Cinemusica: alles over filmmuziek
De wegen van Godard zijn
ondoorgrondelijk, maar
ditmaal zeer aangenaam
r jr
Vragen in 'De Lokvogel'
worden niet beantwoord
•"flik "ik I
r J'p' «li11'Jl"
"Hllk •"Hllli,. "I
In een ruimteschip met
beide benen op de grond
Televisie
VRIJDAG 19 APRIL 1985
PAGINA 19
Is het toeval dat juist in het jaar
waarin de Paus dit land bezoekt
hier 'Je vous salue, Marie' gaat
draaien? Streng religieus Frank
rijk viel over maker Jean-Luc Go
dard heen vanwege het vermeend
godslasterlijke karakter van de
Film. In Nederland zal dat wel mee
vallen, de verschijning van 'Popie
Jopie' in de vaderlandse hitparade
vermag al nauwelijks katholieke
stormen te veroorzaken.
Gelukkig maar, want de Franse
boosheid getuigt wel van een zeer
begrensd denkvermogen. 'Je vous
salue, Marie' is een buitengewoon
spirituele Film, waarin de Here in
derdaad niet altijd even vriendelijk
bejegend wordt. Maar wie daar met
enige tolerantie naar kijkt, zal toch
moeten beamen dat Godards we
gen ondoorgrondelijk zijn - net als
die van de Here - en daarom kan
de Film ook als een verkapt eresa
luut aan het Christendom worden
gezien. Hetgeen trouwens inmid
dels ook al is gebeurd.
Ondoorgrondelijk, dat zijn we
van Godard gewend. Bij zijn latere
Films waren de wegen bovendien
niet altijd even aangenaam, maar
bij 'Je vous salue, Marie' is dat heel
wat anders. De Film heeft zo'n rijk
dom waardoor het aangenaam kij
ken is naar 'Je vous salue, Marie',
ook al blijft een hoop duister.
Het programma opent overigens
'Je vous salue, Marie'; re
gie: Jean-Luc Godard;
hoofdrollen: Myrlam
Roussel, Thierry Rode en
Juliette Binoche; theater:
Kijkhuis, Leiden
met 'Le livre de Marie', een ge
slaagd voorfilmpje dat werd ge
maakt door Godards levensgezel
lin Anne-Marie Miéville. De naam
Marie, waarin het anagram 'aimer'
wordt gevonden, is eigenlijk het
enige verband tussen de twee
films. Qua sfeer kan het echter een
prélude op Godards hoofdmaaltijd
worden gezien.
Die begint met de tekst 'Ce jours
la', oftewel: In die dagen. Die tekst
keert trouwens regelmatig terug.
Het ontluikend leven is het direct
aangesneden thema. De zon die op
komt (of gaat hij juist onder?), plus
nog wat lossere associaties: Marie
die basketbal speelt (bal door netje
bevruchting) en Marie's vader
die een tankstation heeft (slang in
tank bevruchting). Opvallend is
ook de nadruk op rondingen: de
bal, de lamp, natuurlijk de zon en
later ook Marie's buik.
Analoog aan het bijbelse verhaal
is hier sprake van een onbevlekte
ontvangenis. Ze is nog nooit met
iemand naar bed geweest, ook niet
met haar bewonderaar Joseph, en
wordt toch zwanger. Dat gebeurt
als een Boeing over het huis
scheert en daarin kunnen we dus
de Heilige Geest herkennen.
Uit dat vliegtuig stapt Gabriel en
hij vertelt Marie over haar zwan
gerschap. In die krachtpatserige fi
guur heeft Godard een prachtige
humor gelegd. Het meisje dat hem
begeleidt, verwijt Gabriel zijn tekst
niet te kennen en als hij steeds met
de dommige Joseph wordt gecon
fronteerd, valt hij uit: "Elke keer
als ik die klootzak tegenkom, raak
ik mijn tekst kwijt". Joseph wordt
ook alleen maar getolereerd als hij
met zijn poten van Marie afblijft.
