'Dat heilige kwijt zien te raken' 'Ik ben niet zo'n echte volksman' nog 1 week: De Laatste Loten van 't Concertgebouw PODIÜMBUK LAK-produktie 'Shake' rammelt Shakespeare door elkaar King op Pinkpop, Kabuki in Lochem Anton Pieck en de waardering van "de gewone mensen' DINSDAG 23 APRIL 1985 PAGINA 17 'Shake' is de wat oneerbiedige ti tel van eem op 'The Tempest' van William Shakespeare gebaseerde produktie van LAKdrama. De tekst van Shakespeare is zoveel mogelijk gehandhaafdde ensce nering is echter ongewoon. Mu ziek neemt een belangrijke plaats in. Elders op deze pagina meer over 'Shake', woensdag en don derdag om 20.30 uur in het LAK- theater te zien. Theater uit Arnhem noemt zich sinds de komst van het duo Lin- nebank en Woudenberg 'het nieu we gezelschap Theater'. Dit nieu we gezelschap brengt vrijdag en zaterdag 'Vrouwen van Troje' van Euripides in de Leidse schouwburg. Troje heeft de oor log verloren, de vrouwen zijn al les kwijtgeraakt. Vanuü een drang tot overleven willen ze toch een toekomst opbouwen, hoe uit zichtloos het heden ook is. Thea ter speelt het stuk in de bewer king van Sartre, die zich daarbij heeft laten inspireren door de be vrijdingsoorlog van Algerije te gen Frankrijk. Chtistiaan Nor- tier is de regisseur van 'Vrouwen van Troje'. Aanvang beide avonden 20.15 uur. Ellen Fisher woont en werkt in New York maar steekt bijna elk jaar wel een keer de oceaan over voor een toemee door ons land. Ze is danseres, bekwaamde zich op Sri Lanka in tempeldansen, en maakt in haar solovoorstellin gen veel gebruik van hulpmidde len. Vaak kleine objecten, die ze in een subtiel spel tot leven wil wekken. Haar produkties 'Spec tre Nymph''Living Set' en 'Figu rines' waren eerder in het LAK te zien en zeer de moeite waard. Daar keert ze vrijdag en zater dag terug met 'Dungeons Base ments', waarin film en dia's een belangrijke plaats innemen. De strijd tussen goed en kwaad, met rituelen die aan voodoo doen denken. Aanvang op beide avonden 20.30 uur. 'Pingping' is de zevende musical van schrijfster Annie M.G. Schmidt, componist Harry Ban- nink en regisseur Paddy Stone. Joop Doderer speelt de rol van een man, die door een uitvinding schatrijk wordt. Hij wil, zeer te gen de zin van zijn echtgenote (Gerrie van der Klei) in al z'n geld weggeven. Twee engelen slaan de verwikkelingen vanuit de hemel gade en grijpen in als ze dat nodig achten. Een grote mu sical over het klatergoud van de rijken en de armoede die daaron der schuil kan gaan. 'Pingping' komt zondag en maandag om de Leidse schouw- Ook Imperium heeft momenteel een musical in huis. 'Weg, weg, weg' is de titel van een vrolijke verzameling sketches, gegroe peerd rond het thema vakantie. Vakantiehuisjes, hostesses, reis bureaus en thuisblijvers spelen een rol, naast reizigers uit de we- reldlitertuur: Gulliver. Odysseus en Robinson Crusoë. Vrijdag en zaterdag om 20.30 uur in het Mi crotheater aan de Oude Vest in Leiden. Ziezo heeft een kindervoorstel ling gemaakt rond het thema: 'Wat is waarheid? Verschillende mensen maken hetzelfde mee, maar vertellen daar achteraf te gengestelde verhalen over. In 'Het meer' azen drie erfgenamen op de nalatenschap van Juliana Grijs, de rijkste vrouw ter we reld. Zij was zo aan haar konijn verplicht, dat iedereen haar Juultje Konijn noemt. De erfge- Fragment uit 'Dungeons Basements' van Ellen Fisher, vrijdag en zaterdag in het LAK te zien. (foto pr> i spreken af dat hij die erin slaagt het konijn te lokken, het geld van Juultje krijgt. Voor he zover is, verdwijnt het konijn op raadselachtige wijze. 