WIEL 'Je verpakt het toch in humor.de angst' contactlenzen, das pas fijn. van der PODIUMBLIK Youp van 't Hek met nieuw programma Privé-collectie Chinees porselein wordt geveild DINSDAG 12 FEBRUARI 1985 PAGINA 17 3 Redactie Pleter C. Rosier LEIDEN - Toneel, dans, muziek en cabaret. Voldoende keus dus deze week in de Leidse theaters. 'Komst van de schorpioen' van Bernard-Marie Koltès is de titel van de produktie, waarmee de Haagse Comedie morgen avond naar de Leidse Schouw burg komt. Een wat overtrokken drama, waarin de situatie wordt geschetst op een door twee Euro peanen geleide bouwonderne ming in Afrika. De normale gang van zaken wordt er door beider toedoen plotseling verstoord. Horn, oud en gedeeltelijk invali de, heeft uit Parijs de jonge vrouw Leone laten overkomen, met wie hij zijn laatste levensja ren wil slijten, terwijl de gefru streerde, heethoofdige Cal in een opwelling van drift een neger ge dood heeft en diens lichaam heeft laten verdwijnen. Als een andere neger op religieuze gronden dat lichaam komt opeisen, werkt dat als een breekijzer in de toch al ge barsten verhouding tussen de twee Europeanen en wordt een definitieve verandering van de situatie onafwendbaar. Volgens een al eerder in deze kolommen afgedrukte recensie kan men hier vooral tegen in brengen dat Koltès' tekeningen wat al te simplistisch zijn. Horn Rick Nicolet (rechts) en Paul Bérénos in 'De komst van de schor pioen' (foto Pan Sok) komt nog geloofwaardig over als de goedmoedige, oudere man, die voor iedereen het beste wil, maar in zijn pogingen dat te bereiken verzandt in zijn eigen woorden brij. Cal is echter het prototype van de opportunistische, moreel verrotte reactionair, die koelbloe dig negers vermoordt en even la ter sentimenteel doet over zijn hondje. En de neger Alboury ver tegenwoordigt alles wat nobel, eerlijk en oprecht is. Inde scènes na de pauze draaft Koltès althans volgens de recen sent, wat al te ver door. Horne en Cal raken verwikkeld in een machtsconflict met de menselijk heid als inzet, Home en Alboury zetten een academische discussie op over het systeem van rangen en standen en Alboury en Leone demonstreren zuiverheid van ge voelens in een kortstondige lief- desaffaire. En dat alles in één en kele nacht, die dan nogal voor spelbaar eindigt met een wraak oefening op de gewetenloze Cal. De rollen van Hom, Cal, Leone en Alboury worden vertolkt door resp. Guido de Moor, Lou Land- ré, Rick Nicolet en Paul Bérénos. Voor de regie is Eddy Habbema verantwoordelijk, voor het sobere decor Judith Lansink. 'Muziek om (ook) naar te kij ken' is een theatershow, waarin allerlei soorten muziek zijn ver enigd. Deze muzikale show waarvan het uiteenlopende re pertoire zowel klassiek als jazz en pop omvat, staat donderdag- Nan Romijn in 'Hotel Rauch' programma van de dansgroep van Nan Romijn, welk gezel schap woensdag- en donderdag avond in het LAK-theater op treedt. Het hotel symboliseert volgens deze toelichting het tijdelijke. Er heerst een sfeer van wachten op ontmoetingen met bekenden en onbekenden. De irrationele sfeer zou tot uitdrukking moeten ko men in strak geregisseerde bewe gingsscènes, in duetten en soms in een meer emotioneel getinte so lo. 