'Ik moet hele zalen bereiken, vandaar dat overdreven praten' Philip Bloemendal, de 'stem' van het Polygoon-journaal: ATERDAG 9 FEBRUARI 1985 Hij kent alle stereotiepen die over het wekelijkse Polygoon-bioscoopjournaal in omloop zijn. En van allemaal kan hij flink geirriteerd raken. Plotseling breekt die kwaadheid door als Philip Bloemendal - sinds bijna 40 jaar 'de stem' van Polygoon een oud journaal vertoont. Op een zolderkamertje van de Hilversumse Polygoon-villa loopt een van de rollen 'Watersnoodramp 1953' op een kolossale viewer. Bloemendal bedient het paneel zelf. Beelden van evacuaties, van lijken die op het droge worden getrokken; plaatjes van ondergelopen landerijen, de top van een windmolen tegen de achtergrond van een ondergaande zon. Hij vindt het prachtig de 32 jaar oude film nog eens te zien. Wijst op de zin: „Helaas bleek dat de catastrofe niet aan tientallen, maar aan honderden het leven kostte". Zegt: „Ik ben daar heel duidelijk aan het articuleren. Een ouwe rot in het vak had me op de rauwe uitspraak van mijn klinkers gewezen. Vandaar dat overdreven praten als ik commentaar bij beelden gaf'. Zijn stem heeft, daar in die verduisterde zolderkamer, een minder hoog toerental dan in de bioscoop. Bloemendal: „Na de oorlog ben ik als nieuwslezer bij de radio begonnen. Dan spreek je voor een huiskamer met vier mensen. Vervolgens kwam mijn stem in de bioscopen en die zaten in '46 waanzinnig vol. Daarom dacht ik: „Je kunt de mensen niet zo aanspreken als via de radio. Ik moet hele zalen bereiken". Zo ontstond dat sterk aangezette stemgeluid". Dan is het tijd voor de plotselinge irritatie. Bloemendal kijkt geconcentreerd naar de beelden van de watersnoodramp, voorovergebogen achter de montagetafel zittend. Op een onverwacht moment zet hij de film stop, en zegt: „Straks, in februari, als het hoog water is in Limburg, gaan ze er allemaal heen met hun hypermoderne apparatuur. Het NOS-journaal, de actualiteitenrubrieken. Zullen hun opnamen beter zijn dan deze? Nee toch. Maar Polygoon wordt wel 'braaf genoemd. Daar kan ik zo de pest over in krijgen, hé". Veranderingen Het Polygoon-journaal bestaat 65 jaar. En juist dit jubileumjaar zal Polygoon grote veranderingen brengen, vertelt M. Meijer, algemeen directeur van Meta Media, een audiovisueel bedrijf (ruim 200 werknemers) dat sinds oktober bestaat en waarin ook het tien man sterke Polygoon-team is opgenomen. Twee ontwikkelingen zullen de vernieuwing bij Polygoon teweegbrengen, meent Meijer. Enerzijds is dat de opkomst van commerciële televisie en van de videomarkt, anderzijds de inkrimping tot 525.000 gulden per jaar van de bijdrage in de exploitatiekosten die Polygoon van het ministerie van algemene zaken ontvangt. De bezuiniging is 1 januari ingegaan. Meijer: „Dat besluit is zo teleurstellend omdat het ad hoc is genomen. Ér moest worden bezuinigd en Polygoon stond ook op de begroting, dus ging het mes erin, terwijl de gevolgen niet te overzien waren. Polygoon heeft in de loop der jaren een schat aan archiefmateriaal en een internationaal netwerk voor de verspreiding van films met Holland-promotie opgebouwd. Zoiets dreigt nu om zeep te worden geholpen". „Het ministerie van economische zaken geeft mifj oenen uit aan de ontwikkeling van het Limburgse kabelnet, een nieuw medium. En algemene zaken zet het voortbestaan van een ander heel waardevol medium, Polygoon, op het spel. Terwijl een derde ministerie, buitenlandse zaken, via ons heel goedkoop aan zijn internationale promotiemateriaal komt. Want wij Het Polygoon-bioscoopjournaal staat, in het jaar van zijn vijfenzestigste verjaardag, aan de vooravond van een gedaanteverwisseling. De tweede in zijn bestaan: in de jaren vijftig vormde de komst van de televisie Polygoon om van nieuwsbrenger tot magazine met enkele uitgediepte onderwerpen. Nu zorgen inkrimping van de rijksbijdrage en de komst van commerciële televisie voor een herbezinning. Polygoon zoekt sponsors, en die krijgen in ruil voor hun