Acteurs redden wat te redden is Filmfestival Antwerpen groter dan ooit Matte vertoning van belegen filmmakers Commando's bevrijden wetenschapper Schwarzenegger als een sprakeloze robot r M •.'®r taniiiiimiiiiiiniimiiiiiiiiiii Speciale aandacht volgende maand voor Britse cinema Televisie VRIJDAG 22 FEBRUARI 1985 Soms kan een Film de mens zeer triest maken. Niet omdat de in houd ervan zo droevig is, maar vanwege de gemiste kans. 'Les Morfalous' is zo'n Film. Vergane glorie is troef. Want nog niet zo lang geleden spatten de vonken er af, wanneer Belmondo op het witte doek verscheen. En Henri Verneuil toonde zich evenzeer van zijn goe de kant in Films als 'Les clans des Siciliens' met Lino Ventura, Alain Delon en vooral Jean Gabin, of daarvóór wanneer hij Fernandel regisseerde. Die tijden lijken voorbij, nu in 'Les Morfalous' de vonken slechts spatten als er een vrachtwagen in brand vliegt. De rest is een matte vertoning van een stelletje belegen filmmakers. Het draait allemaal om goud, dat zich in een Afrikaanse bank be vindt. We schrijven 1943. Een com mando van het Franse vreemdelin genlegioen moet het goud uit han den van de Duitsers zien te hou den. Het wordt het verhaal van de tien kleine negertjes. Tachtig pro cent van het commando wordt neergemaaid, Belmondo blijft met een paar makkers over. Via een list weten ze de Duitsers te overmees teren. Nu het goud binnen handbe reik is, wordt de geldzucht de man nen te machtig. Belmondo wil het ontvreemden om een bruin leven tje te kunnen leiden in een mooi land. Het zal allemaal anders uitko men dan hij hoopte. Is hij verra den? Of waren de Fransen zelf zo slim zijn sporen na te gaan? De Film maakt het niet duidelijk. In elk geval zal Belmondo als een sol daat van eer te boek staan. Een ma gere beloning voor al zijn escapa des. Maar Belmondo neemt het, zo als altijd, met een luchtige grijns op. Dat slotbeeld is hei enige sprankje hoop. Zou de vos dan toch slechts zijn haren verloren hebben? ANNEMIEK RUYGROK 'Ninja Mission'; regie: Dick Clement; hoofdrol: Cristopher Kohlberg; theater: Euro, Alphen; 16 jaar De heren van 'Ninja Mission' vor men een groep nietsontziende commando's die worden inge huurd om een wetenschapper en zijn dochter uit de klauwen van de KGB te redden. Die wetenschapper is een zeker Markov. Hij liep in '56 over naar de Russen, maar wil nu eigenlijk wel terug naar Stockholm. Naar zijn dochter en naar collega Mason, een man die hij nog kent uit de oorlogs- 'The Terminator'; regie: Richard Cameron; hoofdrolspelers: Arnold Schwarzenegger, Michael Biehn en Linda Hamilton; theater: Lido 1, Leiden; alle leeftijden Heel slim van regisseur David Ca- ten worden toegedacht. Het is een meron. Hij laat Arnold Schwarze- handig gemaakte actiefilm die negger een uit de kluit gewassen voor anderhalf uur pretentieloze robot spelen die maar een paar zin- ontspanning zorgt. Dat wil zeggen: nen uit zijn gespierde mond hoeft voor degenen die zich graag door te laten komen. Dat Schwarzeneg- geweld laten amuseren. Daar zit ger, voormalig body build—kam- 'The Terminator' vol van: auto's pioen, geen acteur is, bleek wel in achtervolgen, geweren schieten en zijn Conan—Films. Maar een opval- botten breken. Hoewel je in het ge lende persoonlijkheid is het wel en val-Schwarzenegger hier dus niet daar maken de makers van 'The van botten kunt spreken. Terminator' handig gebruik van. Hij speelt een robot die wordt te ruggeplaatst in de tijd. Hij komt uit Waarmee niet gezegd is dat 'The het jaar tweeduizend zoveel, een Terminator' hoge kwaliteiten moe- periode waarin de machine de baas en de mens een horige is. Onder leiding van een zekere John Con nor groeit het menselijk verzet en dat denken de machines te breken door