'Darrenslacht' is een door Frouke Fokkema geschreven stuk, waarmee de theatergroep Persona vrijdag-en zaterdag het LAK aandoet. Het stuk gaat over Muziek om (ook) naar te kijken met v.l.n.r. Louis Debij, Thijs van Leer (boven), Jan Hollestelle (beneden), Marjorie Barnes en Louis van Dijk (foto Chris-Paul Stapels) avond op de planken van het theater aan de Oude Vest. De fluitist Thijs van Leer en de pia nist Louis van Dijk verlenen er hun medewerking aan, evenals de bas Jan Hollestelle (bas). Cen tralefiguur in de show is de Ame rikaanse zangeres Marjorie Bar nes, ooit deel uitmakend van The Fifth Dimension en in ons land bekend van haar hoofdrol in 'Bubblin' Brown Sugar'. Voor het slagwerk zorgt Louis Debij. 'Verlopen en verlaten' is het nieuwste theaterprogramma van de steeds meer in de belangstel ling staande cabaretier Youp van 't Hek. Men kan er op twee achtereenvolgende avonden, te weten vrijdag en zondag, voor te recht in de Leidse Schouwburg. Dat betekent twee avondjes cy nisch en bijtend cabaret, weinig voorspelbaar in de ontwikkeling van de situatie, hoog van tempo. Youp vertelt en zingt ditmaal het verhaal van de verloren zoon van een Canadese oorlogsvlieger, elke voorstelling echter aanpassend aan de jongste actualiteit. Elders een uitgebreid interview met de succesvolle cabaretier. 'Hotel Rauch' is een dansstuk over pijn, erotiek, woede en le venslust, waarvan de verschil-, lende scènes (dromen, herinne ringen, werkelijkheid) als in een surrealistische film in elkaar overlopen. Dat staat in elk geval te lezen in de toelichting op het een vrouw, die een liefdesrelatie met een man probeert op te bou wen. Ze projecteert haar verlan gen naar een natuurlijk leven op een bijenimker, voor wie de na tuur echter volkomen gemateria liseerd is. De spelers zijn: Ans Beentjes, Cor van Rijn en Erik de Vries. Voor de regie tekent Paul Vermeulen Windsant. 'Een loket'. Zo heet de kinder voorstelling, die de theatergroep 'Lijn negen' zondagmiddag in het LAK geeft. Een stuk over wen sen, dromen, verlangens en idea len onder bewoners van een vis sersdorpje, dat zich afspeelt rondom een loket ergens aan de kade. Voor kinderen van zes tot twaalf jaar. „Dat soort glamour van de showbiz. Ik hou er helemaal niet van. Ik zie het nut van een première niet in". Cabaretier Youp van 't Hek heeft de proefvoorstellingen van zijn nieu we produktie 'Verlopen en verlaten' eind vorig jaar lang zaam laten overlopen in 'echte' voorstellingen. De eerste recensies waren lovend. 'Verlopen en verlaten' is over het algemeen nog beter ontvangen dan 'Man vermist', waarmee hij in de afgelopen twee jaar uitverkochte zalen trok. irYoup van 't Hek in 'Verlopen en verlaten PURMEREND/LEIDEN Youp van 't Hek toert met een 'echte one-manshow' door het land. Eigenlijk was 'Man ver mist' al een beetje solo, nadat Youp van 't Hek tien jaar de voorman was van Cabaret Nar. Na de haar suïcide neigende bankemployé Johan van Breu- kelen in 'Man vermist' komt de 30-jarige Youp van 't Hek nu met de creatie van de zoon van een Canadese oorlogsvlieger op de planken. „Het is een verhaal, dat ik breng. Er is een reden waarom ik in een bepaalde plaats ben. Dat vertel ik op het podium. Er is een reden waarom ik de vorige avond daar was en deze avond hier. Aan het verhaal zitten ac tualiteiten en van alles vast". „Ik lees de krant goed, maar dat is altijd denk ik de kracht van mijn cabaret geweest. Het pu- bliek moet ook goed de krant ge lezen hebben, althans een beetje op de hoogte zijn. Deze zoon leest ook wel eens de krant. Hij is .?en mengeling van Youp van 't Hek en de zoon van de Canadese oorlogsvlieger. De vorige keer was ik die kredietbewaarder van le bank, die met André van den Heuvel meedenkt. Enne, ja eh, ik was toch Youp van 't Hek. Het schommelt". Dit programma is méér Youp van 't Hek. Wat betreft humor en wat betreft... Tot