Per luchtkussen door absurde wereld Strijdbare kunst van Truus Menger Reis terug in de tijd Angstaanjagend hoog spel Eigentijds lustrumconcert Madrigalesco DONDERDAG 2 MEI 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 25 Koos Postema voor de Idas I GOTHENBURG (GPD) - Als za terdagavond de 30e editie van het Eurovisiesongfestival via twee sa- tellieten onder de ogen van een 5 slordige half miljard televisiekij kers wordt gebracht, ontbreekt Ne- derland in het deelnemersveld. Een historisch feitje, want nog niet eerder liet ons land verstek gaan op het jaarlijks terugkerende lied jesfestijn. Door een noodlottig coördinatiefoutje kwam men er bij de NOS te laat achter dat de Zweedse organisatoren de 4e mei hadden aangewezen als uitzendda tum. Terecht voelde men er niets voor op de avond van de traditio nele dodenherdenking een dikke tweeëneenhalf uur in voor een dergelijk luchtig mentsprogramma. De daaruit on ontkoombaar voortvloeiende con sequentie was dat ditmaal ook geen Nederlands artiestenteam naar Zweden behoefde af te reizen. Het ontbreken van een Neder landse ploeg heeft een aantal va derlanders er echter niet van kun nen weerhouden via een achter deurtje toch tot het festivalterrein door te dringen. Zo is platenprodu- cer Eddy Ouwens binnengeraakt als ploegleider van het Noorse da mesduo Bobbysocks. Ouwens heeft relaties in het bescheiden showbizz-wereldje van Noorwegen en produceerde er onlangs nog een hitje. Ook de bekende muzikant Peter Schön blijkt zich in dienst van het Duras-maand in HOT-theater DEN HAAG - In het HOT-theater in Den Haag is de maand mei geheel gewyd aan de Franse schrijfster en regisseuse Marguerite Duras. Zowel films als toneelstukken van haar hand zijn er te zien. Het programma bestaat uit: 'Le square' door toneelgroep De Salon (9 en 10 mei), diverse films (11 mei), de film 'Nathalie Granger' (13 mei, de film 'Baxter Vera Baxter' (14 mei), de film 'Hiroshima mon amour' van Alain Resnais (17 mei), het toneelstuk 'Hiroshima mon amour' door De Salon (18,19 en 20 mei), de film 'India Song' (21 mei) het toneelstuk 'India Song' door Akt-Vertikaal (22 en 23 mei) en het toneelstuk 'Ze zei: vernieti gen' door Toneelgroep Eklips (24 en 25 mei). Aanvang steeds 20.30 uur. Radio Oranje bij de NCRV HILVERSUM (GPD) - Bij de NCRV-radio herleeft op 6, 20 en 27 mei „Radio Oranje" de in Londen gevestigde Nederlandse radiozender in de Tweede Wereldoorlog. Programmamaker Dik Bikker verzorgt het documentaire gedeelte van het drieluik en Skip Voogd maakte bij elke aflevering een aansluitend muziekgedeelte getiteld „Lichte klanken uit donkere jaren". De programma's belichten de rol van Radio Oranje tijdens de oorlog en geven achtergronden van zowel de ontvangst als het uitzenden van de verzetsprogramma's. De muziekgedeelten bevatten oorspronkelijke ver sies van repertoire uit de oorlogsjaren (6,20 en 27 mei, Hilversum 2,14.33 uur). buitenland te hebben gesteld. Hij is verantwoordelijk voor het pro duceren van de Turkse bijdrage. Dit land wil volgaarne de eeuwige rangschikking in de onderste re gionen ontvluchten en denkt dat te bereiken door het inbrengen van een westers getint poptempo. In Gothenburg zijn aan de voor avond van het 30e Eurovisiesong festival een dikke 400 artiesten, of ficials en verslaggevers aanwezig. Om en nabij 200 personeelsleden van de Zweedse televisie zijn inge zet om de rechtstreekse uitzending van zaterdag