'Liedjes slaan in als een Fox the Fox: 'Het noorden swingt enorm' Rob de Nijs protesteert op lp tegen bewapening Hoogstandjes van internationale sterren WOENSDAG 6 MAART 1985 BOSCH EN DUIN (GPD) - „Ik denk dat ik een man ben met meer vrouwelijke gevoe lens dan andere mannen, 't Zit zo in mannen om zich bezig te willen houden met oorlog, macht en wapens, dat ik dat niet bij mezelf herken. Vrou wen hebben toch meer affectie met vredesgevoelens, mis schien omdat ze moeder zijn, meer met het nageslacht bezig zijn en dus willen dat hun kin deren in een leefbare wereld achterblijven. Dat is mijn filo sofie. Daarover zing ik nu, voor de eerste keer, op de elpee „Pur Sang". Politiek-getinte liedjes dus en een protestsong tégen de bewapeningswed loop". door Margriet Hunfeld Aan het woord is Rob de Nijs (42), vader van een zoon van twee, echt genoot van Belinda Meuldijk, de schrijfster die vorig jaar nog een prijs won voor de beste Nederland se tekst (het liedje „L.A.T." op de elpee „Roman" van Rob de Nijs). In zijn comfortabele huis in Bosch en Duin spreekt hij over zijn gevoelens ten aanzien van oorlog en vrede, over zijn samenwerking met Belinda Meuldijk, over zijn traumatische ervaring met zijn ex- vrouw, over poëzie en, uiteraard, over zijn muziek. Rob de Nijs aan het woord, krachtig, nog altijd enigszins lispe lend (vanwege het bekende spleetje tussen de tanden) en vrien delijk. „Het was een idee van Be linda om haiku's te gebruiken. Tussen de liedjes door. Drieregeli ge gedichtjes volgens een Japanse poëzievorm. Zoiets voegt toch wel wat toe aan de geestelijke rijkdom, vind ik persoonlijk. Ze zijn zo beel dend, weten zo goed een sfeer op te roepen. Bovendien vind ik dat er best wel wat méér bekend mag zijn van poëzie dan alleen Toon Her mans. Met alle respect hoor. Daar bij denk ik dat een zanger best in beelden mag spreken, zeker in rijn liedjes. Ik zing over heel persoon lijke gebeurtenissen, traumatische ervaringen zelfs, maar als ik dat al lemaal precies zo zou opschrijven, dan zou ik een luisteraar opzadelen met mijn trauma. En als ik ga zeg gen wat ik met mijn liedjes heb be doeld, dan is 't al niet leuk meer". Vrede „Mensen mogen de emotie be grijpen, die uit mijn liedjes spreekt, maar de precieze achter grond hoeft verder niemand te we ten. „En - eh - dat gebeurt in de goeie popmuziek in 't buitenland heel veel, en al veel langer dan in Nederland. Er zijn zoveel fantasti sche mensen bezig; ik heb in mijn kelder 4 tot 6000 elpees staan en dat zijn stuk voor stuk muziekpro- dukten die me iets hebben geleerd en me iets hebben gedaan. Mijn smaak is vrij breed, 't loopt van klassiek, opera, middeleeuwse mu ziek, renaissance-muziek tot har drock. Ik weet echt niet iets dat ik écht lelijk vind, of 't moet wel zo goor en slecht zijn datje er niet om heen kunt. Ik laat me door alles beinvloeden. Ook door m'n leven. Door de mensen die ik ontmoet". „Daar komt bij dat Belinda de teksten schrijft. Het belangrijkste lied (en door veel vrouwen 't mooist gevonden) is van haar en Lennaert Nijgh, de apotheose van de plaat, getiteld „Alles wat ademt". 