til@U Schaken Bridge i Door de tijd achterhaald Niet nieuw, wel leuk Pop Jakkeren op de korte baan Mooie songs om zeep geholpen Doodsklappen op de vellen Een paar apart i tJ 'f P 1 n f i I OPLOSSING n wr m m ZATERDAG 23 FEBRUARI 1985 EXTRA PAGINA 25 Roger Chapman 'The shadow knows' (RCA) In zijn glorietijd moesten tijdens optredens de voorste rijen leeg blijven, omdat 'Chappo' nog wel eens onbesuisd met de micro foonstandaard kon rondzwaaien. Als het publiek niet te treffen was, dreunde hij met het eigen voorhoofd tegen de microfoon en sloeg dozijnen tamboerijnen aan flarden. Roger Chapman is het wilde broertje van Joe Coc ker. Z'n stem klinkt al jaren alsof hij dagelijks in z'n eentje een ko- lengroeve met de tanden leeg- graaft. Vroeger was gitarist Charley Whitney z'n maatje. Eerst in de Family en later in de Streetwal kers, één van de beste Britse bands van de jaren zeventig, die met een vernuftige mengeling van rock en funk de tijd vooruit was. Het duo kreeg onenigheid, Chapman ging solo verder en formeerde een begeleidings band: Shortlist. Vorig jaar had hij nog een onverwachte hit met het samen met Mike Oldfield ge maakte 'Shadow on the wall'. De titel van zijn nieuwe plaat lijkt naar dat nummer te verwij zen, maar het komt er niet op voor. Wat er wel opstaat: veel de gelijke, granieten rock en blues ('Ready to roll', 'How how how'), teksten met een vette knipoog en een enkele melige ballade. Niks opzienbarends, maar degelijk handwerk. Zijn huidige band mist de subtiliteit en het opzwe pende van de Streetwalkers, de tijd heeft 'Chappo' achterhaald, dat verklaard waarschijnlijk zijn grote populariteit bij onze oos terburen. AK The Bangles (foto p.r.) The Bangles 'AU over the place' (CBS) Een belazerd geluid, haperende microfoons en onduidelijke gi- taarsoli. De vier dames van The Bangles hadden vorige week za terdag veel tegen in de Amster damse Melkweg, maar wonnen het afwachtende publiek uitein delijk toch voor zich in drie toe giften. Het aanstekelijk enthou siasme, de meerstemmige zang en de draagkracht van de num mers zorgden daarvoor. Hoe leuk The Bangles zijn, is ook te horen op de debuutelpee 'AU over the place': De vier zijn allesbehalve muziekvernieu- wers, maar de pop van de jaren zestig hebben ze zich handig ei gen gemaakt en naar de huidige tijd vertaald. Het is iets feller dan de muziek van twintig jaar gele den, maar je hebt toch vooral het gevoel te luisteren naar de Ma ma's zonder de Papa's begeleid door The Byrds. De kracht van The Bangles Bijdragen: Bart Jungmann Wim Koevoet Ariejan Korteweg schuilt in het samenspel en dan met name in de vocale harmo nieën. Gitarist Vicki Peterson waagt zich nog wel eens aan een solo, maar dat houdt de zaak ei genlijk alleen maar op. Hoe het wel moet, bewijst bijvoorbeeld de alleraardigste single 'Going down the Liverpool'. Een puur popnummer volgens het geijke schema. Dat was twintig jaar geleden al leuk en dat is het nog. Leuk is ook precies de juiste kwalificatie voor 'All over the place'. Niet meer, niet minder. BJ The Smiths 'Meat is murder' (Rough Trade/ Megadisc) Kort na het merkwaardige tus sendoortje 'Hatful of hollow' zorgt de echte tweede LP van The Smiths