'Dr. Faustus' mist
muzikale dramatiek
Orgelspel in Leidse kerken
Boehmers opera schitterend geënsceneerd
Romantisch gekleurd
feest Sempre Avanti
Kunst van rond 1900
te kijk in Lakenhal
VRIJDAG 19 APRIL 1985
KUNST
PAGINA 27
'Dr. Faustus' van Konrad Boehmer
op een libretto van Hugo Claus. Uit
gevoerd door de Ned. Operastichting
i.s.m. het Théètre National de l'Opé-
ra in Parijs. Titelrol: Ernst-Daniél
Smid. Regie: Charles Hamilton. De
cors en kostuums: Tim Reed. Muzi
kale begeleiding: Het Omroeporkest
m.m.v. Popgroep 'De Dijk'. Dirigent:
Lucas Vis. Gezien in het Circusthea
ter op 18 april. Voorstellingen in
Amsterdam op 25, 28 april, 1 en 7
mei.
SCHEVENINGEN - Eén ding
moet u als lezer tijdens de con
sumptie van deze recensie na
tuurlijk wel in de gaten houden:
uw recensent is waarschijnlijk
reactionair, misschien zelfs de
biel, in elk geval dom, en dat al
les vindt mogelijk zijn oorsprong
in de omstandigheid, dat hij als
mens een kosmobiologische ver
gissing genoemd moet worden.
Om Konrad Boehmer, van wie
deze minder vleiende bewoor
dingen afkomstig zijn (zie o.a.
het Leidsch Dagblad van giste
ren), een verwaten poseur te noe
men, gaat mij te ver. Ten eerste
omdat hij in werkelijkheid heel
aardig kan zijn en ten tweede,
omdat hij even sterk in zijn eigen
gelijk gelooft als de paus van Ro-
Erger is dat Konrad Boehmer
geen dramatische muziek kan
schrijven. Dat doet niets af van
zijn capaciteiten als criticus (on
dergetekende is daartoe nog
minder in staat) en evenmin kan
men dat Boehmer als mens aan
rekenen (tenslotte is ook hij een
kosmobiologische vergissing),
maar het is wel vervelend voor al
die mensen die in goed vertrou
wen een kaartje voor zijn ge
ruchtmakende opera hebben ge
kocht. Want wat krijgen ze nu
voorgezet? Een eerste akte die
bedoeld lijkt om een plaats te
veroveren in het Guiness Book
of Records: langer dan de eerste
akte Parsifal, meer scènewisse
lingen dan de eerste akte Zau-
berflöte, meer personages dan de
eerste akte Meistersinger en
meer muzikaal effectwerk dan
de hele Elektra.
De muziek van Boehmer
klinkt over het algemeen heel
plezant, maar fungeert noch als
commentator noch als dramati
sche motor. In een interview met
een muziektijdschrift omschreef
hij zijn partituur zelf als: "een se
rie akoestische tableaux, die de
handeling omlijsten; de muziek
houdt de handeling vast over
eenkomstig de lijst van een schil
derij het doek met de voorstel
ling". Ik kan mij daarbij niets
voorstellen, maar dat kan ik me
bij de muziek van Boehmer
evenmin en dus zal zijn definitie
wel kloppen. Het libretto van
Claus, dat in sfeer en opbouw
sterk doet denken aan de 'Thijl
Uilenspiegel' die hij ooit voor het
Leidse studententoneel schreef.
Het verhaal is gebaseerd op de
historische Faust-figuur en heeft
volgens auteur en componist
geen enkele binding met de lite
raire bewerkingen van met name
Goethe. Claus' Faust is een al
chemist en charlatan die Gret-
chen heeft vervangen door klei
ne jongens en Helena van Troje
door de drank. Als tegenspeler
gaven zij hem de abt Trithemius
mee, maar die ontwikkelt zich in
de eerste akte zelfs zo sterk tot
een tweede Mefisto, dat hij Faust
meeneemt op een zwerftocht
door ruimte en tijd.
