Uitersten op kunstbeurs Kunst te kijk Feestelijke schilderijen en sierlijke objecten Eenvoudige abstracten in LAK Nuance en platheid in 'Dwaallicht' Kluchtig blijspel met weinig talent #5 DONDERDAG 28 FEBRUARI 1985 KUNST PAGINA 23 In Amsterdams Nieuwe Kerk AMSTERDAM (GPD) Uitersten ontmoeten elkaar op de derde kunst- en antiekbeurs die vanaf vandaag onder de naam 'Oude kunst in de Nieuwe Kerk' in Amsterdam wordt gehouden. Uiter sten in de datering van de 'oude' kunst - er staat een zittende Christus uit 1275 en er hangen schildery en waarvan de makers in 1960 zijn overleden en uitersten in prijzen: men kan er voor 250 gulden terecht maar ook voor een half miljoen. Met deze vaststelling is tegelijker tijd onder woorden gebracht wat de beurs in Amsterdam onder scheidt van de oude kunst en an tiekbeurs in Delft. Dat zijn niet de deelnemers: er zijn wat kleine ver schillen maar door de meet heen genomen ziet men in Amsterdam dezelfde antiquairs en kunsthan delaren als in Delft. Beide beurzen worden dan ook onder auspiciën van de Vereniging van Handelaren in Oude Kunst (VHOK) gehouden, al is Delft inmiddels een aparte stichtig geworden. Amsterdam streeft er naar om in geld en tijd gemeten een zo breed mogelijke collectie te laten zien. Zoals ge zegd: men ziet er Christus gezeten op een troon uit het einde van de 13e eeuw maar men ziet er ook schilderyen uit de impressionisti sche periode en toegepaste kunst uit de Art Noveau en vooral de Art Déco. De maatstaven die de orga nisatie van de Amsterdamse beurs aanlegt zijn dan ook nogal wat rui mer dan die in Delft. Hetgeen overigens niet betekent dat Amsterdam een ander publiek trekt dan Delft. Volgens verschil lende antiquairs werkt dat zelfs na delig ten opzichte van Amsterdam: de publieke belangstelling was vo rig jaar althans niet overweldigend groot hetgeen zeker voor een deel verklaard wordt door het gegeven, dat de liefhebbers in Delft al aan hun trekken zijn gekomen. Dat blijkt ook uit een soortgelijk koop- patroon: ook in Amsterdam is de belangstelling van de 'kleine' ko pers tanende terwijl er in de grote aankopen van een inzinking geen sprake is. Het blijkt trouwens dat de kandidaat-kopers in steeds gro tere mate alleen nog maar genoe gen nemen met topkwaliteit. Zij kunnen in Amsterdam hun hart ophalen. De Nieuwe Kerk is toch al een zeer inspirerende om geving voor een dergelijke beurs (de opstelling is zeer overzichtelijk en ruim), maar ook buiten dat: er zijn verschillende pronkstukken te zien. Een daarvan is een zogeheten 'Turm-uhr' uit Ulm, een 17e eeuws klokje in de vorm van een to renklok waarvoor 500.000 gulden wordt gevraagd. Een van de mooi ste kunstvoorwerpen die er te zien zijn hangt bij kunsthandel drs. J. H. Schlichte: een schilderij 'Anna Oude kunst in de Nieuwe Kerk van Amsterdam. leert de kleine Maria lezen' door Pieter Fransz te Grebber (begin 17e eeuw). Het schilderij is van zo danige kwaliteit dat het in de 19e eeuw werd toegeschreven aan Rembrandt en zelfs diens (valse) signatuur draagt. Bij de schilderij en nog meer indrukwekkende na men: Brueghel de Jonge, Wouwer man, Storck, Verspronck, Mauve. Er is veel zilver; sieraden en juwe len zijn sterk vertegenwoordigd, meubelen in aantal minder, maar wat er staat is wel van heel bijzon dere kwaliteit, tamelijk veel aarde werk en porcelijn (o.m. een opval lende collectie gepolychromeerd Delfts aardewerk), en natuurlijk in drukwekkend mooi glaswerk. Hoewel het onmogelijk is om de collecties van