Als ze 9 maken in cafés t te ga bont ik zingen TV-rubriek Rosso Rondo: niet onaardige eersteling Het 'herbegin' van Raymond van het Groenewoud Music Box bij één miljoen kijkers Pianospel Mare Ponthus wisselvallig tTERDAG 9 FEBRUARI 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 33 Ik heb mijn vijftig cent kijkgeld per dag er deze week weer ruim schoots uitgehaald, bijvoorbeeld piet: 1. Sonja en het Marokkaanse tneisje dat niet wilde trouwen, gevolgd door deel 2 van de zwart- geldbanken. 2. Achterwerk in de kast, waar in kinderen even lekker een paar minuten hun gang mogen gaan, en soms tot de opmerkelijkste of ontroerendste of grappigste ont boezemingen komen. Van Kooten en De Bie, die vijftig minuten zendtijd plus al hun talent en goodwill ter be schikking hadden gesteld voor de Turkse oppositie, die zwaar te lij den heeft van het generaalsregi- Hrafninn Flygur, een IJs landse speelfilm, spelend in het verre verleden, en van een in drukwekkende, onverbiddellijke, wrede schoonheid. In beelden die nog lang zullen blijven natrillen op mijn netvlies. 5. Twee ziekenhuizen, een aca demisch ziekenhuis in Genève, en een hospitaal in Ouagadougou, die door een cameraploeg uit Bo- venvolta en eentje uit Zwitser land werden bezocht. De zo ver schillende beelden werden daar bij tegen elkaar gezet. Wat zie je dan? Een schrijnend verschil wellicht? Inderdaad. 6. Wim Beer en en Rudi Fuchs in Nederland C, de een gefilmd in Rotterdam, de ander in Turijn, dus eigenlijk net zo'n schrijnende tegenstelling als in 'Twee zieken huizen', want de een was wel tot directeur van het Stedelijk Mu seum benoemd en de ander niet. Het nieuwe codewoord in de beel dende kunst is 'spannend'. Beide museumdirecteuren gebruikten het, Beeren om aan te geven dat hij 'spannender' dingen heeft ge daan dan hem in de media wer den toegedicht, en Fuchs gewoon, om te vertellen dat een vierkant doek in één effen grijze kleur, op gehangen in een oud en barok museum heel 'spannend' is. De tijd dat alleen de nauwe spijker broeken om de kontjes van blon de matrozen in onze homolitera tuur 'spannend' waren, is allang voorbij, ook schilderijen zijn spannend, en de manier waarop zij, naast elkaar opgehangen, op elkaar reageren is spannend, en waar zij hangen is ook erg span nend, en hoe zij hangen is nog door Nico Scheepmaker veel spannender, maar het span nendste was toch de strijd om het directeurschap van het Stedelijk, hoewel, het had natuurljk nog spannender kunnen zijn als we beide directeuren naast elkaar hadden opgehangen om te zien hoe zij op elkaar reageerden, maar die spanning werd ons hart bespaard, want de een zat dus in Rotterdam, en de ander liep in Turijn. Al geef ik toe: dat gaf toch ook wel enige spanning, hoe de een zat, en hoe de ander liep... 7. De Caravaggio-bende, een docudramatische reconstructie van de speurtocht van Peter Wat son van de Sunday Times naar een internationale kunstdieven bende, met hemzelf in de hoofd rol, terwijl de meeste medespelers op een dusdanige wijze door ac teurs werden gespeeld dat ze niet van echt te onderscheiden waren. Maar ook de veiling bij Sotheby in Londen moet toch weer echt zijn geweest, want in een flits zag ik even de Nederlandse verzame laar Becht staan, die zijn eerste schilderij van Co Westerik (600 gulden) nog op maandelijkse af betaling kocht maar intussen blijkbaar ook wel eens bij de dui vel (Sotheby) te biecht gaat om zijn prachtige museale collectie uit te kunnen breiden. 