'Bij gebrek aan bewijs' toont twee slachtoffers Concertagenda Paola Tuin zingt Brecht Theater ook overdag KUNST PAGINA 19 LEIDEN - De organist Charles de Wolff zal op donderdagavond inte graal de Grote Orgelmis van J.S. Bach ten gehore brengen in de Leidse Pieterskerk. Een bijzonder heid is dat de koralen voorafgaan de aan de orgelwerken niet door een koor maar door het Ned. Kope rensemble worden vertolkt. Char les de Wolff is niet alleen als orga nist zeer bekend maar ook als diri gent van het Bachkoor Holland. Toegangskaarten zijn op de avond van het concert aan de kerk ver krijgbaar. Het Kamerkoor en het strijker sensemble van het Leids Studen tenkoor en -orkest verzorgt vrij dagavond een concert in De Waag. Op het programma staan het Alle gro voor vier strijkkwartetten van Joh. van Bree, drie motetten van Palestrina, een aantal Italiaanse madrigalen en twee koorliederen van Kodaly. (Het Leids Studenten muziekgezelschap 'Sempre Cres cendo' geeft zoals reeds eerder aan gekondigd morgenavond een uit voering in De Waag met werken van o.a. Josquin des Pres, Handel en Elgar). Het Amsterdams Philharmo- nisch Orkest geeft vrijdagavond een concert in de Leidse Stadsge hoorzaal in het kader van de Mees- terserie van K&O. Solist is de pia nist Rian de Waal, die het eerste pianoconcert van Liszt zal uitvoe ren. Verder staan de Maroszeker dansen van Kodóly en de achtste symfofiie van Dvorak op het pro gramma. Rian de Waal werd zeven de op het Concours Reine Elisa beth in Brussel in 1983 en verkreeg daardoor opeens grote bekend heid. Het Mendelssohn-trio treedt zon dagmiddag in het Groene Kerkje in Oegstgeest op. Het programma vermeldt composities van Hum mel, Rachmaninoff en Ravel. Het trio bestaat uit de violist Lex Korff de Gidts, de pianist Alwin Bar en de cellist Elias Arizcuren. Achterberg verbeeld LEIDEN - Bij Stichting Burcht wordt vanaf woensdag een eerbe toon gebracht aan de dichter Gerrit Achterberg, die tachtig jaar gele den werd geboren. De tentoonstel ling 'Achterberg verbeeld' wordt dan om 20.00 uur geopend door Anton Korteweg, hoofdconserva tor van het Letterkundig Museum in Den Haag. Vanaf 21.00 uur gaan de Achterberg-kenners Andries Middeldorp en Redbad Fokkema met elkaar in discussie over hun idool. Fokkema is de schrijver van 'Varianten bij Achterberg', van Middeldorp verschijnt in augustus 'De wereld van Gerrit Achterberg'. De tentoonstelling kan tot het eind van de maand worden beke ken. SCHRIJVER OVERLEDEN - De Friese schrijver Abe Brouwer is gisteren in een bejaardenhuis in Franeker op 83-jarige leeftijd overleden. Brouwer schreef steeds in het Fries, maar sommige van zijn boeken werden onder meer ook in het Nederlands, Engels en Noors vertaald. LEIDEN - Johnny van Doorn komt vanavond niet in Scarabee. In zijn plaats treedt op de multimedia-per former Koos Dalstra, wiens eerste bundel vorige week is uitgekomen. Zijn optreden begint om tien uur en wordt zondagavond op Veronica-ra dio uitgezonden. Na het optreden van Koos Dalstra zal het trio Chris Koene van zich doen horen. 'In den finsteren Zeiten, wird da noch gesungen werden? Ja! Da wird gesungen werden von den finsteren Zeiten'. Bertolt Brecht (In sombere tijden, zal er dan nog gezongen worden? Ja! Dan zal er getongen worden over sombere tijden.) LEIDEN - Na de 'Brecht-moe- heid' in de jaren zeventig is de belangstelling voor deze belang rijke en omstreden Duitse schrij ver, die leefde van 1898 tot 1956, weer levendig. Echter de bena dering van zijn werk heeft veran deringen ondergaan. Brecht is min of meer klassiek geworden en dat opent mogelijkheden tot verschillende interpretaties. Dit zou Brecht overigens plezier hebben gedaan, want hij was wars van elk dogma en dus ook van een eenzijdige opvatting van een tekst, een kunstwerk. Jarenlang was de versie die Lotte Lenya en Ernst Busch ga ven van de liederen die Kurt Weill maakte op teksten van Brecht de enig mogelijke: meer