'Ik had nooit eerder te maken met zo'n ingewikkeld verhaal' Pianist begeleidt twee stomme films in LAK George Roy Hill verfilmde boek Le Carré Televisie Komende week festival Israëlische klapkauwgum 'Taxidriver' draait weer Klein Iers festival in Filmhuis LVC Een blik door het sleutelgat VRIJDAG 8 MAART 1985 PAGINA 11 BLIJVERS 'Amadeus' - Milos Formans specta culaire verfilming van het toneel stuk van Peter Shaffer over Mozart en Salieri, Lido 2, Leiden. 'Gremlins' - Bekwame mix van hu mor en spanning, City 1, Katwijk. The killing fields' - Aangrijpende film over Cambodjaans leed, Lido 1, Leiden. 'The terminator' - Arnold Schwar zenegger als een sprakeloze robot, Lido 3, Leiden, Euro, Alphen. 'Falling in love' - Meryl Streep en Robert de Niro redden drakerig ver haal nog een beetje, Studio, Leiden. 'Commando' - Belegen Belmondo in matte vertoning, Euro, Alphen. 'The Bachelorparty' - Flauwiteiten, Lido 4, Leiden. (OP)NIEUW 'Taxi driver' - Robert de Niro in eenzame en medogenloze strijd te gen verloedering, Luxor, Leiden. 'The Ninja mission' - City 2, Kat wijk. 'De nacht van Varennes' - Scola speelt met historie rond vlucht Franse koning, City 4, Katwijk. SEXFILMS 'Prille poesjes die verleiden' - Rex, Leiden. •Wilde orgieën op de schoolbanken' - City 3, Katwyk. NACHTFILMS 'Tropische nachten' - Rex, Leiden. 'Stoute schoolmeisjes' - Euro, Al phen. 'The terminator' - Euro, Alphen. 'Studentensex' - Euro, Alphen. 'The key' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Falling in love' - Asta (463500), al. 'Gremlins' - Asta, al. 'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al. 'Ghostbusters' - Babyion 2, al. 'An officer and a gentleman' - Baby lon 3, al. 'De lokvogel' - Cineac 1 (630637), 12 jr. 'Body double' - Cineac 2, 16 jr. 'Losin'it' - Cineac 3,16 jr. The neverending story' - Euro (667066), al. 'Silkwood', Euro, al. 'The killing fields' - Metropole 1 (456756), 12 jr. 'Don Giovanni' - Metropole 2,16 jr. 'A soldier's story' - Metropole 2, al. 'Brian de Palmaweek' - Metropole 3, 16 jr. 'De prooi' - Metropole 4, 12 jr. 'Paris, Texas' - Metropole 5, 16 jr. 'The last breed' - Odeon 1 (462400), 16 jr. 'Bachelor party' - Odeon 2,12 jr. 'Brazil' - Odeon 3, al. 'Places in the heart' - Odeon 4, al. 'Jack 'n Jill' - Le Paris 1 (656402), 18 jr. 'Sex pret' - Le Paris 2,18 jr. 'Sex in hogere sferen' - Le Paris 3, 18 jr. 'De uitroeier' - Passage (460977), 16 jr. AMSTERDAM 'A soldier's story' - Alfa 1 (278806), al. 'Ghostbusters' - Alfa 2, al. 'Broadway Danny Rose' - Alfa 3, al. 'Where the green ants dream' - Alfa 4,16 jr. •Brazil' - Alhambra 1 (233192). al. 'Once upon a time in America' - Al hambra 2,12 jr. 'Amadeus' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Body double' - Cinerama, 16 jr. 'Falling in love' - Calypso 1 (266227/ 234876), al. 'Bachelor party' - Calypso 2, 12 jr. 'Verlangens van jonge meisjes' - Centraal (248933), 18 jr. 'Carmen' - Cineac (243639), 16 jr. 'Las bicicletas son para el verano' - Cinecenter (236615), al. 'Le prix du danger' - Cinecenter, 16 jr. 'Under the volcano' - Cinecenter, 16 jr. 'Los santos inocentes' - Cinecenter, 16 jr. 'Falling in love' - Cinema 1 (151243), al. 'The woman in red' - Cinema 2, al. 'La passante du sans-souci' - Cine ma Rex (246132), al. 'De uitroeier' - City 1 (234579), 16 jr. 'Places in the heart' - City 2, al. 'De IJssalon' - City 3, 16 jr. 'Hot bubblegum Dikke liefde' - City 4, 12 jr. 'Electric boogaloo' - City 5, al. 'Gremlins' - City 6, al. 'De lokvogel' - City 7, 12 jr. 'Les favoris de la lune' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Come back to the five and dime Jimmy Dean Jimmy Dean' - Studio K (231708), 16 jr. Take my body» - Parisien (248933), 18 jr. 'The last breed' - Rembrandtplein- theater 1 (223542), 16 jr. 