Fii@uuy@ mm POP D'r op of d'r onder Violen op de Noordpool Ruig als een gekamde borstel Fantastische monotonie Macht van het getal Dwazen zijn iets te tam Parker doet stapje terug OPLOSSING ZATERDAG 6 APRIL 1985 EXTRA PAGINA 29 Bijdragen: Bart Jungmann Ariejan Korteweg Wim Koevoet Jaap Visser The Dutch MAM Een voorjaarsoffensief in de Ne derpop blijft vooralsnog uit. Tot op heden zijn slechts twee pla- tenprodukten uit onze drassige bodem getrokken die het bespre ken waard zijn: 'Under the surfa ce' en 'Grond' (spreek uit: grond) van respectievelijk The Dutch en MAM. Platen die weliswaar door verschillende platengiganten zijn uitgebracht, maar toch min of meer in eikaars verlengde lig gen. De muzikanten van beide groepen zitten zo boordevol ge wetensbezwaren, maatschappe- lijkritiek èn creativiteit dat zij het zichzelf vaak te moeilijk ma ken bij hun pogingen om al die gedachten en ideeën op papier en in notenschrift te zetten. Het gevolg is dat die pogingen hun doel tot nu toe voorbij scho ten en door het platenkopende publiek met 'moeilijkdoenerij' werden afgedaan. Hoewel de ti tel van de eerste volwaardige langspeelplaat anders doet ver moeden blijft The Dutch op 'Un der the surface' wat meer op de vlakte en dat opent meteen een nieuw perspectief, namelijk een vergroot afzetgebied. Op 'Under the surface' houdt The Dutch het allemaal wat simpeler en dat doet de groep hoorbaar goed. De 'Hollanders' staan met beide be nen op de grond. Van MAM kan dat nog niet worden gezegd. Zij gaan verder waar The Dutch (gelukkig) is ge stopt. Wat te denken bijvoor beeld van het nummer 'So close to the events' waarin maar liefst dertig verschillende melodieën zijn verwerkt. Om gek van te worden. Beste nummer van 'Grond' is het als eenvoudig kin derliedje gepresenteerde 'Patji, patji', dat niet alleen met het ge hoororgaan is te volgen, maar ook nog lekker swingt. 'Patji, Patji' bewijst dat ook in het geval MAM eenvoud de kenmerk van het ware blijft. Pas als de groep die conclusie ook zelf h^eft ge- I trokken zal MAM aan de opper- j vlakte van de (commerciële) mu- I ziekwereld verschijnen. JV The Sound 'Heads and Hearts' (Megadisc) Heads and Hearts' is een prima plaat voor zo'n viezig warme, be dompte nacht, gedurende welke je de slaap niet kunt vatten. Al leen de hoes al bezorgt je die zo felbegeerde koelte. De muziek heeft dezelfde uitwerking. Geen verstikkende, dichtgemetselde geluidsmuur. The Sound heeft de juiste plekken leeggelaten. Een verfrissende bries, spora disch met de kracht van een storm, blaast de luisterruimte en de geest schoon. Dat gebeurt di rect al in 'Whirlpool'. Ook het jachtige 'Restless time' en het hypnotiserende 'World as it is' hebben die functie. 'Heads and Hearts' is een ver rassend sterke Sound-plaat. Verrassend omdat de groep op de vorige twee platen het spoor nogal bijster leek. Het gevolg van de groep binnengedrongen drugs. Extra vermelding ver dient de wijze waarop Colvin Mayers de toetsenborden be dient. Zijn spel maakt van de plaat een ware belevenis. Dan weer klinken wat iele violen, als of een orkest op de Noordpool concerteert, een andere keer blij ven de bijdragen op de synthesi zer op het eerste gehoor onopge merkt, totdat je in de gaten hebt dat Mayers voor een heel groot deel het geluid bepaalt. Een wat minder enthousiaste begroeting voor de teksten. Zan ger/gitarist/leider Adrian Bor land dweept met zijn depressies en heeft tevergeefs gepoogd zijn schrijfsels