deklamerend dan zingend, met beperkte stemomvang (vooral Lotte Lenya), rauw expressief. Verrassend was dan ook de plaatopname die de Griekse ope razangeres Teresa Stratas maak te van - over het algemeen - min der bekende Weill/Brecht liede ren. Schitterend zingend, breed en lyrisch, liet zij horen dat de teksten eveneens indringend kunnen zijn wanneer zy 'mooi' gezongen worden. Kortom de weg is vrij tot eigen interpretatie en het in Leiden wonende duo Paola Tuin en Ton Stauttener heeft in de vier jaar dat zij samenwerken en veel Brechtteksten het podium heb ben laten passeren, een eigen stijl gevonden, waarmee zij lang zaam maar zeker bekendheid verwerven. Het programma waarmee zij a.s. woensdagavond in de Kapelzaal van K&O zullen optreden heet 'Bei der Laterne' en bestaat niet alleen uit liederen van Weill/Brecht, maar bevat ook o.a. liederen die gezongen zijn door Edith Piaff en Zarah Lean- der en een gesproken monoloog 'Over de verdraaidheid van de burgerlijkheid en het rechtsbe grip', een tekst van Ergon Kirsch. Een programma vol contrasten dus. Paola Tuin vindt die tegen stellingen juist heel functioneel: "De jaren dertig: dat was een bij zonder tegenstrijdige tijd en er gebeurde ontzettend veel. Ik vind dat er veel paralellen zijn met onze tijd: nu komen onbe nulligheid en hypocrisie ook voor en het is goed om dat aan te pakken in een programma waar in amusement en maatschappij kritiek in evenwicht zijn met el kaar. Wij kiezen ervoor om het show-element niet te schuwen; er moet iets te zien zijn. "Met be wegingen van handen en hoofd worden de woorden onder streept - de theaterachtergrond van Paola Tuin komt om de hoek kijken. Jarenlang trad zij op in "Tijdens het zingen laat je zo veel mogelijk de emoties die in de muziek en de tekst aanwezig zijn doorklinken. Met je hou ding, mimiek en gebaren kun je deze benadrukken ofwel relati veren. Dat is voortdurend een keuze. De reakties van het pu bliek zijn daarbij erg belangrijk. Toen ik net solistisch optrad werkten deze reacties vaak aflei dend en verwarrend, omdat de confrontatie met het publiek veel direkter is wanneer je in je eentje optreedt dan met een groep. Maar nu zijn ze stimule rend en inspirerend. Daardoor wordt elk optreden anders, een nieuw avontuur. Overigens is het niet ons streven de maatschappij te veranderen - het is al heel wat als wij de mensen een beetje aan het denken zetten, en dat kan ook door de mooie muziek mooi te brengen, zowel voor het oor, door lyrisch te zingen, als voor het oog, door het theatrale aspect (kleding, beweging) niet uit de weg te gaan". In muzikaal opzicht onder vindt Paola Tuin veel steun van de zangeres Thea Ekker-van der Pas, en vooral van haar pianist Ton Stauttener. Samen zoeken zij muziek die voor de extreem lage stem van Paola Tuin en haar expressieve persoonlijkheid ge schikt zijn. Enthousiast vertellen zij over hun nieuwe programma dat begin mei in theater Pepijn, Den Haag, ten doop gehouden zal worden, met o.a. werken van Theodorakis (de bekende Mau- thausen-cyclus), in het Grieks gezongen, en Gershwin. Er zqn dus nog mogelijkheden te over voor dit duo, want zoals Brecht zegt: er zal altijd gezongen wor den, ook in sombere tijden. ELLEN LOOYESTIJN Culturele Raad Zuid-Holland: DEN HAAG/LEIDEN Muziek en theater overdag. Voor een dergelijk experiment heeft de Culturele Raad Zuid-Holland dezer dagen een plan ingediend bij de minister van WVC, het provinciaal bestuur van Zuid-Holland en bij zeven gemeentebesturen in Zuid-Holland, waaronder die van Rotterdam, Den Haag. en Leiden. Uiteenlopende overwegingen liggen aan het project ten grondslag. De Cul turele Raad meent dat schouwburgen en culturele centra wellicht meer reke ning kunnen houden met een groot publiek dat overdag tijd en gelegenheid heeft. Ten derde zou er overdag een publiek naar de zalen zijn te trekken dat 's avonds geen gelegenheid heeft of die gelegenheid niet neemt. De