de verschillende deelnemers enigszins volledig te noemen toch een uitzondering voor Hans Marcus: hij toont een kleine verzameling luxe pakpapier uit de 18e eeuw en drukwerk met betrekking tot de positie van de vrouw in de Nederlanden van de 16e eeuw. In de doorgaans buiten landse versjes en godsschriften wordt met verbazing geconsta teerd dat het beroemde Hollandse koopmanschap een vrijwel uitslui tend vrouwelijke aangelegenheid is. Daarmee is - wellicht onbedoeld het menselijk element herken baar aanwezig op deze in wezen Dubbelexpositie in Wassenaar Henk de Greef, Schoolstraat 27, Was- WASSENAAR - "De voorwer pen die ik schilder zijn slechts aanleiding te komen tot beelden van puur schildersgenot, een uit bundig feest van kleur, vorm en licht, maar twijfel ligt ten grond slag aan elk schilderij (de mate van abstractie, figuratie, kleur en vorm, lijn en vlak). Het is elke keer weer een weg inslaan, het nieuwe zoeken". Aldus Jos van der Beek (geb. 1954) over zijn schilderwerk dat hy op het ogen blik exposeert in galerie Henk de Greef. Hij toont een vijftiental fi guratieve werken, voor het me rendeel grote acrylschilderingen op linnen. Van der Beek werd opgeleid aan kunstacademies in Den Haag en Amsterdam. Acade misch verantwoord (in techni sche zin) kan zijn werk zeker ge noemd worden. De onderwerpen die hij koos - stillevens met pot ten en landschappen voorname lijk - werkte hij raak en vlot uit in prachtige kleuren en tonen. De schilderijen zijn bijna alle krach tig neergezette impressies, werken die 'staan' en een uitge balanceerde indruk maken. Soms is er sprake van zeer ver doorgevoerde abstractie, die de herkenbaarheid niet ten goede komt. Dit geldt met name voor de werken 'Strand', 'Compositie met vogel', 'Mais' en 'Polder'. Maar wie zich in die gevallen met de titel in het hoofd tracht in te leven in het werk, zal toch al spoedig een en ander herkennen en getroffen worden door de sfeer, de schoonheid en het leven dat Van der Beek heeft samenge bald. Uitblinkers zijn wat mij betreft 'Zwanen' - een werkelijk gigan tisch doek - en 'Duinen'. Het laat ste heeft weliswaar wat meer kleur en beweging dan men van een duinlandschap gewend is, maar is bepaald indrukwekkend als feestelijke samenvatting van fraaie natuur. Kleuren, die zo veel aandacht hebben gekregen van Van der Beek, ontbraken vrijwel geheel in de sieraden en objecten van Object (zilver koper) van Nelle- ke Tissot mede-exposant Nelleke Tissot Patot (geb. 1947). Deze kunstena res toont een negental strakke zuilachtige objecten van alumi nium, alle enige tientallen centi meters hoog. Eenvoudige ruim telijke sculpturen, die bij goede belichting letterlijk schitterende grijstinten laten zien. Verder exposeert Tissot van Patot in een vitrine nog een aan tal kleinere, sierlijke objecten die enigszins aan bloemen doen den ken, en een stel tamelijk sobere, fraai verzorgde sieraden (oorhan gers, een collier en speldjes, maar ook originele klembroches) waarin edelmetalen en edel steentjes zijn verwerkt. Het is jammer dat sieraden zo nooit goed tot hun recht komen; men zou een mannequin in de vitrine wensen! ANTOON ERFTEMEIJER. Expositie van Jonathan Bragdon en Isik Andreas-Tüzüner In de LAK-ga- lerie, Cleveringaplaats 1. Tot en met 31 maart. Geopend: ma. t/m vr. van 10-22 uur. LEIDEN - Wanneer je leest dat een bepaalde kunstenaar "het meest wezenlijke van het leven probeert vast te leggen", inplaats van 'gewoon' iets moois, leuks of boeiends te maken, ga