nmm HEB& 99 B» Ut vocht tegen windmolens' Hans van Dam en zijn afscheid van de Leidse Schouwburg PAGINA 17 Bijlage van het Leidsch/Alphens Dagblad Vijftien jaar was hij directeur van de Leidse Schouwburg, en eigenlijk heeft het in al die vijftien jaren niet geboterd tussen Hans van Dam en degenen die hem omringden. Zijn ontslag is thans een feit, en dat geeft hem een gevoel van opluchting. Een vraaggesprek met een verliezer. ZATERDAG 2 MAART 1985 Hans van Dam: een leven vol emoties. (foto Holvast) door Pieter C. Rosier 'Noem me maar gerust a born, lo- ser, een geboren verliezer'. Hans van Dam heeft zijn gevoel voor hu mor niet verloren. Dit soort wran ge humor houdt de per 1 maart ontslagen directeur van de Leidse Schouwburg op de been. Hans van Dam is zijn baan kwijt en de poli tieke partij waar hij zich de laatste tijd verdienstelijk voor maakt straks haar enige kamerzetel. De Evangelische Volkspartij, die vol gens de jongste opiniepeilingen na de komende ophoudt te bestaan, verschaft hem niettemin nog hoop. Hoop op een samenleving waarin geen ruimte is voor nood lotstragedies. Hans van Dam: ruim vijftien jaar ge leden de jongste schouwburgdirecteur van ons land. Een vlotte, wat opper vlakkige prater, goedlachs, joviaal en snel te amicaal. Van meet af aan in me nig memo omschreven als een lastig (theater)baasje, wiens eigenzinnig op treden een doom in het oog van velen Toen een van dadendrang vervulde jongeman van 28 die niet schroomde om met de plaatselijke brandweer op de vuist te gaan tijdens een als 'vuurge- vaarlijk' gebrandmerkte voorstelling van de musical 'Stomp' in de Stadsge hoorzaal, nu een op grond van blijven de arbeidsongeschiktheid 'eervol' ont slagen gemeente-ambtenaar van 44. Tussen toen en nu ligt een periode tij dens welke er voortdurend 'gedonder in de glazen' rond de in 1969 door de gemeente overgenomen schouwburg was. Krantekoppen uit die tijd doen er ruimschoots aan herinneren: Ernstige crisis rond directeur schouwburg, Di recteur mag niet over eigen schouw burg praten, Schouwburg Leiden ver dient een beter beleid, Stel orde op za ken in schouwburg, Onduidelijkheid troef rond schouwburgprogramme ring, Schouwburg is toe aan vernieu wing. De moeilijkheden in het theater aan de Oude Vest bereikten een hoogte punt in 1976, in welk jaar de herope ning van de fraai en alom geprezen res tauratie van de schouwburg werd over schaduwd door heftig gekrakeel over het vermeende eigenmachtige optre den van de directeur, waarbij zelfs het vertrouwen in hem werd opgezegd. Eerder was hem al verboden buiten de dagelijkse routinezaken om vragen van de pers over het schouwburgbeleid in het algemeen te beantwoorden. Tussen Hans van Dam en de al vlak na de overneming van de schouwburg door de gemeente in het leven geroe pen schouwburgcommissie, bedoeld als gemeentelijk adviesorgaan, heeft het dus nooit geboterd. Evenmin is het ook maar één moment koek en ei ge weest tussen de voormalige schouw burgdirecteur en de bedrijfsleider van het theater aan de Oude Vest. Met aller hande nota's sloeg men elkaar om de oren en zelfs zat de één de ander met voorwerpen van aanzienlijk zwaarder materiaal dan alleen papier achterna. Kortom, het was of complete oorlog of gewapende vrede in het kleine Leidse theater. Onverenigbaarheid van beide karakters gold als de belangrijkste oor zaak van alle spanningen in de schouwburg. Spanningen die uiteinde lijk hebben geleid tot het vertrek van Van Dam. Hans van Dam, grijzend, glad ge schoren en redelijk opgeruimd, heeft niet veel tijd nodig om de tien vragen, die hem voor het afscheidsinterview ter lezing worden voorgelegd, te beant woorden. Hij noemt ze 'agressief maar ontwijkt er niet één. Vraag en ant woord dus .Gezicht - Van verschillende kanten is u ver weten de schouwburg geen 'gezicht' te hebben gegeven, geen duidelijk beleid te hebben gevoerd en geen publiek te hebben gekweekt. De programmering zou bij gebrek aan visie en vernieu wingsdrang tot een dieptepunt zijn ge zakt, waardoor de schouwburg steeds meer een theater van de lach dan een theater van het serieuze toneel werd ge noemd. Wat is er naar uw mening in de afgelopen jaren mis gegaan in de schouwburg? 