'Het meer' (voor mensen vanaf acht jaar) komt zondagmiddag om 15.00 uur naar het LAK-theater. LEIDEN - De grote muziek- studio van het LAK biedt een vreemde aanblik als ik bin nenkom. De houten lesse naars staan als makke scha pen bijeengedreven in een hoek. In een andere hoek is een bar ingericht met blok ken en tafels in scheefgetrok ken perspectief. De stijl zou je door de vorm en kleurstel ling neo-expressionistisch kunnen noemen. Daartegen over bevindt zich iets zonder enige stijl: een berg opeenge stapelde stoelen en vuilnis zakken. Symbool voor de chaos, zoals ik later op de avond te horen zal krijgen. Op een hoge aluminium ladder staat een jongen halsbrekende toeren uit te halen met twee kor te zwaarden. Twee muzikanten stemmen contrabas en cello. Een meisje in een paarse jurk is^op zoek naar het koord van haar te norsax. Zij blijkt later Lady Mac- Beth te zijn. De meeste van de aanwezigen zien er uit of ze naar een vrolijk feestje gaan en met el kaar hebben afgesproken iets geks aan te trekken: een sjiek ro se overhemd met gerimpelde voorkant, een vvijduitstaande jurk met pettycoat, een ouder wets rookjasje. Er lijkt zelfs een jonger broertje van Boy George rond te lopen. 'Shake' is alleen al vanwege dit ratjetoe aan types een toepasse lijke naam voor de LAK-drama- produktie die morgen in het LAK in première gaat. Maar de naam verwijst natuurlijk in eer ste instantie naar William Sha kespeare: de muziektheater-pro- duktie 'Shake' is door componist Bart in 't Veld en regisseur Bart Vieveen geheel opgebouwd uit beroemde tekstfragmenten uit de net zo beroemde toneelstuk ken van de 16de eeuwse Engels man. Vieveen: "Ik heb altijd al iets met Shakespeare willen doen. Zijn taal is prachtig, rijk. Al die bekende scènes, die beroemde monologen van Hamlet, van MacBeth, van Lear in de storm. Het zijn natuurlijk ook platgetre den paden. Ze zijn altijd met zo veel ontzag gespeeld, met zoveel pathos ook. Je hoefde maar te beginnen met 'to be or not to be...' of er daalde zo'n sfeer van eerbied en heiligheid neer over de toehoorders. Dat heilige wil len we kwijt zien te raken door er een andere speelstijl tegenover te plaatsen. Daarmee halen we Shakespeare zelf niet omver. Zijn taal blijft overeind". "Shakespeare's stuk 'The Tem pest' (De Storm) wordt algemeen beschouwd als zijn laatste to neelstuk. Wij hebben de proloog en de epiloog van dit stuk als ka der genomen voor een revue van beroemde scènes, een soort 'The Best of William Shakespeare'. In 'The Tempest' is het de verban nen graaf Prospero die middels bovennatuurlijke krachten zijn vroegere vijanden in een storm schipbreuk laat lijden en hen laat aanspoelen op zijn eiland. Daar zorgt hij ervoor dat er in de groep liefdes opbloeien, maar ook spanningen en nijd. Als het ten slotte uit de hand dreigt te lopen, doorbreekt hij de betovering". In 't Veld: "Het stuk is duide lijk een metafoor voor de magi- De 'Shakers' v.l.n.r.: Lady MacBeth, MacBeth, Cleopatra, Marcus Antonius, Hamlet, Ophelia, de heks, de a (op de ladder) de dienaar en koning Lear. sche kracht van de fictie. We hebben dit stuk beschouwd als Shakespeare's testament. Hij legt rekenschap af over zijn schrijversschap. Prospero is bij ons de oude koning Lear gewor den en tegelijkertijd de schep per, de vader van Shakespeare's geesteskinderen. Lear laat door de storm zijn zonen en dochters stranden op het eiland. Het zijn MacBeth en Lady MacBeth, Mar cus Antonius en Cleopatra en Hamlet en Ophelia. Onder hen verdeelt hij zijn macht en zijn rijkdom, maar Hamlet krijgt niets. Samen met Ophelia moet hii vluchten voor de hebzucht en (foto Holvi wraakzucht van de anderen. Het echtpaar MacBeth steekt de ou de Lear de ogen uit en doodt Marcus Antonius. Vervolgens plegen de drie dames zelfmoord en komen