diepgang mee te ge ven door triviale mystiek te be drijven. Zijn prachtige zang maakt echter weer veel goed. WK The Power Station 'The Power Station' (EMI) In de popmuziek lijken tegen woordig alle combinaties moge lijk: Phil Collins met Abba, Tom Petty met de Eurythmics en nu dus Robert Palmer met Duran Duran. De funky zonnekoning van de Bahama's met John en Andy Taylor van de groep die vaak wordt versleten voor de Monkees van de jaren tachtig. Een soort 'best of both worlds' dus. Hij zou zowat hun vader kunnen zijn. 'The Power Station' is bedacht door de jongens Taylor en lijkt een poging af te rekenen met hun plastic image. Ze willen la ten horen dat ze wel degelijk ech te rockmuzikanten zijn en scheu ren er op los in acht nummers. Vakkundig op de plaat gezet en gemaakt om op te dansen. De combinatie van de ge schoolde stem van Palmer met de muziek van de Taylors en drummer Tony Thompson komt veruit het best tot zijn recht op de single 'Some like it hot'. Ook 'Get it on', een cover van Marc Bolans T. Rex, mag er wezen, maar haalt het niet bij het veel suggestievere origineel. De rest is vooral meer van hetzelfde. Blanke disco met de ruigheid van een gekamde borstel. De jon gens Taylor missen de durf om echt uit de band te springen; hun instrumentale bijdragen zijn smeuïg, maar o zo obligaat. Het slotnummer 'Still in your heart' geeft nog wat lucht, omdat hier eindelijk op een ander ritme wordt overgeschakeld. AK Fela Kuti 'Army Arrangement' (Celluloid) De Nigeriaanse muzikant Fela Kuti zit voor vijf jaar in de Kiri Kiri gevangenis. Waarom is ie dereen een raadsel. Het zal wel te maken hebben met Kuti's presi dentsaspiraties en zijn weinig be- windsvriendelijke, vlijmscherpe teksten op de plaat en in allerlei bladen. 'Army arrangement' was al eer der gemaakt en is geproduceerd door de New Yorkse producer Bill Laswell. Door Kuti's gevan genschap heeft de plaat een ex tra politieke betekenis gekregen. 'Army Arrangement' is een fantastische plaat. Een kleine twintig muzikanten staan Kuti bij in zijn opzwepende muziek waarvan monotonie de grootste kracht is. Zelden heb ik zo ge boeid naar alleen al een achter grondkoortje zitten luisteren. De teksten getuigen van een onge kende lef. Had Kuti niet al in de gevangenis gezeten, dan had hij het wel na het verschijnen van deze plaat. Toch vergt de plaat doorzet tingsvermogen van de luisteraar. Zij die denken dat ze met pak weg de afro-rockgroep The Tal king Heads voldoende voorwerk hebben verricht, zitten er geheel en al naast. Producer Lasswell verdient veel lof. Hij is zeer voorzichtig met het materiaal omgesprongen en heeft er gelukkig geen New Yorkse gladjanussenplaat van gemaakt. WK Tom Petty and the Heartbreakers 'Southern accents' (MCA) Een nieuwe Petty, dat is iets om reikhalzend naar uit te kijken. Niet dat z'n andere platen gingen vervelen, want hij maakt tragi sche meebrulmuziek, die onver slijtbaar is. Bij Petty weet je wat je kunt verwachten, je weet ook dat hij alleen op z'n oneven pla ten de echte topvorm heeft. Dat reikhalzen was dus een beetje te gen beter weten in, want deze nieuwe is z'n zesde. Het lijkt als of hij dat noodlot zo lang moge lijk voor zich heeft willen uit schuiven, want de voorganger 'Long after dark' is al weer twee ënhalf jaar oud. Helaas, hij heeft er niet aan kunnen ontsnappen, ondanks al le moeite die hij zich hoorbaar heeft getroost. Hij heeft zich zelfs aan blazers, strijkers en dames koren gewaagd, - voor zijn