De tweede akte, opgebouwd
rond de door Faust geschapen
'homunculus' (een soort 'kunst
mens') Hans en diens relatie met
de maagd Maria (die speciaal
voor hem uit de hemel neerdaalt)
is aanmerkelijk homogener van
opbouw en is in grote lijnen heel
vermakelijk dankzij de door
Boehmer verwerkte citaten. Ver
velend is hooguit, dat de beide
auteurs er steeds weer een kwar-
toer aan vast breien, als je net
denkt dat het eindelijk afgelopen
is. (De voorstelling eindigt dan
ook pas na half twaalf.) Het li
bretto van Claus bevat boven
dien een overvloed aan herhalin
gen en overbodige mededelin
gen, maar staat ook bol van na-
drukkelijke rijmparen, die wel
komisch maar niet dramatisch
werken ('Ja, 't is toch wel al te
kras, wat hij daar preekt in het
groene gras", zegt de paus tegen
Trithemius.) Aanleg voor het
muziektheater zou ik Boehmer
zeker niet willen ontzeggen. Ik
vraag me alleen wel af, waarom
hij zijn eerste opera dermate vol
stopt met vondsten en ideeën
(want dat zijn er onnoemelijk
veel) dat door de bomen het bos
soms niet meer te zien is. Is zijn
maatschappelijk pessimisme
echt zo groot, dat hij bang is
nooit meer een volgende gele
genheid te krijgen? De uitvoe
ring verdient overigens de
grootst mogelijke lof. Een schit
terende enscenering, een voor
treffelijke orkestrale omlijsting
en een enorme inzet van alle so
listen werden bekroond met een
fenomenale vertolking van de
zware titelrol door de bariton
Ernst-Daniel Smid.
PAUL KORENHOF
'Sempre Avanti speelt en zingt 35
jaar' - jubileumuitvoering. Arran
gementen en algehele leiding: Koos
Kukler. Presentatie: Herman Blom.
Gezien op 18 april in het Rijnlands
Lyceum, Oegstgeest. Aldaar wordt
deze (vrijwel uitverkochte) voorstel
ling vanavond herhaald.
LEIDEN/OEGSTGEEST - Op
zeer feestelijke wijze heeft Sem
pre Avanti gisteravond het ze
vende lustrum gevierd. Dat zal
niemand verbazen bij deze ver
eniging, die in de loop van die
vijfendertig jaar in het feestvie
ren gespecialiseerd is geraakt.
Ruim tweeënhalf uur brengt
men een afwisselend ert vlot lo
pend programma, dat van begin
tot eind uit Nederlandse, Franse.
Engelse en vooral ook Duitse
'evergreens' bestaat.
De operettemelodieën voeren
in deze jubileumuitvoering de
boventoon: het eerste deel wordt
afgesloten met ee potpourri on
der de titel: 'n reis door operette-
land. Na de pauze wordt met
operetterepertoire als 'Sassa, sas-
sa', 'Am Rio negro' en Tm Casi
no' geopend. Het programma
sluit men af onder het motto
'vakantie in Tirol', waarin mu
ziek uit onder meer 'Der Vogel-
handler' en Tm weissen Rössl'
ten gehore wordt gebracht.
Het eigen orkest, de vier solis
ten en het uit achttien dames be
staande ensemble staan onder
leiding van de jubilerende - hij is
35 jaar bij Sempre Avanti - diri
gent Koos Kukler.
Bijzonder veel succes oogstte
men tijdens de eerste voorstel
ling met de oer-Hollandse num
mers uit 'De Jantjes', zoals
'Wordt nooit verliefd' en 'Als je
huilt'. Hier bleken voor het en
semble en voor de solisten Netty
Koelewijn, Fransje du Pon, Joop
van der Voord en Jan de Vries
dankbare rollen weggelegd.
In de uitverkochte aula van het
Rijnlands lyceum reageerde het
publiek bijzonder enthousiast en
greep men elke gelegenheid aan
om - op een teken van de dirigent
- mee te fluiten of om mee te zin
gen en te klappen. Toen na de
pauze het doek iets te vroeg
openging (een klein schoon
heidsfoutje, dat in de gemoede
lijke sfeer helemaal niet stoorde),
zette de dirigent een voor oudere
Sempre-Avanti-leden blijkbaar
overbekende melodie in, waarop
de oud-leden direct opstonden
en in 'Jong en Jolig' nog eens
hun beentje voorzetten.
