'Ui zoek het middenweg-geluid' contact lenzen. Anita Meyer, nu ook voor zittenblijvers Tv-programma's twaalf minuten onderbroken Mariafilm wekt woede paus Jazzfestival in Breda WOENSDAG 24 APRIL 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 9 Beeldende kunst hangt al lang niet meer alleen in mu sea en galeries. In enkele ja ren is het werk van kunste naars alomtegenwoordig ge worden. Tegenwoordig zie je kunst bij de koffie en het sporten, tijdens het knippen en scheren en op weg naar de operatietafel. Daarom een serietje over oorden in Leiden en omgeving, die in de eerste plaats een ander doel hebben, maar daar naast óók beeldende kunst exposeren. Vandaag de Holiday Inn in Leiden en het gemeentehuis van Leiderdorp. Holiday Inn Een lange, smalle gang ver bindt de hal van Holiday Inn in Leiden met de 'tropische tuin' en het 'racketcenter'. De gang is an derhalve pas breed en maakt hal verwege een hoek van negentig graden. De voetstappen van squashers en koffiedrinkers wor den gedempt door een kleurig ta pijt, de onderzijde van de wan den is met een druk behang be kleed, de bovenste helft is wit. In die gang hangen momenteel potloodtekeningen van de Hage naar Hans Hartheim. Zachte grijsschakeringen, van bijna wit tot tegen zwart aan, zo te zien met de zijkant van de potlood- punt gemaakt. Kleine landschap pen, met soms een schemering van letters en cijfers. Bomen en kastelen zijn duidelijk te herken nen, andere vormen worden al leen maar gesuggereerd. De schuchtere tekeningen val len in deze omgeving bijna in het niet. En zouden zich helemaal wegcijferen als Hartheim er niet zulke subtiele lijsten omheen Florence Rohof: "Werk hangt hier niet ideaal had gedaan. Meestal uitgevoerd in pasteltinten, met een licht af wijkende kleur aan de binnen kant en een contrastlijntje om de eigenlijke tekening. Florence Rohof coördineert de exposities in Holiday Inn. Dat is voor haar een bijbaantje, want ei genlijk is ze publiciteitsmede- werkster. Ze noemt de gang de slagader van het bedrijf. "Ik be sef heus wel dat het werk hier niet ideaal hangt", zegt ze veront schuldigend. "Daarom vraag ik exposanten altijd of ze eerst wil len komen kijken. Anders zijn ze later misschien teleurgesteld. Het werk wordt hier in elk geval door veel mensen gezien. Dat kan in deze benarde tijden goed van pas komen". De Zoetermeerse kunstenaar Koopmans bood vier jaar gele den de Holiday Inn aan werk van hemzelf en van vrienden te expo seren. Die vrienden waren be kende Nederlanders, die daar naast ook de penseel hanteren. Zo zijn er exposities geweest van Jan Blaser, Ine Veen en Adriaan Stahlecker, die niet lang geleden opvallend aanwezig was in een aan de uitkering van prins Wil lem Alexander gewijde uitzen ding van het programma van Sonja Barend. De voorraad bekende landge noten die ook nog schilderen is groot, maar niet onuitputtelijk. Daarom wordt de gang tegen woordig gevuld door kunste naars om den brode. De aanbie dingen zijn volgens Florence Ro hof legio. De kalender voor dit jaar is al helemaal gevuld. Holiday Inn berekent geen provisie. Wie er wil exposeren moet zijn werk zelf brengen, op hangen en halen. Sinds de actri ce Ine Veen na de tentoonstel ling een schilderijtje miste, zijn de werken met een slotje met de muur verbonden. Ze zegt te streven naar een af wisselend aanbod. Droogbloe men, grafiek, handwerk, stille vens in bonte lijst. Voorwaarde is wel dat men al elders geëxpo seerd heeft. Florence Rohof be kent ruiterlijk geen kenner te zijn, en wil zich geen buil vallen