'Vrede is ver', schrijven ze, 'verder dan ooit, zo dicht bij huis, rusten de wapens nooit'"... „Soesterberg is hier vlakbij, de AFN (Air Force Network - red.) kunnen wij ontvangen en dat heeft ons gesterkt in 't gevoel dat ze daar (in Amerika) zo met die oorlog be zig zijn, dat wordt er in gepompt. Heel raar. Absurd. Dat merk je wanner je die tv aanzet: allemaal reclame voor de oorlog". ,,'t Is 'n spel, waar wij de dupe van zijn. Wij hebben dus gepro beerd in een paar zinnen, en dat is moeilijk, om de waanzin van die continue oorlogsgedachte weer te geven. We hebben zoveel tekens gehad, de laatste jaren, dat we von den dat we er niet meer omheen konden met onze plaat. Johnny Soldaat, het lied dat van de elpee is uitgesingled, is een protestsong. Dat maakt duidelijk wat we van de zomer hebben meegemaakt en wat we dagelijks meemaken. We heb ben er een citaat van Herman van Veen bijgezet". (...„Elke dag geven de industrie landen twee miljard gulden uit aan de bewapening om de vernietiging van de mens te voorkomen, met als direct gevolg 50.000 doden per dag, 50.000 hongerende kinderen"...) „We zingen dus over die soldaat. Die oorlogje speelt. Met effecten erbij van schieten en zo, oorlogsge luiden. Het benadrukken van 't ge geven dat 't een spelletje is. Een dodelijk spel". „Een van de mooiste regels uit de song is: (wij worden) vernieti gend bewaakt. Kijk, zodra we hier die kruisraketten neerzetten, wor den we meer dan ooit doelwit van de vijand". „Ik ben overigens niet zo iemand die nu zegt dat 't leger opgedoekt moet worden. Maar die wapenwed loop moet worden gestopt. Daar sta ik achter. Daar wil ik integer in zijn". Treumatisch „Ik heb een tijd gehad, dat ik nergens meer rustig over kon na denken. Dat ik was dolgedraaid door problemen met mijn ex- vrouw en een roddelcampagne te gen mij. Zo traumatisch. En dit dan between the lines: een lied op mijn elpee gaat daarover. Ik kan er helaas weinig over zeggen, want dan krijg ik wéér de hele roddel pers over me. Kijk, je hebt door de eeuwen heen altijd vervolgingen gehad. Je hebt de Inguisitie gehad, je hebt de jodenvervolging gehad, en wat dan 't opvallende is, is dat 't volk, ondanks het feit dat ze weten dat 't niet pluis is, daar niets tegen doet. Daar gaat 't lied over. Maar 't gaat óók over ons, begrijp je". „We wilden 't van ons afschrij ven. Maar op een manier dat nie mand 't direct zal herkennen. Ik geloof dat je er niet los van kan zijn om over jezelf te schrijven. Elke goeie romanschrijver herkent dat, denk ik". „'Tussenkleuren', een ander lied Balletgala Dansersfonds in Carré 1(1) Shout - Tears for Fears 2 (3) This is not America - David Bowie 3(6) Sussudio - Phil Collins 4 (12) Ik meen't - André Ha zes 5(5) Loverboy Billy Ocean 6 (9) Just another night - Mick J agger 7(2) Easy lover - P. Bailey P. Collins 8 4) Do what you do Jer- maine Jackson 9(8) I want to know what love is - Foreigner 10 (15) Sharp dressed man - ZZ Top 11 (18) Nightshift - Commodo- 12 7) One night in Bangkok - Murray Head 13 (13) Watching you - Shaka- tak 14 (10) Let it all blow - Dazz Band 15 (16) Treat her like a lady - Temptations 16 (25) Love Pride - King 17 (11) Solid - Ashford Simp- 18 (20) Let's go crazy - Prince The Revolution 19 (31) You're my heart you're my soul Modern Tall- king 20 (32) Material girl - Madon- 21 (14) Jungle love - The Time 22 (17) SOS Fire in the sky - Deodato 23 (27) Save a prayer - Duran Duran 24 (30) Yaki taki oowah - Gi- gantjes 25 (23) This is my night - Cha- ka Khan 26 (38) Slippery people - Tal king Heads 27 (29) Am I losing you forever 28 (28) I know him so well - Alaine Paige 29 (26) The boys of summer - Don Henley 30 Just can't get enough - Depeche Mode 31 Steen stoal en sentiment Normaal 32 (19) Gimme all your lovin' - ZZ Top 33 Love like blood - Killing Joke 34 (36) Let's talk about m The Alan Parsons Pro ject 35 Love is - Anny Schilder 36 (39) Since yesterday - Strawberry Switchblade 37 Give me your love - Fun Fun 38 (40) You're the inspiration - Chicago 39 The old man down the road John Gorty 40 (34) No mercy - The Strang- lers op mijn plaat, heeft dat ook. 't Is een lied van vergeving. Wanneer mensen uit elkaar gaan, heb ik ge merkt, dan gaan ze gauw zart-wit denken en dat maakt alles moei lijk, omdat je dus aan de ene kant denkt van ja, 't is over", maar aan de andere kant zie je dan ook weer dingen die je samen gehad hebt en ineens krijg je een steek door je hart en dan denk je: hè, 't is dus kennelijk ook wel 'es leuk geweest. Die tegenstrijdigheid heb ik met Belinda trachten te leggen in dat lied". Belinda „Ja, met Belinda: we zijn natuur lijk samen en heel erg samen, 't Gekke is dat wij dus nog nooit ru zie hebben gehad in die vijfjaar dat we bij elkaar zijn. 't Is krankzinnig, zonder dat dat saai is, hoor. We kunnen dingen uitpraten, dat is voor mij 'n enorme luxe. En ik kan met haar werken. Ze gaat mee naar concerten van me, heel prettig zoiets" „Ik geef het komende seizoen 25 concerten in de grote theaters. Daarnaast schnabbel ik, jaaa, dat zal wel moeten. Een concert, dat kost toch gauw 40, 50.000 gulden, waarvan ik, hooguit, 150 gulden overhoud. Nou, dat kan natuurlijk niet, als je nagaat wat daar aan energie inzit". „Ritme van de regen", ach, dat wordt uiteraard bij schnabbels al tijd leuk gevonden. Maar ik los 't op door 't in een medley te verwer ken en op die manier tijdens mijn optreden ieder wat wils te geven". „Maar dat dit, wat ik nu op de plaat ,Pur Sang' heb gezet, is inge slagen als een bom, dat verbaast Rob de Nijs: vrouwelijke gevoelens. me dan des te meer. Zelfs de VA RA draait 't, ik bedoel, de doel-, groep van die omroep heeft nooit zo op Rob de Nijs zitten wachten. De positieve reacties zijn overwel digend, in België is de elpee met een op nummer 7 van de elpee-top- 50 gekomen; in Nederland staat 'ie nu op 22. 't Gekke is dat bij mij die dingen altijd heel stil gaan. Mijn vorige twee elpees zijn nu al bijna platina, ik lever kwaliteit en dat waarderen de mensen. Hits zijn ook leuk, 't is altijd spannend die hitparade, maar kwaliteitselpees bepalen toch mijn carrière. Bij mij wordt er nooit zoveel tamtam van gemaakt: dat zal er waarschijnlijk de reden van zijn datje, zonder ver geten te zijn, wel 'es vergeten wordt...!" PARIJS - De Zweedse filmregisseur Ingmar Bergman is door president Francois Mitterrand van Frankrijk benoemd tot commandeur in het Le gioen van Eer. Bergman kreeg de hoge onderscheiding voor het feit dat hij zich al veertig jaar met film bezighoudt. De overhandiging van de versier selen had plaats in het Elysée. Ingmar Bergman geniet in Frankrijk al jaren grote populariteit. (foto AP) 'Killing Fields' in de prijzen LONDEN - 'The Killing Fields', een film over een Amerikaanse journalist in Kampuchea, beheerste gisteravond de uitreikingsplechtigheid van de prijzen van de Britse filmacademie. De film kreeg 1) de prijs voor beste film, 2) beste aangepaste script en 3 en 4) beste acteur en opvallendste