoor was in het programma van 20 mei drie kwartier uitge trokken. De afwijzing komt voort uit 'protocollaire overwegingen'. De raad wil absoluut niet op dezelf de manier behandeld worden als het Islamitisch Centrum, dat geen officiële status geniet, ter wijl de joodse raad die wél heeft. De Belgische bisschoppen pro beren nog een oplossing te vin den voor de gerezen moeilijkhe den. Euquete. Het pausbezoek is voor 1 op de 3 Belgen belangrijk (25 procent) of zeer belangrijk (6,5). De meerderheid hecht er weinig (28) of geen belang (35) aan. Dat is het resultaat van een 'representatieve enquete' van een Belgisch weekblad. Een op de 2 Belgen denkt dat het bezoek nuttig is voor de kerk. Volgens de meeste Belgen is 'de paus op het gebied van de christelijke ethiek zeer conserva tief (33) of conservatief (25). Bijna 40 procent van de rooms-katho lieken trekt zich niets van zijn voorschriften aan. Bijna 80 procent van de Belgen is van mening dat de Rooms-Ka- tholieke Kerk zich in een crisis bevindt. Ruim 62 procent heeft niet de verwachting dat deze paus in staat zal zijn die crisis te overwinnen. Keulen. Op 8 mei wordt in de Keulse Dom een oecumenische dienst gehouden ter herdenking van het eind van de Tweede We reldoorlog. Naast vele politieke personen uit eigen land worden ook kerkelijke vertegenwoordi gers uit het buitenland verwacht. De preken komen van de luther se bisschop Eduard Lohse en de voorzitter van de rooms-katho- lieke bisschoppenconferentie, kardinaal Joseph Höffner. De Dom kan 6000 mensen be vatten. De toegang is vrij. Het eerste Duitse tv-net zorgt voor een directe uitzending. Armen. Moeder Teresa van Calcutta, hoofd van de Congre gatie van de Zusters van Barm hartigheid, heeft in de Syrische hoofdstad Damascus een tehuis voor armen geopend. Daarmee is het aantal instellingen van de zusters in het Midden-Oosten op negen gekomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17