Hans Bouma preekt mensen naar de aarde Vanuit de bijbel 'eerbied voor het leven' ZATERDAG 27 APRIL 1985 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 11 (Van een medewerker) Is het toeval, dat de woonplaats van ds. Hans Bouma een serene rust ademt? Het veertien honderd zielen tellende dorp Noordeloos ligt in het poldergebied, dat deel uitmaakt van de Alblasserwaard. Systematisch staan de knot wilgen langs de Botersloot. Fraaie boerderijen accentueren, dat de landbouw een belangrijk middel van bestaan is. De boerenbevolking zwaait en lacht naar de vreemdeling. Midden op het Stammebrugje staan twee honden nieuwsgierig te kijken. In de uitgestrekte wei landen maken lammetjes dwaze bokkespron- gen. Een zich in de ochtendzon koesterende kat kijkt er met verwondering naar. In de verte klinkt het monotome geronk van een tractor. Ondanks het vroege uur, heeft Noordeloos het ritme van de dag al lang te pakken. Zo ook Hans Bouma, die samen met zijn echtgenote een riante woning bewoont aan de Noordzijde. Sinds jaar en dag is Bouma een spraakmakende figuur met name binnen de Gereformeerde Kerken. Verschillend wordt er gedacht over Bouma's opvattingen aan gaande de bio-industrie, kernwa pens, dierproeven en het eten van vlees. Zijn kernthema is de huma niteit en dat belijdt hij in de ruim ste zin van het woord. Groepen conservatieve gereformeerden zien in de boodschap van Bouma de stem van de duivel, terwijl vooruit strevende gereformeerden - maar ook anderen - zijn openhartige le vensovertuiging 'een verademing' noemen. Zo ook zijn bemoeienis met de oprichting van het Groene Platform die leidde tot een stroom van positieve en negatieve reacties. Zelf zegt hij erover: „Die confron taties zoek ik niet op. Ik krijg er mee te maken. Sommige reacties doen mij verdriet. Maar door te leurstellingen laat ik me niet lei den". Inmiddels is er een nieuwe di mensie toegevoegd aan de reeks van activiteiten waarvoor Bouma zich de achterliggende jaren heeft ingezet. Het voorzitterschap van de Nederlandse Vegetariërsbond ligt op zijn weg. Hij is ervoor gevraagd en heeft 'ja' gezegd. Zijn taak houdt verband met het bepalen van het gezicht van de bond naar buiten. Een belangrijke hindernis is in het 90-jarig bestaan van de bond genomen. En dat is de accep tatie van de vegetariërs. Bouma: „Je hoeft niet meer in het defensief als je aangeeft vegeta riër te zijn. Er is ook een groot aan tal redenen waarom iemand vege tariër wordt. Dat kan komen door wezenlijke overtuiging, het begaan zijn met de hongerproblematiek in de Derde Wereld, het afschrikpro- ces van de bio-industrie of 't kan te maken hebben met de portemon nee. Daarnaast is er een groep mensen die vlees vies vindt". Persoonlijk denkt Bouma, dat de mensen, die vanwege het geld geen vlees eten talrijker zijn dan wordt gedacht. „Men maakt van de nood een deugd. En vaak bevalt dat zo goed, dat men later niets anders meer wenst". Lekker Meteen wil hij even afrekenen met de verkeerde gedachte, dat ve getariërs met een uitsmijter en een schaaltje bonen tevreden zijn. „Er zijn complete vegetarische maaltij den te verkrijgen; veelzijdig en lek ker. 't Valt moeilijk uit te leggen. Ik neem mensen, die een vegetari sche maaltijd willen nuttigen wel eens mee naar een restaurant. Dan kunnen ze het zelf meemaken. De reacties zijn doorgaans heel posi tief. Temeer daar veel restaurants een uitstekend vegetarisch menu voorzetten". De honger kan zo de wereld uit. De huidige voedselproduktie kan zelfs een bevolking van tien miljard mensen voeden. Alleen zal er dan een eerlijke verdeling moeten komen. Een taakstelling voor de rijke landen, die tot een andere economische orde moe ten komen, om de arme landen te helpen. De gereformeerde deeltijdpre dikant Hans Bouma (44) heeft zijn gezicht in een