'De uitroeier' - Rembrandtplein- theater 2,16 jr. 'Paris, Texas' - The Movies 1 (245790), 16 jr. •Mozart's Die Zauberflöte' - The Mo vies 2, 16 jr. 'Basileus Quartet' - The Movies 2,16 jr. 'Where the green ants dreams' - The Movies 3, 16 jr. 'The killing fields' - Tuschinski 1 (262633), 12 jr. 'De lokvogel' - Tuschinski 2, 12 jr. 'De prooi' - Tuschinski 3, 12 jr. 'A soldier's story' - Tuschinski 4, al. 'An officer and a gentleman' - Tu schinski 5, al. 'Body double' - Tuschinski 6, al. 'Paris, Texas' - De Uitkyk (237460), 16 jr. Na 'Macbeth' van Polanski (van avond tot en met zondagavond) draait in het filmhuis LVC don derdag 'Carmen' van Carlos Sau- ra (20.00 en 22.15 uur). Een artis tiek leider van een dansgezel schap zoekt voor de opera Car men van Bizet een meisje voor de titelrol. Hij vindt haar ergens in de provincie en wordt bijna meteen verliefd. Hun relatie gaat parallel lopen aan het oorspron kelijke drama van Merimée. Van de Duitse regisseur Rainer Werner Fassbinder is dinsdag avond bij K O 'Bolwieser' uit 1979 te zien, een film die een beetje in de schaduw van Fass- binders overige werk staat. Het verhaal is gebaseerd op een ro man van Oskar Maria Graf en schetst het kleinburgerlijke mi lieu van de jaren twintig. 'Bol wieser' kreeg als ondertitel 'de ondergang van een plichtsge trouwe stationschef. (20.15 uur) 'Los santos inocentes' van Ma rio Camus is tot en met donder dagavond weer in Het Kijkhuis te bewonderen. Vanaf maandag staat Het Kijkhuis in het teken van de Vrije Amerikaanse Cine ma. Dat begint met 'The Chosen' van Jeremy Kagan met Maximi lian Schell en Rod Steiger. De film vertelt het verhaal van twee joodse families die ideologisch zeer verschillen. Dinsdagavond js 'Can she ba ke a cherry pie' van Henry Jaglom met Karen Black te zien. Een gescheiden vrouw begint opnieuw een relatie met een ge scheiden man. 'From Mao to Mozart' met Isaac Stern, in 1981 bekroond met een Oscar, draait woensdag avond. Een virtuoos violist (Stern) beleeft tijdens zijn reis door het China van Mao allerlei avonturen. 'Goldfinger', de derde in de reeks James Bondfilms, is ko mende zondag te zien op Duits land 1. Connery is nog gewoon Bond en Gert Fröbe is zijn tegen stander Goldfinger. Hij wil de Amerikaanse goudvoorraad in Fort Knox radio-actief besmet ten en daar dan rijk van worden. Bond steekt er op het laatste mo ment een stokje voor in één van de aardigste 007-films. Aanvang 20.30 uur. Intellectueler vermaak biedt dezelfde zender een dag later met 'Identificazione di una don na'. Het is de laatste film van Mi chelangelo Antonioni waarin een regisseur een vrouw zoekt voor voor zijn nieuwste produktie. Zijn zoektocht naar een actrice mondt uit in een speuren naar De Vrouw. Eerst komt hij in con tact met de aristocratische Mavi, maar als zij het toch ook niet blijkt te zijn, belandt Niccola bij de jonge toneelspeelster Ida. Echt beantwoorden aan het ide aalbeeld van de vrouw doet zij echter ook niet. Aanvang 23.00 Wie toch liever ondertitels ziet bij buitenlandse films (wie niet?), kan morgenavond naar 'New York, New York' kijken. Een musical van Martin Scorsese waarin Liza Minelli en Robert de Niro elkaar als echtelieden fraai tegenspel bieden. De eerste is een zangeres die pijlsnel carrière maakt, de ander een talentvol sa xofonist die zich voorbij ge streefd ziet door zijn echtgenote. Mooie muziek. Nederland 2, 19.45 uur. De VPRO wijdt het merendeel van haar zendtijd komende week aan de Russische cinema. Drie recente Sowjet-films komen aan bod. Morgenavond 'Tussen dag dromen en werkelijkheid'. Oleg Yankovski als een man die schijnbaar alles heeft, maar op zijn veertigste in een carrière-cri sis belandt (23.15 uur). Zondag Gert Fröbe is te zien in 'Goldfin ger'. (foto ANP) 'Privé-leven', over een man die ontslagen wordt en dan