Lange nacht vol poëzie Vlot ensemblewerk in Offenbachs 'La belle Hélène' Prozadebuut onderscheiden Bredero-festival enorm succes Molières 'De Ingebeelde Zieke' niet als een vrijblijvend blijspel Concert van de Herbie White Band: gezellig musiceren Valter Despalj indrukwekkend cello-recital MAANDAG 18 MAART 1985 RADIO-TV-KUNST UTRECHT (GPD) - Het was al een flink eind na twaalven, en de vijfde Nacht van de Poëzie was dus ook werkelijk „nacht" geworden toen op het po dium van het muziekcen trum Vredenburg in Utrecht een symbolisch ta fereel viel te zien. The Flying Pickets, de meest opvallende en suc cesvolle entr'act van de nacht, zetten hun toegift in, daartoe gedwongen door een stormachtig applaus, gefluit en gebrul: „We want more". Een beetje verloren aan de zijkant was dichter Hans Verhagen inmiddels al klaar gaan zitten, voorlo pig nog even buiten de spot lights. door Inge van den Blink Een groter contrast was nauwelijks denkbaar: de zes in schreeuwerige kleuren geklede Britse zangers die zojuist een formidabele vocale prestatie hadden geleverd met hun a cappella gezongen popklassie- kers (waaronder een prachtige ver sie van 'Summertime') en, terzijde, de in een kwetsbaar gestreept t- shirtje gehulde dichter met be schaafde grijze lokken. Exposities Leiden LAK-galerie - tentoonstelling Bragdon en Isik, tot eind maart Galerie De Oude Rijn - Stille Mare, Fer Hakkaart, pastels, tekeningen, et sen en houtsneden, tot 11/4; dag van 11-18 uur, do tot 21 uur. De Lakenhal - schilderyen uit eigen bezit, rond het thema 'Leven in Lei- n de 17e eeuw*. Warmond Galerie de Pomp - Dorpsstraat, Hans Buining met kleuretsen, Piet Won- dergem met aardewerk, t/m 21/3; The- Groen, 'n 27 tal exposanten, t/m 31/5; woe 10-12 uur. do, za, zo 14-16 di 19-21 uur. Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, Popco Bakkers, schilderyen, Albert Labordus, aquarellen, tot 22/3; woe, n zo van 14-16 uur, za van 11-16 Leiderdorp Leythenrode - Ries Kleijnen, kleuret sen/kleuretsen met zeefdruk, dag 10-20 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - tentoonstelling Tiny van der Sar en Marianne Koster-Har- temink, t/m 22/3; ma, di, vr van 14-17 en 19-21 uur, do van 10-12 uur. Wassenaar Huize Willibrord - Paul Lamers, houtsculptures; Béla Madai, schilde ryen, tot 30/3; dag van 14-22 uur. Galerie Henk de Greef - Schoolstraat 27, Mado Schoolmeesters, schilderij en en Jeannet Veltman-Gaastra, kera mische vormen, t/m 11/4, Zoeterwoude Art Gallery JVC - Piet Middelhoek, aquarellen, t/m 2/4; ma t/m vr van 9-16 Eerlijk is vals: van de ruige Brit ten ging op dat moment meer poë tische zeggingskracht uit dan van de meeste dichters. Hoewel er deze keer minder matige poëzie werd voorgedragen dan in 1984, was er op dat moment toch al heel wat ta melijk steriele studeerkamerpoë- zie van met zichzelf tobbende jon gemannen te horen geweest. Mis schien zijn er op het moment iets te veel dichters die communicatiewe tenschappen of iets aanverwants hebben gestudeerd, misschien ook dat de hedendaagse Nederlandse en Vlaamse poëzie nog iets kan le ren van de meer aardse en directe podiumkunsten, zoals bijvoor beeld de popmuziek en Freek de Jonge. Om nog even op de kleurrijke en tr'act door te gaan: veel indruk maakt de zangeres Brigitte Kaan dorp, niet alleen door haar buiten gewoon knappe vocale toeren, maar door haar hele naadloos in el kaar passende en geestige optre den, dat helaas niet valt na te ver tellen. Vermeld moet wel worden haar fraaie smartlap over een verlo ren vakantieliefde uit Benidorm: „Daar kwam ik een jongen tegen, en liefde, een Spanjaard waar schijnlijk". Ze zong er hartroerend over. Heel prachtig was natuurlijk ook weer de donkere stem van Joost Prinsen, die o.m. zong over een zich miskend voelende boef en over poep op het voetbalveld en de kleverige problemen die dat met zich meebrengt. Verder moet zeker genoemd worden het monumentale slag werk van de drie leden van het Cer- cle Ensemble, dat de avond open de en later nog eens terugkwam. Ze hadden drie gewoon grote, en één inmens grote Japanse trommel