de moeder van Connor te ver nietigen voordat kleine John ter wereld is. Inderdaad, vele kilo's flauwekul en het is ook jammer dat de ma kers van dit type geweldfilms altijd zo'n sausje humbug als rechtvaar diging toevoegen. Maar gelukkig zijn de klappen er niet minder om en in Michael Biehn heeft men een verrassend goede hoofdrolspeler. BART JUNGMANN tijd toen beiden bij de Engelse vei ligheidsdienst zaten. Probleem: Markov was betrok ken bij de fabricage van oorlog stuig waar zowel CIA als KGB in geïnteresseerd zijn. De Russen handelen bliksemsnel. Zij ontvoe ren dochter Markov, plaatsen haar ergens in Rusland en transporte ren vervolgens Markov naar haar. De arme ziel denkt dat hij in Stock holm is. Dat is Mason te gortig. Omdat hij van de CIA niets hoeft te verwachten, schakelt hij de wakke re kerels van Ninja Mission in. Je komt iemand die je één keer eer der hebt ontmoet weer tegen in de trein, toevallig. Dat kan gebeuren. Maar hoe groot is nu de kans datje die persoon vervolgens nog een keer ontmoet in een grote stad? Sterker nog: na die twee toevallige ontmoeting volgt nog een derde. En je ziet die persoon dan nota be ne op een beslissend moment in je leven! Nog sterker: je ontmoet de bewuste persoon de derde keer in de boekhandel waar je hem of haar ook voor het eerst in je leven zag. Film: Falling in love; re gie: Ulu Grosbard; hoofd rolspelers: Meryl Streep, Robert de Niro; theater: Studio; alle leeftijden. Ik weet niet hoe het met u is ge steld, maar het voorgaande is mij helaas nog nooit in mijn leven overkomen. Het gebeurt wel in boeken. Niet in goede boeken, wel in de Bouquetreeks. Tegen die reeks heb ik niets, integendeel, maar zo'n Bouquetromannetje weerspiegelt het leven op dezelfde manier als een beslagen spiegel je gezicht. 'Falling in love' is een Bouquet- film. Wat ik hierboven beschreef, al die toevallige ontmoetingen, ge beurt in deze film. Ergerlijk ge woon. Nu kun je wel zeggen dat dit soort dingen nu eenmaal in een film gebeuren, want daar is het toch een film voor, maar dat lijkt mij een goedkope redenering. Voor een goede film geldt hetzelf de als voor een goed boek: je denkt bij jezelf: zo is het en niet anders. Hoofdrolspelers in 'Falling in lo ve' zijn Robert de Niro en Meryl Streep. Een mooiere combinatie is nauwelijks denkbaar. De Niro, die prachtig speelde in 'Taxidriver' en 'Raging Buil', koppelen aan Meryl Streep, die indruk maakte in 'Sop hie's choice', dat is op papier al een garantie voor een film waarna veel mensen reikhalzend zullen uitzien. Geen domme man dus regisseur Ulu Grosbard en het feit dat hij Meryl Streep en Robert de Niro dat elkaar voortdurend bij toeval ontmoet. oorspronkelijk een Belg is, doet daar niets aan af. Maar, zo vraag ik me vervolgens af, als je nou een gouden koppel hebt, waarom dan geen mooi verhaal bedacht? Een scenario een Streep en een De Niro waardig? Of wilde Grosbard alleen maar een zwijmelfilm maken? Op dit punt aangekomen, moet ik overigens bekennen dat 'Falling in love' niet het predikaat zeer slecht verdient. Het scenario wel, zoals gezegd, maar er wordt geluk kig veel gered door Meryl Streep en Robert de Niro. Laten we met de laatste begin nen: Robert de Niro is vooral be kend als de vertolker van anti-hel den. Onlangs was hij op de Belgi sche televisie nog te zien in ging Buil', de verfilming van het le ven van de bokser Jake la Motta Een typische De Niro-rol. Het is dus leuk om hem in 'Falling in lo ve' te zien als een Amerikaans staatsburger die een goede baan in de bouw heeft en gelukkig ge trouwd is. Gelukkig getrouwd is hij natuurlijk later niet meer, want dan is zijn grote liefde verschenen: Streep. Zoals hij haar benadert, schuchter, stamelend, dat is prach tig om te