Situaties tussen mensen neerzetten Mare Chagall begraven 8( DINSDAG 2 APRIL 1985 LEIDEN - Toneel en dans in een magere theaterweek tijdens welke men alleen in het LAK terecht kan. De Leidse Schouwburg houdt de deuren in deze paaspe- riode namelijk gesloten tot 12 april. Aristofanes is de beroemdste on der de Griekse blijspeldichters. Geen wonder dus dat de vak groep Klassieke Talen van de Leidse Universiteit voor de voor stelling morgenavond in het LAK één van diens veertig komedies heeft uitgekozen. Deze voorstel ling is al uitverkocht, maar voor de herhaling op 15 april in het Rijnlands Lyceum in Oegstgeest zijn nog enkele kaarten verkrijg baar. Er volgen bovendien nog enkele voorstellingen op middel bare scholen. De keus is gevallen op Aristofa nes' blijspel 'De kikkers', een lite raire satire, die de tragediedich- ters Aischylos en Euripides te genover elkaar plaatst en sinds 1963 niet meer in Nederland in het openbaar is opgevoerd. On danks de grote kwaliteit van het stuk is dat laatste niet zo verwon derlijk: het is veel minder toegan kelijk voor de toeschouwer van vandaag dan bijvoorbeeld de Ly- sistrata van dezelfde auteur. Athene in het jaar 405 vóór Repetitiefoto van Aristofanes 'De Kikkers' Judith Hees en Lieneke Leroux in 'Romeo en Jeanette'. (foto Johan Vigeveno) Christus: een belegerde, half uit gehongerde stad, die na bijna een kwart eeuw oorlog aan het eind van haar krachten is geko men. Onzekerheid en angst heer sen, bijgeloof bloeit, opportunis tische demagogen hebben het voor het zeggen. De oorlog tegen aartsrivaal Sparta is vrijwel verloren. In deze situatie wordt 'De kik kers' voor het eerst opgevoerd. Op het eerste gezicht een eenvoudig, vrolijk verhaal: de god Dionysos, symbool voor alles wat ongecom pliceerde pret geeft, reist op on navolgbaar stuntelige manier met zijn slaaf Xanthias naar de duistere onderwereld. De bedoe ling is daar de pas gestorven tra gische dichter Euripides te gaan halen omdat er na zijn dood in Athene geen goede tragediedich- ters meer zijn. In het rijk der do den aangekomen valt Dionysios midden in een ruzie tussen Euri pides, de vernieuwer, en de oude re tragicus Aischylos, die tot dan wordt beschouwd als de grootste. De twee dichters vechten hun vete uit met de meest onwaarschijnlij ke middelen, waarbij Dionysos zich tils scheidsrechter maar ter nauwernood staande kan hou den. Tenslotte voert hij de over winnaar terug naar het leven. De komende opvoeringen zijn het resultaat van de gezamenlij ke inspanningen van vijftig stu denten klassieke taal- en letter kunde. Men heeft het stuk 'pseu- do-klassiek' geensceneerd. Een moderne aankleding zou, om ver vreemding te voorkomen, een verregaand herschrijven van de tekst tot gevolg hebben gehad. Muziek, regie, kostuums, choreo grafie, vertaling en decors zijn door de studenten zelf verzorgd. Romeo en Jeanette van Jean Anouilh is een stuk waarin de on mogelijkheid van de volledige en zuivere liefde in een uit compro missen bestaande wereld wordt aangetoond. De studiogroep van het Werkteater komt ér vrijdag en zaterdagavond mee naar het LAK. Het door Shireen Strooker geregisseerde stuk gaat over schuldgevoelens, angst, jaloezie en verloedering, voor alle perso nages een beletsel om ja te zeggen tegen de liefde. Shireen Strooker speelt zelf de vrouwelijke titelrol in 'Romeo en Jeanette', waarvan slechts de titel de liefdestragedie van Shakespeare parodieert. Het gaat hier weliswaar ook om twee families die het niet met elkaar kunnen vinden, maar daar houdt de