tenslotte MacBeth en Hamlet als rivalen tegenover el kaar te staan. Dan doorbreekt Lear de fictie, stopt het spel en neemt afscheid van het publiek". Enige vooruitleg lijkt de twee Barten wel op z'n plaats. Alle teksten, tot de kleinste zinnetjes toe, zijn van Shakespeare. Slechts de al te literaire beeld spraken zijn geschrapt. In 't Veld: "Ook de muzikale lijn be vat tal van 'citaten' uit de mu ziekgeschiedenis. Daarbij heb ik met name gekozen voor repete rende thema's en motieven die je zowel in de oude als in de moder ne muziek vindt: naast de basso ostinato spelen we ook een blues en een jive. Dat heeft ook een praktisch voordeel: de thema's kunnen zo aangepast worden aan het ritme en het tempo van het acteerspel". "Vieveen: "We hebben bij de aanvang van dit LAK-project dan ook gevraagd om mensen die zowel wilden acteren, alsook zingen of een instrument bespe len. De groep is mede daardoor ook veel heterogener dan gebrui kelijk. De mensen zijn heel ver schillend, hebben heel verschil lende achtergronden. We hebben die verschillen willen handhaven in de speelstijl. De stijl van de mensen hebben we gebruikt als basis voor de stijl van hun perso nage. We hebben geprobeerd het bekende toneelstijltje te vermij den en een soort 'licht vervreem dende' stijl te creëren". In de voorstelling zullen al de verschillende elementen van dit muzikale en theatrale stijlonder zoek op hun plaats moeten val len. Dat het een 'feest van her kenning' voor de Shakespeare- liefhebbers zal worden staat bij voorbaat vast. MARC VAN DER VELDEN Over Anton Pieck is eigenlijk alles al opgeschreven, denkt de uitgever. Maar bij elke feestelijke gelegenheid blijkt de belang stelling voor de romantische ambachtsman toch weer groot en doen boeken over de Overveense beroemdheid het goed in de verkoop. Ter gelegenheid van de negentigste veijaardag van An ton Pieck schreef de Haarlemse kunstjournalist Frans Keijsper het boek 'Anton Pieck, een 90-jarig ambachtsman'. Biografieën over Pieck zijn er genoeg, zo oordeelden Keijsper en de uitgever; laten wij maar kiezen voor een gesprek met de man die zich graag dilettant, liefhebber noemt. Het boek brengt dan ook een portret in de vorm van een interview. Het illustratiemateriaal is over het algemeen sinds lange tijd niet meer gepubliceerd. Zo is er een ruime keuze gemaakt uit Alle verhalen van 1001 nacht, waaraan Anton Pieck meer dan tien jaar heeft gewerkt. Het gaat hier om aquarellen en conte- potloodtekeningen. Deze uitgave in zestien delen verscheen in 1947. Ander plaatwerk is gekozen uit een serie aquarellen over het leven van de componist Schubert en uit een heruitgave van de Notitie van Het Merkwaardigste Meyn, bekend van Jacob Bicker kere nostalgie' Raye. Het boek, met driehonderd prenten van Pieck, is een uitgave van Holkema Warendorf in Weesp en kost 35 gulden. GELEEN/LOCHEM (GPD) - King, Yngwie Malmsteen, China Crisis, Steelpulse, Jason The Scorchers en Gaga maken in elk geval deel uit van de zestiende edi tie van het Pinkpopfestival, dat op pinkstermaandag 27 mei zal plaats hebben in het Burgemeester Dae- mensportpark te Geleen. Organisa tor Jan Smeets is nog in onderhan deling met verschillende attracties, onder welke The Smiths, Joe Coc ker, The Stranglers en Killing Jo ke, teneinde de programmering op korte termijn af te ronden. Organisator Smeets zegt te stre ven naar een "brede en jonge pro grammering". King is zijns inziens de grote nieuwkomer in dit jaar, Yngwie Malmsteen het nieuwe gi- taarwonder in de hardrock, China Crisis een potentiële superforma tie, Steelpulse de beste reggaefor- matie, Jason The Scorchers staan voor cowpunk uit Texas en Gaga is gecontracteerd