'Hard werken en maar doen wat je gezegd wordt' Gedichten, toneel, muziek en Rose Lente in De Waag Nederlands Ph. Orkest begint vorm te krijgen Cabaretfestival met deelnemers uit Leiden en Noordwijk Ons kent ons in 'Carambole' van Globe DONDERDAG 21 FEBRUARI 1985 KUNST Bettina van Wijk uit Noordwijk naar Nationale Ballet NOORDWIJK - Waar platvoeten al niet toe kunnen leiden. Toen Bettina van Wijk (18) uit Noordwijk zes jaar was, zei een arts dat ze iets aan turnen of ballet zou moeten doen. Ze koos voor ballet en begon met lessen bij de balletschool van Nancy Geerdes. Daar is het heilig vuur ontstoken. Nu, twaalf jaar later, is ze aangenomen als danseres van het Nationale Ballet. AMSTERDAM (ANP) - Het Ne- derlands Philharmonisch Orkest, een fusie van het Amsterdams Philharmonisch Orkest (APhO), het Utrechts Symfonie Orkest (USO) en het Nederlands Kameror kest, begint vorm te krijgen. De stafleden en de musici van de drie orkesten worden met een arbeids overeenkomst voor onbepaalde tijd overgenomen door de stichting die het nieuwe orkest voorbereidt. Tot algemeen directeur van het Nederlands Philharmonisch or kest is benoemd mr. Jan Willem Loot, nu nog directeur van het APhO, zo meldt de stichting. Een commissie van orkestleden onder leiding van bestuurslid Jan van Vlijmen, die tevens kandidaat is voor het artistieke en zakelijke lei derschap van de Nederlandse Ope ra Stichting, zal binnenkort advies uitbrengen over de artistiek lei ding. Het nieuwe ensemble gaat de opera in het muziektheater in Am sterdam begeleiden maar ook sym fonische taken en kamerorkest- concerten uitvoeren. De orkestraden hebben zich ver enigd tot een centrale onderne mingsraad in oprichting. De con tacten met de vakbonden FNV en NTB lopen volgens de stichting be vredigend. Met de Kunstenbond FNV is een sociaal plan overeenge komen, dat is voorgelegd aan mi nister Brinkman van WVC. Een woordvoerder van de NTB, die bij de drie orkesten de meeste leden heeft, liet echter weten dat zijn bond dit plan heeft afgekeurd en een ander heeft ingediend. De fusie van de drie orkesten, zo als die door Brinkman is voorge steld en waar de Tweede Kamer zich achter heeft geschaard, stuitte aanvankelijk op veel verzet. De or kestleden en de bonden vreesden dat het voorzetten van de taken van de afzonderlijke orkesten en het begeleiden van de opera een onmogelijke opgave zou zijn. Bo vendien meenden zij onvoldoende bij het overleg betrokken te zijn. De NTB kondigde eind vorig jaar nog acties aan tegen de fusie en vroeg de internationale federatie van musici om een mogelijk inter nationale actie tegen het stadhuis/ muziektheater in Amsterdam. De woordvoerder zei nu echter dat de bond zich .jammer genoeg" bij de plannen heeft moeten neerleggen. ,,Onze leden hebben gevraagd te gaan onderhandelen met handha ving van de bezwaren", aldus de woordvoerder. De bond heeft vooral grote moei te met het verloren gaan van onge veer zeventig arbeidsplaatsen door de fusie. De drie orkesten hebben samen 216 musici en het nieuwe ensemble krijgt er 140 150. „Dat is vooral erg zuur als Van Vlijmen dan stelt dat hij er tientallen koor leden en costumiers bij wil", zei de woordvoerder. Bij Nancy Geerdes bleek al snel dat Bettina een meer dan middel matige aanleg heeft. Ze werd op haar tiende jaar toegelaten tot de balletacademie van het Koninklijk Conservatorium. Dagelijks vele uren balletlessen, daarnaast de la gere school afmaken en het MA- VO-diploma behalen. De laatste twee jaar van de oplei ding zijn het zwaarst, die staan en kel in het teken van ballet. Voor Bettina betekent dat: elke morgen om kwart over zeven op de bus naar Den Haag; lessen van kwart voor negen tot half zes; thuis eten (maar met mate) en om negen uur naar bed. In die periode is er ook op zaterdag school. Dan blijft al leen de zondag over om op krach ten te komen voor de week