De verkrachter is een doodgewone man Hervormde Kerk Zuid-Holland niet naar dienst met paus Strijdbare Gerbrandy 100 jaar na geboorte Interview Onthutsend onderzoek van politicoloog: VRIJDAG 19 APRIL 1985 PAGINA 21 U dacht dat vrouwen al leen door enge, gestoorde gekken werden ver kracht? Helaas, verkrach ters zijn overwegend doodgewone mannen, al dan niet getrouwd met kinderen. Vaak zijn het zelfs bekenden. De kennis die een vrouw na een feestje thuis brengt en dan meer verwacht dan een 'tot ziens'. De echtgenoot die door zijn baas is afge bekt en dat op zijn vrouw afreageert. De man die met een vrouw in het café een praatje maakt en haar na afloop buiten opwacht. De jongen die door zijn kameraden wordt opgejut om zijn vriendin eindelijk eens 'een lekkere beurt te geven'. door Margot Klompmaker Het beeld van de verkrachter als gestoorde man is een hardnekkig vooroordeel. Dat stelt de Amster damse politicoloog Bert van Herk in een uitgebreid onder zoek-naar de achtergronden van seksueel geweld. Zijn boek 'Waarom mannen verkrachten' stemt niet tot blijdschap. Volgens Van Herk verbergen de vooroordelen over verkrach ters de voor mannen onaangena me werkelijkheid: verkrachting heeft namelijk weinig met seks te maken maar alles met macht en geweld. Mannen verkrachten om hun prestige tegenover zich zelf en hun vrienden te vergro ten. Verkrachting is een opwel ling van 'mannelijkheid' en machtswellust. Met ideeën en idealen over mannelijkheid zijn vrijwel alle mannen in meer of mindere mate behept. Daaruit trekt Van Herk de conclusie dat het overgrote deel van de verkrachters doodge wone mannen zijn. Mannen uit alle lagen van de bevolking. Psychopaten In de loop der jaren zijn onder zoeken naar de achtergrond van verkrachters voornamelijk ver richt door psychiaters. Zij zagen de verkrachter vooral als een ge stoorde man. Onhandig, een zaam, contactgestoord. Zielig ei genlijk. Dergelijke mannen zou den vrouwen verkrachten uit een onbedwingbare seksuele behoef te. Daarbij zouden de slachtof fers de verkrachting min of meer hebben uitgelokt door zich 'uit dagend' op te stellen. Door bij voorbeeld alleen een café te be zoeken Van Herk noemt dergelijke theorieën volkomen uit de tijd. Volgens hem is slechts een ui terst klein percentage van de ver krachters een echte psychopaat. In hun onderzoeken concen treerden de psychiaters zich op het handjevol verkrachters dat is opgepakt en veroordeeld. De overgrote meerderheid van vrou wenschenders loopt vrij rond. Bovendien waren de onderzoe kers zelf niet vrij van de nodige vooroordelen. Verkrachters wer den gezien als vrijpostige stoeiers, die een beetje onhandig een vrouw probeerden te versie ren en daarbij te ver waren ge gaan. Seksueel geweld ten op zichte van vrouwen werd gezien als een incident Vooroordelen Dit beeld werd bijgesteld on- der invloed van de vrouwenbe weging. Zij constateerden dat mannen zich op grote schaal al lerlei vormen van seksueel ge weid ten opzichte van vrouwen permitteren. Mannen merken dit niet op omdat het wordt verhuld door een aantal vooroordelen: verkrachting bestaat alleen op straat, vrouwen lokken het uit, ze vinden het prettig, verkrachters zijn gestoorde mannen. Door deze vooroordelen, die nog steeds bestaan en door Van Roger Moore alias James Bond, een ideale held, altijd omringd door vrouwelijk schoon. Volgens Van Herk vormt Bond een prikkelend voorbeeld voor vele mannen. (foto *p> Herk allemaal worden doorge prikt, bleef en blijft de omvang van seksueel geweid verborgen. 'Een man realiseert zich niet wat de dreiging van seksueel geweld en vooral verkrachting voor een vrouw betekent. Ook ik heb me er nooit in verdiept voordat ik aan dit onderzoek begon', bekent Van Herk. Zijn bevindingen verruimden 'zijn mannelijke blik', schrijft hij in zijn boek. Tijdens zijn onder zoek werd het de politicoloog duidelijk hoe verkrampt vrou wen moeten leven door de drei ging van mannelijk geweld. 