'Ui heb gelijk gehad, lekker' Liedje en een luchtig praatje Niet in je kamertje kniezen Peyton Place herrijst POPAGENDA NCRV-top krijgt steun financieel expert WOENSDAG 6 FEBRUARI 1985 KUNST PAGINA 23 MIDDAG-TV HILVERSUM (GPD) Spe ciaal voor de middag opgezet te televisiemagazins vormen sinds het begin van dit wein- terseizoen een nieuw feno meen binnen het nationale omroepwezen. Veronica had al twee seizoenen ervaring, maar nu schotelen ook KRO, VARA, NCRV en TROS de kij kers heuse vormen van mid dagtelevisie voor. Een tussen tijdse balans. Na KRO's 'mid dageditie', 'Bij Koos' van de VARA en het NCRV-magazine 'Wissels' vandaag aandacht voor de TROS-programma's 'De duvel is oud', 'Tijd voor Marijke' en 'Tineke' van Vero nica. Tineke, de peetmoeder van middag-tv - In een van de omroepgidsen is zij de peetmoe der van de middagtelevisie ge noemd. Tineke de Nooy: „Ja, wat een rot benaming hè. Maar okay, het is waar. Ik ben er twee seizoe nen geleden al mee begonnen. En weetje wat zo leuk is? Ik heb gelijk gehad. Lekker! Bij de andere om roepen werd er destijds wat sma lend over gedaan, maar nu doet bij na iedereen het. We hebben er hier bij Veronica nooit aan getwijfeld. Wij komen uit een commercieel be drijf voort en wij weten wat de mensen willen. Ik zweer het je. Echt hoor. Wie je er ook op zet, een Lex Harding of een Rob Out, we maken hier zó een fantastisch uit zendschema, voor welk televisie station dan ook. Ik kan het ook, want ik ben een tamelijk intelli gent typje. Het is gewoon een op telsom en bovendien vind ik het toevallig nog leuk ook". Praten over Veronica en het werk dat zij daar al sinds jaar en dag ver richt brengt Tineke de Nooy in een mum van tijd tot opperste opwin ding. Tinus, zoals men haar in de eigen gelederen pleegt te noemen, is weer helemaal de oude sinds zij vorige week de draad van haar ei gen middagprogramma weer mocht oppakken. Nadat haar werkgever een boete van unieke omvang aan de broek had gekre gen voor sluikreclame in een enke le aflevering van 'Tineke', werd het programma tot nader order uit de Tijd voor Marijke niet langer rechtstreeks 'Tijd voor Marijke', het veertien daagse middagprogramma van de TROS, werd vandaag voor de eer ste keer niet live uitgezonden. De opnamen hebben een week gele den plaats gevonden zodat in ver band met Brinkmans reclamere gels ook aan dit programma piep jes toegevoegd kunnen worden. Presentatrice Marijke Amado over de nieuwe werkwijze: „Het is jam mer dat de programmamakers een rechtstreekse uitzending niet meer aandurven. Ik ben eigenlijk een li ve-iemand. Bovendien is het con tact met de kijkers nu veel moeilij ker". Door de verandering moet de „le vende advertentie" verdwijnen. Dat ondeideel bestond uit „on schuldige" annonces die zelfs Brinkman door de vingers kon zien. Zoals in het laatste program ma een vrouw die sigarenbandjes zocht om bordjes mee te beplak ken, twee heren die spullen voor een biljartmuseum nodig hadden en een club voor eigenaren van ou de auto's die antieke kleding wil den hebben. Kijkers die op deze verzoekjes wilden reageren kon den toen meteen de studio binnen lopen, dat is nu niet meer mogelijk. Om dat contact met de kijkers toch zo sterk mogelijk te houden begint Marijke nu met een kijkerskwis, die is gekoppeld aan een eind april uit te zenden TROS-songfestival. „Kijkers kunnen dan in elk geval kaartjes en brieven naar mij stu ren; dat geeft een soort verbonden heid met het programma", aldus Marijke. „Het voordeel van middagtelevisie is juist dat het allemaal wat minder gepolijkst kan dan 's avonds. Het mag rommeliger, en dat is juist zo gezellig". 