Voor artiesten bestaat geen waardering meer NCRV openhartig over incest TV-rubriek door Nico Scheepmaker Intrigerend Noh-theater 1 ZATERDAG 2 MAART 1985 RADIO-TV-KUNST We zijn er langzamerhand aan gewoon geraakt en deels moge lijk immuun voor geworden dat alles in dit land kennelijk is geoorloofd. Wat er aan liederlijk heid en wat nog veel erger is godslastering wordt uitgebraakt in radio- en televisieuitzendin gen die in belangrijke mate uit gemeenschapsgelden worden gefinancierd, tart soms elke be schrijving. Niet ik ben hier aan het woord, maar Meindert Leerling van de RPF, tijdens het interpellatiede bat op woensdagmiddag in de Tweede Kamer over de P.C. Hooftprijs. Hij is een oud-mede werker van de EO. Zou de EO, zo vroeg ik mij donderdagavond af, ook al zo ver zijn om een pro gramma als 'Rondom tien' van de NCRV uit te zenden, dat over incest handelde? Het onderwerp is immers ten nauwste betrok ken bij de vorm van 'liederlijk heid' waarover Leerling de staf breekt. We kregen de verhalen te horen van vrouwen (inmiddels allemaal volwassen) die als kind, vaak jarenlang, door hun vader of een broer of een oom seksueel misbruikt waren. Er was zelfs e^en vrouw bij die vertelde dat zij (ik hoop dat ik mij de personen nog goed herinner) door haar va der, haar twee broers en haar halfbroer gedwongen was tot seksueel verkeer, als ware zij een stuk huisraad, een vaatwasma- chine die voor algemeen gebruik bestemd was. Natuurlijk, er werd alleen over verteld, we kregen het niet in re constructie terug te zien, het zichtbare werd weggelaten, maar het invoelbare was er daarom niet minder om. Het werd door alle betrokenen (en Henk Mochel die de gesprekken leidde had nog verwonderlijk veel bereid gevonden over deze trau matische ervaringen in hun verleden te vertellen) op zakelij ke toon, zonder grote emoties verteld, er werd niet gehuild, het grote drama dat in de verhalen school bleef achter de schermen, maar intussen werd er dan toch maar voor het oog van het Neder landse volk in een programma van een christelijke omroep over zaken gesproken die een paar jaar geleden al wel door de VA RA of de VPRO even openlijk besproken konden worden, maar die je bij de NCRV toen toch ver geefs zou zoeken. „Wat God ons als norm en wet voorhoudt, wordt miskend en als niet ter zake doende wegge vaagd, terwijl datgene wat de mens op meest vulgaire en lie derlijke wijze weet te produce ren als aanvaardbaar en zelfs als regel wordt beschouwd", zei Meindert Leerling ook nog in het Kamerdebat. In 'Rondom tien' werd intussen niet verheeld dat incest niet beperkt blijft tot de niet-religieuze kringen waar God noch gebod in ere wordt gehou den. Een aantal seksueel misbruik te vrouwen bleek afkomstig te zijn uit goed gelovige, protes tantse of katholieke gezinnen, waarin regelmatig naar de kerk werd gegaan en de schuldige va der functies in het kerkleven ver vulde. Een vrouw, zelf ook 'erva ringsdeskundige' zoals dat heet, had een boek over 'Incest en godsdienst' geschreven, een psy chiater vertelde dat incest min der met seksueel genot te maken heeft dan met het botvieren van persoonlijke macht. De misbruikte kinderen raak ten vaak in grote verwarring om dat ze enerzijds leerden 'hun va der en moeder te eren', en ander zijds door hun vader misbruikt werden. Het was reëel, en in ze ker opzicht moedig en prijzens- waarswaardig van Henk Mochel, dat hij niet probeerde te verdoe zelen dat incest ook in religieuze kringen voorkomt, en, sterker nog, dat bepaalde aspecten van het geloof niet alleen remmend op seksuele kindermishandeling kunnen werken, maar ook bevor derend. Is er vergeving mogelijk, vroeg Henk Mochel op een gege ven ogenblik. Daar zaten tenslot te vrouwen, herkenbaar voor hun omgeving, die vertelden dat hun leven tot op heden verwoest of deerlijk verminkt was, terwijl de veroorzakers van hun ellende nog in leven zijn. Dan zal er toch eerst om vergiffenis gevraagd moeten worden, zei een der vrou- wen, en in haar geval was dat in elk geval niet gebeurd. Helaas stopte mijn video voor dat het programma