Menig professioneel gezel
schap maakt tegenwoordig om
financiële redenen noodgedwon
gen gebruik van een muziek
band. Bij Sempre wordt 'live' ge
speeld en gezongen - er is zelfs
een soort Stehgeiger (Henk
Flandrijn), die de romantische
nummers nog extra kleur kan ge
ven. Er gaat dan misschien wel
eens wat fout - wat men brengt is
écht en dat is in hoge mate sfeer
bepalend. Op deze - zoals ge
woonlijk verzorgd aangeklede -
jubileumuitvoering kan Sempre
Avanti met tevredenheid, ja zelfs
met trots terugkijken.
WIJNAND ZEILSTRA.
LEIDEN - Er komt deze zomer
weer een serie wandelconcerten in
de Hartebrugkerk, evenals een
reeks van 23 lunchconcerten in de
Hooglandsekerk.
De orgelconcerten in de Harte
brugkerk worden gegeven op de
zaterdagmiddag en duren van
15.00 tot 15.30 uur, de lunchconcer
ten in de Hooglandsekerk zijn elke
woensdagmiddag van 12.30 tot
12.15 uur.
Het eerste wandelconcert, waarbij
het publiek op elk moment kan
binnenkomen of weggaan, is op 27
april, het laatste op 28 septemberp.
Er wordt niet gespeeld op de zater
dagmiddagen 11 mei (orgeldag), 3
augustus (bloemencorso) en 31 au
gustus (orgelconcours).
De organisatie van de serie wan
delconcerten berust voor de derde
achtereenvolgende maal bij de
Stichting Orgelstad Leiden. De or
gelbespelingen worden, althans in
de meeste gevallen, verzorgd door
conservatoriumstudenten. Zij krij
gen op deze wijze de kans om op
een voor hen onbekend orgel te
spelen en doen daarbij enige con
certervaring op. Sommige van de
orgelleerlingen nemen een solist
mee naar de Hartebrugkerk, daar
mee de aantrekkelijkheid van het
concert verhogend.
Het karakter van de te spelen
werken wordt deels bepaald door
het als romantisch omschreven or
gel van deze kerk. Het werd aan
het einde van de vorige eeuw ge
bouwd door Pieter Maarschalker-
weerd en in 1981 grondig gerestau
reerd door Adema uit Amsterdam.
De serie orgelbespelingen op de
zaterdagmiddag omvat in totaal 20
concerten. Voor zes kwartjes kan
men de kerk binnenlopen om de
drukte van de Haarlemmerstraat te
ontlopen en naar het orgelspel te
luisteren. De serie wordt op 27
april geopend door Johan Aker
boom en op 28 september besloten
door Frank Segers, welke laatste
organist zich zal laten vergezellen
door de hoboist Jan Zwart.
Wat betreft de orgelbespelingen
in de Hooglandsekerk, het eerste
lunchconcert heeft plaats op
woensdagmiddag 24 april en wordt
verzorgd door de uit de Verenigde
Staten afkomstige Tracee Richard
son Hagerty. Deze concerten wor
den in samenwerking met de kerk
voogdij georganiseerd door Joop
Brons, organist van de Hoogland
sekerk. De uitvoerenden zijn vrij
wel alle studenten van de conser
vatoria van Amsterdam, Den Haag,
Utrecht en Rotterdam. Ook twee
Amerikanen en een Engelse orga-
niste nemen aan de serie deel.
Deze eveneens met wandelcon
certen aangeduide reeks biedt de
bezoekers de gelegenheid om ken
nis te maken met de klank van het
historische De Swart/Hagerbeer-
orgel. De serie wordt op 25 septem
ber afgesloten door de Engelse or-
ganiste Ann Page. De toegangs
prijs voor alle lunchconcerten be
draagt één gulden.
RECORDPRIJS - Het schilderij 'De aanbidding door de Drie Wijzen
uit het Oosten' van de Italiaanse renaissance-schilder Andrea Manteg-
na is gisteren bij het veilinghuis Christie's in Londen voor het record
bedrag van 8,1 miljoen pond (35 miljoen gulden) verkocht.