als winnaar van de Grote Prijs van Nederland. De voorverkoop start 20 april en de entreeprijs is onveranderd geble ven: 35,- exclusief reserverings- kosten. De organisatoren van het Lo- chem-festival hebben voor komen de Hemelvaartsdag voor een nieu we opzet gekozen, waarin plaats is voor meer dan pop alleen. Popmu ziek blijft echter wel de hoofd moot. Los Lobos worden speciaal uit Amerika overgevlogen voor dit concert, verder komen The Boom- town Rats (de groep van Band Aid- organisator Bob Geldof), Raymond van het Groenewoud en nog een nader te bepalen Nederlandse band. Op een apart podium zullen verder de hele dag Afrikaanse groepen te horen zijn. Bart Peeters is aangezocht om de presentatie te verzorgen. Verder zal in de grootste circus tent van Europa (plaats voor 8000 mensen), die naast het openlucht theater verrijst, een uit twintig per sonen bestaande Japanse Kabuki- groep, The Super Ichiza, optreden die een rockopera geënt op de Ja panse tradities brengt. Uniek is de combinatie met een 7000 meter- loop, waaraan zowel beroeps- als amateurmarathonlopers kunnen deelnemen, en die over het podium gaat tijdens de optredens. De orga nisatie, die onderhandelt met NOS en Sky Channel voor tv-registratie, kon gisteren bij de presentatie mel ding maken van het historische feit dat men voor het eerst in zeventien jaar positieve medewerking kreeg van het Lochemse gemeentebe- stuur. CELLO-CONCERT - Bij Stich ting Burcht speelt donderdag avond de Westduitse cellospeler en componist Volker Blumentha- ler. Hij brengt de Suite nr 3 in c- dur van Johann Sebastian Bach ten gehore, alsmede drie soli voor cello van eigen hand. Het concert begint om 21.00 uur. eenmaal zoals je bent. Deze tijd met al die technische dingen inte resseert me dan ook niet. Zij het wel dat het bijvoorbeeld prettig is dat die lamp er is en dat de gezond heidszorg veel beter is. Dat zijn zeer waardevolle dingen waarvoor ik zeer dankbaar ben. Maar wat m'n werk betreft, gaat mijn interes se niet verder dan negentienhon derd. Mijn werk is dan ook een ze- OVERVEEN (GPD) - Het woord Nou als ik dan die stadjes zie wer- twintigste eeuw: Anton Pieck trekt lelijk om te watertanden. Al die er 'n heel zuinig mondje bij. Dit £llle muurtjes en rode daakjes. tijdperk slaat hij in z'n atelier dan ^le Pnm'tiev? mensen, allemaal zo ook gewoon over. „Ik hou van de gezellig. Nu zie je alleen een benzi- achttiende eeuw, de negentiende "etank, een VVV-gebouw en een eeuw. Ik heb het laatst van de ne- gerestaureerd stadhuis. Alle de- gentiende eeuw nog meegemaakt. fai^s ee.n Julst z° mooi ma- Toen was alles verschrikkelijk pri- ^en zijn afgebroken. Deze eeuw is mitief, allemaal even gewoon. Er zo ontzettend makkelijk met al die was in de tuin alleen een putbak. dingen omgesprongen. De verwarming was een fornuisje, r 1S van miJ a^ijd een eigen- je had nog de gewone petroleum- schap geweest om terug te kijken, lamp. De levenswijze van de men- ^a* n0ll alr Hna een e^w sen was ook vreselijk eenvoudig. lan§- Waarom? Heel eenvoudig: Maar als u nou denkt dat ik daar Leii een beroerde indruk van heb „Leefde Pieck ook altijd microwereldje? Hij kijkt derd: „Nou nee, dat kan ik niet zeg gen. Het aantal mensen dat ik ken, het aantal contacten dat ik heb, tot Amerika en Japan toe, dat maakt wel dat ik bijzonder veel mensen spreek. Maar ik moet u zeggen: het is dikwijls te veel. Ik denk wel eens: er moet nou maar een rust punt komen. Dan denk ik wel eens terug: wat gezellig als je alleen maar je ateliertje hebt. Je ezel, ver der niks, helemaal niks. Daar is toch ook wel iets voor te zeggen. Om van die prachtige geconcen treerde dingen te maken die de vroeger