'Eek-A-Mouse-style; dat is uniek' Kunst te kijk Geen dee-jay, geen sing-jay en geen toaster Leids Theater grijpt veel te hoog Celstraf geëist tegen ex- manager Dolly Dots Uit in de Randstad Edisons uitgereikt Grande Parade lokt nieuw publiek VRIJDAG 12 APRIL 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 25 AMSTERDAM - Wat de schreeuwende dee-jays (zeg: die-djees) op de Nederlandse radio dagelijks presteren, lijkt in niets op de vocale voort brengselen van een dee-jay op het Caraïbische eiland Jamai ca. Hier worden wat goedver- kopende plaatjes aan elkaar ge praat, terwijl op het tropische eiland de disc-jockjeys zelf hun 'songs' maken door over be staande reggae-muziek heen te zingen en te praten. Met twee draaitafels op een handkarretje - het zogeheten Sound-System - tref je ze op veel plaatsen op het eiland aan. door Dirk Jan Roeleven Na de door Bob Marley ingezette opmars van de reggae in Europa ontdekten enige jaren geleden steeds meer gelouterde reggae- fans de wijze van 'zingen' van deze dee-jays, ook sing-jays of 'toasters' genoemd. Na de ondeugende albi no 'toaster' Yellowman is Eek-A- Mouse de bekendste van het ei land. Hoewel Eek-A-Mouse als dee-jay is begonnen zijn eigen pla ten te promoten, heeft hij er een hekel aan 'toaster' te worden ge noemd: "Ik ben geen dee-jay, geen sing-jay en geen toaster, ik zing Eek-A-Mouse-style. Dat is uniek". Het kostte Eek-A-Mouse zeven jaar om dat specifieke geluid te ontwikkelen. "Vroeger zong ik net als alle anderen. Toen ik Eek-A- Mouse-style ging zingen, waren mijn vrienden er meteen weg van. Nu zing ik geen la-la-la zoals ieder een, maar bambam, billybambam, billybambam. De Heer gaf mij die zangstijl. De woorden komen van zelf, de hele wereld bestaat uit woorden, het gaat om de 'vibes', de vibraties in een song. Als mensen mijn stijl van zingen willen imite ren, beschouw ik dat als een com pliment. Op straat in Kingston leer ik de 'kids' hoe ze 'billybambam' moeten doen. Dan zing ik iets voor en geef ze huiswerk op voor de vol gende dag. Een dag later kunnen ze het. Sommigen zijn twee, drie jaar oud". Fakir In de catacomben van het hoofd stedelijke muziektempel Paradiso stoot de 1.97 meter lange 'Mouse' bijna zijn hoofd. Hij moet gebukt Sikkensprijs voor Premsela SASSENHEIM - De ontwerper en binnenhuisarchitect Benno Premse la krijgt dit jaar de Sikkens Award. Het bestuur van de Stichting Sik kensprijs vindt dat Premsela "een grote maatschappelijke verdienste levert en heeft geleverd door zich op een zeer persoonlijke, flindamentele en creatieve manier als ontwerper, adviseur en stimulator bezig te hou den met produktvernieuwing. Zijn stijl kenmerkt zich door een voud en terughoudendheid". De Sikkens Award wordt om de twee jaar uitgereikt. De Italiaanse filmregisseur Ettore Scola en de Ne derlandse architect Carel Weeber wa ren de vorige a hoofd fier in de lucht heupwiegend. Voor het Amsterdamse optreden kleedt hij zich als een fakir. Een ha rembroek van dunne gele stof, een rood/geel glimmend en mouwloos hesje en een gele tulband met gou den glitter maken van hem de showman die hij in de gewelven Manned uin van Paradiso in geen enkel opzicht was. De uitverkochte zaal reageert wild op zijn verschijning. matig kranten en tijdschriften naar Jamaica om ze te laten weten dat hij nog leeft. In Jamaica treedt hij niet vaak meer op. Hooguit een paar keer