Schaken Bridge Pop Vinylrot ligt op de loer Carnaval kan niet meer stuk Surrogaat-Bob valt niet tegen Stem als een guillotine Dreinen in de badkamer Zwevend langs Gods wegen wSiauöaaiaaaaaaSS PAGINA 32 EXTRA ZATERDAG 9 FEBRUARI 1985 1TER1 Bijdragen van Bart Jungmann Wim Koevoet Ariejan Korteweg Flash and the Pan Uit de songsmederij van Vanda en Young, (ze kennen elkaar al sinds de Easybeats) komt deze keer een schijf rollen die beter op het aambeeld had kunnen blij ven liggen. Misschien dat vanaf die plaats alsnog iets aan de bui tensporig hoge irritatie-factor van 'Early morning wake up call' kan worden gedaan. Die irritatie komt voort uit de 'lagentheorie' waarbij de twee zweren. Flash and the Pan vol staat bij het componeren met één riedeltje, ondersteund door een vettige discodreun. Beide ele menten vormen een laagje, zo massief dat van buigzaamheid, verrassinkjes, nuances, tempo wisselingen en dergelijke geen sprake meer kan zijn. Toch moet elk nummer ook een climax hebben, vinden ze. Hoe doe je dat? Gewoon door er nog een laagje bij te doen. En nog een. En nog een. En nog een. Zodoende ontstaat een opeen stapeling van lagen die allemaal hetzelfde zijn, met dien verstan de dat elke volgende laag klan ken iets harder wordt opgeno men dan de vorige. Dan de zang. Ondergetekende gilde om een blikopener. Dood ziek word je van dat gekeuvel vanuit een leeg soepblik. Het muziekarchitectenbureau Vanda Young doet er goed aan eens wat anders te ontwerpen dan van die grijze, fantasieloze en veel te hoge flats. Als ze zo doorgaan kan het moment waar op de vinylrot toeslaat, niet meer ver weg zijn. WK Raymond van het Groenewoud 'Habba!' (Odeon/EMI) Als het om Nederlandstalige popmuziek gaat, staat Raymond van het Groenewoud op eenza me hoogte. Bij hem geen engage ment op kleuterniveau of liefdes liedjes die bestaan uit het einde loos herhalen van drielettergre pige meisjesnamen. Wel een lied over een meisje dat verliefd is, maar dan op Ludo Coeck van Anderlecht. "Ach schoot-ie zo maar in bij mij", verzucht ze na een doelpunt van hem. Ludo Coeck figureert (naar verluidt tegen zijn zin) op de nieuwe LP van Raymond, de eer ste in vijf jaar. Er is in die tijd nogal wat veranderd. Zijn band, de Centimeters, bestaat niet meer. Hij is nu in zee gegaan met Nederlanders: Henny Vrienten deed de produktie en speelt op een aantal nummers mee; de da mes Lovsky en Santing zijn in de koortjes te horen. Het resultaat klinkt veel afgewerkter dan zijn vorige platen, maar de Vlaamse eigenheid is ingeleverd. Net Doe Maar met een nieuwe zanger, vooral door het onvermijdelijke ritme van de klompenreggae. Maar er blijft genoeg te genie ten, want de zang is beter dan ooit en de teksten zijn als van ouds. Raymond de charmeur in 'Stapelgek op jou' en 'Raffïnee', Raymond de boze in 'Ik heb ge noeg van jou en 'Wanneer zal ik bevrijd zijn?' en Raymond de melige in 'Fietsbel' en 'Haile Se lassie' ("een zeiker ja dat wassie, elke dag een plassie"). Het carnaval kan dit jaar niet meer stuk. AK Leonard Cohen. Leonard Cohen 'Various Positions'. Na vijfjaar laat de minstreel van de Candlelight-romantiek einde lijk weer eens iets van zich ho ren. En gezegd dient te worden dat deze hernieuwde kennisma king me toch is meegevallen. Inderdaad, ik ben geen liefheb ber van Cohen. En zal dat ook nooit worden. Ik zie Dylan veel meer zitten en Cohen is gewoon een surrogaat-Bob die