Nederige boodschap, grootsprakig ballet Kunst te kijk 'Want wij weten niet wat wij doen' Nederlandse films succesvol in VS Impuls tot herleving muziektheater Robert Paul gooit zich te grabbel Rok ensemble boeit met 'Bicygent' Leidse Bredero-herdenking Popagenda VRIJDAG 8 MAART 1985 KUNST Het Nationale Ballet met première van 'Want wij weten niet wat wij doen' (Rudi van Dantzig/Meijering, Haydn, Purcell en 'Best boy'); decor: Paul Gallis. Reprises van 'Bits and Pieces' (Van Manen/Byrne, Eno, Mendelssohn-Bartholdy) en 'De groene tafel' (Jooss/Cohen). Gezien op 6 maart in de Stadsschouwburg, Amsterdam. Aldaar ook op 7 t/m 11 en 17 maart. Voorts op 25 maart in het Circustheater, Scheveningen. AMSTERDAM - Rudi van Dant- zig aan de ene kant een man om bewondering voor te hebben. Er is moed voor nodig om als leider van ons grootste en duurste bal letgezelschap telkens zo onver bloemd stelling te durven ne men. Hij stelt zich kwetsbaar op. Aan de andere kant heb ik bü al zijn laatste balletten van ellende zitten kronkelen op mijn stoel. Hoe is het toch mogelijk dat zijn engagement steeds weer in zo'n naieve bombast kan ontaarden? 'Want wij weten niet wat wij doen' is de titel van zijn nieuwste werk, een parafrase op 'Vergeef hen Heer, want zij weten niet wat zij doen', een van de zeven kruis woorden van Jezus. Angst voor de toekomst is net als in de voor gaande balletten de leidraad. Het verschil is dat de hoop op een be tere wereld, die in 'Onder mijne voeten' en 'Ik hou gewoon m'n adem in' nog aanwezig was, nu is verloren. Christus nagelt zich aan het slot uit eigen beweging weer aan het kruis. De boodschap van Van Dant- zig is dit keer vertaald voor gelo vige mensen. Je zou het een IKV- ballet kunnen noemen. In een uur tijds wordt geschetst hoe de wereld aan angst en wreedheid ten onder gaat. Het begint met een naakte Adam en Eva. Hun argeloze gedartel in het paradijs wordt verstoord door soldaten. De slechtheid van de mensen wordt vervolgens samengevat in een schier eindeloze verkrach tingsscène, waarvan de lengte el ke zin mist. De verkrachte vrouw (Valerie Valentine) verandert in Christus (Clint Farha). Maar ook hij kan weinig uitrichten. Hier en daar bekeert hij een soldaat, het volk draagt hem op handen, maar dat is de waan van de dag. In het aangezicht van bajonetten k(jken zij lijdzaam toe als hun verlosser wordt gekruisigd. En Adam en Eva? die zijn inmiddels ten prooi gevallen aan het mate rialisme; ze kuieren hand in hand achter een supermarktkar retje. Zoals elke kunst is ballet een geëigend middel om een visie op het heden te geven. Dat de visie van Van Dantzig een naieve va riant op het klassieke 'de mens is de mens een wolf is, is niet mijn grootste bezwaar. Dat hij dit keer een bijbels gegeven als uitgangs punt neemt is ook te rechtvaardi gen; de christelijke symboliek is diep met het westerse denken vervlochten, met dat van gelovi gen zowel als van ongelovigen. Wel erg is dat Van Dantzig zijn angst voor de toekomst niet overstijgt, geen moment een nieuwe ordening weet aan te brengen. Geen artistieke ver beelding van een diep inzicht, maar plat en geestdodend realis me, verpakt in pompeuze edel kitsch. De kolkende massascè nes (Van Dantzig kan als maar weinig anderen grote groepen dansers regisseren) met hun ver wachtingsvol of Juist angstig ge strekte armen, Reinbert Martijn als engelachtig sprankje hoop, hij heeft het nu al zo vaak laten zien. Alleen de muziek van de jonge Nederlandse componist Chiel Meijering is nieuw en de moeite waard. Van Dantzig is als een onheil sprofeet in een Rolls Royce. Hij maakt geen keuze, maar wil zijn publiek enerzijds verontrusten met zijn boodschap en ander zijds behagen met 'mooie' tafe