8. Ik heb nu nog een heleboel be zienswaardige programma's niet genoemd, deels omdat ik ze niet gezien heb (ik durf de deur nog uit), deels omdat ik nog wat ruimte wil overhouden voor een door de EO uitgezonden pro gramma: 'Heb je echt hersens no dig?' Niet om kamerlid te worden, zult u zeggen, na de RSV-reporta- ges vanuit de Tweede Kamer te hebben gevolgd, maar het was dit keer geen vraag maar de titel van een fascinerend en nu eens met recht) spannend programma van de Yorkshire Television. Wat zagen we, met onze blote ogen? Drie jonge Engelsen, een meisje Sharon en twee jongens, Stephen en Roger, die alle drie uitstekend mee kunnen komen op de middel bare school, dus over een goed stel hersens beschikken, ware het niet dat zij alle drie nauwelijks over hersens beschikken. Hun hersen- volume is maar 5 procent of daaromtrent van het normale hersenvolume, hun hersens vor men een bast binnen de schedel om een overigens lege, of met iets waterachtigs gevulde holte, en toch bleken hun hersenen nor maal tot uitstekend te functione ren. Dankzij de moderne tech niek, in Kopenhagen ontwikkeld, kregen we via een beeldscherm te zien dat de hersenfuncties in die dunne resterende laag waren ge situeerd, zodat het heel waar schijnlijk lijkt dat alle tot nu toe bestaande theorieën over de her senen, en waar de verschillende hersenfuncties gelokaliseerd die nen te worden in die hersenmas sa, herzien moeten worden. Het was een intrigerend, 'nie dage- wesen' programma en toen ik de volgende dag ook nog in TROS- Aktua te zien kreeg hoe een Duit se jongen, een dwerg, in de Sow- jet-Unie zijn benen dertig centi meter opgerekt had gekregen, vond ik dat ik weer ruimschoots schadelijk was gesteld voor mijn weekbijdrage van f3,50. 'Eigenlijk heb ik maanden tournee voor de boeg, waarvan tweee'neenhalve maand in Nederland. Het was anderhalve maand, maar het is verlengd. Maar dat is niet dag aan dag, hé? Dat is wat ik ook niet wou. Het is drie keer per week maximum. Dat lijkt me haalbaar en als het niet haalbaar blijkt, dan ga ik het wel bijsturen. Ik ga niet nog eens met een megafoon op een hoog dak staan om te roepen dat ik ermee stop. Trouwens als ik er er nog eens mee zou stoppen zou ik erover zwijgen. Ook dan zou het maar voor een tijdje zijn. Heb ik toen ook gezegd. Maar ik dacht dat dat trouw ging afgedrukt worden zoals ik dat zei. Maar 'voor een tijdje stoppen' werd steevast afgedrukt als 'stoppen'. "Dan begrijp ik het weer. In een blad of zo moet iets heftig staan. Je kan nooit wat grijs afdrukken. Je kan wel, maar niemand doet het. De meerderheid wenst de dramati sche, theatrale titel. Het mag niet licht genuanceerd zijn. Het moet met mokerslagen. Daarom ook het woord 'come-back' dat iedereen in de mond neemt, en 'hooggespan nen verwachtingen', en 'daaraan denkt te kunnen beantwoorden'. Nou moe! Wat heeft dat er allemaal mee te maken! Ik heb nog nooit een mens gezien met een hoogge spannen verwachting. Jaaa, ik geef toe...je kent dat van: iedereen heeft gezegd dat dat een mooie film was, en dan ga je er naar toe en dan durf je al makkelijk zeggen: nou, dat is mooi, hè. Dat is het klassieke pa troon. Ik zou nog het liefste heb ben dat ik ermee zit ook, geloof ik. Dat daar een zaal vol mensen zit die meer verwacht dan dat ik kan. Het idee." - Dan zou je moeten; hé? "Ja, dan wordt-ie pas leuk. Haha- ha. Dan ben ik er weer. Dan begrijp ik dat Edith Piaff