die volgt. Een loopbaan als danseres krijg je niet cadeau. De dansopleiding is een voortdu rende schifting. Van de elf leerlin gen, met wie Bettina indertijd aan de opleiding begon, zijn er maar twee die dit jaar de eindstreep ha len. En van de acht leerlingen van Nancy Geerdes, die naar het Ko ninklijk Conservatorium zijn ge- Barokconcert Vroeg Haar kwaliteiten werden al vroeg onderkend. Vier jaar geleden mocht ze meedoen aan 'Stap voor stap', een tv-documentaire over het harde leven van aankomende dan sers. Niet lang geleden werd ze ge vraagd een korte, klassieke solo te dansen bij het nummer 'Sandy's song' van Anita Meijer. Ze was zo doende een aantal malen te zien in tv-programma's als Toppop en de Willem Ruis Lotto Show. door Ariejan Korteweg Deze zomer doet Bettina haar eindexamen. Het tweede deel van de afvalrace, die een loopbaan als balletdanseres is, breekt aan. Wie in het laatste jaar zit, gaat audities doen bij gezelschappen. Er zijn ve le gegadigden voor een paar vrije plaatsen. Bettina deed in decem ber auditie bij het Scapino Ballet in Amsterdam. Ze werd aangeno men. Dat is al een pak van het hart. Je weet dan dat je in elk geval na het examen als danseres aan de gang kunt. LEIDEN - Het barokensemble 'Les Echos' geeft woensdagavond KlclSSiok een concert in de Kapelzaal van K&O. Het programma vermeldt composities van o.a. Frescobaldi, Bach. Telemann, Philidor, Hotte- terre en Handel. Het gezelschap bestaat uit Paul v.d. Linden (blokfluit en barokho- bo), Peter Frankenberg (barokho- bo), Hendrike ter Brugge (cello) en Manken Palmboom (clavecimbel). Bettina heeft een sterke voorlief de voor het echt klassieke ballet. Dan is een aanstelling bij Het Na tionale Ballet in Nederland het hoogst bereikbare. Op 17 januari was er auditie bij dat gezelschap. Het viertal heeft zich gespeciali seerd in de uitvoering van oude muziek, waarbij het gebruik maakt van getrouwe kopieën van oude in strumenten. Universiteitsbibliotheek - Witte Sin gel 27, 'Honderd jaar Mekka in Lei den', tot 28/2; ma t/m za van 8.30-17 ma t/m vr van 19.15-22 uur. Galerie Le Pigeon - Scheepmakers- steeg 2, wandkleden van Janny van der Linden, aquarellen op zijde van Margot Dietz, tot 6/3; woe t/m za van 12-16.30 uur. i Connie Piggelmee - Janvossensteeg, olieverf schilderijen met reliëfstructuur van Hendricus Cornelus Antonius Trouw borst, tot 28/2. Gerrit Doustraat 27 - objecten en zeef drukken van Betsy Zonneveld, tot 24/ 2; van 12-18 uur. Lakenhal - Oude Singel, Leidse ate liers V: werk van Aad van Houwelin- gen, Fransje Krol en Rudolf Smeets, Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, schilderijen en prenten van Frans de Haas, tot 24/2; vr, za en zo van 13.30 tot 17.30 uur. Nederlandse Ver. van Huisvrouwen - Caeciliastraat 18, zeefdrukken van Anneke Kok en beeldend werk van Jozefien Verbiest, tot 9/3; za en zo van 12-16 uur. a Pont thema 'Circus', tot eind febr. Galerie de Pomp - Dorpsstraat, Frigit- te Holster, gemengde batik technie ken, Cor Stooff en Liesbeth de Rei ger, keramiek, tot 28/2; woe, do, vr, za 14-16 uur, woe ook van 10-12 uur. Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, Henny Rotteveel-Verstraate, romanti sche paneeltjes in olieverf, tot 28/2; woe, do en zo van 14-16 uur, za van 11-16 uur. Leiderdorp Muzenhof - groepstentoonstelling grafisch werk van cursisten en docen ten van de Vrije Akademie Vliet- streek, tot 6/3; ma t/m vr 14-18 uur, za 9.30-12.30 uur. Ze besloot mee te doen, samen met honderdvijftig jongens en meisjes uit binnen- en buitenland. Als makke schapen verzameld in twee studio's, waar ze de verplichte oe feningen moesten afwerken. Vier meisjes en drie jongens zouden worden uitgekozen. Zenuwachtig? "Ja nogal. Ik wist dat het niet slecht ging. Na de eer ste serie werd ik met enkele ande ren uitgekozen om op spitzen te dansen, de rest kon naar huis. La ter