aan werk dat geen kwaliteit heeft. Heel modern of erotisch getint werk hoeft men bij Holi day Inn niet te verwachten. Daarmee zou je met name de Amerikaanse gasten voor het hoofd kunnen stoten. Is er wel eens een Amerikaan die in plaats van een Delftsblau we klomp één van de kunstwer ken in de koffer stopt? Zelden of nooit, zegt Rohof. Ze zijn best be reid een schildering uit Holland aan te schaffen, maar tellen de dollars dan liever neer voor één van de met een molen uit de om geving beschilderde tegels, die i Holiday Gemeentehuis Leiderdorp Kunst en overheidsgebouwen gaan al sinds mensenheugenis hand in hand. Als je het ge meentehuis van Leiderdorp van buiten ziet, weet je wel zeker: hier moet kunst hangen. Zo'n zorgvuldig uitgedacht bouw werk, dat is vast van onder tot boven volgehangen met kunst. Dat blijkt te kloppen: de blauwwitte raadszaal is aange kleed met blauwwitte grafiek van Marte Röling; her en der hangen schilderijen van de Lei derdorper Roelandse, die in de stijl van de Haagse school werkte en het werk van Trees Klein, de enige BKR-kunstenares die Lei derdorp rijk is, is prominent aan wezig. (foto Holvast) In de grote hal en de gangen die daarop uitkomen wordt bo vendien maandelijks werk ten toongesteld, bij voorkeur van een kunstenaar uit de omgeving. Die hal is opgebouwd uit nogal wat kleuren en vlakken. Alleen heel groot, dominerend werk kan hier met enige kans op suc ces tegen de architectuur opbok sen. Momenteel hangen er wandkleden van Ine Groot- Koopmans. Halfabstracte im pressies van landschappen, maar ook figuratief werk: een slang die uit een kast kruipt, een tafel met doeken, een indiaan in de sneeuw, bomen met zorgvuldig uitgewerkte takken en bladeren. In de gangen hangen de kleden op steen en komen beter tot hun recht. Veel passanten houden even de pas in bij het zien van de doeken. Een oudere man, op weg naar de burgerlijke stand, streelt in het voorbijgaan met zijn hand langs de stof. De Leiderdorpse kunstkring en de afdeling voorlichting van de gemeente regelen samen de exposities. En doen dat met zorg, getuige de uitgebreide informa tie die over alle in het gebouw aanwezige kunstwerken kan worden verschaft. "Goedkope wandversiering en een ongedwongen kennisma king met beeldende kunst", dat zijn volgens voorlichtster Jac queline van der Hoeven de rede nen van de exposities. Ze verze kert dat geregeld mensen het ge meentehuis binnenwandelen met als enige doel het bekijken van de tentoonstelling te bekij ken. Een beroepsopleiding als kun stenaar wordt min of meer als voorwaarde gesteld. "Dat biedt tenminste enige garantie voor kwaliteit, zegt Van der Hoeven. "Werk dat al te veel op kalender- platen lijkt zien we hier liever niet aan de muur". Ook kunst met pornografische inslag zal men in Leiderdorp niet aantref fen, net zo min als politiek ge kleurd wérk. Wordt er wel eens wat ver kocht? "Aquarellen met dode vo geltjes en bloemen lopen bij voorbeeld goed", zegt Van der Hoeven. "Maar Ben Geerts, die hier vorige maand exposeerde, heeft geen doek verkocht. Zelf waardeer ik dat soort werk, maar de meeste ambtenaren stellen het minder op prijs. Daarom stre ven we naar een gevarieerd aan bod". De tentoonstellingen in het ge meentehuis van Leiderdorp wor den ook opgenomen in een edu catief programma voor scholen, waarbij de kunstenaar met een klas een rondgang langs zyn werk maakt. Een zaal smelt weg en barst vervolgens los in het uitzinnige gejuich van een voetbalsta dion. Een vrouw maakt haar show. Ongecompliceerd, zon der de