geld ruimte in het journaal voor 'informatieve, zachte bedrijfsreportages'. Philip Bloemendal, sinds bijna veertig jaar 'de stem' van Polygoon, over hoe het vroeger was, en over de kritiek die er sinds provo en Maagdenhuis-bezetting op het bioscoopjournaal is. Philip Bloemendal: "Zo koninklijk zijn we niet". door Jos van der Meer leveren filmmateriaal aan het rijk in ruil voor zijn financiële bijdrage. En buitenlandse zaken heeft Polygoon-films over Schiphol, de Rotterdamse haven, de bloemenexport in tal van landen vertoond". Positief „Om te voorkomen dat het Polygoon-journaal verdwijnt, willen we meer gebruik gaan maken van de rijke ervaring die daar is in het maken van een korte reportage met positief nieuws. Dat betekent: reportages over en voor bedrijven, PR-films, videoprogramma's voor op beurzen en voor vertoning in vliegtuigen en: een ander soort bioscoopjournaal". „Dat journaal zal, ik verwacht binnen twaalf maanden, worden gepresenteerd in samenwerking met een sponsor Bijvoorbeeld: een grote verzekeringsmaatschappij betaalt mee en in ruil daarvoor brengt Polygoon, behalve actualiteiten, ook ludieke, informatieve en educatieve beelden over brandverzekeringen. Daar is niets op tegen. Immers, er zijn genoeg andere media die voorlichtingsfilms over zaken als verzekeringen vertonen". Krijgen bedrijven zo niet te veel invloed op het journaal? Meijer: „Zoiets moetje in de hand houden. Van tevoren moeten we regels opstellen waarmee de bedrijven rekening hebben te houden. De redactiecommissie bepaalt of een onderwerp kan of niet. De formule zal niet veel anders zijn dan de autopagina Polygoon zou weinig kritisch zijn. Bloemendal: „Ik zal de band laten zien van de betoging tegen de kernbewapening in november '83. Dan kun je zelf oordelen over onze vermeende kritiekloosheid". Hij pakt de telefoon, vraagt of de bewuste film kan worden gebracht. Even later, met de vinger al aan de startknop, zegt hij met nadruk: „Kijk er goed naar. Er ligt een idee aan deze film ten grondslag". De tien minuten durende reportage begint met de explosie van een kernbom. De alles vernietigende paddestoel. Dan komen twee verpleegkundigen in beeld, op hun werk, druk in de weer met patiënten, met injectiespuiten. En de camera volgt hen als ze meelopen in de vredesdemonstratie. Een van hen komt kort aan het woord: „Als gezondheidswerker loop ik mee omdat ik ervan overtuigd ben dat slachtoffers van een kernaanval niet te helpen zullen zijn". Een bewering die, tussen opnamen van de demonstratie door, aan korte blokjes feiten- en cijfermateriaal wordt gestaafd. Oranjegezind? Bloemendal: „Ik zeg: wij zijn een constitutionele monarchie. En als daarin belangrijke gebeurtenissen zijn, is daar vaak een lid van de koninklijke familie bij. De uitbreiding van de Europoort, de opening van de Haringvlietdam. De koningin staat dan aan boord van een schip en vaart een lint door. Daar maken we een opname van. En voor de rest besteedt Polygoon aandacht aan de betekenis van die uitbreiding of die dam". „Wat zo gek is: Reagan zie je dag in dag uit op de tv, en daar hoor je nooit iemand over. Maar Polygoon moet dan zo nodig te koninklijk zijn". „Ik weet wel wat de achtergrond is, hoor. In de jaren vijftig en zestig hebben wij veel film gemaakt over buitenlandse reizen van, zoals toen de terminologie was, de vorstin en haar gemaal. Het waren films van een half uur, soms langer. De mensen stonden ervoor in de rij". „Die vertoningen waren vooral razend populair in de zogenaamde Cineacs. Dat waren bioscopen die uurvoorstellingen van actualiteiten gaven. Voor alle leeftijden. Er zaten ook tekenfilms in. Moeders met kinderen kwamen er veel". „Die bioscoopvorm is in de jaren dertig in Frankrijk ontstaan. De mensen hadden behoefte aan een actualiteitenrevue. De tv was er nog niet om daarin te voorzien. In de Cineacs kregen ze in kort bestek te zien wat er in de wereld was gebeurd. Toen de tv kwam, het dagelijkse journaal, in de jaren vijftig, zijn wij