per jaar kan men daar op festivals van zijn typische stemge luid genieten. Liever trekt hij de wijde wereld in. zijn weg naar de kleedkamer vin- dium laat hij enige uren later zien den. Het is een houding die niet bij hoe een Jamaicaanse ster zich be de trotse zanger past. Op het po- weegt: de schouders recht, het "Ik ben gek op kostuums. In Ja maica loop ik vaak in kostuums over straat. Dan komen groepen kinderen achter me aan. Die vin den dat prachtig. Op het podium voel ik me lekkerder in een kos tuum. Het geeft de muziek een ex tra dimensie. Ik hou van theater. In Nottingham heb ik opgetreden in een Robin Hood-kostuum. In Lon den zag ik er uit als een musketier. Het publiek houdt er van. Ik vind het fijn als ze zelf ook reageren als of ze artiest zijn. Them must freak me out", zegt de 27-jarige Ripton Hylton met een zwaar Jamaicaans accent. Zijn bijnaam 'Eek-A-Mouse' be hoeft enige uitleg. Bang voor mui zen is de boomlange Jamaicaan niet, daar komt zijn 'nickname' 'Help!, een muis' (vrij vertaald) dus niet vandaan. Eek-A-Mouse was de naam van het paard waarop Ripton Hylton altijd wedde op de renbaan van zijn geboortestad Kingston. "Dat paard verloor altijd. Toen ik een keer niet op Eek-A-Mouse gok te, won het. Mijn vrienden hebben me daar mee gepest door me vanaf dat moment Eek-A-Mouse te noe men. In het begin werd ik er kwaad om, maar nu ben ik er heel trots De Europese tournee van Eek-A- Mouse is in Antwerpen begonnen. Na vier optredens in Nederland gaat hij voor vijftien concerten naar Engeland. Als hy in het bui tenland verblijft, stuurt hij regel- "Er is meer dan alleen Jamaica en ik wil geen lokale band zijn. Bo vendien ben ik gek op reizen. Het geeft weer andere vibraties. Ik hou ervan om andere mensen te ont moeten. Ik heb snel contact want ik ben niet verlegen. Anders zou ik toch nooit als een soort mannequin op het podium kunnen staan. Ik zou niet zonder optreden kunnen. Of dat nu in Amsterdam is of in Leiden, kleine of grote steden, het maakt me niet uit. Ik hou van de mensen. Van Amsterdam vind ik de boten en de fietsen heel opval lend. Het nadeel van al die fietsen is dat ik ze niet uit elkaar kan hou den. De vorige keer dat ik hier was had ik een fiets geleend. Ik kon hem tussen al die anderen niet meer terugvinden". De tolerantie van Amsterdam ten opzichte van het gebruik van 'ganja' (marihuana) bevalt hem. Tijdens het gesprek rookt hij er flink op los. Met een dikke 'spliff (joint) in zijn mondhoek propa geert hij de heilzame werking van 'grass'. "In bijna alle medicijnen die dokters over de hele wereld voorschrijven zit 'ganja'. Je kan er alles mee genezen. Ik rookte mijn eerste 'spliff op mijn twaalfde, maar ik rook niet van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Als ik geen trek heb, rook ik niet. Ik ben voor legalisering van marihuana. Je moet mensen laten doen wat ze willen. Als ze 'gapja' willen roken, léót ze dan 'ganja' roken". Cruyff Eek-A-Mouse beschouwt zich zelf als een 'entertainer' en een on derwijzer. Zijn lessen: leef zonder ruzies en leef met een helder brein. Dat vertelt hij de 'kids' in Trench- town, het arme gedeelte van de Ja maicaanse hoofdstad Kingston waar driekwart van de reggae-mu- zikanten vandaan komt. Zijn ver halende 'songs' gaan over de din gen die hij om zich heen ziet. "Mijn onderwerpen haal ik overal van daan. Ik zing bijvoorbeeld over