Culturele Raad hoopt op een zodanige medewerking van de overheden dat het experiment in het seizoen 1985-1986 kan beginnen. AMSTERDAM - Een schilderij van Karei Appel uit de nalatenschap van oud-museumdirecteur Willem Sandberg heeft gistermiddag bij Sotheby's in Amsterdam een bedrag van 172.000 opgeleverd. Een in Venezuela wonende Nederlander had dat bedrag er voor over. <f„to anp> Cabaret Dubbel en Dwars: in schouwburg. pakt: de eerste kruisraket in Ne derland, het eerste pausbezoek aan Nederland, de politiek van Nederland en de mode van het demonstreren in Nederland. Mu zikaal begeleid door Arie v.d. Wulp en Joop van Dijk brengt Dubbel en Dwars volgens eigen zeggen 'authentiek, maatschap pijkritisch cabaret'. Jazz-& tapdance, een educatief programma gericht op jongeren van 8 tot 16 jaar. Aldus wordt de voorstelling zondagmiddag door Theater Dance Workshop in de Leidse Schouwburg aangekon digd. Het programma bevat o.m. de geschiedenis en de techniek van jazz- en tapdans. Aan elke demonstratie gaat een korte uit leg vooraf. Trouwens het gehele programma zal door een presen tator worden toegelicht. De voor stelling, die speciaal voor de jeugd is bedoeld, begint om 14 'Spin Marty's Beef Squad' is de nieuwste produktie van de technische theatergroep 'Per- spekt' uit Haarlem. Deze als 'car toontheater' omschreven voorstel ling wordt gespeeld door Michal Helmerhorst en Mark Kingsford en staat morgenavond in de LAK-kelder. In dit stuk, waarin de comedylijn van vroeger wordt voortgezet, wordt gebruik ge maakt van een agressief geluids decor en van mechanische requi- sieten. Het gaat in deze van gags en mime-acts doortrokken voor stelling om mensen die hun tijd doden aan electronische biljarts, in de gokhal of thuis met een vi deospelletje. Zij zijn het die in dit 'visuele drdma' onder vuur wor den gekomen. Dansproduktie komt op don derdag- en vrijdagavond met een uit drie onderdelen bestaand programma naar het LAK-thea- ter. 'I Etcetera' is een solo die cho reograaf Ton Lutgerink maakte voor Beppie Blankert op basis van een literaire tekst van Susan Sontag. 'San', al in 1978 door choreografe Bianca van Dillen zelf gedanst, is nu opnieuw inge studeerd door Annemarie Blom, die haar eigen persoonlijkheid er in heeft gebracht. 'En suite' ten slotte is een choreografie van Beppie.Blankert, waarin de dan seressen (Annemarie Blom en Bianca van Dillen) volgens de programmatoelichting een 'ge heel eigen bewegingsautentici- teit' hebben. Op een geluidscolla ge door Harry de Wit met o.a. de stemmen van de danseressen zelf dansen ze eerst ieder hun eigen dans om aan het slot in een duet samen te komen. 'Spring Collection' van Foltz Co, men kan er zaterdagavond voor terecht in het LAK-theater. Bob Foltz is een van de jonge cho reografen die de laatste tijd. voor, naar het schijnt, interessante nieuwe dansvoorstellingen zor gen. Het programma vermeldt drie nieuwe choreografieën. 'The Ballet' is een licht dansstuk op klassieke muziek, met veel wisse- Beppie Blankert in 'I, Etcetera'. lingen van partner, plaats en ruimte. 'Silence on the floor, plea se!' is heel anders dan wat men van Foltz Co gewend is te zien: in zeer laag tempo wordt op de vloer een minimale hoeveelheid bewegingen uitgevoerd. '22nd and 10th' is voortgekomen uit een samenwerking tussen Bob Foltz en componist Alan Evans. Het verhaal speelt zich af in een 24- uurs snackbar. 'Tyl Uilenspiegel' hoopt op zondagmiddag de kinderen te vermaken in het LAK-theater. Een spel met levensgrote hand poppen voor iedereen vanaf acht jaar, uitgevoerd door Lucas Goudzwaard. Hoofdpersoon is uiteraard de schelm Tyl Uilen spiegel, maar het stuk geeft ook een beeld van de tijd waarin Tyl leefde (Tachtigjarige Oorlog) en van een andere hoofdpersoon in deze tijd, te weten Philips II. 