vergelijking met de En gelse bard meteen op. Waar Sha kespeare een ideale en ongecom pliceerde liefde laat zien die door vervelende omstandigheden he laas niet door kan gaan, toont Anouilh een liefde die zich zelf in de weg zit. Nog maar net aangekomen bij zijn schoonfamilie wordt Frede ric, de Romeo van dit stuk, ver liefd op Jeanette, het zusje van Julia. En de liefde is wederzijds. Anders dan Julia, die uit haar liederlijke milieu omhoog wil stijgen en een 'goede moeder wor den die boterhammen smeert', is Jaenette meer het type van de wilde meid. Haar hartstocht is fel, maar een goede echtgenote voor de kinderarts in spé, die Frederic is, lijkt zij niet. En de juiste schoondochter voor zijn moeder allerminst. De voorstelling wordt in diver se recensies omschreven als 'mooi' en ook het spel wordt om zijn uitbundigheid geprezen. Dansgroep Klim geeft donder dagavond een première-voorstel ling in het LAK. De groep werd vier jaar geleden opgericht door Alexandra van der Hilst. Haar vierde produktie, 'In Dubio', is modern van stijl en bestaat uit drie choreografieën: 'In Dubio' van Alexandra van der Hilst, waarin twijfel en gebrek aan zelfvertrouwen centraal staan, 'Back to One' van Joke Bruins en 'Solo op één been' van Cecile Wie- wel en Linda Diepbrink. Elders op deze pagina meer over de dansgroep Klim. Vierde programma dansgroep Klim in Lak in première AMSTERDAM - Een bo venzaaltje van een studen tensociëteit in Amster dam. De dansvloer is klein, nauwelijks groot ge noeg voor de vijf danse ressen. Voor toeschou wers is er eigenlijk geen plaats. Stoel tegen de muur, hoofd ingeklemd tussen achterwand en bar re. De vijf danseressen van Klim repeteren Tn du bio', een choreografie van Alexandra van der Hilst. In het eerste deel daarvan koketteren ze over hef hoofd van de eenzame toe schouwer heen met een publiek, dat uit niets an ders bestaat dan een blin de muur. Ze glijden er op af, lachen vriendelijk of kijken afwijzend naar de bakstenen. Alleen de bui ging na afloop ontbreekt nog. Hoewel, de repetitor heeft meer gebreken gezien. Ze wijst op tal van ongelijkheden. "Kleine fou ten", voegt ze er geruststellend aan toe. Die zullen donderdag verholpen moeten zijn. Dan gaat 'In dubio' in het LAK in premiè re. Dat ballet vormt samen met 'Solo op één been' en het oudere 'Back to one' het vierde pro gramma van dansgroep Klim. Dansgroep Klim kan met enig lokaal-chauvinisme een Leids gezelschap worden genoemd. Artistiek leidster Alexandra van der Hilst groeide in Leiden op en had hier na het beëindigen van de Scapino Dansacademie een paar jaar een balletschool. Daar kwam een abrupt einde aan toen vorig jaar het Staalwijkgebouw aan de Herenstraat afbrandde, waar ze haar lessen gaf. Eén van de danseressen, Josje Manuput- ty, komt uit Oegstgeest. Alexandra van der Hilst (25) is ook de oprichtster van Klim. In feite noodgedwongen begon ze in 1981 met de repetities van haar eigen dansgroep. Tijdens een sta ge bij het Nationale Ballet had ze een blessure aan de meniscus op gelopen. Zodoende liep ze alle audities mis en wist dat, als ze zelf niets zou ondernemen, ze een heel seizoen werkloos zou moeten toekijken. "Nog in het ziekenhuis heb ik besloten een eigen groep op te richten om zelf creatief te kun nen werken. In de grote gezel schappen zag ik veel ruzies en naijver, ook omdat lang niet alle dansers aan alle produkties kun nen meewerken. Ik wilde een kleine groep, waar de leden door lopend wat te doen zouden heb ben". Linkerbeen De eerste produktie van Klim ging