op elk on derdeel minstens twee klassen minder is. Meteen bij de eerste regel moest ik al slikken: 'Dance me to your beauty with a burning vio lin'. De kitsch loopt ook op deze plaat uit Cohen's mondhoeken. Met zijn ietwat zeurderige, don kere stem zwakt hy het een en ander (gelukkig) wat af zodat van de aan hysterie grenzende romantiek van Jan van Veen ons bespaard blijft. Zoals gezegd: het valt allemaal best mee met Leonard door wiens langdurige afwezigheid de meest idiote geruchten de ronde zyn gaan doen. De muziek, voor geen spetter veranderd, staat prachtig sober tussen de groe ven, complimenten voor produ cer Lissauer. Ook het dames koortje levert klassewerk af. Bij Cohen zijn dameskoortjes overi gens geen versierselen maar pu re noodzaak. Vocaal immers is het met Cohen zelf maar pover tjes gesteld. De titel, Various Postions, is wat duister. Met een beetje fanta sie kun je je er iets sensueels by bedenken, maar op de plaat is daar niets van te merken. Even min als op de hoes waar Cohen, die in september vorig jaar Abra ham heeft gezien, zichzelf van heel dichtby op de kiek heeft ge zet. WK John Fogerty 'Centerfield' (RCA) Creedence Clearwater Revival, zo heeft John Fogerty ooit ge zegd, dat was hijzelf met drie Ringo Starrs. Hoe waar dat is, be wijst zijn soloplaat 'Centerfield', de tweede in tien jaar. Helemaal in z'n eentje volgespeeld, gear rangeerd en geproduceerd. Alles wat de Creedence zo goed maak te, is hier terug te vinden: klas sieke rock, ruig en helder tege lijk; teksten die je meteen kan meezingen en die toch hout snij den; een stem die tot de mooi- sten van de rock behoort: die kerft in de muziek als een guillo tine in de nek van een edelman. John Fogerty (39), Amerikaan se 'loner' in houthakkersblouse, hunkerend naar een rit over de prairie op een zwetend paard, terwijl de stoomfluit van de trein uit Memphis kermt in de verte. Die nostalgie klinkt in een aantal nummers door. Maar Fogerty is geen verheerlijker van de 'Ame rican dream'. In 'Mr. Greed' trekt hij fel van leer tegen de hebzucht en 'I saw it on tv* gaat over de misvorming van het wereldbeeld door televisie. In 'Rock and roll girls' en het titelnummer zingt de miljonair over de kleine plezier tjes van het leven. Naast de mid- tempo rockers en ballades ver oorlooft hy zich een backbeat uitstapje met 'Zanz kant danz'. 'Centerfield' is een voorbeeldi ge plaat, een maatstaf voor alle verwante muziek. Niet alleen be stemd voor wie zich de Creeden ce nog herinnert van klasse avondjes, maar ook voor liefheb bers van Bruce Springsteen of Tom Petty. Alleen het slagwerk, daar had- ie misschien toch beter een Rin go Starr voor kunnen inhuren. Anne Claifc 'The sitting room' (Red Flame/ Virgin) 'Changing places' (Ink re cords/Virgin) 'Joined up writing' (Red Fla me/Virgin) Anne Clark maakt al sinds 1982 platen, maar die werden nooit in ons land uitgebracht. Platen maatschappij Virgin doet dat nu alsnog, omdat ze eind deze maand een reeks (inmiddels geannuleerde) concerten in ons land zou geven. Anne Clark wordt tot de popdichters gere kend. Simpel gezegd houdt dat in, dat de teksten bij de muziek niet worden gezongen, maar ge sproken. Patti Smith noemt ze haar belangrijkste voorbeeld. Wie dan stevige rock en roll ver wacht, komt bedrogen uit. De begeleiding van haar gedichten is meestal licht symfonisch, veel synthesizers, electronische per cussie en ook wel strijkers. De mini-LP 'The sitting room' uit 1982 is een jeugdzonde. Het klinkt als kleine meisjes-poëzie, op vlakke toon voorgedragen in een badkamer. Beeldspraken als 'Time pulls through our fingers like sand', daar waren de oude Grieken al op uitgekeken. 