Synchroon met dit verhaal loopt
de geschiedenis van een leraar die
zijn klas filosofische lessen geeft
over (het begin van) het leven. Hij
wil niet geloven dat de mens is ont
staan uit een hoop aminozuren,
maar denkt aan een oerkracht die
aan het begin van het leven stond
en de mens ook begeleidt. Hij
wordt om zijn denkbeelden ontsla
gen en gaat er vandoor met een
Myriarn Roussel speelt de rol van Marie.
(fotopr)
leerlinge die hem bewondert. Ze
heet Eva en bijt verlekkerd in een
appel. Met die verhouding loopt
het dus ook niet goed af. De rol van
de leraar wordt gespeeld door de
Vlaming Johan Leysen en dat gaat
hem werkelijk uitstekend af.
De zwangerschap van Marie ver
loopt inmiddels al even voorspoe
dig en in een stal komt haar zoontje
gezond en wel ter wereld. In een
parodieachtige scène op The
Omen' (het kind als duivel) gaat hij
er vandoor. Pleegvader Joseph
snapt het niet. "Zien we hem nog
terug", vraagt hij aan Marie. "Als
Pasen en Pinksteren op één dag
vallen", antwoordt zij.
Marie's taak is daarmee vol
bracht. Zij was het lichaam dat de
ziel moest voortbrengen. Die twee-
ëenheid ziel-lichaam is trouwens
één van de essentiële thema's,
maar het lukte me niet tot een dui
delijke uitleg door te dringen. Maar
dat hoeft waarschijnlijk ook niet.
Nog één keer komt Marie Ga
briel tegen. "Je vous salue, Marie",
dankt hij haar. Zij legt vervolgens
haar maagdelijkheid spreekwoor
delijk af door de lippen vuurrood
te verven.
Bovenstaande is een zeer per
soonlijke interpretatie en laat zich
voor elk ander inruilen. Uit Go
dards ruif is het overvloedig pik
ken en ieder zal wat anders tot zich
nemen. Vaak irriteren dat soort
meerduidige films mij, maar daar
is nu geen moment sprake van ge
weest. 'Je vous salue, Marie' is een
in veel opzichten boeiende film.
Zeker omdat Godard ditmaal de
vaagheid niet met traagheid ge
paard laat gaan, maar zijn ideeën
juist vervatte in een grote levendig
heid. In woord en beeld.
BART JUNGMANN
Charlie (Diane Keaton) maakt kennis met geweld.
Eerste scène: een vrouw in ge
vechtstenue in een Palestijns op
leidingskamp. De eenogige leider
wil haar een test van betrouwbaar
heid afnemen. Hij laat een gevan
gene binnenbrengen die kennelijk
zwaar gemarteld is. "Hij zegt dat
hij een sji'iet is, wat denk jij?" De
.vrouw, in wie Diane Keaton te her
kennen valt, antwoordt zonder met
haar ogen te knipperen: "Dan zal
het wel een vuile zionist zijn".
Daarmee is het oordeel over de
man geveld. Voor de ogen van de
vrouw wordt hij door het hoofd ge
schoten. De vrouw slikt even en
gaat vervolgens over tot de orde
van de dag.
Tweede scène: dezelfde vrouw,
die Charlie heet, deelt het bed met
de opperleider van een Palestijnse
bende. De man is voortdurend op
zijn hoede en hoort geritsel. Hij
wantrouwt Charlie. Is zij een ver
raadster? Nèt op het moment dat
het bedreigend voor haar wordt,
valt de Israëlische geheime dienst
het pand binnen en schiet de man
dood. De vrouw wordt hysterisch
'The little drummer girl'
(de lokvogel); regie: Geor
ge Roy Hill; met Diane
Keaton en Klaus Kinski;
Lido 4,16 jr.
schreeuwend afgevoerd per ambu
lance. Geestelijk gebroken, zal zij
later haar werk als actrice niet
meer aankunnen.