doen regelrechte nieuwlichterij - en er allerlei gastmusici bijgehaald, The Power Station, v.l.n. en Tony Thompson. van wie David Stewart (hoe is het mogelijk) van de Eurythmics een belangrijke plaats inneemt. Een nogal wisselende plaat is het resultaat. De eerste drie num mers zijn me recht uit het hart gegrepen. Vooral de combinatie van sitar en rock in 'Don't come around here no more' is smaak vol. Maar het titelnummer is een vreselijke smartlap, evenals 'The best of everything'. En dat voor een man die zulke mooie balla des op z'n naam heeft staan. Op kant twee staan nog twee sterke nummers: een funky 'Make it better' en vooral 'Spike', een klaaglijk gitaarnummer van het soort waarop hij het alleenrecht zou moeten hebben. Al bij al geen slechte score als je bedenkt dat de zevende plaat zonder twijfel weer doorlopend hoge toppen zal scheren. AK Immaculate Fools 'Hearts of fortune' (A&M) Dankzij de zegeningen van satel- liet-tv en dientengevolge 'Music Box' kon er al een paar maanden geleden worden kennis gemaakt met Immaculate Fools. Vier breekbare jongemannen, aange voerd door een bebrild type met een stem alsof er een kolonie kik kers in huist. Een aanstekelijk nummer dat naar meer smaakte en met 'Hearts of Fortune' dient dit zeer Engelse viertal een hele elpee op. De single 'Immaculate Fools' is er in twee versies aan toege voegd en dat doet vermoeden dat Kevin en Paul Weatherill en An dy en Peter Ross (een familiaire kwestie dus) moeite hadden al dat vinyl te vullen. Niettemin toont zanger Kevin zich een bekwaam componist. Zoals wel vaker tegenwoordig zitten zijn wortels in de jaren zes tig. Hij schrijft zeer melodieuze popnummers, waarin het zwaar tepunt bij de gitaren liggen. Er komt geen synthesizer aan te pas. Jammer dat het allemaal net iets te tam en te lief is. In het land van de Immaculate Fools regeert nog de flower power en een beetje peper zou geen kwaad kunnen. B.J. Graham Parker 'Steady Nerves' (Warner Bro thers) De nieuwste Graham Parker besluit deze rubriek en de ruimte voor 'Steady Nerves' is beperkt. Dat is niet zo erg, want wat moet je nog over Parker vertellen? Ik ben een trouw afnemer van zijn platen; ze kunnen ongehoord worden ingepakt en stellen zel den teleur. Parker is in die tien jaar echter altijd een artiest in de marge geweest, het grote succes lonkte slechts. Twee jaar geleden leek de uit stekende 'Real Macaw' daar even verandering in te brengen, maar ook die plaat vond slechts in be perkte kring gehoor en single pogingen strandden in tippara- des. 'Steady Nerves' is weer een stapje terug. Het lijkt wel of Par ker er ditmaal niet zoveel zin in had. Maar zelfs bij een mindere Parker, vindt de liefhebber altijd nog genoeg lekkers. Een sterke begeleiding (ditmaal heet de groep The Shot) met als constan te gitarist Brinsley Schwarz, goe de teksten en een paar juweeltjes van nummers. Hoogtepunt: het jazzy-achtige 'Locked into green'. B.J. Horizontaal 1. tijdelijk gebruik; 7. vrucht; 11. kweker; 12. windrichting; 14. staatsbedrijf; 16. getijde; 17. Franse NV; 18. meervoud; 19. ongeluksgodin; 21. kame- rings-/slaapmiddel; 24. Eng.. bier; 25. gewicht; 27. soort stoel; 28. scheepsruimte; 31. sport/trap; 32. eerwaarde va der; 33. muzieknoot; 34. vruchtbare plaats; 35. drink gerei; 37. uitroep van pijn; 39. Techn. Hogeschool (afk.); 40. dun; 42. deel van Z. Afrika; 43. wettelijk stuk; 45. slot woord; 48. snijwerktuig; 49. verhoogde plaats; 53. Spaan se uitroep; 