'Le Roi Fanny' is een recent werk van Daniel Boulanger. De Groupe d'Expression Scénique et Theatrale, een Franstalig ama- teurtoneelgêzelschap, dat jaar lijks een toneelstuk opvoert in de omgeving van Den Haag en Lei den, heeft haar keuze ditmaal op Boulangers werk laten vallen. Het betreft een modern sprookje, dat dartelheid en dichtvorm ver mengd. Ten tonele wordt gevoerd koning Fanny VIII, bijgenaamd 'De Eigenaardige'. Op een cru ciaal tijdstip uit zijn regeerpe riode: de koning, mengeling van Ubu en Blauwbaard, verneemt dat hij geen opvolging zal heb ben. Zijn hovelingen en naasten worden daarvan op de hoogte ge steld en beramen een samenzwe ring, waarbij de wanorde der ze den met politieke onrust wordt vermeerderd. Er zijn voorstellin gen op vrijdag- en zaterdag avond in de aula van het Rijn lands Lyceum in Oegstgeest. 'Kooien' is de titel van een pro gramma, waarmee de solotoneel speler Tob de Bordes zaterdag avond naar het K&O-gebouw aan de Sluisweg in Katwijk komt. In het deel voor de pauze gaat het om een kooi, waarin een Bretonse boer zit opesloten. Als speelbal van de willekeur van het lot zit hij, ter dood veroordeeld, maar onschuldig en toch niet in staat zijn onschuld te bewijzen, opstandig jegens God, die zuk on recht maar toelaat, machteloos te wachten, totdat er dingen gebeu ren, die alles zullen kunnen ver anderen, die hoop en uitzicht ge ven op een nieuwe toekomst. Na de pauze volgen meer lichtvoeti ge en humoristische teksten van o.a. Godfried Bomans en Man fred Kyber, waarin op speelse manier steeds het thema kooien centraal staat. De voorstelling wordt aangekondigd als een 'in tieme toneelavond'. 'De Leidse Meid' paradeert nog steeds gedurende de weekein den in Imperiums eigen Micro theater. Dit op Heijermans geen- te stuk is er ook de komende vrij dag- en zaterdagavond te zien. LEIDEN - Toen 'Bij gebrek aan bewijs' van William Mastrosimo- ne in november van het vorig jaar in première ging, had het stuk al de nodige voorpubliciteit gehad. De belangstelling voor een proefvoorstelling in het Win- schoter Cultureel Centrum viel aanvankelijk tegen. Omdat de di recteur van genoemd centrum wel degelijk van de kwaliteit van het stuk overtuigd was, bedacht hij het volgende. Alleen bezoe kers, die ook na de pauze naar de voorstelling bleven kijken, zou den achteraf alsnog de entree prijs moeten betalen. Die stunt baarde opzien - naderhand bleek, dat de tweehonderd be zoekers het stuk interessant ge noeg vonden om te blijven zitten en na afloop te befalen. Inderdaad laat dit toneelstuk, dat donderdagavond in de Leid se schouwburg staat, een andere Jasperina de Jong zien. Niet de cabaretière, zangeres of musical ster, die dit jaar een kwart eeuw op de planken staat, maar een echte actrice in een Lureleipro- duktie met ernstige strekking. De door haar gespeelde vrouw woont samen met twee vriendin nen in een afgelegen boerderijtje (een functioneel decor van Jaap Binnerts). Zij wordt op een dag bedreigd door een man, die met een smoes haar woning is bin nengedrongen. Het is de indrin gende, realistisch gespeelde ope ningsscène, waarin ae man de vrouw al gauw overmeestert en Jasperina de Jong in stuk over verkrachting probeert te verkrachten. Dan op eens ziet zij haar kans schoon en met insectenspray overrompelt zij de binnendringer. Insecten- spray? - dat blijkt uit de eerste scène, waarin ze met dezelfde bus een vlieg te lijf is gegaan. Als zij de man eenmaal in de open haard heeft opgesloten, zijn de, rollen omgekeerd: hij is nu in haar macht. Is daarmee nu alles van het plot al weggegeven - neen, aller minst. In de ontstane situatie gaat het om de uitzichtloze posi tie van deze vrouw, die haar steeds meer tot een zinloze wraakneming dreigt aan te zet ten. 