tot een goed einde te brengen. Het 30e festival zal direct te zien zijn in de 19 deelnemende landen en op een later tijdstip ook in Bul garije, Roemenië, de Sowjet-Unie, Tsjechoslowakije, IJsland en Au stralië. De plaats van handeling is het Scandinavium, de grootste overdekte hal van Scandinavië, die plaats biedt aan meer dan 6000 toe schouwers. In dezelfde accommo datie vond enkele maanden gele den de Zweedse nationale finale van het songfestival plaats. Het feit dat bij die gelegenheid geen stoel onbezet bleef, moge er op duiden dat de ophanden zijnde gebeurte nis hier momenteel volop leeft. De Zweedse kranten staan al weken lang vol van het festival en zowel voor de generale repetitie van vrij dagavond als de finale van zater dag is al geruime tijd geen kaartje meer te bemachtigen. Minder riant is vooralsnog de uit gangspositie van de Belgische de legatie. Het team beschikt welis waar over een op hoog niveau staand liedje, maar voelt zich daar naast gekweld door het gemis van een eigen dirigent. Het is een goed gebruik dat elk deelnemend land zijn eigen orkestleider meeneemt, maar de bezuinigingswoede houdt bij de zuiderburen dermate huis, dat zelfs deze luxe hen moest wor den onthouden. Aanvankelijk was het zelfs de bedoeling dat ook de componist en tekstschrijver Zange res Linda le Pomme niet mochten begeleiden. Maar dat onheil heeft i op het nippertje nog weten te keren. HILVERSUM (GPD) - Koos Pos tema presenteert deze zomer bij de VARA-televisie het programma Klasgenoten. In het programma keert hij terug in zijn oude rol van onderwijzer. De studio zal voor dit programma worden omgebouwd tot een klaslokaal en bekende Ne derlanders mogen een oude klas uit hun schooltijd bij elkaar halen. De zes afleveringen zijn dus geba seerd op een soort reünie. De serie is geproduceerd door Belbo Productions en zal door de VARA eenmaal in de week uitge zonden worden. Een woordvoer der van Belbo verklaarde nog niet te willen zeggen wie de bekende Nederlanders zijn. Het nieuwe praatprogramma van de VARA zal naar verwachting vanaf eind juli uitgezonden worden telkens op za terdagavond. De Belgische Linda le Pomme, zowat moederziel alleen Folk festival in Den Haag DEN HAAG - In Theater aan de Haven in Scheveningen wordt zondag 5 mei het jaarlijkse Springmusic gehouden, een festival voor folkmuziek van over de gehele wereld, dat dit jaar voor de zevende maal wordt ge houden. Het festival begint om 14.00 uur en gaat door tot middernacht. Optredens worden gegeven door de Ierse zanger en multi-instrumenta- list Andy Irvine, de Mexicaanse zangeres Amporo Ochoa en haar ensem ble, het trio Beau temps sur la province uit Frankrijk, de Amsterdamse theatergroep Dogtroep, het uit diverse Afrikaanse landen afkomstige Gomma, Kollasuyu-Nan uit Bolivia, het Schotse trio McCalmans, het bin nenlandse Owee en Tango y otras milongas, een trio bestaande uit twee Argentijnen en een Belg. Tentoonstelling met werk van Truus Menger t/m 26 mei. Galerie Edison, Javastraat 16, Den Haag. Ge opend wo. t/m zat. van 11-17 uur en zo. van 13-17 uur. DEN HAAG - Komende zondag 5 mei zal in de nieuwe Leidse wijk Stevenshof de onthulling plaatsvinden van het monument voor vrouwenverzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, gemaakt door Truus Menger. Deze ge beurtenis was aanleiding voor de Haagse galerie Edison om een expositie te organiseren met werk van deze kunstenares