Tussen deze twee scènes ligt niet
eens zo heel veel tijd in George
Roy Hills verfilming van John le
Carré's 'De lokvogel'. En dat is te
vens het bezwaar van de hele film
(en het boek): Charlie maakt totaal
geen ontwikkeling door. In dienst
van de Israëlische geheime dienst,
maakt zij op verschillende manie
ren geweld mee. Wat is het verschil
tussen de ene en de andere keer?
Waarom stort zij geestelijk in aan
het eind van de film?
De toeschouwer wordt knap in
het ongewisse gelaten. Op geen en
kele manier wordt duidelijk wat
voor soort mens die Charlie is. In
het begin van de film wordt zij als
actrice opgevoerd. Als een Vanessa
Redgrave pleit zij voor de zaak van
de Palestijnse terroristen. De Israë
lische dienst weet haar op onge
loofwaardige wijze voor zich te la
ten werken. Vervolgens wordt ze
uitgezonden voor bepaalde mis
sies, die tot doel hebben een be
langrijke terroristenleider te pak
ken te krijgen.
Ondanks het feit dat Hill ruim
twee uur uittrekt om het verhaal
van Le Carré in beeld te brengen,
slaagt hij er op geen enkele wijze in
de vele opdoemende vragen te
beantwoorden. Een slechte zaak en
de manier waarop Diane Keaton
acteert maakt het er niet beter op.
ANNEMIEK RUYGROK
Op de laatste vijf minuten na is Pe
ter Hyams' gewaagde vervolg op
de klassieker '2001' beslist ge
slaagd te noemen. De film heeft
een zeer aangenaam tempo, het
verhaal verdrinkt niet in allerlei
science fiction—gewauwel en er is
geen schadende overdaad aan ef
fecten.
Hyams bewees al in een film als
'Outland' dat hij heel goed met sf
overweg kan. Van die film maakte
hij een soort space-western waar
door het allemaal herkenbaar bleef
en ook ditmaal zijn de menselijke
ruzies en relaties (soms met com
puters) belangrijker dan de toe
komstfantasieën. Ook in een ruim
teschip blijft Hyams met beide be
nen op de grond.
Jammer van die slotminuten.
dus. De Russische en Amerikaanse
ruimtevaarders zijn dan nader tot
elkaar gekomen, terwijl op aarde
de hel is losgebroken. De filmma
kers verliezen zich dan in tenen-
trekkend gemoraliseer over Vrede,
Liefde en Broederschap. Allemaal
waar, mooi en nuttig, maar het
maakt een beetje misselijk.
Als Stanley Kubrick, in 1968 de
maker van het zo belangrijk geach
te '2001', de vinger op een zere plek
wil leggen, dan is het daar wel.
Maar Hyams, en dat pleit voor
hem, heeft zich zover mogelijk ge
houden van het oorspronkelijke
verhaal.
Hoewel de figuur van de verdwe
nen piloot Bowman een aanzienlij
ke rol speelt en hoewel ook weten
schapper Floyd terugkeert. Dit-
li'- Sr &r
k 'lillik '''lillik '"'I
'2010'; regie: Peter Hyams;
hoofdrollen: Roy Schei
der, John Lithgow en He
len Mirren; theater: Lu
xor, Leiden; alle leeftij
den
maal in de gedaante van Roy
Scheider die samen met twee Ame
rikanen, een groepje Russen en
een computer de vreemde gebeur
tenissen bij Jupiter onderzoekt. In
tussen vliegen thuis de supermo-
gendheden elkaar in de haren over
Midden-Amerika. Dat gooit roet in
het eten. De astronauten moeten
van elkaar scheiden, terwijl ze ei
genlijk tot elkaar veroordeeld zijn.