'Het gebrek aan bewijs' is daarvan de reden: de angst om door niemand geloofd te zullen worden. Vertaler Ivo de Wijs heeft hiermee een juiste titel meegegeven aan dit naar een Ne derlandse situatie overgeplaatste stuk. Thema van het stuk is het gevoel van machteloosheid, juist omdat 'bewjjs ontbreekt'. Het publiek heeft gezien, dat de binnendringer een poging tot verkrachting heeft gewaagd. Daarom gaat de sympathie on voorwaardelijk naar de vrouw uit. Maar als zij in haar in feite machteloze machtspositie te ver gaat en steeds verder dreigt te gaan, wordt het moeilijker. Door haar toedoen heeft de man blij vend lichamelijk letsel opgelo pen dat wordt ook getoond. De wijze, waarop dat gebeurt, vormt een zwak moment in het regie concept van Jan Keja, want het neigt naar goedkoop effectbejag. Jasperina de Jong legt in haar spel sterk de nadruk op het niet- bewuste aspect in het handelen van de vrouw; alsof zij met een pantser tegen alle emoties in een trance-achtige toestand op alles reageert. Paul Gieske geeft in drukwekkend gestalte aan deze binnendringer, die weerzinwek kende praatjes blijft houden en tussen de vrouw en haar beide vriendinnen onderling een sluw verdeel-en-heers-spelletje toe past. Deze wat minder geprofi leerde rollen van vriendinnen worden redelijk gespeeld door Marja Lieuwen en Ellis van den Brink. Tot slot krqgt het stuk dan toch nog een wending: dan is er wel 'geen bewijs' geleverd, maar het gelijk van de vrouw wordt geloofwaardiger. Op dat moment geeft zij pas toe aan haar emo ties: het slotbeeld toont twee slachtoffers. WIJNAND ZEILSTRA Jasperina de Jong en Paul Gieske in 'Bij gebrek aan bewijs'. (foto Jan Swinkels) Paola Tuin cabaretgroepjes en deed zij mee aan produkties van het LAK. Zij volgde een drama-opleiding en werkt nu als consulente dragma- tische expressie bij de schoolbe geleidingsdienst in Leiden. Fragment uit de muzikale comedie 'Song'. Redactie Pleter C. Rosier LEIDEN - Toneel, cabaret en dans, de theateragenda's uit Lei den en naaste omgeving maken er deze week melding van. 'Bij gebrek aan bewijs', een met veel publiciteit omgeven to- neelproduktie, is donderdag avond in de Leidse Schouwburg te zien. Het stuk gaat over een vrouw, die in haar woning dreigt te worden verkracht maar die haar belager later in haar macht krijgt. Een opvallend thema van een opvallend stuk met daarin een opvallende verschijning, na melijk die van Jasperina de Jong, tot nog toe meer bekend als musicalster en cabaretière. El ders op deze pagina een uitvoeri ge beschouwing over deze toneél- produktie, die in het afgelopen najaar in première ging. 'Song'. Zo luidt de titel van de muzikale komedie die vrijdag avond in de Leidse Schouwburg is te zien. Het betreft de Neder landstalige versie van Neil Si mons musical 'They're playing our song', die in 1979 op Broad way enthousiast werd ontvan gen. 'Song' is een Belgisch-Neder landse produktie, op poten gezet door Teater Arena in Gent in sa menwerking met producer Peter Weijdeveld en geadopteerd door de bekende producent René Solle- veld. De hoofdrollen worden ver tolkt door de Nederlandse actrice Carólien van den Berg en de Vlaamse acteur Robert Borre- mans. Zoals gebruikelijk bij ko medies is het verhaal van 'Song' simpel. Een succesvol componist van liedjes en filmmuziek werkt voor het eerst samen met een jon ge tekstschrijfster. Beroepsmatig zijn ze aan elkaar gewaagd, maar wat karakter betreft zijn er schijnbaar onoverbrugbare te genstellingen. De wat cynische coinponist ontdooit tenslotte toch voor haar charmes, waarop een stormachtige romance volgt. Het stuk ontleent zijn kracht niet al leen aan de pittige tekst van taal virtuoos Neil Simon, maart ook aan de talrijke liedjes, die er in voorkomen. Er is voor deze muzi kale produktie een ingenieus de cor ontworpen met twee draai schijven. Ook aan de aankleding is veel zorg besteed. Kortom het stuk draagt alle elementen van een publiekstrekker in zich. 'Mag ik even afrekenen?', heet het programma waarmee caba ret Dubbel en Dwars zaterdag avond de Leidse Schouwburg aandoet. Centrale figuur in Dub bel en Dwars is conferencier Jack Spijkerman, die allerlei voor de hand liggende onderwerpen aan-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19