'Tijd voor Marijke' be staat dan ook voornamelijk uit amusement en lichtvoetige we tenswaardigheden. Zwaardere on derwerpen, die in de andere mid dagprogramma's wel aan de orde komen, worden bewust overgesla gen. Het programma moet gemak kelijk blijven. 'Tijd voor Marijke' is vorig jaar ok tober gestart en sindsdien zijn de kijkcijfers gestegen. De laatste uit zending werd bekeken door ruim anderhalf miljoen mensen. Het waarderingscijfer is sinds decem ber op 6,7 blijven steken. Marijke Amado hierover: „We hebben nu zes programma's gedraaid en ik denk dat we op de goede lijn zitten, de kijkcijfers stijgen. We moeten natuurlijk nog afwachten hoe men reageert op het niet langer recht streeks uitzenden". De opbouw van het programma zal, op de nieuwe kwis na, hetzelf de blijven, evenals het decor. De presentatrice zal echter wel een tafel krijgen. „Eentje met de naam van het programma erop, een hele mooie", zo weet Marijke te vertellen. Net als in de vorige zes program ma's zullen woensdag weer twee artiesten optreden: Tineke Schou ten met haar nieuwe carnavals single en de Frank Boeijen Groep. Verder kunnen kijkers weer een liedje of sketclye van Marijke zelf verwachten. En een luchtig ge sprekje met Piet Romer. Andere onderwerpen zijn de kindertele foon, het Spaanse flamenco-dan sen en het zelf maken van carna valskleding. Tot nu toe is Marijke Amado rede lijk tevreden met het programma, maar over de toekomst is zij nog voorzichtig: „Het is een nieuwe er varing om een programma niet live te kunnen maken. Je moet op an dere dingen letten. De spontaniteit is eigenlijk weg. Ik ben dus be nieuwd hoe dat uit zal pakken. Het is natuurlijk wel zo dat op deze ma nier de uitzending geperfectio neerd kan worden en je wat diepe re gesprekken kunt voeren. Maar het is de vraag wat het publiek daarvan vindt". Over het fenomeen middagtelevi sie zegt Marijke tot slot: „Ik denk zeker dat het mogelijk is om in Ne derland naar dagtelevisie te groeien. Het zal waarschijnlijk al leen van de centjes afhangen". 'De duvel is oud' moet verjongen - In het knusse zol derzaaltje van Slot Zeist loopt het die avond niet echt van een leien dakje. Alstublieft niet zwaaien als de camera op u gericht is, maar wel gezellig blijven lachen, zo is het handjevol toeschouwers aan het begin van de opname vriendelijk verzocht. Juist deze avond lijkt dat een nogal lastig te vervullen wens, want de opnamen van het TROS- middagmagazine ,De duvel is oud' worden optimaal geteisterd door technisch onheil en talloze ver sprekingen van Margriet Zegers, het vers van het hockeyveld ge plukte hulpje van presentator Joop Landré. De voormalige TROS-directeur na afloop: „Tja, dat zijn de nadelen van het niet rechtstreeks uitzenden van zo'n programma. Als je weet dat een tekst altijd opnieuw kan worden gedaan, dan ben je toch Leiden Zaailing - Hooigracht 41, schilderijen van Jan Kok; di t/m za van 12-20 uur. Galerie Le Pigeon - Scheepmakers- steeg 2, wandkleden van Janny van der Linden, aquarellen op zijde van Margot Dietz, tot 6/3; woe t/m za van 12-16.30 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, schilderijen en prenten van Frans de Haas, tot 24/2; vr, za en zo van 13.30 tot 17.30 uur. Nederlandse Ver. van Huisvrouwen - Caeciliastraat 18, zeefdrukken van Anneke Kok en beeldend werk van Jozefien Verbiest, tot 9/3; za en zo van Leidse Beleg - Hooigracht 4a, foto's Connie Frits Gierstberg, tot 15/3; ma t/m za van 9-18 uur. Piggelmee - Janvossensteeg, olieverf schilderijen met