Het nu duurste schilderij ter wereld werd gekocht door het Ameri
kaanse J. Paul Getty Museum, dat over een formidabele koopkracht
beschikt, en de afgelopen maanden bij herhaling meesterwerken voor
ongedacht hoge prijzen in de wacht heeft gesleept. Het schilderij was
op de veiling gebracht door de markies van Northampton.
LEIDEN Schilderijen, pastels en
tekeningen van kunstenaars die
rond 1900 hebben gewerkt zijn tot
en met 19 mei te zien in het Stede
lijk Museum 'De Lakenhal'. De
tentoongestelde werken zijn ge
maakt tussen 1883 en 1931.
De expositie begint met het im
pressionisme zoals toegepast door
Thérèse Schwartze, Menso Kamer-
lingh Onnes en Floris Verster. Ze
toont vervolgens aan hoe uiteenlo
pende kunstenaars als Suze Ro
bertson, H.A. van Daalhof, H.P.
Bremmer, Harm Kamerlingh On
nes en Hendrik Valk ieder op hun
wijze hebben gepoogd af te reke
nen met hetzelfde impressionisme.
Bremmer deed dat door gebruik
te maken van het pointillisme,
waarbij ontelbare kleurstippen
naast elkaar worden neergezet, en
een heel stilistisch beeld ontstaat.
Ook Harm Kamerlingh Onnes be
wandelde eerst deze weg, maar on
middellijk daarop paste hij ele
menten uit het kubisme en uit de
vormentaal van de Stijlbeweging
van Mondriaan en Van Doesburg
toe.
Van Van Doesburg worden op de
expositie in de Lakenhal acht
schilderijen en tekeningen uit de
jaren 1916-1918 getoond. Het was
in die jaren dat Van Doesburg in
Leiden woonde en zich actief op
stelde als één van de vernieuwers
van de beeldende kunst van de
twintigste eeuw. Het betreft een
bruikleen van de Rijksdienst Beel
dende Kunst, afkomstig uit de na
latenschap van Van Doesburg zelf.
fiiÉÏmiiri'i in. iti nrfiii.tf AW-iÏÏ!..;! rn w. „TH-T■vt-yVfr,
Stilleven van H.P. Bremmer (1871-1956), te zien in de Lakenhal.
Exposities
Lichtobjecten en tekeningen van
Frans Mossou vormen de tentoonstel
ling, die in de Burcht wordt gehou
den. De expositie, die tot en met 12
mei duurt, wordt vanavond geopend.
Men kan er vervolgens van woensdag
t/m zondag van 12.00 tot 17.00 uur te
recht
Sieraden van Herbert Engels en fo
to's van Sho van der Eerenbeent vul
len tot 9 mei de ruimten van art-thea-
house 'De Oude Rijn' aan de Stille
Mare. De openingstijden zijn: maan
dag van 12.00 tot 18.00 uur, donder
dag van 10 tot 21.00 uur, zondag van
11 tot 18.00 uur, overige dagen van 10
tot 18.00 uur.
Aquarellen van Erli Esselink han
gen tot 17 mei in de Openbare Biblio
theek in Voorschoten. De Voorscho-
tense kunstenares gebruikt de tradi
tionele techniek van het aquarelleren
op geheel eigen wijze. De serie aqua
rellen, die van vandaag af wordt geex-
poseerd, wil dat aantonen. De ten
toonstelling van Erli Esselink is te be
zichtigen tijdens de openingsuren
van de bibliotheek.
tot 30 mei te bezichtigen in het
pleeghuis 'Leythenrode' in Leider
dorp. Het tentoongestelde werk heeft
vooral betrekking op Mullers land
van herkomst: het voormalige Neder-
lands-Indië. Geopend dagelijks van
10 tot 20.00 uur.
Leiden
Lak-galerie Marion Busch, foto's,
Christie van der Haak, schilderijen, V
m 17/5, ma t/m za van 10-22 uur, zo
van 10-17 uur.