niet anders mocht dan het toneel .afstrompe- len. Want anders was het niet leuk, als ze fluks het podium zou afstap pen." "Dat heb ik niet. Als het een grap is die tien keer komt, dan is het met het gepaste gezicht van: ik- vind-het-helemaal-niet leuk. Dan vind ik het geen probleem ook. En als ze dan toch lachen...Nee, het is alleen fake in die zin dat ik zelden - ik ga niet zeggen nooit - heb ge zegd: ik heb geen zin. Ik stop maar weer gelijk. Het is alleen maar fake in die zin dat ik het contract naleef. Minimum twee keer drie kwartier of zo." Minimum. Geen maximum, zo als bij oude rock 'n' roll-jongens die na 35 minuten van het podium stappen? "Nou heb ik geluk gehad, hoor. Ik heb Chuck Berry gezien en dat hield niet op. En het was geweldig goed. En ik had alleen maar ge hoord dat dat zo'n gerammel was. Aaah, het was zo mooi! Het kon ook niet beter gesitueerd. Het leek een enorm tuinfeest - het was een zomeravond. Hij had niet de ama teurs van ter plekke opgetrom meld om hem te begeleideji. Het was een zonnestralende verschij ning, het was geweldig. En dat was de eerste keer in mijn toeschou- werscarriére dat ik alles heb mee gebruld. Ik kon het gewoon niet meer laten. Normaal sta ik daar dichtgeklapt als een zoutpilaar en beleef ik het allemaal van binnen. Zeer gloedvol dan ook - als het goed is. Maar de mens op het po dium zal aan mij niet veel hebben." "In dit geval hield ik het niet meer. Jaaa, die twee elpees die ik dan thuis van hem heb. Alles staat erop, alles wat ik ook graag had willen doen. Die teksten, dat kan niet beter." "De dag recuperatie, dat is al de vierde dag. Die ken ik nu heel goed. Want soms vergeet ik die te gemakkelijk...Dat is dus de dag dat je thuiskomt. De nacht datje thuis komt, en de volgende dag voer je geen klap uit. Oud wor den....Mmm. Ik was blij dat van Cruyff te lezen ook; dat de mensen niet weten waar het over gaat, ge woon. Dat ze denken dat hij zo maar stopt. Dat hij bezig was met drie dagen recupereren na de zon dag-wedstrijd. Wat niet wegneemt dat we oud worden, hoor. Hahaha. De andere drie dagen...men ge bruikt wel eens het woord her- bronnen. Om nog fris te blijven en graag nog nieuwe liedjes te maken. Om heus wel te weten dat er een punt in het programma zou kun nen komen dat nog beter werkt. En dat nog te repeteren. Om de liefde voor muziek te kunnen behouden ook. En niet daar als een robot te staan. En er is een prive'leven. Dus eigenlijk lijkt het nog teveel, die drie optredens per week. Het zou kunnen." Het vermoeiende leven in jouw vak wordt vergoeilijkend beschre ven als dat is rock 'n' roll, jongen. Die verplichtingen moet je maar pikken. "Aah, jajaja. Maar dat pik ik alle maal niet meer. Dat heb ik veel te lang gepikt. Daarom ze kunnen ook allemaal barsten als 't...als ze het te bont maken, dan doe ik niets anders meer dan caféoptredens. In een café kunnen ze je niet meer vinden. Wel de vijftig man die daar zijn, maar dat zit wel goed, die sfeer. Hoop ik. Ik heb altijd illusies over de dingen die je nog kan gaan doen. Maar ik zwem altijd verder dan." "Wat is er niet beter op geworde- n?...Aah, de muziek. Nee...Potver- domme zeg ik dan als de radiowek ker aanstaat en ik hoor weer gelijk: da-da-kuch-da-da-kuch. Het Sim- mons-drumstel, of weet ik veel. Een toepassing waarbij de snare- drum zo robot klinkt en dan heb ik geen zin meer. Zelden staat er iets meer op dan dat. Dan staat de radio weer af. Wat is het