afgelopen was, zodat ik niet met zekerheid kan zeggen of de vraag die ik mij even stelde nog besproken werd of niet, namelijk deze: zijn het al leen meisjes die door hun vader, broer of oom seksueel misbruikt worden, of ook jongens, die door hun moeder, zusje of tante tot seksuele handelingen worden verleid c.q. gedwongen? De Amsterdamse Kindertele foon, zo las ik in Televizier, kreeg in negenentwintig weken 65 mel dingen over incest, 38 van meis jes en 27 van jongens. Van de meisjes tot achttien jaar werd 63 procent door hun vader mis bruikt, 13 procent door een broer, 21 procent door de stiefva der of vriend van moeder. Van de jongens werd 44 procent door hun moeder misbruikt, 41 pro cent door een zusje en 4 procent door hun vader. Het lijkt me dat de NCRV nog pas op de helft is met dit onderwerp, of anders kan de EO het estafettestoKje mis schien HILVERSUM (GPD) - "Artiesten?", zegt de 47-jarige Conny Vandenbos, "die stellen in Nederland niets meer voor. De waar dering voor mensen die kunnen zingen, dansen en muziekmaken is achteruit gehold. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg, met die mentaliteit krijg je als artiest te maken". Het klinkt somber en Conny Vandenbos windt zich er merk baar over op. Dat is dan ook een van de redenen dat zij op dit moment voor Conamus werkt, de stichting die zich inzet voor de Nederlandse muziek. Bovendien verscheen onlangs een elpee van haar, getiteld 'Het mooiste van Conny Vandenbos'. "De mensen willen tegenwoordig quizzen", legt ze uit, "dat is het nu helemaal op televisie. De omroe pen concurreren elkaar gek om maar met een nog grotere, nog spectaculairder quiz te komen. En daar mag een artiest dan, tussen twee vragen door, een liedje in zin gen. Een dieptepunt was voor mij toen ik ook gevraagd werd op te treden tijdens zo'n quiz. Dat ging aldus: "Lieve kijkers in de huiska mer", riep de presentator op een gegeven ogenblik 'de quizkandida ten bereiden zich nu voor op het volgende onderdeel, dus u kunt ge zellig even de koffie inschenken en ondertussen zingt Conny Vanden bos een liedje". door Margriet Hunfeld "Zo ver is het dan nu gekomen", zegt ze, "dat je als artiest een soort tussendoortje bent geworden, ie mand bij wie de mensen andere dingen kunnen gaan doen. Kijk, voor my is het funest, want ik pro beer altijd een bepaalde sfeer met mijn teksten te creëren. Dat is al erg moeilijk; om met een liedje zoiets op te bouwen, maar als je dan ook nog weet dat de aandacht van je publiek bewust wordt weg- gepraat, tja, dan hoeft dat optreden voor mij ook niet meer". "Heb je even de tijd", roept ze la chend toen haar werd gevraagd naar haar mening over de situatie van de Nederlandse showbusiness. Serieus somt ze vervolgens een aantal argumenten op, vertelt dat er bij Conamus elke week wel ar tiesten komen klagen en om raad vragen, want de situatie is bijzon der slecht. "De Nederlandse plate- nindüstire zit diep in de proble men", zegt ze. "Iedereen lijdt er on der. Het is bepaald niet verwonder lijk dat Vader Abraham onlangs nog een kort geding heeft aange spannen tegen de AVRO om af te dwingen dat hij in Toppop kon op treden, hoewel uiteraard de pro grammamakers in het gelijk wer den gesteld. Het is niet eens de eco nomische recessie", gelooft ze, "die schuld heeft aan de slechte omzetten. Wat meespeelt is het ko pieergedrag van mensen; er wor den een op de vier elpees geko pieerd en daarnaast is er voor het Nederlandse repertoire niet of vrij wel geen belangstelling op de Ne derlandse zenders". "Al met al heeft dit ertoe geleid dat de omzetten van de Nederland se platen dermate dramatisch zyn teruggelopen dat we er met zijn al len op korte termijn iets aan moe ten doen, want anders bestaat er eerdaags geen Nederlands reper toire meer". - Wot kan je doen? Conny: "Ik ben nu in de bevoor rechte positie dat ik veel contacten heb met mensen en die gebruik ik om de programmamakers bij radio en televisie te motiveren Neder lands repertoire te draaien. Maar ook probeer ik ze duidelijk te ma ken in wat voor dieptreurige situa tie dat