nu toe zijn de recensies dat eh... het veel beter is, uitgebalanceerder dan 'Man vermist'. Waar ik heel blij mee ben. Het publiek was heel en thousiast met de try outs". Hij noemt meer duidelijke ver schillen: „In 'Man vermist' was ik een mannetje, dat vastgezeten had in het systeem: getrouwd ge weest, gewerkt had van half ne gen tot half zes. De zoon van de oorlogsvlieger heeft nog nooit wat gedaan. Hij is een zwerver, die een beetje tegen de wereld aankijkt. Zich er om doodlacht. Ik lach me echt dood, dus ik ver tel hoe iedereen het doet, werkt en zich ook opwindt". Houdt Youp van 't Hek de maatschappij nog meer een spie gel voor dan in 'Man vermist'? „Ik denk het wel. Het is veel breder. Het gaat veel meer over het toeval .van bestaan. Als ik dit nu zo zeg, dan lijkt het allemaal wat zwaar, het zijn en het worden eh.. en... Wat wil je worden, wat doe je ermee. Op een geven mo ment zegt die zwerver: er is maar één ding waarnaar je op weg bent, dat is de dood. Meer is er niet. Alles wat er tussen zit moet je een beetje volmaken. Je kan je vreselijk opwinden, vreselijk veel moeite doen. Maar je kan je ook niet opwinden, gewoon den ken: ik ga toch dood. Ik maak het een beetje plezierig. Dan heb je ook geen last van familie, van zwagers en van vrienden en van geouwehoer. Ik zing er een heel mooi lied over: 'Niemand is je baas, niemand je chef. De Bagh- wan roept het ook, hè? Eh... daar hoor ik niet bij hoor! Nee, nee, nee (lachend)". Angst Cynisme en bijtende humor kenmerken Van 't Heks cabaret. Hij plaatst zichzelf duidelijk in de linkse hoek. „Ja, er bestaat geen rechts cabaret. Ik haal ont zettend uit naar alles. Mijn caba ret is niet echt politiek geweest. Ik noem bijna nooit namen. Mijn mening komt er wel altijd heel duidelijk uit. In dit programma ook. Aan het eind weet je precies waar ik sta. Ik heb het waanzin nig over de angst, die mijn leven zelf ook bezighoudt. Maar het is ook een programma waarin vre selijk gelachen wordt". „Ik heb nooit de illusie gehad, dat de politiek zegt: heb jij Youp van 't Hek gehoord. Ik denk wel dat hij altijd nodig is, een cabare tier zoals ik, de nar, de clown, die er tegenaan schopt. Die mee werkt aan de publieke opinie. Ja, wakker houdt, stimuleert. Ook aan het lachen maakt. Je verpakt het toch in humor... de angst. Ik denk dat het altijd nodig is, zo'n soort. Een cabaret zonder me ning, dan wordt het al heel gauw flauwe grappen maken". „Mijn nieuwe programma is meer theater dan ooit. Met een schitterend decor. De muziek is heel mooi. Ik gebruik ontzettend weinig middelen. Toen ik dit programma ging maken had ik allemaal dingen er bij bedacht. Langzamerhand vielen die af. Waren niet nodig. Allemaal on zin. Ik heb nu twee drumstokken en verder niks". „Na een show ben ik nog steeds uit te wringen. Als 't effe kan, kan je me na afloop zo aan een hangertje in de kast hangen. De eerste vijf minuten ga ik bou wen. Dan gaat het fikken, de vlam gaat er in tot en met de pau ze. Daarna even rustig beginnen en naar de climax van het pro gramma toe werken. Wat ik elke avond weer prachtig vind". Youp van 't Hek begon met Nar. „Cabaret met twee krukken op het podium", zoals hij dat zelf noemt. Met 'Zonder Twijfel', toen hij meneer Van Dam speel de, kwam de ommekeer. Hij ging met het volgende stuk, 'Man ver mist', meer de theaterkant op. Wel overigens met duidelijk ca bareteske invloeden. Een zelfde ontwikkeling is ook te zien bij Freek de Jonge. „Het liep vrij pa rallel. Op een gegeven moment was ik op vakantie naar Frank