scherpe plooi. Melancholiek is zijn expressie ei genlijk. De theoloog-auteur uit Noor deloos wordt de nieuwe voor man van de Nederlandse Vegeta riërsbond. Zelf is hij al jaren praktizerend vegetariër. En met hem zijn dat ruim 300.000 land genoten. Het vegetarisme wordt steeds populairder. Voor Bouma betekent het niet eten van vlees méér. Het is een onderdeel van een grondhouding. Zijn terugke rende boodschap houdt verband met een levenswijze waaruit eer bied voor het leven spreekt Wij-tijdperk Met de slogan „Vlees is goed en zet de maaltijd kracht bij" is Bou ma het duidelijk niet eens. Hij noemt vlees dubieus. „Het Voor lichtingsbureau voor de Voeding heeft de informatieverstrekking op het gebied van vlees aangepast. Er wordt voor gewaarschuwd, dat de porties vlees niet zo groot hoeven. Dit ook met het oog op hart- en vaatziekten, die het gevolg kunnen zijn van overmatige vleescon sumptie". Voor Bouma betekent het vege tarisme slechts een onderdeel van een grondhouding. Vegetarisme vanwege het principe zonder dat daar iets op volgt spreekt hem min der aan. Hij meent, dat de Neder landse Vegetariërsbond poet sa menwerken met geestverwanten. „En er zijn gelukkig talrijke groe peringen, die zich op veel terreinen inzetten voor anderen. Dat werkt inspirerend. Dat geeft ook moed om door te gaan. Zwijgen over al het onrecht dat je waarneemt mag ook niet. Je moet dit bij voortdu ring signaleren en"trachten er iets tegen te ondernemen". Met voldoening constateert hij, dat we te maken hebben met de af sluiting van een cultuurperiode. Te beginnen bij de renaissance, die een einde inluidt van een individu- gerichte maatschappij. De groep van het nieuwe bewustzijn dient zich aan. En die is, volgens Bouma, bedreigend voor de bestaande or de. Met argumenten kan hij het niet direct staven, maar gevoels matig weet hij dat het er is. „Ik merk het tijdens lezingen en op scholen. Het hangt in de lucht". Bouma meent, dat het hyper-in- dividualisme plaats moet maken voor een nieuw tijdperk waarin so lidariteit een belangrijke rol speelt. Hij spreekt over het 'wij-tijdperk'. „Dat wij-tijdperk is een tijdperk van mondiale gerechtigheid. Een tijdperk waarin mensen niet alleen solidair zijn met elkaar maar ook met de natuur. En dat laatste is iets nieuws. Er zijn mensen, die dat in zich hebben. Maar nog interessan ter vind ik de mensen, die halver wege een bekering oplopen. Die heel bewust kiezen voor een ander normen- en waardenpatroon. Die hebben uiteindelijk het zwaarste offer moeten brengen. Dat kan er toe leiden, dat ze hun baan opzeg gen en hun huis en auto kwijt ra ken. Maar ze doen het. Vaak kom je deze mensen later weer tegen in min of meer alternatieve vormen van samenleving en arbeid. Als je ziet wie deelnemen aan het ME- MO-gebeuren (Mens en Milieu vriendelijk Ondernemen), daar zit ten heel wat vroegere managers bij van bijvoorbeeld Akzo en Philips. Ze hebben andere belangrijke waarden ontdekt. Ik wil niet zeg gen, dat dit op omvangrijke schaal voorkomt. Maar het begin is er en het is iets, dat er nog nooit eerder is geweest". Zijn eigen rol in dit proces zegt hij minimaal te achten. „Ik ben blij, dat ik er getuige van mag zijn". Wel probeert hij door publikaties (preken) en lezingen de mensen te attenderen op hun werkelijke ca paciteiten. „Ik vind, dat de bio-industrie niet alleen een belediging is voor het dier, maar ook voor de mens. Ik vind de mens er te goed voor om zo met het dier om te gaan. Ik bedoel niet alleen de boer, als samenle ving moeten we het niet zo ver la ten komen. Van dierproeven kun nen we af komen. Als je daar, hu manitair gezien, een punt van maakt. Als je eenmaal stelt: dier proeven zijn beneden onze mense lijke waardigheid, dan vind je ook een mogelijkheid om hiervan af te komen. Maar dat wordt niet