reeltjes, zoals een kruisiging op muziek van Haydn en een ronde dans onder gekleurde feest- lampjes. Strekking en vorm zijn zodoende in volstrekte tegen spraak met elkaar. Niets in dit grootsprakige bal let doet denken aan de nederige boodschap, die wordt uitgedra- gCn' ARIEJAN KORTEWEG UTRECHT (GPD) - Als gevolg van de buitengewoon succesvol verlopen Nederlandse filmweek in New York, heeft producent Mat- thijs van Heijningen de Ameri kaanse rechten kunnen verkopen van vier van zijn films: 'Ciske de Rat', 'Een vlucht regenwulpen', 'Koele meren des doods' en 'Ge broken spiegels'. Vooral ten aan zien van 'Gebroken spiegels' heeft men, na een laaiend enthousiaste recessie in het op kunstgebied trendsettende blad The Village Voice, hooggespannen verwach tingen. De film is door deze deal ook ineens uit zijn kosten geko men. De belangstelling voor de Neder landse filmweek, die 4,5 ton gekost heeft, is onverwacht bijzonder groot geweest. De films trokken een gemiddelde zaalbezetting van 80 90 procent. Met name het Paul Verhoeven-retrospectief bleek een doorslaan succes, met keer op keer uitverkochte voorstellingen. Tegen Verhoeven, die door de Nederland se filmcritici altijd beschouwd werd als voornamelijk een erg han dige jongen, blijkt men in Amerika aan te kijken als een soort Holland se Ingmar Bergman. Opmerkelijk groot ook was in New York de aandacht van pers en publiek voor de Nederlandse films met joodse thema's. Zowel 'Char lotte', 'Bastille' als 'De IJssalon' trokken volle zalen en maken een goede kans om eveneens aan Ame rika te worden verkocht. Werkteater met 'Kroning van Poppea' 'De kroning van Poppea', muziek drama van Busenello en Monteverdi in een eigen bewerking van het Werkteater. Regie: Jan Ritsema. Mu zikale leiding: Paul Prenen. Gezien in het Werktheater op 7 maart. AMSTERDAM - 'De kroning van Poppea' (L'Incoronazione di Poppea) staat in de muziekge schiedenis niet alleen bekend als een van de eerste opera's, maar ook als de eerste 'moderne' ope ra. De première vond in 1642 in Venetië plaats in een van de eer ste theaters die voor een gewoon, betalend publiek toegankelijk waren, het libretto van Busenello is het eerste dat zich niet bezig houdt met goden, godinnen en mythologische personen en de inhoud getuigt van een kritische sociale, zo niet politieke stelling- name. De interpretatie van dit werk als liefdesdrama over twee mensen die uit verlangen naar el kaar elke moeilijkheid overwin nen, is wat al te naïef en het is maar de vraag of de door Monte verdi geschreven liefdesscènes helemaal serieus genomen moe ten worden. Eerder dan een hart stochtelijke minnaar is keizer Nero een verwend kind dat om de zoveel tijd zijn zinnen op een nieuw stuk speelgoed zet, en zijn beminde Poppea wordt in niet geringe mate gedreven door de honger naar macht en aanzien. De manier waarop beiden een hinderlijke echtgen(o)t(e) aan de kant zetten liegt er niet om, maar Nero's gade Ottavia is al even bikkelhard als Nero zelf, terwijl Poppea's gade Ottone ronduit ri dicuul wordt voorgesteld, zowel als echtgenoot als in zijn plotse linge liefde voor de hofdame Drusilla. Ambities, corruptie en pure machtswellust bepalen ie ders gedrag en het belangrijkste slachtoffer van dit collectieve egoïsme is de trouwe Seneca, die op bevel van Nero zelfmoord pleegt. Het Werkteater heeft deze stoe lendans om de macht vervat in een wel heel bijzondere voorstel ling, waarin het aan humor en re lativeringsvermogen niet ont breekt. Aanvankelijk lijkt het zelfs helemaal op de kluchttoer te worden gegooid. Amor, het liefdesgodje uit Monteverdi's proloog, is hier een synicus op leeftijd met de fles binnen hand bereik, die de meest pathetische scènes voorziet van een droog