je wel even wat scherper kijken dan an ders. De Leidse kunstenaar Jo nathan Bragdon (geboren in 1944 in de VS sinds 1978 woonachtig in Holland) zou dit proberen, zo valt te lezen in de folder bij de nieuwe LAK-expositie. Van Bragdon is een vijftiental kleine werken in acryl en inkt op papier opgehangen in de foyer en in het gangetje daarachter. De schets matig uitgewerkte schilderingen ogen geheel abstract, op enkele na waarin met wat fantasie iets. van een landschap, vegetatie, of- een mensfiguur valt te zien. Titels bezitten de werken niet. Een aantal van de geëxposeerde creaties bergt echter genoeg inte ressante elementen in zich om beschouwers met een associatie ve geest op allerlei titel-ideëen te brengen. Kenmerkend voor al de - merendeels eenvoudig gehou den - schilderijtjes is iets vloeiends, beweeglijks; hoekig heid en starre strakheid ontbre ken. In de werken waarin kleur domineert - meestal gaat het om primaire en secundaire kleuren - heeft dat vloeiende nogal eens iets feestelijks. Voor een deel van Bragdons tentoongestelde oeuvre geldt, dat men steeds méér ontdekt en voelt naarmate men er langduri ger naar kijkt. Tal van interes sante, onder meer ruimtelijke, relaties tussen de te onderschei den onderdelen van die werken vallen dan op. Er hangen echter ook verschillende produkten die door hun simpelheid nauwelijks of niet te onderscheiden zijn van brouwsels van zeer jonge kinde- Tentoonstelling Bragdon en Isik 'Salmacis' van Isik. ren. Tot de werken waar men langer bij kan verwijlen, die zo wel letterlijk als figuurlijk meer- lagig zijn, en die een naar schoonheid tastende hand verra- ,den, behoren de nummers twee, vier en zeven, en de landschap achtige schilderingen dertien en veertien. Louter zwart en wit zijn de pa pieren scheur-, plak- en schilder werken ('papercuts') van mede- exposant Isik (geb. 1954 in Tur kije). Evenals het geval is met Bragdon, gaat het hier om een in ternationaal geschoold artiest. Isiks werk is zuiver abstract en is onder meer geïnspireerd op col lages van Braque en op construc tivistisch werk. De hypereenvou- dige, rafelige, ruw afgewerkte produkten maken het verleide lijk om van crisiskunst te spre ken, al moet gezegd worden dat de twee gigantische zwarte spira len-op-krantepapier 'Salmacis' en 'Themis' (een bronnimf en een godin uit de Griekse mytho logie) wel iets origineels hebben. ANTOON ERFTEMEIJER toch vooral overweldigende verza meling kunstvoorwerpen. Zoals men ook iets van vertedering er vaart wanneer men een ietwat ge sleten houten appelboor uit de 18e eeuw ziet liggen. „Gut", denk je dan, „dat gebruikten ze toen ook al". Een vertedering die precies zo lang duurt totdatje hoort dat er 450 gulden voor betaald moet worden. Voor een 'appelboor...' Oude Kunst in de Nieuwe Kerk wordt gehouden van 28 februari tot en met 10 maart. Geopend: dage lijks van 11.00 tot 18.00 uur, dins dag en donderdag van 11.00 tot 21.00 uur en zondag van 12.00 tot 18.00 uur. 