meegenomen. Een suikerzoet intermezzo kwam van de Kilima Hawaians tussen Ischa Meyer die, gekleed als een soort wonderlijke Tiroler dwerg in korte broek en kniekou sen, Duitse en Duitsachtige tek sten liet horen, en Cees Buddingh'. De laatste oogstte een hartelijk applaus met nieuwe gorgelrijmen. Voor mensen die ook al naar de kindermiddag waren geweest gro tendeels herhaling, en verder meer leuk dan opmerkelijk. Er was ook poëzie van Leidenaar Anton Korteweg. In een kort ge dicht gaf hij een wrange schilde ring van zogeheten „gezinsgeluk". Indrukwekkend was 'Tussen de rails', over een vrouw die zich voor de trein geworpen had. Dit gedicht heeft de vorm van een multiple choice-tekst waardoor het niet al leen precies genoeg afstand schept, maar bovendien op een veel zinvoller manier over zichzelf gaat dan de intellectualistische Re- visor-poëzie waarvan we zaterdag ook enkele staaltjes te horen kre gen. De verzen van Korteweg, laco niek en efficiënt, lijken eenvoudig. Dat is een grotere verdienste dan ingewikkeld zijn en lijken. Het gedicht is helaas niet opge nomen in de speciale bundel met van iedere optredende dichter een produkt, die ook deze keer weer te koop was, en voor een tientje grif van de hand ging. Een regelrechte verrassing was Mischa de Vreede, die heel lang niet op poëzie-podia te zien is ge weest. Daar hebben we, zoals nu bleek, iets aan gemist. Zij toonde hoe de combinatie van de woorden en de stem van een dichter soms een bijna magisch effect kan be werkstelligen. Je kon een speld ho ren vallen tijdens haar voordracht, die toch op een ver in de nacht gevorderd uur gehouden werd. Lizzy Sara May deed het met haar sociaal bewogen gedichten eerder op de avond eveneens heel goed. Zij werd door presentator Ed Leeflang galant het podium op- en afgeholpen. Dat is altijd nog leuker om te zien dan de 'postmoderne' Bart Chabot. Als je hem een keer hoort is het leuk, de tweede of derde keer wordt het afgezaagd: het manco van de meeste performing poets. De in driedelig kostuum geklede classicus Guépin presenteerde heel andere koekjes. Zijn vertalin gen van oud-Griekse epigrammen, Latijnse renaissance-verzen en Rimbaud en Appollinaire gingen echter om vier 's nachts het ene oor in, het andere weer uit. De harde kern van poëzieminnaars die toen nog over was, klapte voor herken ning bij Rimbauds versregel „De ochtend is verlamming". Tegen die tijd stonden er dan ook voorname lijk nog lege bierflesjes overeind: de meeste luisteraars lagen al uit- gevloerd. AMSTERDAM (GPD) - Het Bre dero-festival in Amsterdam heeft het afgelopen weekeinde meer dan 150.000 bezoekers getrokken. De grachten rond het Amsterdam se stadhuis bleven na de laatste massa-scène (een dramatische ze ventiende eeuwse terechtstelling met 600 amateurspelers) verlaten achter onder een dikke laag stro. Het festival is met steun van de gemeente Amsterdam, de provin cie Noord-Holland, het ministerie van WVC en sponsors georgani seerd in dezelfde buurt waar 400 jaar geleden de dichter en toneel schrijver Bredero werd geboren. Festival-producent Peter Floor, die met 16 regisseurs en ruim hon derd Belgische medewerkers heeft samengewerkt, is heel ge lukkig met het resultaat. Hij zegt: „Het oude centrum van Amster dam vormt het mooiste decor dat je kunt wensen. De spelers die fragmenten van Bredero's tone stukken speelden, hebben zo thousiast gereageerd op het bliek, dat wij ze af en toe moest afremmen". Volgens de politie heeft het B dero-festival nauwelijks keersproblemen opgeleverd. I aantal Amsterdammers is v willig in het ijskoude gracht water gesprongen. Maar zij w den verkleumd onmiddellijk het droge getrokken. AMSTERDAM - Hermine de Graaf is in het afgelopen weekein de in de Nieuwe Kerk in Amster dam onderscheiden met de Geert- jan-Lubberhuizenprijs voor lite raire prozadebuten. Naast een oorkonde ontving zij voor haar verhalenbundel 'Een kaart, niet het gebied' een bedrag vanf 10.000,-. (foto ANP) "La belle Hélène" van Jacques Of fenbach, uitgevoerd door de Ned. Operastichting m.m.v. het Promena de Orkest. Dirigent: Jan