r
1LLi j7 ij8
H
H n M M M M
J L LJ h M H
M
H 13
M h
r T R Lr T
H PtTTt* H M
1 r T
X
2
►4 >4 N N H H*
j juRn n
H
H M H M M
>h n n n n
Klassiek
Levendige
Bruckner
Poe inspireert
tot meesterwerk
Charme van
het onbekende
Mozar perfect
vertolkt
Gezellige
Mélange
Foutjes drukken
stemming niet
KRYPTOGRAM
m
*+4 N M M 1
OPLOSSING
7
ZATERDAG 2 MAART 1985
EXTRA
PAGINA 25
Bijdragen: Paul Korenhof
Riccardo Chailly (toto pn
Riccardo Chailly
Bruckner: Symfonie nr. 7 in E, door
het Radio-Symfonie-Orkest van Ber
lijn o.l.v. Riccardo Chailly. (Decca
414 290-1 (lp) en 414 290-2 (cd).)
De jonge Italiaanse dirigent Ric
cardo Chailly, die in januari furo
re maakte bij het Concertge
bouworkest, is in zijn vaderland
een van de grote voorvechters
van de symfonieën van Bruck
ner. Zijn opname van de zevende
symfonie hangt dan ook nauw
samen met het succes, dat zijn
Bruckner-interpretaties in Mi
laan geboekt hebben en uit alles
blijkt duidelijk, dat Chailly bij
zonder goed weet, waar hij mee
bezig is.
Onvermijdelijk dringt zich na
tuurlijk de vergelijking op met
Haitink, een Bruckner-specialist
bij uitstek, maar naast diens
twee plaatversies (uit 1967 en
1979) weet Chailly zich uitmun
tend staande te houden. De supe
rieure rust die Haitink met name
in zijn jongste opname in het
adagio weet te leggen, ontbreekt
natuurlijk nog bij de ruim twin
tig jaar jongere Italiaanse diri
gent, hoewel diens tempi over
het algemeen eerder t»ager dan
sneller zijn. Zijn accentuering is
echter levendiger en het Berlijn-
se radio-orkest speelt onder zijn
leiding met een merkbaar en
thousiasme.
Erg prettig is bovendien dat de
hele symfonie (69 minuten) dit
keer op één plaat werd uitge
bracht. Bij de plaatversie bete
kent dat echter wel een onder
breking van het adagio, een re
den temeer om de compact disc
te prefereren.
Claude Debussy
Debussy: La Chute de Ia maison Us
her. Caplet: Conté fantastique.
Schmitt: Étude pour 'Le Palais han-
té'. Christine Barbaux (sopraan),
Franqois Le Roux, Pierre-Yves Le
Maigat en Jean- Philippe Lafont (ba
riton), Frédérique Cambreling
(harp), Orchestre Philharmonique
de Monte-Carlo o.l.v. Georges Prê-
tre. (EM1 173160-1).
Op de eerste kant van deze plaat
vinden we een van de interes
santste plaat premières van zijn
afgelopen jaren: de door Debus
sy nagelaten fragmenten van zijn
onvoltooide eenakter 'De val van
het huis Usher' naar het gelijkna
mige verhaal van Edgar Allan
Poe. Met deze compositie volgde
Debussy de door Baudelaire op
gang gebrachte belangstelling
voor het werk van Poe, parallel
aan de belangstelling voor het
on- en bovennatuurlijke, die uit
groeide tot een van de kenmer
ken van de Franse fin-de-siècle-
cultuur. De doorwerking waar
van in de muziek volgde pas in
de eerste decennia van deze
eeuw, en zo ontstond Debussy's
onvoltooide partituur pas in de
jaren 1908-10.