reliëfstructuur van Hendricus Cornelus Antonius Trouw borst, tot 28/2. Lak-galerie - 'edele fotografie', tot 17/ Charousko - Oude Rijn la, gouaches van Paula van der Weerdt-Schmit, t m 15/2; dag. van 12-22 uur Lakenhal - Oude Singel, Leidse ate liers V: werk van Aad van Houwelin- gen, Fransje Krol en Rudolf Smeets, voorts: Maastrichts aardewerk, tot 3/ 3; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 Waaggebouw - Aalmarkt, presentatie nieuwe aankopen Kunstuitleen, t/m 9/2; di t/m vr 10-18 uur, za van 10-17 De Oude Rijn - Stille Mare 4, Johan nes Schimmer, olieverf, gouache, tot 18/2; di t/m za 10-18 uur. do tot 21 uur. zo 11-18 uur. ma van 12-18 uur. Stichting Burcht - grafisch werk en la Pont thema 'Circus', tot eind febr. ken, Cor Stooff en Liesbeth de Rei ger, keramiek, tot 28/2; woe, do, vr, za 14-16 uur, woe ook van 10-12 uur. Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, Henny Rotteveel-Verstraate, romanti sche paneeltjes in olieverf, tot 28/2; woe. do en zo van 14-16 uur, za van 11-16 uur. Leiderdorp Muzenhof - groepstentoonstelling grafisch werk van cursisten en docen ten van de Vrije Akademie Vliet- streek, 8/2 tot 6/3; ma t/m vr 14-18 uur, za 9.30-12.30 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek - beelden, aquarellen en olieverfschilderijen van Margreet Po- lanen, tot 15/2; tijdens openingsuren minder geconcentreerd bezig. Het liefst zou ik dit programma daarom live willen doen. Je kunt dan als presentator veel gemakkelijker uit de voeten. Ik zou dan lekker tussen al die mensen in gaan zitten en veel improviseren. Ik houd niet van re peteren. Je maakt daarmee veel dingen dood. Maar voor het overi ge voel ik my in dit programma als een vis in het water. Ik heb als alge meen-directeur van de TROS na tuurlijk altijd al hele kleine tv-pro- gramma'tjes gedaan. Toen moest ik herhaaldelijk in twee of drie mi nuten iets zeggen. Of om mensen te bewegen zich bij de TROS aan te sluiten, of om boos te zijn op de minister". Landré is van stal gehaald om dat men in hem de ideale presenta tor van een specifiek op oudere kij kers gericht programma zag. Uit de reacties blijkt dat hij inderdaad goed overkomt by die doelgroep. Niettemin zijn de kijk- en waarde- nngcyfers na een dik kwartaal nog altijd het laagst van alle zes mid dagmagazines. Gemiddeld kijken ruim 720.000 mensen en de waar dering hangt tegen een magere 7 aan. Landré: „Dat komt omdat in de groep die ten behoeve van dat kijk onderzoek wordt geraadpleegd, overwegend jonge mensen zitten. En het is natuurlijk begrijpelijk dat die het gemiddelde geweldig om laag halen. We proberen daar overi gens wel wat aan te doen door ons nu op een wat bredere leeftijd groep te gaan richten. Aanvanke lijk ging het uitsluitend om die ou dere kijkers, maar bij de onderwer penkeuze houden we nu ook reke ning met de wat jongere Oorspronkelijk maakten we het programma voor de groep boven de 55, nu gokken we op een leeftijd vanaf 40". „Het belangrijkste van 'De duvel is oud' blijft het magazine-achtige karakter. Wij vinden het ook een absolute voorwaarde dat elke uit zending vrolijk over komt. Er moet iets positiefs vanaf stralen. Een sfeer van 'ga niet in je kamertje zit ten kniezen'. We willen de mensen ether gehaald. De critici haalden genadeloos uit: Tineke de Nooy zou door haar baas Rob Out als martelares zijn ingezet. Tineke daarover nu: „Ik dreigde van dat verwijt toch wel een beetje last te krijgen. Ik had gehoopt dat die onderbreking hooguit drie we ken zou duren, maar toen het er vier werden kreeg ik er de zenu wen van. Ik blijf