'Ik kan rustig 's avonds over straat, zij niet'. Onthutsend Hoe reëel is de dreiging voor vrouwen om te worden ver kracht? Hoe vaak komt ver krachting voor? Van Herk stelt dat harde cijfers ontbreken. Maar door enquetes over seksu eel geweld en politiegegevens (cijfers over aangiften van ge weld tegen vrouwen) met elkaar te vergelijken komt hij tot ont hutsende conclusies. Het seksueel geweld tegen vrouwen neemt toe. Bijna een derde van alle vrouwen zegt wel eens ermee geconfronteerd te zijn. Daarbij moet ook worden bedacht dat lang niet alle mis handelde vrouwen aangifte doen. Een vrouw die door haar echtgenoot is verkracht kan niets doen omdat voor de wet verkrachting binnen het huwe lijk niet bestaat. En een vrouw die door een vriend of kennis is verkracht vindt bij justitie even eens geen gehoor. Dat betekent dat alleen ver krachtingen door onbekenden worden behandeld. En déze vor men volgens Van Herk slechts een topje van de ijsberg. Immers, in tweederde van de gevallen wordt een vrouw verkracht door een man die ze kent. Van Herk rekent ook af met de mythe dat alleen mannen uit la gere sociale milieus zich aan vrouwen zouden vergrijpen. Seksueel geweld komt voor in al le lagen van de bevolking, niet al leen bij de arbeider, maar ook bij de directeur. Alleen zal de laatste het eerder in het geniep doen. Toch blijft het idee dat mannen van aanzien niet verkrachten hardnekkig. Van Herk noemt het voorbeeld van een vrouw die een aanklacht tegen een ingenieur wilde indienen. De politie be schuldigde haar een valse verkla ring te hebben afgelegd. 'Inge nieurs verkrachten niet', werd Macht Volgens Van Herk zijn de meest botte vooroordelen enigs zins afgezwakt. Men legt minder dan vroeger de schuld bij de vrouw. Ook raakt de gedachte dat seksueel geweld veel voor komt ingeburgerd. Hardnekkig blijft echter de opvatting dat ver krachters uit arbeiderswijken komen, gestoord zijn en vrou wen grijpen uit een onbedwing bare seksuele behoefte. In zijn onderzoek is Van Herk uitgegaan van één vaststaand ge veven over verkrachters: het zijn mannen. Het blijkt dat omstan digheden als bijvoorbeeld werk loosheid, weinig geld, een vrouw die nooit wil vrijen, een slechte jeugd, een strenge moeder of een agressieve vader, niet alles bepa lend zijn. Van Herk: Theorieën die zeggen dat iemand daardoor gaat verkrachten zijn te beperkt. Dan houd je maar één ding over: verkrachten heeft te maken met het man-zijn. Een vrouw in soort gelijke omstandigheden slaat toch ook niet aan het verkrach ten?' James Bond Verkrachten heeft volgens Van Herk te maken met macht. Man nen hebben in de maatschappij - ondanks alle emancipatie - meer macht dan vrouwen. Een man wordt van begin af aan geleerd zijn gevoel voor eigenwaarde en zelfrespect te ontlenen aan macht over zichzelf en anderen. Het gebruik van agressie en ge weld mag, want dat 'hoort im mers bij het man-zijn'. Opvattin gen over mannelijkheid en man nelijk gedrag worden vooral beinvloed door boeken, strips, televisieprogramma's en films. Graag spiegelt men zich aan filmhelden zoals James Bond, de stoere held en grote vrouwenver sierder. Van jongs af aan leert een jon gen om een ruzie of probleem op te lossen met geweld (zoals in de tv-serie het A-team) Mannelijk heid, macht en geweld hangen met elkaar samen. Menig man die zich vernedert voelt zal met geweld en agressie reageren. Andere mensen, onderge schikten of vrouwen, zijn voor mannen handige voorwerpen om meer macht te bereiken. Manne lijkheid en macht worden afge meten aan de snelheid waarmee een man een vrouw in bed krijgt. Seksualiteit is een van de voor naamste gebieden waarop een man zich moet waarmaken. Man- De hervormde provinciale kerkvergadering van