komisch commentaar. De 'opera' zelf blijkt vervolgens volledig als 'muziekdrama' te zijn opgezet: begeleid door drie musici zingen de acteurs Monteverdi's muziek met een overgave die hun gebrek aan muzikale scholing in deze sterk bekorte versie ruimschoots vergoedt. In het begin wordt daarbij gemikt op de lachlust van het voor het overgrote deel waarschijnlijk opera-vreemde publiek. Humor vertedert im mers en het relativeren van deze kunstvorm vergemakkelijkt de acceptatie. Daarna komen echter lang zaam maar zeker de scherpe kantjes naar voren en in de regie van Jan Ritsema worden ze zelfs nog extra aangevuld. Om aan te geven van hoe weinig belang de relatie tussen de beide hoofdper sonen in feite is, worden ver schillende medespelenden uit wisselbaar in de rol van Poppea. Iedereen interesseert zich ten- René Groothof, Frank Groothof en Poppea'. slotte alleen maar voor zichzelf (het speelvlak bestaat ten dele uit spiegels die het eigen 'ik' moeten bevestigen) en Nero merkt niet eens, wie er als Pop pea aan zijn zijde loopt. Met deze Monteverdi-bewer- king geeft het Werkteater een impuls aan de herleving van het muziekdrama, maar be langrijker is dat ze aantoont, dat opera geen museumkunst be hoeft te zijn, maar wel degelijk de basis kan vormen voor actu eel theater. Jammer dat die sig nalen in de operawereld zelf dik wijls nog zo slecht worden begre pen. PAUL KORENHOF 'Zo gepiept', one-man-show van Ro bert Paul. Muzikale begeleiding Hei mig van der Vegt (piano, synthesi zer), Erik Raayman (gitaar) en Mar tin Dijst (slagwerk). Gezien op 8 maart in de Leidse schouwburg. Al daar ook nog vanavond. LEIDEN - Waarom was de Pel- leboer-single met imitaties vorig jaar voor Robert Paul wel een hit, en waarom is zijn Van Oekel- single met imitaties dit seizoen merkbaar minder succesvol ge weest?! Dat zijn moeilijk te beantwoorden vragen; lijkt de tweede single misschien te veel op de eerste en wordt het daarom als een herhaling opgevat? Een niet gering probleem voor cabaretier-imitator Robert Paul, zijn imitaties blijven uitstekend, maar gaan aan voorspelbaarheid lijden en missen daardoor elk verrassingseffect. Aan het eind van zijn show 'Zo gepiept' brengt hij de stemmen van zijn laatste single met de Van Oekel-parodie als rode draad nog eens en vrij wel letterlijk op het toneel. Ieder een weet dus drommels goed, wat er gaat komen: hoe kan een artiest zijn eigen specialiteit van zijn nieuwe show al zo snel com mercieel te grabbel gooien en daarmee het probleem van de voorspelbaarheid nog eens ver groten?! Het publiek zal dat nooit - en terecht! - lange tijd ac cepteren, hoewel dit programma voor de pauze een reeks imitaties (met het Polygoonjournaal als verbindend element) bevatte, die Alleart Troost (gitaar), Peter Bergen (sax) en Simon van Leeuwen (fietsenmaker) gehoord bij de Stich ting Burcht op donderdag 7 maart. LEIDEN - Het visuele concert is een stuk voor drie improviseren de musici en een fietsenmaker, dat vorig jaar november van deze groep in première ging. Het de monteren van een speciale fiets en het daarna weer opbouwen er van tot een groteske op een diri gent gelijkende bewegende con structie, de bicygent genaamd, wordt tijdens het musiceren uit gevoerd. Opmerkelijk is de wis selwerking met de drie musici en de opbouw van de constructie, zowel door het aangeven van de muzikale thema's als de momen ten waarop de publieke aandacht over de gebeurtenissen moest worden verdeeld. Aan het slot bepaalt de maatvoering van de bicygent het tempo van de mu ziek. De Leidse slagwerker Paul Koek, die als schuintamboer met een trommelsolo begon was de opvallendste muzikant. Hij zorg de later ook voor een unieke ge beurtenis met drie paalachtige kisten, die