voor een stormloop op de winkels. The Smiths zijn sinds hun debuut de hoop van velen die de instant-pop met hui ver gadeslaan. Een ouderwetse viermansband, die met een me lancholieke zanger en knappe, deels akoestische gitaarpartijen een onbespoten indruk maakt. Dat hun muziek als zo oor spronkelijk wordt beschouwd, zegt minstens even veel over de huidige stand van zaken in de pop, als over The Smiths zelf. De band is met acht benen gewor teld in de traditie van de jaren zestig. De vaak geroemde tek sten maken duidelijk, dat ze zelfs de naieve wereldbeschouwing daarmee gemeen hebben, al is zanger Morrissey veel zwartgalli- ger. Het titelnummer is bijvoor beeld een ouderwetse protest song tegen het eten van dierlijk vlees: "death for no reason is murder", zingen ze daarin. Dan moeten ze toch eens vertellen welke dood wel een reden heeft. Je reinste pathos met blèrende schapen en loeiende koeien op de achtergrond. De jakkerige nummers als 'Rusholme ruffians' en 'Nowhere fast' en het prachtig gezongen 'That joke isn't funny anymore' bevallen heel wat beter. The Smiths zijn goed op de korte baan; als de instrumenten speel ruimte krijgen, zoals in 'Barba rism begins at home', verzanden ze in herhalingen. In 'What she said' gaat de scheurende gitaar Hendrix ach terna. Zoals gezegd: The Smiths kennen hun klassieken. AK Blue Murder 'Energized' (Boudisque) Vorige week vrijdag schitterde het Amsterdamse Blue Murder in het Leids Vrijetijdscentrum. Na aanschaf en beluistering van 'Energized', een dag later, ben ik met de hoes erbij nog even op de pamfletten wezen kijken, was het wel dezelfde groep? Op de plaat blijft niets over van de energieke, eigenzinnige en in ventieve rock met een knipoog naar The Byrds en The Velvet Underground. Schuldig aan deze misère is Thé Lau, de producer van 'Energized'. Lau weet denk ik nog niet zo goed waar alle knopjes voor dienen want de plaat klink vreselijk vlak e n amateuristisch. Low budget, is het weerwoord dat in dergelijke gevallen opgeld doet. Zal best, maar low budget is nog geen low quality. Het is onder de gegeven om standigheden eigenlijk heel moeilijk om deze plaat te recen seren. Dat het goed songmate riaal is wat erop staat acht ik na genoeg bewezen daar vorige week vrijdag een staalkaart er van mij in vuur en vlam zette. Een nummer kan nog zo goed zijn, gegoten in de akoestiek van een leeg benzineblik blijft er geen spetter van over. En dat is wat er hier aan de hand is. Lau verdient een pak slaag. En de zes van Blue Murder moeten serieus in overweging nemen de plaat nog eens over te doen. Doen ze dat niet dan zou dit wel eens de grootste kater van de Ne derlandse popmuziek kunnen worden. Zo is het paarlen voor de zwijnen. WK Phil Collins 'No jacket required' (WEA) Phil Collins, de nijvere tromme laar wiens naam op steeds meer hoezen is te vinden, zou wel eens de Bowie van de jaren tachtig kunnen worden. Eén van Bo wie's grote gaven was om gelijk een spons uiteenlopende tenden- zen in de popmuziek op te zui gen, ze op verbluffend knappe wijze te integreren en met het al dus ontstane produkt zélf trend setter te worden. Jer J r I Collins nieuwste, zijn derde so lo-plaat, is dan ook een