'Ik wil dit vak zo goed mogelijk uitoefenen' Praatshows die tot lachen noden TV-rubriek K|g££1 door \:Wa Nico Scheepmaker Willem Ruis fanatieke presentator 'Sterrenshow' 'Abonnement op programmablad los van lidmaatschap omroep' Degelijk concert van Atlantic College Choir Studenten Kamerkoor met perfecte balans ZATERDAG 9 MAART 1985 RAPIO-TV-KUNST PAGINA 33 Iets is leuk, grappig, komisch, amusant of humoristisch. Het kan ook om te gieren van de lach zijn, of om je te bescheuren, of om te brullen, of in uiterste nood kan het om je te bewijzen zijn. Maar het kan ook geestig zijn, om over te glimlachen of te gnif felen, het kan een gulle lach op roepen, of een verlegen lachje, of het kan je doen schateren van de lach. We mogen ook de slappe lach niet vergeten, evenmin als de twinkeling in de ogen, het on deugende lachje en de bulderen de lach. Soms moet je je buik vasthouden van het lachen, de andere keer rol je weer over de vloer van het lachen, en weer een andere keer zit u in uw stoel te snikken van de lach. De tranen biggelen over uw wangen van het lachen! Maar je hebt ook het grijnslachje, en het gegrinnik, en het hikken van de lach. U kunt in de lach schieten, of inwendig la chen, of een spottend lachje pro duceren. Er zijn kortom, verschrikkelijk veel gradaties waarin je iets leuk kunt vinden en waarin je kunt la chen. De een rolt van zijn stoel van het lachen bij André van Duin, en de ander kan af en toe een glimlach niet onderdrukken als hij Van Duin bezig ziet. Som mige mensen kunnen niet begrij pen wat er leuk is aan Freek de Jonge en Kees van Kooten en Wim de Bie, en andere mensen beschouwen hen als de Shakes peare, Rembrandt en Mozart van het hedendaagse amusement. Neem mij bijvoorbeeld. Ik be nijd de mensen die zich zo zorge loos over kunnen geven aan André van Duin en Frans van Dusschoten en de Mounties en die tranen met tuiten lachen om Louis de Funès, want ik zelf zit zelden hardop te lachen bij Kees, Wim of Freek, hoewel ik die toch heel erg leuk vind, en het sum mum van humor, en noem maar op. Ik zit wel intens te genieten als Kees van Kooten, vermomd als mevrouw Van Putten die bij na nog met Marco Bakker ge trouwd was geweest, gelijk een rechtgeaarde Engelse komiek als een zeer saaie, zuinige dame op middelbare leeftijd op het scherm is, en ik vermaak me ook kostelijk als Kees van Kooten een zeer benepen nonnetje speelt of samen met Wim twee vrolijke vrienden uitbeeldt, maar ik hoef myn buik niet vast te houden van het lachen terwijl ik over de vloer lig te rollen. Laat ik een ander voorbeeld geven. Dinsdagavond zag ik in Amsterdam Hans Liberg aan het werk in 'een klein theater spekta kel' dat hij 'Dada' had genoemd. Ik had nooit van die jongen ge hoord, maar hy werd me geest driftig aanbevolen, en de recen sies van zijn tournee door de pro vincie logen er ook niet om. Een klein zaaltje in Bellevue, waar misschien een man of honderd in konden en die waren er nog niet eens, hoewel die Hans Liberg toch een jongen is waar we nog veel van zullen horen. Behalve dat hij een heel absurdistische conference kan houden is hij een virtuoos op de piano, een combi natie die hem tot iets heel nieuws, iets heel anders in het Nederlandse cabaret maakt. Ik heb me de hele avond uitstekend vermaakt, ik heb heel vaak geglimlacht en ik ben ook een paar keer pardoes in de lach ge schoten, maar ik zou liegen als ik zei dat ik niet meer bij kon ko men van het lachen. Daarvoor laat ik mij misschien te weinig verrassen en heb ik al te veel ge zien en gehoord, en het zal ook wel aan de aard van het beestje liggen: ik glimlach veel, maar ik schater zelden. Ik barst eigenlijk alleen maar in hoorbaar lachen uit als er iets volstrekt onverwachts gebeurt, op het toneel of op het scherm. Als ik, niets vermoedend, op een onbewaakt ogenblik, even vol strekt op het verkeerde been wordt gezet. Om 'Zeg 'ns AAA' en 'De kip en het ei' valt er