54. voegwoord; 55. deel v.d. Bijbel; 56. motorra ces; 58. uitroep van pijn; 59. stok-handgreep; 60 verbin- dingsbalk/molentrechter; 62. salonheld; 63. smalle ope ning. Verticaal 2. deel v.d. Bijbel; 3. riv. in Schotland; 4. Frans eiland; 5. zangstuk; 6. tegen; 7. hou ding; 8. tijdperk; 9. uitgave; uiEia Z u _u T C: E L E V E R UUU Z z LI z E Z Z 5 Z z z A lilldtË Z c H 0 R £j i D E N IdEli Z z L z E Z Z z N Z T yüJö w tal fel 2 11 Ei! li! II i HHiiïïHaEHaiSÏÏÏÏHHE BHQHHHE0HE1HEEEH aaaaaEEiKisiaaEioaB ffiïïHSEÜKQLrjEKEBan EGSÏÏKIUEIÏÏHSEIEIÏKE HnHB3aHEH12EEI3Ha raar~~~" 0E SB 10. reus; 13. plaats; 15. man. dier; 18. wolvlokje; 20. oudé lengtemaat; 22. meestal; 23. later; 24. voertuig; 26. mili tair; 27. groente; 29. telegram term; 30. nummer (afk.); 36. soort stof - weefsel; 38. Ver. Naties; 39. te voren (afk.); 41. welpenleidster; 43. het zij zo (Lat.); 44. toets alleen; 46. soort onderwijs; 47. deel v.h. hoofd; 49. voedsel; 50. verta ler; 51. voertuig; 52. tafelgast; 55. zuiver gewicht (afk.); 57. afslagplaats bij golf; 59. mu zieknoot; 61. pers. vnw. De prijs van 25,- werd toegekend aan Mevr. M. Berens, Rosenburch 92, 2321 RC Leiden. De prijs wordt de winnaar toege zonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op brief kaart of in enveloppe zenden aan Redactie Leidsch Dagblad, Post bus 54, 2300 AB Leiden. Er zijn van die openingen waarover alle theorieboeken het eens zijn dat ze inferieur zijn voor zwart, maar die toch nog zo ingewikkeld en rijk aan moge lijkheden zijn dat de zwartspe- lers er in de praktijk goede resul taten mee kunnen boeken. In de regel zijn de zwartspelers dan grote kenners van zulke syste men, die ze zelf verrijkt hebben met nieuwe zetten. Een voor beeld van zo'n opening is het Spaans waarin zwart vroegtijdig f5 speelt. Als je zoiets als witspe- ler tegen krijgt dan kun je er van op aan dat zwart thuis de een of andere list heeft voorbereid en de vraag is dan wat verstandig is: een slappe zet doen waarmee zwart meteen gelijk spel heeft of er in vliegen en te proberen de opzet te weerleggen. Ter illustra tie de volgende partij, afkomstig uit het kampioenschap van Hon garije 1984. Wit: Sax; zwart: Zeil. I.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5 f5 4.Pc3 (met d3 kan wit de directe strijd ontlo pen, maar zwart staat dan met zijn half open f-lijn gelijk goed) fe4: 5.Pe4: Pf6 6.De2 d5 7.Pf6: gf6: 8.d4 Lg7 (op e4 wint Pe5 fe5: 10.Lc6:+ bc6: ll.Dh5+ Kd7 12.D- f5+) 9.de5: 0-0 10.Lc6: bc6: 11.e6 Te8 12.0-0 Le6: (Hier wijkt zwart af van de theorie. Bekend is Te6:, hetgeen tot beter spel voor wit leidt) 13.Dd3?! (Wit reageert ten onrechte voorzichtig. Beter is Pd4, met bijvoorbeeld Lf5 14.Df3 Le4 15.Dg4 of Dd7 14.Pe6: De6: 15.De6: Te6: 16.Le3 Lf8 17.Tfdl, in beide gevallen met beter spel voor wit. Na de tekstzet is de zwarte stelling bevredigend) c5 14.Ph4 Dd7 15.Lf4 Tab8 16.b3 Tb4 17.Dg3 Te4 (Beter Kh8 met het idee Lf8 d6 en Tg8) 18.Tadl Kh8 19.h3 Df7 20.Tfel Lc8 21- .Te4: Te4: 22.Df3! (Dreigt win nend 23.De4: de4: 24.Td8+ Lf8 25.Lh6) f5 23.Dg3! (Met deze sub tiele manoeuvre heeft wit de vel den e5 en g5 verzwakt) c6 24.f3 Te2 25.Tel Tel: 26.Del: De6 27.Dg3 Lf6 28.Lg5 Le5 29.f4 Ld4+ 30.Kh2 h6 31.Le7 Dg8? (Hier was Kh7 nodig) 32.Dd3 Dg7 (want er dreigde c3) 33.Ld6 Df6 (diagram) 34.Dd4:ü (Wikkelt af naar een gewonnen eindspel) abcdefgh Vorige week heb ik u kennis la ten maken met een strategisch eindspel, welke eigenlijk tot de basis kennis moet behoren van