Stulen. Re gie: Lotfl Mansouri. Toneelbeeld: Thierry Bosquet. Vertaling: Joop Fransen. Gezien op 15 maart in het Circustheater. Voorstellingen in Amsterdam op 19, 20, 22, 24, 25, 27 maart en 21 april. SCHEVENINGEN - Toen het doek zich vrijdagavond rond half twaalf definitief gesloten had, werden de vertrekkende toe schouwers vergast op een onver wachte toegift. Van achter het neerzakkende brandscherm klonk namelijk plotseling en uit volle borst een 'Lang zal hij le ven', waarmee de jarige debutant Lex Goudsmit nog eens extra in de bloemetjes werd gezet. Het hoorde er niet meer bij, maar het tekende wel de sfeer van de voor stelling, die bewees dat zelfs het merkwaardigste allegaartje dat ooit door de Nederlandse Ope rastichting op de been is ge bracht, wel degelijk tot vlot en semblewerk in staat is. Aan deze voorstelling van 'La belle Hélè ne' (geen 'operette' maar een 'opéra-bouffe') werd op het to neel behalve door 'eigen' solisten immers meegewerkt door zan gers uit de wereld van de lichte muze, een speciaal samengesteld koor, een dito balletgroep en een schilderachtige figuratie met als opvallend element een groep heuse body-builders. Dat ontsporingen desondanks tot een minimum beperkt ble- k De Finse zangeres Leena Kiilunen en 'operadebutant' Lex Goudsmit ven, is zeker voor een groot deel te danken aan dirigent Jan Stu len, die niet alleen aan het Pro menade Orkest de echte Offen- bach-klank wist te ontlokken, maar die ook de teugels naar het toneel strak in handen hield en er zelfs in slaagde de Franse tem pi nauwelijks te laten lijden on der de toch altijd wat loggere Ne derlandse vertaling. De gebeur tenissen op het toneel beant woordden echter niet altijd aan zijn intenties. De aankleding van Thierry Bosquet en de speelse, elegante enscenering van Lotfi Mansouri droegen alle mogelijk heden tot een dartel Offenbach- festijn in zich, maar werden toch enigszins afgeremd door de ver taling van Joop Fransen, die niet gespeend was van humor, maar die toch iets te hoekig en te di rect overkwam. Bovendien (na deel van het werken met een bui tenlandse regisseur) duurden de dialogen soms eindeloos; in de eerste akte zouden hele verhalen geschrapt of bekort moeten wor den, terwijl in de tweede akte het blauwe potlood vooral in de gan- zenbordscène gezet zou moeten worden (maar ook in losse zin netjes, zoals die volkomen over bodige opmerking van Helena na haar Venus-hymne). Een ander nadeel van het werken met een vertaling (Ne derland is zo ongeveer het enige land ter wereld, waar Offenbach nog steeds niet in het Frans wordt uitgevoerd) is de onmoge lijkheid om een volledig capabel solistenteam aan te trekken. De Paris van Rudolf Ruivenkamp bleef vocaal ver beneden de maat en de koningen Menelaos en Agamemnon (Tom Haenen en Joep Bröcheler) kwamen eigen lijk pas in de derde akte goed op dreef. Daardoor deed zich hier de ei genaardige situatie voor, dat de 'De Ingebeelde Zieke', blijspel van Molière. Door het Publiekstheater. Regie: Fritz Marquardt. Decor/kos tuums: Henning Schalier. Muziek: Leigh Landy. Vertaling: Gerrit Kom- rij. Met o.a.: Hans Croiset, Petra La- seur, Catherine ten Bruggencate, Alexander van Heteren, Porgy Franssen, Frans Vorstman en Annet Nieuwenhuyzen. Gezien op 16 maart in de Stadsschouwburg in Amster dam. AMSTERDAM - In literaire quizzen en tijdens literatuurexa mens wordt vaak gevraagd naar" de 'echte' naam van Molière en naar de literair opvallende om standigheden rond zijn dood. Jean-Baptiste Poquelin stierf na melijk kort na afloop van de vier de uitvoering van 'De Ingebeelde Zieke', waarin hij zelf de titelrol had gespeeld. Onder gastregie van de uit de DDR afkomstige Fritz Mar quardt heeft het Publiekstheater dit biografische gegeven in de voorstelling geïntegreerd: in te genstelling tot de oorspronkelij ke versie valt de ingebeelde zie ke Argan aan het slot van het stuk dood neer. Daarbij komt nog, dat de in de epiloog uitge sproken slotwoorden er niet om liegen: "De mensen zijn zo on ontkoombaar gek, dat niet gek zijn slechts kan betekenen, gek zijn volgens een ander