'Popularisering is het trefwoord ge weest van de wethouder, met wie ik te maken had (P.H. Schoute, red.). Dat woord is herhaalde malen in zijn ka mer op het stadhuis gevallen. Het was in de tijd van de bezuinigingen en door de zaak te populariseren zouden de schouwburginkomsten groeien. Ik heb duidelijk gesteld dat niet juist te vin den, liever te willen uitgaan van het ge subsidieerde, serieuze toneel. Ik heb geprobeerd dat laatste tot basis van mijn programmering te maken. Toen het nieuwe LAK-theater gereed kwam, bleek dat de toneelaccommodatie daar een stuk beter was dan die van de schouwburg. Een groot aantal zoge naamde klassieke voorstellingen kon niet in de schouwburg worden gege ven en in het overleg met het LAK heb ik moeten zeggen dat in dat theater voorstellingen beter tot hun recht zou den komen. Voor een stadsschouw burg is de toneelaccommodatie te ge ring om er een behoorlijk theaterbeleid op te kunnen baseren. Kleine produk- ties vragen over het algemeen niet die entourage die een lijsttheater als de Leidse Schouwburg biedt. Voor zover mogelijk heb ik wel kleine produkties naar de Oude Vest gehaald. Bijzondere balletvoorstellingen uit het buitenland bijvoorbeeld, die niet in een ander theater in ons land te zien waren. Ge zicht heeft de schouwburg dus wel ge had. Nu is er het gegeven dat de kosten van deze schouwburg worden opge hoest door de Leidse bevolking. Dus dient de bevolking te worden warm ge maakt voor de voorstellingen die er worden gegeven. Op welke wijze? Ja, daar komen we het probleem dus te gen. Tien jaar geleden al wilde ik bij nieuwe bewoners van Leiden, zoals dat bijvoorbeeld ook in Venlo gebeurde, een uitgebreid informatiepakket doen bezorgen. Het mocht niet omdat het oneerlijke concurrentie voor K&O zou betekenen. Publicitaire samenwerking tussen de Leidse Schouwburg en het LAK is destijds door de verantwoorde lijke wethouder afgewezen, omdat de Leidse Volksuniversiteit dan onvol doende aan haar trekken zou komen. In tegenstelling tot de Leidse Schouw burg is het LAK niet aan K&O gebon den en daar heeft men dus meer speel ruimte. Met een Leidse organisatie als K&O bestaat een historische binding en daar valt niet aan te tornen. Er wordt overigens wel eens gesug gereerd dat tussen wethouder Schoute (sinds gisteren burgemeester van Was senaar, red) en mij geen goede relatie bestond. Niets is minder waar. De on macht van elkaar hebben we wel kun nen aanvoelen. Hij achtte zich beperkt in zijn politieke visie, ik in mijn artis tieke visie. We hebben veelvuldig naar een gemeenschappelijk spoor gezocht, maar niet gevonden'. Geen geld l"'""r - In het begin van de jaren zeventig heeft u in een interview verklaard een groot tegenstander te zijn van een schouwburg, waar mensen passief naar een voorstelling zitten te kijken om er dan weer zo snel mogelijk uit te lopen. U gaf toen als uw mening te ken nen, dat een schouwburg een gebouw moet zijn met een maatschappelijke functie, vooral in een arme stad als Lei den. U pleitte voor een open theater, waar maatschappelijk engagement verwoord moet kunnen worden. Een kopje koffie 's morgens zou evenzeer mogelijk moeten zijn als het genieten van een theaterstuk 's avonds. Waarom is er van deze plannen niets terecht ge komen? 