door de musici als slaginstrumenten werden ge bruikt. Deze kisten bevatten van binnen geheimzinnige ramme lende voorwerpen, die ook in be weging konden worden gezet door deze kisten om te draaien. De thema's en klankkleuren van de saxofonist Peter van Ber gen en gitarist Allaert Troost ko men uit de Amerikaanse en Eu ropese muziek. Voorbeelden zijn de wijze van sax blazen met bo ventonen door Evan Parker, de klankkleur van de groep Hoke- tus van Louis Andriessen, en de free funk van Ornette Coleman, die zich kenmerkt door het schijnbaar langs elkaar heenspe- len van de instrumenten. Ook de invloed van de Amerikaanse bandleider Sun Ra, zoals het te ruggrijpen op oudere jazzthe- ma's of zijn uitmonsteringen als eigengemaakte kostuums en gekke zonnebrillen is merkbaar. Het muziekstuk duurde ander half uur en bestond uit kortere, met elkaar verband houdende ti tels. Een andere constructie be stond uit vier grote vrouwelijke poppen, die een beetje leken op afgodsbeelden en werden aange dreven door stangen en motoren. Ze konden omhoog komen en jaknikken. Door de belichting fungeerden de poppen als een achtergrondkoortje en als com mentatoren. Komisch was een electronisch verknipt en ver vormd interview met minister Brinkman, waarbij de nadruk lag op diens aarzelend gebrachte persoonlijke inzichten en de wens de zaken ferm aan te pak ken. WILLEM WINSEMIUS Wat echter hierbij steeds meer gaat opvallen, zijn de zwakke teksten, die de imitaties moeten dragen. En dat euvel geldt dit maal ook voor de andere num mers van zijn show. Misschien lag het aan de voorstelling van gisteravond, dat de beroemde 'vonk' niet oversloeg en het ge heel een weinig geïnspireerde in druk maakte. Zijn vorige show had vaart en afwisseling, maar 'Zo gepiept' kent een (te) groot aantal diepte punten. De persiflage op het KRO-programma 'Adres onbe kend' is vreselijk flauw en het truckerslied met nep-Engels mist een originele aanpak. Zijn zorgen omtrent de ontwikkelin gen van onze computermaat schappij (een vaak terugkerend thema) doen wat gratuit aan, want uiteindelijk zingt hij, dat we een fantastische tijd tege moet gaan. We mochten eens verontrust naar huis gaan - IBM had de show dan nooit gespon sord. Hopelijk trekt Robert Paul dan ook voor een volgende show betere tekstschrijvers aan en gaat hij weer met een gast(e) sa menwerken. Het combo kan dan misschien ook wat meer uit de verf komen en niet alleen een paar ondersteunende deuntjes spelen. Als eenmansshow is dit alles gewoon te karig; voor 'Zo gepiept' scoort Robert Paul een onvoldoende. WIJNAND ZEILSTRA. Exposities tijndijk- straat 4, werken van Lyudia Luyten en Dave van Rijk, t/m 31/3; do 20-22 Rosenburgh - Vijf Meilaan, Jan van Zonneveld, schilderijen, t/m 14/3; dag. 10-20 uur. Nederlandse Ver. van Huisvrouwen - Caeciliastraat 18, zeefdrukken van Anneke Kok en beeldend werk van Jozefien Verbiest, tot 9/3; za en zo van Leidse Beleg - Hooigracht 4a, foto's Frits Gierstberg, tot 15/3; ma t/m za van 9-18 uur. Warmond Galerie de Pomp - Dorpsstraat, Hans Buining met kleuretsen, Piet Won- dergem met aardewerk, t/m 21/3; The ma groen, 'n 27 tal exposanten, t/m 31/ 5; woe 10-12 uur, do, za, zo 14-16 uur, di 19-21 uur. Het Oude Raadhuis Dorpsstraat, Popco Bakkers, schilderijen, Albert Labordus, aquarellen, tot 22/3; woe, i der Sar en Marianne Koster-Har- temink, t/m 22/3; ma, di, vr van 14-17 en 19-21 uur, do van 10-12 uur. Voorschoten Ambachts- en Baljuwhuis - combina tie tentoonstelling, t/m 24/3; di t/m zo 14-17 uur, vr van 11-17 uur. Wassenaar Huize Willibrord - Paul Lamers, houtsculptures; Béla Madai, schilde rijen, tot 30/3; dag. 14-22 uur. LEIDEN - De schrijver Gerbrand Adriaensz. Bredero werd op 16 maart 1585 in