be staand uit bronzen plastieken, aquarellen en enkele stukken in gemengde techniek. Op de tentoonstelling is onder- meer het ontwerp te zien voor het monument ter nagedachtenis aan Hannie Schaft (het meisje met het rode haar), met wie Truus Menger samenwerkte in Maakster verzetsbeeld voor Stevenshof een verzetsgroep. De thematiek van het werk is grotendeels ont leend aan ervaringen in de oor log. Truus Menger drukt met haar beeldengroepen vaak ab stracte bègrippen uit die betrek king hebben op de oorlogstijd: hoop, vrijheid, gevangenschap, hechte vriendschap of solidari teit. Slechts een enkel beeld geeft een reële situatie weer, bij voorbeeld een piloot staande op de vleugel van een vliegtuig dat voedsel dropte. Helaas is dit ge geven gecombineerd met een vrij pathetische groep mensen. Een beeldje van vrolijk spelen de kinderen draagt ook het stem pel van de oorlog. Het is bedoeld als symbool voor de toekomst, maar het roept voor de maakster tevens de herinnering op aan de Joodse kinderen voor wie uitein delijk geen hulp mogelijk was. Dergelijke betekenissen worden nader uitgelegd in gedichten van haar hand. Truus Menger ziet haar werk als een van de midde len om mensen bewust te maken van de gevolgen van fascisme en racisme. In de tekeningen en aquarellep zijn eveneens actuele motieven verwerkt. De thematische ver bondenheid wordt versterkt door bepaalde terugkerende vor men. Naast cirkels, horizontale en verticale lijnen herhaalt zich vaak een spiraalvormige bewe ging, die als een teken van opti misme en vertrouwen gezien kan worden. De doorgaans figuratie ve stukken zijn soms samenge voegd met dergelijke abstracte vormelementen. De tekeningen kenmerken zich door een vlotte penseel streek en rake vormen in zwarte inkt. Daarnaast werkt Truus Menger graag met kleur. Toch komt zij op deze tentoonstelling het best naar voren als beeld houwster, met name in de klein schalige plastieken, die een ster ke uitdrukking zijn van de ideeën van deze strijdbare kun stenares. NANCY STOOP 'Mieke Mom', leeftijdsloos spektakel bij RO-theater Mieke Mom (Ingrid van Leeuwen), zittend op de kist (foto Leo van Velzen) gie: Paul Vermeulen-Windsant, de cor: Ad de Bont, kostuums: Koelie Westendorp, spelers: Chaim Levano, Ingrid van Leeuwen, Dries Smits, Froukje van Houten, Bets van der Wal, Koos van der Knaap, Elsje Slats, Tim Meeuws, Bruun Kuijt en Laus Steenbeeke. Gezien op 30 april in Hal 4, Utopia, Rotterdam. Herha lingen op 5, 8,11.12,15,16,17,18,19, 22, 25 en 26 mei, (ook middagvoor stellingen). ROTTERDAM - Met 'Mieke Mom' zet het RO-theater de on der Frans Marijnissen ingezette traditie voort om eenmaal per jaar flink uit te pakken met een kindervoorstelling. Het doet daarmee een prima keus. 'Mieke Mom' is geen opvoedend pro bleemstuk, maar een spectacu laire mengeling van theater en kermis, die door kinderen waar schijnlijk nog beter wordt begre pen dan door grote mensen. Guus Kuijer schreef in 1980 het boek 'Hoe Mieke Mom haar maffe moeder vindt'. Toen het boek verscheen werd er door de recensenten - allen kind ge wéést - nogal kribbig op gerea geerd. Het zou een onlogisch en onbegrijpelijk verhaal zijn, veel te zwartgallig voor tere kinder zieltjes. Een vrolijk boek is het inder daad niet, al valt er genoeg te la chen. Mieke Mom is een meisje dat temidden van grote mensen leeft en die geven geen aanlei ding tot luchtsprongen. Kuijer legt via haar zijn