'Omdat mij daar geen geld voor werd gegeven. Ik wilde niets liever dan de schouwburg de hele dag opengooien, de mensen op alle mogelijke manieren naar binnen lokken. Maar dat lukt ge- woon niet, wanneer je een schouwburg laat draaien met één directeur, een hal ve secretaresse en twee toneeltechnici. Toen enkele jaren geleden mensen 's nachts op de Oude Vest bivakkeerden om zich tijdig van een kaartje voor André van Duin te verzekeren, gooide ik de deuren van de schouwburg open om ze in de gelegenheid te stellen naar het toilet te gaan en ging ik de rij langs met koffie en koek. Dacht je dat mij dat in dank is afgenomen? De schouw burgcommissie kwam er aan te pas om mij ter verantwoording te roepen. Zo werkte dat. Ook gezellig met de acteurs wat napraten aan de bar om tussen het publiek en het theater een band te kweken bleek niet mogelijk. Toen ik een paar keer, na overeenkomst met en toestemming van de pachter van de buffetten, er zelf achter stond, werd ik er bijkans weggekeken'. - Bekend is dat u immer met de deel- commissie voor schouwburgzaken over hoop heeft gelegen. Deze commissie zegt al jarenlang tevergeefs om een doelstel lingennota als basis voor een beleid te hebben gevraagd. Suggesties vanuit de zogenaamde kleine commissie, die o.m. tot taak kreeg de kwaliteit van de jaar programmering te bewaken, zouden vrijwel nooit zijn gehonoreerd. De di recteur maakt ons te weinig deelgenoot van zijn plannen, zo luidcLe doorgaans de klacht. Heeft u voldoende pogingen in het werk gesteld om uit de neer waartse spiraal van routine-aanbod te komen? 'De programmering van de Leidse Schouwburg deed over het algemeen niet onder voor die van andere regiona le schouwburgen in ons land. Integen deel, stak daar zelfs boven uit. Ik heb elk jaar de programmering van al die andere schouwburgen in de gaten ge houden. En wanneer ik die vergeleek met die van de Leidse Schouwburg dan trof ik daarin weliswaar een geza menlijk routine-aanbod aan, maar be speurde in die van ons toch veel meer originaliteit. Ik haalde menige Belgi sche groep in huis die elders in Neder land niet of nauwelijks op de planken verscheen. In Vlaanderen kent men mij als de progressieve man van de theaterprogrammering. Ik heb trou wens aan de wieg gestaan van 'Pak 'm Stanzi', een geruchtmakende Vlaamse produktie die als schouwburgvoorstel ling in het LAK heeft gestaan. En er zijn in de schouwburg toch ook hele interessante balletvoorstellingen ge weest, zelfs enkele exclusieve zoals die van Dennis Wayne. Ook de rockmis van Thijs van Leer, die vrijwel alleen in kerken ging, stond op het toneel van de schouwburg". Nipt, gnpri "Wat betreft de doelstellingennota, ik heb tot vijfmaal toe een beleidsnota ge schreven. Ik heb er één gemaakt aan de hand van de beleidsnota's van andere regionale schouwburgen, maar dan wel aangepast aan de Leidse situatie. In die veertig pagina's tellende nota werd herhaaldelijk K&O genoemd. Ik moest dus herschrijven zonder K&O te noemen. Er kwam eenzelfde soort ver haal met allerlei omschrijvingen uit de bus, maar men was in het stadhuis nog niet tevreden. De nota mocht maar vier of vijf velletjes groot zijn. Ik ben op vakantie naar Portugal gegaan en heb de zaak daar gecomprimeerd tot enke le blaadjes. Bij inlevering bleek het weer niet goed te zijn. Een ambtenaar van het stadhuis heeft het geheel om gewerkt en mij vervolgens voorge schreven hoe ik het moest doen. Toen was daar het moment waarop het me goed de strot uitkwam met als gevolg dat ik dat omgewerkte verhaal zo heb overgenomen. Dat werd geheel terecht door de wethouder afgekeurd. Ik heb het daarna nog een keer geprobeerd en getracht iedereen in het stuk te vriend te houden. Want essentiële zaken zoals de verhouding met K&O en de beperk te toneelaccommodatie van de schouwburg mocht ik niet aanroeren. Alles is ten slotte vastgelopen op de verhouding tussen K&O en de schouwburg, een onoplosbare zaak'. - De schouwburgcommssie heeft u meer dan eens gebrek aan visie en aan loyaliteit verweten. Men zag in u veelal een dwarsligger, die eigenzinnig naar buiten trad. In hoeverre betekende deze commissie voor u een blok aan het been en in hoeverre is er van beide kanten geprobeerd om tot een vruchtbare sa menwerking te komen? 