soort gek te". Ook dit tekstgedeelte valt on der de ingrepen, die deze bewer king kenmerken. In plaats van de tussenspelen met zang en dans (die in de meeste bewerkin gen zonder meer worden ge schrapt) heeft men hier voor nieuwe tussenscenes gekozen. Het zijn door DDR-auteur Chris- toph Hein samengestelde tekst montages uit werken van enkele Franse filosofen. Ze worden gespeeld op een spaarzaam verlicht achtertoneel, dat zichbaar wordt, als de deuren van de kale muur op het voorto neel opengaan. Daar bewegen zich in het zwarte geklede man nen en naakte vrouwen. Deze ta ferelen (met verschillende soor ten muziek, waaronder een eigen compositie van de samensteller) hebben een van de centrale han deling abstraherende functie en brengen het stuk daardoor op een hoger (filosofischer) plan. Ze bieden fraaie beelden en roepen de sfeer op van een droefgeestig niet-aards hiernamaals, hoewel de programmatoelichting van de ruïnes van een gebombardeerde theaterzaal spreekt. Dood, verderf en ruïnes: het een sluit het ander - achteraf be zien - niet uit. In deze versie van het Publiekstheater sterft name lijk het personage Argan naar analogie van Molière's dood in het theater. Wat heeft regisseur Marquardt daarmee bereikt? Dat er geen vrijblijvend blijspel wordt gespeeld met een guitige knipoog naar het hedendaagse publiek. Met zijn ingebeelde ziekten heeft Argan zijn mede mensen getirannisseerd èn is hij door anderen, onder wie de he ren doktoren, gemanipuleerd. Bij die machtsmechanismen ligt de werkelijke kwaal; die zijn niet opgelost - daarom eindigt het stuk (aanmerkelijk pessimisti scher van toonzetting) met de dood. Dat gebeurt indrukwek kend van vormgeving: Argan stort voorover, de muziek wordt door het kloppen van zijn hart bepaald en de dood wordt zicht baar op een levensgroot cardio gram. De voor dit alles gebruikte speelstijl is het best als ironische distantie te omschrijven. Zo wordt de rol van de belangrijke huishoudster niet döor een koket en grappig jong meisje gespeeld, maar door een vrouw, die zonder poespas alles doorziet en in grijpt. Annet Nieuwenhuyzen schittert in deze rol. Zowel Petra Laseur (als Argans tweede vrouw) als Porgy Franssen (als de door Argan uitgekozen schoonzoon) balanceren op de rand van het karikaturale in hun rolopvatting. Ze blijven aan vaardbaar en nemen door hun overdrijving voldoende afstand van hun typisch blijspel-perso nages. Hans Croiset speelt de ti telrol zo realistisch mogelijk, maar weet te voorkomen, dat hieruit een echte karakterrol ont staat. Niet de persoon van Argan staat namelijk centraal, maar zijn gemanipuleer en gemanipuleerd worden. WIJNAND ZEILSTRA. de Wit gehoord op zaterdag 16 maart in het restaurant bij het LAK- theater. LEIDEN - De uit 11 musici, 3 saxen, 3 trombones en 3 trompet ten bestaande Herbie White Band is te vergelijken met de meer bekende Amsterdamse groepen als de Instant Compo sers Pool van Misja Mengelberg of het Willem Beuker kollektief. Maar zaterdagavond in het door Hot House georganiseerde con cert bleek deze groep duidelijk de mindere. De nadruk ligt meer op het uitwerken van een be paald thema, terwijl die andere groepen veel meer wisselende en korte citaten uit diverse muziek soorten nemen of ze parodiëren. De groep is het beste thuis in stukken van de strijdcultuur als lied van de machtelozen en de filmmuziek van Nino Rota bij de film 8'/2. Er werd begonnen met Her- bie's tune, een herkenningsmelo die op de wijze van een ouder wetse band. Een beetje romme lig gespeeld, het ritme klopte in het begin niet helemaal met de rest van de groep en de blazers speelden niet helemaal gelijk of vals. Voor het ongelijk spelen zo als dat bij bepaalde etnische fan fare muziek of oude New Orleans het geval is een natuurlijke muzi kaliteit nodig, en die ontbrak. In de stukken voor de pauze lag de nadruk meer op compositie en vielen de individuele solo prestaties nogal tegen. Een uit zondering moet gemaakt worden voor trombonist Judith Willem- se, die na een introduktie van het blazersensemble in een begrafe nisachtig nummer een mooi