De door hen nagelaten schet
sen en fragmenten bleven onuit
voerbaar tot 1976 en werden pas
in 1979 in druk uitgegeven, maar
sindsdien weten we ook, dat dit
torso (waarvoor de componist
zelf de tekst schreef) behoort tot
het intrigerendste wat Debussy
ons heeft nagelaten. De muzikale
taal vertoont op het eerste ge
hoor opvallende overeenkom
sten met Pelléas et Mélisande,
maar de muzikale dramatiek
staat ontegenzeglijk op een ho
ger niveau en de tekst verraadt
zelfs meer gevoel voor het thea
ter, dan menigeen ooit achter De
bussy gezocht zal hebben.
De combinatie met twee sym
fonische composities van respec
tievelijk Caplet en Schmitt uit
dezelfde periode (eveneens met
het werk van Poe als inspiratie
bron) is zonder meer een vondst
van de eerste orde en de uitvoe
ringen zijn voortreffelijk.
Symfonieën van Weber
Weber: Symfonie nr. 1 in C en nr. 2 in
C, door het Symfonie-orkest van de
Beierse Radio o.l.v. Wolfgang Sa-
wallisch. (Orfeo S 091 841 A.)
In dit geval gaat het niet om een
plaatpremière, maar een curiosi
teit vormen deze twee door Orfeo
uitgebrachte symfonieën zeker.
De componist die veel later we
reldroem zou verwerven met zijn
opera 'Der Freischütz' schreef
deze beide symfonieën (zijn eni
ge) in 1806/7 voor het orkest van
de hertog van Württemberg.
Hoewel vooral in de finale van de
eerste symfonie de ouverture
van 'Der Freischütz' al hoorbaar
wordt, spreekt uit deze beide
symfonische werken nog een an
dere componist, dan degene die
later de muzikale voorvechter
van de Duitse romantiek zou
worden. De invloed van Haydn
en Mozart is onmiskenbaar, hoe
wel Weber zeker ook zijn eigen
gang gaat. Heel merkwaardig is
bovendien de finale van de twee
de symfonie, die nog geen drie
minuten duurt en eindigt zonder
de gebruikelijke slotakkoorden
van het hele orkest.
Dirigent Wolfgang Sawallisch
benadert deze muziek vanuit de
verwantschap met 'Der Frei
schütz', dus met een nadruk op
een brede klank en romantische
effecten, hoewel een strakkere
en ook speelsere opvatting mis
schien meer op haar plaats zou
zijn geweest. Aan de charme van
het onbekende doet dat hier ech
ter weinig af.
Murray Perahia
Mozart: Pianoconcert nr. 26, KV 537
('Kroningsconcert') - Rondo's KV
382 en 386 door Murray Perahia en
het English Chamber Orchestra.
(CBS IM 39223 (lp) en CD 39224 (cd).)
De pianist Murray Perahia heeft
zijn opnamen van alle pianocon
certen van Mozart afgesloten met
het Kroningsconcert en de twee
schitterende rondo's in D, KV
382, en in A, KV 386. Daarmee is
een project voltooid, dat welis
waar niet uniek is, maar waarin
wel over de gehele linie een op
vallend hoog uitvoeringsniveau
is gehandhaafd. Het pianospel
van Perahia is pure perfectie,
vervat in vloeiende lijnen en
steunend op een opvallend ele
gante aanslag. Het feit dat Pera
hia daarnaast ook als dirigent
van het English Chamber Orche
stra optrad, zorgde bovendien
voor een ideale stilistische een
heid en leidde slechts bij hoge
uitzondering tot een (minimale)
ongelijkheid bij gezamenlijke in
zetten van solist en orkest. Een
aantrekkelijker uitvoering van
het Kroningsconcert is moeilijk
te vinden, maar dat geldt in feite
voor alle opnamen in deze serie.
Waar het deze plaat betreft,
heb ik echter nog meer genoten
van de beide rondo's, waarvan
het tweede hier klinkt in een ver
sie die nog niet eerder op de
plaat verscheen. Via de compact
disc klonk de opname eerder flu
welig dan over-briljant met een
voorbeeldige balans van piano
en orkest.