Dan zijn we ook net toe aan de al
gememoreerde minuten.
De Russische astronaut Max op weg
LELYSTAD - Achter de stichting
Cinemusica, de Nederlandse stich
ting voor filmmuziek, zitten negen
'freaks'. Ze geven antwoord op alle
denkbare vragen. Als het maar
over filmmuziek gaat. "In vijftien
seconden weet u het", zegt Julius
Wolthuis in de hoorn tegen een
Belg, die wil weten óf er van een
bepaalde filmsong een plaatopna
me bestaat. Inderdaad, nauwelijks
een halve minuut later heeft hij de
labelnummers genoteerd, Cinemu-
sica weet alles.
door
Joh. Pasmeijer
Filmmuziek. Tijden lang niet
meer dan geluidsbehang, klankil
lustratie van het beeld, vaak irrite
rend en overbodig, soms uiterst
sfeerbepalend. De ster van Enrico
Morricone steeg als een komeet.
Nederland ontwaakte voor een
.miskend fenomeen.
Wolthuis: "Ik zat bij een film,
'Lord Jim' met Peter O'Toole in de
hoofdrol. Niets bijzonders. Het eni
ge wat me bij bleef was de muziek.
Het was 1961. Zou er van die mu
ziek een plaatopname bestaan,
vroeg ik me af. Al speurend liep ik
tegen die plaat aan. Toen is film
muziek me hevig gaan interesse
ren. Ik las een advertentie in een
buitenlandse krant. Nog zo'n
idioot, die gek was van filmmu
ziek. Ik benaderde hem en de zaak
is gaan rollen. Dan krijg je een
sneeuwbaleffect. Je rolt van het
een in het ander. Dan merk je dat
er in het buitenland veel meer
soundtracks op platen te koop zijn
dan in Nederland. Er blijkt toch
behoefte te bestaan aan een plek
waar belangstellenden informatie
kunnen krijgen. Zo is het opt-
staan".
Julius Wolthuis in het winderige
Lelystad. Een uurtje thuis tussen
de middag. Een man met een ge
wichtige hobby. Hij is voorzitter
van Cinemusica, de spin in een net
werk, dat het hele land beslaat. Wat
wilt u weten? Wie de filmmuziek
componeerde bij 'The lost week
end' uit 1944? Of bent u een ama
teurfilmer, die raad vraagt over de
muziek bij uw beelden? Cinemusi
ca weet het antwoord.
Documentatie
"Onze stichting bestaat uit negen
mensen, die elk een uitvoerige do
cumentatie bezitten. Iedereen
heeft zo zijn eigen specialiteit. Zo
ben ik erg thuis in de Nederlandse
filmmuziek. Door uitwisseling van
gegevens beschikken we met el
kaar over een gigantisch archief,
waar letterlijk alles in te vinden is.
Dat komt mede door contacten
met de omroepen, het Nederlandse
filmmuseum, de muziekbibliothe
ken en zeker zevenhonderd instel
lingen in het buitenland. Wij zijn
een vraagbaak. Iedereen, die wat
weten wil op gebied van filmmu
ziek kan bij ons terecht. In het al
gemeen kosteloos, want we zijn
geen stichting die winst wil ma
ken. Wij willen alleen de breedst
mogelijke informatie verstrek
ken".
Door het uitgebreide netwerk
van contacten ontgaat Cinemusica
vrijwel niets. Van een film, die vol
gende week in première gaat, wis
ten de heren gisteren al of er van de
soundtrack een plaatopname be
stond. "Tien tot twintig procent
van alle filmmuziek staat op de
plaat. Geluidsbanden hebben we
niet. Daar kunnen we niet aan be
ginnen, want wij weigeren perti
nent om illegaal banden te gaan
overspoelen. Wat wij doen is men
sen op het spoor van een plaat zet
ten. In negentig procent van de ge
vallen krijgt hij de opname, die hij
wenst".