dien tengevolge al helemaal nooit iets te lachen voor mij, daarvoor zijn de grappen daarin en de komi sche situaties te lang onderweg. Jan Lenferink in RUR en Jos Brink vroeger in Babbelonië hebben-hadden de gave om met een snel, gis, onverwacht ant woord het matje onder je voeten vandaan te trekken: het zijn vaak de talk-shows met de niet voor opgezette humor die mij nog het meest aan het lachen kunnen brengen. En echt gehuild van het lachen, minuten lang, en steeds opnieuw als ik er weer aan dacht, heb ik om een gesprekje op BRT 1 tussen Mike Verdrengh en (ik geloof) een Belgisch fotomodel. Waren die dan zo geestig? Bewa re nee! Maar zij vertelden iets, noemde de merknaam Revlon, en enkele woorden later klonk zo'n kort toetertje waarmee in onderontwikkelde landen een merknaam of krachtterm in ge sproken tekst wordt wegge werkt. Misschien heb ik het alle maal wel verkeerd geinterpre- teerd, maar op dat moment drong het tot me door dat ik ge tuige was geweest van de vol maakte Belgenmop. Iemand was door de BRT bij de knoppenkast gezet met de opdracht op de toet- knop te drukken zodra hij een merknaam hoorde vallen, en hij hoorde 'Revlon' zeggen, en druk te daarna meteen op de knop... Ik weet het wel, je mag niet la chen om Belgenmoppen, maar toch wel om Belgen, mag ik ho pen? Willem Ruis presenteert vanavond de laatste Sterrenshow RHENEN (GPD) - VARA's Sterrenshow, een van de meest ambitieuze projecten die het vaderlandse televisie-amuse ment tot nu toe heeft voortge bracht, beleeft vanavond in Rhenen de laatste voorstelling. Elf gemeenten hebben het cir cus binnen de grenzen gehad. In een reusachtige tent ver drongen zich wekelijks 1500 liefhebbers om de rechtstreek se uitzending van nabij te aan schouwen. Gemiddeld zes mil joen Nederlanders volgden de programma's via het scherm. door Dick Versteeg De Sterrenshow heeft opmerkelijk veel tongen losgemaakt. Vooral de wijze waarop presentator Willem Ruis zich manifesteerde, riep nogal wat tegengestelde reacties op. Ter wijl de een zich op het puntje van zijn stoel zat te verkneukelen over zoveel rechtstreeks over hem heen- rollende emoties, overheersten by de ander gevoelens van grote er gernis over zoveel ongecontroleer- (fotoGPO) de hebzucht en fanatisme. Bij de VARA houdt men wel van een der gelijk reactiepatroon. Een pro gramma als Sonja ontleent er ja renlang een groot deel van z'n be staansrecht aan. Het kan niet sche len hoe men over het programma praat, als men er maar over praat. Willem Ruis is er de man niet naar om genoegen te nemen met een dergelijke simpele benadering. Vanaf het moment dat hij zich op het scherm vertoonde, heeft hij zich onderscheiden van het gros van zijn collega's door een eigen zinnige aanpak. By Ruis nimmer gladde overvriendelijke obligate praatjes om bij kijker en kandidaat in het gevlei te geraken, maar een voortdurend de nek uitsteken. Die eigenschap maakt de presentator tot een dankbare prooi voor het deel van de critici dat het volstrekt niet met hem ziet zitten. Willem Ruis, aan de vooravond van de laatste show: „Die kritiek daar ben ik zo langzamerhand wel aan gewend geraakt. Door mijn op stelling roep ik nu eenmaal sterk uiteenlopende reacties op. Ik kan ook heel goed begrijpen waarom sommige mensen mijn manier van werken absoluut niet zien zitten. Toch had ik toen ik aan dit project begon, echt nooit verwacht dat het zo spraakmakend zou worden. Dat onderdeel met de trap heeft zo veel losgemaakt. Ik ben echt enorm ge schrokken van de fanatieke reac ties toen een kandidatenpaar de 50.000 gulden misliep en men actie ging voeren om dat geld alsnog bij elkaar te krijgen. Toen heb ik ge dacht: is dit eigenlijk nog wel een spel?" Dat het onderdeel met de trap waarin de kandidaten steeds een trede dichter bij de hoofdprijs kun nen geraken door het uitvoeren van een aantal opdrachten, zoveel stof heeft doen opwaaien, had vooral te maken met