Hitler die denkt dat hij superieur is. In feite is hij natuurlijk infe rieur. Ik zing voor iedereen, ik heb een liedje gemaakt voor kinderen over Disneyland. Ik ben daar ge weest. Mickey Mouse heeft toen Eek-A-Mouse de hand geschud". Hij lacht hard en hoog. Over de politieke situatie op Ja maica wil hij niet veel zeggen. De socialistische premier Michael Manley is bij de laatste verkiezin gen verpletterend verslagen door de pro-Amerikaanse politicus Ed ward Seaga. Het maakt Eek-A- Mouse niet uit. Hij wil geen revolu tie prediken om het 'lot' van de ar me bevolking te verbeteren. "Bij revoluties sterven mensen. Ik wil niet dat mensen sterven. Don't kill the old lady and don't kill the ba by". Ook de in de pers vaak opgeklop te rivaliteit tussen hem en Yellow man doet hij op vredelievende wij ze af. "Ik wil geen conflicten met andere artiesten, ik kan goed met andere artiesten in Jamaica op schieten. We spelen vaak samen voetbal op een veldje in Trench- town. Entertainen is mijn werk, maar voetbal mijn hobby. Ik ben een sportman, ik speel ook goed ta feltennis en cricket. We zagen Ne derland in 1974 live tijdens de WK- finale in Duitsland. De 'kids' wil den daarna allemaal zo zijn als Jo- han Cruyff. Hij is heel populair in Jamaica. Ik denk dat het goed is als de jeugd hem wil imiteren. Each one teach one. Zo hoort het, we moeten van elkaar leren". Eek-A-Mouse speelt vanavond in het Leids Vrijetijds Centrum aan de Bree- straat in Leiden. 'De Dame uit de Provincie' van Ed- "Ward Albee door het Leids Theater. Met: Jan Kijne, Els Wenink, Et Mey- vogel, Sheila Lever, Rob Poelmann, Sofia Rodriguez, Earl Grey en Mar tha van den Akker. Regie: Clarence Unger. Gezien op 11 april in het LAK. LEIDEN - Ruim een jaar gele den presenteerde zich de toneel vereniging het 'Leids Theater' voor het eerst met twee eenak ters, waaronder 'The Zoo-Story' van E. Albee. Nu komen de leden van deze vereniging zelfs al met een avondvullend stuk van de zelfde auteur voor de dag. Dat is zeer ambitieus, maar of het ook verstandig is, is een ander ver haal. Wie een beetje piano wil leren spelen, zal ook als amateur heel wat van de Czerny's beruchte 'De Dame uit de provincie' van Albee etudes moeten doorworstelen om een redelijk niveau te kun nen bereiken. Iets dergelijks geldt voor het toneelspelen als hobby; er komt nogal wat bij kij ken om tot aanvaardbare presta ties te komen. Is het stuk een nie mendalletje, dan is de moeilijk heidsgraad redelijk en kan zicht baar speelplezier bij de groep en enthousiaste reacties van het ei gen publiek veel vergoeden. Heeft men echter meer preten ties en is de repertoirekeuze dienovereenkomstig, dan wordt het al vele malen moeilijker. Door het kiezen van een uiter mate moeilijk stuk als 'De Dame uit de Provincie' geeft het Leids Theater aan, dat het kritisch be naderd wenst te worden. Het identiteitsvraagstuk ('Wie ben ik?'), de stervensproblematiek (een van de personages is dode lijk ziek), de spanning tussen schijn en werkelijkheid, ver stoorde intermenselijke relaties en de betekenis van de myste rieuze Dame uit de Provincie en haar begeleider maken het stuk zo gecompliceerd. Het Leids Theater heeft hier mee dan ook veel te hoog gegre pen. Wat is er fout gegaan? Om terug te komen op de piano-ver gelijking; zelfs als alle noten en tempi kloppen, ontstaat er nog niet gelijk echte muziek. Er kan dan