ge steld. Dus alternatieven voor dier proeven ontstaan alleen in de mar ge van het lopende onderzoek. Bij toeval ontdekt een onderzoeker van „hé, zo kan het ook". Botsen Sinds een kleine driejaar is Hans Bouma actief in Noordeloos als deeltijdpredikant. „Dat wordt de toekomst". Daarvoor was hij negen jaar in fulle-time dienst van een an dere gereformeerde kerk. („Er kwamen zoveel dingen op mijn weg"). Nu is hij pastoraal werker voor een bepaald aantal uren. In Hans Bouma en Jogolien zijn dikke vrinden. Noordeloos leidt hij nog twee kerk diensten per maand. Op uitnodiging preekt hij drie keer op een zondag door het gehele land. En met name tijdens die gast- preken wil Bouma nogal eens bot sen met kerkbezoekers. Zelf zegt hij: „Vooral met mensen die de be staande orde als het hoogste dog ma beschouwen". Bouma vindt, dat de kerk in de wereld behoort te staan en een rol in de maatschappij dient te vervullen. „Ik preek men sen niet naar de hemel toe, maar naar de aarde". Gelovigen die verwachten dat Bouma kant en klare oplossingen aandraagt, komen ook bedrogen uit. „Vanuit de bijbel draag ik cri teria aan die gelden bij de keuze voor het leven en tegen de dood. De gemeente moet zelf beslissin gen nemen". Onverdraagzaamheid is iets waarmee hij nogal eens te maken heeft. Mensen die boos wegliepen uit de kerkbanken en een reeks ne gatieve reacties hield hij over aan een preek over homofilie. „Ik heb daarover gesproken omdat ik merkte dat homofilie nog helemaal niet zo geaccepteerd was als veron dersteld wordt. Toen ik die boze reacties zag schrok ik. „Leven we nog in die tijd?", dacht ik. „Kern wapens, alleen het woord al, doen menigeen steigeren". De vrede binnen de kerken acht Hans Bouma dan ook niet als hoogste goed. Hij noemt de kerken zelfs „ongeloofwaardig". „De op dracht tot eenheid is absoluut niet van de grond gekomen. Eigenlijk is het een beschamende vertoning. De toekomst van de kerken ziet hij verder gaan in leerhuizen en basis gemeenten. Minachting Fel is Hans Bouma gekant tegen het bezoek van de paus aan Neder land. Hij is van mening, dat de pro testante kerken de Heilige Vader niet moeten begroeten. „Daarmee bevestig je een structuur die uit den boze is", zo zegt hij. De predi kant verwijt het opperhoofd van de Rooms-Katholieke Kerk „minach ting" te hebben voor de gelovigen. Hij- noemt het bezoek van de paus voor iemand met enige eigenwaar de een belediging. Hij stelt: „Het rooms-katholieke kerkmodel is heilloos". De humoristische en sceptische benadering van het VA- RA-duo Spaan en Vermeegen met betrekking tot de paus zit Bouma ook niet lekker. „De Pisa-humor is de paus niet waard. Het is eerder om te huilen dan om te lachen". Als .auteur/publicist heeft de Noordelose predikant zich ook na drukkelijk gemanifesteerd. In 1961 debuteerde hij met een gedichten bundel. Het is niet bij die ene bun del gebleven. Tot 1971 verschenen er nog vier andere gedichtenbun dels en daarna kwam Bouma, be halve met poëzie, ook met allerlei andersoortige publikaties voor de dag: vele bundels bijbels-theologi sche verkenningen, liturgische teksten, boeken over natuur en mi lieu en talrijke uitaven die in sa menwerking met schilders, teke naars en fotografen ontstonden. Vorig jaar kwam zijn honderdste uitgave van de drukker. Ter gele genheid van dit boek „Over de Brug", waarmee hij in de vorm van. citaten en een aantal gedichten aangeeft wat hem het diepste be zielt, meldt hij in het woord vooaf: „Ieder boek is weer een waagstuk, een beslissende stap, wéér een de buut. Ik zal er nooit aan wennen". Vast staat nu, dat een in het na jaar te verwachten uitgave van Bouma de gemoederen weer bezig zal houden. Het boek gaat heten „Kind in huis bij de goden" en is gemaakt naar aanleiding van een bezoek van Bouma aan Nepal. Hij zegt