Elly Ameling
'Serenate'. Liederen van Tosti,
Gastelnuovo Tedesco, Dowland,
Quilter, Nakada, Marx, Schumann,
Wolf, Salie, Hahn, Bizet, Gounod.
Chabrier, Obradors en Cimaglia,
door Elly Ameling (sopraan) en Ru-
dolf Jansen (piano). (Philips 412 216-
1)
Elly Ameling houdt ervan om af
en toe het serieuze liederenreper
toire even te verruilen voor iets
luchtigers. Haar samenwerking
met Louis van Dijk heeft al tot
enkele platen geleid (de nieuw
ste verschijnt binnenkort), eind
januari startte zij een korte tour
nee met 'Songs from Music
around the World' en op de plaat
'Serenate' horen we een een ge
zellige mélange van liederen in
zes verschillende talen.
Via de opening met 'La Sere
nate' van Tosti en 'Ninna nanna'
van Castelnuovo Tedesco belan
den we meteen bij een interes
sant contrast: twee versies van
'Weep you no more, sad foun
tains', eerst een toonzetting van
Dowland uit 1603 en meteen
daarna een drie eeuwen jongere
versie van Quilter. Zeldzaamhe
den zijn ook 'Watakushi no kono
kami' van de hedendaagse Ja
panse componist Nakada en 'Hat
dich die Liebe berührt' van Jo
seph Marx. Met Schumann en
Wolf belanden we even op be
kender (en serieuzer) terrein,
maar meteen daarna wordt met
Satie's La diva de L'Empire' de
humor weer van stal gehaald.
De verder geheel aan Franse
en Spaanse liederen gewijde
tweede plaatkant is zo mogelijk
nog aantrekkelijker dan de eer
ste en bevat o.a. twee liederen
van Reynaldo Hahn, die nooit
eerder werden vastgesteld. Met
dit recital bewijst Elly Ameling
weer eens dat zij veel meer in
haar mars heeft dan menigeen
vermoedt, waardoor deze plaat
niet alleen leuk is voor de Ame-
ling-fan, maar ook voor andere
liederenverzamelaars die eens
buiten de gebaande paden willen
treden.
Trevor Pinnock
Bach: Vioolconcerten BWV 1041,
1042 en 1043. Simon Standage en Eli
zabeth Wilcock (viool), The English
646-2 (cd))
Vorige maand herdachten we de
driehonderdste geboortedag van
Handel, deze maand is Joh. Seb.
Bach aan de beurt en nu ook die
nen opnamen van uitvoeringen
van Pinnock als middel om dat
jubileum in deze rubriek luister
bij te zetten. Ditmaal heb ik ge
kozen voor de beide vioolconcer
ten, waaronder het overbekende
concert in E, plus het dubbelcon
cert, en ook nu munten de uit
voeringen weer uit door een pit
tige speelsheid en een opvallen
de helderheid van klank, zeker in
de cd-versie.
De muzikale afwerking is ech
ter minder zorgvuldig en de oor
zaak daarvan moet voor een be
langrijk deel worden gezocht in
de snelle tempi van Pinnock, die
met name in de hoekdelen door
violist Simon Standage slechts
met moeite kunnen worden bij-
gebeend. Uiteindelijk blijkt het
aantal daardoor ontstane
schoonheidsfoutjes echter mini
maal, zodat de feestelijke stem
ming er nauwelijks onder te lij
den heeft. Want een muzikaal
feest is het wel weer, deze uitvoe
ring door een klein ensemble
met authentieke instrumenten
en zonder steriel 'historisch ver
antwoord' purisme.
Horizontaal
1. Brieven met strafport kos
ten geld. 6. Speelgoed voor
Gé in een geplooide zak. 10.
Dat zullen we hem nu eens
leren. 11. Een lampje voor
een dier: hjj lacht u uit. 12. Er
zit snot aan 't begin. 13. De
uren dat je in de auto zit. 15.