Een organisatie als Cinemusica
bestond in Nederland niet. De inte
resse in ons land voor filmmuziek
was gering. Pas de laatste tijd ont
wikkelt zich een groep echte-film-
muziekcomponisten, zoals een
man als Ruud Bos, die al achttien
films fraai van voorzag.
"Eén van de eersten, die interna
tionaal doorbrak was Rogier van
Otterloo. Nu valt de soundtrack
van 'De illusionist' met muziek van
Willem Breuker internationaal erg
in de smaak. De grootste topper
van dit ogenblik is de muziek van
Loek Bikker uit de film 'De vierde
man'. De soundtrack daarvan is in
Amerika uitgebracht en loopt als
een trein".
De informatie, die Cinemusica
geeft, strekt zich uit van Amerika
over de Westeuropese landen en
Japan, maar de grootste filmpro
ducent van de wereld, India, ont
breekt. Films uit dat land doen het
in Nederland niet en de interesse
voor filmmuziek uit die hoek is
dienovereenkomstig gering. Maar
de informatie over de bekende
filmlanden is optimaal.
Dit jaar nog brengt Cinemusica
een soundtrack-encyclopedie uit.
Daarin kan men van elke film on
middellijk zien wie de muziek
componeerde en welke platen er
van zijn gemaakt. Iets dergelijks
staat op stapel over de Nederland
se speelfilm. Met het volwassen
worden van de eigen nationale
filmindustrie groeit het aantal
componisten, dat handig voor film
weet te schrijven.
BLIJVERS
'Amadeus' - Milos Formans specta
culaire verfilming van het toneel
stuk van Peter Shaffer over Mozart
en Salieri, Lido, Leiden, Euro 4, Al
phen.
'The killing fields' - Aangrijpende
film over Cambodjaans leed, Lido,
Leiden, Euro 3, Alphen.
'Falling in love' - Meryl Streep en
Robert de Niro redden drakerig ver
haal nog een beetje, Lido, Leiden.
'Beverly Hills Cop' - Eddie Mur
phy als het grote fuifnummer in
lachfilm, Lido, Leiden, Euro 1 en 2,
Alphen.
'Ghostbusters' - Jacht op geesten
met Bill Murray, City 1, Katwijk.
(OP)NIEUW
den.
'Bachelor party' - Flauw doen met
sex, City 2, Katwijk.
'Midnight Express' - Drugssmok
kelaar belandt in keiharde gevange
nis, City 3, Katwijk.
'De IJssalon' - Renée Soutendijk en
SEXFILMS
NACHTFILMS
'Het snelle slippertje' - Rex, Lei
den.
'Beverly Hills Cop' - Euro, Alphen.
'Zwoele zonnetrip' - Euro, Alphen.
'Ondeugende schoolmeisjes' - Euro,
Alphen.
DEN HAAG
'2010' - Asta (463500), al.
'The killing fields' - Asta, 12 jr.
'Las bicicletas son para el verano' -
Asta, al.
'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al.
'Stop making sense' - Babylon 2, al.
'Micki Maude' - Babylon 3, al.
'Beverly Hills cop' - Cineac 1
(630637), al.
'Purple rain' - Cineac 2, al.
'De uitroeier' - Cineac 3,16 jr.
'You only live twice' - Euro (667066),
12 jr.
'A passage to India' - Metxopole 1
(456756), al.
'Duin' - Metropole 2,12 jr.
'Falling in love' - Metropole 3, al.
'Micki Maude' - Metropole 4, al.
'De lokvogel' - Metropole 5, 12 jr.
'Beverly hills cop' - Odeon 1
(462400), al.
'Bachelor party' - Odeon 2,12 jr.
'City heat' - Odeon 3,12 jr.
'Ladyhawke' - Odeon 4, al.
'Zijden slipjes' - Le Paris 1 (656402),
18 jr.