rijk gegaan om een nieuw pro gramma te schrijven. Op de een of andere manier voelde ik, dat wat ik aan het doen was, op was. De linkse intellectueel die een liedje zingt over abortus, kern energie enz. Dat was voorbij. Dat werd me steeds duidelijker. Maar ik had er nog niks voor. Een vriend van mij was mee. Op eens zei ik: een vertegenwoordi ger in teddyberen. En daar ging 'ie. Toen rolde dat programma zo mijn machine uit in drie, vier we ken tijd. Toen had ik het. Toen wist ik het. Dit wordt het. Dit moet het worden. Toen had ik mijn weg gevonden". „De doorbraak naar het grote publiek is gekomen via de televi sie. Daar is meneer Van Dam op geweest. Wat de echte grote doorbraak is geweest, is het nummer 'Lenen-lenen, betalen- betalen', dat ik bij Aad van den Heuvel heb gedaan. Ik heb daar na de Edison uitgereikt samen met mijn zoontje en ik heb mi nister Brinkman voor lui gezet op het Boekenbal. Ik heb ruzie met de VARA gehad. Die humor heeft mensen aangesproken en die lokt mensen naar het theater toe". „Het blijft bij mij toch gaan om de tekst. Elke technicus, die bij me werkt is zich dat zeer bewust. Men komt voor Youp van 't Hek en men komt voor de tekst. Het wordt superieur uitgelicht en er is een heel mooi geluid. Klassiek Ex-Kayak en huidig Camel lid Ton Scherpenzeel maakte de muziek voor Youps programma. Hoe komt het eigenlijk dat hij met jongens uit de popmuziek be zig is? „Ik draai zelf thuis alleen maar klassieke muziek. Dat is heel raar, haha. 'Pijn Suzanne' bleek gewoon een heel mooie tekst te zijn. Maar ik had iets van: het be reikt toch altijd maar een klein publiek. Het is altijd maar weer dat pianootje. Ik wilde de tek sten nu eens anders opnemen. Niet met zachte violen. Bij een orkest denk je zo gauw aan het Metropoolorkest met van die sof te strijkbouten er onder. Dat wou ik dus niet. Nee, ik wou een ste vige plaat. Daarmee kwam ik bij mijn platenmaatschappij. Ik wil de het stevig maken, ik wil eens met iemand uit een heel andere richting. De directeur van mijn platenmaatschappij zei: met Bert Ruiter (ex-Focus en ex-Earth and Fire) moetje eens praten. Hij werd toen de producer van de plaat (de eerste officiële Neder landse echtscheidingselpee red.), die een dijk van een succes is geworden. Nog steeds". „Ik ga een nieuwe elpee ma ken. Er is net een live-dubbelel- pee uit van Man Vermist. In au gustus wil ik een nieuwe studioplaat maken met alleen maar liedjes. Ik vertel genoeg grappen in mijn leven. Ik heb een heel fraai idee hoe het wordt. Het heeft een thema, maar ik zeg er nog niets over". Op de 'echtscheidingselpee' werkte Van 't Hek samen met Ivo de Wijs. Is er een vervolg op die samenwerking? „Ik denk voor de nieuwe elpee niet. Ik zal de teksten een keer met hem doorpraten, maar dan blijven het gewoon mijn teksten. Ivo en ik zijn hele goeie vrien den. Hij is een soort praatpaal. Nu zing ik in mijn nieuwe pro gramma ook een liedje van hem. Een heel mooi liedje. Een op drachtnummer. Het programma gaat over volwassen worden en het niet meer verbazen. Je bent niet meer verbaasd. Als je een pedofiele buurman hebt, die zegt: 'ik ga even wippen in de speeltuin', dan zegje: 'kom Frits, dat moet kunnen'. Over die beel den uit Ethiopië ben je ook niet meer verbaasd. Ik zei tegen Ivo: maak maar een liedje over niet- verbaasd zijn. Er kwam iets to taal anders uit, dan ik verwacht had, waardoor zo'n show een wending krijgt. Ik wil in een pro gramma ook altijd twee dingen van iemand anders hebben, om dat die een hele andere wending geven. Het