op gebouwde solo speelde. Trom pettist Bouke Walstra viel nogal tegen, maar hij herstelde zich na de pauze in het nummer Roze ladders, dat hij zelf heeft ge schreven. Saxofonist Wladislaw Podsana bleek over de felste toon en een boeiende uitwerking te beschikken. Het spel van lei der Herman de Wit viel nogal te gen, misschien door het gebrek aan tegenspel. De groep is ken nelijk in eerste instantie bij el kaar voor het gezellig muziek maken of als opsiering van mani festaties dan als het brengen van kunst met een innerlijke muzika le bevlogenheid. Alleen de bas sist Vincent Holslag en drummer Andre Groen zorgden voor de swingende en jazzmomenten in het nummer Winterpeen.' Een groot deel van de leden van de groep geeft zelf een mu ziekworkshop, zoals trompettist Charlie Nanloye en sopraansaxo fonist Eva Bouman. De anderen komen voort uit een workshop. Ze zijn niet of minder bekend als individuele muzikanten, die in verschillende combinaties spe len. Waarmee de stelling wordt bevestigd dat een goede leraar nog geen goed muzikant behoeft te zijn. WILLEM WINSEMIUS voorstelling gedragen werd doe de onverwoestbare Lex Gouc smit als een vlot van de tongriei gesneden hogepriester Calchc en de Finse zangeres Leena Ki lunen als een lieftallige Helen met een charmant accent. D< voor beide rollen eigenlijk groti re stemmen vereist zijn, wore gezien de geleverde prestatie evenzeer van ondergeschikt b< lang als het feit dat de losb< Orestes hier gespeeld wordt doe een kwikzilveren Bill van Dijk i plaats van de door Offenbac voorgeschreven sopraan in joi genskleren. Al met al was d misschien nog geen première oi echt enthousiast over te rakei maar wel waren er al voldoend positieve elementen aanwezi om de hoop op een met elh voorstelling stijgend niveau 1 rechtvaardigen. PAUL KORENHO Valter Despalj (cello) en Rona Brautigam (piano). Werken vj Frescobaldi, Beethoven, Schuman Rachmaninoff en Paganini. Gehoo: op 17 maart in de Foyer van i Stadsgehoorzaal. LEIDEN - Het koffieconce van de Joegoslavische celli Valter Despalj heeft een blijve de indruk achtergelaten, en d in de meest letterlijke zin: toen de Fantasie Stücke van Sch mann de punt van zijn cello ov het gladde parket uitscho» moest in de pauze enig geree schap gemobiliseerd worden o de vloer van een klein gaatje voorzien als steunpunt voor zi instrument. Een hele gerustst ling voor degenen die voora zaten en het onheil al hadd zien aankomen, voor Despalj e klein incident dat hem overige niet merkbaar in zijn concent; tie stoorde. Belangrijker is de muzikale druk die zijn recital achterliet, deze was evenals bij zijn opt den vorig jaar mei in de Kap zaal overweldigend. De Tocc; van Frescobaldi in een zeer ge mantiseerde uitvoering riep n niet de herinnering wakker a het meesterlijke spel van toi maar naarmate het program] vorderde ontplooide hij zi meer en meer. De Zauberflc variaties van Beethoven gaver meer kansen aan de muzikale artistieke aspecten van zijn sp waarin vooral zijn zeer gesc! keerde toon, van super ontsl mig en warmbloedig tot int» en verinnerlijkt, het oor stre Een hoog-romantisch werk de Fantasie Stücke van Sc. mann is hem dan ook op het geschreven. Elke muzikale en elke noot daarin is gelat met betekenis zonder dat dit natuurlijke voortgang of spoi niteit belemmert. Geen wonder dat de uitvoer van de grote Sonate op. 19 1 Rachmaninoff na de pauze i zijn rijkdom aan in alle de voortstuwende melodieën magistrale werd, en als indr wekkende muzikale belevt door het zeer talrijke pub! werd gewaardeerd met een la durig en nadrukkelijk appl; Dit alles was niet mogelijk weest zonder de perfecte begt ding van Ronald Brautigam, ideale gelijkgestemde pari die hem opving, steunde en v nodig in een gelijkwaardige loog met hem trad. De Bravo variaties op een thema van I sini uit te voeren op één si van de hand van Paganini als compositie èn als uitvoe slechts in de schaduw staan het vooraf gaande. MIES ALBAF Leprozen-bedelaars in Amsterdam, de vele straatscènes tijdens het Bredero-festival.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11