nog iets ongrijpbaars, maar o zo wezenlijks en merkbaars ont breken. Juist dat is hier ook bij deze Albee-interpretatie van de eerste tot en met de laatste mi nuut het geval. Zichtbaar is, dat alle spelers keihard gewerkt hebben. Ze ken nen hun tekst, bewegen zich aan vaardbaar over het gehele toneel en spelen in een uitstekend ver zorgd decor. Dat zal niemand willen ontkennen en toch komt het stuk zelf geen moment over. Om alle betekenislagen al leen al op taalniveau door te la ten klinken ontbreekt het nu eenmaal aan het noodzakelijke, professionele vakmanschap, aan een duidelijke visie op het ge compliceerde geheel en aan - om het grote woord te gebruiken artistieke bevlogenheid. De le den van het Leids Theater zou den het zich zelf èn hun publiek niet zo moeilijk moeten maken. WIJNAND ZEILSTRA AMSTERDAM (ANP)- De officier van justitie bij de rechtbank in Amsterdam, mr. G. de Vries, heeft gisteren acht maanden gevange nisstraf waarvan drie voorwaarde lijk geëist tegen de voormalige ma nager van de zanggroep Dolly Dots, de 34-jarige Dave; K. (Katz) uit Amstelveen. De man wordt er van verdacht in 1981 en 1982 de groep te hebben opgelicht voor in totaal 120.000 gulden. K. werd in 1981 door Lady Bird Music BV aangetrokken en zou vanuit die firma onder meer de za ken van de Dolly Dots behartigen. In eerste instantie werd afgespro ken dat K. hiervoor geen salaris zou ontvangen. Wel kon de mana ger allerlei onkosten declareren. Het begrip „onkosten" interpre teerde K. ruim: hij nam geld van de rekening van de BV en van de zanggroep en betaalde daarmee onder meer zijn tuinaanleg, achter stallige huur van zijn woning, de huur van een Mercedes met tele foon, dure etentjes, een gezichtsso larium, video-apparatuur en kle ding. Bovendien nam K. eigenhan dig 50.000 gulden van de rekening als „salaris". Volgens hem waren hierover later mondelinge afspra ken gemaakt. Toen in 1982 een ac countant orde op zaken kwam stel len in de „chaotische administra tie" van de BV bleek dat K. ten on rechte in totaal 120.000 gulden van diverse rekeningen gehaald had en voor privédoeleinden gebruikt. La- •dy Bird Music is inmiddels failliet. K. gaf toe dat niet al het door hem opgenomen geld bestemd was geweest voor zaken. Dat hij echter 120.000 gulden verduisterd zou hebben, ontkent hij. Hoogstens zou hij, ruim 30.000 gulden in eigen zak gestoken hebben. Aantonen kon hij dit echter niet, omdat hij slordig is en geen bonnen had be waard. Het was volgens hem slechts zijn slordigheid die hem de das had omgedaan. De officier geloofde dit niet. Vol gens haar had K. duidelijk bewust geknoeid en bleek dit onder meer uit de boeken, waar de manager in onjuiste verklaringen gaf voor al lerlei geldopnames. Volgens haar kon K. ook geen aanspraken ma ken op salaris en waren zijn „on- kostendeclaraties" bovendien veel hoger dan bij de tegenwoordige manager van de Dolly Dots. Raadsman I. de Vos vond een ge heel voorwaardelijke gevangenis straf beter op zijn plaats, temeer daar deze zaak volgens hem ook ci vielrechtelijk afgedaan had kun nen worden. De rechtbank doet op 25 april uitspraak. LEIDEN Schouwburg vr 12,20.15 uur, Gerard Cox en Rients Gratema in 'De Grijze Plaag', za 13. 