nieuw gezicht in een speelfilm (Haing S. Ngor in de rol van Kampuchaans vluchteling). De prijs voor de beste regie was voor 'Paris Texas' van de Westduitse regisseur Wim Wenders. Beste buitenlandse film werd 'Carmen', een Spaanse produktie. Popduo Wham op Chinese tournee LONDEN - Het bekende Britse popduo Wham zal op tournee gaan in China. George Michaels en Andrew Ridgeley zullen samen met een band van 14 man op 7 april optreden in Peking en op 11 april in de opera van Kanton. Dit heeft hun manager, Jazz Summers, in Londen meegedeeld. HILVERSUM-GRONINGEN (GPD) - Dat de provincie Gronin gen na het aardgas van Slochteren een tweede nationaal exportpro- dukt zou hebben in de disco-funk groep Fox The Fox is een wat al le zeer voor de hand liggend cliché. Het enthousiasme waarmee dit in Nederland nog bescheiden opere rend sextet in het buitenland is ontvangen, geeft echter wel aan dat niet alleen de Earring, Nits en Time Bandits hun portemonnee buiten de landsgrenzen kunnen spekken. door Dolf Ruesink Fox The Fox is overduidelijk de band van Bert Tamaela en Sil houette Musmin, twee op-en-top Groningers, die in weerwil van het snel opkomende succes de Marti ni-toren nog niet willen verruilen voor randstedelijke oorden, waar Hollandse popglorie pleegt samen te hokken. „Het is hier veel relax ster", meent Tamaela, die in het nog niet zo verre verleden met Boozy vergeefse aanvallen op het Hilversumse hitestablishment deed. „Vergis je niet" is de aanvul ling van de in interviews steevast als wonderschoon omschreven Sil houette Musmin, „het Noorden swingt enorm en we hebben het al tijd erg prettig gevonden vanuit deze stad muziek te maken". Tamaela en Musmin gaan 's och tends na een verlaat verjaardags partijtje nagenoeg schuil achter een fors formaat zonnebril. Na twee kopjes koffie kijken we het duo pas echt oprecht in de ogen en ontspint zich een wat openhartiger gesprek. De naam Fox The Fox is Balletgala van de Stichting I Broecks, Michel Gascard, Susan Gluck, Gen Horiuchi, Birgit Keil, Vladimir Klos, Mary McKendry, RafTaele Paganini, Alexandra Radius, Han Ebbeiaar, Introdans, Scapino Ballet, de Nel Roos Academie en het Promenade Orkest. Op 5 maart in Carré, Amsterdam. AMSTERDAM - 'Dans om de dans', dat zou het motto van het Balletgala van de Stichting Dan sersfonds '79 kunnen zijn. In ^lubbele betekenis. Want het door de Alexandra Radius en Han Ebbeiaar in 1979 ter gele genheid van hun twintigjarig po diumjubileum gestichte fonds wil jong Nederlands danstalent èn dansers aan het eind van hun carrière steunen. Het gala is me de bedoeld om geld voor dat goe de doel in te zamelen. Wie de sterren van de grote balletgezel schappen van de westerse we reld in Carré wilde zien schitte ren, moest daar flink voor beta len. Een op z'n paasbest gekleed publiek, onder wie koningin Beatrix en prins Claus, had dat er graag voor over. Het theater was afgeladen. En wat die solisten lieten zien, was merendeels ook 'dans om de dans', dans met de nadruk op technische beheersing. Het po dium van Carré was voor één avond een etalage vol virtuoze hoogstandjes van het soort dat maar zelden op Nederlandse po dia te zien is. Het verst gingen wat dat be treft Mary McKendry en Raffaele Paganini van het London Festi val Ballet. Hun machtsvertoon in 'Don Quichote' is niet meer in woorden, hoogstens nog in cij fers