geijkte trekjes van de vedette. Kapsones? Kom nouw Ze staat gewoon te zingen* Haar longen uit haar lijf. Drie uur lang, in stemmingen tus sen romantiek en harde pop of een dolle rock 'n roll-medley plus een selectie van Stevie Wonder. Maar ook voor een geinige smartlap is ze in. Anita Meyer op het podium. Haar concert-toernee langs de grote zalen is begonnen en de men sen zien het wel zitten, al spreekt haar man en manager (ik sta niet in voor de juiste volgorde) voorzichtig in ter men van risico's. „Het is een hele onderneming", zegt Ton de Leeuwe. door Jacques d'Ancona 'They don't play our love song any more', 'Why tell me why', haar gro te nummers. Een zaal ligt aan haar voeten, figuurlijk gesproken. Want tegen het slot klapt en deint de massa en kunnen ze de stoelen wel weghalen, want niemand zit meer op zijn plek. Veel'jong publiek. Weinig mannen, verhoudingsge wijs. Opmerkelijk. Veel vrouwen en meisjes, kinderen eigenlijk, tus sen de tien en vijftien jaar. Anita Meyer draagt een band in het haar, houdt haar orkest van zes heren nauwlettend in het oog en communiceert net zo makkelijk met haar backing groep van drie vrouwen. Twee volgspots, een bat terij gevarieerde lichtstanden en een, hoog tempo. Ze pakken het drastisch aan. Waar Meyer ver schijnt is geen sprake van een lief showtje. Daar wordt muziek ge maakt. Ze was de jongste uit een groot gezin. Een nakomertje. Het verhaal hoort bij haar theatervoorstelling. Of het er nu wél of niet toe doet, mensen willen dat weten en ze mo gen het weten, want Anita mengt de gegevens gezellig in haar aan kondigende babbels. Een tikje hees soms, ze vergt niet weinig van haar stemvermogen. Er wordt feest gemaakt. Mensen hebben genoeg van trieste liedjes, zegt ze. Hans Vermeulen, de tekst schrijver en componist, producer Martin Duiser, componist Piet Souer en de 'playing captain' van de band, toetsenist Jan Rietman, zijn de belangrijkste mannen ach ter Anita Meyer, nadat ze in 1976 de doorbraak maakte met 'The alter native way'. Daarna ging het snel en hevig. Een Edison en een Zilveren Harp, platina platenwerk. Succes, en toch een ongedwongen manier van zingen en optreden. De stijl van een zangeres die Rotterdamse ge bleven is, ook al woont de familie De Leeuwe tegenwoordig centraal in Blaricum. Evenwicht Een ontmoeting na de show. Ani ta Meyer: „Zangles heb ik nooit ge had. Ik kan wel noten lezen. Dat was nodig toen ik in de achter grondkoortjes zat en Ster-recla mespotjes deed. Financieel niet ideaal, maar goed voor je naam. Ik ben gewoon lekker bezig: Je hoort me nooit denigrerend spreken over schnabbels. Het kabbelt lekker voort en ik neem alleen dingen op waar ik achter sta in de hoop dat ze het mooi vinden. Ik heb geluk ge had de juiste mensen om me heen aan te treffen. Sinds 1981 heb ik daardoor de dingen ook beter in de hand. Het was een leuke tijd, de pe riode rond 1976 met Hans Vermeu len, maar ik was toen nog te jong om me te realiseren wat ik moest kiezen. Als ik terugkijk ben ik ver wonderd over wat er allemaal is ge beurd". - Hoe omschrijf je die ervarin gen? „Ik denk dat ik wat geharder ben geworden. Ik heb veel geleerd van de optredens in het land. Ik ben alerter geworden, maar ook rusti ger. Dat komt ook doordat Ton om me heen is: hij is het tegengestelde van mij qua karakter. Hij wijst me op dingen en daardoor kom ik in evenwicht te hangen". - En de spontaniteit die je uit straalt... Anita Meyer: „Spontaan? Ik weet het niet. Ik ben nuchter. Dat geldt ook voor het geluid uit de tur boboxen: stevig, maar niet agres sief'. Muzikaal komt alles voort uit het studio-werk, de plaatopnamen, de vakmensen in de band en op het terrein van de techniek. En dan wil je verder, stelt Anita Meyer op haar dertigste. Ze doet regelmatig aan sport, houdt haar conditie op peil, drinkt heel weinig en is gestopt met roken, „want je loopt wat af tijdens zo'n concert". Haar stem geeft weinig proble men, maar het is een punt dat veel Anita Meyer durft nu ook de grote zalen aan. (foto GPD) aandacht vereist. De rokende gele genheden waar ze veel optreedt noodzaken haar nogal eens tot een bezoek aan de keel-, neus- en oor arts. Ze krijgt les van een logope diste om de ademhalingstechniek bij te schaven en alles te kunnen inzetten, zoals ze dat noemt. „Avondvullend bezig zijn, dat is een heel sp'annend iets. Tegelijk een luxe om dit één keer in de week te kunnen doen, een optre den met zittend publiek en eigen orkest. Dat is toch totaal anders dan het werken in de discotheken of vqor modeshows met de ge luidsband. In de disco's weet je nooit of ze voor je gezicht komen, voor wat je aan hebt of voor je stem... Bovendien kan ik tijdens de grote concerten ook nummers zin gen die ik zelf mooi vind en gaat het niet alleen om de hits. - Probeer je ook nieuw publiek te bereiken? „Ik ben in de gelukkige positie dat ik een gemêleerd publiek trek van jong tot heel oud. Ik heb ze ook in sarong op hun stoel zien staan dansen, mensen van rond de zes tig. Wat ik zoek is het 'middenweg geluid', materiaal dat veel mensen aanspreekt". - Waar houd je zélf van? „We nemen veel covers op, num mers die vers in het geheugen lig gen. Melodieus en swingend ligt me, maar ik houd ook van heel mooie ballads. Ik ben daar niet dui delijk in". Gezelligheid - Wat is je doel? „Ik wil mijn optreden in de hand houden en enthousiasme geven. Het blijft niet bij twee keer drie kwartier zingen. Je moet mensen het gevoel geven datje het gezellig vindt bij hen te zijn. Dat is een van de krachten van me. De mensen weten dat ik een van hen ben. Het is een goed gevoel dat ze mij ook kunnen bereiken. In Amerika telt glamour en fantasy, hier is het ge woon een deel van mijn succes. Mijn principe is: zo ben ik en zo accepteren ze me. De speelsheid die er afstraalt is bij mij niet gepro grammeerd en dat komt over. Het feit dat ik al heel lang in het land werk helpt me in het contact. Ik vind dat ik niet uitsluitend moet zingen, maar ook een beetje moet praten en entertainen" Acties omroepen vanavond voortgezet HILVERSUM (GPD) - De uitzen dingen op beide tv-netten en alle vier radiozenders zijn gisteravond van 20.48 tot 21.00 uur onderbro ken door actievoerende omroep medewerkers. Op de tv werden de finale van de KRO-Play Back Show en de EO-actualiteitenru- briek Tijdsein op 'zwart' gezet. Voorafgaande aan deze prikactie kregen beide omroepen de gele genheid de onderbreking aan te kondigen. De actie is, net als die van vorige week, een protest tegen het niet goedkeuren door minister Brinkman (wvc) van de omroep- cao. Tegenwerking van de omroep- werkgevers hebben de actievoe renden ditmaal niet ondervonden. Gedwongen door de wettelijke zendplicht, was dat vorige week wel het geval, toen de werkgevers tevergeefs probeerden met een kort geding de staking van vorige week woensdag te voorkomen. Voor morgenavond zijn gelijksoor tige prikacties aangekondigd. De vaste kamercommissie voor omroepzaken zal vanmorgen een beperkte hoorzitting houden. Daarbij zullen vertegenwoordigers van de NOS proberen met cijfers aan te tonen dat de