Wie koren at werd er mee be
schoten. 17. Een vogel was
bezetter van vroeger. 19. Lol
om drank is anders een voor
keur. 21. Hierdoor ben je er
nog niet uitgekomen. 22. Met
zo'n doek om steeds minder
geneigd tot werken. 24. Dat is
de hele Paasbezigheid. 27.
Gespaard geld voor drank in
het meest gebruikte Neder
landse vaatwerk. 28. Een
steek hiervan is pijnlijk. 29.
En in een boom een enkele
maal. 30. Zeeuwse kriebel
beestjes zonder staart.
Verticaal
1. Een bedrag 'es een enkele
maal opschrijven. 2. Een in
ham vol mannen en rook. 3.
Een noot met een scherpe
klank in een bepaalde hoe
veelheid. 4. Ook deze gaat
voorbij. 5. Door stoppen
10
A
u
■W
15
M
19
22~
23
H
27^
29
0
P
V
L
i
E
G
E
N
A
k|e
R
p
E
N
0
m
nm
'J
B
A
R
S
T
L
U
Cl
HT
R
U< 1
M
0
-
K
1
E
11 -
0
N
E
R
A
A
L
^ur:
M
E
N
0
E
T
e!
dcfo
o
J
0
c'
H
H
A
nI
J>|H|A'V
IE
N
A
H
P
R
"i
'JT :R
E
W
A
T
E
R
1 iE
F
'{fel 'R U
S
T
E
U
p
Np
R
;m !'/„M
t c p'h
maaKien we draden. 7. Bang
zijn voor het begin van 28 en
de stilte. 8. Met elkaar ver
bonden gekleurde geval
letjes. 9. Boven, verwachting
door elkaar. 14. Metalen bril
letje? 16. Een Oosterling met
een fles op het strand? 18. Je
mag mij juffrouw noemen in
Amerika, maar S niet want
die zal het ongepast noemen.
20. Handigheidje waarmee je
steekt. 21. Hetzelfde neem je
in, dat is geen groot plan. 23.
Binnen is het prettig, bijzon
der prettig zelfs. 25. Een dier
uit bergen en dalen. 26. Plat
kamertje.
EEiatSHHmEiHEBwaraa
RHIÏIDOÜULJIjI UJUUL^E)
±Je prijs van 25,- werd toege
kend aan J. Truyers, Reviusdreef
9, 2353 BD Leiderdorp.
De prijs wordt de winnaar toe
gezonden.
Oplossingen onder vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zen
den aan Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Lei
den.
In het Noteboomtoernooi is het
al jaren lang traditie dat de ge
meente Leiden een schoonheids
prijs beschikbaar stelt. Anders
echter dan bij andere overheid s-
prijzen hoeft het juryrapport niet
eerst beoordeeld te worden door
de wethouder van cultuur. Daar
om kon LSG-voorzitter Charles
Kuijpers de 250 gulden zonder
problemen uitreiken aan Hebert
Perez Garcia. Hier becommenta
rieert hij zelf zijn meesterwerk.
Wit: Harreveld; zwart: Perez
Garcia. 1. e4 c5 2. _c3 d5 3. ed5:
Dd5: 4. d4 Pf6 5. Pf3 e6 6. Pa3
cd4: 7. Pb5 Dd8 8. Pdb4: Le7 9.
Ld3 0-0 10. <Dc2Pbd7 11. Lf4 Pc5
12. Tdl Pd3:+ 13. Td3:+ Dd5!?
14. 0-0 b6 15. Tel La6 16. Tde3
Da2: 17. Pg5 h6!? (Veiliger was
Dd5! Wit heeft inderdaad een
licht initiatief, maar zwaYt be
houdt een gezonde pluspion en
heeft een vaste stelling) (DIA
GRAM I) 18. Pe6:!? (Een interes
sant paardoffer waarmee wit
twee pionnen en een gevaarlijke
koningsaanval krijgt. Toch is het
niet helemaal duidelijk of het of
fer correct is). fe6:19. Pe6: Tf7 20.