toch staande hou den dat het een goede beslissing is geweest. Het was natuurlijk een daad van Veronica. Een daad die op dat moment goed was, want ik kon de directie inderdaad niet de garantie geven dat ik geen boetes meer zou krijgen". „Die periode waarin we niet heb ben uitgezonden was aan de ene kant heel vervelend, maar ik heb ook gemerkt hoe leuk mijn pro gramma eigenlijk wel gevonden wordt. De reacties waren hartver warmend, zakken vol ansichtkaar ten, gelukstelegrammen, bloemen. Echt ongelooflijk. Ik dacht dat ik door mijn werk als discjockey po pulariteit gewend was, maar dit slaat echt alles. Dat maakt het niet langer vrijblijvend. Daarom stond ik vorige week, toen we weer be gonnen, toch onder een bepaalde druk. We zijn trouwens gewoon doorgegaan met de redactieverga deringen, zodat we op elk gewenst ogenblik weer een uitzending kon den gaan doen. De tijd is verder nuttig besteed, want de meiden van het team hebben een videocur sus gevolgd", Toen Tineke de Nooy in 1982 het idee voor een middagmagazine op de directietafel deponeerde, was er betrekkelijk weinig toelichting no dig. Tineke: „Men zag het meteen zitten. Vanaf het begin heb ik voor ogen gehad: een programma met dingen die my zelf interesseren. Ik weet dat dat namelijk over het al gemeen parallel loopt met wat heel veel mensen interesseert. En het blijkt dat het aanslaat, een familie magazine waarin zowel jong als oud iets leuks vinden". „In de eerste twee seizoenen had den we vrije korte onderwerpen, vergelijkbaar met wat ze bij de NCRV in 'Wissels' doen. We heb ben nu bewust wat langere onder werpen. Dat kon ook, omdat, het programma langer is geworden. Die 20-minuten onderwerpen werken heel bevredigend, omdat je de dingen wat beter kunt uitdie pen. We werken op deze manier naar iets wat volgens mij kan uit groeien tot een heel goed program ma. Het moet net als de dagelijkse krant worden. Men moet op don derdagmiddag ook Tineke niet kunnen missen". „Mijn ideaal is een programma met onderwerpen die leuk zijn maar toch bij de mensen blijven hangen. Niet te vrijblijvend, maar ook niet te negatief. Oplossingen aandra gen, de positieve kanten van de dingen laten zien". I 1) Easy lover - P. Bailey P. Collins 2(2) One night in Bangkok - Murray Head 3(4) Solid - Ashford en Simp- 4(6) Shout - Tears for Fears 5 (11) Dowhatyoudo-Jermai- ne Jackson 6(5) I should have known bet ter - Jim Diamond 7 3) I would die4u - Prince 8 8) Gimme all you lovin' - ZZ Top 9 (10) I want to know what love is - Foreigner Last Christmas - Wham Loverboy - Billy Ocean We all stand together - Paul McCartney Do they know it's Christ mas - Band Aid Sussudio - Phil Collins Like a virgin - Madonna Brinkman minister Brinkman - Vader Abra ham 30 (26) 31 (40) 32 (30) 33 34 (37) 35 (38) We are the young - Dan Hartman Jungle love - The Time The power of love - Fran- kie goes to Hollywood The Touch - Kim Wilde Let it all blow - Dazz Band SOS Fire in the sky - Deo- dato I'm so exited - Pointer Sisters Rode rozen - Jantje Koopmans en zijn band Rock 'n roll - Statxis Quo This is not America - Da vid Bowie Sea of love - The Honey- drippers Hang on to your love - Sade Mijn opoe heeft een zadel op d'r rug - Andre van Duin Everything must change - Paul Young I know his so well - E. Paige B. Dickson Don't drive drunk - Ste- vie Wonder Watching you - Shaka- 10 7) 11 (16) 12 (12) 14 (22) 15 (13) 16 (19) tak No mercy - Stranglers Fresh - Kool and The Gang 36 Het grote reklamelied - Frans Peters en het ster renteam 37 This is my night - Chaka Khan 38 (36) Better be good to