moesten we in een klein kamer tje wachten, heel spannend. Daar kreeg ik te horen dat me een con tract werd aangeboden". "Ik ga zo veel mogelijk naar voorstellingen van het Nationale Ballet kijken. Ik heb geen uitge sproken voorkeuren voor ballet ten, maar de echte klassieken spre ken me het meest aan. Hoewel, Ba- lanchine en balletten van de huis- choreografen zou ik ook graag doen". Niet schaatsen "Je moet er inderdaad veel voor over hebben. Ik mag bijvoorbeeld niet schaatsen, omdat dat slecht is voor de enkels. Het is hard werken en doen wat je gezegd wordt. Dat heb ik nooit als een nadeel be schouwd. Ik heb er niet onder gele den". En nu? Eerst eindexamen doen, in juni de slotuitvoering van de academie, waar 'Les Sylphides' wordt uitgevoerd. En dan woon ruimte zoeken in Amsterdam; want dagelijks pendelen vanuit Noordwijk, dat is niet te doen. Tot slot: helpt het dansen echt te gen platvoeten? Bettina: "Het helpt, maar helemaal er vanaf ko men doe je niet. Voor een danseres is daar best mee te leven". T oonkunstkoor geeft concert LEIDEN - Het Toonkunstkoor Leiden en Omstreken geeft op vrij dagavond 1 maart een uitvoering in de Lutherse kerk aan de Hoog landse Kerkgracht. Op het programma staan werken van Henry Purcell (O, Sing unto the lord), Vaughan Williams (FLos Campi) en Arthur Bliss (Pastoral). Als solisten treden op de mezzo-so praan Ellen Looyenstijn en de alt-' violiste Annette Bergman. Het Amsterdams Begeleidingsorkest verleent medewerking. Het geheel staat onder leiding van de dirigent van het Toonkunstkoor, Hans v.d. Toorn. Kaarten zijn in de voorver koop verkrijgbaar bij K&O. De toe gangsbewijzen zijn tegelijkertijd programma's met uitgewerkte tekst in het Engels en in het Neder lands. Bettina van Wijk. LEIDEN - Het Leids Caba retfestival wordt eind vol gende week gehouden. Dit zevende festival heeft plaats op donderdagavond 28 fe bruari, vrijdagavond 1 en zaterdagavond 2 maart resp. in de Waag in Leiden, in de Theaterkerk in Wadway (N.H.) en in de Schouwburg van Arnhem. De finale is op 11 mei in de Leidse Schouwburg. Het Leidse Cabaretfestival is een festival voor nieuw cabarettalent, dat zich bezig houdt met maat schappijkritische of geëngageerde programma's. De festivalorganisa tie koos uit een totaal van 57 aan meldingen 9 deelnemers aan de voorronden. De jury bestaat uit een vertegenwoordiger van de VA RA, Jaap van der Merwe en Boude- wijn Spitzen. Deze jury kiest na de derde voorronde drie finalisten. Aan de voorronde in Leiden ne men deel Kleinfoutje uit Noord wijk, Dave Marsh uit Amsterdam en Cabaret Van Gils uit Leiden. In het Noordhollandse Wadway treden aan Cabaret Jota uit Noord wijk, Tom van Heemst uit Leiden en Konkreet Allerlei uit Rotter dam. In Arnhem verschijnen het Kri- siskabaret uit België, Erik Winder uit Amsterdam en Cabaret Zak en As, eveneens uit Amsterdam. Kleinfoutje bestaat uit Jan Brandsma (piano), René Meer (gi taar en zang) en Pieter de Jong (zang en conference). De Noordwij- kers brengen een gedeelte uit hun nieuwe programma, dat nog geen titel heeft. De groep werkte eerder met een programma over de zwak zinnigenzorg. Het nieuwe pro gramma heeft een algemeen karak- Dave Marsh, een in Amsterdam terechtgekomen Engelsman heeft een theaterprogramma, dat het midden houdt tussen cabaret en clownerie. Cabaret Van Gils wordt gevormd door Godfried en Radboud Eng- berse en Ivo Wildenberg. Deze Lei- denaars zijn de spelers die in een treinstel met allerlei maatschappe lijke toestanden worden gecon fronteerd, muzikaal begeleid door piano, saxofoon en slagwerk. Het Noordwijkse cabaret Jota brengt het programma 'Tegen wind'. Het wil de kwetsbaarheid la ten zien van mensen in een aaneen schakeling van liedjes, scetches er conferences. Leidenaar Tom van Heemst pre senteert zijn soloprogramma 'Mis kraam van de maand'. Konkreet Allerlei uit Rotterdam