Lh6: Pg4! (Natuurlijk niet 20....
gh6: wegens 21. Dg6+ Kh8 22.
Df7: en wit wint) 21. Th3 Pf2:!
(Verdediging en tegenaanval.
Slechts was Ph6: wegens 22.
Th6:. Wit moet oppassen voor de
eventuele matdreiging op fl) 22.
Tg3 Dc4 23. h3!? (Waarschijnlijk
heeft wit met 23. Tg7: Tg7: 24.
Lg7: meer dan in de partij) Pd3
24. Lg7: (DIAGRAM II) Lh4ü
(Een dodelijke tegenaanval die
het verloop van de partij veran
dert) 25. Tg4 Dg4:+ 26. hg4: Lel:
27. Da4 Pc5 28. Pc5: bc5: 29. Da6:
Kg7: 30. Dd6 Te8 31. g5 Lf2+ en
wit geeft het op.
Tenslotte nog een kort partijtje
van het type "de bedrieger be
drogen". Katwijk-speler Folkert
Geertsma denkt een dame te
winnen, maar dan gebeurt er iets
onverwachts.
Wit: Van Zanten; zwart:
Geertsma. 1. d4 c6 2. c4 d5 3. cd5:
cd5: 4. Pc3 Pf6 5. Pf3 Pc6 6. Lf4
e6 7. e3 Lb4 8. Ld3 Da5 9. Db3
Ld7 10. h3 Pd4:?? 11. Pd4: La4
12. Da4: Da4: 13. Lb5+ en zwart
gaf op.
Vandaag wil ik voor de laatste
maal terugkomen op de halve fi
nales van Nederland voor senio
ren. Het gaat om de partij Ver-
min-Dollekamp. 1. 33-29 19-23 2.
35-30 13-19 3. 30-25 17-22 4. 38-33
11-17 5. 42-38 9-13 6. 40-35 4-9 7.
45-40 6-11 8. 48-42 22-28 9. 33x22
17x2810.31-27 11-17 11.50-45! Na
38-33 volgt 17-21 33x22 en 20-24
29x20 15x24 en wit staat goed zo
als Wiersma-Gantwarg vierde
matchpartij 1979 uitwees. I.p.v.
50-45 is 36-31 het alternatief,
maar na 17-21 31-26 20-24 26x17
12x21 29x20 15x24 41-36 21-26 36-
31 8-12 geef ik de voorkeur aan
de zwarte stand. 11.20-24 want
na 17-21 38-33 ziet zwart zijn
schijf nooit meer terug. 12.29x20
15x24 13. 36-31 1-6 (17-21 31-26
en???) 14. 41-36 17-21 15. 31-26 7-
11 16. 26x17 11x31 17. 36x27 6-11
18. 46-41. Via zettenverwisseling
zijn we nu beland in een stelling
die ook voorkwam in de partijen
Letsjtsinski-Soumaoro W.K. '80
en Wiersma-Gantwarg zevende
matchpartij 1981. Wat nu de bes
te zet is weet ik niet, in ieder ge
val speelde Gantwarg 10-15 en
Soumaoro én Dollekam 11-17 18.
11-17 19. 34-30 17-21 20. 38-33
21-26 21. 33x22 10-15 22. 43-38 5-
10! Soumaoro speelde hier het
stomme 2-7 waarna 39-34 ge
woon een schijfwinst opleverde.
In de partij wist ik dat er een par
tij bestond waarin wit makkelijk
won in ongeveer deze stand, al
leen wist ik niet hoe en welke
partij (dat was dus Letsjtsinski-
Soumaoro). Vandaar dat ik
meende gewonnen te staan, al
dus ging ik rekenen: 49-43 15-20!