resultaat dan? Dat ik vooral te horen krijg wat mijn vrouw opzet. Via haar leer ik dan Adamo veel meer apprecie'ren en The Andrew Sisters net hetzelf de. En voor ik het weet zit ik dan zelf een Andrew Sister-achtig lied je te plegen op de piano. En dan ben ik zoet. Ik ben niet de jongen die zegt: nou moet ik toch absoluut weten wat de muziek van '85 is, of anders ben ik niet meer bij. Het is zelfs een verrassing dat er af en toe op mijn nieuwe plaat wordt gerea geerd van, nou, je hebt toch geluis terd naar de muziek van vandaag." "Ja, uiteraard, een nummer als 'Habbahabbahoekhoek'. Ik trad op met een gelegenheidsgroep. En ik werd vermorzeld door de discobar met duh-duh-duh-duh. En dan ont houd ik dat heel goed, want ik zie ook al die verdwaasde figuren rondlopen in het publiek, en dan denk ik: die zijn dus mooi platge slagen door al die duh-duh-duh- duh. Als het dan rumoerig is bij een gevoelig liedje van mij, dan maak ik uiteindelijk een lied (dat niet op de plaat staat), waarin ik het heb tegen de jongen die daar alleen nog maar glazig staat te kij ken en ik zeg hem: pas op, hoor! We kunnen spelen wat je wil. En dan zet ik de ritmebox aan en dan doe ik ook duh-duh-duh-duh. Daar is ook veel in opgebrand van mij Eddy Merckx, Paul Henri Spaak, Lambiek, Raymond van het Groenewoud. Een klein land kent maar een luttel aantal per soonlijkheden. Merckx heeft nu een fietsenbe- drijf en trapt zelf nauwelijks meer. Spaak is niet meer onder ons en Lambiek wordt met de dag luier. Rest Ray mond van het Groenewoud. De ze Belgische bard kneep 'm er bijna drie jaar geleden tussenuit. Mate riaalmoeheid. Maar, voila, hij is terug. Met het nieuwe, door Henny Vrienten geproduceerde album Habba, én een lange tour nee in april en mei door ons land voor de boeg. qua woede. Dat het allemaal zo functioneren kan. Uiteindelijk heb ik het op een andere manier nog gebruikt." "Ik word binnen twee weken 35. Dat moeten we vieren. Ooohh, eer der datgene wat er nog komt. Ik ben wel in die feestelijke stem ming de laatste maanden. Nou, ik controleer meer wat er gaat gebeu ren en ik voel het. Het blijkt alle maal zo prettig te kunnen zijn als ik hoopte." "Dat is zoiets van: ja, we zitten in Brugge. En er wordt gebeld dat ik best naar Brussel zou komen. La- Raymond van het Groenewoud: "Ik moest naar 'Amadeus'. Rond de tijd dat Mozart begraven wordt, wou ik ten we zeggen: om de promotie te olie mensen die dwars liggen uit grauwigheid bij de BRT persoonlijk even door het raam gaan gooien", (foto gpd> helpen. Vroeger zou ik in gods naam ja gezegd hebben en dan gaat het eigenlijk verkeerd met mij. Maar ik kan ook zeggen - alleen om dat plezier al morgen gaat niet. Dat liegen. Dan bereid zijn om het drie dagen later te doen. Dan ben ik ook bereid. Dan is het leven ook heel prettig en dan vind ik het even door het raam gaan gooien. Wat ik anders nooit heb. In naam van Amadeus. Kan ik ook wel zeg gen: in naam van mezelf. Maar als het iri naam van mezelf is kan ik het weg relativeren. Maar als het zo scherp wordt gesteld als in die film dan kan ik het plots niet meer hou- zelfs prettig om naar Brussel te den. Ik zat te huilen van woede. gaan. Die drie dagen later. En dat kon ik allemaal niet en nu kan ik het wel. En nu zal het wel gaan, denk ik. Dus er is meer te vieren over wat gaat komen dan over wat er is geweest." - Het is leren kiezen, hé?, zo'n ver haal dat je vertelt. "Iets meer voor jezelf opkomen. En