vinger op absur diteiten in de wereld van volwas senen, zoals buitenlanders die in krotten wonen, dokters die alle zieken dezelfde pillen voorschrij ven en oude mensen die in een tehuis worden opgeborgen. Toe standen die heel normaal gevon den worden, maar die in de ogen van een kind volstrekt willekeu rig zijn. Het verhaal gaat ongeveer als volgt: De ouders van Mieke Mom zijn dood en wonen in een kist met raampjes achterin de tuin. Als ze hen bloemen brengt, schelden ze haar uit: appelflap! Kalkei! Plastic fles! Buurman T (voluit: Thansneemikhetwoord- danku) koopt een auto, die klei ne kinderen eet. Op school wordt ze aan de kapstok gehangen en voor dief uitgemaakt. Mieke wordt beschuldigd van een roof moord en tot het gekkenhuis ver oordeeld. Daar ontmoet ze Aza- lia, die haar moeder wordt. Het RO-theater houdt zich vrij wel letterlijk aan het boek. En maakt bovendien uitputtend ge bruik van de mogelijkheden, die het merkwaardige Utopia-com plex biedt. De grootste stunt is de op luchtkussens draaibare pu bliekstribune. Drie zijden van de zaal worden beurtelings als speelvlak gebruikt. Onder hels knarsen en kraken wordt het pu bliek van scène naar scène ge keerd, zodat je als kijker midde nin de wereld van Mieke Mom zit. Decorontwerper Paul Gallis heeft prachtig werk geleverd. De kinderhappende auto is een ech te Amerikaanse slee, meneer T ontploft daadwerkelijk van woe de en de strijkbout, waarmee de plooien van de bejaarden wor den gladgestreken, ziet er angst aanjagend uit. Heel mooi is ook het openingsbeeld: vader en moeder Mom achter de raampjes van hun gezellig ingerichte kist, terwijl de sneeuw naar beneden dwarrelt. Van die vormgeving moet de voorstelling het ook hebben. De meeste spelers maken van hun rollen niet veel meer dan figuren uit een stripverhaal, misschien doordat de meesten zulke uiteen lopende types moeten spelen. In grid van Leeuwen is een te ouwe lijke Mieke Mom, die uiterlijk veel lijkt op de Oranjeprinsesjes van vroeger. Wat zou het leuk zijn als die rol door een kind werd gespeeld. Chaim Levano vindt als verteller wel precies het juiste midden tussen betrokken heid en afstandelijkheid. Hij stept op een spreekgestoelte met wieltjes in het rond. Dat matige acteren is in dit ge val geen ramp; verhaal en ensce nering maken bijna alles goed. Dus stop wat verse kinderen on der de motorkap, haal ook oma uit de hangkast en karren maar naar het RO. Want van 'Mieke Mom' kunnen kinderen genieten en ouderen wat opsteken. ARIEJAN KORTEWEG 'Pelléas et Mélisande' van Claude Debussy door de Ned. Operastich ting m.m.v. het Rotterdams Philhar- monisch Orkest. Dirigent: Michel Plasson. Regie, decors en kostuums: Filippo Sanjust. Gezien in het Cir custheater op 1 mei. Voorstellingen in stadsschouwburg Amsterdam op 5. 6. 8 en 15 mei. SCHEVENINGEN - Toen deze enscenering in 1973 voor het eerst te zien was, ontlokte zij te recht alom bewondering. Simpe le maar in hun suggestiviteit bij na realistische decors werden ge vangen in een subtiel lichtspel dat gelijke tred hield met de kleuringen die Debussy in het orkest had aangebracht. Het bij na onvermijdelijke gaasdoek werd zowaar functioneel toege past en daarachter bewogen de personages in dit symbolistische drama van Maeterlinck zich met gepaste wazigheid. Sindsdien hebben er echter in de operawereld een aantal rigou reuze wijzigingen plaatsgegre pen met als duidelijkste expo nenten het