soort mo mentopname van 'de popmuziek van nu'. Alles zit erin: Prince (Sussudio!), Culture Club ('Take me home') en The Police ('Long long way to go', met Sting als tweede zanger). Toch draagt elk nummer duidelijk het eigen Col- lins-handelsmerk. Andermaal bewijst hij tot de beste drum mers ter wereld te behoren, haalt hij het onderste uit de keel en past hij de bijdragen van het weergaloze blazersvolkje van Earth, Wind en Fire ontzettend knap in zijn specifieke 'Collins- sound'. Sterker nog: de EWF-bla- zers klinken bij Collins nog mooier dan in hun eigen groep. Verheugend is voorts dat Col lins op deze plaat wat minder Motown- en wat meer rock-ge- richt bezig is. Verheugend omdat hem terecht werd verweten dat zijn 'witte soul' 'soul' ontbeerde. Van rock heeft hij veel meer ver stand, getuige ook de richting waarin hij Genesis heeft ge stuurd. Mooiste van Collins blijf ik 's mans doodsklappen op de vellen vinden. En van het 'bruggetje' van het derde naar het vierde nummer van kant één ging ik stilletjes in een hoekje van mijn kamer zitten. De P.C. Drum- mersprijs 1985 hoort bij Phil Col lins. WK Joan Armatrading (foto p.r.) Joan Armatrading 'Secret Secrets' (A&M) Joe Jackson is eigenlijk nooit te horen op andermans platen, maar voor een vrouw heeft hij ditmaal een uitzondering ge maakt: Joan Armatrading. Op 'Secret Secrets' speelt hij op twee nummers mee als toetse nist. Daarvan moet vooral 'Love by you' worden genoemd. Een ballade zoals ballades moeten zijn met Joan als zangeres en Joe op piano. Prachtig nummer. Juist in die sferen is Joan Ar matrading mij ook zeer dierbaar. Op alle elpees staan wel een paar nummers die een melancholi sche bui alle recht doen. Ge dempt licht, koptelefoon op en Armatradings liefdesverdriet keihard in de oren. Daar kunnen geen tien Telefonische Hulp diensten tegenop. En dat al bijna vijftien jaar. Zo lang al maakt Joan Armatrading platen van een constant hoge kwaliteit. Eerst waren het vooral de jazz en soul die haar beïn vloedden. Met 'Walk under lad ders' deed de reggae zijn intrede en op haar voorlaatste elpee, 'The Key' liet ze zich door produ cer Steve Lilleywhite verleiden tot stevige rock. Wat veelzijdig heid betreft is ze de vrouwelijke evenknie van Jackson en dat maakt hun duet zo veelbeteke nend. De roek-lijn van 'The Key' zet zich min of meer voort, al klinkt het op 'Secret Secrets' wat gepo- lijster en minder hard. Echt ver rassend is Joan Armatrading dit maal eigenlijk nergens, kwalita tief is het echter precies wat de grote schare Nederlandse lief hebbers mag verwachten. BJ HORIZONTAAL 1. Driftig zonder staart, zo gaan ze de lucht in. 5. Het be roep voor en meer voorkomt. 8. Verwensing die veel kapot maakt. 9. Daar boven is de vrijheid. 11. Onweersbeestje? 12. Als we bij de diertjes weg gaan gaan ze zeuren. 14. Gaat Johannes naar Zwitserland met zijn kind? 15. Rustplaats voor een lichaamsdeel in stand houden. 19. Zeerover die vaak aan de kraan zit. 22. De sleep van de heilige voor voedsel. 24. In deze plaats zijn dezelfde bloemen te zien waar ze wat afgehaald heb ben. 26. Is nog bezig tot in de nacht maar je hoeft er niet bang voor te zijn. 28. Duur lievelingsvliegtuig. 