langzaam maar zeker meer een magazine met twee of drie uitgediepte onderwerpen geworden". „De Cineacs vertoonden een keuze uit drie of vier wekelijkse journaals: de Wereld van Week tot Week, het Polygoon Journaal Neerlands Nieuws, Polygoon Wereldnieuws en Fox Movietone News. Als speciale attractie zat daar soms een verslag van een koninklijke reis naar een vreemd land bij". „Uit die films is blijven hangen - er zat nu eenmaal dezelfde stem bij als bij het journaal Polygoon is zo koninklijk. Dat waren we inderdaad. Niet altijd. Soms". Objectief „Toen kreeg je provo, het Maagdenhuis, het schoppen tegen alles dat met autoriteit te maken had. Kranten gingen daaraan meedoen. Polygoon was ook een deel van het establishment. Daarom werd geschreven dat we zo gezagsgetrouw waren. En dat is onzin. We waren alleen objectief'. Maar na zijn reportage over de kroning van Beatrix kreeg Polygoon het verwijt dat het nauwelijks iets van de krakersrellen 'Geen woning, geen kroning' liet zien. Bloemendal: „Die film zal ik je ook laten zien. Kun je het zelf beoordelen". „Als de NOS in haar lange live-uitzending van die dag almaar rellen laat zien, en wij maken een journaal van tien minuten, dan is het toch logisch dat wü daarin maar één minuut van de rellen laten zien?" De film laat zien wat Bloemendal aankondigde: veel kroning, veel gejuich. Snelle beelden van harde gevechten tussen krakers en raddraaiers en politie. - Polygoon is altijd een positief journaal geweest. Na de oorlog moest het land worden opgebouwd. Nu moet de crisis worden overwonnen. Polygoon helpt een handje mee. Bloemendal: „Met het huidige journaal willen we het doemdenken doorbreken. Voordat 'Brandpunt in de markt' begon, waren wij al bezig het jonge bioscooppubliek te laten zien dat het niet bij de pakken neer moet zitten. We toonden de groei van de overslagbedrijven in de Rotterdamse haven, van de fietsindustrie, het recyclen van oud papier als nieuwe bedrijfstak, het 100-jarig bestaan van een porceleinfabriek in Maastricht. We zeggen er meteen bij dat die bedrijvigheid goed is voor economie en export. En dat ze werk biedt aan zoveel duizend r Gemiddeld Meijer, directeur van Meta Media: „Polygoon brengt onderwerpen van vandaag, en die zijn toch het hebben van een job, de ontwikkeling van een land". „Daarbij komt dat we aanvullend willen werken op het bestaande nieuws, dat toch meestal over rotzooi gaat: oorlog, rellen, rampen. Wij moeten niet controversieel zijn, nooit schokkend. Polygoon moet op de gemiddelde toeschouwer zijn afgestemd, een jong iemand die leuk een avondje uit is. En, we leven in een land waar export en werkgelegenheid van belang zijn. Dat mag je dan toch best aan de orde laten komen?" M. Meijer, directeur van Meta Media waarin het Polygoon-journaal is opge nomen: "We gaan sponsors aantrekken". (foto GPD) Is dat niet meer iets voor de commerciële televisie? Meijer: „We gaan er van uit dat het vernieuwde Polygoon in de bioscoop blijft. Dat is immers een commerciële instelling. Maar eenzelfde soort journaal voor abonnee-tv sluit ik zeker niet uit. Wat de tv kan niet volstaan met de vertoning van alleen films". Braaf Terug naar het huidige Polygoon, naar de stereotiepen. Het zou bijvoorbeeld 'braaf zijn. Philip Bloemendal: „Wat braaf. Van de gijzelingen in Wijster hebben we samenvattingen gegeven die er niet om logen. We hebben krakersrellen laten zien, op de Keizersgracht en in de Vondelstraat. Weijers niet, nee. Niet omdat we bezwaren hebben tegen krakersrellen. Maar dat onderwerp was zo uitgediept door de tv, dat we het niet nodig vonden om het ook nog eens in de bioscoop te brengen". „En wat hebben we niet gedaan aan de Nieuwmarktrellen? Twee, drie keer hebben we er een film van gemaakt. Met huizen die werden opengetrapt, ME-tanks die er doorheen reden, met bommen en granaten". Met veel improvisatietalent werden in vroeger jaren Polygoon-opnamen gemaakt. (archief Polyfoon)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 29