Zuid-Hol land en de centrale kerkeraad van de Utrechtse hervormde ge meente nemen niet deel aan de oecumenische gebedsdienst met de paus op 13 mei in Utrecht. Beide hebben dat aan het mode- ramen (bestuur) van de hervorm de synode meegedeeld. Eerder al hadden de hervormde provincia le kerkvergadering van Gronin gen en de landelijke Hervormde Vrouwendienst (HVD) laten we ten, niet naar de paus te zullen gaan. De Zuidhollandse kerkverga dering schrijft het synodebe- stuur, dat ze niets tegen de per soon van de paus heeft, maar "dat erkenning van de paus op dit niveau niet kan". De centrale kerkeraad van de Utrechtse hervormde gemeente ziet niet in, waaróm hij zich bü deze gebedsdienst zou moeten laten vertegenwoordigen. "Dat de paus in een van de Utrechtse kerken komt - een kerk overi gens die eigendom is van de Waalse gemeente - is nog geen reden voor de hervormde ge meente om acte de presence te geven". Een bezwaar van de kerkeraad is, dat het om een gebedsdienst gaat en niet om een gesprek. Een gesprek gebeurt tussen mensen, maar bij een gezamenlijk gebed wordt 'de naam van de Here God' aangeroepen. "En juist op dat punt rijzen er bij ons nogal wat vragen. Wat zal er gezegd worden in de voorbeden en voor wie zal er gebeden worden? En moeten ook de gebeden tevoren worden 'goedgekeurd' door de paus. Als dat inderdaad het geval is, dan vrezen wij, dat er niet méér uit komt dan wat vage alge meenheden. En daarmee behoe ven we echt niet bij de Here God aan te komen". De centrale kerkeraad vraagt zich ook af, of er wel gebeden kan en mag worden met "een paus die niet of nauwelijks luis teren wil naar kritische geluiden uit de wereldkerk, met name uit de Derde Wereld, maar in toene mende mate ook uit de Neder landse kerkprovincie". Er is, vol gens de kerkeraad, niet voldoen de gemeenschappelijkheid om samen te kunnen bidden. De kerkeraad voelt zich meer verbonden met 'de vele veront ruste katholieke geloofsgenoten in onze kerkprovincie' dan met 'de officiële kerkelijke hiërarchie van Rome'. "Om nog maar te zwijgen van de Joodse gemeen schap in ons land, die we niet voor de zoveelste keer in de kou willen laten staan". Vloeken. In rooms-katholie- ke kring bestaat belangstelling voor het werk van de Bond tegen het Vloeken, zo werd gister avond op de jaarvergadering van de bond in Amersfoort meege deeld. Enkele leden van het bondsbestuur hebben een onder houd daarover gehad met bis schop De Kok van Utrecht. Be sprekingen over samenwerking worden nog gevoerd. Twee provincies subsidiëren de bond. Het aantal subsidiëren de gemeenten is gedaald van 192 naar 174. Daar staat tegenover dat het aantal kerken dat steun verleent met 7 is toegenomen, van 1852 naar 1859. Voorzitter B. J. Wiegeraad zei waardering te hebben voor het besluit van minister Brinkman om de schrijver Hugo Brandt Corstius de P. C. Hooftprijs niet toe te kennen. Hij constateerde, dat vooral in de massamedia de taaiverruwing en met misbruik van de naam van God er niet minder op worden. In een voordracht over vloe ken in de literatuur zei de boek- recensent Hans Werkman van het Nederlands Dagblad (vrijge- maakt-gereformeerd), dat de bond nog meer moet letten op de geest échter het vloeken dan op het vloeken zelf. "Het schrappen van vloeken in boeken heeft nen prikkelen elkaar om 'hun mannelijkheid te bewijzen' en doen dit vaak in hun seksueel ge drag. Wie niet aan deze 'wed strijd' meedoet, wordt als gauw voor een mietje versleten. Over vrouwen wordt gedacht als een prooi, een object, dat dient om prestige te verwerven. Wie nog nooit met een vrouw heeft gevreëen voelt zich ge noodzaakt iets te doen, om door zijn vrienden niet belachelijk te worden gemaakt. Dat zijn situa ties waarin een man gemakkelijk een verkrachter kan worden. Plaats wijzen Van Herk: 'In gesprekken met verkrachters komt het begrip macht steeds weer terug. Man nen wordt geleerd dat macht on der andere betekent het hebben van macht over vrouwen. Kijk maar eens naar de agressie van mannen ten opzichte van een vrouwelijke chef. Mannen pik ken dat niet. Seksueel geweld is voor hen het middel om vrouwen hun plaats te wijzen'. 