(gedw. vanwege 25-20 27-21 35-30
Als men met troef tegen zit is het
als regel goed om met een lange
kleur te starten (om de leider
troefarm te maken) en niet met
een korte kleur (om zelf introe
vers te maken). Tegen deze brid-
gewet wordt vaak gezondigd, zo
als west in het volgende spel. Hij
kreeg zijn introever, maar dat
bleek niet meer dan een korte
termijn succesje; zuid maakte
vervolgens zijn contract.
82
O a h 9 5 3
vb 10
N *>4
W n 852
W 0 O b862
Z ah97
107 65
v b 9 3
O v 7 4
63
ahv93
P 10 7 4
O 10
8542
Noord was gever en beide par
tijen waren kwetsbaar. Het spel
werd 4x gespeeld, tweemaal in 3
SA door noord en tweemaal in 4
Sch door zuid. Het 4 Sch-con-
tract zal zuid tegen de normale
VOOR HET ACHTSTE achter
eenvolgende jaar is zowel de
Duitste post als de Deutsche
Bundespost Berlin met een serie
bijslagzegels "Für den Sport" ge
komen en wel op 21 februari.
Met de ene Westduitse zegel in
de waarde van 80 40 pfennig
wordt het 100-jarig bestaan her
dacht van de Duitse Kegelbond,
die niet minder dan 230.000 actie
ve leden telt. Met de andere zegel
(120 60 pfennig) wil men reeds
attenderen op het wereldkam
pioenschap wild waterkano, dat
op de Loisach bij Garmisch-Par-
tenkirchen wordt gehouden (6 - 9
juni) en het WK-kanoslalom in
Augsburg (12 - 16 juni).
Driehonderdmiljoen spelers
uit 160 landen zijn vandaag de
dag aangesloten bij de Fédéra-
tion Internationale de Basketball
Amateur (FIBA), die haar zetel in
de Bondsrepubliek (München)
heeft. De Westberlynse PTT her
denkt vijftig jaar georganiseerd
basketbal in Duitsland met een
zegel van 80 40 pfennig.
De tweede Westberlijnse sport-
zegel in de waarde van 120 60
pfennig staat in het teken van het
60-jarig bestaan van de Duitse
Tafeltennisbond (met 700.000 le
den).
en 44-40) 39-34 24-29! 43-39 20-24
41-36 2-7! (10-15 38-33 29x38 32-
x43) 22-17 12x21 32-28 21x43 39-
x48 23x41 34x1 41-46 en zwart
staat goed b.v. 44-39 10-15 42-38
14-20! etc. Een ander alternatief
is 49-43 15-20 40-34 10-15 44-40 2-7
22-17 (op 41-36 7-11 36-31 12-17)
12x21 39-33, maar ook dat bevre
digde me niet. In ieder geval na
een hoop tijd verprutst te heb
ben besloot ik maar tot: 23.22-17
12x21 24. 38-33 8-12 25. 33-28 12-
17 26. 39-33 15-20 27. 44-39 10-15
28. 28-22! 17x28 29. 33x22 2-8 (na
2-7 loopt zwart vast, terwijl na 23-
29 39-34 29-33 49-44 wit een stuk
wint) 30. 40-34 (na 49-43 23-29!)
23-28 31. 32x12 8x28 32. 45-40 21-
x32 33. 39-33 28x39 34. 34x43 24-
29 35.37x28 20-24 36.41-37 (na 28-
22 b.v. 3-8 42-38 8-12 43-39 12-17
22x11 16x7 39-34 29-33!) 13-18 37.
42-38 16-21 38. 47-41 3-8 39. 43-39
8-12 40. 39-34 (41-36 12-17? zetje)
21-27 41.34x23 18x29 42.41-36 12-
17 43.49-44 9-13 44. 37-32 17-2145.