in 1982, ook in het LAK, in première. Vijf dansstukken ston den er toen op het repertoire, al len van de hand van Van der Hilst. De prilheid van de groep was toen nog duidelijk aan de choreografieën af te zien. Ze mis ten een eigen gezicht, maakten een schoolse indruk. Drie jaar en drie produkties la ter wekt het bijwonen van een re petitie van 'In Dubio' andere ver wachtingen. De dans is niet uit gesproken klassiek of modern, maar heeft voldoende eigen ele menten, die zich in het geheugen kunnen haken. "Ik heb sindsdien veel kritiek gehad en veel geleerd", zegt Ale xandra van der Hilst. "Die eerste produktie heb ik later op video teruggezien. En inderdaad: alles lijkt op elkaar. Je kunt zien dat er stokpaardjes werden bereden. Zoals: ik was aan mijn linker been geopereerd, met als gevolg dat alle sprongen en draaien op rechts werden ingezet. Dat kan natuurlijk eigenlijk niet". "Ik heb me echt van de school moeten losmaken. In het begin was het allemaal veel te netjes. Mensen zeiden me dat er te wei nig eigenheid in de dans zat, maar dat het juist de weinige ei gen dingen waren die er het meest uitsprongen. Dat heb ik me aangetrokken". Bij die eerste produktie werd nog in het programmablaadje vermeld dat Klim geen bood schap wilde uitdragen en geen experimenteel gezelschap pre tendeerde te zijn. Ook dat is nu veranderd. Klim wil niet meer louter vermaken, maar ook wat te vertellen hebben. "Ik wil nu meer doen dan 'dans om de dans' maken. Geen mu ziekballetten, maar ook geen zui ver verhalende dans. We willen situaties tussen mensen neerzet ten, zodat het spel, het uitbeel den van een karakter van veel belang is. Dat is een van de as pecten die het eigen gezicht van Klim kunnen uitmaken". Hoe ze zich dat voorstelt blijkt als ze vertelt over de drie ballet ten, die donderdag in het LAK worden uitgevoerd. Haar eigen 'In Dubio' bestaat uit drie delen en gaat over omgangsvormen tussen mensen, over hoe men de eigen zekerheid aan anderen tracht te ontlenen en zich gaat opdringen als die daar niet ont vankelijk voor blijken te zijn. 'Solo op één been' van de dan seressen Linda Diepbrink en Ce cile Wiewei handelt volgens haar over het meelopen met mode trends. In het ballet wordt dat uitgebeeld door dansers die de anderen trachten over te halen op één been door het leven te gaan. 'Back to one' van Joke Bruins, dat nog van het vorige program ma dateert, is volgens Van der Hilst abstracter van opzet en heeft het je losmaken uit een groep als thema. Klim zou je een half-professio- nele groep kunnen noemen. De vijf danseressen hebben ieder een klassieke opleiding, maar kunnen van de optredens van Klim niet leven. Wel vertoont de waardering voor de groep een stijgende lijn. Bij de eerste pro duktie moet nog om optredens worden gesoebat en moest het fi nanciële resultaat met rode cij fers worden geschreven. De tweede produkite kon in Shaffy staan, wat onder andere tot ge volg had dat Klim een opdracht voor een voorstelling van de Meervaart kreeg. Ook met de op tredens gaat het steeds beter. Van der Hilst: "Vorig jaar had den we de produktiekosten eruit en hielden we honderd gulden' per persoon over. Daar zijn we samen van gaan eten". "De danseressen Rebben alle .nadelen van professionele groe pen, zoals het veel en op vaste tij den repeteren, maar ze verdie nen er niks mee. Zodoende kan Klim ook geen mensen vasthou den. Ik raad steeds iedereen aan audities te doen. Subsidie is aan gevraagd bij de provincie, bij de stad Amsterdam en bij het minis terie van wvc, maar