zien. Dat afwachtende typeert ook de rol van Streep. En ook zij levert een mooie acteerprestatie. Eigen lijk verliefd zijn, maar gevangen in het web man/huis/hond, dus niet weten wat je moet doen. Door de verwarring bij wijze van spreken je zakdoek opeten in de waan dat het een gebakje is: dat zijn gemoeds toestanden die niet zo makkelijk zijn te acteren. Streep lukt het. Conclusie: qua verhaal is 'Falling in love' drakerig, maar u moet de film desondanks gaan zien, want Streep en De Niro redden wat er te redden valt. WIM BRANDS ANTWERPEN (GPD) - Het '15e internationale Filmfestival Ant werpen voor de Benelux' is uitge breider en groter dan voorgaande jaren. Dit jaar is het gebeuren na melijk erkend als festival voor de Benelux. Dat houdt in dat veel films die vertoond worden in de of ficiële sectie nieuw zijn, dat wil zeggen: nog niet uitgegeven in Bel gië, Nederland en Luxemburg. Het festival, dat duurt van 14 maart tot en met 27 maart, vertoont ongeveer honderd speelfilms uit 25 landen, waaronder de Nederlandse rol prenten 'De schorpioen' van Ben Verbong en 'Een dagje naar het strand' van Theo van Gogh. Het festival, dat onder auspiciën staat van het ministerie van Neder landse cultuur, vertoont alleen films die zijn gemaakt door onaf hankelijke, jonge cineasten die qua vorm en/of inhoud vernieuwend bezig zijn. Te zien zijn dus vooral rolprenten die nog geen distribu teurs hebben gevonden. Een en ander speelt zich dit jaar door de uitbreiding niet meer af in het Filmhuis alleen, maar in vijf za len, verspreid over het centrum van Antwerpen. Zo zullen de spe ciale première-avonden word ge houden in het grootse Century Center. De honderd films die zijn uitge kozen, verschillen nogal qua aard. Er worden blikvangers vertoond en prijswinnaars van andere festi vals, waaronder bijvoorbeeld 'So- voorloper. Er wordt speciale aan dacht geschonken aan Michael Po well en Emeric Pressburger, een duo dat vooral tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog grote faam kregen met films als 'A Can terbury Tale', 'A matter of death and life', 'The red shoes' en 'Pee ping Tom'. Deze speelfilms zullen alle te zien op het festival in Ant werpen. Daarnaast worden ook recente lijk gemaakte rolprenten als 'White Elephant' (van Werner Grusch), 'Laughterhouse' en 'The Plough man's Lunch' (beide van regisseur Richard Eyre) vertoond. Ook Peter Greenaway is aanwezig in Antwer pen met de film 'The draughts man's contract'. Uit Polen komt de met een Gou den Leeuw bekroonde film 'Het jaar van de stille zon', van Zanussi. Japan Peter Tuinman en Monique natine' van Lanctot, die in Venetië werd bekroond met een Zilveren Leeuw, maar ook splinternieuwe produkties die nog niet buiten het land van herkomst te zien zijn ge weest. Samen vormen ze aldus de organisatoren een 'breed en boeiend overzicht van de wereldci nema'. Antwerpen. (foto pr) Hoofdthema is een reeks nieuwe Britse films die worden voorge steld in het kader van het 'British Film Year'. Daarnaast ook aan dacht voor nieuwe films uit lang zaam maar zeker naar voren tre dende landen als Spanje en Dene marken, en een erg sterke selectie U.S. Independents. Maar ook films uit Australië, de Bondsrepubliek, Griekenland, Joegoslavië, Polen en Opper-Volta zullen te zien zijn. In Engeland is 1985 uitgeroepen tot 'British Film Year'. Allerhande manifestaties in de hele wereld die nen de Britse film te promoten. Dit film-jaar, dat officieel 29 maart be gint, kent in Antwerpen een soort 'Nippon Eiga' is een ander on derdeel van het festival, waarin aandacht wordt gegeven aan een zeer groot aantal, hedendaagse, Ja panse films. Onder meer 'The Far Road' van regisseuse Kuroki, 'The family Game' van Morita, en 'Zi- geunerweisen' van Suziki zullen in Antwerpen te zien zijn. Op 5 maart verschijnt er een spe ciale festivalbrochure, met naast uitvoerige informatie over het pro gramma, ook aandacht voor de fes tivalfilms en regisseurs. BLIJVERS 'Amadeus' - Milos Formans specta-, culaire verfilming van het toneel stuk van Peter Shaffer over Mozart en Salieri, Lido 2, Leiden. 