de rol die de presentator daarin speelde. Ruis: „Vroeger kon je als spelleider op de televisie heel populair worden door de kandidaten terwille te zyn, door ze dingen voor te zeggen. Het vernieuwende aan de trap is dat de presentator mede-kandidaat wordt. Hij is niet van tevoren op de hoogte van de antwoorden. En juist die rol van de presentator heeft nu zoveel reacties losge maakt. Vanaf het begin is mijn uit gangspunt geweest om samen met twee kandidaten te vechten tegen de klok en de jury. Ik vond het heel legitiem om mij mede in te zetten om de kandidaten aan de hoofd prijs te helpen". „Ik geef volmondig toe dat dit is geëscaleerd. Je krijgt dan verwij ten om de oren dat een presentator zich niet zo mag laten gaan. Maar ik ga van het standpunt uit: als je ervoor kiest om mede-kandidaat te zijn, dan moet je dat ook zo goed mogelijk doen. Dat de zaak is geës caleerd, komt vooral ook omdat we er nooit op gerekend hadden dat het publiek in de tent bij dit onder deel zo'n grote invloed zou krijgen. Eenmaal hebben de kandidaten daardoor zelfs de hoofdprijs ver speeld". Ruis doelt op de gedenkwaardi ge uitzending waarin hy zeifin alle staten geraakte toen een wisselgel dopdracht door de zaal verkeerd werd begrepen. Ruis maakte by die gelegenheid furore door een op het podium geraakte onbevoegde de opmerking „sodemieter op" mee te geven. Zwaar mopperend en met het gelaat op onweer, nam de presentator vervolgens afscheid van de kijkers. Een houding die een uniek stukje televisie oplever de, maar hem allerminst in brede kring in dank is afgenomen. Ruis: „Kritiek daarop is natuurlijk be grijpelijk. Men is dat niet gewend. SGP Rijssen tegen komst popgroep BZN RIJSSEN (GPD) - De SGP in Ryssen is scherp gekant tegen een optreden van de Volendam- se popformatie BZN in de sport hal in Rijssen. De popgroep komt zaterdag 13 april naar Rijs sen in het kader van de jubileum viering van voetbalvereniging Sportclub Ryssen. B en W heb ben al toestemming voor het op treden verleend. Volgens de SGP heeft popmu ziek een zeer gevaarlijke invloed op de samenleving. De politieke partij staat achter de opvatting van de Amerikaan Mike John son, die stelt dat popmuziek leidt tot seksuele uitspattingen, drugsgebruik en satanisme. Ook vreest de SGP escalaties bij het optreden van BZN zoals flauwvallende bezoekers en mensen die onder de voet wor den gelopen. De SGP dringt er met klem bij de gemeente op aan de genomen beslissing te her overwegen en te besluiten het optreden te verbieden. Enige tijd geleden ageerde de SGP, die de meeste zetels heeft in de ge meenteraad, ook fel tegen een optreden van popgroep Golden Earring in de sporthal. Dit optre den ging toen om andere rede nen niet door. ORKEST COUNT BASIE - Het beroemde orkest van de vorig jaar overleden Amerikaanse pia nist Count Basie blijft voortbe staan. Op dit moment repeteert de big band in Amerika onder leiding van de Thad Jones. Dit heeft diens broer Hank Jones de zer dagen meegedeeld toen hy voor opnamen in ons land was. Thad Jones geniet grote ver maardheid als orkestleider, com ponist en arrangeur. Omroepraad in advies aan minister: DEN HAAG (GPD) - Abonnees van omroepbladen moeten niet langer automatisch als lid van een omroeporganisatie worden aange merkt. Dat is de strekking van een advies van de Omroepraad aan mi nister Brinkan van WVC. Boven dien moet de bewindsman alle zendgemachtigden op korte ter mijn gaan toetsen aan het „stro mingsartikel" in de Omroepwet, dat op 1 februari j.l. van kracht is geworden. Het stromingsartikel luidt dat omroeporganisaties representatief moeten zijn voor een bepaalde maatschappelijke, culturele of godsdienstige dan wel geestelijke stroming in het volk. Door toene mende ontzuiling en ontkerkelij king van de samenleving is toepas sing van dit artikel vrijwel onmo gelijk geworden. De Omroepraad vindt dan ook dat beter nagegaan kan worden of bepaalde