uit te drukken. Ballet op z'n allerknapst, maar ook op z'n al- lerholst. Ook Suzan Gluck en Gen Horiuchi van het New York City Ballet lieten de vonken er van afspatten in Balanchines' 'Tarantella'. Al kon je soms zien dat ze in New York een nog veel groter podium gewend zijn. Michel Gascard van het Ballet van de XXste Eeuw uit Brussel vormde met zjjn twee solo's van Béjart één van de hoogtepunten van het programma. Eerst 'L'his- toire du soldat', een clowneske, poëtische solo, gedanst met een masker op. Later op de avond een 'Danse Grecque', vol sluime rende hartstocht die steeds op het punt staat door te breken. 'Nuages', een ouder werk van Jiri Kylian werd gedanst door Birgit Keil en Vladimir Klos van het Stuttgarter Ballett. Hun uit voering van dit lyrische ballet was hier en daar wat geforceerd. Datzelfde gold voor het optreden van Eva Evdokimova, in Duits land officieel tot prima ballerina benoemd. In 'La Sylphide' maakte ze haar faam als ster van de avond niet helemaal waar. Het weifelende dansen van haar part ners van het Ballett der Deut- schen Oper Berlin en de tergend valse inzet van het orkest zal daartoe hebben bijgedragen. Het Nederlandse aandeel be vatte twee premières. Nils Chris- te maakte 'Strings' voor Radius en Ebbeiaar. Een vloeiende, dra matische pas de deux, waarin de vrouw veelvuldig door de man wordt gedragen. Een spannend ballet, dat een sfeer heeft alsof er groot onheil op de loer ligt. De tweede première was 'Met zonder en met', door Jan Lin- Koningin Beatrix, in de pauze van het balletgala in gesprek met de dansers Han Ebbeiaar (midden) en Gen Horiuchi rechts). (foto anp) kens gemaakt voor Scapino. Een speelse dans op uitbundige mu ziek van Stravinsky. In kos tuums en decor keren steeds de kleuren wit, geel en rood terug, die mede de opbouw van de dans bepalen. Het hoge tempo en de snelle afwisseling van de steeds in groepen van vier optredende dansers maken er voor Scapino een waardevolle aanwinst van. Introdans uit Arnhem danste 'Pub' van Nils Christe. Leuk dat nu ook één van de kleinere Ne derlandse groepen aan het Gala deelnam, maar de keuze was niet erg gelukkig. 'Pub' is een tame lijk lang ballet met niet al te veel variatie, dat de vaart nogal uit het programma haalde. De leerlingen van de Nel Roos AMSTERDAM - De danser en cho reograaf John Wisman, lid van het Nationale Ballet, heeft van het Dan sersfonds '79 de opdracht gekregen een dans te maken voor het Eurovi sie Concours voor jonge dansers. Dat wordt op 16 juni gehouden in Reggio Emilia in Italië. Wisman kreeg in 1981 de aanmoedigingsprijs van het Dansersfonds. Akademie, die nog aan het begin van hun carrière staan, openden het Gala met een sierlijke en aan him mogelijkheden aangepaste choreografie van Rudi van Dant- De KRO heeft opnamen ge maakt, die op een nog nader be kend te maken tijdstip op televi sie zullen worden uitgezonden. ARIEJAN KORTEWEG land, leef ik al naar de volgende toe, waar we binnenkort aan begin nen. Het kan namelijk altijd beter. Toen ik Maurice White's solo-elpee hoorde, dacht ik dat die plaat écht af was. Toch hoor je dan later, dat ook zo'n topartiest nog niet tevre den is. Het is, denk ik, belangrijk datje op een gegeven moment met oude dingen durft te kappen en gaat vernieuwen". Musmin: „Wat zo aantrekkelijk voor ons is, is het feit dat Fox The Fox het plaatgeluid