in een crisissituatie terecht komt (21.25 uur). Volgende week vrijdag ten slotte 'De trein die stopte'. Geen film over een trein in een identi teitscrisis, maar het verhaal van een treinongeluk. Een onder zoeksrechter wil de ware toe dracht achterhalen, maar wordt van alle kanten tegengewerkt (23.35 uur). Vorige week was op de Duitse televisie 'Sorcerer' te zien. Op België Frans is donderdag de film te zien waardoor regisseur Friedkin zich liet inspireren: 'Le salaire de la peur'. Daarin Yves Montand en Charles Vanel als de aan lager wal geraakte types die vrachtwagens vol explosieven door het oerwoud moeten lood sen. Regisseur in 1952 was Henri- Georges Clouzot. Aanvang 20.25 uur. PARIJS - George Roy HUI is een regisseur met wereldhits op zijn naam als 'Butch Cassidy and The Sundance Kid' en The Sting' (bei de met Paul Newman en Robert Redford). Vaardig gemaakt amuse ment dat nooit in een bestaande trend viel. Maar George Roy Hill is óók ingenieus gebleken als verfil mer van lastige literatuur zoals 'Slaughterhouse Five' (Vonnegut) en The World According To Garp' (Irving). Deze week gaat zijn film 'The Little Drummer Girl' in pre mière, gebaseerd op de gelijknami ge roman van John le Carré. door Pieter van Lierop 'The Little Drummer Girl' gaat over een Engelse actrice met anti- Israëlische sympathieën, maar de Israëlische geheime dienst weet haar zo te manipuleren dat ze be reid is te infiltreren bij Palestijnse commando's, met de bedoeling een gevreesde terroristenleider uit te schakelen. Hoewel Le Carré misschien wel 's werelds beste spionageauteur mag heten, was tot voor kort enkel zijn 'The Spy Who Came In From The Cold' verfilmd. Vreemd? Niet zo. Het heeft vooral te maken met de ingewikkelde plots van Le Car ré. Ook 'The Little Drummer Girl' (Nederlandse titel: De Lokvogel) had die handicap. In dit geval is er toch een verfilming van gekomen omdat David Corn well (John Le Carré is een pseudoniem) er per soonlijk regisseur George Roy Hill toe uitnodigde. George Roy HUI: "Ik wilde al heel lang eens een spionagefilm maken. Dat had ik nog nooit ge daan. En dan dacht ik niet zo zeer aan het James Bond-type, want dat zijn films die het voornamelijk van de speciale effecten moeten heb ben en dat is mijn stijl niet. Ik mag er graag naar kijken, maar ik werk zelf liever met mensen en dat is wat John Le Carré te bieden had met 'The Little Drummer Girl'. Ik vond dit dus de gelegenheid bij uit stek om het eens te proberen met het spionage-genre. Het boek was me bijzonder bevallen. Het enige waarover ik me enigszins zorgen maakte, was dat het zo'n dikke, doorwrochte pU was". Behulpzaam "Ik heb niet eerder met een zo ingewikkeld verhaal te maken ge had, dat ook nogal eens terug springt voor een nadere beschou wing van hoe precies iets heeft plaatsgevonden. We hebben die dingen wat anders moeten oplos sen en daarbij was David Cornwell heel behulpzaam. Ik heb de diver se scriptversies telkens met hem doorgesproken en hy had er ver trouwen in. Wat ook mag blijken uit het feit dat hij zelf nog een klein roUetje heeft willen spelen". - Vond het niet griezelig om u bezig te moeten houden met een zo gevoelig liggend thema als de strijd tussen Palestijnen en Israëli's? "Nee, naar mijn mening was Le Carré er voortreffelijk in geslaagd om de standpunten van beide par tijen recht te doen en het was mijn voornaamste zorg om dat intact te houden. Deze film moet mede dui delijk maken dat ik niet geloof in geweld. Elk geweld roept nieuw geweld op, ongeacht van welke kant het komt. De schurk van dit stuk, dat is de historie. Beide par tijen hebben legitime claims en daarom is het probleem ook zo moeilijk op te lossen. Het uiteen zetten van de politieke en sociale context is overigens niet de be langrijkste motivatie geweest voor het