'Macht en status zijn voor man nen erg belangrijk en worden uitgedrukt in een paar symbo len: succes op je werk, een snel le, dure auto, en een mooie vrouw. Als een man zijn manna- lijkheid wil bewijzen, valt hij op deze dingen terug'. 'Veel mannen kunnen zich niet in een vrouw verplaatsen, omdat ze gewend zijn hun gevoelens af te knijpen. Een man kan zich niet voorstellen hoe een ver krachte vrouw zich voelt. In mijn boek citeer ik een verkrachter die zegt: 'ik verkracht een vrouw maar ik zou haar nooit pijn wil len doen'. Die man realiseert zich absoluut niet waarmee hij bezig is. Of mannen die denken dat een vrouw plezier aan de verkrach ting beleeft. Ik noem als voor beeld een verkrachter die een klap in zijn gezicht krijgt van zijn slachtoffer. Dan pas realiseert hij zich dat hij niet met een film be zig is, maar een mens verkracht'. Gevangenissen Dat verkrachting alles met macht te maken heeft wordt vooral duidelijk wanneer men kijkt naar de omgang van man nen met elkaar in gevangenissen. Daar verkrachten mannen el kaar, niet omdat ze homoseksu eel zijn of seksueel opgewonden maar om hun mannelijkheid en macht te bewijzen. Zo'n ver krachting maakt duidelijk wie de baas is en wie de ondergeschikte. Uit onderzoek is bekend dat mannen die in de gevangenis zijn verkracht vaak volkomen los slaan. Onaangenaam Van Herk maakt zich geen illu sies over het aantal mannen dat zijn boek enthousiast zal ontvan gen. 'Ik denk niet dat mannen dit verhaal zulen pikken, 't Komt te dicht op hun huid. De bood schap is te onaangenaam: een man leert denken als een ver krachter. Alle mannen delen in meer of mindere mate de gevoe lens en denkbeelden die aan een verkrachting ten grondslag lig gen'. 'Wat ik wil duidelijk maken is dat seksueel geweld wijd en zijd in onze samenleving is verbreid en welke motieven daarachter schuil gaan. Uit een onderzoek in de VS en Canada is gebleken dat eenderde van de ondervraagde mannen een vrouw zou ver krachten als het niet bestraft zou worden. Eenderde! De vraag 'waarom plegen mannen seksu eel geweld?' kun je beter veran deren in 'wat weerhoudt mannen ervan seksueel geweld te ple gen'. Mogelijke straf? Morele overwegingen?' 'Om misverstanden te voorko men: wanneer ik het heb over mannen die gefrustreerd een ide aal beeld van een man najagen heb ik het ook over mezelf. Door dit onderzoek ben ik me bewus ter geworden van waarmee man nen eigenlijk bezig zijn. Het heeft me niet vrolijker gemaakt'. (Waarom mannen verkrachten; maatschappelijke achtergronden van seksueel geweld tegen vrouwen, drs. B van Herk, uitg. Boom). meestal niet veel zin. Dat veran dert nog niets aan de geest van het boek. In de literatuur een vloekwaardige situatie schetsen is erger dan vloeken". De recensent voerde een plei dooi voor christelijke literatuur. Tegen de algemeen geldende op vatting in meende hij, dat een dergelijke literatuur wel degelijk kan bestaan. Vertrouwenscommissie. De 'Professor L. Lindeboomstich ting' in Zwolle, een organisatie van gereformeerde kerken voor welzijnsbevordering in Overijs sel, heeft een 'vertrouwenscom missie' ingesteld voor mensen die in hun beroep voor moeilijke beslissingen komen. Het is de bedoeling, dat ook iemand na mens de Hervormde Kerk in de commissie wordt opgenomen. De commissie hèëft ten doel mensen te helpen die in gewe tensnood raken als zij op hun werk beslissingen moeten ne De aanbieding twee weken gele den van een boek over prof.mr. Pieter Sjoerds Gerbrandy vormde het begin van een omvangrijke herdenking