Amsterdam geboren. Een groep studenten van de vakgroep Ne derlands van de Leidse universiteit heeft een aan Bredero gewijde avond georganiseerd, die op maandag 11 maart wordt gehouden in het Centraal Faciliteitengebouw van de universiteit aan de Cleveringaplaats. Emeritus hoogleraar C.A. Zaalberg houdt een lezing over de ontwikke lingen en veranderingen in het beeld dat wij van Bredero hebben. Een tiental liederen uit Bredero's 'Boertigh, Amoreus en Aendachtigh Groot Lied-boeck' wordt uitgevoerd. Die liederen zijn gemaakt op in die tijd al bestaande melodieën en werden na de dood van Bredero doordiens uitgever verzameld. Instrumentale muziek uitde tijd tijd van Bredero wordt door een ad hoe ensemble gespeeld op authentieke instrumenten. Het programma begint om 20.00 uur en alle belangstellenden zijn wel- LEIDEN Schouwburg vr 8,20.15 uur, Robert Paul en combo 'Zo gepiept'. za 9,15 uur. Ham en Hoppa, twee Ne derlandse clowns met 'Het Concert', za 9, 20.15 uur, The Blood Knot, rea listisch rollenspel over rassenconflict, woe 13. 14 en 20 uur, Marions Mode Musical. do 14, 20.15 uur, Lenny Kuhr en Her man Pieter de Boer. LAK-theater vr 12. za 13, 20.30 uur. De Salon: 'Hi roshima mon amour'. zo 14, 15 uur, speeltheater: 'Ik teken wat ik wil' voor kinderen van 4-8 jaar. K&O-gebouw vr 8, kapelzaal, 20.15 uur, Brahms-cy- clus: Roseline Piveteau, viool, Herre Jan Stegenga, cello en Herman Uhl- horn, piano. woe 13, kapelzaal, 20.15 uur, optreden van de Griekse concertpianiste Maria Kanatsouli. DEN HAAG Koninklijke Schouwburg vr 8, zo 17, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'De Troonsafstand' van Ruth Wolff. vr 8. za 9, zo 10,20.15 uur, Haagse Co medie 'Krapp's laatste band' van Sa muel Beckett, solovoorstelling van Lou Landré. za 9, zo 10, 20.15 uur, Jasperina de Jong in 'Bij gebrek aan bewijs' van William Mastrosimone. HOT-theater vr 8, za 9, 20.30 uur, Nederlands Dans Theater junior. di 12,20.30 uur, poppentheater Grupo Contadores de Estorias uit Brazilië met 'Mansamente'. o.Lv. Jan Krenz, Sheri Greenewald, sopraan, John Shirley-Quirk, bariton, Koor van het Concertgebouworkest. Appeltheater vr 8, za 9, 20.15 uur, De Appel speelt 'Oom Wanja' van Tsjechov. Dtligentia vr 8,20.15 uur, Flairck speelt Bal Mas qué, een 'instrumentale' opera, za 9,20.15 uur, zo 10,14.30 uur, Kunst kringconcert: Hermann Prey, bariton met aan de vleugel Helmut Deutch. woe 13, 20.15 uur, Theatershow Mo dem Times: Rob van Houten e.a. do 14,20.15 uur, Laurens van Rooyen en orkest. Nieuwe Kerk vr 8, 19.30 uur, Residentie-Orkest o.l.v. Lucas Vis, Maria Crén, sopraan, Arielle Vemède, piano, Jaring Walta, viool. za 9. 20.15 uur, Barokserie: Amster dam Loeki Stardust Quartet, do 14, 20.15 uur, Het Nederlands Ka merkoor o.l.v. Clytus Gottwald. AMSTERDAM Carré t/m za 6, beh. ma, di, zo alleen, 14 uur, 20.15 uur, And ré van Duin 'Reis om de wereld in 180 min', met Frans van Dusschoten, Corrie van Gorp, Hans Otjes en The Barrie Stevens Dancers, zo 10. ma 11, 20.15 uur, optreden van Urbanus. Concertgebouw vr 8, za 9,20.15 uur, Amsterdams Phil- harmonisch Orkest o.l.v. Anton Kers jes m.m.v. Jean-Yves Thibaudet, pia- di 12, woe 13. 