29. Een vieze boom laten zwemmen. 30. Provinciaal die verdraaid modisch is. 31. Afdelingen van enige dagen om te treu ren. VERTICAAL 1. Zo wil de prijs wel stij gen. 2. Ik was er aan gehecht en er uit heb ik er toch een goede deal van gemaakt. 3. Nou niet direct gaan tieren T 3 5 6 7 9 '0 n m 2 '3 ■V ■'5 tb 17 :9 <9 20 2' w 22 23 Qk 7S 2b 2? 29 ff V 3/ bij het binnenkomen. 4. Daar staat David dan maar mooi bij. 5. De adem van een-dik iemand? 6. Het lijkt kilome ters nodig te hebben om de haren te verliezen en toch is 't maar zo'n klein stukje. 7. Winters gedicht. 10. In de bak en de bewijsstukken zijn er. 13. Nee en Frans wel in een ensemble. 14. Tweemaal be vestigd. 16. De maat, verliest 'ie van de jongen? 17. Be hoorlijk flink met een dosis durf. 18. De smakelijkste pe riode van je loopbaan. 20. Mensen die altijd binnen zit ten voeren niets uit. 21. Een onderdeeltje van de partij. 23. Is het eerste slachtoffer een meisje? 25. Vuur met thee, zo is het water. 27. Wordt met de feestdagen nogal eens gege ten. 28. Pik de juiste uit een kunstwerk, sportterm of Eu ropeaan. De prijs van 25,- werd toege kend aan F. Verhoef, St. Anto- niuslaan 30, 2171 EM Sassen- heim. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Het 45e Noteboomtoernooi heeft Bernd Schneider een waardig nnaar. Reeds twee maal won hij in dit toernooi de jeugdprijs, en nu behaalde hij als enige 6 punten uit 6 partijen! Dat dit niet altijd even gemakkelijk ging toont het onderstaande frag ment. (DIAGRAM I). Wit: Cardon; zwart: Schnei der. Zwart aan zet staat iets min der vanwege het witte loperpaar, maar zolang de stelling gesloten blijft is er niet veel aan de hand. 41... g5? (Nu komt alles open) 42. Lb4 Pg6 43. f5 Ph4 44. fe6: fe6: 45. Pel Pd7 46. Le7 (De witte lopers werken nu volop) Pf8 47. Kb4 émrnmrn yLBlfi* Am Pg6 48. Ld6 Pf4 49. Lfl Pd7 50. Ka5 Lf8 51. La6:+ Ka7 52. Lc8 Pb6 53. Lf8: Pc8. 54. Lh6 Ph3 55. Pf3 Pf2 56. Pg5: Pb6 (DIAGRAM II) (Door goed spel staat wit nu na Kb4 Pg4: 58. Lg7 totaal ge wonnen) 57. Pe6:?? (Maar nu trapt hij in een duivelse valstrik) Pd3! en wit gaf op, want Pc4 mat is ondenkbaar. In de laatste ronde had Schnei der de verrassend sterk spelende Timmo Henseler als tegenstan der. Wit: Schneider: zwart: Hense ler. 1. c4 f5 2. Pc3 Pf6 3. g3 g6 4. Lg2 Lg7 5. Pf3 0-0 6. 0-0 d6 7. Tbl e5 8. d3 h6 9. b4 a6 10. Pd2 Pc6 11. a4 Tb8 12. b5 ab5: 13. ab5: Pe7 14. Pd5 Le6 15. Pe7: De7: 16. Lb2 Kh7 17. Tal (DIAGRAM III) g5 (Beter lijkt om eerst e5 extra te steunen, bijvoorbeeld met Pd7) 18. c5! f4 19. b6 Tfc8 20. bc7: Tc7: 21. ed6: Dd6: 22. Tel b5 23. Tc7: Dc7: 24. Dal Pd5 (Ook hier lijkt Pd7 beter) 25. Tel Df7 26. Le5: fg3: 27. hg3: Tf8 28. Pe4 Le5: 29. De5: b4 30. Tc6 b3 (wanhoop) 31. Te6: b2 32. Pd2 Df2: 33. Khl Pf4 34. Te7+ en zwart gaf op. Hij gaat mat. Degenen die de halve finales voor senioren op de voet hebben gevolgd zullen wel weten wie zich hebben geplaatst voor de fi nale. Voor degenen die dat niet weten, volgt hier de uitslag. Groep 1 1. G. Jansen 13; 2. Van Aalten 12; 3/4. Goudt en Vermin 10. Groep 2 1. Scholma 13; 2/3 Van der Kooy en Palmer 10; 4/5/6. Bies, Kr^jenbrink en Meijer 9. In groep 2 zal er dus nog om de vierde plaats gestreden