werk van Friedrich en Kupfer (o.a. in Nederland), de Ring van Chéreau in Bayreuth en diverse opzienbarende voor stellingen in Brussel. Verheven Ned. Operastichting met 'Pelléas en Mélisande' symboliek en mysterieuze vaag heden moesten plaats maken voor een aanpak die duidelijke vragen stelde: wie zijn de toneel figuren, wat doen zij en (de be langrijkste van alle) waaróm doen zij dat? Wordt men na de 'Pelléas et Mélisande' in Brussel, die begin juli hopelijk ook in Amsterdam te zien zal zijn, geconfronteerd met de esthetiek en het kleuren spel van Sanjust, dan waant men zich weer teruggezet in een tijd, waarin operazangers fraaie poses aannamen, omdat die meer diep te suggereerden dan een realisti sche wijze van bewegen. Verder dan een lange reeks schitterende toneelbeelden met hier en daar bijzonder onlogische momenten in de regie kwamen de toneel beelden van Sanjust niet. De ge zond ogende en zingende Sheri Greenawald leek bovendien - geen geboren Mélisande, terwijl de uitstekend articulerende Ho ward Crook de melodiek van De bussy wat al te veel opofferde aan een declamatorische voor dracht. De bariton Mare Vento was eigenlijk te licht van stem voor Golaud, maar wist wel meer van het karakter te maken en Co- ra Canne Meyer bleek een be trouwbare Geneviève. Bijzonder fraai was het aan deel van het Rotterdams Philhar- monisch Orkest, dat als enige or kest in Nederland een typisch Franse klankkleur kan oproe pen. Dirigent Michel Plasson Danserscollectief met 'Hartstuk' wist daarvan dankbaar gebruik te maken, zodat die vreemde, on grijpbare muzikale wereld van Debussy bij deze reprise beter Mare Vento in 'Pelléas en (foto Jaap Pieper) tot haar recht kwam dan bij een van de vorige series. PAUL KORENHOF hoorn, met werken van J.S. Bach, B. Britten, S. Prokofjev en J. Koetsier. Gehoord op woensdag 1 mei in de Dorpskerk in Leiderdorp. LEIDERDORP Een orkest zonder naam vond dirigent Henk Briër niet zo geslaagd toen hem vijf jaar geleden gevraagd werd een gelegenheidsensemble sa men te stellen ter versterking van zijn Madrigaalkoor. Waarop hij in de haast de naam 'Madriga- lesco' ten tonele voerde, zich la ter bedenkend dat dit ook de titel van een orkestwerk van Vivaldi is. Het eerste concert verliep ech ter zo succesvol dat de orkestle den besloten om door te gaan. Hetgeen gisteravond resulteerde in een eigentijds en dynamisch eerste lustrum-concert, waarbij in dit gedenkjaar ook Bach niet op het programma ontbrak. Zoals in" de pittig en uiterst doorzichtig gehouden Suite nr. 1 van Bach, die mede door de so listische medewerking van de hoboïsten Han Kapaan en Frits de Vries en van Erika van Olden- deel op fagot, bleef 'dansen' van af het dartele Vivace tot aan de plechtige Passepied. Op verzoek van een veeltallig publiek, dat vorig jaar diep onder de indruk raakte van de uitvoering van de 'Serenade voor tenor, hoorn en strijkorkest' opus 31 van Benja min Britten, werd dit werk met medewerking van dezelfde solis ten nog eens op sublieme wijze herhaald. Een schitterend ge toonzet werk waar elementen van oude Engelse vocale muziek in een zeer persoonlijk idioom, van Britten verwerkt zijn. Een stijl die de natuurlijke en lichte tenor Harry Verberne op het lijf geschreven was, terwijl de warm geblazen hoornsoli van Herman Jeurissen de spanning van dit toongedicht tot ongekende hoog te wisten op te voeren. Totaal anders van sfeer maar niet minder interessant