geweldig onder de indruk te zijn van de geïntegreerde vorm die godsdiensten als het boeddhisme en hindoeisme binnen het dage lijks leven vervullen bij de inwo ners. De eenheid van het leven in deze situatie spreekt hem buiten gewoon aan. Bouma komt ervoor uit, dat hij zich laat imponeren door het contrast tussen de mate riële armoede en de spirituele rijk dom van de Nepalezen. Als „ongemeen spannend" om schrijft Bouma het, dat hij via de Nederlandse fysicus Frits Wiegel in Nepal vernam, dat er grote over eenkomsten ziin tussen het holis- me (de leer van de primaire waarde van het geheel) en de moderne na tuurkunde. Het holisme houdt Bouma momenteel sterk bezig. In het vooijaar van 1986 zal er in brief vorm een correspondentie tussen Wiegel en Bouma worden uitgege ven over de associaties tussen het holisme en de moderne natuur kunde. Holisme noemt hij de red ding voor onze cultuur. „Je kunt zien, dat alles met elkaar samen hangt, arm en rijk, mens en na tuur". Duivel Hij omschrijft het als een nieuwe dimensie in zijn leven. Hij maakt er dan ook geen geheim van, dat gelo vigen uit eigen land hem zullen verwijten „de duivel als gespreks partner te introduceren". Maar daar stelt Bouma heel simpel te genover, dat de duivel meer in het kapitalisme zit dan in het hindoeis- Bang voor problemen is hij dus niet. Ook al is er een relatief groot aantal gereformeerde kerken waar hij niet meer mag preken („zelfs in mijn classis"), confrontaties vreest hij niet. „Ik hoop alleen, dat men sen die mij niet mogen de moeite nemen om zich wezenlijk te verdie pen in mijn woorden of teksten. Vanuit de bijbel propageer ik slechts de stelling 'eerbied voor het leven'. Of dat nu het leven van mens of dier is, dat maakt niet uit". LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Pannekoek. 11.45 oecum. stud.dienst; Marekerk 10 ds. Klein Kranenburg, Ter Aar, 5 ds. A.J. de Jong. afscheidsdienst; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Kra- Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 prof. M. de Jonge en pastoor Van Well, 11.15 pas toor Van Well; Bethlehemk. (Driftstr.) 10 ds. Sterringa; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Rietveld, 5 ds. Hortensius; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. De Mey- Meulendyk; Waalse kerk (tijdelijk Rapenburg 6) 10.30 pasteur Ribs; jeugdkapel Vredeskerk 10 hr. Krispijn; jeugdkapel Bevrijdingskerk 10. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, Diakonessenhuis 10.30 ds. Sierat, Lei derdorp, elke zat. 10.30 rk dienst; Endegeest zie Oegstgeest: Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Horten sius, 10.30 dovendienst hr. H.A. land- Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Ver doom; Merenwijk zie herv. gem. Wijk Stevenshof, gebouwtje 'Dijkhof (Rijndijk) zie na geref. kerk; Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 ds. Heida, ds. Houtman; Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds. Den Hertog HA; Geref. Gem. (N. Rijn) 10 leesdienst, 19 ds. De Gier; Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Wijk Stevenshof (interk.) 10 mevr. drs. Valkenburg Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert; Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds. Koek m.m.v. kerkkoor; Baptistengem. (O. Rijn 3) 10 ds. Bos veld; Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 10 hr. Dikkes; Evang. gem. Merenwijk (Flevoweg 5) terw.singel 21) 5 hr. A.R. van Diggelen; Evangeliecentrum (Zijlsingel 2) 28/4 10 Zijlstra. 1/5 20 Holder, 3/5 20 jeugdsa- menkomst; Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr. Eiker bout; Leger des Heils (hoek Vestestr./Groe- nesteeg) 5 uur. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4. wo. 8. Zevendedag-adventisten (Ontmoetings- kerk Voorschoten) elke zat. 9.45 bijbel studie, 10.45 predikdienst. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahmsl.) 9.30,10.30 en 11.20. Leidse Soefi Stichting Pieterskerk 11. hr. Lange; Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) 10; Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 9 en 10.45; Herensingel zat. 7. zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat 7. zo. 9.30 en 11.30; Steenschuur zat. 7. zo. 8.30. 10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). Raad van Kerken: elke dinsdag 7-7.30 nam. oecum. avondgebed in oud-kath. kerk Zoeterwoudsesingel. ven; i Geref. Kerk 10 ds. Bakker, Amstelveen, 18.30 ds. v.d. Bos, Gouda; Chr. Geref. Kerk 9 ds. Lof, Capelle a.d. IJssel, 14.30 ds. Bilkes, Ermelo; Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 11.30; ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 10 en 18.30 ds. Bogers: Kruiskerk 10 ds. v.d. Heiden; Opstandingskerk 10 prof. Van Gennep, Leiden, 18.30 ds. v.d. Heiden HA; G. Herderkerk 10 ds, Nieuwenhuis, 18.30 ds. Taselaar; De Bron 9.30 ds. Vereul, 10.15 ds. Moll; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Taselaar; Oudshoomse kerk 10 ds. Van Mede voort, Den Oever; Sionskerk (Planetensingel) 9.30 ds. Ou- wendijk, 6.30 Koelewijn, Woubrugge; Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds. Wilschut 18.30 ds. v.d. Bos, Gouda; Salv.kerk 10 ds. v.d. Bos, 18.30 ds. Bak ker. Amstelveen; Geref. K. Vrijg. (aula chr. techn. school) 9.30 en 17 ds. Room; Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. M. de Jong (HA), 1.30 hr. Klein geld; Chr. Geref. Kerk 9.30 en 16.30 ds. v.d. Weerd; Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 18.30 ds. Koekkoek; Baptgem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. Van Gemeren, 6.30 hr. Jonge- Verhaar, Nieuw-Lekkerland. 2 afscheid ds. Exalto, wegens pensioen; Geref./Herv. Gem. (dorpshuis De Tas) 10 drs. v.d. Sar, Zoetermeer; Geref. Gem. 9.30 en 18 leesdiensten. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 prof. dr. C. van Leeuwen, Erme lo, 6.30 ds. Wieman; Salv.kerk 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. Rich ter jeugddienst; Bethl.kerk 10 ds. Wieman, 6.30 ds. v.d. Hoef; Geref. Kerk 10 ds. v.d. Berg, 18.30 ds. Elderman; Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 ds. Mouissie, 16.30 ds. v.d. Scheer; Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 leesdienst; Evang.-Luth. Gem. 10.30 ds. Hirsch, Gouda. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. v.d. Pol, 6.30 dr. Haitsma; De Stek 10 ds. Hagen, Westendorp; Geref. Kerk 9.30 ds. Van 't Hof, 5 ds. Ha gen, Westendorp; Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Ribbers; Geref. Gem. 9.30 leesdienst, 15.30 ds. Elshout. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 en 18.30 ds. De Graaf; Geref. Kerk 10 ds. Gesink, Noordwijk, 5 ds. Hoogerwerf, Nieuwerkerk a.d. IJs sel; Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Kris pijn, 19 ds. Rothfusz; Geref. Kerk 10 ds. Pouwels, Bussum; Chr. Geref. Kerk 10 ds. Biesma, 7 ds. Rothfusz; Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 11.30; HOOGMADE: Herv. Gem. 10 ds. v.d. Hoek; Rk Kerk zat. 7, zo. 10. Rk Kerk z 7, zo. 8 en 10. VoÜe-evi ïvang.gem. ('De Ark', Pr. Hen- drikstr. 54) 10 hr. Jackson; Pinkstergem. (school Batenstein 16) 1-0. Leger des H. (Corn, de Vlamingstr.) 10 en 6.30. Remonstr. Kring (Van Mandersloostr. 36) geen dienst; Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7. zo. 9 en 11.30; BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 kand. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Gebraad, 18 hr. Binnendijk; Ontm.kerk 10 dr. Meijers, Leiden. 18.30 ds. Bouw, Oud-Loosdrecht; Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. Koster, 17 ds. v.d. Horst; Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. deweij; O. Kerk 10 ds. Van Sliedrecht, 18 ds. Ju- kema, Berkel en Rodenrijs; Ichthusk. 