worden. Van beide groepwinnaars, die flink huis hebben gehouden, volgt hier een partij. G. Jansen Dollekamp 1.33-29 16-21 2.31-26 11-16 3.39- 33 19-23 4.36-31 7-11 5.31-27 14-19 6.33-28 17-22 7.28x17 11x31 8.26- xl7 12x21 9.37x17 2-7 10.44-39 7- 12 11.41-37 12x21 12.46-41 10-14 13.50-44 8-12 14.39-33 1-7 15.44-39 5-10 16.33-28 21-27 17.32x21 16- x27 18.37-32 6-11 19.32x21 23x32 20.38x27 18-23 21.29x18 13x31 22.21-16 31-36 23.42-38 20-25 24.41-37 9-13 25.38-33 15-20 26.48- 42 10-15 27.42-38 4-9 28.38-32 13- 18 29.43-38 3-8 30.32-28 8-13 31.49- 43 12-17 32.38-32 7-12 33.16x7 12- xl 34.34-29 19-24 35.43-38 17-21? (hier had 17-22 en 18-23 gemoe ten) 36.40-34 1-7 37.28-23! 7-12 38.23-19! 14x23 39.33-28 24x31 40.28x37 18-22 41.39-33 20-24 42.32-28 25-30 43.34x25 24-29 44.33x24 22x33 45.45-40 33-39 46.24-20 15x24 47.40-34 39x30 48.25x34. Zwart gaf op. Bastiaannet Scholma 1.32-28 19-23 2.28x19 14x23 3.37-32 10-14 4.41-37 14-19 5.46-41 5-10 6.35-30 20-25 7.40-35 15-20 8.44-40 9-14 9.50-44 4-9 10.33-29 10-15 11.38-33 16-21 12.31-26 (het alternatief is 33-28) 21-27 13.32- x21 23-28 14.33x22 18x16 15.42-38 13-18 16.38-33 9-13 17.37-32 17-21 18.26x17 11x22 19.41-37 16-21 20.32-28 21-26 21.28x17 12x21 22.33-28 7-11 23.43-38 18-22 24.28- xl7 11x22 25.39-33 8-12 26.37-32 12-18 27.32-28 3-9 28.28x17 21x12 29.38-32 1-7 30.47-42 2-8 31.49-43 6-11 32.43-38 11-16 33.42-37 16-21 34.48-12 20-24 35.29x20 15x24 36.33-29 24x33 37.38x29 18-23 38.29x18 12x23 39.42-38? (gedw. was hier 34-29) 13-18 40.36-31 9-13 41.44-39 8-12 42.31-27 23-29 43.27- xl6 26-31 44.37x26 18-22 45.34x23 25x43 46.38x49 19x37. Wit gaf op. Tot besluit een combinatie waarmee de Katwijker Arend van Beelen op fraaie wijze met wit Jan Fase vloerde. m m m 1 I 8 i ?l* mm»» m B Veel spellen kunnen worden ge maakt op grond van een simpele wet: van iedere kleur zitten er 13 kaarten in het spel. In het onder staande spel had zuid de teleur stelling van zijn partner kunnen voorkomen door die wet in prak tijk te brengen. H 6 5 <7 B 8 5 O 652 H 10 5 2 10 4 N ♦B9832 <797632 w n <7 10 4 O 10 9 8 7 4 VV O A 3 4 Z 4B876 A V 7 <7 AH V O H VB A V 9 3 Zuid opende 2 KI, noord 3 KI, zuid 4 SA (azen vragen), noord 5 KI, zuid 6 SA. West kwam uit met Ru 10 voor oosts aas, oost speel de ruiten terug. Zuid nam Ru H en vervolgde met KI A en KI V. Au, één down. Had zuid dan kunnen weten dat de klaveren 4-1 zaten? Jaze ker, en wel als volgt. Zuid incas seert eerst zijn vaste slagen, te beginnen met Ru V. Hè oost be kent niet; west had dus vijf rui- O door Ton Schipperheyn tens, oost twee. Zuid incasseert drie hoge schoppens. Hé, west bekent maar twee keer; west had twee schoppens en oost dus vijf. Zuid incasseert tenslotte de hoge hartens. Hè, weer bekent oost maar twee keer. Oost had dus vijf schoppens, twee hartens en twee ruitens ergo vier klaveren. Zuid speelt een kleine klaveren naar de heer en vervolgt met klave ren, waarbij hij snijdt op de boer en aldus de bewondering oogst van zijn partner. H V 7 5 <7 V 10 7 4 O A V B 9 5 62 N JA104 <3AHB85 2WO C96 08 6 3 OH £B10 Z +HV98752 FIJNGELIJNDE tekeningen van kerkgebouwen sieren de vier zomerzegels 1985, die van 26 maart tot en met 10 mei aan de loketten