groepen mensen zich bij een bepaalde om roeporganisatie thuis voelen, bij voorbeeld doordat zij zich kunnen vinden in de manier waarop de desbetreffende omroep hen van in formatie voorziet. De achterban van zo'n omroep moet zich dan wél over de identi teit en het functioneren van die zendgemachtigde kunnen uitspre ken en invloed kunnen uitoefenen op het programmabeleid. In dat ge val moet duidelijkheid worden ver kregen over de identiteit van de omroeporganisatie, hoe die identi teit gewaardeerd wordt door de le den en in welke mate de omroep de bij de leden gewekte verwachtin gen heeft vervuld. Periodiek zou de omroep een beleidsplan aan de leden moeten voorleggen. De minister zal aan de hand van controleregels om de twee of drie jaar moeten nagaan, of de lede- naanhang van de betreffende om roep wel voldoende inspraak op het beleid van de zendgemachtig de heeft. Is dat niet het geval dan kan dat leiden tot vermindering of intrekking van zendtijd. Een om roep wordt een jaar de gelegenheid gegeven om haar „fout" te herstel len. Om „versluierende" elementen bij de toetsing van het stromings artikel zo veel mogelijk uit te slui ten, geeft de Omroepraad de voor keur aan ontkoppeling van het lid maatschap en het abonnement op een programmablad. Tot nu toe is deze „grote" ontkoppeling, die vol gens prognoses grote verschuivin gen in de ledenaanhang van de om roeporganisaties teweeg zou bren gen, door het parlement steeds af gewezen. Ook de Medianota van minister Brinkman spreekt zich te gen ontkoppeling uit, maar (con cept-Mediawet) voert wel het veel minder vergaande systeem van de „positieve wilsverklaring" in. Inkomstenderving van de om roepen en populariteitsslagen om éen zo groot mogelijk aantal leden als gevolg van ontkoppeling kun nen volgens de Omroepraad wor den tegengegaan door aanpassing van de minimumcontributie en de getalscriteria, alsmede strikte nale ving van het volledig programma voorschrift. KEULEN - De Franse filmvechtersbaas Eddie Constantine (links) en zijn 27-jarige zoon Lemmy waren deze week in Keulen om. op te treden in een Duitse tv-praatshow. (foto AP) Concert door het Atlantic College Choir met werken van o.a. Vitto- ria, Guerrero, Bach, Monteverdi en Lassus. Gehoord in De Waag op 8 maart. LEIDEN - Het concert dat het koor van het Atlantic College in Engeland gisteravond in De Waag gaf, had meer weg van een besloten bijeenkomst dan van een openbaar concert. Af gezien van enkele speciale gas ten, onder wie Koningin en Prins, leek het publiek overwe gend te bestaan uit oud-leerlin gen van deze internationale school (Nederlands werd er in de pauze nauwelijks gespro ken) en familie, vrienden en be kenden van leerlingen van dit moment. Dat had in ieder geval tot ge volg, dat de sfeer van begin af aan optimaal was en dat er aan de welwillendheid van de toe schouwers niet getwijfeld be hoefde te worden. Nu had het Optreden van het Nederlands Stu denten Kamerkoor, o.l.v. Cees Rot teveel en i.s.m. Jaroslav Hutke. Uitgevoerd werden werken van o.a. Martinu, Kod&ly, Janaccek en Ligcti. Vrijdagavond, 8 maart in het Groene Kerkje. OEGSTGEEST. Het Neder lands Studenten Kamerkoor, dat elk jaar een concerttournee door Nederland houdt, is een koor dat eigenlijk niet bestaat. Want ieder jaar wordt het koor weer helemaal opnieuw samen gesteld. De zangers die zorgvul dig geselecteerd worden, oefe nen ongeveer tien dagen inten sief en dan heeft de dirigent Cees Rotteveel hen zover dat zy met grote (trefzekerheid en concordantie bijzonder inge wikkelde koormuziek ten ge hore brengen. De balans binnen het koor was vrijwel perfect: geen op dringerige sopranen of te schuchtere alten, geen talarme mannenpartijen. Dit klanke ven wicht maakte de in 1984 uit- koor zelf dat ook niet bepaald nodig. De Engelse traditie op het gebied van samenzang blijkt zo sterk, dat ook scholie ren uit alle windstreken die slechts twee jaar op de