Drie generaties Krabbé Sublieme uitvoering van Johannes Passion Beklemmende dans Vanrunxt en L'esquisse Tegenstelling bij 'Toverlei' Bachkoor Holland Spiritueel concert 9Bellitoni Klassiek jazzconcert door het kwintet van Nico Langenhuijsen AmadeuS MAANDAG 1 APRIL 1985 KUNST PAGINA 23 Spring Dance Festival belangwekkende presentatie Spring Dance festival in Utrecht. Voorstellingen van Mare Vanrunxt: 'Hyena* (Vanrunxt/collage); Com pagnie de danse L'esquisse: 'Vertée' (Bouvier, Obadia/Lejeune); Compag nie Cré-ange: 'L'encontre' (Cré-ange/ Kokelaere). UTRECHT - Het Spring Dance Festival in Utrecht is in enkele jaren uitgegroeid tot de belang- i Dolly Boode; door Theater Toverlei. Gezien op 31 maart in het Microtheater, Oude Vest. Nog te zien op 5 mei in het Hooftstraattheater in Alphen a/d Rijn en op 14 juni in de Muzenhof in Leiderdorp. LEIDEN - Twee zeer uiteenlo pende produkties heeft de Lei- derdorpse toneelvereniging Toverlei op het repertorie geno- n. Het bonte Commedia del- l'arte tegenover de literair fijn zinnige dialoog van twee vrou wen. Een gewaagde combinatie )r één avond. In beide geval len gaat het om een ambitionele keuze, die maar ten dele kan worden waargemaakt; het ene vraagt lichamelijk erg veel inzet, het andere stelt vooral aan de tekstbehandeling hoge eisen. In 'De Overledene' spreken twee vrouwen (Caroline Kieven i Cler Laurens) met elkaar over het verlies van Victor. Hij was de echtgenoot van Julie en de vrie- den van - onder vele anderen - Mevrouw de Crampon. Maar het aardige van dit stuk is, dat uitein delijk de vraag resteert, of Victor wel bestaan heeft en of de beide dames niet slechts als Julie en Mevrouw de Crampon een on derling afgesproken rol spelen. De spelregie was uiterst sober: de dames zitten vrijwel voortdu rend op een bankje. Het toneel is verder, op een boom na, geheel kaal en leeg. Alles is dus op het gesproken woord gericht. De tekstbeheersing van beide actri ces was correct en net voldoende om de spanningsboog van dit nog geen half uur durende"*ge- sprek vast te houden. In haar voorwoord wijst Dolly Boode, de regisseur van het an dere stuk, zelf al op de zwakke plek van 'Dillema's'. Toverlei kan naar haar zeggen niet meer dan een "flauwe afspiegeling van de oorspronkelijke Commedia dell'arte" brengen. Maar zelfs die flauwe afspiegeling had wel wat bruisender en vitaler mogen zijn. Men mist eenvoudig de fysieke training, die voor deze vorm van je zou haast zeggen - bewe gingstheater vereist is. Het gaat hier bovendien om standaardfi guren, die gestileerder hadden moeten worden neergezet. Hans Vliege als Arlecchino en zeker Saskia van Iterson als Colombi- na sprongen er nog als de besten uit. Het verhaal loopt volgens een geijkt patroon. Wat actualiserin gen betreft, waren er een paar aardige vondsten: de feministi sche toonzetting, de arbeidson- vrede en bezuinigingsperikelen, en met name het tekort aan gal gen, zodat de gestraften uiteinde lijk vrijuit gingen. WIJNAND ZEILSTRA. rijkste presentatie van moderne dans en beweging in ons land. De organisatoren verruimen hun gezichtsveld steeds meer. Het festival bood dit jaar een goede doorsnede van wat op dit mo ment op het dansgebied aan de hand is. Wat ook belangrijk is: het liep twee weken lang storm op de Utrechtse theaters. Een mooie prestatie, zeker als in aan merking wordt genomen dat veel van de deelnemende gezelschap pen van heinde en verre kwamen en niet eerder in ons land hadden opgetreden. Evenals vorig jaar was het aan deel van de Franse groepen op vallend. Frankrijk heeft tiental len jaren geen moderne dans van betekenis gehad, maar haalt die schade nu in. De jonge Franse groepen zijn niet onder één noe mer te vangen, maar passen meestal wel in de Europese tradi tie van expressionistische dans, zij het dan met een 'latin touch'. In 