verkrijgbaar zullen zijn. Het zijn ontwerpen van de do cent grafische vormgeving en il lustrator Kees Kelfkens, die met deze zegels als postzegelontwer per een geslaagd debuut maakt. De laagste waarde uit de serie (50 20 cent), uitgevoerd in de kleuren zwart, grijsbruin en blauw, toont de uit het einde van de 14e en begin 15e eeuw date rende Sint Maartenskerk van Zaltbommel, die momenteel een grondige restauratie ondergaat. Links op deze staande zegel wordt de "torenspits van Bom mel" afgebeeld. Nederland Dit was natuurlijk een simpel voorbeeld, en niet altijd kunt u zich een dergelijk duidelijk beeld verwerven. Toch kan een beetje zelf-training op dit terrein u een enorme voorsprong bezor gen op de concurrentie. Een andere vorm van tellen: Zuid was de bekende filmster Omar Sharif. Niemand was kwetsbaar en hij paste, waarop west 2 Ha opende, een zoge naamde 'zwakke twee' (8 10 punten en een zeskaart), waarna NZ 5 Ru bereikten. West startte met Ha A. gevolgd door Ha H. Zuid troefde en ver volgde met een kleine ruiten naar... aas, waaronder oost wat stuurs zijn kale heer deponeerde. Helderziendheid van Sharif? Welnee, gewoon expert-routine.. West had Ha A en Ha H laten zien. Een zeskaart is, gezien de opening vereist, dus west heeft ook Ha B, samen 8 punten. West kan er niet meer dan 8 5 10 heb ben, dus Ru H kan daar niet bij zijn. Zuid hoopte maar dat oost de 'bekende' Ru H sec zou heb ben en toen dat het geval bleek te zijn was de bewonderende blik van de vele toeschouwsters zo mogelijk nog 'tastbaarder' dan toch al het geval was. door Hero Wit 1889 daterende synagoge van Winterswijk weer in gebruik "ge nomen. Deze synagoge staat af gebeeld op een liggende zegel van 60 25 cent (zwart, rood bruin, grijsblauw en blauw). Rechts op deze zegel staat de Heilige Arke (Aron Hakodesj), waarin de thorarollen worden bewaard. De derde zegel uit de serie in de waarde van 65 25 cent (zwart, blauwgrijs, karmijn en bruin) is weer een staande. Afge beeld wordt de Doopsgezinde kerk te Bolsward. In en rond Bolsward ontstond de Doopsge zinde Gemeente rond het mid den van de 16e eeuw. De Sint-Janskathedraal: van 's-Hertogenbosch wordt ver beeld op een zegel van 70 30 cent (zwart, groengrijs, bruin en blauw), waarmee de serie wordt afgerond. Met de bouw van deze kerk, waarmee de Brabantse go tiek haar hoogtepunt bereikte, werd omstreeks 1380 begonnen en hij duurde ongeveer 150 jaar. Links op deze zegel zien we een luchtboogbeeldje: een bode met zijn posthoorn. Zoals we in december hebben gemeld zal op Nederlandse ze gels net als in veel andere lan den - ook het jaar van uitgifte worden vermeld. Dat is nu voor het eerst het geval met de zomer zegels. Evenals het vorig jaar - toen dat voor het eerst het geval was - zal de PTT ook nu weer een postzegelboekje met zomerze gels uitgeven. In elk boekje zit ten twee zegels van 50 20 cent en twee van 70 30 cent. De ze gels zijn aan twee zijden onge tand, de laatste zegel aan drie zij den. Het boekje krijgt als volg nummer PB 31. De boekjes zul len in verband met de bijslag (de prijs van het boekje bedraagt 3,40) niet via de boekjesauto maten worden verkocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25