Leidse Beleg - foto's van Hanoi van
Kees Planqué, tot eind mei; ma t/m za
van 9-18 uur.
Bibliotheek Rijksuniversiteit -
Oudbulgaarse handschriften en foto
portretten Bulgaarse dichters en
schrijvers, t/m 24/4; ma t/m vr van 8-17
Piggelmee - Janvossensteeg, Hol
landse wolken gefotografeerd door
Dick Seip, t/m 4/5; ma 11-18 uur, di,
woe, vr van 9-18 uur, do tot 9-21 uur,
za van 9-17 uur.
De Oude Rijn - Stille Mare, Herbert
Engel, sieraden; Sho van der Eeren
beent, foto's, tot 9/7; ma 12-18 uur, do
van 10-21 uur, zo 11-18 uur, overigen
dagen van 10-18 uur.
Burcht Frans Mossou, lichtobjec
ten en tekeningen, 19/4 t/m 12/5; woe
t/m zo van 12-17 uur.
De Lakenhal schilderijen uit eigen
bezit, rond het thema 'Leven in Lei
den in de 17e eeuw', tot 9/6; di t/m za
10-17 uur, zon- en feestdagen vn 13-17
't Pand - Caeciliastraat 18, Annie
Goddijn, schilderijen, Nienke Menal-
da, grafiek, Ria Roelofs, kijkkastjes
en schilderijen, tot 18/5; za en zo van
Rijksmuseum voor Volkenkunde
stencilprenten van Mori Yoshitoshi, V
m 16/6; di t/m za, 10-17 uur, zo en
feestdagen van 13-17 uur.
Pourquoi-pas - Nieuwe Beesten
markt, Marcia Krijgsman, schilderij
en en tekeningen, tot 30/4; di, woe, do
Carla Feijen, ontwerpen
doverpakkingen, tot 12/5; do
van 13-18 uur, za van 13-17 uur.
Leythenrode - Charles Müller, pen
tekeningen en schilderstukken in
acrylverf, tot 30/5; dag. van 10-20 uur.
Warmond
Galerie de Pomp - Dorpsstraat,
Thema Groen, 30 kunstenaars, diver
se technieken, t/m 31/5; Fred Balhui
zen, foto's, t/m 28/4; woe 10-12 uur, do,
za, zo 14-16 uur, di 19-21 uur.
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat,
Ton de Bruin, schilderijen, gouaches,
tot 10/5; woe, do, zo 14-16 uur, za 11-16
uur, di van 19-21 uur.
Wassenaar
Auberge de Kieviet - Stoeplaan 27,
aquarellen van Cornelie Arnold-
Mees, t/m 25/4; dag. beh. ma, van 9-12
Katwijk
Katwijks Museum - schilderijen en
aquarellen van Toon Koster; tot 18/5.
Voorschoten
Openbare Bibliotheek - aquarellen
'an Erli Essenlink, tot 17/5; openings-
iren bibiotheek.
Concerten
LEIDEN/OEGSTGEEST - De pia
nist Reinbert de Leeuw geeft zondag
middag een pianorecital in het Groe
ne Kerkje in Oegstgeest. Op het pro
gramma van de pianist-componist,
die ook als dirigent actief is, staan
werken vermeld van Franz Liszt.
De violist Viktor Libermann en de
pianist Alexander Warenberg geven
woensdagavond 24 april het tweede
en laatste concert van de serie 'Ro
mantische vioolmuziek' in de Kapel-
Brahms spelen.
De chr. zang- en oratoriumvereni
ging Cantate Deo uit Zoetermeer
brengt op vrijdagavond 26 april de
Messiah van Handel ten gehore in de
Leidse Stadsgehoorzaal. De leiding
van het concert berust bij Sander van
Marion. Medewerking wordt ver
leend door Jitske Steendam (so
praan), Myra Kroese (alt), Wouter
Goedhart (tenor), Math Dirks (bas),
Tijn van Eijck (clavecimbel) en Aad
v.d. Hoeven (orgel). Voor de begelei
ding zorgt het Dordts Kamerorkest.