van deze in 1961 overleden christen-staatsman. Af gelopen zaterdag -13 april - was het precies honderd jaar geleden dat Gerbrandy in het Friese Goenga, nabij Sneek, werd geboren. door Gijs Korevaar Pieter Sjoerds Gerbrandy heeft vooral bekendheid gekregen als premier van het oorlogskabinet in Londen. „Net als koningin Wilhel- mina was hij een symbool voor een strijdbaar Nederland", zo is over hem geschreven. Gerbrandy was achtereenvolgens advocaat, eerst in Leiden en daarna in Sneek, lid van het college van Gedeputeerde Staten in Friesland, hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amster dam, minister van justitie in het kabinet-De Geer (1939) en na de oorlog 'gewoon' lid van de Tweede Kamer, waar hij deel uitmaakte van de toen nog bestaande AR- fractie. Onstuitbaar Typerend voor Pieter Sjoerds Gerbrandy is de manier waarop de ze Friese advocaat en academicus in de politiek verzeild raakte. Vóór 1940 geschrapt van de ARP-kandi- datenlijst voor de Tweede Kamer, tegen de zin van zijn partij in het kabinet De Geer gestapt en na de oorlog ondanks nieuw verzet uit zijn partij onstuitbaar het parle ment ingerold. Dat laatste deed Gerbrandy, naar hij zei, eigenlijk alleen om te pro beren de onafhankelijkheid van In donesië tegen te gaan. Hij vond dat het Nederlandse koninkrijk in zo'n grote rampspoed terecht kwam dat hij de dwang voelde in te grijpen. Dezelfde reden voerde de Fries aan in 1939, toen hij tegen de wens van Colijn - de ijzeren hand van de ARP in die tijd als minister van justitie in het tweede kabinet-De Geer zitting nam. Na de inval van de Duitsers en de oversteek van kabinet en koningin naar Londen, nam Gerbrandy het roer van De Geer over. Aan deze periode als premier in den vreemde dankt Gerbrandy in hoge mate zijn roem. Over de 'rode advocaat uit Sneek', die later wel werd afge schilderd als conservatief kamer lid, is ter gelegenheid van zijn 100- jarige geboortedag een herden kingsbundel verschenen. Het ini tiatief is genomen door het histo risch comité van het CDA, erfge naam van de opgeheven ARP. De bundel is een mengeling van persoonlijke herinneringen van schrijvers als oud-premier dr. J. Zijlstra en dr. G. Abma tot (min of meer) wetenschappelijke verhan delingen van dr. G. Puchinger en dr. J. de Bruijn. De schrijvers heb ben één ding gemeen in hun over wegend positieve oordeel over mr. Gerbrandy: het was een man die zijn eigen lijn trok en er niet meer van afweek. Minder bedeelden Gerbrandy werd in 1885 geboren in Wymbritseradeel. Hoewel af komstig van een redelijk gefortu neerde familie had hij een open oog voor de afgrijselijke levensom standigheden van de minder be deelden. Na zijn rechtenstudie aan de Am sterdamse Vrije Universiteit (VU) vestigde hij een advocatenkantoor in Leiden. Maar al snel keerde hij terug naar Friesland om daar de ARP-afdeling te leiden. Bovendien wilde volgens sommige historici zijn Leidse praktijk niet vlotten en kwam de roep uit Sneek hem dus goed uit. Gerbrandy vormde een nieuwe praktijk, waarbij hij zijn bijnaam ('rode advocaat') verkreeg door zijn aandacht voor de arbei ders en zijn pleidooien voor alge meen vrouwenkiesrecht. Door het laatste en met zijn plei dooi voor het toestaan van lijkver branding kwam Gerbrandy in bot sing met de ARP. Gerbrandy week uit naar de VU waar hij hoogleraar handels- en burgerlijk recht werd. 