Britse eilanden vertoeven, er de vruchten van plukken. De vertolkingen waren over het algemeen bijzonder dege lijk, zowel in de motetten van Vittoria en Guerrero als in een aantal madrigalen van o.a. Monteverdi en Lassus en enke le spirituals. Pas in de "folk songs" leek het koor helemaal los te komen, daarbij gevoed door een merkbare binnenpret vooraf over het "Komt vrien- gegeven koorwerken van de Tsjechische componist Rezni- cek tot een heugelijke gebeur tenis. Er werd goed gesteund en direct gezongen en er was kennelijk grote aandacht ge schonken aan de uitspraak van de Tsjechische en Hongaarse teksten, zodat de zuiverheid en helderheid gewaarborgd wa ren. De samenwerking met de Tsjechische liedjeszanger Ja roslav Hutke leverde behalve de beoogde afwisseling ook bi zarre contrasten op. Hij is een Tsjech en breekt bijna zijn tong omdat hij meent in onze taal te moeten zingen, terwijl het koor Nederlands is en de uiterste best doet de Tsjechische tong den in den ronden", waarmee de uitvoering besloten zou wor den. Dat het hier echter toch een "gewone" schooluitvoering be trof, werd duidelijk tijdens het instrumentaal intermezzo en de cantate 106 van J.S. Bach, waarin vier koorleden de solis tenpartijen voor hun rekening namen. Ondanks het duidelijke enthousiasme van de executan ten moest bij deze onderdelen wel degelijk een beroep wor den gedaan op de sympathie van de toehoorders, en dat leidt toch tot de vraag, of er geen be tere repertoirekeuze mogelijk was geweest. PAUL KORENHOF val zo echt mogelyk te laten klinken. Daarnaast valt het ver schil tussen een volkslied, ge zongen door een liedjeszanger, (ongedwongen, niet altijd zui ver, de toon hoeft niet zo mooi als je maar verstaanbaar bent) en een volksliedbewerking voor koor op, zoals Kodaly en Janécek gemaakt hebben' (ge raffineerd wat betreft dyna miek en ritme, prachtige klanksferen - niets wordt aan het toeval overgelaten). Jaroslav Hutke had van mij uitsluiten in zijn moerstaal mo gen zingen - dat deed hy heeft gevoelig - dan was het contrast wellicht een eenheidgevende factor geworden. ELLEN LOOYESTEIN De kandidaten voor de laatst uitgezonden. In 't Gooi wordt dan geroepen: kijk eens naar een man als Fred Oster, die staat tenminste boven de partij en. Die neemt afstand. Maar op die manier wil ik helemaal niet func tioneren. Ik kies voor een andere aanpak en trek daaruit dan pok de consequenties. Dus meedoen met de kandidaten? Dan ook zo fana tiek mogelyk. Dat is nu eenmaal mijn karakter". Willem Ruis heeft na vanvond voldaan aan de helft van zijn con tractuele verplichtingen bij de VA RA. Over hoe het resterende deel in het volgende televisieseizoen moet worden ingevuld, valt op dit moment nog geen zinnig woord te zeggen. Volgende week schuift Ruis met de VARA-directie aan ta fel om daarover de besprekingen te openen. Willem Ruis: „Eigenlijk zou ik wel weer een Sterrenshow-serie willen doen, maar het kan in elk geval niet meer gekoppeld worden aan liefdadigheid, omdat volgend seizoen andere omroepen aan de beurt zijn. Dat betekent ook dat het de VARA veel meer geld gaat kosten als men de zaak even spec taculair wil aanpakken. Het zal na tuurlijk mooi zijn als je zo'n show ook zonder liefdadigheid zou kun nen brengen, maar ik weet niet of men daar het geld wel voor over heeft". „Eén ding staat vast: de kijker is erg verwend geraakt. Het is begon nen met de 1-2-3-Show. Daarna kreeg ik de opdracht een program ma te brengen dat daarmee kon concurreren. Nu hebben de Gooise bazen gekozen voor een systeem waarin de omroepen op toerbeurt aan liefdadigheid gekoppeld amu sement mogen brengen. Dat past natuurlijk helemaal niet in die mal le competitiesfeer. Dat botst aan al le kanten. Maar wat er volgend sei zoen ook gaat gebeuren, één zaak moet bij mezelf overeind blijven: ik wil mijn vak zo goed mogelijk uitoefenen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 33