elke dammer. Hoewel men dat misschien niet zo snel zou ver wachten, bestaan er ook midden spelposities welke iedere dam mer moet kennen, omdat ze rela tief vaak voorkomen. Eén daar van is de "beruchte" Woldouby- stelling (zie diagram). Deze remi- se-achtige stelling is jarenlang een bron van discussie geweest met als vraag: remise of winst voor zwart. Op dit moment is men er vrij zeker van dat deze stand remise is. Men moet echter wel weten hoe, want achter het bord is deze vrijwel onmogelijk te vinden. Uiteindelijk heeft men er zo'n 50 jaar over gedaan om deze remise te vinden. De remise gaat als volgt: 34-29 23x34 30x39 18-23 27-22! 12-17 (op 12-18 39-34 18x27 34-30 13-18 (27-31! 33-29!) 28-22 23-28 32x12 27x7 33-28 24- 29 38-33 29x38 37-32 38x27 30-24 19x30 35x24 27-31 23-19 31-37 24- 29 etc.) 22x11 16x7 28-22! maakt gebruik van het feit dat 23-28 na tuurlijk verboden is, 7-12 22-17 12-18 32-28! 23x34 17-11 en m.n. door de voor zwart vervelende Deze week twee problemen uit het Engelse maandblad International Popular Bridge Monthly. West Oost HVB A 10 4 9 AV32 8 7 6 5 4 OA 10 9 OHVB AV4 32 Als west bent u beland in het goede contract van 6 Ha. Noord start met Ru 8 en u dient zich te realiseren dat er wel degelijk gevaren dreigen. Hoe pakt u dit aan? West Oost AHB 87653. V10 9 O - O B4 H7 2 «6543 *10 4 +AVB9 Als west speelt u 4 Sch, noord start met Ha A. Hoe gaat u dit varkentje wassen? A 10 4 87 6 5 4 O HVB 32 98632 H W o HVB 9.AV32 O A 10 9 f AV4 Dd4: 35.Le5+ Kh7 (Ook na De5: 36.Pg6+ Kg7 37.Pe5: Lb7 38.Pd7 staat wit gewonnen) 36.Ld4: cd4: 37.b4! La6 38.Pf5: d3 39.cd3: Ld3: 40.Pd4 Kg6 en zwart gaf gelijk op. Zijn nederlaag is echter be paald niet het gevolg van de ope ning. schijf op 21 kan zwart ondanks maar liefst 3 schijven voor te staan niet meer winnen. Eén va riant wil ik u geven: 18-23 11-7 34-40 35x44 24-30 25x34 23-29 33- x24? (beter is voor de overzichte lijkheid 34x23) en zwart wint via 19x49?!! 7-2 49-32! 2x5 32x46. N ♦75 CP B 10 9 8 7 6 5 O 4 3 2 B75 Z H 10 9 8 6 In het eerste spel (teneinde het 'spieken' wat lastiger te maken zijn NZ en OW van plaats gewisseld) dreigt een harten- en een klaververliezer. De kansen in klaveren zijn fïfty-fïfty, maar hoe zit dat in harten? Met de harten 2-2 verliest u nul of één harten, afhankelijk van de plaats van Ha H. Met de harten 4-0 bent u kansloos en bij een 3—1 zitsel kan het goed gaan als oost Ha H heeft. U kunt zich wapenen tegen Ha H sec bij west via een standaard veilige speelwijze (eerst Ha A slaan), maar dan verspeelt u uw kansen als oost Ha H tweede heeft en west KI H. De oplossing is eenvoudig. U moet eerst de klaversnit nemen en afhankelijk van het wel of net slagen daarvan bepaalt u de aanpak van de troefkleur. Dus: Ru H, klaversnit die lukt en nu kunt u zich de veilige speelwijze in harten permitteren en een Wat we enkele weken geleden opmerkten dat het eerste postze gelboekje met zomerzegels 1984 een "goedmaker" zou zijn is in derdaad het geval. Als het boekje het vorig jaar niet zou zijn uitge geven zou. het "oplage"-peil te ruggezakt zijn naar dat van 1979. Hoewel, dat moeten we eerlijk heidshalve niet vergeten - verge lijken is dus niet helemaal eerlijk - dat het geld tenslotte maar één keer kan worden uitgegeven. Ve len zullen het vorige jaar waar schijnlijk hebben gedacht "ik koop een serie minder, want ik wil ook een boekje". Wat zijn nu de verkochte aan tallen van de zomerzegels 19Ó4? Van de zegel van 50 20 cent werden 2.812.368 stuks verkocht, van die van 60 25 cent 2.800.786, van de 65 25 ct.