20.15 uur, Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Emma nuel Krivine, m.m.v. Deszö Ranki, piano (di), Rian de Waal, piano (woe). Cultureel Centrum Amstelveen vr 8. za 9.20.15 uur, Het Publieksthea- ter met 'De ingebeeld zieke' van Mo lière. do 14, 20.15 uur, Marlous Fluitsma, Geert de Jong, Lucas Vandervost 'Een vos' naar The fox' van D.H. Lawrence. - Nieuwe De La Mar Theater vr 8, za 9,20.15 uur, zo 10,14 uur. Mini Maxi in 'Sprakeloos', ma 11, di 12, 20.15 uur, *Wat is er met Meivin?' van Niel Simon met o.a. Ton van Duinhoven en Sjoukje Hooy- maayer. Staddschouwburg vr 8. za 9, ma 11, 20.15 uur, zo 10, 14 uur, Het Nationale Ballet 'Want wy weten niet, wat wij doen' 'Bits and pieces' en 'De groene tafel', zo 10, 20.15 uur, Edith Grosz, piano, Isidor Lateiner, viool, Antonio Perei- ra Arias, gitaar e.a. in 'Rondje Roman tiek'. di 12, woe 13, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater met 'Svadebka' 'Sinfo- nietta' en een nieuw ballet van Ky- lian/Lutoslawski, m.m.v. Het Neder lands Balletorkest o.l.v. David Porce- Ujn. ROTTERDAM De Doelen zo 10, kl. zaal, 14.30 uur, Facetten van Liszt: 'Vrienden', Toos Onderden- wijngaard, piano. zo 10, 20.15 uur, Doelen Jazzclub: Eu- gen Cicero Trio. di 12, kl. zaal, 20.15 uur, Chopin reci- tal: Piet Veenstra, piano, do 14, kl. zaal, 20.15 uur. Meesters op de gitaar: 'Angel Romero'. Theater Zuidplein za 9, gr. zaal, 20.15 uur, Grupo Conta dores de Estorias uit Brazilië met Ma- samente, volwassen poppentheater, woe 13, do 14, gr. zaal, 20.15 uur. Haagse Comedie met 'De Troonsaf stand' van Ruth Wolff. Hofpleintheater vr 8, za 9, 20.15 uur, 'De Sprong', tra- gie-komedie van Larry Fineberg met o.a. Mary Dresselhuys en Ramses Shaffy. Luxor Theater t/m do 14, 20.15 uur, RO Theater: 'De opera van Smyrna' van Carlo Goldo- LEIDEN/REGIO - De Leidse kunstschilder Jan van Zonneveld kan het nog steeds niet laten. Schilderen is zijn lust en leven en er over praten evenzeer. Gaf hij bij gelegenheid zijn tachtigste verjaardag menig inter view weg om de aandacht te vestigen op een expositie in de Waag, nu viert hij zijn vijfentachtigste verjaardag met een tentoonstelling in huize Rosenburg aan de Vijf-Meilaan. Jan van Zonneveld is geen modernist- vernieuwingen in de schilderkunst gaan aan hem voorbij- maar een groot bewonderaar van de Haagse School. Zijn werk ademt althans de sfeer van die tijd. Hij laat zich vooral inspireren door licht en kleur en kleuren- composities behoren evenzeer tot zijn oeuvre als landschappen en stille vens. Jan van Zonneveld is overigéiïs een laatbloeier, want de meeste van zijn schilderijen zijn gemaakt toen hij de vijfenzestig al was gepasseerd. Wie kennis wil nemen van het werk van deze traditionele schilder kan tot 15 maart in 'Rosenburg' terecht. Paul Franzen, die zich zelf een experimenteel ingestelde autodidact noemt, exposeert gedurende de maand maart bij 'Piggelmee' in de Jan- vossensteeg. Hij beschouwt de tot dusver door hem vervaardigde werken als voorstudies voor uiteindelijke produkten op kamer- of zaalwandfor maat. Zijn schilderstijl wordt aangeduid met 'Vision Lining'. Olieverf op gekleurd karton of gespoten hardboard "en beschermd door een plaat acryl vormt het materiaal, waarmee Pal Franzen werkt. Wandkleden van Maijan Schutier en zeefdrukken op textiel van Wints je Verwey zijn tot 11 april te bezichtigen in de Leiderdorpse Muzenhof. De expositie wordt zondagmiddag geopend. Kleuretsen van Ries Kleijnen hangen gedurende deze maand in het verpleeghuis Leythenrode in Leiderdorp aan de muur. Men kan er dage lijks van 10 tot 20 uur terecht. Aquarellen van Piet Middelhoek zijn tot 2 aoril te bezichtigen in de art-gallerey JVC aan de Energieweg in Zoeterwoude. Geopend van 9 tot 16 uur. Social Security komt uit het noor den des lands en heeft onlangs de tweede LP, 'Dancing Head', uitge bracht. Muziek met een Engelse jaren '70 inslag, maar een duide lijk eigen gezicht. De bezetting is: Jos Haijer, zang; Klaas Post, gi taar; Joop Mols, drums, Martin Ploeg, synthesizers en Jan van Dijk, bas. Social Security speelt zaterdagavond in het Kasteel in Alphen aan den Rijn, Aanvang 21.00 uur. Belle Bonarius en Ted Brandsen als Eva en Adam. (foto Jorge Fatauros)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23