'Changing places' is beter, in elk geval in muzikaal opzicht. Vooral de door Vini Reilly van Durutti Collumn geschreven meer akoestische muziek is sfeervol. Maar tekst en muziek blyven volstrekt langs elkaar heen lopen en de voordracht is die van een klein kind dat nooit buiten speelt. 'Joined up writing' uit 1984, andermaal een mini-LP, is meer van hetzelfde. Weer die onheil spellende en opgeblazen teksten, waar de honden geen brood van lusten. En voor het spookachtige gekerm en de jammerende trom petten op 'Weltschmerz' ben ik allergisch. Als je niet in staat bent met je woorden een huiver op te roepen, probeer dat dan in vredesnaam niet met klanken te compenseren. Romantisch, dat zeker. Maar dan wel de romantiek van een ritmebox. AK Van Morrison. Van Morrison 'A sense of wonder' (Phono gram) Zoals de titel al suggereert, dwaalt Van Morrison net als op zijn laatste LP's voort op Gods wegen. Hij laat zich daarbij inspi reren door metafysische dich ters; op zijn voorlaatste plaat was dat John Donne, ditmaal heeft hij het gedicht 'The Price of Ex perience' van William Blake in een nummer verwerkt. En in het eerste nummer brengt hij een ode aan de Franse poëet Rim baud: 'Showed me novels on the shelf, Gave me knowledge of my self. De eigenzinnigheid heeft hij in elk geval met Rimbaud ge- Ook muzikaal wordt de lijn ge woon doorgetrokken, al is de Keltische invloed ditmaal iets kleiner. Alleen het instrumentale 'Bollyfow and Spike' is recht streeks geënt op Ierse folk. Maar Morrison blijft een meester in het oproepen van sfeer. Hoe min der haren, hoe rustiger Van wordt. Misschien dat de herfst bladeren op de hoes (afschuwe lijke hoes trouwens) daar wel als symbool voor moeten dienen. Het lijkt in elk geval niet te wil len zeggen dat Morrison zich in het najaar van zijn langdurige carrière bevindt. Hij borduurt rustig en zorgvuldig verder, hal lucinerende muziek waarin zijn stem steeds meer als instrument en minder als vertolker van tek sten gaat dienen. Een clubje trouwe musici en een even trouw clubje liefhebbers blijven Morri son volgen in zijn variaties op een thema. Je kunt wel laatdun kend doen over zijn zweverig heid: de inspiratie die hij er uit put, blijft mooie elpees opleve ren. En daar gaat het toch maar BJ Horizontaal: 1. bedorven, 3. puistje, 5. vreemde munt, 8. huid, 11. klein kind, 12. wissel gebruik, 14. stuk gereedschap, 16. monnikenkleed, 17. per, 18. plechtige gelofte, 19. baal, 21. open plek i.e. bos, 23. maan stand (afk.), 24. muzieknoot, 25. opening, 27. dierengeluid, 28. voormiddag, 29. lichaam, 31. briefaanhef, 33. titel (Lat. afk.), 34. vervoermiddel, 35. hijs werktuig, 36. pers. vnw, 38. poel, 40. pressie, 42. dicht, 43. bevervilt, 44. knaagdier, 45. groente, 47. eerste mens, 50. motorraces, 51. kiezen en tan den, 53. lekkernij, 55. bolge was, 57. de oudste, 59. vlakte maat, 60. in orde, 61. muziek noot, 62. veerkracht, 64. ten be drage van, 65. eerwaarde heer, 66. reeks-rij, 67. wiel, 69. ijzer houdende grond, 70. eike schors, 71. onmeetbare toon, 74. kostuum, 76. lichaamsdeel, 77. pers. vnw., 78. lichaams deel, 79. man. dier, 80. houding, 81. bloeiwüze. Vertikaal: 