Reinbert de Leeuw. (foto pr>
Randstad
LEIDEN
Schouwburg
vr 19, 20.15 uur, 'De nacht van de zes
tiende januari', De Timdelerclub.
vr 26, 20.15 uur, 'Vrouwen van Troje'
door toneelgroep Theater.
LAK-theater
vr 19, za 20, 20.30 uur, Fact met 'Ju
dith'.
woe 24, do 25, 20.30 uur. LAK drama
produktie 'Shake', tekstproduktie
van Shakespeare.
K&O-gebouw
woe 24,20.15 uur, Romantische viool
composities door Viktor Liberman,
viool en Alexander Warenberg, piano.
Microtheater
vr 19, za 20, 20.30 uur, Imperium
spéélt de musical 'Weg, weg, weg'.
Pieterskerk
za 20,20 uur, concert Brainbox, in het
voorprogramma: AA the Docters,
Ivy, The Terracestones.
Oegstgeest
Groene kerkje
zo 21,14 uur, Reinbert de Leeuw, pia
no; Liszt en Wagner.
DEN HAAG
Koninklijke Schouwburg
za 20. di 23. 20.15 uur, zo 21, 14 uur,
Haagse Comedie met 'De Troonsaf
stand' van Ruth Wolff,
vr 19, zo 21, ma 22, 20.15 uur, Haagse
Comedie 'Medea' van Euripides, ge
volgd door 'Quel prix de mon amour',
een liederenprogramma gezongen
door Trins Snijders,
woe 24, do 25, vr 26,20.15 uur, 'Nacht,
moeder...' van Marsha Norman.
Circustheater
vr 19, za 20, 20.15 uur, Nederlands
Dans Theater 'Band Stand' 'Psalmen-
symfonie' 'Stamping ground'.
Nederlands Congresgebouw
vr 19, 20.15 uur, Residentie-Orkest
o.l.v. Hans Vonk, Frédéric Lodéon,
cello.
za 20, 20.15 uur, Concertgebouwor
kest o.l.v. Antal Doréti, Andrès
Schiff, piano.
Diligentia
di 23, 20.15 uur, Jango Edwards
Friends, theatershow 'Classics',
woe 24, 20.15 uur, Residentie-Orkest
met kamermuziek.
HOT-theater
vr 19, za 20. do 25, vr 26, za 27, 20.30
uur, laatste voorstellingen Haagse Co
medie van 'Terra Inognita' van David
Mamet.
Appeltheater
18, za 19, 20.15 uur, Theatergroep
e Appe' c ^onl t 'Hnm Wonia' «ran
sjechov
Beckett.
AMSTERDAM
Carré
t/m zo 12 mei, beh. zo 21, ma 22, am 29,
za 4, zo 5,20.15 uur, Freek de Jonge in
'De Bedevaart'.
Concertgebouw
vr 19, 20.15 uur, Rotterdams Philhar-
monisch Orkest o.l.v. Alexander Rah-
bari, m.m.v. Emmy Verhey, viool,
za 20, ma 22, 20.15 uur, Amsterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Ken-
Ichiro Kobayashi, m.m.v. Jeremy Me-
nuhin, piano.
di 23, 20.15 uur, Berliner Philharmo-
niker o.l.v. Herbert van Karajan.
Cultureel Centrum Amstelveen
vr 19, 20.15 uur, 'Pingping', musical
van Annie M.G. Schmidt,
zo 21, 14 uur, Scapino Ballet 'Bach-
suite' 'Museum' 'Met zonder en met'
'Pretpierement'.
ma 22 t/m woe 24, 20.15 uur, André
van Duin 'Reis om de wereld in 180
do 25, 20.15 uur, Lenny Kuhr en Her
man Pieter de Boer 'Kuhr en De Boer
show'.
De Kleine Komedie
t/m za 27, beh. ma, Youp van 't Hek in
•Verlopen en verlaten'.
Nieuwe de la Mar theater
di 23 t/m za 11 mei (beh. zo 28, ma 29,
zo 5, za 4,21 uur) 20.15 uur, Jasperina
de Jong, Marja Lieu wen, Paul Gieske,
Ellis van den Brink 'Bü gebrek aan
bewys' van William Mastrosimone.