omroepbegro ting niet sterk wordt overschreden door aanvaarding van de omroep- cao. Volgens minister Brinkman moeten door de werktijdverkor ting van 38 naar 36 uur, voorzien in de cao, meer mensen worden aan getrokken. Dat leidt volgens de be windsman tot hogere loonkosten, wat weer een verhoging van de om roepbijdrage met 6 gulden tot ge volg zou hebben. En dat wil hij niet. De omroep bestrijdt de nood zaak tot verhoging van het kijk- en luistergeld. De volledige Tweede Kamer debatteert morgen over de omroep-cao. NOS-voorzitter Dan wordt ook op initiatief van de PvdA een spoeddebat gehou den over de benoeming van mr. P. van Dijke tot voorzitter van de NOS. Het PvdA-Kamerlid Kosto zal aan minister Brinkman van wvc de indruk voorleggen dat bij CDA en WD het benoemen van geestverwante personen de over hand heeft gehad op de belangen van het omroepbestel. Ook wil hij opheldering over het feit dat Van Dijke in de eerste maanden van zijn voorzitterschap de functie slechts part-time kan vervullen. Het bestuur van de NOS heeft de procedure die heeft geleid tot de benoeming van Van Dijke gister avond "hoogst ongelukkig" ge noemd. De benoemingscommissie had VARA-voorzitter Van den Heuvel voorgedragen. "De Minister van W.V.C. heeft de door de vakbonden en werkgever» van de omroep afgesloten C.A.O. niet goedgekeurd. Vakbonden en omroepmedewerkers z^n hiertegen in actie gegaan. Doordoor Is hot onmogelijk op dft moment het aangekondigde programmaschema te volgen." Deze tekst was gisteravond twaalf minuten te zien, in plaats van KRO's 'Playbackshow' en 'Tijdsein' van de EO. De KRO noemde de onderbreking "noodgedwongen", de EO meldde dat de actie "niets met de EO of Tijdsein te maken" had. (foto anp) Rel rond muziek 'Bittere kruid' VATICAANSTAD (AP) - Paus Jo hannes Paulus II heeft gisteren scherpe kritiek geuit op de nieuw ste film van de Franse regisseur Jean-Luc Godard, 'Je vous salue Marie'In een brief die namens de paus door kardinaal Casaroli is ge schreven aan de vicaris-generaal van het diocees van Rome, staat dat de paus zich schaart achter de 'unanieme afkeuring' van de leden van het diocees. het christelijk geloof, en wordt hun spirituele betekenis en historische waarde vervormd". De film "wondt de religieuze gevoelens van de gelovigen en de eerbied voor de heiligen en de figuur van de Maagd Maria," aldus de bood schap. Sinds de film vorige week in Ita lië in première is gegaan, hebben zich voor bioscopen in Rome, Na pels en Bologna protestdemonstra ties afgespeeld. In Rome kwam het zelfs tot gewelddadigheden tussen voor- en tegenstanders van de film. DEN HAAG (ANP) - Één dag voor de officiële première, zijn opnieuw moeilijkheden gerezen rond de Ne derlandse speelfilm ,Het bittere Kruid'. Was het eerst Marga Minco die geen genoegen nam met de ma nier waarop haar boek door de ma kers van de film was bewerkt, nu ligt Loek Dikker, de componist van,de sound-track, dwars omdat hij meent dat zijn muziek op onver antwoorde wijze is verminkt. Hij gaat producent Rob Houwer per telex sommeren de muziek in de oorspronkelijke staat terug te brengen, subsidiair geheel uit de film te verwijderen. Gebeurt dat niet, dan zal hü een kort geding aanspannen. Dikker verwijt producent Rob Houwer onverantwoorde en wille keurige wijzigingen in de oor spronkelijke partituur te hebben aangebracht, waardoor deze „op groteske wijze verminkt" is. Hij zei gisteren in hoge mate onötemd te zijn over de manier waarop hij is behandeld: „Vandaag, tijdens de perspremière, ontdekte ik pas dat