andere liedje is van Jan Boerstoel en ik zing een lied je van mezelf'. Leuk doen Wat vind Youp van 't Hek van het niveau van het cabaret van vandaag, wacht het publiek op een nieuwe Wim Kan? „Ik denk dat er een schreeu wende behoefte is aan cabaret. Van alle groepjes waarmee ik ja ren geleden debuteerde is er geen een doorgebroken. Waarom weet ik niet. Bij die groepen ging het vaak nergens over. Ja, gezel lig een woordspeling. Ja, leuk. Het raakte niet. Ik ging aan de zelfde dingen kapot, totdat ik met meneer Van Dam kwam. Dat was een figuur die men ont hield en waarmee goed theater was te maken. Voor de rest is er toch verschrikkelijk weinig goed cabaret. Cabaret is niet alleen een paar grappen over de RSV. Je noemt het wel in je program ma". Youp raakt even in een diep stilzwijgen en vervolgt: „Tja, Don Quishocking stopte ermee, Ivo de Wijs ook. Ja, toen hield het wel op, ja. Dat werd niet inge vuld". Een beetje slap allemaal? „Ik denk dat het publiek ner gens op wacht, óf op iets dat echt leuk is. Gaaikema heeft het ge woon niet gered. Paul van Vliet heeft het ook niet gered om echt een grote te worden. Dat spijt mij. Hij is blijven steken in Ma joor KeeS. Een beetje slap is het allemaal. Ze hebben een niet zo langdurige topcarrière meege maakt. Ja, ik heb makkelijk lul len. Ik ben op het ogenblik aan het wandelen. Ik hoop ooit nog eens zoveel mensen te vermaken als Paul van Vliet in zijn leven vermaakt heeft. Dat voorop ge steld. Ik denk dat Freek de Jon ge aan die top blijft". „Dat iemand leuk .doet of leuk is, dat is het grote verschil. Bij voorbeeld Koot en Bie zijn leuk. Pisa doet leuk, maar is gewoon niet leuk. Die Vermeegen doet wel zijn best, maar die man heeft altijd een korte broek nodig. Het moet altijd richting neuken gaan. Die Vermeegen is gewoon niet leuk". HANS POLDER Leiden Universiteitsbibliotheek - Witte Sin gel 27, 'Honderd jaar Mekka in Lei- Piggelmee - Janvossensteeg, olieverf schilderijen met reliëfstructuur van Hendricus Cornelus Antonius Trouw borst, tot 28/2. Lak-galerie - 'edele fofcgrafie', tot 17/ Charousko - Oude Rijn la, gouaches van Paula van der Weerdt-Schmit, tl m 15/2; dag. van 12-22 uur. De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan nes Schimmer. olieverf, gouache, tot 18/2; di t/m za 10-18 uur, do tot 21 uur, zo 11-18 uur, ma van 12-18 uur. Odessa - Hogewoerd 18.' foto's van Willem Neuteboom, t/m 30/3. Galerie Denise Stephan - Bakker- bibliotheek. Leidse Beleg - Hooigracht 4a, foto's Frits Gierstberg, tot 15/3; ma t/m za van 9-18 uur. la Pont thema 'Circus', tot eind febr. Galerie de Pomp - Dorpsstraat, Frigit- te Holster, gemengde batik technie ken, Cor Stooff en Liesbeth de Rei ger, keramiek, tot 28/2; woe, do, vr, za 14-16 uur, woe ook van 10-12 uur. Het Oude Raadhuis Henny Rotteveel-Verstraate, r sche paneeltjes in olieverf, tot 28/2; grafisch werk van cursisten en docen" ten van de Vrije Akademie Vliet- streek, tot 6/3; ma t/m vr 14-18 uur, za 9.30-12.30 uur. Noord wijkerhout Bibliotheek - beelden, aquarellen en olieverfschilderijen van Margreet Po- lanen, tot 15/2; tijdens openingsuren ADVERTENTIE AMSTERDAM (GPD) - Bij Chris tie's Amsterdam wordt donderdag de privé-verzameling van captain Michael Hatcher geveild. Het gaat daarbij om een grote collectie Chi nees porselein uit de late Ming- en Overgansperiode. Michael Hatcher deed de vondst toen hij in het najaar van 1983 in de Zuidchinese Zee het wrak opdook van een Aziatisch zeilschip. Het bleek boordevol te zitten met een lading porselein bestemd voor