Nederlandse repertoire is gekomen". - Bestaat deze situatie al lang? "Ja, ik loop er al een tijdje over te piekeren, want het speelt al vanaf 1978. Maar dit is een vak waarin ie dereen zich altijd van zijn vrolijk ste kant laat zien en blijft roepen: 'O, het gaat fantastisch', (vooral dat 'fantastisch' is bij ons niet van de lucht) maar intussen weet iedereen dat het er nog nooit zo beroerd heeft uitgezien". - Toch hebben groepen als 'Doe Maar', 'Het Goede Doel' en 'Toontje Lager' de Nederlandse platenin dustrie weer een aardige opleving bezorgd. Conny, schouderophalend: "ach, ja, maar dat is toch ook maar tijde- Conny Vandenbos maakt zich zorgen over Nederlandse showbizz lyk geweest. Bovendien was voor die groepen het kopieergedrag van het publiek helemaal fnuikend. Ik heb gelezen dat van elke gekochte Doe Maar-elpee er acht werden ge kopieerd. Dat gebeurde dan door scholieren, daar gingen die elpees van hand tot hand. Voor een pla tenmaatschappij is zoiets toch niet meer te verkroppen"? - Hoe zit het met jouw publiek? Bestaat er nog belangstelling voor jou als zangeres? Conny, nadenkend: "Ach, ik ge loof in zijn algemeenheid dat hier in Nederland gewoon weinig waar dering bestaat voor artiesten, zeker wanneer ik dat vergelijk met Duis- land, België of Frankrijk. Het is hier allemaal niet zo bijzonder en dat is jammer, want die waardering hoort een beetje bij het vak van ar tiest-zijn". Conny, aarzelend: "Ja, dat vind ik van wel. Niet eens zozeer wan neer ik op het podium sta, maar meer in de contacten daarbuiten om. Doe maar gewoon, zoiets wil len de mensen je dan laten weten. Het is ook frappant", vindt ze, "dat gewone jongens, die carrière ma ken in het artiestenvak, zo bijzon der geliefd zijn. Of het is zo'n lek kere jongen uit de haven, óf hij heeft een patatfrietkraam, óf hij kan goed metselen, tja ik denk dat die dingen er echt mee te maken hebben - Je bent de laatste tijd niet meer zo vaak op televisie geweest. Komt dat omdat je geen hits meer hebt? Conny Vandenbos: 'Je bent als artiest een soort tussendoortje geworden'. ste tijd evenmin een nieuwe single uitgebracht en dat is ook een na deel. Meestal haal ik van een nieu we elpee een stuk af dat dan als single op de markt komt. Mijn laat ste elpee is een verzamelelpee en dus wordt daar verder niets mee gedaan". "Eerlijk gezegd huiver ik om met nieuw platenmateriaal te komen. Op Hilversum 3 heeft het midden- repertoire (zoals ik mijn werk noem) jammer genoeg minder kans en dat betekent automatisch dat je dan niet op een playlist komt. En die playlist is nu eenmaal de entree tot top- en hitparade". "Kijk, ik heb op dit moment erg leuke ideën voor een nieuwe elpee en ik ben met enthousiasme bezig aan het ontwikkelen van nieuw re pertoire samen met bekende tekst schrijvers, componisten en arran geurs. Ik hoop dat ik in september met mijn nieuwe plaat uit kan ko men". "Maar niet alleen bij de radio is er op dit gebied van alles veran derd, de televisie is eveneens een geheel andere kant op gegaan. Goeie muziekprogramma's met wat meer diepgang, zoals indertijd byvoorbeelcT Music-all-in', die zijn er niet meer". - Betekent het teruglopen van de belangstelling dat ook het aantal optredens voor Nederlandse arties ten is teruggelopen? Hoe zit dat bij voorbeeld met jouw optredens? Conny: "Ja, dat wordt minder, dat ga je merken. Nu is het by mij zo dat ik al zoveel jaren als zange res werk, dat ik toch nog wel regel matig kan optreden, al zal ik nooit aan drie schnabbels per avond ko men". "Mijn carrière is gelukkig niet al leen op platen gebouwd, boven dien kennen de mensen mijn naam, en heel belangrijk, ik heb een heel groot programma. Ik werk al jaren met een eigen groep met een uitgebreid liedjesrepertoire". Roofbouw Conny, zeer beslist: "Nee, daar geloof ik niet in. Ik vind het roof bouw plegen op jezelf, bovendien bestaat het niet dat je driemaal op een avond een goed optreden kan geven. Als ik een concert doe, dan zijn we vroeg in het theater, dan zijn uitgebreide sound- en licht- checks en dan wordt alles goed na gelopen en