'Dwaallicht' van Willem Elsschot door toneelgroep 'Het Volk'. Bewer king: Koos Dubbelman. Regie: Wan da Reisel. Techniek en decor: Mike van de Lagemaat. Artistieke vorm geving: Pieter Zwaanswljk. Spelers: Bert Bunschoten en Wigbolt Kruij- ver. Gezien op 27 februari in het LAK-theater. Het LAK kent al sinds jaar en dag een literaire workshop, kor telings omgedoopt in LAiC-lite- rair. Het is een vrij hechte groep mensen die zich ten doel stelt 'een forum te zijn voor mensen die zich non-professioneel met schrijven bezig houden'. Men leest eikaars werk en bespreekt het en organiseert literaire avonden. Eens per jaar stelt het LAK het grote theater beschik baar om haar literaire onderafde ling in staat te stellen in een wat groter kader de aandacht op zich te vestigen. Werd er in eerdere ja ren gekozen voor eigen projecten vaak niet meer dan het van wat franje voorziene voorlezen van eigen werk dit keer is een pro fessionele theatergroep uitgeno digd met een literair getint pro gramma. Het enige dat deze avond nu nog deed verschillen van de re guliere theateravonden was een inleiding over de eigen activitei ten. Op de band, of niet zichtbaar achter een gordijn, werd een tekst voorgelezen over het eeu wige getob van de schrijver. Ver volgens werd op een haast char mant te noemen stuntelige wijze jaarnummer van het eigen tijdschrift 'Literop' gepre senteerd. De leden van LAK-lite- rair moeten het duidelijk niet hebben van hun flitsende pre sentatie, maar alè, de ware lief hebber zal hier niet over vallen en de aspirant-literator zal zijn weg naar deze toch al weer tien jaar draaiende praatgroep wel weten te vinden. Toneelgroep 'Het Volk' uit Haarlem was gisterenavond te gast met een bewerking voor theater van de novelle 'Dwaal licht' van de Antwerpse schrijver Willem Elsschot. In dit bekende verhaal vertelt de brave ambte naar en huisvader Laarmans dat hij uit medelijden besluit drie Af ghaanse matrozen de weg te wij zen naar het meisje Maria van Dam. Zy blijkt echter niet zo makkelijk te vinden en hoe ver der hun speurtocht voert, des te meer ook in Laarmans het ver langen begint te groeien naar de ze Maria. Het meisje wordt in zijn gedachten van een eenvoudig hoertje, tot een madonna, een on bereikbaar ideale vrouw. De twee acteurs spelen beiden Laarmans. Zo wordt vorm gege ven aan de dubbelheid van diens gevoelens. Aan de ene kant de burgerlijke degelijkheid, aan de andere kant het verlangen daar aan te ontsnappen. De twee spe lers nemen niet ieder één van de ze aspecten voor hun rekening. En dat is wel zo verstandig, want het voorkomt naar mijn idee een al te duidelijke en daardoor on genuanceerde scheiding. Wel spelen ze om de beurt de rollen van de tegenspelers van het zoe kende viertal. Met werkelijk zeer weinig middelen, zowel in attri buten als in decor, weten de twee spelers een aantal fraaie Ant werpse types neer te zetten. De nuance in de dubbele Laarmans ontbreekt helaas in deze bijrol len. De acteurs vervallen teveel in een nogal platte uitbeelding en dat maakt deze types op de lange duur toch minder interes sant. MARC VAN DER VELDEN 'Er i is er een jarig 'Er is er één jarig' van Marc Camoletti met Piet Bamber- gen en René van Vooren. Regie Rod O. West. Gezien in de Leidse Schouwburg op 27 februari. LEIDEN - Als het programmaboekje de toeschou wer 'een kluchtig blijspel' belooft en als de hoofd rollen vertolkt worden door Piet Bambergen en René van Vooren, is het verloop van de avond voor spelbaar. Het vaste kluchtenpatroon van persoons verwisselingen, amoureuze escapades en ondeu gende dubbelzinnigheden behoren tot de vaste in grediënten van dergelijke (meestal 'Franse') blij spelen, terwijl een overmaat aan deuren en een be scheiden hoeveelheid nachtkledij onvermijdelijk deel uitmaakt van het toneelbeeld. "Er is er één jarig" van Mare Camoletti vormt daarop geen uit zondering, maar de hoop dat de schrijver van 'Boeing Boeing' de zaken met iets meer originali teit zou aanpakken dan in dit genre de gewoonte