me-Ti na Turner 39 Just another night-Mick Jagger 40 We are family - Sister Sledge HOLLYWOOD (UPI) - De personages uit 'Peyton Place' keren terug voor een reünie op het scherm. In mei van dit jaar brengt NBC-Televisie een film van twee uur op het scherm die heet 'Peyton Place: The Next Generation'?. Veel van de ster ren die deel van de oorspronkelijke serie uitmaakten, zullen nog één keer kruipen in de huid van de leden van de families Harrington en MacKen- Het opsporen van de acteurs en actrices bleek gemakkelijker dan men vreesde. Dorothy Malone, die Constance MacKenzie speelde, schittert nu in de Society van Texas en ze werkt af en toe voor film en televisie. Ze vindt het heerlijk terug te gaan in de geschiedenis. Ed Nelson, de minzame dr. Michael Rossi, zei het eveneens opwindend te vinden weer eens in Peyton Place te staan. Zyn zoon is acteur en zal in de reüniefilm optreden als dr. Rossi's zoon, een jonge dokter. Mia Farrow en Ryan O'Neal - die hun filmcarrière aan Peyton Place danken - zijn niet door NBC-Televisie benaderd. Men wist dat zy tè groot in hun vak geworden zijn - en te duur - om nog interesse te hebben. Christopher Connelly, Norman Harrington in de serie, is een van Holly- woods drukst bezette acteurs op televisie, maar ook hij speelt nog graag één keer Norman Harrington. Tim O'Connor en Ruth Warwick - Elliott Carson en Hannah Cord - waren gemakkelijk te vinden. Zij zijn regelmatig op de televisie te zien. Het moeilijkst te vinden waren Pat Morrow - 'Rita Jacks' -, Evelyn Scott, Rita's moeder Ada, en James Douglas, die Steven Cord speelde. Pat Morrow bleek het acteren eraan te hebben gegeven en advocate te zijn geworden, Evelyn Scott en Douglas speelden alleen nog af en toe. Alle drie zeiden spontaan 'ja'. 'Peyton Place: The Next Generation', gaat over de terugkeer naar de stad van Allison MacKenzie's (Farrow) buitenechtelijke dochter Megan. Wie de dochter speelt is nog niet bekend gemaakt, maar volgens Mare Schwartz van lijkt zy als twee druppels water op Mia Farrow. TELETEKST - Ongeveer eenderde van de kijkers naar Teletekst wordt op basis van de geboden informatie geactiveerd iets te gaan doen of juist na te laten. Het gaat hier speciaal om vrijetijdsrubrieken (bezoek musea en films, etcetera), weersberichten (uitstapjes in de buitenlucht), ver keersinformatie (omzeilen van files), sportrubrieken (afgelastingen) en zakelijke informatie, zoals koersen (wisselen van valuta). Dit blijkt uit een steekproef onder 377 teletekstbezitters in opdracht van de afdelinge Kijk en Luisteronderzoek van de NOS. Volgens de laatst bekende cyfers bij de NOS-afdeling uit september '84, bezat 8,2 procent van de Nederlandse huishoudens een Teleteksttoestel, wat neerkomt op ruim 400.000 toestellen. Creation Rebel speelt vrijdagavond weer in het Leids Vrijetijdscen trum. Een Engelse groep die er al eerder overvloedig succes had met een experimentele vorm van reggae, ook wel 'space dub' genoemd. Scream Therapy doet een avond later het centrum aan. De naam van de groep doet denken aan Tears for Fears en hun single 'Shout', beiden afgeleid van een psychiatrische therapie, die eruit bestaat dat de pa tiënt zijn emoties de vrije loop laat. De muziek is verwant aan Engelse positivo's als de Cult en Christian Death. In het voorprogramma speelt de Leidse punk-troubadour Frank Stroo. Binberg is een samentrekking van Bintangs en Carlsberg. Frank Kraaijeveld, was voorman van de Bintangs en speelt in deze groep bas en zingt. Burt van der Meij en Jaap Castricum stammen uit Carlsberg en spelen respectievelijk