28-23 19x37 46. 30x8 29-33 47. 38-
x29 37-42 48. 8-2 42-47 49. 29-23
47-33 en even later werd tot remi
se besloten. Ongetwijfeld heb ik
ergens de winst gemist, maar in
het tweede gedeelte van de par
tij, had ik geen tyd meer om dat
te vinden.
ten). Zuid speelde al zijn troeven,
wetend dat noch west noch oost
de dekking in ruiten konden
vasthouden. Zie maar:
uitkomst van Ha V altijd moeten
verliezen, omdat hij behalve een
troefslag nog een eventuele har
tenslag moet afgeven en twee of
drie slagen in klaveren (één ver
liezer kan weg op een hoge rui
ten). Eén westspeler 'vond' even
wel de uikomst van KI 6. Zijn
partner won twee slagen met aas
en heer en speelde de 7 terug.
Met een gebaar ven voldoening
troefde west en vervolgde met
Ha V. Door deze speelwijze ont
stond er echter een problemati
sche winstmogelijkheid die door
zuid werd gevonden.
Zuid nam Ha A en incasseerde
ook Ha H. De sleutel tot succes
ligt nu in het feit dat zuid in twee
kleuren de op één na hoogste
kaart bezit: KI 8 en Ha 10. De
grap is dat oost met zekerheid KI
9 heeft (de dekking in klaveren)
en west Ha B (de dekking in har-
N
«Oéb86
Z 9
♦3
O 10
10
8
Op de laatste troef moest west,
vanwege zuids Ha 10, noodge
dwongen een ruiten laten gaan,
waaarop van tafel-Ha 6 werd bij-
gespeeld. Oost die KI 9 moest
vasthouden moest ook een rui
ten afgooien en zuid maakte de
laatste drie slagen met Ru A, Ru
H en Ru 9 van tafel. Het is wel
licht aardig om eens na te gaan
dat deze winstvoering zonder het
eerst incasseren van Ha H niet
mogelijk is.
De Duitse post heeft op 21 fe
bruari ook nog twee bijzondere
zegels uitgegeven. Met een zegel
van 60 pfennig wordt het feit her-
dacht dat duizend jaar geleden
(985) koning Otto III de markt-
munt- en douanerechten en het
jachtrecht overdroeg aan bis
schop Erpo van Verden. Op deze
herdenkingszegel de silhouetten
van de stad Verden in Nedersak-
Op 29 maart 1955 onderteken
den bondskanselier Konrad Ade
nauer en de Deense minister-pre
sident Hans Christian Hansen
het Bonn-Kopenhagen verdrag,
waarin de rechten van de min
derheden aan beide kanten van
de grens werden omschreven en
vastgelegd. Kernpunt van het
verdrag is: Duitser is wie Duitser
wil zijn; Deen is, wie Deen wil
zijn. Heden ten dage rekenen
zich in Noord-Slees wijk 20.000
mensen tot de Duitse minder
heid en tot de Deense minder
heid in Zuid-Sleeswijk ongeveer
60.000 mensen. Zowel de Duitse
als de Deense posterijen hebben
op 21 februari het 30-jarig be
staan van het Bonn-Kopenha-
genverdrag gemarkeerd met de
uitgifte van een identieke zegel:
een kaart van het Deens-Duitse
grensgebied met daarin aan
weerszijden van de grens stipjes
en de vlaggen van de beide Lan
den. De Duitse zegel heeft een
waarde van 80 pfennig, de Deen
se van 2,80 kroon.
Ook West-Berlijn heeft op 21
februari twee bijzondere zegels
aan de sportzegels toegevoegd:
een zegel van 50 pfennig die de
200e geboortedag van de schrijf
ster Bettina von Arnim (1785-
1859) memoreert en een 80 pfen-
nig-zegel gewijd aan de 150e
sterfdag van de geleerde en
staatsman Wilhelm Freiherr von
Humboldt (1767-1835).
Murray Perahia