dan zeg ik: ik wist niet dat het zo gemakkelijk was. Héhéhé." Doet me denken aan die wielren ners die na de meet verhalen op hangen, waarin ze de conclusie aanpassen aan het resultaat. Dus niet vertellen hoe slecht het ging, maar uitleggen dat het logisch was dat het slecht ging. "Wachten hoor. Proberen. Ik dacht dat je het over iets anders had met die wielrenners. Over het publiek bezit zijn na de aankomst. Dat is nergens sterker dan in de wieler sport. Maar ik herken wel wat je zegt Dat is een dromerig aspect vind ik en dat heb ik zeker zelf. Want op den duur wist ik het zelf niet meer wanneer ik dromerig was en wanneer ik echt bij de pin ken was. En ik doe het ook niet om te pesten, maar ik ben vaak een eind weg. Misschien heeft iedereen dat, maar bij mij wordt er vaker op gereageerd dan. Ik krijg al makke lijk het etiket opgeplakt van: hij is niet van deze wereld. Dat is niet al tijd bedoeld van goddelijke gaven of zo. Ja, het is een voordeel. De nadelen zijn natuurlijk: dat je niet bij mij moet zijn als je iets ad rem wilt. Haha. Dat heb ik gek genoeg wel ineens op een podium." "Het is curieus, hé? Want dat is puur chemisch. Hoe moet je het noemen? Biologisch? Adrenaline? Ze hebben er allemaal woorden voor. Maar ja, dan weet ik ook weer: dat is niks om mee uit te pak ken. Trots op zijn, dat kan allemaal niet, want je weet dat het een ver schijnsel is. In mijn geval zeker." "Ik zie af en toe een film. Zeer af en toe. Ik móest naar 'Amadeus'. Van zoveel mensen. Dat is nog niet de reden. Ik had tijd ook. Nee, nee, nee! Ik heb gejankt van kwaai'ig- heid. Rond de tijd dat Mozart be graven wordt, wou ik alle mensen die dwars liggen uit grauwigheid op het BRT-instituut persoonlijk Om dat te zien functioneren. Hoe de administratie en noem maar op, en de vieze ventjes het genie tegen- - Speelt dat op heel kleine schaal ook bij jouw een rol? BRT houdt van het Groenewoud tegen? "Zeker wel. Niet de BRT, en niet het instituut natuurlijk, maar er lo pen figuren rond die geschift zijn en die toch op een of andere ma nier het geschopt hebben tot pro ducer of hoofd van. Wat houden ze dan tegen? "Ze kunnen niet tegen het kleur rijke van iemand. Het is allemaal zeer simplistisch, maar dat is het dan ook. Ze zijn zelf kneusjes en ze kunnen niet tegen mensen die vro lijk rondlopen en de deur ook ge lijk ook weer kunnen uitlopen. Ui teraard verdragen ze dat niet. Ze kunnen wel zeggen: nee, dit kan niet. En die mag niet. Voor mij is dat geen probleem, want de Ama- deus-rol ligt mij niet, hoor. D'r aan creperen en zo. Ook jaammer voor de mensen die het liever zo zien. Het is minder dankbaar voor ge schiedenisboekjes. Edith Piaf ook - ook veel leuker". "Plus: het kan niet goed gaan wanneer het goed gaat en zo. Het spijt me voor veel mensen. Ik pro beer er mijn best voor te doen dat het goed gaat en ondertussen vreet ik mezelf nog genoeg op om wat af te kunnen scheiden. Als je zo'n ka rakter hebt... dat verdwijnt niet omdat het beter met je gaat". Woensdag ook in Leidse regio HILVERSUM (GPD) - Het satel liet tv-station Music Box zal vol gende week de grens van 1 mil joen aangesloten kabelabonnees overschrijden. Onderhandelingen met de NV Casema en diverse ge meenten hebben opgeleverd, dat Music Box vanaf woensdag 13 fe bruari ook ontvangen kan worden door kabelabonnees in Den Haag, Voorburg, Wassenaar, Leiden, Oegstgeest, Katwijl, Leiderdorp, Rijnsburg, Valkenburg en Voor schoten. Music