komt met een programma over een man, die zich afvraagt of de men sen die nu de fascistengroet bren gen de kinderen zijn van degenen die vroeger op de Dam sliepen of van de mariniers die destijds de Dam schoonsloegen. Het elgische Krisiskabaret onder leiding van Ronald van Rillaer doet een gooi naar een finaleplaats met een programma, dat in het af gelopen najaar in Antwerpen in première ging. De Amsterdammer Erik Winder brengt een aaneenschakeling van liedjes en conferences en het Am sterdamse cabaret Zak en As pre senteert met een lichte nadruk op de politiek een cabaretprogramma overr 'alles wat deugt en niet deugt'. DONALD DUCK - De 'stem' van Donald Duck is niet meer. De man die 50 jaar lang gestalte gaf aan het kenmerkende stemgeluid van de driftige eend uit de Disney-stal, Clarence Nash, is woensdag op 80- jarige leeftijd in Californie overle den. Nash leed aan leukemie. - Imogen Cooper Imogen Cooper geeft vier Schubert-recitals LEIDEN - Imogen Cooper, die in Engeland tot de meest talentvolle pianisten van dit moment wordt gerekend, geeft de komende we ken vier Schubert-recitals in Lei den. Ze geeft het eerste concert uit deze cyclus morgenavond in de Kapel zaal van K&O. De volgende reci tals zijn op 1,15 en 25 maart. Op het programma van morgenavond staan vermeld de Sonate in C gr.t. 'Reliquie'D.840, Vier Impromptu's D.935 en de Sonate in A gr.t. D.959. Imogen Cooper studeerde o.a. bij Kathleen Long en was de enige leerling van de beroemde pianist Alfred Brendel, met wie ze enkele grammofoonplaten maakte. Ze de buteerde in 1982 in Nederland met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en werd mede naar aanlei ding van dit succes uitgenodigd om haar Schubert-cyclus hier ge durende het seizoen 1984-'85 uit te voeren. Het Leidse concertpubliek heeft in het afgelopen ngjaar al met Imogen Cooper kennis kunnen maken toen ze met het Rotterdams Ph. Orkest Mozart vertolkte. Voor een abonnement of voor losse kaarten kan men bij K&O terecht. LEIDEN - In de maand maart wor den in De Waag aan de Aalmarkt weer uiteenlopende activiteiten ge houden. De dichters H.H. ter Balkt, An ton Korteweg, Ad Zuiderent, Cees van Hoore en Hans Favery dragen er op zaterdag 2 maart gedichten voor. Daarna een optreden van het Willem Breuker Kollektief. Aan vang 21.00 uur. In de loop van het jaar zullen in De Waag regelmatig literaire avonden worden gehou den. Het Atlantic College Choir uit Wales geeft vrijdag 8 maart een concert. Op het programma staan werken van Guerrero, J.S. Bach, Kodaly en een aantal madrigalen. Aanvang 20.00 uur. Filmperformance Gajes 84 is een combinatie van twee elèmenten: een impressie van het Boerhaave- complex voor het begin van de ver bouwing tot museum en de regi stratie van een performance met plastic en maskers. De film, die op 11 maart wordt vertoond, gaat ver gezeld van een performance. Aan vang 21.00 uur. Het Piccolotheater uit Amster dam is een amateurgroep van ni veau, die vooral stukken speelt van de vernieuwende Italiaanse toneel schrijver Dario Fo. In De Waag speelt dit gezelschap op 12 maart twee monologen voor Vrouwen en 'Fo Pas De Deux', een satirisch werk over het 'open huwelijk'. Aanvang 20.30 uur. De dag daarop andermaal het be tere amateurtoneel uit Amsterdam. Theater Ongören speelt 13 maart 'De keuken der rijken' van de Turkse toneelschrijver Vasif Ongö ren, naar wie dit uit Turken be staande gezelschap ook is ge noemd. Het stuk handelt over de arbeidersopstand van 1970 in Tur kije. Aanvang 20.30 uur. Een Benefietdag voor een nieuw te openen kinderdagverblijf wordt zaterdag 16 maart gehouden, 's Middags vanaf 14.00 uur optredens van de clowns Antonio Peppy, schimmenspel van Kantjil en pop penkast met Popjandorie. 