'Under the volcano' - Eresaluut van John Huston aan schrijver Lovvry, Lido 3, Leiden. 'Top Secret' - Niet geheel geslaagde persiflage op de spionagefilm, Euro, Alphen. 'De prooi' - Thriller, geschikt voor televisie, niet voor bioscoop, Euro, Alphen. 'The woman in red' - Gene Wilder op vrijersvoeten. Euro, Alphen. 'The karate kid' - Leuke puberva riant op 'Rocky', Luxor, Leiden. (OP)NIEUW 'Gremlins' - Spannend sprookje, Ci ty 1, Katwijk. 'Tiger Joe' - Vechtfilm, City 2, Kat wijk. 'The Hit' - Gangsterfilm van klasse, City 3, Katwijk. 'Once upon a time in America' - Sergio Leones epos over de roerige jaren twintig in de VS, City 4, Kat- 'Bachelor party' - Flauwiteiten, Li do 4, Leiden. SEXFILM 'Wild Pussycats' - Rex, Leiden. NACHTFILMS 'De erotische kijkdoos' - Rex, Lei- 'China love' - Euro, Alphen. 'Ninja mission' - Euro, Alphen. 'Love dreams' - Euro, Alphen. 'The woman in red' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Falling in love' - Asta (463500), al. 'Gremlins' - Asta, al. 'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al. 'Ghostbusters' - Babylon 2, al. 'Commando' - Babylon 3, 12 jr. 'Body Double' - Cineac 1 (630637), 16 jr. 'Missing in action' - Cineac 2, 16 jr. 'Losin'it' - Cineac 3, 16 jr. 'The neverending story' - Euro (667066). al. 'The killing fields' - Metropole 1 (456756), 12 jr. 'Don Giovanni' - Metropole 2,16 jr. 'Paris, Texas' - Metropole 3, 16 jr. 'De Prooi' - Metropole 4, 12 jr. 'Gremlins' - Metropole 5, al. 'The company of wolves' - Odeon 1 (462400), 16 jr. 'Electric boogaloo' - Odeon 2, al. 'Bachelor party' - Odeon 3, 12 jr. 'Hot Bubblegum Dikke liefde' Odeon 4, 12 jr. 'Sex in de hoogste klas' - Le Paris 1 (656402). 18 jr. "n schot in de roos' - Le Paris 2, 18 - Le 'De uitroeier' - Passage (460977), 16 jr. AMSTERDAM 'The company of wolves' - Alfa 1 (278806), 16 jr. 'Commando' - Alfa 2, 12 jr. 'Broadway Danny Rose' - Alfa 3, al. Thief of hearts' - Alfa 4, 16 jr. 'Were the green ants dream' - Al- hambra 1 (233192), 16 jr. 'Once upon a time in America' - Al- hambra 2, 12 jr. 'Amadeus' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Body double' - Cinerama, 16 jr. 'Falling in love' - Calypso 1 (266227/ 234876), al. 'Bachelor party' - Calypso 2, 12 jr. 'Marilyn' - Centraal (248933), 18 jr. 'Carmen' - Cineac (243639), 16 jr. 'Las bicicletas son para el verano' - Cinecenter (236615), al. 'Brian de Palma-week' - Cinecenter, 16 jr. 'Under the volcano' - Cinecenter, 16 jr. 'Los santos inocentes' - Cinecenter. 16 jr. 'Falling in love' - Cinema 1 (151243), •'-City 1 (234579), 16 jr. 'Electric boogaloo' - City 2, al. 'De IJssalon' - City 3, 16 jr. 'Hot Bubblegum: Dikke liefde' - Ci ty 4, 12 jr. 'Ghostbusters' - City 5, al. 'Gremlins' - City 6, al. 'Missing in action' - City 7, 16 jr. 'Les favoris de la lune' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Medea' - Studio K (231708), 16 jr. Trinity brown' - Parisien (248933), 18 jr. 'De uitroeier' - Rembrandtplein- theater 1 (223542), 16 jr. 'Conan, de vernietiger' - Rem- brandtpleintheater 2, 16 jr. 'Paris, Texas' - The Movies 1 (245790), 16 jr. 'Mozart's Die Zauberflöte' - The Mo vies 2. 16 jr. 'Basileus Quartet' - The Movies 2,16 jr. 'Where the green ants dreams' - The Movies 3, 16 jr. The killing fields' - Tuschinski 1 (262633), 12 jr. 'Body double' - Tuschinski 2, 16 jr. 'De prooi' - Tuschinski 3, 12 jr. 