Box, het kanaal van het Britse bedrijf Thorn-EMI, heeft een plaats op genoemde kabelnet ten kunnen verwerven, door een kabelkanaal te delen met het Franse kanaal TV 5. Music Box kan nu worden ont vangen in 43 Nederlandse ge meenten; onderhandelingen met een groot aantal andere gemeen telijke kabelexploitanten zijn gaande. In het voorjaar hoopt Music Box verder te groeien naar de twee miljoen aangesloten huis houdens, onder meer doordat gro te steden als Helsinki en Zürich het popprogramma in het kabel pakket zullen opnemen. Pluche Plastic wil naam (nog) niet wijzigen GRONINGEN (GPD) - Er is nog steeds ruzie tussen het salonorkest Pluche uit Groningen en de jonge, in Oss zetelende muziektheater- groep Pluche Plastic. De kan tonrechter in Den Bosch kreeg van de Groninger herenclub het ver zoek uit te spreken dat de Braban ders een andere naam moesten kie zen. En dat deed hij. Sinds Pluche Plastic succes boekte - dat begon ongeveer in de zomer van 1983 deed het salonor kest de ervaring op dat er van ver warring sprake was. Dat vonden de jongelui van P P merkwaardig, want (zeiden ze) we doen toch ge heel andere dingen, we lijken to taal niet op elkaar. Hoe dan ook, het salonorkest uit Groningen werd in het gelijk ge steld door de kantonrechter: Plu che en Plastic is veroordeeld tot naamsverandering. Pluche Plastic gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de kantonrechter, omdat volgens za kelijk leider Pierre Spierings van verwarring geen sprake is. Ze vin den dat de voorbeelden die de Gro ningers daarvan geven, niet zo sterk overkomen. Pluche Plastic heeft trouwens nog geen nadeel ondervonden van de problematiek. In korte tijd ver scheen de groep drie keer op de te levisie: bij Brandsteder in de Showbizquiz, bij Ivo Niehe in de TV Show en bij Tineke van Veroni ca. Inmiddels heeft het salonorkest Pluche weer materiaal verzameld om straks aan te tonen dat de naam van het 9 jaar jongere ensemble misverstanden oproept bij het pu bliek. De rechtbank in Den Bosch oordeelt daarover op 27 februari. De uitspraak wordt een week of zes na de 27ste februari verwacht. Pluche Plastic werkt al aan een nieuwe show die in juni op proef moet gaan draaien onder de titel 'Ladies Gentlemen'. 'Planorecital door Mare Ponthus. Werken van Mozart, Chopin en Pro- kofieff. Gehoord in de Kapelzaal op 8 februari. Het met nogal wat publiciteit omgeven debuut van de Franse pianist Mare Ponthus had on danks het slechte weer vrij veel bezoekers naar de Kapelzaal ge lokt. Of zij gekregen hebben waar zij voor kwamen is de vraag. Mijn indrukken waren tenminste nogal gemengd. Prij zen en onderscheidingen zijn te genwoordig de onvermijdelijke bagage van ieder zichzelf respec terend optredend kunstenaar en zeggen op zich niet altijd zoveel. Bij Mare Ponthus is het duidelijk dat zijn pianistisch vermogen in ieder geval zeer aanzienlijk is. Zijn spel is voornamelijk dyna misch en energiek, maar kent ook momenten van inkeer, die echter te schaars zijn. De Sonate in c K.V. 457 van Mozart werd in nogal laconieke noten neergezet waaraan, de vloeiende melodi sche lijn ontbrak, in een speel- trant die van maat tot maat voortschreed zonder de diepte te peilen. Van Chopin had hij de Polo naise-Fantasie op. 61 en de Sona te in b op 58 gekozen, werken die een veelzijdige zeggingskracht vragen. Momenten van indrin gend pianospel, zoals in de terug keer van het thema in het Larga van de Sonate, waren