de Indo-Europese markt. Toen vorig jaar het grootste deel van deze col lectie in Amsterdam geveild werd, bleek de opbrengst bijna driemaal zo hoog te zijn als verwacht: ruim zes miljoen gulden. Die twee veilingdagen waren een doorslaand succes voor de Amster damse vestiging van het wereld vermaarde veilinghuis. Niet alleen trok de veiling tal van museumdi recteuren uit binnen- en buiten land, maar ook particuliere verza melaars tot uit Indonesië en Japan toe. Het succes van de verkoop en de belangstelling uit heel de we reld toonde nog eens het belang van de vondst van Hatcher aan. Ondanks de aantasting van het gla zuur door het zilte water, bleek de historische waarde van het 17e- eeuwse porselein hoger te liggen dan de gebruikelijke handelswaar de. Twee blauw-witte porseleinen potten uit het midden van die 17e eeuw verwisselden van eigenaar voor een bedrag van ruim 22.800 gulden, een porseleinen kat bracht bijna 15.000 gulden op. Michael Hatcher heeft in Singa pore een bedrijf dat zich speciali seert in het bergen van scheepsw rakken. Hatcher is op zijn terrein een vermaard berger. Van de vondst in de Zuidchinese zee bracht hij niet alles naar de veiling. Uit de collectie zocht hij de meest opmerkelijke stukken uit en stelde er een tentoonstelling van samen. Die privé-collectie ging de hele we reld rond en oogstte veel belang stelling. De veiling, die donderdag middag om half drie begint, telt 226 kavels, waaronder een gegla zuurd nachtlampje in de vorm van een poes, met een geschatte op brengst van zo'n tienduizend gul den. maar t)an wel van een ANVC-contactlensspecialist Nieuwe Rijn 62 Leiden - 071-124108 Daan Admiraal leidt NESKO UTRECHT (ANP) - Daan Admiraal (34) wordt de nieuwe dirigent van Neder lands Studenten Kamerorkest. Hij volgt Gert Schuil op die het NESKO vijf jaar heeft geleid. Admiraal studeerde hobo aan het Amsterdams conservato rium en behaalde in 1976 de Prix d'Exellence. Zijn studie orkest-directie deed hij bij Louis Stotijn en Kirill Kondrashin. In 1980 bereikte hij de finale van de NOS-dirigenten cursus. Daan Admiraal is op het ogenblik vaste dirigent van het VU-orkest in Amsterdam. KUNSTROOF - Uit een Elizabethaans landhuis bij Cambridge zijn schilderijen gestolen van de Britse meesters John Constable, Thomas Gainsborough en Ri chard Parkes Bonington, zo heeft de politie gisteren bekendgemaakt. De schilderijen zijn minstens 100.00(1 pond (ca. 400.000 gulden) waard. Bij de inbraak zijn ook antiek zilver en antieke meubelen gestolen. Filmmuseum krijgt toch nog subsidie AMSTERDAM (ANP) - Het Neder- lands Filmmuseum in Amsterdam kan over vorig jaar en dit jaar nog rekenen op een volledige subsidie van de gemeente. Dat blijkt uit een voorstel van B en W aan de ge meenteraad. Het Filmmuseum kan daardoor op de oude voet door gaan en aan al zijn verplichtingen voldoen. De exploitatiekosten van het Filmmuseum bedragen jaarlijks twee miljoen gulden. Het grootste deel van dit bedrag wordt betaald door rijk (84 procent) en de rest door de gemeente (16 procent). Amsterdam wil echter niet langer betalen omdat volgens de gemeen te het museum een puur landelijke instelling is. Dat leidde vorig jaar al tot een vermindering van de gemeentelij ke subsidie met 140.000 gulden. Het museum was verrast en stapte naar de Raad van State. Die oordeelde dat B en W de sub sidie niet zomaar mochten vermin deren en eerst het oordeel van de commissie bezwaarschriften uit de gemeenteraad hadden moeten vra gen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17