'Vertée' van L'esquisse wordt de kijker hardhandig ge confronteerd met een somber toekomstperspectief. Dé dansers lijken, ook door hun kostuums, op ruimtereizigers die verdwaald 1 zijn op een achteraf-planeet waar de schillen van de beschaving geleidelijk zijn afgevallen. De on macht is er tot norm verheven. De dansers bonken en beuken zichzelf en elkaar bont en blauw. Ze springen ruw met de ander om, maar zijn met zichzelf ook niet voorzichtig. Het ziet er naar uit dat sex hun voornaamste drijfveer is. De emoties zijn plat en onbeholpen, stampvoetend vragen de dansers elkaar om aan dacht. Na een uur 'Vertée' loopje niet fluitend de zaal uit. De dans boeit, want L'esquisse heeft een duidelijk eigen idioom, dat heel krachtig en direct is. Ondanks de ruwheid hebben de bewegingen zo'n kwaliteit, dat het echte dans blijft. Compagnie Cré-ange laat een heel andere kant van de jonge Frans dans zien. Charles Cré-an ge (met zo'n naam moet je wel choreograaf worden) maakte een duet voor hemzelf en Pascale Sa- louf en liet zich daartoe inspire ren door 'The Dumb Waiter' van Harold Pinter. Het eerste kwar tier hield ik m'n hart vast, basng voor wel erg oude koek. Dan worden vage dia's op de muur geprojecteerd, een man en vrouw liggen respectievelijk op een sofa en een bed. Een vloer- licht gaat aan, de vrouw maakt zwemmende bewegingen in de lichtbaan. Maar allengs komt de vaart er in en blijken beide dansers ac teurs met een sterke persoonlijk heid en mimische kwaliteiten. Salouf valt op door haar tedere handgebaren en Cré-ange heeft clowneske kwaliteiten. Een ex travagante danser, die tegen de muren loopt en beweegt als een driedimensionele stripfiguur. In het stuk weet hij met zijn caprio len de doortastende tederheid van de vrouw niet in te tomen, zodat de revolver waarmee hij voortdurend zwaait, aan het slot wordt gebruikt. De voorstelling zou misschien nog aan kwaliteit winnen, als het verhaal verder zou worden losgelaten. Vanrunxt Ook in België zit de moderne dans in een stroomversnelling. Van de jonge choreograaf Mare Vanrunxt was 'Hyena' op Spring Dance te zien. Een voorstelling in twee delen. Het eerste deel speelt zich af in een kale, zwarte ruimte. De drie dansers zijn ge kleed in respectievelijk wit, zwart en geel. Opvallend zijn de molenwiekende armen, drie Don Quichottes die ten strijde trek ken. De bewegingen lijken and rogyn, een mengeling van krach tige en tedere gebaren. Dat eerste deel heeft door de muziek (Siouxsie and the Bans hees en Penderecki) en de bewe gingen nog een zeker dynamiek. Het tweede deel is louter verstil de kwetsbaarheid. De vloer is dan bedekt met een geplooid, wit laken; een barre woestijn met Madurodam-afmetingen. De ge luiden van wind en blaffende honden benadrukken de stilte. De dansers in hun witte gewaden bewegen traag en vaak met ge kromde rug, als gebogen onder een zwaar juk. Verstarde wezens, die in hun isolement rondtasten, zonder kans op een uitweg. Een Marc Vanrunxt in 'Hyena' beklemmende voorstelling, veel beter geslaagd dan het te zwaar symbolische 'Poging tot bewe ging'. Al duurt ook 'Hyena' me net iets te lang. De jonge dansgroepen zien het vaak somber in, dat is wel zeker. Toch is het hoopgevend dat de (foto Anna Vandertaelen) wijde wereld de dans niet langer onberoerd laat. Bij Spring Dance waren dansgroepen te zien die wars zijn van academisme, maar bij zichzelf te rade zijn gegaan naar mogelijkheden om hun vi sie gestalte te geven. ARIEJAN KORTEWEG Johannes Passion van J.S. Bach. On der leiding van Charles de Wolff uit gevoerd door het Bachkoor Holland. Medewerkenden: Marianne Koop man sopraan, Hilke Helling alt, Hein Meens - tenor (evangelist), Hans Bartels - tenor (aria's), Max van Egmond bas (Christuspartij) en Hermann Chr. Polster - bas (aria's). Orgel: Hars Broekman, begeleiding: LEIDEN - De Johannes Passion van Bach dateert uit 1723. Oor spronkelijk diende als openings koor 'O Mensch bewein 'dein' Sünde gross', dat in 1727 vervan gen werd door het onvergelijke lijke 'Herr, unser Herrscher'. Het eerstgenoemde koraal kreeg toen zijn definitieve plaats als slotkoor van het eerste deel van de Matthaus Passion. Aan de tweede versie van zijn Johannes Passion (1727) heeft Bach nog enkele aria's toegevoegd én het slotkoraal 'Ach Herr, lass dein lieb' Engelein. In deze vorm werd het orato rium zaterdag o.l.v. Charles de Wolff op sublieme wijze uitge voerd. Zijn tekst- en muziekin- terpretatie heeft De Wolff met het klimmen der jaren drastisch veranderd, mijns inziens zeer ten goede. Hoewel de gestelde tempi voor koor en orkest redelijk hoog lagen, werd nergens de inhoud van de passie geweld aangedaan, noch het karakter van de muziek aangetast. De aria 'Ich folge Dir gleichfalls mit freudigen Schrit- ten' werd door de sopraan Ma rianne Koopman zelfs bepaald langzaam gezongen, zij werd daar ingetogen begeleid door de fluitist, die een 45 jaar oude hou ten Wunderlich bespeelde. In drukwekkend was het openings koor, waarin de wat vibrerende alten opvielen, niet onaange naam ons te horen, al kan men generaliserend bezwaar hebben tegen stern-vibratie in oratoria. Ook kwam de melodie van de bassen, met name in de herha ling van het 'Herr unser Herr scher' bijzonder en indringend over. De alt Hilke Helling werd in de aria 'Von den Stricken meiner Sünden' fijnzinnig begeleid door twee hobo's en een fagot, waarin als eerste hoboist Jan Kouwen- hoven van het Concertgebouw orkest excelleerde. Hillings stem was voor de grote ruimte van de Pieterskerk misschien ontoerei kend, desniettegenstaande zong zij voor een groot deel van de luisteraars met een prachtige, warme stem. Met name 'Es ist vollbracht' werd een getuigenis vol zeggenskracht. Wat de tenor Hans Bartels bezielde, is mij niet duidelijk geworden, maar ken merkend voor zijn vertolking was de bijna fanatieke inzet: van zijn kleinste passus 'Solltest Du dem Hohenpriester also antwor- ten', tot zijn omvangrijkste aria 'Erwage' (die vaak al door zijn lengte aan spanning verliest) bleef dat getourmenteerde zin gen maatgevend voor zijn inter pretatie. Bijna letterlijk adembe nemend sneed het 'Bist du nicht seiner Jüngern einer' van koor en strijkers door de kerkruimte. Zó verholen bijtend gezongen én gestreken dat men meer begrip kon krijgen voor Petrus' ontken ning. Van de koralen, die stuk voor stuk wonderschoon werden ge zongen, kregen 'Petrus, der nicht denkt zurück' en 'Durch Dein Gefangnis, Gottes Sohn' een bij zonder gewetensvolle benade ring. De bas Hermann Polster kwam pas in de aria 'Eilt, ihr an- gefocht'nen Seelen' goed tot zijn recht en men kon van zijn rustige en beheerste stemgeluid ten vol le genieten. Max van Egmond gaf op de meest ingetogen wijze aan de Christus-partij gestalte. De rode draad door de hele passie werd gelegd door Hein Meens als evangelist, die sugges tief en krachtig zonder on waarachtig pathos het verhaal van Christus' kruisgang deed meebeleven. Zijn strofe over de geseling van Jezus werd als met zweepslagen onderstreept door de cellist, die ook later uitblonk bij 'Mein teurer Heiland'. Het voor het koor zangtechnisch moeilijke 'Lasset uns den nicht zerteilen' klonk wat té zacht en lichtvaardig in de oren, waardoor de grip op de luisteraar verslap te. Samenvattend werd o.l.v. Charles de Wolff een onwrikbare eenheid van koor, solisten en or kest bereikt, culminerend in "Ich will Dich preisen ee- wiglich". LIDY VAN DER SPEK Voorjaarsconcert door het Leids Ka merorkest Bellitoni o.l.v. Jules van Hessen. Solist Roeland Duijne, cello, met werken van W.A. Mozart, P.l. Tsjaikowski, E. Elgar en Z. Kodaly. Gehoord op zondag 31 maart in de Lokhorstkerk in Leiden. LEIDEN - Spiritueel en van een zeer hoog artistiek gehalte luidde het Leids Kamerorkest Bellitoni met medewerking van de jonge cellist Roeland Duijne het voor jaar in met een kleurrijk pro gramma. Ondanks het feit dat Bellitoni wel eens een klein technisch steekje laat vallen raakt men snel onder de indruk van de bevlo genheid van dirigent en musici, de expressiviteit en de grote mu zikaliteit. Zoals in de frisse en dynamische vertolking tot uit drukking kwam van 'Die Entfüh- rung aus dem Serail' voor blazers en contrabas van W.A. Mozart. Een aangename verrassing tij dens dit concert was wel het op treden van de 23-jarige cellist Roeland Duijne. Sinds het optre den van deze jonge cellist in het televisieprogramma 'Jonge men sen op weg naar het concertpo dium' lijkt zijn muzikale carrière als een komeet te stijgen. Hoewel nog studerende aan het Parijse Conservatoire Nationale Supé rieur, zijn solo-optredens in heel Europa en Amerika al aan de c de van de dag. Dat is niet zo v< wonderlijk gezien de gelukkige combinatie van intelligentie gevoel waarmee Roeland Duijne zijn originele Guiseppe Sgarbi uit 1853 bespeelt. Zoals in prachtige sensitieve en doorzich tige uitwerking van de 'Variaties over een Rococothema voor cello en orkest' van P.l. Tsjaikowski. Heel lyrisch en integer gestreken met de warme toon van een len tezon. Zó veelbelovend, dat het me niets zou verbazen als we er later onze kleinkinderen nog over vertellen. Prachtig vast en met een fraaie dynamiek gestre ken klonk daarna de Serenade voor Strijkorkest van E. Elgar. Terwijl de met rake lijnen en in boeiende felle kleuren geschet ste Dansen uit Galanta van Z. Kodaly het heerlijke sluitstuk vormde van een rijke middag aan muziekgenot. Dit concert wordt nog eens herhaald op woensdag 3 april in Diligentia in Den Haag. ANNEKE VAN VLIET Concert door het kwintet van pia nist Niko Langenhuijsen met Toon de Gouw en Bert Joris trompet, Ernst Glerum (bas) en Joop van Er ven (drums). Gehoord op zaterdag 30 maart in het restaurant van het LAK-theater. Directe VPRO radio- uitzending op 4 april. LEIDEN - Het opvallende van de jazzmuziek van Niko Langen- huijsen is het gebruik van twee trompettisten en het aandeel daarin van Niko, die bekend is als bassist en componist van het Vaalbleek-octet en niet als pia nist. Het gebruik van twee trom petten stelt eisen aan de compo sities, door het ontbreken van de lagere tonen van een saxofoon. Dit wordt dan deels opgelost door te laten beginnen met onbe- gèleide trompetsoli of het ge bruik van de bas als introductie. Als pianist is Langehuijsen zeer verdienstelijk al hanteert hij een allegaartje van pianojazzstij- len, als die van Bill Evans of de vroegere McCoy Tyner. Hij weet hierdoor toch naarmate het con cert vordert de aandacht goed vast te houden door een intensief jazzpianospel. Een compliment moet gegeven worden aan de jonge bassist Ernst Glerum, die veel boeiend werk verricht en vooral zijn laatste solo mocht er wezen. Slagwerker Joop van Er ven is ook duidelijk aanwezig met felle slagen al speelt hij wat al te veel door de soli van de ba- sist De 25-jarige trompettist Toon de Gouw is helemaa in zijn ele ment bij het vertolken van bal lads. Hij heeft een sonore klank, een sterk lyrische kwaliteit en het vermogen zijn soli mooi op te bouwen, zij het af en toe met een kleine hapering. De Gouw komt uit het Tilburgse workshopor kest, een initiatief van Langen huijsen. De drie jaar oudere trompettist uit België Bert Joris beschikt over een fraaie toonvor- ming in het middenregister en is technisch de meerdere, hoewel Toon de Gouw spectaculairder speelt. Joris, die ook bügel speelt was al gast bij veel bekende Eu ropese radiojazzorkesten. De trompettisten spelen in de stijl van de vroegere Miles Davis, met meer techniek en gebruiken lange lijnen met