is, bleek helaas ijdel. Een plot waarin de vergissingen en verwisselingen alleen maar mogelijk zijn bij gra tie van het feit, dat de personages elkaar keer op keer niet laten uitspreken, terwijl daar wel alle ge legenheid toe is, moet zelfs uiterst zwak genoemd worden en er is veel talent voor nodig, om zo'n stuk van de grond te tillen. Dat talent stond gisteravond slechts in een minimale hoeveelheid op het toneel van de Leidse Schouwburg, maar niet eens altijd in de vorm van acteertalent. De kracht van Piet Bam bergen, die zonder enige twijfel de voorstelling draaiende hield, ligt meer in zijn lakonieke imago en zijn gave om onder alle omstandigheden op een duidelijk herkenbare wyze zichzelf te blijven. Meer dan een uitgewerkte rol is zijn vertolking een kni poog naar het publiek in de zaal in de trant van: 'Kijk eens hoe gek we doen, maar verbaas je nog niet, want het wordt nog veel gekker'. En als op datzelfde toneel dan ook nog een Sylvia de Leur rondloopt, die in de meest uitzinnige situaties haar rol nog serieus lijkt te nemen en haar gezicht con stant in de plooi weet te houden, zorgt hun beider vakmanschap voor onverwachte momenten van knap komediespel. Helaas bleef het daarbij. René van Vooren kwam niet verder dan de rol van een capabele aangever en de beide overige rollen ble ven ver beneden een aanvaardbaar professioneel niveau. PAUL KORENHOF LEIDEN/REGIO - De Voorschotense Kunstkring stelt nieuwe leden in de gelegenheid om hun werk in de periode van 8 tot en met 24 maart te exposeren in het Ambachts- en Baljuwhuis aan de Voorstraat. Aan de expositie nemen deel Jolanda Frederiks, Annie Goddyn, Fer Hakkaart, Wim v.d. Mey, Magda Potma, Anne Rogaar en Pauline v.d. Zee. De tentoonstelling wordt vrijdag avond 8 maart op muzikale wijze geopend. Men kan er terecht dinsdag t/m zondag van 14 tot 17 uur en op vrijdag van 11 tot 17 uur Houtsculptures van Paul Lamers en (abstracte) olieverfschilderijen van Bé- la Madai kunnen in de periode van 6 tot en met 30 maart worden bezichtigd in Huize Willibrod aan de Poortlaan in Wassenaar, dagelijks van 14 tot 22 uur. Beide kunstenaars zijn afkomstig uit Vlaardingen. Schilderijen van Tiny van der Sar en keramiek van Marianne Koster-Harte- mink, men kan er tot en met 22 maart voor terecht in de bibliotheek van Noordwijkerhout. Het Westland speelt een grote rol in het werk van de uit 's-Gravenzande afkomstige Tiny van der Sar. Marianne Koster uit Noordwij- kerhout maakt gebruik van een speciale techniek, waarbij stoffen in de klei worden gedrukt met als gevolg dat daarin een reliëf of structuur ontstaat. Ze kiest als onderwerpen vooral dieren en vrouwenfiguren. Rietpentekeningen van Bernie Autsema worden in de periode van 9 maart tot 7 april gexposeerd in galerie Le Pigeon. De tentoonstelling, die volgende week zaterdagmiddag wordt geopend, is te bezichtigen van woensdag t/m zaterdag van 12 tot 16 uur. Wandkleden van Marjan Schutler en zeefdruken op textiel van Wintsje Ver- wey vullen van 7 maart tot 11 april de ruimte van de Leiderdorpse Muzenhof. Marjan Schutler past geen speciale technieken toe, maar het combineren van kleuren heeft haar voorliefde. Voor de geweven kleden worden materialen zoals touw, jute en wol door haar zelf geverfd. Voor de applicatiekleden kiest ze o..m. uit zakken vol met in de loop der jaren verzamelde lappen. Wintsje Verwey wil zich in de naaste toekomst gaan toeleggen op het ontwerpen en vervaardigen van mode, waarbij zeefdruktechnieken