klonk daarna de zelden te horen versie voor strijkorkest van het oor spronkelijk voor piano geschre ven 'Visions fugatives' van Pro- koQev. Een kleurrijk en levendig werk waar de strijkers Prokof- jevs hoekige ritmiek niet hele maal feilloos, maar wel zeer dy namisch over het voetlicht brachten. Het virtuoze en stem mige 'Divertimento' van de Ne derlander Jan Koetsier, waar dit eerste lustrumconcert mee be sloot, vol verrassende solopartij en voor viool, hobo, klarinet en fluit, vormde een weelderig mu zikaal slot. ANNEKE VAN VLIET ma en Rlcardo Anemaet, muziek: The art of noise, Brian Eno, Mecano en Klaus Normi. Gezien op 1 mei in het LAK-theater, Leiden. Aldaar ook vanavond. LEIDEN - Zij ligt op de grond uit te hijgen. Hij pakt een zware steen, klimt op de stoel en houdt de steen boven haar lichaam. Hij zal de steen toch niet laten val len...? Het voorafgaande was ge voelloos genoeg om daar bang voor te zijn. Bhammm, net als je je ogen wilt sluiten uit angst voor een bloedbad, valt de steen... En zij? Zij was net bijtijds opzij ge rold. Het gebeurt een tweede keer, het Danserscollectief hecht aan symmetrie. Maar nu zijn de rol len omgedraaid: hij ligt ter aarde en zü heft de steen. Ze wankelt even, aarzelt, maar laat dan toch de steen los. En weer gaat het goed. Als toeschouwer zit je bij 'Hartstuk' voortdurend met kromme tenen. Lilian Bruinsma en Ricardo Anemaet onderwer pen hun eigen hart en dat van de ander aan een krachtproef met volledig uit de hand gelopen kin derspelletjes. Ze doen dat vol strekt gevoelloos, als machines. Dat maakt 'Hartstuk' een angst aanjagende voorstelling. Het stuk speelt zich af in een vrijwel kaal decor. De beide dan sers zitten op stoeltjes aan een ta fel. Daarachter staat de geluids- en lichtapparatuur. Links op het podium staat een kleuren-tv aan. De strijd om aandacht met de beelden ervan wordt door de dansers gemakkelijk gewonnen, mede door de vaak zeer luide muziek bij hun bewegingen. Het tv-toestel zit in een door zichtige, plastic zak: eeri verstik te wereld. Later zullen ook de dansers zich een zak over het hoofd trekken. Je ziet hoe de zak opbolt en rimpelt door de adem haling, en hoe het gezicht daar door vervormd wordt. Een be nauwend beeld, dat ademen als een nog niet geboren kind. Een Engelse stem vertelt on dertussen over de werking van het hart: een mensenleven telt 2.500.000.000 hartekloppen. De verschillende afwijkingen wor den ten gehore gebracht en ook hoe het klinkt als je iemands hartslag vele malen versneld af draait: als een vliegensvlug in sect dat soms tegen een raam botst. Dat zijn de momenten waarop de eigenaar van het hart zich inspant. Het tempo van de voorstelling is op dat ritme afgestemd: over wegend traag als een ritueel waarbij geen fouten mogen wor den gemaakt. Maar soms ineens zijn er hectische uitbarstingen, die vaak worden herhaald. De dansers lijken wanhopig de weg naar het hart te zoeken, dat toch de zetel van het gevoel zou moe ten zijn. De paradox is, dat aan dat onderzoek geen greintje ge voel te pas komt. 'Hartstuk' is zeker geen mooie voorstelling. De vele herhalingen werken dan wel beklemmend, maar halen ook een deel van de spanning weg. Toch heb ik steeds op het puntje van m'n stoel gezeten, want het Dansers collectief speelt hoog spel met het publiek en zichzelf op een zeer intense manier. ARIEJAN KORTEWEG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25