ook maakten". door Dirk-Jan Westerwoudt gehouden, helemaal niet. Neem nou al dat geraas van auto's, en al dergelijke dingen in deze heel an dere wereld. Allemaal best wel praktisch, maar esthetisch is 't alle maal een erreur. Uit mijn oogpunt gezien althans. Ik kan 't natuurlijk helemaal mis hebben." „Of ik me afzijdig heb gehouden van de twintigste eeuw? Voor een gedeelte wel, omdat ik helemaal vreemd tegenover de hele techni sche ontwikkeling en al dergelijke dingen sta. Ik vind namelijk het ge wone handwerk zo prettig, het ge wone primitieve gedoe. Maar ik moet er eerlijk gezegd bij vertellen, dat ik het wel heel prettig vind dat ik met een goede lamp tot 's avonds laat kan tekenen. Maar voor mijn werk bestaat de twintig ste eeuw eigenlijk niet. Pas gele den bleek dat weer eens goed". „Ik kreeg een boek van Springer, de schilder van stadsgezichten uit het midden van de vorige eeuw. wel verkeerd, maar je bent T. De romantiek is dan ook in alle In het aan hem gewijde museum in Hattum kreeg Anton Pieck (mid den) het boek 'AntonPieck, een 90-jarige ambachtsman' uit handen van Herman Emmink. Rechts Frans Keysper, de schrijver van het boek. (foto ANP) .prentjes' van Pieck ruim voorhan den. „Maar u moet weten dat romantiek dertig, veertig jaar gele den eenvoudig een misdaad was, het mocht niet. Want er kwamen allerlei andere stromingen, dus de romantiek mocht niet meer. Ik kan u zeggen: ik hou niet erg van stro mingen. Als je iedere veertien da gen van richting moet veranderen. Ik zeg er niks kwaad van, maar neem nou de sfeer van het Stede lijk Museum. Dat is nou iets wat me totaal niets zegt, absoluut niet aanspreekt. Kan een volkomen ge brek van mij zijn, neem ik wel aan, maar ik kom er nooit. Ik weet al leen dat er prachtig werk in de kel ders staat." Hele volksstammen kunstken ners en -critici kunnen een gevoel van walging niet onderdrukken wanneer ze bij een tante op het toi let tegen een Pieck moeten aankij ken. Pieck zelf wordt er warm noch koud van. „Het kan niet sche len dat ze mijn werk dat van een burgerman noemen. Dan ben ik maar een burgerman. Ik werk zoals ik ben. En dat ik me niet gefor ceerd heb aangepast aan de geest van de tijd.... Als je bent zoals je bent uitgevallen, moet je ook zo blijven. Bescheiden". „Laat het burgerlijk zijn, dat geeft niets, als je maar jezelf bent." Maar ik vind wel dat als je vreselijk meeleeft met de stromingen van je tijd, datje dan eigenlijkje persoon lijkheid verliest. Dat vind ik een groot bezwaar. Ik heb nooit met nieuwe richtingen mee willen doen omdat ik ze eenvoudigweg niet voelde. Dan moet je het ook niet doen". De .kunstwereld' komt ter spra ke. Pieck onderbreekt resoluut. „Ik weet niet wat ik me moet voor stellen bij het begrip .kunstwe reld'. Je maakt je schilderijen of te keningen zo goed mogelijk, maar of ik daar nou de kunstwereld bij nodig heb... Ik probeer alleen zo goed mogelijk te werken. En als m'n werk helemaal niet goed was gegaan, dan was ik heel gelukkig geweest als dilettant. Ik voel me ei genlijk nu nog een dilettant. Da's helemaal geen scheldwoord, want een dilettant werkt heel zuiver, hij werkt gewoon omdat hij voor het werk voelt. Dat vind ik een ontzet tend goed en zuiver begin. Het werk is dus eigenlijk allemaal dood Windvlaag i doodeenvoudig. Ik houd ervan Ten eerste: m'n leven is helemaal n een schilderijtje te maken, geen sprookje geweest. Bovendien was die titel zo vreselijk lieflijk. Op mijn wens is het veranderd in: An ton Pieck, een negentigjarige am bachtsman. Geen negentigjarige kunstenaar, alsjeblieft niet. Ge woon ambachtsman. Dat vind ik een prettige titel." De ambachtsman erkent ruiter lijk dat hij de wereld