te beluiste ren; helaas beheerst Mare Pon thus zijn neiging tot flink uitpak ken onvoldoende. In dergelijke forte-passages wordt zijn aanslag te krachtdadig en gaat de melo dische lijn in het geweld verlo- De romantiserende Sonate no. 8 in Bes op 84 van Prokofieff geeft ruimschoots gelegenheid tot imposant pianospel, en bena drukte daardoor te zeer dit as pect van zijn spel. Want juist toen het eindoordeel toch naar de kant van 'eerder overdonde rend, dan ontroerend' leek door te slaan kwam de toegift: de Ba gatelle op. 126 van Beethoven, in een ingehouden doorzichtige toon die ik deze avond graag wat vaker had beluisterd. MIES ALBARDA. 'Waar geef je les In?' (Nightschool) van Harold Pinter door toneelgroep Rosso Rondo. Vertaling: Toine Ber bers en Ybo Buruma. Bewerking en regie: Marjolein Asselbergs. Licht: Hans Driessen. Grime: Marianne Oudshoorn. Musici: Bart in 't Veld en Stef Rotteveel. Spelers: Sabina Beijne, Adriênne Bel, Caroline van Frankenhuyzen, Peter Verboon, Lon- neke Kleijn en Jeroen Jansz. Gezien op 8 februari in Microtheater Impe rium. Daar ook vanavond nog te In de stukken van de Engelse Schrijver Pinter leveren de per sonages voortdurend een vecht om de macht. Dit doen ze nooit door geweld te gebruiken, maar door een waar steekspel van woorden. Nooit zijn ze helemaal eerlijk, ze laten nimmer het ach terste van de tong zien, altijd houden ze een paar troeven ach ter de hand. Het lijkt ze vaak meer om het spel om de macht, dan om de macht zelf te gaan. Ie mand die te eerlijk is, of verzin sel op verzinsel denkt te kunnen stapelen, wordt terzijde gescho ven, als spelbreker. Zo vergaat het ook Walter in 'Nightschool', een korte, oorspronkelijk voor televisie geschreven tekst van Pinter. Walter is een kleine op lichter. Hij sjoemelt met postwis sels, maar wordt altijd gepakt. Als hij na maanden in de bak weer vrij komt, blijken zijn twee tantes, bij wie hij inwoont, zijn kamer te hebben verhuurd. Aan een zeer nette onderwijzeres die op de avondschool talen leert. Die 'avondschool' blijkt echter een sjieke nachtclub te zijn. Met de nodige opschepperij weet Walter de onderwijzeres te vero veren. Uiteindelijk raakt hij haar toch weer kwijt aan een sluwere vriend. De Leidse groep Rosso Rondo, bestaande uit studenten van de vakgroep Psychologie, heeft 'Nightschool' uitgezocht om de eerste voorzichtige stappen op de planken te zetten. Het klein burgerlijke milieu van het origi neel is vervangen door een sno bistisch aandoende moderne omgeving. De oude crapauds en de koekjes bij de thee hebben plaats gemaakt voor felgekleurd modern wooncomfort en een rijk van drank en hapjes voorziene feesttafel, compleet met grote ro ze slagroomtaart. Deze verande ring geeft aan de sjoemelige Wal ter een bepaalde natuurlijkheid en oprechtheid die nu des te ster ker afsteekt tegen de onechtheid van zijn omgeving. Jeroen Jansz buitte deze mogelijkheid ook goed uit, evenals Sabina Beijne als zijn tante Annie. Toch ont brak er aan het spel in het alge meen nog teveel een bepaalde scherpte en dynamiek. Ook de enkele 'abstracte', niet-realisti- sche scènes wisten het stuk niet dat ritme te geven, waar het vol gens mij om vraagt. Zenuwen en overconcentratie zullen zeker een rol hebben gespeeld bij deze eerste 'sprong in het diepe'. Met wat meer rust, precisie en moed is het zeker geen onaardige eer steling. MARC VAN DER VELDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 33