maken van 'The Little Drum mer Girl'. Dat is meer het terrein van Costa-Gavras die er 'Hanna K.' over gemaakt heeft". "Mij ging het primair om een paar mensen die in deze tragische situatie terecht zijn gekomen. Een spannend verhaal waarin liefde functioneert als de centrale motor. Een vrouw die diepte krijgt door wat ze te verduren krijgt. Een mid delmatig actrice bij een tweede rangs-toneelgezelschap. Een op pervlakkig persoon, met overdre ven, onbekookte overtuigingen. Ze heeft weinig lijn in haar leven en duikt het bed in met zowat iedere kerel die ze te pakken krijgt. Ze is een salon-socialiste, maar het ver haal verandert haar en daardoor wordt ze voor mij interessant". - John Le Carré wilde die hoofd rol door Charlotte Cornwell, zijn ei gen zus gespeeld zien. "Zij had voor hem model gestaan als het romankarakter en heel even hebben we de mogelijkheid over wogen haar de rol in de film te ge ven. Een erg leuk meisje en een uit stekend actrice ook. Maar je dient reëel te zijn in dit soort zaken. Als je een film gaat maken van meer dan tien miljoen doUar, dan heb je toch een ster-naam nodig en Char lotte CornweU is geen ster. Zo doende is het dus Diane Keaton ge worden". "Diane Keaton is goed in staat die suggestie van dat onbekookte te wekken. Dat wispelturige karak ter heb ik ten opzichte van hett boek nog extra aangezet en ik heb haar ook iets ouder gemaakt. Ook het karakter van Kurtz, de chef van die Israëlische spionagegroep, heb ik een beetje veranderd. In het boek is Kurtz meer bezadigd en be spiegelend; iemand die nogal lijkt op Smiley, de hoofdpersoon van veel andere Le Carré-boeken. Ik wilde hem nerveuzer, dynamischer en heb daarom Klaus Kinski voor deze rol gevraagd, wetend dat we daarmee zeker risico namen, want in 69 van de 70 rollen die hij eerder speelde was hy een maniak en dat hadden we nou ook weer niet no dig. Hij gaf zijn rol precies wat ik nodig had. Een geschikte man, Klaus Kinski, en een voortreffelijk acteur". - Was het moeilijk om voor deze George Roy Hill "De film 'Litte Drummer Girl' moet duidelijk maken (foto GPD) dat ik niet geloof in geweld". i zowel Is- „We hebben het script aan de Is raëli's voorgelegd om permissie te vragen in hun land te filmen. Ik heb daar vrienden in de regering zitten, maar ze waren niet weg van het verhaal. Ze vonden het te pro- Palestijns. Maar Israël is een demo cratie, dus ze wilden niet censure ren. We mochten filmen, maar kre gen niet de medewerking van het leger. Wel kregen we politiebe scherming tijdens de opnamen". "In Libanon zijn alleen aanvul lende opnamen gemaakt door een tweede cameraploeg die mij niet meer nodig had nadat ik ze daar had uitgelegd wat ik hebben wilde. Ik was er eerder samen met David geweest voor research en we had den toen erg veel steun gehad van een meisje van de Amerikaanse ambassade. Ze wist overal precies de weg en wist iedereen te vinden die we nodig hadden". "Later tijdens de bomaanslag op de ambassade is ze om het leven gekomen. Een ontzettend aardig meisje en ze was een geweldige hulp geweest. We hebben de film aan haar opgedragen... We hebben ook in Athene kunnen filmen, op de Acropolis. Dat was voor het eerst in twintig jaar tijd dat een filmploeg daar toestemming voor gekregen had. Die speciale gunst hadden we te danken aan minister Melina Mercouri en haar echtge noot Jules Dassin, die zelf cineast is. De invloed van Dassin is erg be langrijk geweest". - U schijnt een bijzonder vermo gen te bezitten om juist enorm ge compliceerde romans zoals 'Slaughterhouse Five' en 'Garp' te verfilmen op toch bevattelijke wij-1 ze. Ziet u dat zelf ook als een specia liteit? „Ik word aangetrokken door schijnbaar te gecompliceerde on derwerpen. Ik denk dat het iets te maken heeft met iets wat ik erva ren heb in 1941, toen ik