de partituur zonder mijn medewe ten is verkankerd. Van de oor spronkelijke partituur zit geen stuk meer op zijn plaats. Of de première, vanavond, door het geschil in gevaar komt is nog niet zeker. Dat hangt af van de vraag of de eisen van Dikker wor den ingewilligd, en zo nee, van de vraag of het kort geding vóór of na de première dient. BREDA (ANP) - Het vijftiende Bredase Oude Stijl Jazz Festival wordt van 16 tot en met 19 mei ge houden. De Stichting tot Bevorde ring van Oude Stijl Jazz Festivals heeft dit gisteren bekendgemaakt. Het Turfschip in Breda wordt het centrum van de evenementen en in de binnenstad worden openlucht- concerten, streetparades en een jazzmarkt georganiseerd. De programma-onderdelen be staan uit donderdag het themacon cert ,100 jaar New Orleans', foyer concerten en de voorronden van het concours, waaraan in totaal vijftien orkesten deelnemen, vrij dag vervolg van de voorronden en ,At the Jazzband Ball' (dansbare jazzmuziek) en het jublileumcon- cert. Zaterdag is er een groot nachtconcert en zondag een jazz- kerkdienst in de Grote Kerk. De openluchtconcerten worden vooral op de Grote Markt en op de Havermarkt gegeven. De jazz markt en de streetparades vinden" door de hele stad plaats. 1(2) We are the world - USA for Afrika 2(2) Nightshift - Commodo- 3 9) 4 3) 5 8) 6(6) 7 4) 8 (12) 9 7) 10 (16) 11 5) 12 (10) 13 (21) 14 (17) 15 (14) 16 (11) 17 (15) 18 (20) 21 (26) 22 (22) 23 (23) 24 (33) 25 (32) 26 27 (38) 28 (18) 35 (31) 36 37 (36) 38 (40) 39 40 Live is life - Opus Love and Pride - King Popie Jopie - Pisa You spin me round - Dead or Alive You're my heart Mo dern Talking All at once - Whitney Houston Slippery people - Tal king Heads Everybody wants to ru le - Tears for Fears Just can't get enough Depeche Mode Gimme gimme gimme - Narada Michael Wal den Rhythm of the night - Debarge Welcome to the pleasu- redome - Frankie goes to Hollywood Some like it hot - The po wer Station Lqve like blood - Killing Joke Forever man - Eric Clapton One more night - Phil Collins Ik meen't - Andre Hazes Don't you - Simple Minds Every time you go away - Paul Young We close our eyes - Go West Midnight man - Flash and The Pan Cry - Godley and Creme I feel love - Bronski Beat Mijn meissie - Danny de Munk Bad habits - Jenny Bur ton Material Girl - Madon- ke Vicious games - Yello Black kisses - Curtie and The Boombox The bird - Morris Day and The Time The summertime - BZN I won't let you go - Ag- netha Faltskog Let's go dancing - Novo Band Could it be i'm falling in love - Grant and Gra ham Neutron dance - Pointer Sisters Walking on the Chinese wall - Philip Bailey Soul street - Jolley and Swain So far away - Dire Straits SABATO - De Argentijnse schrijver Ernesto Sabato heeft gisteren uit han den van koning Juan Carlos de belang rijkste Spaanse literaire prijs, de Mi guel de Cervantes, ontvangen. De 74- jarige Sabato is onder meer voorzitter geweest van een regeringscommissie die een onderzoek heeft gedaan naar de verdwijningen van duizenden mensen tijdens de militaire dictatuur in zijn land. Aan de onderscheiding is een bedrag van 190.000 gulden verbonden. Saba- to's oeuvre omvat onder meer "Sobre heroes y tumbas" (Over helden en graf tombes) en "Abandon el exterraina- dor" (laat de uitroeier in de steek). Katwijk - Voorstraat 80; Heemstede - Binnenweg 114; Leiden - Haarlemmerstraat 58; Sassenheim - Hoofdstraat 263; Vlaardingen - Hoogstraat 209; Wassenaar - Langstraat 7; Voorschoten - Schoolstraat 115.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 29