een omfloerst geluid, zoals de jong overleden Amerikaanse trompettist Book- ker Little. Wat dat betreft zijn er weinig stilistische verschillen en verder staat een direct herken baar of persoonlijk geluid, dat in de jazz zo belangrijk is, wat op de achtergrond. De eerste set met de boeiendste muziek wordt be sloten met een blues van de pia nist, waarin deze sterke accenten geeft, zoals die van de eigenzin nige pianist Thelonious Monk. Na de pauze wordt de intensi teit iets minder. In een nogal standaard gearrangeerde num mer als Along came Betty, een hit van de Jazz Messengers uit de jaren vijftig brengt Toon de Gouw een goede sfeer op gestop te trompet. Het laatste nummer van dit als klassiek te kenmer ken concert brengt Bert Joris, ondersteund door bassist Gle rum en een zware linkerhand van de pianist een bevlogen en intense solo. WILLEM WINSEMIUS Op expositie en in boek LAREN (GPD) - ,Drie ge neraties Krabbé'. Zo heet de tentoonstelling met werk van respectievelijk grootva der Henrik Maarten Krab bé, vader Maarten Krabbé en zoon Jeroen Krabbé, die zaterdag in het Singer-mu- seum in Laren (N-H) werd geopend. Tegelijkertijd werd het gelijknamige boek, waarin de diverse werken van de familie Krabbé zijn opgenomen, ge presenteerd. Het is voor het eerst dat Jeroen Krabbé, die grote bekendheid ge niet als acteur, zich presenteert als schilder. Hij hanteert het penseel al zo'n tien jaar, volgde opleidin gen aan de Rietveldacademie en aan de Rijksacademie van Beel dende Kunsten in Amsterdam, maar trad nooit naar buiten met zijn werk, dat landschappen, stille vens, interieuren en portretten om vat. Jeroen Krabbé heeft de aanleg voor de schilderkunst niet van een vreemde. „Ik had het penseel nog eerder in de hand dan bij wijze van spreken vork en mes. Ik heb ge leerd, gekeken en uiteindelijk ge durfd", aldus de 40-jarige acteur zaterdag. Vader Maarten Krabbé (76), ook aanwezig in de Singer-zaal, is een geboren Laarder. Hij studeerde aan de Rijksacademie in Amster dam en schildert uiteenlopende onderwerpen als landschap, stads gezicht, stilleven, portret en figuur. Van grootvader Hendrik Maar ten Krabbé, die zijn opleiding ge- Acteur-schilder Jeroen Krabbé geflankeerd door zijn vader Maarten, zijn v noot aan de Rijksacademie en de Quelliniusschool, hangen 53 werken op de expositie. Hij leefde van 1868 tot 1931 en genoot grote bekendheid als portretschilder. Geboren in Londen vertrok hij voor geruime tijd naar de Verenig de Staten om zich, na een docent schap aan de kunstnijverheids chool in Haarlem, te vestigen in Het Gooi. De bijeenkomst van zaterdag in het Singer-museum werd door een kleine tweehonderd genodigden bijgewoond. Janwillem Schrofer, directeur van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amster dam kreeg uit handen van Jeroen wouw Herma e Krabbé het eerste exemplaar van het boek ,Drie generaties Krabbé', dat met teksten van Bibeb en Frans Keijsper een goed beeld geeft van de drie kunstenaars en hun tentoonstelling. De tentoonstelling is tot en met 28 april in het Singer Museum te zien. Volgende week verwacht men de 300.000ste bezoeker. De tentoonstel ling duurt tot en met 14 april. (foto's ANP) grande parade' en het Stedelijk Museum in Amsterdam is de be langstelling nog steeds overweldi gend (foto onder). Stormloop op Amadeiis-film en Grande parade AMSTERDAM/LEIDEN - De met acht Oscars bekroonde film 'Ama- deus' trekt nog steeds volle zalen. De veel geprezen Mozart-film wordt in 35 bioscopen in Neder land vertoond, zoals bijvoorbeeld al vele maanden achtereen in het Leidse Lido-theater. i zich soms lange rijen voor de loketten, ook in de Amster damse Mamixstraat, waar deze fo to in het afgelopen weekeinde werd gemaakt (foto boven). Ook voor de tentoonstelling 'La

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23