een belangrijke rol zul len spelen. De expositie in de Muzenhof wordt zondagmiddag 10 maart met muzikale omlijsting door de Streekmuziekschool 'Rijnakkoord' officieel ge opend. Werk van Popco Bakkers en van Albert Labordus hangt van 2 tot 21 maart in 'Het Oude Raadhuis' in Warmond. Popco Bakkers, die men een traditioneel kleurgevoelig schilder mag noemen, laat zich vooral inspireren door het Hol lands landschap en in het bijzonder de Kagerplassen. De onderwerpen van de aquarellen van Albert Labordus zijn voornamelijk planten, bloemen en landschappen. De expositie is op woensdag, donderdag en zondag, meestal in de middaguren, te bezichtigen. De Franse kunstenares Wanda Marie Bon exposert tot en met 25 maart bij Jacques van Bellen aan de Lange Voort in Oegsgeest Muren vormen het onderwerp van haar tentoongestelde werk. Men kan dagelyks behalve op zon dag en maandag op deze expositie terecht. Een dubbeltentoonstelling van 2 tot en met 31 maart in de kunstenaars werkplaats 'De Bange Duivel' aan de Rijndijkstraat. De exposanten zijn de beeldhouwer Dave van Rijk en de Leidse kunstenares Lydia Luyten. Van Dave zijn manshoge ijzeren beelden van gelaste strippen metaal te zien, van Lydia ditmaal geen wandkleden maar aquarellen. De expositie wordt zater dagmiddag geopend, 's-avonds is er een optreden van Ted Doove en Luuc Stafleu. Schilderyen. aquarellen en tekeningen van Lies Was en kleinplastiek en ortretten van FRits Stapel vormen de expositie van 10 maart tot en met 14 april in galerie Denise Stephan in de Bakkersteeg. Men kan er terecht op vrijdag, zaterdag en zondag. Haitink ziek AMSTERDAM (GPD) - Dirigent Bernard Haitink kan om gezond heidsredenen voorlopig niet meer het Amsterdamse Concertgebouw orkest leiden. Op medisch advies heeft hij moeten besluiten de con certen met het Concertgebouwor kest in de maand maart af te zeg gen. De Poolse dirigent Jan Krenz is bereid gevonden om op korte termijn Haitinks concerten over te nemen. Jan Krenz werd in 1968 benoemd tot directeur van de Warschauer Staatsopera. Als gastdirigent is hij vrijwel overal in de wereld met vooraanstaande orkesten opgetre den. Hij zal het Concertgebouwor kest voor het eerst dirigeren. Lubberhuizenprij s Hermine de Graaf AMSTERDAM (ANP) - De schrijf- ster Hermine de Graaf (33) uit Win schoten is de Geert-Jan Lubber- huizenprijs van de Marten Toon der-Stichting in Amsterdam toege kend. Ze krijgt de prijs voor haar verhalenbundel 'Een kaart, niet het gebied'. Het is de eerste keer, dat deze prijs (waaraan een bedrag van 10.000 gulden verbonden is) voor een debuut en ter bevordering van literair proza, is toegekend. Eervol le vermeldingen gingen naar de to neelmaker Ger Thijs voor zyn ro man „De huilende man" en Marja Brouwers voor haar roman „Ha- vinck". De onderscheidingen wor den 15 maart in de Nieuwe Kerk in Amsterdam uitgereikt. Hermine de Graaf debuteerde met korte verhalen in het Hollands Maandblad. Ze heeft haar volgen de bundel gereed, die „De Zee- vlam" gaat heten. CONCERTGEBOUW - Muzlekmlnnend Nederland heeft zoveel goederen aan geboden voor de „benefietveiling" voor de renovatie van bet Concertge bouw in Amsterdam dat er niet één maar twee veilingen gehouden moeten worden, zo heeft de Stichting Steun het Concertgebouw meegedeeld. De eerste veiling wordt gehouden in het Concertgebouw zelf op 26 maart De tweede veiling is gratis en wordt gehouden op 27 maart in het gebouw van Sotheby.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23