'De taak van de deelcommissie voor schouwburgzaken is het adviseren van de wethouder van cultuur ten aanzien van de schouwburg. De bevoegdheid van deze commissie is dus: niets. Een jaar of drie geleden werd de zogeheten kleine commissie geformeerd om in sa menwerking met de directeur van de schouwburg tot een verantwoorde pro grammering te komen. De adviescom- misie van een adviescommisie derhal ve. Daarvan maakten behalve een be roepsdramaturg een amateurtoneel speler, een impresario en een dagbla dredacteur deel uit. Je zag ze zelden of nooit bij een voorstelling. Ik heb de he ren op een gegeven ogenblik overstelpt met alle mogelijke informatie over wat er zoal op de markt was. Maar het af sluiten van een voorstelling is nu een maal een kwestie van loven en bieden, van alert reageren, van snel een beslis sing nemen. En dat is de taak van een directeur. Men vergeet maar al te gauw dat ik soms zelfs voorstellingen voor niks heb gehad. De commissie had in de praktijk dus eigenlijk een repressie ve taak. Ik heb de heren eens een plan voorgelegd om zes door Hugo Claus geschreven stukken gedurende een week door verschillende theatergroe pen in de schouwburg te laten opvoe ren. Dat voorstel werd meteen afge ketst: te zware belasting voor het per soneel en zo'. Bedrijfsleider -Het is een publiek geheim dat het van het begin af aan tussen de direc teur en de bedrijfsleider van de Leidse Schouwburg niet heeft geboterd. Acht jaar geleden reeds heeft u in een brief aan de toenmalige schouwburgcom missie geschreven dat de bedrijfsleider enerzijds het vermogen mist om leiding te geven anderzijds om leiding te ac cepteren en er bovendien over geklaagd dat hij bij voortduring pogingen in het werk stelde zijn positie te versterken door de uwe te ondergraven. De be drijfsleider zou naar uw mening met zijn klachten bij de schouwburgcom missie maar al te vaak een willig oor hebben gevonden. Heeft de onverenig baarheid van karakters tussen uende bedrijfsleider mede tot de malaise in de schouwburg geleid? 'Ja! In 1969 had de bedrijfsleider de hoop en de verwachting om directeur te worden, van de schouwburg aan de Oude Vest. Er werd echter een direc teur aangetrokken voor een nieuw te bouwen schouwburg aan het Schut tersveld. Aangezien reeds generaties van en vóór de bedrijfsleider in de ou de schouwburg hadden gewerkt bete kende dit voor hem een zware klap, die hij nooit te boven is gekomen. Hij heeft daarom voortdurend getracht - mede omdat hy wat karakter betreft anders is ingesteld dan ik - zijn positie als re presentant van de schouwburg waar te maken. Dat heeft geleid tot wederzijd se strubbelingen en moeilijkheden, tot maatregelen tot plaatsbepaling door de schouwburgcommissie -ik voor en hy achter het toneel- en tot beïnvloeding van de wethouder bij het overleg tus sen hem en de directeur. In deze situa tie was het duidelijk dat ten aanzien van de directeur het zwakke punt ge vonden kon worden in het formeel, dus als ambtenaar, functioneren van deze directeur. Waar het formele zaken be trof kon ik dus gepakt worden'. - U heeft de schouwburgcommissie er destijds aan herinnerd dat u tot een van de laagst betaalde schouwburgdi recteuren van Nederland behoorde, die met een minimale staf moest werken. Uw gezinsleven zou er zelfs door zijn bedreigd. Heeft die situatie mede tot frustraties van uw kant geleid? 'Dat mag je zo wel zeggen. Mijn scheiding enkele jaren geleden was er bijvoorbeeld een gevolg van. Niet dat er elke avond in de schouwburg voor stellingen waren, maar behalve het normale bureauwerk overdag behoor de het ook tot mijn taak om voorstellin gen elders te gaan zien. Ik moest per slot van rekening verantwoord kunnen inkopen. Wat betreft mijn salariëring, om in aanmerking te komen voor een hogere rang, daarover moest volgens ambtelijk gebruik een commissie uit het bedrijf positief adviseren. Dat wa ren dus de bedrijfsleider en de belich ter, want meer personeel was er eigen lijk niet. Ik kon het dus wel schudden. Maar toen het aankwam op positiever betering van de anderen, heb ik wel po- sitifif gfarivifipprti', -De spanningen van de laatste jaren rond de schouwburg moeten u onge twijfeld onder psychische druk hebben gezet. Daarin hebben benw naar mag worden aangenomen een 'vluchtweg' gevonden om een 'lastpost' te lozen. V/elke alternatieven zijn er behalve ont slag op grond van blijvende arbeidson geschiktheid ter tafel gekomen? 