20.15 uur, 'Ga maar rustig sla pen', Dorine van der Klei. zo 14, 15 uur, Mummenschanz, mas kerspel. woe 17,20.15 uur, Griekse Volksdans groep Artemis. LAK-theater vr 12, za 13, 20.30 uur, De Salon 'Hi roshima mon amour'. zo 14, 15 uur, Speeltheater 'Ik teken wat ik wil' voor kinderen van 4-8 jaar. do 18 t/m za 20, 20.30 uur, Fact in 'Ju dith'. Microtheater Imperium za 13, 20.30 uur, première. Imperium speelt de musical 'Weg, weg, weg', on der regie van Jan van Dijk en Rein DEN HAAG Koninklijke Schouwburg vr 12, 20.15 uur, Pleuni Touw, Hugo Metsers e.a. in 'Te laat geboren' van A.R. Gumey. za 13,20.15 uur, Haagse Comedie met 'Krapp's laatste band' van Samuel Beckett. za 13, woe 17, 20.15 uur, zo 14,14 uur, Haagse Comedie speelt 'De Troonsaf stand' van Ruth Wolff, zo 14, do 18, 20.15 uur, Haagse Come die met 'Medea' van Euripides, di 16,20.15 uur, Nettie Blanken en Jo- sée Ruiter in 'Het duel: de dode stad'. Circustheater do 18, 20 uur. De Nederlandse Ope rastichting met 'Dr. Faustus' van K. Nederlands Congresgebouw do 18, 20.15 uur, concert door het Re sidentie-Orkest. Diligentia za 13,20.15 uur, Studio Laren, concert 'Fumeux fume'. woe 17, 20.15 uur, Residentie-Orkest met kamermuziek. Appeltheater vr 12, za 13, 20.15 uur, Theatergroep Appel speelt 'Oom Wanja', 'Wachten op Godot'. AMSTERDAM Concertgebouw vr 12, di 16, 20.15 uur, Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Ken- Ichiro Kobayashi, m.m.v. Jaap van Zweden, viool. woe 17, do 18, 20.15 uur, Concertge bouworkest o.l.v. Antal Dórati, m.m.v. Andrés Schiff, piano. Cultureel Centrum Amstelveen vr 12, za 13, zo 14, 20 uur. Operette Zangers Groep Orpheus 'Der Zigeu- 'Medea' van Euripides. woe 17, Ton van Duinhoven, Sjoukje Hooymaayer e.a. in 'Wat is er met Meivin?' van Neil Simon, do 18, 20.30 uur, Mini Maxi met •Sprakeloos'. De Kleine Komedie t/m za 27, beh. ma, Youp van 't Hek in 'Verlopen en verlaten'. Stadsschouwburg ma 15, di 16, 20.15 uur, Nederlands Dans theater: 'Stamping Ground' 'Band stand' 'Psalmensymfonie', m.m.v. Het Nederlands Balletorkest o.l.v. David Porceljjn. ROTTERDAM i Michel Roche, cello. di 16, woe 17 en do 18, gr. zaal, 20.15 uur, Rotterdams Philharmonisch Or kest, Alexander Rahbari, Emmy Ver- hey, viool. woe 17, kl. zaal, 20.15 uur, Hugh Tin- ney, piano. Theater Zuidplein vr 12, gr. zaal, 20.15 uur, Toneelgroep Theater 'De koning en de koningin van Napels'. zo 14, gr. zaal, 20.15 uur, Jango Ed wards in zyn programma 'Classics'. Hofpleintheater vr 12, za 13. 20.15 uur, Rob van Hou ten in Modern Times, di 16 t/m za 20,20.15 uur, Pleuni Touw en Hugo Metsers in 'Te laat geboren' van A.R. Gurney. DEN BOSCH (GPD) - Voor de 25ste keer heeft de Nederlandse platenindustrie gisteravond de beste artiesten van 1984 in achttien bekroond met een Edison. In het casino te Den Bosch wer den de bronzen beeldjes uitgereikt aan de winnaars, voorzover die wa ren komen opdagen. Presentator Willem Nijholt slaakte een zucht van verlichting, toen ook twee uit Amerika overge vlogen kandidaten in de prijzen vielen: het duo Ashford Simp son. Vorig jaar leed het Edison-tv- gala nog ernstiger aan het gebrek dat vele namen van grootheden' slechts werden opgelezen. In de rechtstreekse tv-uitzending die de VARA gisteren aan het Edi- son-gala wijdde werd het ceremo nieel opgefleurd met optredens van onder meer het genoemde Amerikaanse duo. Anita Meijer Dolf Brouwers bracht nog wat leven in de brouwerij door te komen informeren waarom hij géén Edison kreeg. Links presentator Willem Nij holt. (ook Edison-winnaar) en de Ita