'Heaven's touch' - Le Paris 2,18 jr.
,'n Paradijselijke droom' - Le Paris
3, 18 jr.
'Repo man' - Passage (460977), 16 jr.
AMSTERDAM
'Repo man' - Alfa 1 (278806), 16 jr.
'Falling in love' - Alfa 2, al.
'Ghostbusters' - Alfa 3, al.
'Micki Maude' - Alfa 4, al.
'The killing fields' - Alhambra 1
(233192), 12 jr.
'Brazil' - Alhambra 2, al.
'Amadeus' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
'City heat' - Cinerama, 12 jr.
'2010' - Calypso 1 (266227/234876),
al.
'De lokvogel' - Calypso 2,12 jr.
'Deep throat' - Centraal (248933),
18 jr.
'Blood simple' - Cineac (243639),
16 jr.
'Filmfrieken festival' - Cinecenter
(236615).
The times of harvey milk' - Cine-
center, 16 jr.
'Under the volcano* - Cinecenter,
16 jr.
'Indies 1985' - Cinecenter, 16 jr.
'Beverly Hills cop' - Cinema 1
(151243), al.
'2010' - Cinema 2, al.
'Filmfrieken festival' - Cinema
Rex (246132).
'Beverly hills cop' - City 1 en 7
(234579), al.
'Stop making sense' - City 2, al.
'Gremlins' - City 3, al.
'De uitroeier' - City 4,16 jr.
'Ladyhawke' - City 5, al.
•Places in the heart' - City 6, al.
'Les princes' - Kriterion, (231708),
16 jr.
'Les favoris de la lune' - Studio K
(231708), 16 jr.
'Sex-Spa U.S.A.* - Parisien
(248933), 18 jr.
'Stop making sense' - Rem-
brandtpleintheater 1 (223542), al.
'Trading places' - Rembrandt-
pleintheater 2, al.
'Kaos' - The Movies 1 (245790), 16
jr-
'Mozart's Die Zauberflöte' - The
Movies 2,16 jr.
'Where the green ants dream' -
The Movies 2,16 jr.
'Cul de sac' - The Movies 3,16 jr.
'A passage to India' - Tuschinski 1
(262633), al.
'Repo man' - Tuschinski 2, al.
'The killing fields' - Tuschinski 3,
12 jr.
'Micki Maude' - Tuschinski 4,
al.
'Body double' - Tuschinski 5, 16
jr.
'Paris, Texas' - Tuschinski 6,16 jr.
'Falling in love' - De Uitkijk
(237460), al.
Wie films op de televisie wil zien,
zal vooral de eerstkomende da
gen vrij moeten houden. Morgen,
zondag en maandag zijn de inte
ressantste produkties te zien.
Morgenavond is de keuze zeer
uiteenlopend. Duitsland 2 heeft
de klassieke western 'Rio Lobo'
op het programma staan (aan
vang 20.15 uur), Duitsland 3 koos
voor 'Coup de Torchon', Taver-
niers satire op het Franse kolo
nialisme, en op Nederland 2 is
om 22.15 uur 'Le Locataire' te
zien. Het is een film geworden
die vooral Polanski's kwaliteiten
als acteur blootlegt. Hij speelt
een beetje schichtige dertiger die
een kamer wil huren in een ver
vallen buurt. Hij mag blijven als
de vorige huurster niet herstelt
van haar zelfmoordpoging. Het
geen inderdaad niet gebeurt, hij
betrekt zijn kamer en vervolgens
gebeuren er zeer vreemde din
gen. Er hangt een wel mooi ij
zingwekkend sfeertje in 'Le Lo
cataire'.