'Geen. Ik heb mij op 22 mei van het vorig jaar ziek gemeld, want de span ningen werden me inderdaad teveel. En als uitvloeisel daarvan ben ik nu dan blijvend arbeidsongeschikt ver klaard'. - De kaartverkoop van de schouw burg loopt al geruime tijd via K&O, welke instelling als belangrijkste pu- blieksleverancier van de schouwburg wordt beschouwd. Men zag u in die kring niet bepaald als een vriend, voor al niet sinds uw uitspraak dat 'in Lei den dezelfde musici dezelfde deuntjes voor dezelfde mensen spelen'. Het plan is wel eens geopperd om de schouwburg bij K&O onder te brengen, privatise ring van de schouwburg dus via K&O. Hebben K&O en de schouwburg vol gens u voldoende gemeenschappelijke belangen of overheersen juist de tegen gestelde belangen? 'Op die vraag kon nooit een ant woord worden gegeven. Noch de wet houder van cultuur noch de directeur van de schouwburg konden uit het probleem van dit historisch gegroeide wanprodukt komen. In het begin van de jaren zeventig was de verkoop van kaartjes gescheiden: in de schouwburg kocht men schouwburgplaatsen en vijf meter verderop kocht men K&O-plaat- Deze plaatsen werden werden inge deeld via het zogenaamde sparrentak- systeem. In de praktijk bleek dat onge veer 66 procent in de 'vrije' verkoop werd verkocht en eenderde middels K&O-inschrljvingen. Om economische redenen is de verkoop later gecentrali seerd in het bureau van K&O en uit financiële noodzaak is het publiciteits- budget voornamelijk gericht op K&O- inschrijvers. Naar mijn stellige overtui ging wordt nu een publiekspotentieel van tweemaal het huidige niet bereikt. Wat de privatisering betreft, de belan gen zijn tegengesteld. Het gaat K&O om een zo groot mogelijk inschrijvers aantal, terwijl het aanbieden van een zo groot mogelijk cultureel pakket een overheidszorg is'. - Het bezoek aan de Leidse schouw burg loopt al geruime tijd dramatisch terug, dat aan het LAK neemt aanzien lijk toe. De publiciteit van de schouw burg is gebrekkig en aan kritiek onder hevig. Waar is naar uw mening de leegloop voornamelijk aan te wijten? 'Het is een feit dat de schouwburg publicitair niet in staat is zich die plaats in te nemen die noodzakelijk is. Het bedrag voor publiciteit is ruim ze sentwintigduizend gulden, waarvan tienduizend gulden naar K&O-publici- teit gaat. De rest wordt betaald aan we kelijkse advertenties. En dan is er nog een heel klein bedrag over voor recla meborden. Wanneer de schouwburg een centrale positie in de Leidse sa menleving wil innemen is daar een be duidend hoger bedrag voor nodig, dat zich door de verhoging van inkomsten gemakkelijk kan terugverdienen. Los koppeling van K&O is daarbij wel een verwaarde'. Opluchting - Hans van Dam, gedurende meer dan vijftien jaar een veelbesproken Leidenaar, is nu 44, te jong waar schijnlijk om stil thuis te zitten. Een roerige periode in zijn leven is nu afge sloten. Voelt u zich opgelucht of mist u de dagelijkse gang naar de Oude Vest, waar het doek straks wellicht voor een ander op zal gaan? 'Ik ben vijftien jaar directeur van de schouwburg geweest, heb ruim twaalf jaar in het bestuur van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw directies gezeten en was tien jaar voor zitter van het Overleg van Schouwbur gen in Zuid-Holland, Utrecht en Zee land. Het was een leven vol emoties, maar nu de strijd gestreden is, een strijd tegen windmolens zoals ook Don Quichote die heeft gevoerd, voel ik een zekere opluchting. En ik heb gelukkig genoeg om handen, zowel op kerkelijk, politiek als maatschappelijk terrein. Logisch geredeneerd had ik als schouwburgdirecteur misschien eer der moeten stoppen. Maar ja, ik wilde nu eenmaal graag iets klaarmaken'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17