'Midnight express' - Tuschinski 4, 16 jr. 'An officer and a gentleman' - Tu schinski 5, al. 'Ghostbusters' - Tuschinski 6, al. 'Paris, Texas' - De Uitkijk (237460), 16 jr. Al is Film International nog zo snel, de Duitse televisie achter haalt haar wel. Het Rotterdamse festival is nog maar net ten einde of twee van de aldaar getoonde Films, zijn bij de Duitsers te zien. Maandag is dat de nieuwe film van Jacques Rivette, TAmour par terre', vorig jaar gemaakt en om 23.00 uur uitgezonden door Duitsland 1. Een regisseur en to neelschrijver nodigt hierin twee bevriende actrices met hun part ners uit om te zijner huize een stukje voor bekenden op te voe ren. Dat lijkt een leuk idee, maar de geniepige regisseur heeft een zodang stuk geschreven dat ja loezie en haat langzaam op bloeien. In de hoofdrollen André Dussolier, Jane Birkin en Geral- dine Chaplin. Twee dagen later op Duitsland 2 'Der Ruf der Sybilla', een film van Clemens Klopfenstein. Deze Zwiterse regisseur maakte on langs indruk met produkties waarin hij het nachtleven van on der meer Zürich genadeloos on der de loupe legde ('Geschichte der Nacht' en 'E nachtlang Fuur- land'). 'Der Ruf der Sibylla' is een tamelijk bizarre film over een kunstschilder en een actrice die een relatie hebben, maar zich gescheiden weten door de Alpen. Aanvang ook nu 23.00 uur. De Duitsers vergeten zichzelf trouwens ook niet. De prestige- film 'Das Boot' van Wolfgang Pe tersen wordt in een paar delen uitgezonden. De film was in twee opzichten opmerkelijk: een kost bare produktie, maar bovendien een film over de oorlog met Duit sers in de hoofdrol en toch een succes in Amerika en Engeland. Petersen vertelt hierin het ver haal van de bemanning in een duikboot. Ze vervelen zich kapot en worden pas op het laatste mo ment in de strijd betrokken. Voor de film werd een speciale camera gebruikt waarmee de ca meraman zonder schokken door de duikboot kon rennen. De eer ste twee delen zijn zondag en woensdag (20.15 uur) te zien op Duitsland 1. Een prachtige film waar de tand des tijds niets aan heeft af gedaan, is 'Brief Encounter'. Het is een film uit 1945 met Celia Johnson als een getrouwde vrouw die op een station een man (Trevor HoWard) ontmoet. De twee hebben bijzondere ge voelens voor elkaar en de ont moeting wordt de volgende week herhaald. Het begin van een serie 'Kortstondige ontmoe tingen' die steeds meer voor de twee gaan betekenen. Gemaakt door David Lean en te zien om 20.10 op Belgie 2. 'A nos amours' van Maurice Pia- lat wordt vanavond en morgen avond in het Filmhuis LVC ge draaid (21.15 uur). Woensdag is hier 'La passion de Jeanne d'Arc' van Carl Dréyer uit 1927 te zien. De titelrol wordt gespeeld door Marie Falconetti. (20.00 en 22.15 uur). Op dezelfde tijden, maar dan donderdag, draait 'La belle et Ia béte' van Jean Cocteau uit 1948. K O vertoont dinsdagavond 'La Strada' van Federico Fellini, zijn meest succesvolle film uit de jaren vijftig. Met Anthony Quinn en Guilietta Masina (20.15 uur). LAK-Cinema draait dinsdag avond twee films van Joseph Lo- sey: 'The romantic English Wo man' (20.00 uur) en 'The Ser vant' (22.00 uur). In het Kijkhuis draait tot en met zondag 'Cul de Sac' van Ro man Polanski. Maandag begint hier een Nederlandse filmweek met 'Een vlucht regenwulpen' van Ate de Jong naar het boek van Maarten 't Hart. Dinsdag is 'De schorpioen' van Ben Ver- Renêe Soutendijk speelt de hoofdrol in 'Van de koele meren des doods'. <fotoANP> bong te zien, die zich afspeelt tij dens de politionele acties in In donesië. Woensdag volgt 'Van de koele meren des doods' van Nouchka van Brakel met Renée Soutendijk in de hoofdrol. Jean-Paul Belmondo speelt de hoofdrol in 'Commando', (foto anp»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23