Een dag later kunnen de men
sen die twee weken geleden in
het Kijkhuis al 'Betrayal' zagen,
dat bij Duitsland 1 nog eens
overdoen. Het is het verhaal van
Jerry, Emma en Robert. De eer
ste is de beste vriend van de laat
ste en heeft een verhouding met
de tweede. Dat verhaal wordt
achterstevoren verteld en dat
geeft Pinters werkstuk het ver
rassende raffinement. De acteurs
Patricia Hodge, Ben Kingsley en
Jeremy Irons tillen dit naar een
hoog niveau. De nasynchronisa-
tie is hier daarom een moeilijk te
nemen barrière (aanvang 20.15
uur).
Erland Josephson, hoofdrol
speler in'Na de repetitie'.
6foto pr)
Maandag kunnen trouwens
ook twee films worden bezich
tigd die onlangs in het Kijkhuis
te zien waren. Op België Frans
'Coup de Foudre' van Diane Ku-
rys. Een joodse vrouw (Isabelle
Huppert) trouwt met een man
om aan deportatie te ontkomen
en rond dezelfde tijd verliest een
andere vrouw (Miou-Miou) haar
echtgenoot die in het verzet zit.
Na de oorlog ontmoeten de vrou
wen elkaar en groeit er een bij
zondere band. De zeden van die
tijd laten een innige band echter
nauwelijks toe (aanvang 20.00
uur).
Een andere 'relatiefilm' is te
zien op Duitsland 2: 'Na de repe
titie' van Ingmar Bergman. Het
is zijn laatste produktie, eigenlijk
gemaakt voor tv, maar in Neder
land na successen op festivals in
de bioscoop beland. Een oudere
toneelregisseur zit na een repeti
tie op het toneel te suffen als één
van zijn actrices er bij komt zit
ten. Uit het daaropvolgende ge
sprek blijkt hoe de twee op aller
lei manieren met elkaar te ma
ken hebben (aanvang 22.50 uur).
LAK-Cinema vertoont dinsdag
avond 'Het Zaragoza manus
cript' van de Poolse regisseur
Wojciech J. Has. Deze 'exotische'
film is gebaseerd op een beroem
de 18e-eeuwse roman van Potoc-
ki. Een kapitein van het Spaanse
leger is op weg naar Madrid. Een
ontmoeting met twee Moorse
prinsessen in een herberg zet een
fatale reeks gebeurtenissen in
gang, waarin de verhalen van een
zigeunerkoning, de verbeelding
en boze geesten een rol spelen.
(20.00 uur).
'Tout va bien' van Jean-Luc
Godard is dinsdagavond om
kwart over acht bij K O te zien.
Jane Fonda en Yves Montand
spelen de hoofdrollen in deze uit
1972 daterende film, die het ma
ken van een film als onderwerp
heeft.
Het Filmhuis LVC blikt nog
steeds terug op Hitchcock. Van
avond 'The Birds' om 21.15 uur.
De film is niet ondertiteld. Mor
genavond om dezelfde tijd wordt
'The man who knew too much'
gedraaid met Cary Grant en Do-*
ris Day als het Amerikaanse
echtpaar dat toevallig in een in
ternationaal complot verzeild
raakt. Zondag 21 april wordt
nogmaals 'Psycho' zonder onder
titeling vertoond, eveneens om
kwart over negen.
Woensdag 24 april is om acht
uur en kwart over tien 'North by
Northwest' te zien. Cary Grant
wordt door geheim agent James
Mason en diens medeplichtige
Eva Marie Saint per ongeluk
voor spion gehouden. De 'vheg-
tuig-onkruid-verdelgings-scène'
en de Mount Rushmore-climax
in deze evenmin ondertitelde
film zijn inmiddels klassiek ge
worden.
Donderdagavond wordt het re
trospectief afgesloten met 'Top
az', een spionagethriller over een
Franse inlichtingenofficier die
samen met een Amerikaanse
agent erachter probeert te ko
men wat de Russen van plan zijn
op Cuba. De film is gebaseerd op
het gelijknamige boek van Leon
Uris en heeft geen ondertitels
(20.00 en 22.15 uur).