vooralsnog heeft dat niets opgeleverd". "Het liefst zou ik een vaste kern willen hebben en daarbij per seizoen medewerkers aan trekken. Zo ver is het nog lang niet. Maar als we er in slagen met Alexandra van der Hilst: "Spelelementen zijn voor Klim van veel belang. (foto Frans Busselman) het gebruik van decors en van veel spelelementen een eigen ge zicht te kragen, dan moeten we toch op het punt kunnen komen dat we gewoon worden betaald voor het werk". ARIEJAN KORTEWEG Leiden Piggelmee - Janvossensteeg, Hol landse wolken gefotografeerd door Dick Seip, t/m 4/5; ma 11-18 uur, di, woe, vr van 9-18 uur, do tot 9-21 uur, za van 9-17 uur. Galerie De Oude Rijn - Stille Mare. Fer Hakkaart, pastels, tekeningen, et sen en houtsneden, tot 11/4; dag van 11-18 uur, do tot 21 uur. De Lakenhal - schilderijen uit eigen bezit, rond het thema 'Leven in Lei den in de 17e eeuw', tot 9/6; di t/m za 10-17 uur. zon- en feestdagen vn 13-17 't Pand - Caeciliastraat 18, Annie God- dijn, schilderijen, Nienke Menalda, grafiek, Ria Roelofs, kijkkastjes schilderijen, tot 18/5; za en zo van 16 uur. Burcht - 'Achterberg verbeeld', tot 10/ 4. Holiday Inn - expositie graficus Hans Hartzheim, t/m 1/5. Ars Aemula Naturae - Pieterskerk gracht, expositie van Ars leden, t/m 14/4; di t/m i Rijksmuseum v stencilprenten v£ 16/6; di t/m 13-16 or Volkenkunde Mori Yoshitoshi, XJ e Pomp - Dorpsstraat, The 'n 27 tal exposanten, t/m Bernie Autsema, t/m 7/4; t/m za van 12-16 Pourquoi-pas - Nieuwe Beesten markt, Marcia Krijgsman, schilderij en en tekeningen, tot 30/4; di, 8-22 uur, vr, za van 8-24 uur, zo 8-22 Unieke Produkten - Hooigracht, Ca- rel van Laere, kledingontwerpen, Carla Feijen, ontwerpen voor ka- doverpakkingen, tot 12/5; do en vi van 13-18 uur, za van 13-17 uur. Warmond Galerie de Pom ma Groen, 'i- 31/5; woe 10-12 uur, di 19-21 Leiderdorp 10-20 uur. Wassenaar Auberge de Kieviet - Stoeplaan 27, aquarellen van Cornelie Arnold- Mees. 23/3 t/m 25/4; dag. beh. mi 9-12 en 15-17 uur. Galerie Henk de Greef - Schoolstraat 27, Mado Schoolmeesters, schilderij en en Jeannet Veltman-Gaastra, kera mische vormen, t/m 11/4. Zoeterwoude Art Gallery JVC - Piet Middelhoek, aquarellen, t/m 2/4; ma t/m vr van 9-16 Van links naar rechts: de weduwe van Marc Chagall, buitenlandse zaken, Chagalls kleindochter Maret en zijn doe - Lang van cultuur, minister Dumas van in St. Paul de Vence aan de groeve, (foto AP) SAINT-PAUL-DE-VENCE (RTR) - De Franse schilder Mare Chagall (van Russi sche afkomst), die vorige week op 97-jarige leeftijd overleed, is gisteren begra ven op een klein kerkhof aan de rand van het Zuid franse dorpje St-Paul-de- Vence waar hij de laatste ja ren van zijn leven door bracht. De begrafenisplechtigheid had plaats in aanwezigheid van zijn fa milie, zijn vrouw Valentine, zijn dochter Ida en zijn drie kleinkinde ren. Enkele honderden personen uit de gehele wereld, onder wie de Franse minister voor cultuur Lang en minister van buitenlandse za ken Dumas, kwamen de schilder de laatste eer bewijzen. Onder grote belangstelling wordt de befaamde schilder ten grave gedra gen. (foto AP) Jules Deelder draagt voor DEELDER - De Rotterdammer Jules Deelder, overbekend van ra dio, televisie, grammofoonplaten en dichtbundels, treedt vanavond op in Scarabee in Leiden. Hij doet dat in het kader van de reeks per forming poets, waarvan Veronica telkens opnamen maakt, die elke zondagavond op de radio worden uitgezonden. 