liaanse zangeres Alice. Posthuum werden er onder scheidingen uitgereikt aan Frans Halsema en Duke Ellington. De overige Edison-winnaars waren: Van Kooten en De Bie, Wim de Bie voor zijn soloplaat, Kinderen voor kinderen, Nico Langenhuijzen, Linda Ronstadt, De Golden Ear ring, U2, Lloyd Cole, Musical Chess, Robert Long, Van Dyke (foto ANP) Parks (Jump!), Jean Michel Jarre, Miles Davis en Hank Williams jr. Voor het Franse genre was geen prijs beschikbaar, zeer tot het on genoegen van enkele platenbazen maar ook van Dolf Brouwers die de uitreiking onderbrak met een voorbedachte pseudo-rel waarin hij zijn eigen plaat aanprees, in het genre dat volgens de onafhankelij ke jury vorig jaar te weinig kwali teit heeft afgeleverd. AMSTERDAM (ANP) - Van de Ne derlanders die de tentoonstelling La Grande Parade in het Amster damse Stedelijk Museum bezich tigden, kwam ongeveer de helft voor het eerst naar Dat is vastgesteld bij een onder zoek door medewerkers van de Rijksuniversiteit Utrecht onder Nederlandse bezoekers in op dracht van het Stedelijk. Ruim 62 procent van de onder vraagde personen bleek te zijn af gekomen op de grote publiciteit rond de expositie en 78 procent liet weten te zijn gekomen omdat het hier om een uniek overzicht van de schilderkunst na 1940 ging. Zeven tien procent had de tentoonstelling tenminste twee keer bezocht en 23 procent gaf te verstaan nog een keer te zullen komen. Opmerkelijk was ook het hoge percentage (45) dat meer dan twee uur nodig had om dë tentoonstelling te kunnen bekijken. Tot gisteren hadden in totaal 322.000 mensen de expositie be zocht. Op zondag 14 april is La Grande Parade voor het laatst te Jubilerend Rijksmuseum vreest omroepstaking AMSTERDAM (GPD) - De sta kingsdag die omroepmedewerkers voorbereiden uit protest tegen het afkeuren van de omroep-cao door minister Brinkman, valt hoogst waarschijnlijk op 17 april. Dat be tekent dat het Rijksmuseumfeest via het televisieprogramma Neder land C de mist in gaat. Het NOS- kunstprogramma zou de film 'Beelden en gezichten, ontmoetin gen in het Rijksmuseum Amster dam' van Jan Vrijman en George Schouten brengen, gevolgd door een cultureel spel onder leiding van Berend Boudewijn recht streeks uit het Rijksmuseum. Een van de gasten zou zijn minister van wvc, Elco Brinkman. De heer Wagner verklaarde giste ren namens het jubileumfonds Honderd Jaar Rijksmuseum ver klaard dat een omroepstaking op die dag een ramp is. „Maar als die zich voordoet, zien we wel weer". In het kunstprogramma Nederland C moet de jubileumcampagne 'Op Zicht' onder de aandacht van een groot publiek worden gebracht. Het jubileumfonds heeft een vroe ge Rembrandt gekocht voor tien miljoen gulden: het portret van de bierbrouwersvrouw Haesje van Cleyburg. Tot nu toe is door over heden en bedrijfsleven, de kunst handel en particulieren een bedrag van zes miljoen gulden bijeenge bracht. De resterende vier miljoen gulden had men naar verwachting met behulp van de televisieuitzen ding op 17 april kunnen vragen aan de kykers. Wanneer het niet lukt zit het jubileumfonds nog enige tijd met het probleem hoe het le ningen ter hoogte van 4 miljoen gulden moet aflossen. LEIDEN/REGIO - Bij 'Unieke Produkten'- een werkplaats met winkel en expositieruimte aan de Hooigracht— is een tentoonstelling geopend, waar kledingontwerpen van Carel van Laere te bezichtigen zijn. Carel van Laere