door een ge kleurd glas heeft getekend. „Daar mee bedoel ik dat ik eenvoudig weg de mooie dingen van die tijd heb laten zien, niet de lelijke. Niet de tbc bijvoorbeeld waaraan vrien den van me stierven. Klopt, er was heel veel zwart in het wit, maar dat heb ik eigenlijk nooit uitgebeeld. Zo ben ik nou eenmaal. Daarmee geef ik misschien wel een beetje een vertekend beeld van de werkelijkheid. Het is volkomen juist: ik heb de ouwe tijd nogal ge romantiseerd. Maar dat vind ik fijn." Kolder We stijgen op, naar zijn atelier op de bovenverdieping van zijn rij tjeshuis in Overveen. „Sorry, maar het ziet er toevallig netjes uit. We zijn de laatste tijd aan het oprui men". Op z'n ezel rijst het Amers- foorts leven uit 1917 op uit den do de. Het droomwinkeltje kent hij nog uit de tijd dat hij aldaar als jon geling onder de wapenen was. Een ontzettend aardig onderwerp, heerlijk om te doen, zo ervaart Pieck. „Ik moet U eerlijk zeggen: als ik die dingen schilder, dan kan ik te rugkijken, dat vind ik fijn. Toen het nog zo verschrikkelijk mooi was. Ik herinner me nu nog alles. Maar dat heb ik toch met de dingen die me interesseren, die zitten vast in m'n visueel geheugen. De enor me tijd die er tussen zit voel ik ge woonweg niet. Ik ben in staat om alle invloeden over te slaan. U kunt wel zeggen dat dat tekenend is voor m'n werk. Als ik dan toch denk aan al die stromingen en is men die langs me heengegaan zijn... Als ik die toch werkelijk ge voeld zou hebben, daar zou de erg ste windvlaag niks bij geweest zijn". In dit verbandis de titel van het nieuwe boek wel grappig. „Ze had den eerst gedacht aan 'Anton 'Pieck, een leven als een sprookje'. Nu de verslaggever er toch is, wil Anton Pieck graag een misver stand bij het grote publiek wegne men. De naam Pieck wordt tot groot verdriet van de ambachts man bij voortduring enkel geasso cieerd met kalenders en kerstkaar ten. „Veel mensen denken kenne lijk: schilderen doe je met plezier, kalenders maak je voor de finan ciën. Nou, ik kan u verzekeren dat ik niks voor de financien maak, het loopt toch wel. Ik vind het alleen prettig, hoewel ik niet zo'n uitge sproken volksman ben, dat ik met m'n werk ook veel mensen bereik. Leuk dat mensen bijna voor niks een kaart kunnen kopen die met zorg is getekend; dat de mensen iets kunnen kopen dat in z'n soort serieus is gedaan. Maar dan heb je aan de andere kant weer mensen die zeggen dat je voor het volk al leen rode klaprozen moet bren gen". „Kolder. Want ik krijg op m'n werk ontzettend veel reacties. Als je alleen al naar de post kijkt die ik krijg. Dat is voor mij een crime, vreselijk, al die adhesiebetuigin gen. Dat is nauurlijk verschrikke lijk aardig, maar ik word er wel een beetje crazy van. Allemaal hetzelf de, post met veel waardering. Daaruit blijkt wel dat ik werk voor de gewone mensen die niet in staat zijn een goed schilderij te kopen. Wat u zegt: ik maak volkskunst, ik werk graag voor het volk. Ik werk ontzettend graag voor de gewone mensen. Dat vind ik een heel pret tig en goed doel. Niet dat ik zo'n echte volksman ben, maar m'n werk spreekt een zekere taal". "Kijk maar naar Amerika. Een heel technisch land, maar hoe tech nischer het land, hoe sterker de drang naar de nostalgie. Dat is een soort compensatie, dat merk ik heel sterk. Daarom heb ik het ge voel dat je bij de mensen toch een ■zekere snaar raakt. Ook de meeste harde zakenman heeft toch een do sis romantiek in z'n lijf." ADVERTENTIE Hoofdprijs: flOO.OOO,-. Veel andere prijzen. Loten kosten f5,-. Tot 1 mei te koop hij o.a. de Amro, ABN. NMB, GWK, V&D, Esso, NS, VW/TBB. Haastige spoed is nu goed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17