'Portret van Olivia de Havilland' is de titel van het laatste boekwerkje van Deelder. Na zijn voordracht speelt saxofonist Rinus Groeneveld samen met het trio van Chris Koene. Aanvang 21.30 uur. Stijgende verkoop uit- abonnementen AMSTERDAM (ANP) - Steeds meer mensen kopen jaarlijks een 'uitgaansabonnement' via het Am sterdams Uit Buro. Dit seizoen -1984/1985- werden 165.000 plaat sen voor diverse culturele evene menten verkocht. Het seizoen daarvoor waren dat er 150.000. Dit heeft de directeur van het AUB, Arthur van Schendel, gisteren be kend gemaakt bij de presentatie •van de nieuwe uitgaansabonne- mentengids voor het seizoen 1985- 1986. Naast de stijging-van drie tot vijf procent in de verkoop van abonne menten, gaat ook de verkoop van het zogenaamde Theaterstrippen- boekje elk seizoen omhoog. Met dit boekje kan men per seizoen naar in totaal twintig voorstellingen in veertien theaters in Amsterdam. Dit zijn voorstellingen die niet te voren in het totale kunstprogram ma zijn opgenomen. Omdat voor dit op korte termijn geprogram meerde kunstaanbod geen abonne menten verkocht kunnen worden, geeft het AUB het strippenboekje uit. OVERLEDEN - Orkestleider Koos van Beurden uit Eindhoven is vorige week op 49-jarige leeftijd overleden. Van Beurden was al ge ruime tijd ernstig ziek. Hij bouwde een reputatie op als leider van een dansorkest, maar kreeg vooral be kendheid toen hij een aantal „Hil- versumse coryfeeën", zoals André van Duin en Corrie van Gorp ging begeleiden. LEIDEN - 'Hommage var Aalto' is de titel van boven staand beeldhouwwerk, hele maal opgetrokken uit sneeuw. Het staat in Rovaniemi, in het noorden van Finland. De Leid se kunstenares Fredy Wolf- Wubben ontwierp en maakte het, samen met Ids Willemsma en Gonda van der Zwaag. De sneeuwsculptuur werd ge maakt in het kader van een wedstrijd, waaraan elf teams van steeds drie beeldend kun stenaars uit zes landen deelna men. Elk team kreeg een blok van 27 kubieke meter sneeuw tot zijn beschikking. De Nederlandse afvaardi ging gebruikte zaag, schop en schaaf voor de 'Hommage aan Alvar Aalto', een Finse archi tect en industrieel vormgever, die ook een aantal gebouwen in Rovaniemi ontwierp. Het eerbe toon bestaat uit een symmetri sche constructie van vijf sneeuwzuilen van drie meter hoog, met daaromheen vier muurtjes van drie meter lang. Ze verdienden er de ereprijs mee. De andere teams maakten in hoofdzaak figuratief werk. De kunstenaars werkten bij temperaturen van tussen de min 15 en de min 29 graden. De sneeuwsculptuur heeft nog geen kans gekregen te smelten. Soeur Sourire (52) overleden WAVEREN (AP) - Jeanine Dec kers, de zingende non uit België die in 1962 als Soeur Sourire we reldfaam verwierf met het liedje 'Dominique', heeft gisteren een einde gemaakt aan haar leven, zo heeft de politie bekendgemaakt. Zij is 52 jaar geworden. Jeanine Deckers trad in 1959 in het Dominicaanse klooster bij Brussel. Daar werd zij er toe aange zet een plaatje te maken, dat on middellijk een wereldhit werd. Van 'Dominique' zijn meer dan honderd verschillende versies ge maakt, die echter nooit het succes van het origineel hebben geëve naard. Dat stond in 1963 eerste op de Amerikaanse hitparade. Na haar uittreding in 1966 leidde zy sa men met een vriendin een tehuis voor gehandicapte kinderen, dat echter bij gebrek aan baten weer moest worden gesloten. Sindsdien leed zij aan depressies, zo vertel den haar vrienden. Expositie verlengd LEIDEN - De tentoonstelling 'Achterberg verbeeld' in de Leidse Burcht is wegens grote belangstel ling verlengd tot 10 april.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 21