'Mr. Sherrybrandy' In 1939 volgde de overstap naar men waar ze als christen niet achter kunnen staan. Bijvoor beeld: de directeur van een fa briek, die met het aanvaarden van een order waar een luchtje aan zit zijn bedrijf kan redden, of de vakbondsbestuurder die weet dat er in een bedrijf ontslagen moeten vallen. De commissie wil ook pastores helpen die in hun plaatselijke si tuatie met dit soort vragen te ma ken krijgen en er zelf geen ant woord op weten. Noodfonds. Het bestuur van de Zuidafrikaanse Raad van Ker ken keurde gisteren de instelling goed van een noodfonds voor slachtoffers van de recente on lusten in Zuid-Afrika. In het be stuur van het fonds zijn drie geestelijken benoemd, onder wie de voorzitter en secretaris-gene raal van de raad, bisschop Buthe- lezi en dr. Beyers Naudé. Mensen uit de ondernemerswereld zullen de andere plaatsen innemen. het kabinet-De Geer. Dit kabinet, met voor het eerst socialisten in de regering, kwam na het volkomen mislukte, vijfde kabinet-Colijn. Gerbrandy voelde zich niet be zwaard op de zojuist door Colijn verlaten zetel plaats te nemen, want hij stond met zijn partijge noot op slechte voet. De nieuwe minister kreeg maar weinig tijd om te wennen. Een maand na zijn aantreden brak de Tweede Wereldoorlog uit. Drie kwart jaar later vielen 'de barba ren', zoals Gerbrandy de nazi's noemde, Nederland binnen. Na drie dagen volgde de oversteek naar Engeland. Daar bleken al snel de tegenstel lingen binnen het kabinet. De Geer wilde met de Duitsers onderhande len over vrede, maar Gerbrandy wilde van geen compromis weten. Zoals de Engelsen de 'vredesbood schapper' Chamberlain aan de kant schoven voor oorlogsleider Churchill ('kerkuil' noemde Ger brandy hem), zo wisselden De Geer en Gerbrandy (Churchill: 'Mr. Sherrybrandy') van plaats. Het doorzettingsvermogen .van Gerbrandy in zijn Londense jaren wordt terecht door velen geroemd. Dat geldt in mindere mate als het gaat om de problemen die Ger brandy had met zijn collega-minis ters. De moeilijkheden blijken vooral uit het feit dat het kabinet in gang werd gehouden door een stoet van komende en gaande be windslieden. In 1945 waren er van het oorspronkelijke kabinet nog maar twee ministerssamen met Gerbrandy over. Eigenzinnig •Na terugkeer in Nederland kwam hij weer in botsing met zijn partij, de ARP, in verband met de aanvulling van het parlement in de periode tot de verkiezingen van 1946. Daarna kwam de Indië-kwes- tie, waarby Gerbrandy zich fel bleef verzetten tegen de onafhan kelijkheid van 's koninkrijks over zeese gebiedsdeel. Al eerder had de ARP geprobeerd Gerbrandy uit de Tweede Kamer te houden van wege zijn eigenzinnige opstelling. Maar mede dank zij zijn prestige als premier in oorlogstijd trad hij in 1948 toch tot de Kamer toe. Pieter Sjoerds Gerbrandy (foto ANP). Voordat Gerbrandy zich in 1959 om gezondheidsredenen uit de Ka mer terugtrok - hij overleed in 1961-werd hij in 1955 door pre mier Drees benoemd tot Minister van Staat. In een interview in de bundel noemt Drees dit „een zeker eerherstel". De vooral na de oorlog zo verguisde 'held' van Londen kreeg een belangrijke adviseurs functie voor de koningin. Zoals vaak het geval is met her denkingsbundels ontbreekt in het boek over Gerbrandy in het alge meen kritiek op de hoofdpersoon. Tegenstellingen en controverses worden omzeild, zoals in de artike len van Abma en (vooral) Puchin ger. Uitzondering daarop vormt het artikel van De Bru(jn die man en paard noemt. De bundel geeft een inzicht in het leven en werk van Gerbrandy, maar is voor een goed beeld ontoereikend. (Pieter Sjoerds Gerbrandy, her denkingsbundel, uitgegeven ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van Pieter Sjoerds Gerbrandy, Franeker, f 19,50.) Het fonds wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van geld uit het buitenland. "Wij hopen dat we voor elke rand die uit het buiten land komt een rand uit Zuid- Afrika ontvangen", - zei Beyers Naudé in een toelichting. Het geld zal voornamelijk worden ge bruikt voor steun aan gezinnen, voedselhulp en juridische en me dische bijstand. Zevenhoven. De hervormde gemeente in Zevenhoven heeft de heer J. de Haan, hulpprediker in Bodegraven, benoemd tot ca techeet-pastoraal medewerker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 21