is een aankomend mode-ontwerper uit Leiden met een eigen atelier bij de Coöperatieve Vereniging 'De Klos'. Zijn kledingont werpen liggen er, in de vorm van een patroonpakket, tot 12 mei te kijk (en te koop). Naast de kledingontwerpen van Carel van Laere zijn er o.m. kadoverpakkingen van Carla Feijen, sieraden van Switch Design, het koffertje van Peik Suyling en diverse ansichten en bouwplaten. De expositie van Van Laere is geopend donderdags en vrijdags van 1 tot 6 uur en zaterdags van 1 tot 5 uur. De schildergroep 'Warmond' bestaat tien jaar. Men wilde dat feit niet onopgemerkt voorbij laten gaan en organiseerde een expositie, waarvoor onderdak werd gevonden in het creativiteitscentrum 'Artopa' in Lisse. Creativiteit is het credo van de club, waarvan de leden in totaal veertig schilderijen aan de muur hebben hangen. De leider van de groep is Ben Vernimmen, die voort tracht te bouwen op de persoonlijkheid van ieder lid. Er is dus geen sprake van een academische opleiding, in de zin van vakmatigheden, wel van een creatieve en esthetische benadering van het' onderwerp. Wie kennis wil nemen van de prestaties van de Warmondse groep kan tot 22 april in 'Artopa' terecht, althans op donderdag-, zaterdag- en zondag middag van 13.30 tot 16 uur en op donderdagavond van 19.30 tot 21 uur. Galerie 'De Pomp' in Warmond richt de komende maanden exposities in met als thema: kleur. Op het ogenblik staat de kleur groen centraal. Er zijn in tqtaal dertig exposanten, die een kunstzinnige bijdrage hebben geleverd in de vorm van etsen, keramiek, glas, kleding, kaarten en nog veel meer. Men kan er tot eind mei een kijKje nemen. Openingstijden: dinsdag van 19-21 uur, woensdag van 10-12 en 14-16 uur, donderdag, za terdag en zondag van 14-16 uur. (Tot 29 april zijn er ook foto's van Fred Balhuizen te zien) Schilderijen en gouaches van Ton de Bruin hangen tot 10 mei in 'Het Oude Raadhuis' in Warmond. Ze zijn te bezichtigen op woensdag, don derdag en zondag van 14-16 uur, op zaterdag van 11-16 uur en op dinsdag avond van 19-21 uur. Ries Kleijnen exposeert haar grafiek in de periode van 15 tot 20 april in [De Stad Rome' in Warmond. De uit Pijnacker afkomstige Ries Kleijnen is vooral bekend om het kleurgebruik in haar etstechniek, die ze meestal combineert met andere technieken zoals de zeef-, reliëf-, vlak- en blind druk. De belangrijkste thema's van haar werk: mensen, relaties, de ver houding van de mens tot zijn omgeving, landschappen, of combinaties er Ine Groot-Koopmans exposeert haar textielapplicaties tot en met 22 mei in het gemeentehuis van Leiderdorp. Ze laat zich in haar werk inspireren door landschappen, waarin vooral het detail belangrijk kan zijn. Ine Groot, die door haar eigen verfproces van de stoffen een aparte, duidelijk herkenbare stijl heeft ontwikkeld, werkt meestal aan meer kleden tege lijk. Hierdoor wordt het ambachtelijke en tijdrovende afwerken van de kleden afgewisseld met het creatieve ontwerpen van nieuwe applicaties. Zelf vergelijkt ze haar textielapplicaties met schilderijen, waarbij in de plaats van verf textiel wordt gebruikt. Traditionele landschappen, mo derne technieken en een persoonlijke visie zijn op deze wijze verenigd in textiel. De tentoonstelling is geopend van maandag tot en met donderdag van 8 tot 17 uur en op vrijdag van 8 tot 15.30 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25