gecontroleerd". - Enerzijds praat je over de te ruggelopen belangstelling voor de Nederlandse artiest, anderzijds geef je concerten. Komen de mensen dan wel? Conny: "Ik heb nog nooit vijf avonden per week soloconcerten kunnen geven; by my ligt het meer in de orde van grootte van een vyf- of tiental per half jaar en ja, dat loopt dan aardig. En nu, voor het theaterseizoen '85FS6 is er een aan bieding van mijn concerten bij Jac ques Senf en dan kunnen de thea ters en schouwburgen my dus in huren". - Je woont nog steeds in je huis 'Mijn Roosje', een mooie villa er gens buiten. Je bent nog steeds de kostwinner van je gezin. Dus echt slecht gaat het nog niet met je? Conny, schaterend: "Nou, dat moet je niet zo makkelijk zeggen. Ik ben een mens die met heel wei nig tevreden kan zyn". Kita Kai, Noh-theater uit Japan met 'Funa Benkei' en 'Tsuchigumo'. Ge zien op 1 maart in de Leidse schouw- iurg. Nog te zien op 3 maart in Car- Amsterdam en op 4 maart in de Stadsschouwburg, Haarlem. Noh is een in de veertiende eeuw Japan ontstane vorm van thea ter. In vroeger tijden kon het Noh-theater alleen door de adel worden bezocht. De tradities van het spel zyn steeds van vader op i overgeleverd en door de ven onveranderd gebleven. Na een lange periode van malai se is er in onze tyd opnieuw be- igstelling voor Noh. De Kita is de zeventiende eeuw ontstaan daarmee de jongste van de vijf Noh-'scholen' in Japan. Een groep die in de Kita stijl speelt maakt momenteel een toernee door ons land, één van de spaar zame kansen om hier authentiek Noh-theater te zien. Op hun programma staan twee spelen. 'Funa Benkei' is een stuk uit de vijftiende eeuw over de krijger Hogan die zijn geliefde Shizuka moet verlaten. Als hy per boot op weg is naar een schuilplaats wordt hij belaagd door de geest van een van zijn voormalige tegenstanders. Dat klinkt als een spel vol ac tie, maar dat is Noh niet. De be wegingen zijn miniem. Eén van de spelers maakt zelfs gedurende het gehele stuk amper een bewe ging. Toch is het het tegenover gestelde van saai. Elke beweging die wordt gemaakt is vol span ning en oneindig subtiel. Als ze tijden lang bijna onbeweeglijk zogenaamd in een bootje zitten, krijg je echt het idee van varen. Niet alleen met het lichaam, maar ook met de stem wordt spanning opgeroepen. De tek sten klinken zeer melodieus en worden heel genuanceerd voor gedragen. Datzelfde geldt voor de muziek (de traditionele bege leiding van drie trommels en een fluit), waarbij ingewikkelde rit men met enkele klappen worden aangegeven. Verbazend is ook de 'zang' van de muzikanten: grom mende en jankende kreten, die de intensiteit van de uitvoering versterken. Na de pauze volgde, geheel conform de Noh-traditie, een veel luchtiger stuk over een krij ger die wordt belaagd door een monnik, die een vervaarlijke spin blijkt te zyn. Die spin gooit telkens uit zyn handpalm een web over zyn tegenstander heen, maar wordt uiteindelijk over wonnen. De zaallichten bleven geduren de de voorstelling aan, om het publiek in staat te stellen de tek sten mee te lezen. Die teksten bleken nauwelijks in verband te brengen met wat er op het toneel gebeurde, zodat het licht vooral storend was. Het enige minpunt bij een overigens zeer intrigeren de voorstelling. ARIEJAN KORTEWEG In het kader van onsi 25-jarig jubileum kunnen wij onze lezers het volgende mededelen. In de periode van april tot november zullen wij een serie exclusieve boekwerken uitbrengen die, in een beperkte oplage, beschikbaar komen voor onze lezers. Wij beginnen met een bundeling van het vervolgverhaal "De misdaad bij de Hogewoerdspoort", en vervolgens zullen verschijnen "Leiden in het verzet" - "De natuur als buur" - "Vrij Uit" en "Onbegonnen Werk". Over het juiste tijdstip van verschijning zullen wij U in deze rubriek steeds vroegtijdig informeren. De uitgaven kunnen t.z.t. tegen contante betaling worden gehaald bij onze kantoren en bij die van de Leidse Spaarbanken. Toezending per post is eveneens mogelijk. Directie Uitgeversmaatschappij Leldsch Dagblad B.V. Spitting Image: 