1. kalm, 2. in orde, 3. godsdienstig gezang, 4. onder officier (afk.), 6. getijde, 7. mor tier, 9. ambtshalve, 10. vogel, BGlEflDUüQQCtBUOBnidia EiuSuranuoiaanuraaE! uuyauuac'uauiiisiaH a*c»T<c<o>r<»i»3acni»i<>i<Q auaniiiuar-uuijairan nptHHOHHaHunaapja iioiraiaaBdooiOGiHOia uaaaiaaiac'UMiaaaaa 12. bolgewas, 13. eender, 15. opbergplaats, 17. fam. lid, 20. gewicht (afk.), 22. zonnegod, 26. verbrandingsrest, 28. pape gaai, 29. met lans gewapende ruiter, 30. trouwbreuk, 32. mé neer (eng), 34. bijdehand, 37. soort harnas, 38. speelgoed, 39. sneeuwschaats, 40. spoedig, 41 toiletartikel, 46. gravure, 48. waterkering, 49. werelddeel, 52. zuivelprodukt, 54. kerkbe- waarder, 56. id est (afk.), 58. na vigatiemiddel, 60. reukwater, 61. dat is (afk.), 63. vreemde munt (afk.), 66. godsdienst (afk.), 68. Amsterdams peil (afk.), 71. landbouwwerktuig, 73. titel (afk.), 75. vogel 76. het Romeinse Rijk, 77. bevel. De prijs van 25,- werd toegekend aan G. verhey, Nassaulaan 43,2231 VX Rijnsburg. De prijs wordt de winnaar toegezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zenden aan Redactie Leidsch Dagblad, Postbus 54,2300 AB Leiden. Achter de superieur optredende Jan Timman, speelden de overi ge Nederlanders in het Hoogo vens-toernooi zeer wisselvallig. Ree en Van der Wiel wonnen de dag op fraaie wijze, blunderen. Van beiden een winstparty. Wit: Van der Wiel; zwart: Lo- bron. 1. e4 c5 2. Pf3 e6 3. d4 cd4: 4. Pd4: Pc6 5. Pc3 Dc7 6. g3 a6 7. Lg2 Pf6 8.0-0 h6 9. Pb3 Le7 10. f4 0-0 11. Le3 d6 12. a4 b5 13. De2 (Laat zich niet in op de verwikke lingen na ab5: Pb4, maar speelt 15. Tadl Te8 16. Pd2 Pb4 17. Pf3 e5 18. f5 Lb7 19. h4 d5 (Het beproefde recept: een aanval over de flank wordt beantwoord met een tegenstoot in het cen trum) 20. ed5: Pf6 21. Ph2 e4 (Di rect Tad8 oogt beter omdat op g5 kan volgen Pfdö 23. Pd5: Pd5: 24. Ld5: Ld5: met tegenspel voor zwart) 22. Lf4 Ld6 23. Ld6: Dd6: 24. g5 hg5: (Dit openen van de h- lyn is beslist fout. Geboden was direct Dc5+ en Pd5:) 25. hg5: Dc5+ 26. Khl Pfd5: 27. Dh5 Pe7 28. Pe4: Le4: 29. Le4: De5 30. Tdel Tbd8 31. Pg4 Dg3 32. Tgl (DIAGRAM I) Pf5: (Zwart denkt nog een truc in huis te hebbe- n 33. Pf6+ maar wit heeft dieper gezien) gf6:34. gf6: (dreigt Lfi>:) Te4: 35. Te4: en zwart gaf op. Wit: Ree; zwart: Kudrin. 1. d4 Pf6 2. c4 e6 3. Pf3 b6 4. Pc3 Lb7 5. e3 Lb4 6. Ld3 0-0 7. 0-0 Lc3: 8. bc3: c5 9. Pd2 Pc6 10. e4 (Een ac tueel pionoffer in deze variant) cd4: 11. cd4: Pd4: 12. e5 Pe8 13. Pe4 Pc6 14. Dh5 g6 15. Dh6 Pe5: (DIAGRAM II) 16. La3 (Wit lokt het paard van e8 weg om Pg5 kracht by te zetten) d6 17. Ld6: Pd6: 18. Pg5 Te8 (Op Dg5 19. Dg5: Pd3: wint wit een stuk te rug met Dg3) 19. Dh7:+ Kf8 20. Dh8+ Ke7 21. De5: (Nu de rook is opgetrokken staat het materieel weer gelijk, maar de zwarte ko ning staat zeer onveilig) Dc8 22. Dg3 Dc6 23. Tadl Th8 24. Tfel (dreigt Lg6:) Tag8 25. Pe4 Pe8 26. Lc2 f6 27. Dd3+ Kf7 28. La4 en zwart gaf op. Op Dc8 wint Le8:+ en Pd6+, terwijl Dc7 faalt op Td7+. Vandaag wil ik u even terug ne men naar het 3 maanden geleden gehouden toernooi in Bakoe, waar Jannes van der Wal glo rieus zegevierde voor o.a. we reldkampioen Gantwarg. Een zeer fraaie party speelde hy te gen de Mauretaniër Abidin, al hoewel het toch niet helemaal af loopt zoals u denkt... Van der Wal-Abidin. 