's Avonds vanaf 20.00 uur het zigeu nerorkest Csardas en de Surinaam se groep Ritmico Especial. Het Studenten Muziek Gezel schap Sempre Crescendo geeft met madrigaalkoor en een deel van het orkest een concert op 20 maart. Aanvang 20.15 uur. Het Leids koor en orkest Colle gium Musicum doet hetzelfde, maar dan op 22 maart. Aanvang 20.00 uur. Ar Bleizi Ruz is een folkgroep uit Frankrijk. In hun repertoire gaat traditionele Keltische dansmuziek samen met invloeden uit de rock. Ze komen maandag 25 maart naar De Waag. Aanvang 20.30 uur. Rose Lente De Waagmaand sluit af met het Het Willem Breuker Kollektief, met links de leider. jaarlijkse Rose Lente Festival. Op vier achtereenvolgende avonden is er dan een programma, dat in het teken staat van homofilie. Theater groep HEK speelt woensdag 27 maart 'Het blauwe zwembad'. Aan vang 20.00 uur. Een forum over 'poten' en 'potenrammerij' wordt donderdag 28 maart gehouden. Dan ook een film van Rob Visser. Aanvang 20.00 uur. Theatergroep Joffers en muziek groep Fatso treden op tijdens de vrouwenavond op vrijdag 29 maart, die om 20.30 uur begint en wordt afgesloten met een disco. Een 'inloopmiddag' wordt zater dag 30 maart gehouden. Vanaf 13.00 uur presenteren zich dan in de Waag de Leidse Werkgroep Ho mofilie en Lesbiese Vrouwen Lei den. Voorts de première van de film Pink Presents. De slotavond begint om 21.30 uur en wordt opge luisterd door de Leidse artiest Toet, muziekgroep Oema Suso en een disco. Lensink en Ingeborg Loedeman. Re gie: Kees Hulst. Gezien op 20 februa ri in het LAK. Aldaar nog vanavond LEIDEN - Op het toneel staan onder meer vier tv-toestellen op gesteld. Als de voorstelling be gint, tonen ze synchroon een ge sloten voordoek, dat wil zeggen: een groot, traditioneel schouw burggordijn. Deze aardige vondst combineert aldus een stukje theatertraditie ("het doek gaat op...") met een moderne vormgeving. Het voordoek, dat in een modern theater als het LAK ontbreekt, keert hier als het ware op video terug. Daarmee is al veel over deze Globe-produk- tie verteld. Er wordt in 'Garambole' (van zelfsprekend staat er ook een bil jart op het toneel) met theatrale vormgeving geëxperimenteerd. Zo zou je de 'diepere betekenis' van het geheel kunnen omschrij ven. Thema daarbij is het theater en de theaterkritiek, of eigenlijk beter nog: kunst en kunstbe schouwing. Dat klinkt nogal zwaarbeladen. Ten onrechte - 'Carambole' is namelijk vooral een lichtvoetige speurtocht naar een eigenzinnige vorm van thea ter, die niet onder een over-inter- pretatie bedolven mag raken. Het is derhalve niet gemakke lijk om een duidelijke inhouds opgave te geven met aansluitend een analyserende beoordeling van net wel of niet passende re gieconcept, dat door de drie ac trices wel of niet overtuigend over het voetlicht zou zijn ge bracht. Gelukkig maar, want Liesbeth Coops noemt een aldus opgebouwde recensie: "een to taal oninteressante benaderings wijze". Een aardige sneer naar de dames en heren critici, die het in een vergelijkbare Globe-produk- tie van het vorig seizoen ('Alle- man's kost' met Kees Hulst en Gijs de Lange) ook al moesten ontgelden. Dat is dus de kracht en tegelijk ook wel de beperking van dit 'Carambole'. Het heeft een beetje een ons-kent-ons-sfeertje. Maar voor een keer is zoiets wel weer eens reuze leuk. Bovendien le vert het stoeien met de video een paar mooie scenes op. Soms wor den de bewegingen van de actri ces perspectief vervreemdend uitvergroot, en dan weer eens ge ven de beelden alleen maar het decor aan. Ook dat blijkt uitste kend te kunnen werken; in één van de scenes functioneren de tv-toestellen bijvoorbeeld als wasautomaten, waar zelfs zeep poeder ingeworpen wordt. Ze worden vervolgens als abstracte kunstwerken beoordeeld. Zulke scènes alleen al maken 'Caram bole' de moeite waard. De voor stelling mag dan mischien een hechte structuur missen en een enkele zwakke plek vertonen, maar echt storend was dat alle maal niet. WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23