op de bühne heel goed kan benaderen. We ge bruiken namelijk precies dezelfde instrumenten in de studio als op het podium". Bert: „We proberen daadwerkelijk een aantrekkelijke show te brengen. Wat dat betreft bewonder ik een Kid Creole and the Coconuts. Dat is muziek, beeld en beweging. Daar valt iets te zien. Een gezellig bandje, ja dat probe ren wij ook te zijn". Over de ontwikkeling van hun als 'kwaliteitsdisco' omschreven muziek kunnen Musmin en Ta maela zelf weinig analyserends te berde brengen. Sil, zoals ze in de band wordt genoemd, ziet er het belang ook niet van in:„Het is voor Fox The Fox gewoon nog veel te vroeg om terug te kijken. We ont wikkelen ons daarvoor te sterk. Belangrijk is in ieder geval wel, dat Bert het publiek niet doodgooit met accoorden". Bert: „Die fijd hebben we gehad. Moeilijke jazz- rock en het weg-spacen by dat soort muziek is voorbij". Fox the Fox: ontleend aan een nummer van Pe ter Gabriël, dat Tamaela hoorde op het in Groningen veelbeluisterde station AFN Bremerhafen. „Die tekst raakte me bijzonder. 'You can ape the ape, but you can't fox the fox'. Dat betekent zoveel als: een aap kun je naapen, maar een vos ben je nooit te slim af'. Silhouette Musmin zoekt de ver klaring voor het huidige succes in n, maar een vos ben je nooit te slim af de speelse aanpak van Fox The Fox: „We zitten niet in een vast stramien van componeren. Zowel voor het publiek, de platenmaat schappij als voor ons zeifis het niet te voorspellen welke richting het uit gaat. De Groningse band begon in maart 1983 aan wat later zou blij ken een erg voortvarende opmars. „Flirtin' and Showing'" was de eer ste single, een demo waarmee com- (fotopr) ponist Tamaela overigens wel moest leuren bij tal van platen maatschappijen. CBS zag uiteinde lijk wel iets in Fox The Fox en schonk de noordelingen het nodi ge vertrouwen. West-Duitsland en Frankrijk slo ten Fox The Fox het eerst in de ar men. Tamaela: „Het loopt daar waanzinnig, terwijl het in Neder land eigenlijk tot nu toe vrij traag is gegaan. Een verklaring hebben we er niet voor. Misschien is ons land wel overvoerd met platen, vooral door de enorme import. On ze grootste hit 'Precious Little Dia mond' heeft het aanvankelijk niet eens gehaald. We bungelden maar een beetje in de tipparade, totdat we plots bij één van de omroepen paradeplaat werden". In West- Duitsland gingen daarentegen al 250.000 exemplaren van de single en 12-inch over de toonbank. Met Koru Kuschel (fluit, gitaar, keyboards), Pieter Voorentholt (keyboards), Geno Jansen (bas) en Han Langkamp (drums) vormen Tamaela en Musmin een voor het clubcircuit relatief dure zesmans- band. Silhouette: „Hoewel we best genegen zijn concessies te doen, merk je dat we voor sommige jeugdsociëteiten moeilijk te beta len zijn. Dat komt ook omdat veel sociëteiten gekapt worden in hun subsidies. In het commérciële cir cuit vraagt men vaak veel te hoge prijzen. Een prijs van zes tot zeven gulden vind ik oké, zit je hoger, dan kunnen de kids het eenvoudig niet meer betalen. Dat speelt live- optredens als de onze parten". Verzadiging Tevredenheid en verzadiging zijn woorden die voorlopig nog niet bijgeschreven worden in Ta- maela's vocabulaire: „Ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen. Hoe wel onze elpee nèt uit is in Neder-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 29