mijn oplei ding kreeg als vliegenier bij de ma rine. We kregen dan van die dia projecties met bijvoorbeeld beel den van een stel vliegtuigen. Dat zag je een fractie van een seconde, maar het was verbluffend wat je dan toch aan herkenningspunten noteren kon, als je tenminste niet even met je ogen had geknipperd. Ik heb daarvan geleerd dat je het menselijk brein niet moet onder schatten en later heb ik eruit ge concludeerd dat je met een film verhaal gerust door de eenheden van tijd en plaats kunt heen stap pen zonder dat je dan ook meteen het bevattingsvermogen brutali seert van een publiek dat over een beetje souplesse beschikt". 'Hot Bubblegum' (Body Love); re gie: Dan Wolman; hoofdrollen: Jo nathan Segall en Zachi Noy; thea ters: Trianon, Leiden en Euro, Al phen; 12 jaar LEIDEN - Stomme films staan centraal in een festival dat LAK-Ci- nema volgende week organiseert. Van twaalf tot en met zestien maart zijn de meest uiteenlopende films uit de jaren twintig te zien, van ko medie tot surrealisme. Als sluit stuk van het festival haalt LAK-Ci- nema de pianist Paul Diekman naar Leiden om films van Ernst Lubitsch en Erich von Stroheim te begeleiden. Bij de filmweek ver schijnt een uitgebreid programma boekje. Dat is verkrijgbaar op het LAK-bureau (Cleveringaplaats 1), waar ook passepartouts te krijgen zijn. Het programma ziet er als volgt uit: Dinsdag 12 maart: 'The Lodger', een film van Alfred Hitchcock uit 1926. Duidelijk geïnspireerd op de geschiedenis van Jack the Ripper (20.00 uur). 'Dr. Jekyll and Mr. Hy de', een film van J.S. Robertson uit 1920. Populair filmthema dat Ro bertson voor het eerst gebruikte (22.00 uur). Woensdag 13 maart: 'Nieuw Ba byion', een film van Trauberg en Kosintsev uit 1929. Russische film over de ineenstorting van de Parij- se Commune in 1871 (20.00 uur). 'l'Age d'Or', een film van Luis Bu- nuel uit 1930. Eén van de beroemd- LEIDEN - De vruchtbare samen werking tussen regisseur Martin Scorsese en acteur Robert de Niro begon tien jaar geleden met 'Mean Streets' en vond zijn eerste, ook commercieel gezien, hoogtepunt met Taxidriver'. De film won in 1976 het festival van Cannes en wordt negen jaar na dato weer te rug gehaald naar de bioscopen (de ze week in Luxor). De film ontleent zijn kracht voor al aan het fantastische spel van De Niro. Hij is de taxi-chauffeur die eenzaam door New York toert op zoek naar een doel in zijn levgn. Hij zoekt contact met een keurig meis je dat campagne voert voor een po liticus. Als Travis' liefde onbeant woord blijft, nemen zijn ambities een wending: de straten van New York 'schoon vegen'. Hij koopt een pistool en werpt zich op als be schermheilige van een jong hoertje (de eerste grote rol van Jodie Fos ter). Het scenario werd geschreven door Paul Schrader, de muziek door Bernard Herrmann. ste surrealistische films uit de ge schiedenis (22.00 uur). Donderdag 14 maart: 'Lost World', een film uit 1925 van Harry Hoyt. Verhaal van Doyle over we tenschappers op zoek naar prehis torische monsters. Daaraan vooraf gaand het oudste tekenfilmpje uit de geschiedenis: 'Gertie the dino saur'. Daarna 'Haxan', een film van Benjamin Christensen uit 1921. Mengsel van humor en horror over het bijgeloof en de heksenjacht vanaf de middeleeuwen tot in onze eeuw (22.00 uur). Vrijdag 15 maart: 'Die Büchse der Pandora', een film van G.W. Pabst uit 1929. Onlangs weer uitge brachte film met Louise Brooks als een femme fatale (20.00 uur). 