drums en gitaar. Binberg speelt, hoe kan het anders, rhythm and blues en oude rock. Zaterdagavond 9 februari in Het Kasteel in Alphen aan den Rijn. Aanvang 20.30 uur. tot een beetje activiteit aanzetten. De uitzending waarin we stijldan sen voor ouderen hadden was een enorm succes. De telefoon stond daarna werkelijk roodgloeiend. Dat soort zaken blijkt dus enorm te leven". Dat het fenomeen middagtelevi sie levensvatbaar is staat voor Landré onwrikbaar vast. „Ik ga niet in op de programma's die ik minder leuk vind, dat is niet mijn stijl. Maar een Koos Postema en een Tineke zijn natuurlijk geknipt voor deze vorm van televisie ma ken. Ik denk echter wel dat we in Hilversum genoegen moeten ne men met het feit dat je over het al gemeen niet veel meer dan een mil joen kijkers zult halen in de mid dag. Onze nog ietwat teleurstellen de cyfers hebben overigens ook te maken met het feit dat we niet elke week uitzenden, maar moeten al terneren met 'Tijd voor Marijke'. Het liefst zou ik met ons program ma op de zondag rond het midda guur gaan zitten. Lekker recht streeks, net terug uit de kerk, aan de koffie. Dan kun je het zo gezel lig maken. Maar ik weet niet eens of dat allemaal mogelijk is met ca o's en dat soort zaken". HILVERSUM (GPD) - Cornelis Hut (61) moet de NCRV uit - tot nu toe goed geheim gehouden - problemen helpen. Gisteren, werd het NCRV-bestuur op de hoogste gesteld van de aanstaande benoe ming van Hut tot .interim-mana ger'. Rapporten van zowel NCRV-be- stuurslid J. Lanser als het bureau Twijnstra-Gudde wezen vorig jaar uit dat de reorganisatie van de NCRV-topstructuur hoog nodig was. Na in uiterste vertrouwelijk heid op verschillende bestuursni veaus overleg te hebben, werd pas gisteren de naam van Hut defini tief genoemd. De voormalige fi- nancieel-economische topman van Tijls-krantenconcern heeft in de af gelopen weken reeds informeel overleg gevoerd met de program- mahoofden by de NCRV. Hut kwam in 1961 bij Tyl in dienst en was daar achtereenvol gens administrateur, adjunct-di recteur en directeur. Hij was hoofddirecteur by de Koninklijke Tijl NV vanaf 1976 tot midden vo rig jaar, toen hij afscheid nam en gebruik maakte van de VUT-rege- CELLIST OVERLEDEN - De oud-cellist Samuel Brill van het Rotter dams Philharmonisch orkest is dinsdag op 81-jarige leeftijd in zijn woon plaats Capelle aan den Ijssel overleden. Brill begon zijn muzikale loopbaan ruim 65 jaar geleden als jongen van 15 jaar bij het toen net opgerichte Rotterdamse Philharmonisch Orkest. Van 1945 tot 1953 was hij solocellist van het Concertgebouworkest van Amsterdam. Daarna keerde hij terug naar Rotterdam waar hy in diezelf de functie speelde tot zyn pensionering in 1968. ling. Het dienstverband met Tijl is officieel op 1 januari 1985 beëin digd. Het NCRV-bestuur heeft het da gelijks bestuur opgedragen om een taakomschrijving voor de nieuwe interim-manager op te stellen. Ge zien Huts achtergrond lykt het waarschijnlijk dat ook de financië le problematiek bij de NCRV tot zijn taken gerekend zal worden. Het bureau Twynstra-Gudde zou in een geheim rapport hebben ge concludeerd dat inefficiënt beleid van de NCRV-top oorzaak van de bestuurlijke impasse bij deze om roep is. Het NCRV-bestuur rea geerde daarop slechts met de op merking dat de problemen „groot, maar niet onoplosbaar" zijn. Een of meer bestuursleden zouden op de wip zitten en de perikelen bij de NCRV-top zouden ook mede-oor zaak zijn van de vele personeels- verschuivingen bij de NCRV in de laatste maanden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23