-zegel 2.771.948 en van die van 70 30 cent 2.985.866. Alle zegels zitten hiermee na vier topjaren weer onder de 3 miljoen. Ruwweg werden van alle zegels 11,2 mil joen stuks verkocht, een daling 24x15 30-24 is het remise) 28-22 bestudeerd, of ook 34-29 23x34 30x39 18-23 39-34 13-18 25-20 wel ke ellenlange varianten oplever de. U heeft van mij nog de oplossin gen van de problemen van 2 we ken terug te goed. Deze zijn: dia gram 1 zwart: 11,12,19,21,22,25, 26, 35. Wit: 29, 33, 34, 37, 40, 41, 44, 50.44-39! 29-23 34-30 50x48 48- 43 41-36 36x27 W+ Diagram 2 zwart 10, 12, 13, 16, 19, 20, 24, 25, 26, 36. Wit 27, 28,32,33, 38,43, 44, 47, 49, 50 Na 26-31 volgt 28-23 38- 33 47-41 32-28 32x30 49-43 44x4 30-34 4-27 W+ In diagram 2 is ook nu weer de opgave wit speelt en wint. goede speler dient die extra kans te nemen. Onder Ha A valt de heer en u bent binnen. Die speelwijze kost niets. Heeft oost Ha H dan speelt u later van tafel harten naar de vrouw; heeft west Ha H bezet dan verliest u de slag die u anders ook zou hebben verloren. Mislukt de klaversnit dan snijdt u later gewoon in harten. V10 9 B 4 O 6 5 4 3 A V B 9 4 4 2 0? AH 10 7 6 3 V 9 8 5 2 OA 10 8 O V B 9 8 6 3 H 7 5 2 AHB87653 O - O H 7 2 10 4 Het lijkt er op dat KI H dan wel Ru A goed moet zitten, maar er is een veel betere kans. Op Ha A gooit u een klaveren aft!); u wint de tweede slag, trekt troef en speelt KI A en KI V. Als oost de heer speelt troeft u, waarna u twee vrije klaveren over hebt. Dekt oost niet dan gooit u direct een verliezende ruiten af. West komt eventueel aan slag, maar west is de veilige hand en ruitennaspel van die kant kan geen kwaad. van 1,2 miljoen ten opzichte van 1983. Maar dan komt het boekje.' Daar werden niet minder dan 1.297.625 stuks van verkocht. Ge zien het feit dat er in elk boekje twee zegels van 50 en twee van 70 cent zitten komen er nog eens ruim 5 miljoen zegels bij en wordt het totaal 16,3 miljoen ze gels. Een ongekend aantal. Want in 1978 was het totaal 9,2 miljoen, in 1979 11,5, in 1980 13,4, in 1981 14,4, in 1982 13,7 en in 1983 12,4 miljoen. Frankrijk - De Franse posterij en hebben op 16 januari het post zegeljaar 1985 ingezet met een ze gel van 3,00 franc (oplage 7 mil joen) gewijd aan "La Francopho-* nie", of wel aan de Frans spre kende volkeren. De toeristische reeks werd op 21 januari uitgebreid met een ze gel van 1,70 franc (oplage 10 mil joen), die aandacht vraagt voor de plaats Vienne (Isère). Ten gelegenheid van 50 jaar tv in Frankrijk verscheen op 28 ja nuari een 2,50 fr.-zegel (oplage 6 miljoen) met daarop slechts al lerlei gekleurde stippen. Frankrijk heeft dit jaar ook een zegel gewijd aan Valentijnsdag (14 februari). De zegel, die op 15 februari verscheen heeft een waarde van 2,10 franc (oplage 12 miljoen) en verbeeldt een teke ning van de beroemde tekenaar Raymond Peynet, waarop het eveneens over de gehele wereld beroemde liefdespaar. In de serie "beroemde perso nen" verschenen op 25 februari zes zegels waarop schrijvers en dichters: 2,10 0,50 franc, Ro land Dorgelès (1885-1973), 2,10 0,50 franc, Victor Hugo (1802- 1885), 1,70 0,40 franc, Jules Ro- mains (1885-1972), 2,10 0,50 franc, Francois Mauriac (1885- 1970), 1,70 0,40 franc, Jean- Paul Sartre (1905-1980) en 1,70 0,40 franc, Romain Rolland (1866-1944). Van elke zegel zijn 2,5 miljoen stuks aangemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 29