'walgelijke' satire DEN HAAG (GPD) „We maken een vieze en walgelijke wereld. Ik weet niet hoe de tekstschrijvers het nog walgelijker kunnen ma ken", aldus Roger Law, een van de poppenmakers van het Britse sati rische programma 'Spitting Ima ge', dat in Nederland door de VPRO wordt uitgezonden. In een interview met het Belgi sche radio en tv-weekblad Humo roept hy: „De schrijvers van Spit ting Image staan constant te schreeuwen om nieuwe poppen. We kunnen niet eens meer rustig onze thee drinken". In het poppenatelier, onder de aan het plafond bungelende That chers, beklaagt Law zich over het lage peil van de serie: „Ze komen bij ons kloppen en vragen dan 'Zouden we deze week ook drie achterwerken kunnen hebben?' Kunnen ze het niet beschaafd hou den! Maar de jonge tekstschrijvers vinden dat we te oud worden. Je zou denken: ze bestoken je met las ter en eerroof en je eindigt in de cel, maar niks hoor, alles kan". In het Engelse satirische pro gramma 'Spitting Image' heeft nu ook de Engelse koningin-moeder haar debuut gemaakt. (foto AP) Toch is er een grens aan de toe laatbaarheid van de Britse satire Collega-ontweiper Peter Fluck „Dat je politici in hun hemd zet dat vinden de mensen heel leuk Alleen als we de koninklijke fami lie aanpakken, regent het klachten Dat kunnen ze echt niet hebben Daar ligt de grens!" Fela Kuti in ziekenhuis HAARLEM (GPD) Fela Kuti, de Nigeriaanse musicus voor wie Am nesty International actie voert, is voor een maagzweer-operatie op genomen in het Kiri Kiri-hospitaal in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos. Zijn situatie is bevredigend te noe- Amnesty heeft Fela Kuti, een van de belangrijkste levende zwar te musici, geadopteerd en vraagt de Nigeriaanse overheid om een eerlijk proces. Onder verdachte omstandigheden werd Fela Kuti in het najaar veroordeeld tot vijfjaar gevangenisstraf op beschuldiging van smokkel van buitenlandse va luta. Kuti geldt als een fel tegen stander van de Nigeriaanse junta. Toonkunstkoor prestatie van hoog gehalte Toonkunstkoor Leiden en Omstre ken, m.m.v. het Amsterdams Bege leidingsorkest, de mezzo-sopraan Ellen Looyestijn en altvioliste An nette Bergman met een Engels pro gramma, met werken van Henry Purcell, R. Vaughan Williams en Arthur Bliss. Gehoord op vrijdag 1 maart in de Lutherse kerk in Lei den. Origineel en artistiek vertolk ten gisteravond het Toonkunst koor Leiden en Omstreken een programma van louter Engelse muziek in de Lutherse kerk. Muziek waarvan dirigent Hans van der Toorn het geheim kent om de wat braaf aandoende thema's op dusdanige expres sieve en indringende wyze naar voren te brengen dat men zich ongemerkt gewonnen geeft. Al was dat nog niet direkt het ge val bij de wat aarzelende vertol king van Henry Purcell's O, Sing unto the lord, een uiterst lastig koorwerk vanwege de ve le afzonderlijke inzetten, waar bij vooral de alten wel eens op zich lieten wachten. Het miste daardoor wat aan spankracht en overtuiging die een lofzang zo kenmerkt. Een bijzonder interessant werk daarentegen bleek Ralph V. Williams Flos Campi, geba seerd op citaten van koning Sa lomo. Dit werk doet qua instru mentatie sterk denken aan Ra vel's Daphnis et Chloë, waar het koor geen tekst zingt maar wordt gebruikt als een instru mentale groep. Door het koor op bijzonder creatieve en le vendige wijze tentoongesteld, waarbij Annette Bergman met een heerlijke altviolisten solo die door dit stuk heen loopt het mystieke karakter nog eens ex tra versterkte. Verlangen naar meer deed tenslotte de soepele en natuur lijke mezzo-sopraan van Ellen Looyestyn in Het lied van de duif uit de Pastoral van Arthur Bliss. Een liefdevol werk vol landelijke taferelen, waarin de god Pan bezongen en Naiaden hun verleidelijke zang laten ho ren. Op spirituele en lyrische wijze door het toonkunstkoor gebracht. Om op passende wij ze met de goden uit dit werk maar te besluiten: "Onbekom merd is de jeugd, zorgeloos de nacht en liefde verrukkelijk. Wat zouden wij nog langer pra ten". ANNEKE VAN VLIET

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 29