1.35-30 17-21 2.30-25 21-26 3.34-29 11-17 4.40-34 7-11 5.45-40 1-7 6.31-27 20- 24 7.29x20 15x24 8.50-45 17-21 9.33-28 10-15 10.38-33 18-23 11.42- 38 12-18 12.47-42 7-12 13.40-35 14- 20 14.25x14 9x20 15.44-40 5-10. Toen ik op dit moment langs liep wist ik in één oogopslag wat Van der Wal zou gaan doen. En inder daad na een half uur denken volgde die zet: 16.28-22?! 10-14 17.33-28 4-9? Van de aanwezige mogelijkheden kiest zwart be paald niet de sterkste. Integen deel zelfs. Na 4-10 34-30 23-29 of ook 24-29 35-30 20-25 moet wit maar bewyzen of zijn opzet wel door beugel kan. Zelf denk ik van niet, maar omdat ik het niet wil voorkauwen laat ik het aan u over om dat te bewijzen. Na 17...4-9 staat wit volgens mij al beter. 18.39-33 23-29. Een leuke mogelijkheid is hier i.p.v. 23-29 20-25 33-29 24x33 38x29 14-20 29- 24? 19x34 28x19 13x24 22x4 26- 31!! 37x17 11x31 36x27 2-7 43x34 12-18 4x22 16-21 27x16 24-29 34- x23 25-30 35x24 20x36!!! Tot myn droevenis staat het helaas nog Deze week eerst een probleem: AHV52 CP A3 OA7 4 A62 10 83 N +B974 <27 54 wn^62 OB9 3 'V OH 10 8 5 B 9 8 4 Z H 10 5 6 <?H VB 10 9 8 OV62 V 7 3 Veronderstel -u speelt met een wat agressieve partner- dat u als zuid bent beland in het wat aan getrokken contract van 7 Ha; west start met troef. Ziet u maak- kansen of niet? Het Engelse exa men voor bridgeleraren behoort, met het Nederlandse, tot de best georganiseerde examens in de wereld. In het byzonder de En gelse speelprobleempjes, samen gesteld door G.C.H. Fox, zijn al- O steeds gelyk, al staat zwart posi tioneel aanmerkelijk beter. 19.34- x23 18x29 20.43-39 12-18 21.36-31 2-7 22.41-36 20-25 23.49-43 8-12, want na 7-12 39-34.24.22-1711x22 25.28x8 3x12 26.27-22! 18x27 27.31x22 7-1128.33-28 14-20 29.39- 33 12-18 30.43-39 18x27 31.37-31 26x37 32.42x22 21-26 33.36-31 26- x37 34.32x41 11-17 35.22x1116x7. Het zal u inmiddels wel duidelijk zyn dat wit een gewonnen party speelt, maar toch gaat er iets mis. 36.41-37 7-12 37.37-32 13-18! Door deze zet toe te laten maakt Van der Wal het zich ontzettend moeilijk, eerst 46-41-36-31 had de winstvoering aanmerkelijk ge makkelijker gemaakt. Waar schijnlijk kan wit in het vervolg nog wel ergens winnen, maar simpel is het niet meer. Vooral omdat wit hier al in tijdnood is. 38.48-42 6-11 39.42-37 18-23 40.46- 41 12-18 41.39-34 9-13 42.28-22 18- x27 43.32x21 11-16 44.21-17 24-30 45.33x24 30x39 46.17-12 19x30 47.35x24 20x29 48.12-7 13-18 49.40-34 39x30 50.38-32 30-35 51.32-28 23x32 52.37x28 en hier werd remise overeengekomen. Wit staat niet eens beter meer. door Ton Schipperheyn H 7 3 N *654 OH 10 9 wf)OAVB 0 8 5 3 O A H 7 6 4 VB76 Z +43 O O Oost opent 1 Ru, zuid biedt 1 Sch en uw 1 SA-bod als west besluit de bieding. Noord komt uit met Sch 10, zuid neemt over met het aas en speelt Sch V na. De vraag luidt: Denkt u 7 slagen te maken en zo ja, hoe speelt u? We gaan nu eerst even terug naar het eerste probleem. Het contract van 7 Ha is inderdaad te maken; nog ster ker, toen het spel in de praktyk voorkwam werd het gemaakt. Ziet u kans die prestatie met open kaarten te evenaren? Het Engelse speelprobleem lijkt misschien eenvoudiger dan het is. Ik geef gewoon een ruiten af en als die kleur zich een beetje netjes gedraagt (3-2 verdeeld) maak ik misschien zelfs een overslag, denkt u wellicht. Maar u moet zich dan wel realiseren wat u verliest: vier slagen in schoppen (zuid heeft zeker een vyfkaart), één in ruiten en twee in klaveren. Of, met andere woorden, u kunt misschien wel 8 slagen maken, maar