'Blood and Sand', een film van Fred Niblo uit 1922. Met de John Travolta uit de jaren twintig: Ru- dolf Valentino. Eén van zijn betere films (22.00 uur). Zaterdag 16 maart: 'Foolish Wi ves', een film van Erich von Stro heim uit 1921. Hij zelf speelt de hoofdrol als een cynische aristo craat (20.00 uur). The Marriage Cir- Rudolf Valentino speelt één van zijn betere rollen in 'Blood and Sand'. (foto AP) cle', een film van Ernst Lubitsch uit 1923. De Duitser Lubitsch in troduceerde daarmee een nieuw soort komedie in Hollywood. Bei de laatste films worden dus live be geleid door pianist Diekman. LEIDEN - Het Filmhuis LVC doet de komende twee weken mee aan een bescheiden festival van Ierse films. Komende woensdag en de woensdag daarop worden in totaal vier produkties vertoond uit Ier land. Woensdag 13 maart: 'Traveller', een film van Joe Comerford uit 1981. Hierin wordt een beeld ge schetst van de 'tinkers', de zigeu ners in Ierland. Het verhaal is slechts een leidraad om in kleine details een sfeertekening te geven. Voorafgaand wordt een tien minu ten durend experiment van Co merford getoond, waarbij video en film door elkaar heen zijn gewe ven: 'Waterbag' (20.00 uur). 'Danny's Symphonie', een film uit 1982 van Neil Jordan. Een saxo fonist raakt buiten zinnen als een meisje dat hij net heeft leren ken nen, wordt vermoord. Hij gaat een dubbelleven leiden: enerzijds de succesvolle bespeler van de sax, anderzijds de bezeten achtervolger van de moordenaars (22.00 uur). Woensdag 20 maart: 'Poitin', een film van Bob Quinn uit 1978. Een soort 'western' op z'n Iers. Poitin is eigenaar van een illegale stokerij en krijgt het aan de stok met zijn medewerkers. Alcohol versterkt de ruzie (20.00 uur). 'Pigs', een film van Cathal Black uit 1984. Portret van zes paria's uit de samenleving die elkaar vinden in een gekraakt huis. Ze komen tot een soort even wicht in het samenleven, maar dat wordt verstoord na een ruzie met skinheads (22.00 uur). Jodie Foster (midden) en Robert de Niro rechtsin 'Taxidriver'. De namen Bobby .en Benji doen denken aan blaffende poedeltjes, maar behoren toe aan de hoofdrol spelers in 'Hot Bubblegum', een reeks films die de Israëlische va riant op de pretparken van Porky mag heten. Merkwaardig dat het genre nog niet uitgeput is, want dit type films gemaakt na het succes van 'Ame rican Graffiti' - kan zo langzamer hand een volwassen videotheek vullen. In deze aflevering raakt Benji onder de bekoring van Gin- ny, het zusje van Bobby. Nou is Bobby iemand die zonder enige te rughoudendheid met elke meid het bed in duikt. Maar van zijn zus moeten ze afblijven, zelfs Benji. Als Benji toch in alle schuchter heid zijn mond en handjes roert, is Bobby niet te beroerd om zijn gro te vriend half invalide te slaan. Pas als de onschuld blijkt, komt alle vriendschap weer goed. Beetje du bieuze moraal als u het mij vraagt (maar waarom zou u?). BART JUNGMANN •The Key'; regie: Tinto Brass; hoofdrollen: Stefania Sandrelli en Frank Finlay; theater: Euro, Alphen; 16 jaar De Italiaanse regisseur Tinto Brass heeft het patent op sexfilms (of erotische films, zo u wilt) met scandaleuze trekjes. Eerst werd hij gehekeld en geprezen om 'Salon Kitty', een film over een Nazi-bor deel, en daarna raakte de wereld in beroering om 'Caligula', een men geling van sex en sadisme. In zijn nieuwste film, 'The Key' speelt het fascisme er ook weer een rol. Maar de aandacht gaat nu voor al uit naar Stefania Sandrelli. Een achtenswaardige actrice ('Nove- cento' onder meer) die onderwerp is van Brass' erotische dromen. Zoiets als Viola van Emmenesi naakt in de Playboy, dat wil ieder een toch ook wel even zien. Het verhaal van 'The Key': een oudere schrijver bestudeert in Ve netië het werk van de Oostenrijkse schilder Gustav Klimt. Echtgenote Sandrelli raakt in de tussentijd erg opgewonden van haar aanstaande schoonzoon en manlief juicht dat alleen maar toe. Zo jong is hij niet meer èn al die sex is slecht voor. zijn hart. Gelukkig houden man en vrouw allebei een dagboek bij en brengen elkaar via het geschreven woord toch nog tot extase.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11