10 ds. De Jong, 17 ds. Schuur- Pmëlk. 9.30 ds. Offeringa, Haren, 18 ds. Van Sliedregt; aula Bestevaer-mavo (Rijnsoever) 10 ds. Guyt, Hei- en Boeicop; Overduin 2.15 ds. Van den Beid; Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (au la P. Groen-college) 10 ds. Reefhuis, Den Haag; Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds. v.d. Horst, 17 ds. Van Breevoort; Triumfatork. 9.30 ds. Van Breevoort, 17 ds. Koster; Geref. K. Vrijg. 10.15 en 15.30 ds. Heida; Ned. Geref. K. 11 ds. Biewenga, Zoeter meer, 19 ds. Janse; Chr. Geref. K. 10 en 17 ds. Slagboom; Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal) 10 en 17 ds. De Reuver; Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 17 ds. Kieboom; Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5 leesdienst; Volle-evang.gem. ('Tripodia') 9.45. Onafh. baptistengem. (Sluisweg 16) 10 ds. J.A. Visser; KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 en 19 ds. Lapre; Geref. Kerk 10 ds. Bade; LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Knorth, 18.30 ds. Van Loenen; Hoofdstr. 10 ds. Van Loenen; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. Van den Born; Elis.ziekenhuis 10 rector Abr. Vijftig- LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 kand. Rietveld, Woerden; Geref. Kerk 9.30 ds. Elderman, Bode graven, 19 ds. Van den Berg, Bodegra- Rk Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. De Gelder; Pauluskerk 10 ds. 't Hooft; Geref. Kerk 10 en drs. Bos 19 (jeugd- Geref. K. Vrijg. 8.45 en 16.30 ds. De Put ter; Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 gecomb. diens met Chr. Geref. K. ds. van Dijken, 5 ds. Biewenga, Zoetermeer; Chr. Geref. Kerk 10 en 19 ds. Van Dij ken; Geref. Gem. 10 en 16 leesdienst; Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.45; Poelpolder zat. 7, zo. 9 en 11.30. Mariakerk zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.45; Engelbew. zat. 7, zo. 9.30 en 11. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Wegerif, 18.30 ds. v.d. Kamp, Rijnsater- woude; Geref. Kerk 9.30 mevr. ds. v.d. Veen- Schenkeveld, Rijswijk, 5 ds. Buikema, Zwammerdam; Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst des Woords, 7 ds. Van de Weer, Urk; Remonstr. Gem. 10 dr. Meyering; Evang. gem. (Kruispunt, Kennedylaan 33) 9.30. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 10.45: NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaff, 18.30 kand. De Bruin; Geref. Kerk 9.30 ds. v.d. Wal, HiUegom, 18.30 hr.- De Bruin; Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Bergsma, 19 ds. Van Gelder, Lisse; Geref. Kerk 9.30 ds. Rang en ds. Wijn gaarden, openb. belijdenis, 6.30 ds. Rang; Chr. Geref. Kerk 9.30 en 16.30 ds. Visser; Rk Kerk zat, 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 19. ds. Geuze; G'eref. Kerk (W. Verlaat) 9.30 ds. Hooge- raad, Zeist, 7 hr. Schreuder, Tienhoven. De Rank (Golfbaan) 10 ds. Van der Vel den; Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Kuiper; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Elgersma, 19 ds. Keuning (H.A.); Stichtingskerk 11 ds. Bach, Amster dam; Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) geen dienst; Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Binnen zat. 7. zo. 8,10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 v.d. Mey: De Zilk 10 ds. Hemmes, Oegstgeest; Rk Kerk Victork. zat 7, zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10 en 11.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 prof. dr. Leertouwer; Pauluskerk 10 drs. Schwencke. Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds. A. de Vos, Naaldwijk, 7 ds. Vegter; Geref. Kerk 10 ds. Vegter; Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school) 10.30 en 16.30 ds. Grutter; Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 16 ds. De Lange; Van Wiickerslooth 4 ds. J.M. van 't Kruis; Endegeest 10 pater Boshouwers; Volle-evangeliegem. (Gem.centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. De Korte; Geref. K. 9.30 drs. Jasper Focks, 18.30 ds. Broer, Ter Aar; Remonstr. Gem. geen dienst; Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. Van de Kamp, 19 ds. Wegerif, Nieuwkoop; Chr. Geref. K. 9.30 en 2.15 RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. Van Niel, 5 ds. Wagter; Bethelkerk 9.30 ds. Wagter; Geref. Kerk Petrak. 9.30 ds. Van Oeve- ren, Leek, 15 ds. Ribberink; Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Cziria; Mar.kerk 9.30 ds. Baayen, 17 ds. Van Oe- veren Leek* Geref! Kerk Vrijg. 10 en 17.15 ds. Putter; Chr. Geref. K. 9.30 en 17 ds. Van Sorge; Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr. Davidse, Delft; Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. RIJPWETERING: Rk Kerk zat 7, zo. 9 en 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Hoffenaar, 19.00 Germans; Geref. Kerk 9.30 ds. Baas, 19 ds. Ger mans (in, de hervormde kerk); Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Aarnoudse; Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) geen TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Eysenga, Zwammerdam, 18.30 ds. De Graaff, Nieuwveen; Geref. Kerk 9.30 ds. Broer, 18.30 ds. Bui kema, Zwammerdam; Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds. Vermeulen, 18.30 prof. Beek (jeugd dienst); Geref. Kerk 9.30 drs. Koning-Polet, Gouda, 18.30 ds. v.d. Wal, Hillegom; Geref. K. Vrijg. 9-30 leesdienst, 17 ds. Heida; VOORHOUT: Herv. Gem. 19.30 ds. De Jong; Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 mevr. dr. E. Flesseman van Leer; De Ontmoeting (Noordhofland) 9.30 ds. Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 ds. Lentz (afscheid); Herv. evang. op geref. grondslag (Lucas- college, Beeth.laan) 9.30 ds. Van Koo- ten, Delft, 16.30 ds. v.d. Akker, Wagenin- gen; Geref. Kerk 9.30 ds. De Zeeuw, 19 ds. S. Bijl, Edam; Geref. K. Vryg. (Bachlaan) 10.15 en 16.30 ds. Boxman; Aulagemeenschap Noordhofland 10.30 Agapè-viering; Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10; Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 Anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Roetman, 17 ds. Maasland; Hoeksteen 9.30 ds. Van Vreeswijk, Slik kerveer, 15 ds. Roetman, 18.30 kand. Markus, Waddinxveen; Bethelk. 9.30 ds. Maasland, 17 ds. Goos- Imm.kerk 9.30 en 19 ds. Hulst; Geref. Kerk Kruisk. 10 ds. De Vries, Den Haag, 17 drs. Gilhuis; Ontm.kerk 10 ds. Gilhuis, Amsterdam; Remonstr. Gem. geen dienst WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. R. Steenstra, 16.30 ds. C.A. Korevaar, Rotterdam, 19.00 muziekdienst; Kievietk. 10 dr. Vlijm; Messiask. 10 ds. H. v.d. Beid, Katwijk; Dorpscentrum 9.30 ds. G.J. Wolters; Geref. Kerk Zijllaan 10 dr. Bolwijn van Ryswijk, 17 ds. v.d. Woude; Zuid (Bloemcamplaan) zie Kievietkerk; Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 mevr. ds. Westerouen van Meeteren, Door- werth; hoorn; Geref. Kerk 9.30 en 18.30 ds. Aalders (H.A.) Ned. Prot Bond (De Wijk) 11.30 drs. Roos; Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Heymans, Alphen, 17 hr. Goedhart, Nieuwkoop; Geref. Kerk 9.30 hr. Schreuder, Tienho ven, 5 hr. Goedhart Nieuwkoop; ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Wolthaus; Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zo. 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10.30; Meerburgkerk H. Ryndyk zat. 7, zo. 9.30 en 11. Geref. Kerk 10 drs. Buikema, 18.30 drs. Jaspers Focks, Oude en Niewe Wete ring; Remonstr. Gem. 10 ds Palmboom.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11