dan hebt u er al 7 verloren. U moet uw 7e slag daarom zoeken in klaveren. U neemt dus Sch H in de 2e of 3e slag, steekt over naar tafel in har ten en speelt klaveren; een pro cedure die u later herhaalt. U maakt dan uw contract als zuid KI A heeft óf KI H óf allebei, een vrywel 100% maakkans. In het eerste speelprobleem komt u als volgt tot 13 slagen: U neemt Ha A en incasseert nu eerst Ru A en KI A. Vervolgens speelt u al uw har tens, waarbij u in noord vijf schoppens laat liggen. Op de laatste harten moet oost, die nog met vier schoppens en twee he ren zit, vervolgens de handdoek in de ring gooien, zoals de lezer eenvoudig zal kunnen constate- ZWEDEN - Het embleem van de Zweedse posterijen, de kroon en de hoorn, dat al dateert uit het midden van de 17e eeuw, is in een nieuw jasje gestoken. Om dit extra luister bij te zetten zijn op 24 januari drie rolzegels uitgeko men: 1,60 kr. (blauw), 2,50 kr. (beigegeel) en 4,00 kr. (purper rood). ZWITSERLAND - Twee keer per jaar brengt Zwitserland een serie bijzondere zegels in roula tie. De eerste uit vier zegels be staande serie van dit jaar is voor 19 februari gepland. Met een ze gel van 35 rappen wordt het 100- jarig bestaan van de ZPV, de bond van spoorwegpersoneel, herdacht. Vyftien jaar voor het begin van onze jaartelling werd Ratiën door de stiefzoon van keizer Au gustus bezet om voor de Ro meinse legioenen een permanen te vrije doorgang naar het Noor den te garanderen. Met een zegel van 50 rappen ter gelegenheid van 2000 jaar "Retoromania", wil men tevens de Italiaanse taal gedenken. Dan wordt met een zegel van 70 rappen het 100-jarig bestaan van de "Société internationale de sauvetage du Léman" herdacht. Deze organisatie tot redding van drenkelingen, die rond het Meer van Genève 33 vestigingen heeft, redde in de afgelopen honderd jaar meer dan 50.000 mensen van de verdrinkingsdood. De laatste zegel uit de serie in de waarde van 80 rappen wil reeds aandacht vestigen op het 15e internationale congres van "Grands barrages", dat van 24 tot 28 juni in Lausanne zal worden gehouden. Deze internationale commissie, waarbij 74 landen uit de hele wereld zijn aangesloten, houdt zich bezig met vragen rond planning, bouw en onder houd van stuwdammen en dammmen. De zegel toont een stuwdam tussen twee bergke tens. Op 23 augustus 1982 zette Zwitserland een nieuwe serie frankeerzegels in met daarop de tekens van de dierenriem en landschappen in het jaargetyde gerelateerd aan het dierenriem teken. Deze serie wordt op 19 fe bruari gecompleteerd met de uit gifte van twee zegels: 2,50 franc, weegschaal met het dorpje Fe- chy, met op de voorgrond wijn gaarden in herfsttinten en 3,00 franc, schorpioen en het plaatsje Corippo (Val Verzasca). Zoals gezegd verschenen de eerste zegels van deze nu gecom pleteerde serie op 23 augustus 1982:1,00 fr., waterman en de ou de stad van Bern, 1,10 fr., vissen en Nax by Sitten, 1,20 fr., ram en Graustock, 1,50 fr., stier en de dom van Bazel en 1,60 fr., twee lingen en Schönengrund; op 17 februari 1983 volgden: 1,70 fr., kreeft en de Wetterhorn, 1,80 fr., leeuw en de Areusekloof en 2,00 fr., maagd en de Aletschglet- scher; op 24 november volgde de nieuwe 2,00 fr.-zegel met de Schwarzsee bij Zermatt en op 21 februari 1984: 4,00 fr., boogschut ter met Glarner landschap en 4,50 fr., steenbok met de plaats Scuol/Schuls.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 32