Stadsschouwburg
vr 19.18 uur, za 20, 20.15 uur, Het Pu-
bliekstheater 'De ingebeelde zieke'
van Molière.
zo 21,14 uur. De Nederlandse Operas
tichting 'La belle Hélène' van Offen
bach, m.m.v. Het Promenade Orkest
o.l.v. Jan Stulen.
ma 22,20.15 uur, Folkloristisch Dans
theater 'Maskers Mythen',
di 23,20.15 uur, Haagse Comedie 'Me
dea' van Euripides,
do 25, 20 uur, De Nederlandse Ope
rastichting 'Dr. Faustus' van Konrad
Boehmer.
ROTTERDAM
De Doelen
vr 19, kl. zaal, 20.15 uur, Meesters aan
het klavier: Christian Zacharias, pia-
zo 21, gr. zaal, 14.15 uur, Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Alexan
der Rahbari, soliste Emmy Verhey,
viool.
ma 22, kl. zaal, 20.15 uur, Amsterdams
Gitaartrio.
di 23, gr. zaal, 19.30 uur, solisten van
Bratislawa, Jack Martin Handier, Ka
lina Georgian, cello.
Theater Zuidplein
vr 19. za 20, gr. zaal, 20.15 uur, 'De zi
geunerbaron', operette van Johann
Strauss, m.m.v. Groot Koor en het
Groot Operette Orkest,
woe 24, do 25, gr. zaal, 20.15 uur,
Haagse Comedie speelt 'Medea' van
Euripides.
za 20, zo 21,20.30 uur, Jenny Arean in
haar soloprogramma 'Gescheiden
vrouw op oorlogspad'.
Hofpleintheater
vr 19, za 20, 20.15 uur, 'Te laat gebo-
ren', komedie van A.R. Gurney.
ma 22, 20.15 uur, Tineke Schouten in
'Tiepies Tien'.
do 25, 20.15 uur, Jenny Arean in haar
soloprogramma 'Gescheiden vrouw
op oorlogspad'.
Luxor Theater
zo 21, 20.15 uur, Beeldtheater Mum-
menschanz.
ma 22, 20.15 uur, concert Anita Meü-
Lou Landré en Maijon Brandsma in 'Medea'.
Pop
Dr. Feelgood is een echte routinier in
het clubcircuit. De Engelse band
werd in 1971 opgericht Sindsdien is
het een komen en gaan van muzikan
ten geweest, maar dat heeft nauwe
lijks invloed op de muziek gehad. Dr.
Feelgood begon als ouderwetse
rythm and bluesband en is dat nog
steeds. Op de plaat wisselt het peil
nog wel eens, maar dankzy de grote
ervaring houden ze er bü optredens
de stemming altüd wel in. 'Milk and
Alcohol' uit 1978 was hun grootste
hit. Dr. Feelgood komt vrijdagavond
naar het Leids Vrijetüds Centrum aan
de Breestraat.
Nederlandse bands. 'Down
'Doomsday train', 'Summertime',
'Dark rose' en To you' waren hits.
Stevige rock, leunend op een bezet-
(foto Pan Sok)
ting met twee gitaren. Jan Akkerman,
Kaz Lux, Rudi de Queüoe, John
Schuursma en Pierre van der Linden
hebben er deel van uitgemaakt. Een
deel van de oude Brainbox treedt
weer op met de oude succesnum
mers. Ze zün zaterdagavond te horen
in de Pieterskerk in Leiden. In het
voorprogramma de Groningse rock
en rollband AA the Doctors en het
Amsterdamse Ivy and the Terracesto
nes. Aanvang 20.00 uur.
White Heat komt uit België en
maakt stevige rockmuziek. Hoe ste
vig mag blüken uit het feit dat de
band in het voorprogramma van Ted
Nugent heeft gespeeld. Hun tweede
LP 'Krakatoa' is onlangs verschenen.
Twee gitaren, bas en drums onder
steunen Togo 'Tiger' Fawzi, die zich
behalve in het zingen ook met succes
heeft bekwaamd in karate. White
Heat speelt zaterdag in Het Kasteel in
Alphen aan den Rün. Aanvang 21.00